eitaa logo
القطره 🔊
957 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
925 ویدیو
14 فایل
صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین مهدوی نژاد ارتباط با ادمین : 09136088001 @ansarevelayat
مشاهده در ایتا
دانلود
💢ایمان با چه شرایطی انسان‌ساز، جامعه ساز و تمدن ساز است؟ ✅ بخش اول 🔻از منظر مقام معظم رهبری(حفظه‌الله) در کتاب طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن، ایمان باید با سه شرط مهم همراه باشد: _ آگاهانه و عالمانه باشد. ایمان مقلدانه، کورکورانه و متعصبانه قبول نیست. _ همراه با تعهدات عملی باشد. اینکه زبانی چیزی بگوید ولی بعد عمل نکند، ایمان نیست. _ ایمان همه جانبه و به همه شریعت باشد. (نؤمن ببعض و نکفر ببعض) نباشد. ایمان آگاهانه و عالمانه 🔻ایمان در دو ساحت باید متصف به علم و آگاهی باشد:👇 ۱_ ایمان به نظام تشریع. یعنی ایمان و آگاهی داشتن نسبت به همۀ مسائل دینی. ازراه تفکر در آن. ۲_ ایمان به نظام تکوین. ایمان به اینکه همه عالم آیات الهی هست وتفکر درباره آنها. ایمان به نظام تشریع از منظر قرآن 💠 آیه ۲۵۸ سوره بقره {آمن الرسول بما انزل اليه من ربه والمؤمنون کل آمن بالله و ملائکته و کتبه و رسله} پیامبر(ص) ایمان آورده است به آنچه خدا به او نازل کرده، مؤمنین هم که به او و خدا ایمان دارند، کاملاً به خدا، ملائکه‌اش و کتب آسمانی و انبیا ایمان آوردند. {لا نفرق بین احد من رسله} ما میان هیچ کدام از پیامبران و کتب آسمانی تفاوتی قائل نیستیم. همه انبیاء الهی دارای عصمت هستند. مراتب متفاوت است ولی همه انبیاء، فرستادگان الهی هستند و ما باید یکسان به نبوت همۀ انبیا و کتب آسمانی شان شهادت دهیم. قبول داشتن کافی نیست، باید ایمان بیاوریم به اینکه این‌ها همه انبیاء الهی بودند.
✅ بخش دوم {و قالوا سمعنا و أطعنا غفرانک ربنا و الیک المصیر} گوش دادیم و اطاعت کردیم. یعنی ایمان ما از روی فهم است. گوش دادن واقعی که منجر به اطاعت شود. ✅ ایمان به نظام تکوین از منظر قرآن 💠 آیات۱۹۰-۱۹۲ آل‌عمران {إن في خلق السماوات و الأرض} در خلقت آسمان‌ها و زمین {واختلاف اللیل والنهار} و آمد و شد شب و روز {لآیات لاولی الالباب} نشانه‌هایی است برای صاحبان خرد، برای آدم‌هایی که عقلشان را به کار می‌اندازند. آدمی که اهل فکر است {یتفکرون فی خلق السماوات والأرض} به آسمان، زمین، انسان‌ها، ساختمان‌ها و هرچیزی می‌رسد به فکر فرو می‌رود، همه چیز به او پیام می‌دهد. در پدیده‌ها فکر می‌کنند، بعد می گویند {ربنا ماخلقت هذا باطلا} خدایا تو ما را باطل و بیهوده و عبث نیافریدی {سبحانک وقنا عذاب النار} تو پاک و منزهی ما را از عذاب حفظ کن. 📌چنین ایمانی باقی می‌ماند، ایمانی است که با فشارها و تهدیدها و سختی‌ها از بین نمی‌رود. اهمیت تفکر 💠امام مجتبی(ع) در اهمیت تفکر می‌فرمایند«اوصیکم بتقوی الله وادامةالتفکر» شما را سفارش می‌کنم به تقوا و تفکر. (فإنَّ التَّفَكُّرَ أبو كُلِّ خَيرٍ و اُمُّهُ) چراکه تفکر، پدر و مادر هر خیریست. 💠 امیرالمؤمنین(ع) در مورد عبادت بدون آگاهی می‌فرمایند: (اَلمُتَعَبِّدُ بِغَيِر عِلمٍ كَحِمارِ الطّاحُونَه) عبادت کننده بدون علم، مثل الاغ آسیابان است که مدام می‌چرخد. چقدر راه می‌رود ولی به هیچ جا نمی‌رسد، چون آگاهی ندارد! نمی‌فهمد برای چه حرکت می‌کند. ایمان ناآگاهانه 🔴اگر با انجام عبادات احساس رشد نمی‌کنیم، بلکه احیاناً احساس عقبگرد هم داریم، دلیلش این است که ایمان‌مان پشتوانه علمی ندارد، ازروی آگاهی و باورقلبی نیست . توصیف ایمان ناآگاهانه از نگاه مقام معظم رهبری 🔹️[ایمان متعصبانه و مقلدانه قیمتی ندارد. وقتی از روی تقلید و تعصب بود، زایل شدنش هم به آسانی کسبش آسان است. ایمانی که از روی علم و آگاهی نیست، ایمانی که از روی تعصب و تقلید و... به دست آمده است، عقبه و پشتوانه ندارد. ایمانی که فلان مسلمان برای نگه داشتنش باید روزنامه نخواند، فلان کتاب را نخواند، در کوچه و بازار راه نرود، با فلان کس حرف نزند، سرما و گرما نخورد تا بماند، این ایمان متأسفانه باقی نخواهد ماند!] 🔹️اینطور نیست که مؤمن برای در امان ماندن ایمانش برود در خانه‌ بماند،بلکه باید به متن جامعه بیاید. البته لازم ‌نیست انسان بی‌محابا و بی‌جهت در محیط‌های گناه‌آلوده قدم بزند، ولی نباید خودش راهم از حضور و فعالیت در جامعه محروم کند بلکه ایمان را باید تقویت کرد و بجای گریز، باید ستیز کرد. 🎙حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد / شب چهارم ماه مبارک رمضان ۱۴۰۱/۱/۱۷ ➖➖➖➖➖ 🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد 🆔️ @alqatreh 🆔 @darozzekr_com
💢 تنها ایمان آگاهانه مورد قبول است ✅ بخش اول ایمان آگاهانه هرگز سست نمی‌شود 💠 امام‌موسی‌بن‌جعفر(علیه‌السلام) خطاب به هشام ـ یکی از صحابه و بزرگان اهل علم و ایمان ـ می‌فرمایند: اگر در دست تو گردویی باشد و مردم بگویند: در دست تو جواهر است برای تو فرقی نمی‌کند؛ چراکه خودت می‌دانی چه در دست داری و برعکس، اگر در دست تو جواهر باشد و مردم بگویند: گردو است، برای تو ضرری ندارد؛ چراکه خودت می‌دانی در دست تو یک گوهر است. به چنین باور و ایمان قلبی، ایمان آگاهانه می‌گویند. 👈 ایمان سازنده کدام ایمان است؟ ایمانی که همراه با اطمینان کامل و با باور قلبی باشد. یقین داشته باشد که آنچه خداوند حرام کرده، مضر و آنچه واجب کرده، مفید است. ⁉️چگونه در مقابل گناهان بیمه شویم؟ 🔹️با تقویت ایمان؛ وقتی ایمانمان را تقویت کردیم، آنوقت اگر در معرض گناه هم قرار گرفتیم، یا سختی‌ها و مشکلات به ما فشار آورد، کم نمی‌آوریم. 🔻اشکالاتی که مقلدین از تمدن غرب به متدینین می‌گیرند: ۱ـ میگویندمؤمنین عقب افتاده و کهنه‌پرست هستند. چراکه اسلام برای 1400 سال پیش است. در حالی که خودشان دور قبر کوروش می‌گردند و کورش برای 2500 سال پیش است. ۲ـ می‌گویند مؤمنین تقلیدی زندگی می‌کنند، هر چه آخوندها بگویند، تقلید می‌کنند. در حالی که معمولاً خودشان کورکورانه تابع مد هستند. حتی در علم و دانش نیز از کانت، دکارت، هگل و... تقلید می‌کنندواگر کسی غیر از حرف آن دانشمندان را بزند، می‌گویند بی‌سواداست.
