📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 منشور حکومت علوی
(شرح نهج البلاغه)آیت الله خامنه ای
📚 انتشارات انقلاب اسلامی
7⃣1⃣ (قسمت هفدهم) هدف پیامبر صلی الله علیه وآله ؛ نجات مردم از عبادت طاغوت به عبادت خدا (خطبه ۱۴۷)
🔻 فـَبـَعـَثَ اللّهُ مـُحـَمَّداً ( صلی الله علیه وآله ) بـِالْحـَقِّ لِیـُخـرِجَ عـِبـادَهُ مِنْ عِبادَةِ الاَْوْثانِ إلى عِبادَتِهِ ؛
🔹 پیغمبر احکام حق را آورد ، مكتب حق را ارائه داد ؛ برای چه ؟ منظور چه بود ؟ پیغمبر برگزیدهٔ خدا می خواست چه بکند ؟ منظورش این بود که انسانها را از عبادت اوثان ، یعنی از بندگی و بردگی بتها بیرون بیاورد و به بندگی خدا و عبودیت پروردگار عالم بکشاند ؛ این ، جملهٔ اول . اوثان یعنی بتها ؛ آدمهای سادهٔ سفیه خیال می کنند بت همان چیزی است که از چوب و از عقیق می تراشیدند، روی طاقچه میگذاشتند و جلوی آن خم و راست می شدند ولاغیر ؛ بله ، این هم یک جور بت بود اما بت بزرگ تر آن بتی بود که بت به فرمان او و برای خاطر او و به سود او ساخته می شود .
🔴 بزرگ تر از بت ، بتگر است ؛ آن کسی که بت را برای مردم بت می کند ، او بت بزرگ است . در بتخانهٔ فرعون بتها فراوان بودند اما از همهٔ آن بتها بزرگ تر ، آن بتگر بود ، یعنی فرعون .
↩️ ادامه دارد...
کودکان زیر شش سال در دنیای حسی هستند و بعد از این سن تازه شروع به تفکر می کنند. قبل از آن با احساسات خود با دنیا در تماس هستند، مخصوصا قبل از سه سالگی تنها با تقلید از بزرگترها شکل می گیرند. هر چه ما بگوییم باور می کنند پس چیزی بگویید و عمل کنید که حس خوبی به آنها بدهد و عزت نفس آنها را بالا ببرید .
مثلا وقتی با کسی تلفنی صحبت می کنید یکی از خوبی های فرزند خود را با لحنی زیبا بیان کنید، فکر نکنید او حواسش جای دیگری است، کودک شما تمام مدت با ذره بین گفتار و اعمال شما را زیر نظر دارد !
این بیان غیر مستقیم به کودک حس خوبی می دهد باور می کند مهم است و شما دائم در فکر او هستید حتی موقع صحبت با دیگری باز هم حرف اوست.
#کانال_تربیتی_نوردیده 👇
Join @nooredideh
#فرزندپروری
❗واژههایی که ما گاهی هنگام عصبانیت به کار میبریم، اثرات مخرب ماندگار بر ذهن کودک خواهد گذاشت!!
مثلاً واژههایی چون👇🏻
❌“بچه بد”،
❌“چقدر بیادبی”
یا جملاتی مثل
❌ “از دستت خسته شدم”
❌ “دیگه دوستت ندارم”و…
آنچنان در ذهن او میماند
که ممکن است کودک باور کند حتماً همینگونه است.
پیامی که ما بزرگسالان در قالب چنین جملاتی به کودکانمان میدهیم، در ضمیر ناهشیارشان ثبت میگردد
مراقب باشیم
@kodaknojavan
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 منشور حکومت علوی
(شرح نهج البلاغه)آیت الله خامنه ای
📚 انتشارات انقلاب اسلامی
8⃣1⃣ (قسمت هجدهم) بدتربودن شیطانهای انسانی از شیطانهای جنّی ( خطبه ۱۴۷)
🔻برای اینکه « اَوثان » غلط معنا نشود و برای اینکه درست در ذهن ها جا بگیرد و اوثان را - بتها - به معنای همین موجودات بی جانِ چوبی و آهنی و مانند اینها فرض نکنیم و معنایش را درست بفهمیم ، جملهٔ بعد را می فرماید :
🔻وَ مِنْ طاعَةِ الشَّیْطانِ اِلى طاعَتِهِ ؛
تا مردم را از اطاعت و فرمان بری و مطیع بودن در مقابل شیطان نجات بدهد و به اطاعت و فرمان بری اللّه بکشاند ، مردم را مطیع خدا کند .