✅ بخش دوم اسلام مخالف ایمان سطحی است. ایمان باید عالمانه و آگاهانه باشد. 🔹️اگر ایمان ناآگاهانه باشد، انسان به میل خود بعضی از عبادات و واجبات را انجام نمی‌دهد. در هر مورد باید دید قرآن، روایات و عقل چه می‌گویند. دین ما بر عقل منطبق است. «کلـَما حکم به الشرع حکم به العقل و کلما حکم به العقل حکم به الشرع» هر چیزی که شرع به آن حکم کند، عقل هم همان را حکم می‌کند و هر چیزی که عقل حکم کند، شرع هم همان را حکم می‌کند. دین را قلباً، عقلاً و علماً باید فهمیده باشی وگرنه با تغییر محیط و شرایط زندگی تغییر خواهی کرد. ایمان اگر آگاهانه باشد، باقی می‌ماند. اهل افراط و غلو نباشیم! 🔸️عده‌ای فهم غلط نسبت به اهل بیت(ع) دارند. مثلاً می‌گویند وقتی پیامبر(ص) فرمودند: «حسین منی و أنا من حسین»؛ پس یعنی پیامبر هر چه دارند از امام حسین(ع) است! اینکه حضرت فرمودند: حسین منی، یعنی حسین هر چه دارد از من دارد و اینکه فرمودند: أنا من حسین، یعنی دین من اگر ماند بخاطر امام‌حسین است. نه به این معنی که من هر چه دارم از امام‌حسین است! اشتباه در فهم این مسائل، باعث می‌شود ایمان خراب شود. امام‌حسین(ع) به هیچ وجه بالاتر از پیغمبر(ص) نیستند. عاشورا را بفهمیم! 🔹️گاهی در بعضی هیئات مردها دستبد می‌بندند یا حلقه گوشواره می‌اندازند و می‌گویند ما حلقه به گوش امیرالمومنین(ع) هستیم! یا زنجیر به گردن خود می‌اندازند که مثلاً سگ درگاه اهل‌بیت(ع) هستند و.. عده‌ای تبلیغ می‌کنند که جغد در خانه نگهداری کنید، چراکه وقتی امام‌حسین(ع) شهید شدند، جغدها ویرانه نشین شدند. اصلاً فلسفه عزاداری عاشورا این‌ها نیست. عده‌ای روز عاشورا قمه می‌زنند. در حالی که نائب امام زمان(عج) می‌فرماید قمه زدن جایز نیست. هر کس گوش به حرف مسلم نداد، گوش به حرف امام حسین(ع) هم نداد، امروز هم هر کس مطیع نائب امام زمان(عج) نباشد، مطیع امام زمان(عج) هم نخواهد بود. 📌 مکرر مشاهده شده کسانی‌ که افراط در رفتار دارند، روزی از مسیر ایمان خارج می‌شوند. چراکه ایمانشان ضعیف است. 🎙حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد / شب پنجم ماه رمضان ۱۴۰۱/۰۱/۱۸ ➖➖➖➖➖ 🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد 🆔️ @alqatreh 🆔 @darozzekr_com
💢 قدرت ایمان، مراتب ایمان، ملزومات ایمان ✅ بخش اول 💠خداوند متعال می‌فرماید: «وَلا تَهِنوا وَلا تَحزَنوا وَأَنتُمُ الأَعلَونَ إِن كُنتُم مُؤمِنينَ»، سست نشوید، غمگین نباشید، شما برتر هستید اگر مؤمن باشید. 🔹️بین قدرت درونی ایمان و برتر شدن، فاصله‌ای هست که باید طی شود. مانند فاصله بین یک دونده خوب بودن با برنده شدن. خداوند متعال می‌فرماید شما برتر هستید، ولی علاوه بر ایمان چیزهای دیگری هم لازم است. باور قلبی تنها کفایت نمی‌کند. 🔻بر اساس روایات، ایمان سه مرتبه دارد: ۱. (عقد بالقلب) باور قلبی؛ اینکه واقعاً باور داشته باشی خداوند می‌تواند سرنوشتها را عوض کند. در گرفتاری‌ها مشخص می‌شود که باور داری یا نه... ۲. (اقرار بلسان) انسان چیزی را که قبول دارد، باید به زبان هم بیاورد. اگر ایمان داری، پس به زبان اقرار کن. ۳. (و عمل بالارکان و جوارح) علاوه بر اقرار، عملاً هم باید نشان بدهی که ایمان داری. پیامبر(ص) می‌فرمایند: {لا یقبل ایمان بلا عمل و لا عمل بلا ایمان} ایمان بدون عمل و عمل بدون ایمان قبول نیست. 📌 عمل بدون ایمان، مثل نماز بدون نیت 🔸️نیت، همان ایمان ماست که باید اظهار شود.‌ وقتی ایمان نداری، عملی که انجام می‌دهی، یا از روی ریا است یا از روی ترس و عوامل دیگر. 👈 اگر تنها ایمان قلبی و لسانی برای مؤمن بودن کافی بود، شیطان هم مؤمن به خدا محسوب می‌شد که شش هزار سال عبادت کرد ولی کفری در دلش بود که در امتحان سجده بر آدم نمایان شد.
✅ بخش دوم 🔻تعهدات عملی ایمان از منظر قرآن: _ {الذین آمنوا یقیمون الصلوة} اهمیت اقامه نماز _ {واعبدوا ربکم و افعلوا الخیر} عبادت خدا و کار خیر _ {الذین آمنوا و عملوا الصالحات} ایمان و عمل صالح در کنار هم _ {الذین آمنوا و هاجروا و جاهدوا} ایمان و جهاد در راه خدا _ و... 🔸ایمان سکه دو طرفه است: یک طرف سکه، انجام عمل صالح است. طرف دیگر، آلوده نکردن عمل صالح به ظلم. بعضی ازمصادیق ظلم در عمل صالح👇 🔸️منت گذاشتن، عجب و غرور، ریا، خلف وعده در انجام کار و... 🎙حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد/ شب ششم ماه رمضان ۱۴۰۱/۱/۱۹ ➖➖➖➖➖ 🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد 🆔️ @alqatreh 🆔 @darozzekr_com
💢خطرناک‌ترین شیوه دینداری! (فصل سردمداران) ✅ بخش اول 🔻شرایط ایمان برای انسان‌سازی ۱- ایمان باید آگاهانه باشد نه کورکورانه. ۲- همراه با تعهدات عملی باشد. ۳- ایمان نباید گزینشی، منفعت‌طلبانه و فرصت‌طلبانه باشد. ایمان گزینشی، شیوه‌ای خطرناک از دینداری 💠 خداوند متعال می‌فرماید: «اِنَّ الَّذینَ یَکْفُرونَ بِاللهِ و رُسُلِه و یُریدونَ اَن یُفَرِّقوا بَینَ اللهِ و رُسُلِه و يَقُولُونَ نُؤمِنُ بِبَعْضٍ و نَكْفُرُ بِبَعْضٍ و يُريدُونَ اَنْ يَتَّخِذُوا بَيْن ذلكَ سَبيلاً»؛ كسانی که به خدا و پیامبرانش کفر می‌ورزند و اراده کرده‌اند بین خدا و پیامبرانش جدایی بیاندازند، می‌گویند ما بعضی از انبیاء الهی را قبول داریم و بعضی را قبول نداریم، و قصدشان این است که بین حق و باطل راهی برای خود باز کنند. کسانی که در دل کفر دارند و نمی‌توانند مؤمن باشند و از طرفی، درجامعه اسلامی زندگي مي‌كنند و نمی‌توانند كفر خود را اظهار كنند، به دنبال راهی بین حق و باطل می‌گردند تا بتوانند به حیات خود ادامه دهند. اين یک مدل بسیار خطرناک از دینداری است که بخشی از دین را انتخاب كرده و به آن پایبند هستند و بخش ديگري را رها می‌کنند. 💠 در آیه بعد خداوند می‌فرماید «اولئکَ هُم الکافِرونَ حَقاً وَ اَعْتَدْنا لِلكَافِرينَ عَذَاباً مُهِيناً» این‌ها به تحقيق (درحقيقت) کافرند و ما برایشان عذاب سختی آماده کرده‌ایم.