🔻شیطان کیست ؟ آیا شیطانها همانهایی هستند که ما نمی بینیمشان ؟ آنها یک نوع شیطانند ، [ اما ] از آنها خطرناک تر آن شیطانی است که او را می بینیم : « مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ » ؛ " شيطان اِنس وجن ، ما در زبان معمولمان این جور می گوییم و این جور یاد داده اند به ما که شیطانها در قالب انسان هم هستند .
🔻 شیطان و شیطان صفت باهم دعوایشان شد ، شیطان گفت من زرنگ ترم ، شیطان صفت گفت امتحان کن تا ببینیم چه کسی زرنگ است ؛ عِنْدَ اَلاِمْتِحَانِ يُكْرَمُ اَلرَّجُلُ أَو يُهَان . شيطان ، خودش را کشت تا دو گروه از قبیله را به جان هم انداخت که خونها بریزند ، [ امّا ] شیطان صفت یک زن و مرد حرام را به همدیگر رساند ؛ او یک روز زحمت کشید و بالا دِه و پایین دِه را به جان هم انداخت ، صد نفر کشته شدند ، این [ هم ] یک روز زحمت کشید ، یک عمل حرام انجام گرفت. بعد که بنا کردند چرتکه انداختن ،آن شیطان صفت به شیطان گفت من با این کاری که انجام دادم ، یک حرام زاده به وجود می آید که بیش از ده مرتبه بتواند همین کاری را که تو امروز انجام دادی ، انجام بدهد ؛ این مهم تر از آن است .
🔴 بعضی از شیطان صفتها از شیطانها خیلی بالاترند ؛ استادِ شیطانهایند ؛ شیطان را آنها برای مردم مورد اطاعت قرار می دهند. خیلی از انسان های پاک ، شیطانِ مُسکرات (مست کننده ها) را لعن کرده و از خودشان دور کرده اند، این شیطان صفت است که آن شیطان مُسکر را در اختیار آنها قرار می دهد و برای استفاده از آن ، آنها را تشویق می کند. خلاصه ، گاهی شیطان صفت ها از شیطانها بدترند ، خطرناک ترند .
↩️ ادامه دارد...
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 منشور حکومت علوی
(شرح نهج البلاغه)آیت الله خامنه ای
📚 انتشارات انقلاب اسلامی
9⃣1⃣ (قسمت نوزدهم) 🔹هدف انبیا ؛ پرستش خدا
🔻پیغمبرها و پیغمبر اسلام برای این مبعوث شدند که انسانها را از عبادت بت های جاندار و بی جان و از اطاعت شیطانهای جن و انس نجات بدهند ، همه را به عبودیت مطلقهٔ پروردگار برسانند ، همه بشوند بندهٔ خدا ؛ مقرّراتشان از خدا باشد ، قدرتشان قدرت خدا باشد ؛ بر آنها جز خدا و زبان خدا و دست خدا کسی فرمان نراند ؛ فرامینشان را جز از خدا از کس دیگری نگیرند ؛ زندگی شان را جز به شکلی که خدا می خواهد ، به شکل دیگری نسازند و نپردازند ؛ پیغمبرها آمدند تا جامعه را و نظام را جامعه ای و نظامی اسلامی و الهی و قرآنی بسازند ؛ این وصف پیغمبران است .
🔹 قرآن کریم ؛ وسیلهٔ هدایت
این دو معنی می دهد : پیغمبر به چه وسیله این رسالت و دعوت عظیم را انجام می دهد؟
🔻 بِقُرْآنٍ قَدْ بَيَّنَهُ وَ أَحْکَمَهُ ؛
به وسیلهٔ قرآنی که آن را بیان کرده و روشن و محکم ساخته است . [ قرآن ] آن چنان است که قابل استفادهٔ همگان است و همه می توانند آن را بفهمند . اگر کلمات قرآن و جملات الهی در این کتاب مقدّس ، بطنهایی و باطنهایی دارد که جز راسخون در علم کس دیگری نمی داند ، بدین معنا نیست که انسانهای عادی معمولی از ظاهر آن استفاده نکنند .
↩️ ادامه دارد...
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 منشور حکومت علوی
(شرح نهج البلاغه)آیت الله خامنه ای
📚 انتشارات انقلاب اسلامی
0⃣2⃣ (قسمت بیستم) پیش بینی آیندهٔ جامعهٔ اسلامی (خطبه ۱۴۷)
💠 ۱. پنهان شدن حقیقت
🔻حالا پیش بینی آینده را می کند ؛ که از این پیش بینی وظیفهٔ ما مردم هم در روزگار جهالت ، در روزگار بدبختی ، در روزگار دوری از رفاه و سعادت خوشبختی معلوم می شود .
🔻 وَ إِنَّهُ سَیَأْتِی عَلَیْکُمْ مِنْ بَعْدی زَمَانٌ ؛
به یقین و بی گمان خواهد آمد، پس از من برای شما امّت اسلام روزگاری .
🔻لَيْسَ فِيهِ شَيْءٌ أَخْفَى مِنَ الْحَقِّ ؛
که در این روزگار چیزی از حق و حقیقت پوشیده تر نیست. این زمان کی است ؟ آدم جاهل خواهد گفت این زمان ، زمان معاویه است ؛ از او می پرسند که آیا زمان مروان حکم نیست ، مجبور است بگوید چرا، آن موقع هم هست... ؛ خب انسان باید بگوید ای نادان ! سخنی که در طول زمان ، به تجربهٔ تاریخ ، مثل آب روان جاری بوده ، چه اجباری دارد بگویی مقصود ، زمان معاوية بن ابی سفیان است ؟ چرا کلام نامحدود علی را محدود می کنی ؟ چرا عقل کوچک و دید کوتاه خود را بر سخن وسيع الآفاق اميرالمؤمنين تحمیل می کنی ؟ بگذار ما آن چنانکه علی سخن می گوید ، همان جور بفهمیم . زمانی خواهد آمد و این زمان استمرار دارد ؛ مال یک دوران خاصی نیست ، تا روزگار حکومت مطلقهٔ حق در سراسر عالم - که بدون تردید آن روزگار خواهد رسید - این مطلب در پاره پارهٔ زمان ها وجود دارد .
🔻لَیْسَ فِیهِ شَیْءٌ أَخْفَی مِنَ الْحَقِّ ؛
روزگاری است که از حقیقت ، چیزی پوشیده تر و مستورتر و پنهانی تر نیست .
🔻وَلاَ أَظْهَرَ مِنَ الْبَاطِلِ ؛
و از باطل ، چیزی آشکارتر ، دم دست تر ، جلو چشم تر و بزرگ تر دیده نمی شود . تشیّع داخل خانه ها است ، تشیّع داخل بیغوله ها است . از امام صادق می پرسد این شیعیانی را که شما تصویر کردید ، کجا پیدا کنم ؟ می فرماید :علی رُءُوسُ اَلْجِبَالِ وَ بُطُونُ اَلْأَوْدِيَةِ ؛ در دل صحراها پیدایشان کن ، بر سر کوه ها دنبالشان بگرد . داخل شهرها و داخل خیابانها نامسلمان ها در جریانند ؛ حق ، آن گوشه ها است. این باطل است که با همهٔ عظمت و با همهٔ قدرت جلوهٔ حق را محدود می کند و نمی گذارد که خودش را نشان بدهد ؛ اگر فرصتی به وجود بیاید و حق جلوه ای بکند ، باطل مثل لکهٔ ابرسیاهی سر می رسد و خورشید حقیقت را مستور و پوشیده می کند .