(فصل سردمداران) ✅ بخش دوم سابقۀ تاریخی گزینش دین 🔹️ پايه گذاري اين مكتب فكري، به خلقت حضرت آدم(سلام الله عليه) برمی‌گردد كه خداوند به ملائکه امر کرد بر آدم سجده کنید. همه سجده کردند بجز ابلیس. گفت: به آدم سجده نمی‌کنم. چون آدم را از خاک آفریدی و من را از آتش. خداوند هزاران سال نماز و عبادتش را نادیده گرفت و فرمود «اُخْرُج إنَّکَ رَجیم» برو، تو رانده شده‌ای. 🔹️دليل اخراج شیطان اين بود كه یک مکتب فکری را پایه‌گذاری کرد؛ اینکه بعضی دستورات را اطاعت کن و بعضی ديگر را نه و این از کفر خيلي بدتر است. 📌 دین؛ یک مجموعۀ منظم به هم وابسته است. انکار یک قسمت از دین، مستلزم انکار بقیۀ آن و ناکارآمدی دین است. ⬇️نمونه‌هایی از ایمان گزینشی ۱ـ ایمان به پیامبر(ص) / عدم ایمان درست به انبیاء گذشته ۲ـ ایمان به پیامبر(ص) / عدم ایمان به جانشین پیامبر(ص) ۳ـ پذیرش بعضی از آیات مثل آیات نماز، حج و... / عدم پذیرش بعضی از آیات دیگر مثل آیات جهاد، ولایت و... رواج دین گزینشی؛ خیانت بنی امیه به اسلام 🔸️بنی امیه دستورات خدا را دست‌کاری کردند. امام صادق‌‌(علیه السلام) می‌فرمایند: «‌إنَّ بَني‌اُمَيَّةَ أطلَقُوا لِلنّاسِ تَعليمَ الإيمانِ و لَم يُطلِقُوا تَعليمَ الشِّركِ لِكَي إذا حَمَلُوهُم علَيهِ لَم يَعرِفُوهُ»؛ بنی امیه تعلیم ایمان را آزاد گذاشتند ولی اجازه ندادند کسی شرک را به مردم یاد بدهدچراکه می‌خواستند وقتی شرک را به مردم عرضه می‌کنند، مردم نشناسند! خوبی حج، نماز، روزه و.. را به مردم یاد دادند ولی بدی ظلم، شرک و دیگر گناهان را نگفتند. ازاینرو ارتکاب حرام در جامعه رواج یافت. مردم هم نماز می‌خواندند و هم شراب می‌خوردند! کفر را در لباس اسلام، در جامعه پیاده کردند و مردم هم متوجه نشدند. 📌 پذیرش و عمل به بخشی از دین و رد کردن بخش دیگری از دین، خطرناک‌ترین مدل دین‌داری است، مخصوصاً اگر عمدی و با برنامه باشد. 🎙حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد/ شب هفتم ماه رمضان ۱۴۰۱/۰۱/۲۰ ➖➖➖➖➖ 🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد 🆔️ @alqatreh 🆔 @darozzekr_com
💢ایمان گزینشی یا خودپرستی؟!! (فصل پیروان) ✅ بخش اول 🔹️دین گزینشی فریب شیطان است برای بی‌اثر کردن ایمان. انسان باید به همه فرامین خدا ایمان بیاورد و عمل کند. بعضی‌ به دنبال این هستند که چه چیز به نفعشان است و چه چیزی نیست. پس در حقیقت خودشان را می‌پرستند. 💠 قرآن کریم می‌فرماید: «وَمِنَ النَّاسِ مَن يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَى حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انقَلَبَ عَلَى وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةَ ذَلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ»؛ عده‌ای از مردم در یک صورت ایمان می‌آورند، اگر خیری به آن‌ها برسد ایمان می‌آورند. اگر سختی و آزمون‌ها پیش بیاید رو‌ بر‌می‌گردانند. این‌ها دنیا و آخرتشان را باختند و این همان ضرر آشکار است! 🔹️چنین افرادی هدفشان از ایمان، تأمین نیاز‌های دنیایی‌شان است. به خدا و رسول ایمان می‌آورند، بعد می‌گویند اگر به ما چیزی رسید، مشکلاتمان حل شد، ما هستیم. اگر نرسید معلوم می‌شود دین فایده‌ای ندارد! چنین افرادی بعضی از بخش‌های دین را پررنگ می‌کنند و بعضی دیگر را کمرنگ. این تفکر بسیار خطرناک است. 🔶️ روحیه منفعت طلبانه مانع پذیرش همه دین 🔸️بعضی عمداً مسئله اعتقادی، اخلاقی، دینی را سوال نمی‌کنند که مبادا به ضررشان شود. از جاری شدن حکم خدا می‌ترسند. روحیه منفعت طلبانه، فرصت طلبانه و لذت جویانه اجازه نمی‌دهد انسان همه دین را قبول کند. این می‌شود دین و ایمان گزینشی. فقط احکام راحت و بی‌دردسر را عمل می‌کند.
(فصل پیروان) ✅ بخش دوم 🔷️ عملی سخت اما واجب! 💠 امام باقر(ع) در روایتی از کتاب وافی در باب امر به معروف و نهی از منکر می‌فرمایند: عده‌ای هستند که به نماز و روزه که کم دردسر و کم مایه تر است رو می‌آورند و به امر به معروف و نهی از منکر که پر مایه‌تر و پر دردسرتر و به ظاهر پر ضررتر است، اصلاً اقبالی ندارند. 🔹️تنها بدحجابی، منکر نیست، بدگویی از نظام جمهوری اسلامی هم که در بعضی جمع‌ها می‌شود، منکر است. غیبت از مؤمن هم منکر است. نباید به سادگی گذشت. این می‌شود همان «نؤمن ببعض و نکفر ببعض». 💠 پیامبر اکرم(ص) فرمودند تا مادامی‌ که امت من امر معروف و نهی از منکر می‌کنند و در تقوا همدیگر را یاری می‌کنند، در خیر و برکت هستند. اگر چنین نکردند، برکت از میان آن‌ها برداشته می شود و در آسمان و زمین یاری‌گری نخواهند یافت. ⛔️دین گزینشی کفر است 🔸️نسبت به مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی واکنش داشته باشید. در جایی خلاف شرع می‌بینید به مسئولین تذکر بدهید. نسبت به مسائل بی‌بندوباری جامعه باید حساس بود. خدا به صراحت و بدون هیچ ملاحظه ‌ای فرمود دین گزینشی کفر است. چنین کسانی کفری در دلشان هست که روزی فاش می‌شود. مثل شیطان که بعد از شش هزار سال عبادت، رانده شد. 📌 پس سومین شرط سازنده بودن ایمان، ایمان همه جانبه‌ به حق است، نه ایمان گزینشی. ایمان کامل است که منجر به تربیت فرد، تربیت خانواده، تربیت جامعه و ایجاد تمدن بزرگ اسلامی می‌شود. 🎙حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد / شب هشتم ماه رمضان ۱۴۰۱/۱/۲۱ ➖➖➖➖➖ 🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد 🆔️ @alqatreh 🆔 @darozzekr_com
💢علو و برتری مسلمانان، وعده حق الهی ✅ بخش اول 💠 «وَلاتَهِنوا وَ لاتَحزَنوا و اَنتُمُ الاَعلَون اِن کُنتُم مُومِنین» سست نشوید، غمگین نباشید شما علو و بلندمرتبگی دارید، اگر مؤمن باشید! این آیه را خدا زمانی که مؤمنین در جنگ احد شکست خورده بودند نازل کرد یعنی همه روحیه شان را از دست داده بودند. خدا این آیه را فرستاد که چرا شما ناراحت هستید؟! شما برترید، شما دنیا را فتح می‌کنید. این نه فقط یک روحیه بخشی معمولی بود، بلکه یک وعده حق بود که خدا بر مسلمانان نازل کرد. 💠 ادامه آیه میفرماید: «اِن یَمسَسکُم قَرحٌ فَقَد مَسَّ القَومَ قَرحٌ مِثلُه»، اگرچه در جنگ شکست خوردید و زخم خوردید، ولی شما هم به دشمن زخم زدید. بعد می‌فرماید: «وَتِلکَ الاَیامُ نُداوِلُها بَینَ الناس وَلِیَعلَمَ اللهُ الَّذینَ آمَنوا وَ یَتَّخِذَ مِنکُم شُهَداءَ وَاللهُ لا یُحِبُّ الظالِمین». جریان پیروزی و شکست در طول تاریخ دائم بین اقوام مختلف تکرار می‌شود برای اینکه خودتان شاهد باشید، هرجا ایمان داشتید موفق شدید و هرجا که ایمانتان را از دست دادید شکست خوردید.
✅ بخش دوم 🔷سنت تمحیص 💠 قرآن کریم می‌فرماید: «وَلِیُمَحِّصَ اللّهُ الَّذینَ آمَنوا وَ یَمحَقَ الکافِرینَ». تمحیص یعنی خالص‌سازی و زلال‌کردن. هم ایمان مؤمنین باید خالص، ناب و زلال شود و هم جامعه ایمانی باید از مؤمنان بدلی و دروغین پیراسته شود. لذا خداوند یک سنّتی به نام تمحیص دارد تا ایمان انسان‌ها و جامعه با کیفیت شوند. وقتی ایمانها با کیفیت شد، جامعه به علوّ می‌رسد. آیه بعد می‌فرماید: «أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جَاهَدُوا مِنْكُمْ وَيَعْلَمَ الصَّابِرِينَ»، آیا میخواهید به بهشت بروید در حالی که هنوز خداوند مجاهدین و صابرین را معلوم نکرده است و هنوز برملا نشدید؟! پس بین دستیابی به سه مرحله از ایمان و برتری نهایی مسیری هست که باید طی شود. 🔻ثمرات سنت تمحیص: ۱ـ خالص سازی ایمان‌ها: قرآن کریم می‌فرماید: «‌وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ»، برای اینکه کسانی که در ایمان راستگو هستند و کسانی که دروغ می‌گویند، از یکدیگر مشخص شوند. ۲ـ خالص‌سازی جامعه از مؤمنین بدلی. آیه دیگری می‌فرماید: «وَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْمُنَافِقِينَ»، برای اینکه مؤمنین و منافقین از هم شناخته شوند. 📌خداوند با فتنه‌ها و آزمایشات، مؤمنین را خالص می‌کند 🔹️مؤمنین باید ایمانشان رشد کند. از اینرو خدا مؤمنین را امتحان می‌کند. 💠 قرآن کریم می‌فرماید: «أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ»؟ آيا مردم پنداشتند كه چون گفتند: ايمان آورديم، رها می‌شوند و ديگر مورد آزمايش قرار نمی‌گيرند؟! خدا ما را در وسط معرک‌های که ادعای آن را داریم قرار می‌دهد . خیلی مواظب ادعاهای خود باشیم. اگر یک موقع ادعای ایمانی می‌کنیم و می‌گوییم دیگر مرتکب این گناه نمی‌شویم، خدا ما را امتحان می‌کند تا مشخص شود واقعاً مرتکب نمی‌شویم یا فقط ادعا کردیم. 🔻ثمرات امتحانات الهی ۱ـ تمحیص، در امتحاناتی که خدا می‌گیرد خالص سازی اتفاق میافتد و صف حق از باطل جدا می‌شود. ۲ـ امتحانها و فتنه‌ها سبب پویایی، ارتقا و استحکام ایمان می‌شود. انسان در سختی و شدت رشد می‌کند، نه در رخا و آسایش. «لیبلونکم ایکم احسن عملا» امتحان می‌گیریم تا ببینیم عمل چه کسی بهتر است. 🎙حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد / شب نهم ماه رمضان ۱۴۰۰/۱/۲۲ ➖➖➖➖➖ 🏴 هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد 🆔️ @alqatreh 🆔 @darozzekr_com
💢 هرچه ایمان بالاتر، امتحانات الهی سخت‌تر! ✅ بخش اول 🔹️در زمان امتحان، واکنش‌ها متفاوت است. کسی که مؤمن صادق باشد، در امتحانات رفتارهای خوبی از خود نشان می‌دهد: در هنگام بلا شکر می‌کند، از گناهانش استغفار می‌کند، عبرت می‌گیرد و راهش را اصلاح می‌کند. اما آدم‌هایی که مؤمن بدلی باشند، وقت بلا به جای شکر، کفر می‌گویند، به جای صبر، بی‌تابی و کفران نعمت می‌کنند، به جای عبرت گرفتن، غر می‌زنند. خاصیت امتحان الهی این است که مؤمنان ایمانشان قوی‌تر و آن‌هایی که ادعای ایمان داشتند، صف‌شان جدا می‌شود. 🔻چه زمانی امتحانات الهی سخت‌تر می‌شود؟ ۱. زمانی که وسع مؤمن بیشتر شده و سطح ایمانش بالاتر رفته است. ازاینرو امتحانات سخت‌تری از او گرفته می‌شود. ۲. زمانی که روزگار به پایان خود نزدیک شود. وقتی شیطان می‌داند که نفس‌های آخرش را می‌کشد و قرار است حضرت حجت ظهور کنند و گردن او را بزنند، همه قوای خودش را جمع می‌کند تا درگیری تام و تمام ایجاد کند. ازاینرو ظلم به اوج خود می‌رسد. 💠 مقام معظم رهبری فرمودند: ما الان درگیر یک جنگ ترکیبی هستیم؛ جنگ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، رسانه‌ای، قومیتی، مذهبی‌ و.. این جنگ ترکیبی که شیاطین برای جامعه مؤمنین طراحی کردند، به این معنا است که جامعه ما به سطح بالاتری از ایمان، معرفت و توانایی رسیده است، از اینرو درگیر یک امتحان جامع شده‌ایم. این درگیری بسیار سنگین ولی بسیار هم امیدبخش است. هدف از این درگیری‌ها تصفیه و تمحیص جامعۀ مومنین است. ۳. زمانی که امتحانات به خاطر اعطای درجه بالاتری از ایمان به مؤمنین باشد
✅ بخش دوم 🔻چه کنیم تا در امتحانات آخرالزمان سقوط نکنیم؟ ۱. قدرت کنترل‌گر درونی(تقوا): تقوا به انسان قدرت تشخیص می‌دهد. باید بتوانی چشمت را، زبانت را، وجودت را کنترل کنی. اگر قدرت درونیت را بالا نبری، نمی‌توانی از گردنه‌ها عبور کنی. گناهان تو را زمین می‌زند و اجازه نمی‌دهد حرکت کنی. ۲. قدرت کنترل‌گر بیرونی(ولایت): ـ «أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنكُمْ» ـ «اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ» بر طبق تفاسیر: صادقین، اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و جانشینان آنها هستند. ۳. قدرت کنترل‌گر محیطی(جمع‌های ایمانی): امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) فرمودند: با آن سیاهی بزرگ (یعنی جمعیت ایمانی) همراه شوید. از جمع‌های ایمانی جدا نشوید. همان‌طوری که کناره‌گیری از گله نصیب گرگ می‌شود، کناره‌گیر از جمع‌ها و محیط‌های ایمانی هم نصیب شیطان می‌شود. ۴. پناه بردن به دامان اهل‌بیت(علیهم السلام): توسل به اهل‌بیت(علیهم‌السلام) به این معنا که معارفشان را کسب کنیم. معرفت و محبت هر دو لازم است. 💠 پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: مَثَل اهل‌بیت من در بین شما مثَل کشتی نوح است. هرکس سوار شود، نجات پیدا می‌کند و هر کس تخلف کند، زمین می‌خورد. 🎙حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد / شب دهم ماه رمضان ۱۴۰۱/۱/۲۳ ➖➖➖➖➖ 🏴 هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد 🆔️ @alqatreh 🆔 @darozzekr_com
💢 ایمان سازنده، زیرساخت ایجاد تمدن بزرگ اسلامی ✅ بخش اول 🔹️برای آن که تمدن بزرگ اسلامی محقق شود باید جامعه، جامعه اسلامی شود و برای این‌که جامعه اسلامی باشد، مردم باید خود را بر اساس دستورالعمل‌های دین مبین اسلام تربیت کنند. انسان‌ها باید ساخته شوند تا بر اساس آن، جامعه اسلامی و بعد آن تمدن بزرگ اسلامی پایه‌ریزی شود. مهم‌ترین مسئله در جامعه پردازی، معنویت و اخلاق است؛ که حضرت امام‌خامنه‌ای(حفظه‌لله) فرمودند: « اگر جامعه‌ای معنویت و اخلاق نداشت، حتی اگر همه امکانات مادی را برخوردار بود؛ آن جامعه، جهنم است» معنویت چیست؟ معنویت، مجموعه فضائل و ارزش‌های اخلاقی، اسلامی و الهی است که از ایمان نشأت می‌گیرد. 🔻 ایمان با سه شرط وجه تمایز بین تمدن اسلام و تمدن غرب است: ۱ـ آگاهانه باشد. ۲ـ همراه با تعهدات عملی باشد. ۳ـ همه جانبه باشد. (نومن ببعض و نکفر ببعض) نباشد.
✅ بخش دوم 🔹️خدا از مؤمنان امتحان می‌گیرد تامعلوم شود ایمان آنها چقدر واقعی است. یعنی صف مؤمنین واقعی از آنهایی که ادعای ایمان دارند، جدا شود. برای ایجاد تمدن بزرگ، نیاز به یک جامعه ایمانی باکیفیت داریم؛ جامعه‌ای که مردم آن، مؤمن بوده و به‌ معنای حقیقی، به اسلام و ارزش‌های اخلاقی متعهد باشند. برای این‌که ما یک جامعه باکیفیت ایمانی داشته‌ باشیم؛ باید کوچک‌ترین واحد جامعه که خانواده است؛ باکیفیت و مؤمن شود و برای این‌که خانواده‌ای ایمانی داشته‌باشیم؛ باید هر فرد خانوداه، مؤمن به‌معنای واقعی بشود. اولین زیرساخت مهم تمدن اسلامی، زیر ساخت انسانی‌ است، انسان عنصر اصلی و مهم در تمدن است، چراکه هم عامل شکل‌دهی تمدن است و هم خودش هدف تمدن. 🔻انسان چهار ساحت ارتباطی در عالم دارد: ۱- رابطه با خالق، ۲- رابطه با خود، ۳- رابطه با سایر انسان‌ها، ۴- رابطه با سایر موجودات(حیوانات، گیاهان، جمادات) 🔹️خدا نسبت به این چهار ساحت وجودی برای انسان دستورالعمل فرستاده و چون دستورالعمل داده معلوم می‌شود از آن مطالبه خواهد کرد. 🔻انواع ارتباط با خدا ۱ـ رابطه تکوینی و اجباری ۲- رابطه تشریعی و اختیاری. 🔸️رابطه تکوینی و اجباری یعنی اینکه خدا مارا آفریده و ما هیچ اراده‌ای در خلقت خود نداشته ایم. 🔸️رابطه تشریعی و اختیاری یعنی کیفیت ارتباط باخدا، پرستش و بندگی کردن؛ که آن راهم خدا معین فرموده اما ما در این زمینه دارای اختیاریم که بپذیریم یاتخلف کنیم. 🔸️انسان می‌تواند خدا یا بت را بپرستد. در انتخاب آن آزاد است. خدا به انسان عقل داده است تا بفهمد و درک کند. لذا انسان مکلّف است. شریعت اسلام دستوراتی برای پرستش خداوند دارد که باید با آن دستورالعمل‌ها خدا را عبادت کنیم. مثلاً نماز یا روزه با همان شکل و کیفیتی که گفته‌اند، باید انجام شود. این به معنای شریعت است. اگر بخواهیم ارتباط ما با خدا به درستی برقرار شود باید از طریق شریعت برقرار شود. «انّ الدین عندالله الاسلام»؛ و در حال حاضر هیج دینی پذیرفته نیست جز اسلام که آخرین و کامل‌ترین دین است. باید مسلمان و مؤمن بود و همه دستورالعمل‌ها را انجام داد. تنها در این صورت، انسان مؤمن است. رابطه تشریعی ما با خدا، میزان ایمان ما به خدا را مشخص می‌کند. در مسیر بندگی خدا 🔹️بندگی فقط از راه شریعت اسلام، دستورات دین اسلام و به صورت کامل و صحیح در مذهب تشیع بروز و ظهور کرده است واسلام ناب و حقیقی مکتب تشیع است. 🔹️ما باید به این دستورات عمل کنیم تا رابطه‌مان با خدا درست شود. رابطه ‌ما با خدا فقط در قالب ایمان مابخدا درست می‌شود. کسی که به دستورات دین عمل نمی‌کند، نباید ادعای ایمان هم کند. ❓حقیقت عبودیت و بندگی چیست؟ 💠 فردی به نام عنوان بصری از محضر امام‌صادق(علیه‌السلام) سؤال می‌کند که حقیقت بندگی چیست؟ حضرت در جواب می‌فرمایند: حقیقت بندگی سه چیز است. یکی اینکه انسان در آن چه که خدا در اختیار او گذاشته است (نعمت‌های الهی، فرصت‌ها و ظریفت‌ها) احساس مالکیت نکند. چراکه کسی که خود را بنده متواضع خدا می‌داند برای خودش مالکیت قائل نیست، بلکه خود را مملوک خدا می‌داند. ثمرات احساس مملوکیت: ۱ـ انسان وقتی بداند مملوک خدا است طغیان نمی‌کند. ۲ـ وقتی مالش را مال خدا بداند، راحت انفاق می‌کند. ۳ـ وقتی بدنش را امانت خدا بداند، برهنگی و بی‌حجابی نمی‌کند. ۴ـ وقتی خانواده را امانت‌های خدا بداند، بدرفتاری نمی‌کند. ۵ـ نسبت به بیت‌المال و حق‌الناس حساسیت نشان می‌دهد. 🎙حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد/ شب یازدهم ماه رمضان ۱۴۰۱/۱/۲۴ ➖➖➖➖➖ 🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد 🆔️ @alqatreh 🆔 @darozzekr_com
💢 چگونگی رابطه مؤمن با خدا...؟ ✅ بخش اول ارتباط انسان با خدا 🔻انسان دو نوع ارتباط با خداوند متعال دارد: رابطه تکوینی(اجباری) رابطه تشریعی(اختیاری) 🔸️در ارتباط تکوینی خدا خالق و انسان مخلوق است وبین انسان وخدا چه بخواهد و چه نخواهد ارتباط آفرینشی وجود دارد. ارتباط تکوینی،یک ارتباط حیوانی و نباتی است. مثلاً همه انسان‌ها از نعمت‌های خدا استفاده می‌کنند ولی بعضی از آنها او را نمی‌پرستند، ورابطه آنها با خداوند در حد ارتباط تکوینی است. 🔸️در حالی که انسان اشرف مخلوقات است و ارتباطش با خدا باید تشریعی هم باشد. انسان باید بندگی کند تا رابطه خاص عبودیت بین بنده و خدا شکل بگیرد. به چنین ارتباطی، رابطه عبد و مولا می‌گویند. اگر انسان بخواهد ارتباطش با خدا تنها دررزاقیت او و خالقیت او باشد ومنجر به اطاعت وتبعیت ازخدا نشود این رابطه فقط تکوینی است مثل رابطه گیاهان و حیوانات وطبیعت باخدا بلکه کمترازاین. پس اگر انسان بخواهد رابطه اش درست باشد و در بندگی انحراف نداشته باشد، رابطه‌اش باید رابطه عبد و مولا باشد. یعنی عبد باشد و فرمان مولای خود را بپذیرد. ✅اگر رابطه انسان با خدا، رابطه عبد و مولا باشد، به رضای خدا راضی میشود و گلایه‌ای ندارد. چراکه خداوند را حکیم و عادل می‌داند. ✅ثمره این مدل ارتباط این است که انسان، آرام، مطمئن ومطیع امر مولا می‌شود و رابطه‌اش با امام معصوم هم رابطه مأموم و امام میشود. یعنی امام را مفترض الاطاعه می‌داند و هیچگاه بخاطر برآورده نشدن خواسته هایش یااحیانا، ناملایمات دلسرد وناسپاس نمی‌شود.
✅ بخش دوم 💠حقیقت عبودیت در کلام امام صادق(علیه‌السلام) 🔹️عنوان بصری از امام جعفر صادق(علیه‌السلام) پرسید: «ما حَقِیقَةُ الْعُبُودِیةِ؟» حقیقت عبودیت چیست؟ حضرت فرمودند: سه چیز هست «قَالَ ثَلَاثَةُ أَشْیاءَ: أَنْ لَا یرَی الْعَبْدُ لِنَفْسِهِ فِیمَا خَوَّلَهُ اللهُ إِلَیهِ مِلْکاً»، ۱_ اول اینکه چیزهای که خدا روزی او کرده را مِلک خود نداند، بلکه خدا را مالک بداند. «لِأَنَّ الْعَبِیدَ لَا یکونُ لَهُمْ مِلْک یرَوْنَ الْمَالَ مَالَ اللَّهِ یضَعُونَهُ حَیثُ أَمَرَهُمُ اللهُ تَعَالَی بِهِ»؛ چرا که هر کس بنده باشد، چیزی که در اختیارش هست را مال خودش نمی‌داند و مال خدا می‌داند و در جایی که خداوند امر کرده خرج می‌کند. بنابراین اسراف نمی‌کند، نسبت به بیت‌المال حساس است و... ۲ـ «ولا یدبر العبد لنفسه تدبیرا»؛ عبد برای خودش مصلحت‌اندیشی و تدبیر نمی‌کند. زندگی را براساس اوامر و نواهی الهی، و تقوا تنظیم می‌کند. از روی هوای‌نفس، خواسته دل و مستقل از اوامر و رضای خدا کاری را انجام نمی‌دهد. انسان تا وقتی هوس‌باز و زیاده‌خواه باشد حرام مرتکب شود. مثلاً به رزاقیت خدا اعتماد و ایمان ندارد، مرتکب ربا می‌شود. طبق روایت: یک درهم ربا برابر با هفتاد مرتبه زنا با یکی از محارم در کنار خانه خداست! 📌 بنده حقیقی نسبت به حق‌الله حساس است! 🔻یکی از بزرگان می‌گوید: من به سه دلیل خدا را اطاعت می‌کنم: یک؛ خدا بیشتر از بقیه من را دوست دارد. دو؛ خدا بیشتر از بقیه خیر من را می‌خواهد. سه؛ قدرت خدا بیشتر از بقیه هست. 🎙حجت‌الاسلام مهدوی نژاد/شب دوازدهم ماه رمضان ۱۴۰۱/۱/۲۵ ➖➖➖➖➖ 🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد 🆔️ @alqatreh 🆔 @darozzekr_com
💢 دستورالعمل خودسازی در حدیث عنوان بصری ✅ بخش اول 🔻بر اساس حدیث شریف عنوان بصری‌، کسی به مقام عبودیت می‌رسد که👇 🔸️اول؛ حس مالکیت نداشته باشد. هرچه نعمت خدا به او داده را امانت خدا بداند و آن‌طور که خدا دستور داده، در هر موضعی که خدا امر یا نهی کرده، نسبت به همه دارایی‌هایش رفتار کند. 🔸️دوم؛ از خودش مصلحت‌اندیشی و تدبیر امور نکند. بلکه بر بستر تقوای الهی، آینده‌نگری و برنامه‌ریزی را انجام بدهد، نه بر بستر منفعت‌طلبی‌های نفسانی و یک‌طرفه به عالم نگاه کردن و فقط محاسبات مادی داشتن... 🔻در مسأله تدبیر امور، ۲ نکته مهم وجود دارد: ۱ـ این‌که تدبیری که می‌کند و مصلحت‌سنجی‌هایی که دارد، بر اساس تقوا و نگاه توحیدی‌ش باشد. ۲ـ این‌ که بعد از مرحله برنامه‌ریزی، نتیجه را به خدا واگذار کند. مؤمن حساب‌کتاب کارهایش را کاملاً بر اساس تقوا انجام می‌دهد و بعد به خدا واگذار می‌کند، می‌گوید: «وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ»، و بعد هر نتیجه‌ای که به دست آورد، راضی به رضای خداست. چون می‌داند که خیر او در همین است. ⁉️ چه ‌کسی آرامش دارد؟ 🔹️کسی که به خدا مطمئن باشد. چراکه می‌داند روزی او، دست خداست. کسی به خدا اطمینان کند، خدا هم برای او خوب خدایی می‌کند... 🔸️سوم؛ سومین شأن از حقیقت بندگی این است که تمام وجود و مشغله‌اش صرف انجام اوامر و ترک نواهی خدا باشد.
✅ بخش دوم 🔹️برای رسیدن به حقیقت بندگی، انسان مؤمن باید برنامه‌ریزی داشته ‌باشد. مثلاً اولین برنامه خود را اهمیت به نماز قرار می‌دهد. دوم احترام به والدین. سوم دقت در کلام و معاشرت. چهارم و... در طول روز مراقبت می‌کند که تخلف نکند و اگر تخلف کرد، استغفار و جبران می‌کند. همینطور کم‌کم لیستی از مراقبت‌های معنوی دارد و آرام‌آرام تبدیل به یک انسان مؤمن می‌شود که خودبه‌خود از اوامر الهی و نواهی الهی مراقبت می‌کند. 🔻ثمرات بندگی کردن: ۱ـ وقتی بنده خودش را مالک چیزی نمی‌داند، همه چیز را امانت می‌بیند، به این حال اگر رسید{هان علیه‌الانفاق} انفاق کردن بر او آسان می‌شود، مالش را می‌دهد، جانش را در راه خدا انفاق می‌کند، حتی آبرویش را به آسانی در راه خدا خرج می‌کند. ۲ـ وقتی بنده تدبیر امورش را به مدبر عالم بسپارد، «هان علیه المصائب» مصائب دنبا بر او آسان می‌شود. ۳ـ وقتی بنده با تمام وجود، به اوامر و نواهی الهی مشغول شود، «لا یتفرّغ منهما الی المراءوالمباهات... »، دیگر به سمت بحث‌های بیهوده با مردم کشیده نمی‌شود یا فخر فروشی‌ها و مباهات کردن‌ها را کنار می‌گذارد. ۴ـ وقتی خدا بنده‌ای را به این سه ویژگی گرامی بدارد، «هان علیه الدنیا و ابلیس و الخلق» هم دنیا، هم ابلیس و هم خلق را کوچک و به اندازه خودش می‌بیند. دیگر دنبال زیادی دنیا و تفاخر در دنیا نمی‌رود. ۵ـ دنبال این که پیش مردم عزیز شود و جایگاه پیدا کند نیست. دنبال این است که پیش خدا عزیز شود. طبق روایت: کسی بین خودش و خدا را اصلاح کند، خدا بین او و مردم را اصلاح می‌کند. ۶ـ دیگر عمرش را به باطل نمی‌گذراند. 📌اینطور انسان‌هایی مؤمنی باکیفیت می‌شوند و می‌توانند جامعۀ باکیفیت و آن تمدن بزرگ اسلامی را بسازند. 🎙حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد / شب سیزدهم ماه رمضان ۱۴۰۱/۱/۲۶ ➖➖➖➖➖ 🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد 🆔️ @alqatreh 🆔 @darozzekr_com
💢 راه‌های شناخت و ارتباط موفق با «خود» ✅ بخش اول 🔹️تمدن بزرگ اسلامی مبتنی بر یک جامعه با کیفیت است و جامعه با کیفیت مبتنی بر خانواده‌های با کیفیت مؤمن و خانواده‌های باکیفیت، از انسان‌های مؤمن تشکیل می‌شوند. 📌 ایمان، عنصر اصلی نگهدارنده و رشد دهنده یک انسان باکیفیت و مؤمن است. 🔻 انسان در عالم هستی چهار نسبت ارتباطی دارد: ⬅️ نسبت انسان با خدا، که در حقیقت رابطه عبودیت است. ⬅️ نسبت انسان با خودش ⬅️ نسبت انسان با سایر انسان‌ها ⬅️ نسبت انسان با سایر موجودات عالم؛ با گیاهان، حیوانات، جنیان وجمادات. وقتی درباره همه این ساحت‌ها دستورالعملی آمده یعنی انسان تکلیف دارد و وقتی تکلیف دارد یعنی کمال او به رعایت این دستورالعمل‌ها بستگی دارد. 👈 برای برقراری ارتباط موفق با هر کسی یا هر چیزی در این عالم باید اول آن را بشناسیم، وگرنه نمی‌توانیم بااو ارتباط خوبی برقرار کنیم. 🔻چیست این «خود»؟! خود سه ساحت دارد که در هم ادغام شده و «خود» بوجود آمده: ✅۱.خودِ روحانی ما روح: مهمترین و با شرافت‌ترین بخش وجود هر انسان است که از سوی خدا آمده است. {نفخت فیه من روحی} 💠 چیستی روح:{وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَمَا أُوتِيتُم مِّنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا} ﻭ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺭﻭﺡ ﻣﻰ‌ﭘﺮﺳﻨﺪ، ﺑﮕﻮ ﺭﻭﺡ ﺍﺯ ﺍﻣﺮ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺶ ﻭ ﻋﻠﻢ ﺟﺰ ﺍﻧﺪﻛﻲ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻧﺪﺍﺩﻩ‌ﺍﻧﺪ. بنابراین کسی نمی‌داند روح چیست.
✅ بخش دوم 💠 فطرت پاک الهی که خدا در قرآن می‌فرماید {فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ}، از روح است؛ چیزی در وجود ما که خراب شدنی نیست. یک گوهر مرکزی که در وجود هر انسانی است و هرجای دنیا متولد شود ولو در دل کفر، خداپرست بدنیا می‌آید. والدین، محیط جامعه و... است که او را به ادیان دیگر یا بی‌دینی سوق می‌دهند. وقتی خدا روح را به جسم انسان می‌دمد، چشمه فطرت در درون انسان می‌جوشد که محل حقیقت‌طلبی و کمال‌طلبی و پرستش خدا و همه فضایل الهی و انسانی است. ✅۲. خودِ مادی ما جسم: خدا جسم را از خاک آفرید. جسم، محل غرایز انسان است. به ‌خوردن، خوابیدن، آشامیدن، تفریح، میل جنسی و هرچیزی که مربوط به جسمانیت انسان می‌شود، غرایز یا تمایلات می‌گويند. ✅۳.خودِ طبیعتی ما نفس: همان طبع انسان است که به زشتی‌ها و پستی‌ها تمایل دارد؛ پایین‌ترین مرحله نفس آن، نفس اماره است که محل تمایل به رذایل است و در وجود همه انسان‌ها است. روح وصل به خدا است، از اینرو محل اجتماع و تمایل به فضایل اخلاقی است. اما نفس محل اجتماع رذایلی مثل کبر، غرور، حسد، میل به دیده شدن، حب شهوت، مقام و… است. 📌 سه بُعد وجودی انسان باید کنترل و مدیریت شود و رشد و تعالی پیدا کند. ❓چگونه روح خود را پرورش دهیم؟ 🔹️خدا برای مراقبت و مدیریت روح و فطرت، علم اصول عقاید را قرار داده است که حداقل آن، پنج اصل است. (توحید، نبوت، معاد، عدل، امامت) باید بدانیم این پنج اصل درمورد چه چیزی است و در قبال آن چه کاری باید انجام دهیم. ❓برای مراقبت ومدیریت جسم چه کار باید کرد؟ 🔸️خدا علم احکام را برای مدیریت غرایز قرار داد. احکام شرعی(حلال، حرام، مستحب، مکروه، مباح) را بشناسیم و کامل و دقیق مراعات کنیم. 👈 به دستورالعمل‌های دینی، شریعت می‌گویند. شریعت یعنی ظواهر دین که باید آن‌ها را رعایت کنیم. کسی که شریعت را رعایت نکند، حتماً در ایمانش نقص است و چنین ایمانی نمی‌تواند انسان را به درجه تعالی برساند. ❓بُعد نفسانی را چگونه اصلاح‌ کنیم؟ ما با علم اخلاق نفس خودمان را کنترل می‌کنیم. 🔹️مثلا انسان دوست دارد محبوب شود، شیطان به او القا می‌کند که خودت را کوچک نکن، غرورت را حفظ کن، در حالی که علم اخلاق می‌گوید اگر میخواهی عزیز شوی، متواضع باش، محبت کن. اخلاق رفتارهای انسان را اصلاح می‌کند. 🔹️انسانی که روح‌ و فطرتش را با عقاید و باورهای صحیح توحیدی، و غرایز جسمانی‌اش را با علم احکام، و نفس اماره‌اش را با علم اخلاق الهی مدیریت می‌کند، رابطه‌اش با خودش خوب است و به سمت کمال حرکت می‌کند. 🎙حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد / شب چهاردهم ماه رمضان ۱۴۰۱/۱/۲۷ ➖➖➖➖➖ 🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد 🆔️ @alqatreh 🆔 @darozzekr_com
💢 تلاش برای رسیدن به گنج‌های مخفی وجود ✅ بخش اول 🔷️ تفاوت وجودی مخلوقات 🔹️خدای متعال موجودات عالم به غیر از انسان را تک بعدی آفریده‌ است. حیوانات غریزه دارند امّا عقل ندارند. ملائکة‌الله غریزه ندارند، امّا عقل محض دارند. ازاینرو هیچ ملکی گناه نمی‌کند. 🔹️جمادات عقل و غریزه ندارند، فقط جرم دارند. گیاهان هم عقل و غریزه ندارند، ولی رشد و نمو می‌کنند. یک قسم دیگر از مخلوقات خداوند شیاطین هستند. شیاطین وهم دارند. حوزه فعالیت شیاطین در وجود انسان‌ها، تخیلات و اوهام انسان‌ها است. شیاطین در مقابل حقیقتی که انسان با آن مواجه می‌شود، اوهام و تخیلات او را تقویت می‌کنند تا او را از حقیقت دور ‌کنند. ‌ 📌 عقل، ویژگی ممتاز بشر 🔸️انسان ترکیبی از ابعاد وجودی همه آفریده‌های عالم است. یعنی انسان هم غریزه دارد، هم جرم دارد، هم رشد و نمو می‌کند، هم در وجودش وهم هست. اما ویژگی مهّم‌تر انسان این است که علاوه بر اینها دارای عقل است. اگر انسان بتواند با عقل خود بر غضب، وهم، شهوت و بعد مادی خود غلبه کند، از همه‌ موجوداتی که دارای این ویژگی‌ها هستند، بالاتر می‌رود.
✅ بخش دوم ❓چگونه انسان از حیوان پست‌تر می‌شود؟ 🔸️اما اگر انسان عقلانیت خود را کنار بگذارد و در وادی وهم، غضب، غرایز و شهوات بیفتد، به میزانی که این ویژگی‌ها بر او غلبه کند، سقوط می‌کند. گاهی انسان از حیوان، پست‌تر می‌شود. از حیوان انتظار نمی‌رود که ملائکه شود چرا که عقل و استعداد آن را ندارد(همچنین بقیه‌‌ی موجودات عالم)؛ امّا انسان، استعداد این را دارد که از همه موجودات بالاتر برود، چون عقل دارد. اگر از عقل خود استفاده نکند، در رده‌ حیوانات و حتی پایین‌تر از آنها قرار می‌گیرد. قرآن به این صورت توصیف می‌کند: «كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ»؛ آن‌ها مانند چهارپایان‌اند بلکه بسی گمراه‌ترند. 🚫کنار گذاشتن عقل و سقوط انسان 💠 قرآن می‌فرماید: انسان گاهی مثل سنگ می‌شود و یا بدتر از سنگ «کَالحِجارةِ اَو اَشَدُّ قَسوَة»؛ هیچ چیزی قلب مثل سنگ او را تکان نمی‌دهد. هیچ ناله‌ و تضرّعی، هیچ صحنه‌ تکان دهنده‌ای قلب او را تکان نمی‌دهد. زمانی که انسان عقل و عقلانیت را کنار بگذارد، این‌طور می‌شود. ❓عقل چیست؟ 🔸️عقل یعنی ایمان، معنویت، عقل یعنی نماینده خدا در وجود انسان «اَلعَقلُ ما عُبِدَ بِه الرَّحمن وَ اکتُسِب بِه اَلجِنان»؛ عقل چیزی است که به وسیله آن خدا بندگی و بهشت کسب می‌شود. 🔷 عقل و اختیار در وجود انسان 🔹️خداوند به انسان دو چیز داده است: اول عقل، دوم اختیار. خدا انسان را دارای اختیار آفریده است و عقل هم به او داده تا با قدرت عقلش بر دیگر قوای وجودی‌اش غلبه کند. از طرفی در وجود انسان فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی برای صعود، رشد، علوّ و برتری قرار داده است. تا کجا؟ «قابَ قَوسَینِ اَو أدنی»، «حَتّی أجعَلَکَ مِثلی اَو مَثَلی»؛ تا جایی که انسان مَثل خدا بر روی زمین شود. از آن طرف ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی برای سقوط در وجود انسان هست که سقوط کند و از همه موجودات پست‌تر شود. 🔰موازنه نفس، روح و جسم 🔹️خداوند بین نفس، روح و جسم یک موازنه برقرار کرده است تا فرصت و ظرفیتی که به انسان برای رشد و تعالی یا برای سقوط داده است، خودش را نشان دهد. موازنه به این صورت است که خدا فضائل و خوبی‌ها که بسیار جذاب‌تر است را در اعماق وجود انسان قرار داده‌ ولی آنها را پنهان کرده است. خوبی‌ها در دسترس نیستند ولی رذائل و پستی‌ها را در دسترس قرار داده‌ است و آدم زودتر به بدی‌ها مبتلا می‌شود. البته خداوند الزاماً رذائل را به‌گونه‌ای قرار نداده ‌است که انسان را به زمین بزند، ولی از آنجا که انسان مادی و جسم هست و با حواس پنجگانه‌اش زندگی می‌کند، با مادیت و عالم پایین و پست بیشتر انس دارد. لذا گرایش اولیه او به چیزهای پست هست. انسان اگر بخواهد به لذت‌های بالاتر و عمق لذت‌ها و حقیقت وجود برسد اول باید از ظواهر عبور کند تا به عمق برسد. رذائل و پستی‌ها ظاهر و آشکار است و انسان زود به آنها آلوده می‌شود، اما فضائل در عمق وجود انسان است. به عنوان مثال کنار دریا پر از صدف است شما می‌توانید به راحتی صدف‌ها را جمع کنید. اما خداوند مروارید را در اعماق دریا قرار داده‌ است. اگر مروارید بخواهید، باید به اعماق دریا بروید. 📌 خداوند به انسان عقل داده است تا با استفاده از عقل یکی از گوهرهای پنهان وجودی خود یا پستی‌های وجودی خود را انتخاب کند. انسان باید بر هوای نفس خود غلبه کرده و به سمت ارزش‌ها برود. 🎙حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد / شب پانزدهم رمضان ۱۴۰۱/۱/۲۸ ➖➖➖➖➖ 🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد 🆔️ @alqatreh 🆔 @darozzekr_com
🔘 سالروز تخریب قبور ائمه بقیع 🎙سخنران 🔹️حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد موضوع: ادامه مباحث ماه رمضان(نقش همسری) 🎙مدیحه‌سرایی 🔹️کربلایی محسن محمدی‌پناه 🗓 شنبه ۱۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ ⏰ بعد از نماز مغرب‌وعشاء 🕌 مسجد جامع کبیر یزد ➖➖➖➖➖ 🏳 هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد 🆔️ @darozzekr_com