↩️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شعار لبیک یا خامنهای در کشمیر در پی سوزاندن تصویر شهید سلیمانی
امروز از پایان نامه ای در دانشگاه تهران دفاع شد که ترس و دغدغه های کودکان را بررسی کرده است. کودکان اظهار کرده اند که از این مقوله ها می ترسند؛ «کرونا، امتحان، مرگ والدین، مشاجره والدین، صدمه بدنی، موجودات نامحسوس و تنهایی».
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
📖 منشور حکومت علوی
(شرح نهج البلاغه)آیت الله خامنه ای
📚 انتشارات انقلاب اسلامی
1⃣2⃣ (قسمت بیست و یکم) پیش بینی آیندهٔ جامعهٔ اسلامی (خطبه ۱۴۷)
💠 ۲. دروغ بستن بر خدا و رسولش
🔻 وَ لَا أَكْثَرَ مِنَ الْكَذِبِ عَلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ؛
در متن اجتماع ، هیچ چیزی بیشتر از دروغ بر خدا و پیامبر دیده نمی شود . هر کس را می بینی و هر جا که می بینی ، از قول خدا حرف می زند ، از قول پیامبر سخن نقل می کند، اما بسیارش دروغ ، بسیارش خلاف واقع ، بسیارش بر ضدّ مسلّمات و محکمات قرآن [ است ] .
💠 ۳. بی رونق بودن قرآن حقیقی
🔻وَلَيْسَ عِنْدَ أَهْلِ ذَلِكَ الزَّمَانِ سِلْعَةٌ أَبْوَرَ مِنَ الْكِتَابِ إِذَا تُلِيَ حَقَّ تِلَاوَتِهِ ؛
هیچ متاعی بی رواج تر از قرآنی که درست خوانده بشود نیست . مردم را که نگاه می کنی ، دنبال قرآن خواندن های بدند . قرآن خواندن هم دو جور است ؛ سخن از دین گفتن هم دو نوع است ؛ یک نوعش بد است ، یک نوعش خوب .
🔹آن نوعی بد است که در آن روح دین نباشد.
🔹 آن نوعی خوب است که در آن روح دین باشد.
🔻روح دین چیست ؟
حقیقت ، آگاهی ، روشنی و روشنگری . در هر سخن دینی ای که روشنی هست ، روشنگری هست ، آگهی هست و آگاهی گری هست ، آن سخن خوب دین است ؛ سخن واقعی دین هموست . هر سخنی که به نام دین گفته شود [ اما ] در آن خمودی باشد ، در آن سستی باشد ، در آن بی حرکتی باشد ، در آن چیزهایی باشد که با زنده بودن و شکوفا بودن مخالف است ، در آن رکود باشد ، در آن خواب کردن و لالایی گفتن باشد ، در آن مغرور کردن انسانها به اعمال ناقصشان باشد ، سخن از دین نیست ، اگر چه به نام دین باشد . قرآنی که درست خوانده می شود ، آن قرآنی است که انسانها را آگاه می کند. قرآنی که بد خوانده می شود ، آن قرآنی است که اگر چه متن قرآن است اما جوری معنا می شود و جوری بیان می شود که انسانها را از آگاهی خارج می کند ، عقل انسانها را زیر سرپوش ها پنهان می کند . آنچه انسانها را آگاه می کند ، در اجتماع ، متاع کاسد و بی رواجی است ؛ اکثریت دنبال آن نوعی هستند که از دین نیست.
↩️ ادامه دارد...
🔴 پرهیز از خشم
💠 إِيَّاكَ وَ الْغَضَبَ فَإِنَّهُ طَيْرَةٌ مِنَ الشَّيْطَان
🔹 از خشم بپرهيز ؛ زیرا خشم از سبك مغزى های شيطان است.
📒 #نهج_البلاغه ، بخشی از نامه ۷۶
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی