✅ بخش دوم
💠حقیقت عبودیت در کلام امام صادق(علیهالسلام)
🔹️عنوان بصری از امام جعفر صادق(علیهالسلام) پرسید: «ما حَقِیقَةُ الْعُبُودِیةِ؟» حقیقت عبودیت چیست؟
حضرت فرمودند: سه چیز هست «قَالَ ثَلَاثَةُ أَشْیاءَ: أَنْ لَا یرَی الْعَبْدُ لِنَفْسِهِ فِیمَا خَوَّلَهُ اللهُ إِلَیهِ مِلْکاً»،
۱_ اول اینکه چیزهای که خدا روزی او کرده را مِلک خود نداند، بلکه خدا را مالک بداند.
«لِأَنَّ الْعَبِیدَ لَا یکونُ لَهُمْ مِلْک یرَوْنَ الْمَالَ مَالَ اللَّهِ یضَعُونَهُ حَیثُ أَمَرَهُمُ اللهُ تَعَالَی بِهِ»؛ چرا که هر کس بنده باشد، چیزی که در اختیارش هست را مال خودش نمیداند و مال خدا میداند و در جایی که خداوند امر کرده خرج میکند.
بنابراین اسراف نمیکند، نسبت به بیتالمال حساس است و...
۲ـ «ولا یدبر العبد لنفسه تدبیرا»؛ عبد برای خودش مصلحتاندیشی و تدبیر نمیکند. زندگی را براساس اوامر و نواهی الهی، و تقوا تنظیم میکند. از روی هواینفس، خواسته دل و مستقل از اوامر و رضای خدا کاری را انجام نمیدهد. انسان تا وقتی هوسباز و زیادهخواه باشد حرام مرتکب شود. مثلاً به رزاقیت خدا اعتماد و ایمان ندارد، مرتکب ربا میشود. طبق روایت: یک درهم ربا برابر با هفتاد مرتبه زنا با یکی از محارم در کنار خانه خداست!
📌 بنده حقیقی نسبت به حقالله حساس است!
🔻یکی از بزرگان میگوید: من به سه دلیل خدا را اطاعت میکنم:
یک؛ خدا بیشتر از بقیه من را دوست دارد.
دو؛ خدا بیشتر از بقیه خیر من را میخواهد.
سه؛ قدرت خدا بیشتر از بقیه هست.
🎙حجتالاسلام مهدوی نژاد/شب دوازدهم ماه رمضان ۱۴۰۱/۱/۲۵
➖➖➖➖➖
🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد
🆔️ @alqatreh
🆔 @darozzekr_com
💢 دستورالعمل خودسازی در حدیث عنوان بصری
✅ بخش اول
🔻بر اساس حدیث شریف عنوان بصری، کسی به مقام عبودیت میرسد که👇
🔸️اول؛ حس مالکیت نداشته باشد. هرچه نعمت خدا به او داده را امانت خدا بداند و آنطور که خدا دستور داده، در هر موضعی که خدا امر یا نهی کرده، نسبت به همه داراییهایش رفتار کند.
🔸️دوم؛ از خودش مصلحتاندیشی و تدبیر امور نکند. بلکه بر بستر تقوای الهی، آیندهنگری و برنامهریزی را انجام بدهد، نه بر بستر منفعتطلبیهای نفسانی و یکطرفه به عالم نگاه کردن و فقط محاسبات مادی داشتن...
🔻در مسأله تدبیر امور، ۲ نکته مهم وجود دارد:
۱ـ اینکه تدبیری که میکند و مصلحتسنجیهایی که دارد، بر اساس تقوا و نگاه توحیدیش باشد.
۲ـ این که بعد از مرحله برنامهریزی، نتیجه را به خدا واگذار کند.
مؤمن حسابکتاب کارهایش را کاملاً بر اساس تقوا انجام میدهد و بعد به خدا واگذار میکند، میگوید: «وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ»، و بعد هر نتیجهای که به دست آورد، راضی به رضای خداست. چون میداند که خیر او در همین است.
⁉️ چه کسی آرامش دارد؟
🔹️کسی که به خدا مطمئن باشد. چراکه میداند روزی او، دست خداست. کسی به خدا اطمینان کند، خدا هم برای او خوب خدایی میکند...
🔸️سوم؛ سومین شأن از حقیقت بندگی این است که تمام وجود و مشغلهاش صرف انجام اوامر و ترک نواهی خدا باشد.
✅ بخش دوم
🔹️برای رسیدن به حقیقت بندگی، انسان مؤمن باید برنامهریزی داشته باشد. مثلاً اولین برنامه خود را اهمیت به نماز قرار میدهد. دوم احترام به والدین. سوم دقت در کلام و معاشرت. چهارم و... در طول روز مراقبت میکند که تخلف نکند و اگر تخلف کرد، استغفار و جبران میکند. همینطور کمکم لیستی از مراقبتهای معنوی دارد و آرامآرام تبدیل به یک انسان مؤمن میشود که خودبهخود از اوامر الهی و نواهی الهی مراقبت میکند.
🔻ثمرات بندگی کردن:
۱ـ وقتی بنده خودش را مالک چیزی نمیداند، همه چیز را امانت میبیند، به این حال اگر رسید{هان علیهالانفاق} انفاق کردن بر او آسان میشود، مالش را میدهد، جانش را در راه خدا انفاق میکند، حتی آبرویش را به آسانی در راه خدا خرج میکند.
۲ـ وقتی بنده تدبیر امورش را به مدبر عالم بسپارد، «هان علیه المصائب» مصائب دنبا بر او آسان میشود.
۳ـ وقتی بنده با تمام وجود، به اوامر و نواهی الهی مشغول شود، «لا یتفرّغ منهما الی المراءوالمباهات... »، دیگر به سمت بحثهای بیهوده با مردم کشیده نمیشود یا فخر فروشیها و مباهات کردنها را کنار میگذارد.
۴ـ وقتی خدا بندهای را به این سه ویژگی گرامی بدارد، «هان علیه الدنیا و ابلیس و الخلق» هم دنیا، هم ابلیس و هم خلق را کوچک و به اندازه خودش میبیند. دیگر دنبال زیادی دنیا و تفاخر در دنیا نمیرود.
۵ـ دنبال این که پیش مردم عزیز شود و جایگاه پیدا کند نیست. دنبال این است که پیش خدا عزیز شود. طبق روایت: کسی بین خودش و خدا را اصلاح کند، خدا بین او و مردم را اصلاح میکند.
۶ـ دیگر عمرش را به باطل نمیگذراند.
📌اینطور انسانهایی مؤمنی باکیفیت میشوند و میتوانند جامعۀ باکیفیت و آن تمدن بزرگ اسلامی را بسازند.
🎙حجتالاسلام مهدوینژاد / شب سیزدهم ماه رمضان ۱۴۰۱/۱/۲۶
➖➖➖➖➖
🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد
🆔️ @alqatreh
🆔 @darozzekr_com
💢 راههای شناخت و ارتباط موفق با «خود»
✅ بخش اول
🔹️تمدن بزرگ اسلامی مبتنی بر یک جامعه با کیفیت است و جامعه با کیفیت مبتنی بر خانوادههای با کیفیت مؤمن و خانوادههای باکیفیت، از انسانهای مؤمن تشکیل میشوند.
📌 ایمان، عنصر اصلی نگهدارنده و رشد دهنده یک انسان باکیفیت و مؤمن است.
🔻 انسان در عالم هستی چهار نسبت ارتباطی دارد:
⬅️ نسبت انسان با خدا، که در حقیقت رابطه عبودیت است.
⬅️ نسبت انسان با خودش
⬅️ نسبت انسان با سایر انسانها
⬅️ نسبت انسان با سایر موجودات عالم؛ با گیاهان، حیوانات، جنیان وجمادات.
وقتی درباره همه این ساحتها دستورالعملی آمده یعنی انسان تکلیف دارد و وقتی تکلیف دارد یعنی کمال او به رعایت این دستورالعملها بستگی دارد.
👈 برای برقراری ارتباط موفق با هر کسی یا هر چیزی در این عالم باید اول آن را بشناسیم، وگرنه نمیتوانیم بااو ارتباط خوبی برقرار کنیم.
🔻چیست این «خود»؟!
خود سه ساحت دارد که در هم ادغام شده و «خود» بوجود آمده:
✅۱.خودِ روحانی ما
روح: مهمترین و با شرافتترین بخش وجود هر انسان است که از سوی خدا آمده است. {نفخت فیه من روحی}
💠 چیستی روح:{وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَمَا أُوتِيتُم مِّنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا} ﻭ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺭﻭﺡ ﻣﻰﭘﺮﺳﻨﺪ، ﺑﮕﻮ ﺭﻭﺡ ﺍﺯ ﺍﻣﺮ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺶ ﻭ ﻋﻠﻢ ﺟﺰ ﺍﻧﺪﻛﻲ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻧﺪﺍﺩﻩﺍﻧﺪ. بنابراین کسی نمیداند روح چیست.
✅ بخش دوم
💠 فطرت پاک الهی که خدا در قرآن میفرماید {فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ}، از روح است؛ چیزی در وجود ما که خراب شدنی نیست. یک گوهر مرکزی که در وجود هر انسانی است و هرجای دنیا متولد شود ولو در دل کفر، خداپرست بدنیا میآید. والدین، محیط جامعه و... است که او را به ادیان دیگر یا بیدینی سوق میدهند. وقتی خدا روح را به جسم انسان میدمد، چشمه فطرت در درون انسان میجوشد که محل حقیقتطلبی و کمالطلبی و پرستش خدا و همه فضایل الهی و انسانی است.
✅۲. خودِ مادی ما
جسم: خدا جسم را از خاک آفرید. جسم، محل غرایز انسان است. به خوردن، خوابیدن، آشامیدن، تفریح، میل جنسی و هرچیزی که مربوط به جسمانیت انسان میشود، غرایز یا تمایلات میگويند.
✅۳.خودِ طبیعتی ما
نفس: همان طبع انسان است که به زشتیها و پستیها تمایل دارد؛ پایینترین مرحله نفس آن، نفس اماره است که محل تمایل به رذایل است و در وجود همه انسانها است.
روح وصل به خدا است، از اینرو محل اجتماع و تمایل به فضایل اخلاقی است. اما نفس محل اجتماع رذایلی مثل کبر، غرور، حسد، میل به دیده شدن، حب شهوت، مقام و… است.
📌 سه بُعد وجودی انسان باید کنترل و مدیریت شود و رشد و تعالی پیدا کند.
❓چگونه روح خود را پرورش دهیم؟
🔹️خدا برای مراقبت و مدیریت روح و فطرت، علم اصول عقاید را قرار داده است که حداقل آن، پنج اصل است. (توحید، نبوت، معاد، عدل، امامت) باید بدانیم این پنج اصل درمورد چه چیزی است و در قبال آن چه کاری باید انجام دهیم.
❓برای مراقبت ومدیریت جسم چه کار باید کرد؟
🔸️خدا علم احکام را برای مدیریت غرایز قرار داد.
احکام شرعی(حلال، حرام، مستحب، مکروه، مباح) را بشناسیم و کامل و دقیق مراعات کنیم.
👈 به دستورالعملهای دینی، شریعت میگویند.
شریعت یعنی ظواهر دین که باید آنها را رعایت کنیم. کسی که شریعت را رعایت نکند، حتماً در ایمانش نقص است و چنین ایمانی نمیتواند انسان را به درجه تعالی برساند.
❓بُعد نفسانی را چگونه اصلاح کنیم؟
ما با علم اخلاق نفس خودمان را کنترل میکنیم.
🔹️مثلا انسان دوست دارد محبوب شود، شیطان به او القا میکند که خودت را کوچک نکن، غرورت را حفظ کن، در حالی که علم اخلاق میگوید اگر میخواهی عزیز شوی، متواضع باش، محبت کن. اخلاق رفتارهای انسان را اصلاح میکند.
🔹️انسانی که روح و فطرتش را با عقاید و باورهای صحیح توحیدی، و غرایز جسمانیاش را با علم احکام، و نفس امارهاش را با علم اخلاق الهی مدیریت میکند، رابطهاش با خودش خوب است و به سمت کمال حرکت میکند.
🎙حجتالاسلام مهدوینژاد / شب چهاردهم ماه رمضان ۱۴۰۱/۱/۲۷
➖➖➖➖➖
🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد
🆔️ @alqatreh
🆔 @darozzekr_com
💢 تلاش برای رسیدن به گنجهای مخفی وجود
✅ بخش اول
🔷️ تفاوت وجودی مخلوقات
🔹️خدای متعال موجودات عالم به غیر از انسان را تک بعدی آفریده است. حیوانات غریزه دارند امّا عقل ندارند. ملائکةالله غریزه ندارند، امّا عقل محض دارند. ازاینرو هیچ ملکی گناه نمیکند.
🔹️جمادات عقل و غریزه ندارند، فقط جرم دارند. گیاهان هم عقل و غریزه ندارند، ولی رشد و نمو میکنند. یک قسم دیگر از مخلوقات خداوند شیاطین هستند. شیاطین وهم دارند. حوزه فعالیت شیاطین در وجود انسانها، تخیلات و اوهام انسانها است. شیاطین در مقابل حقیقتی که انسان با آن مواجه میشود، اوهام و تخیلات او را تقویت میکنند تا او را از حقیقت دور کنند.
📌 عقل، ویژگی ممتاز بشر
🔸️انسان ترکیبی از ابعاد وجودی همه آفریدههای عالم است. یعنی انسان هم غریزه دارد، هم جرم دارد، هم رشد و نمو میکند، هم در وجودش وهم هست. اما ویژگی مهّمتر انسان این است که علاوه بر اینها دارای عقل است. اگر انسان بتواند با عقل خود بر غضب، وهم، شهوت و بعد مادی خود غلبه کند، از همه موجوداتی که دارای این ویژگیها هستند، بالاتر میرود.
✅ بخش دوم
❓چگونه انسان از حیوان پستتر میشود؟
🔸️اما اگر انسان عقلانیت خود را کنار بگذارد و در وادی وهم، غضب، غرایز و شهوات بیفتد، به میزانی که این ویژگیها بر او غلبه کند، سقوط میکند. گاهی انسان از حیوان، پستتر میشود. از حیوان انتظار نمیرود که ملائکه شود چرا که عقل و استعداد آن را ندارد(همچنین بقیهی موجودات عالم)؛ امّا انسان، استعداد این را دارد که از همه موجودات بالاتر برود، چون عقل دارد. اگر از عقل خود استفاده نکند، در رده حیوانات و حتی پایینتر از آنها قرار میگیرد. قرآن به این صورت توصیف میکند: «كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ»؛ آنها مانند چهارپایاناند بلکه بسی گمراهترند.
🚫کنار گذاشتن عقل و سقوط انسان
💠 قرآن میفرماید: انسان گاهی مثل سنگ میشود و یا بدتر از سنگ «کَالحِجارةِ اَو اَشَدُّ قَسوَة»؛ هیچ چیزی قلب مثل سنگ او را تکان نمیدهد. هیچ ناله و تضرّعی، هیچ صحنه تکان دهندهای قلب او را تکان نمیدهد. زمانی که انسان عقل و عقلانیت را کنار بگذارد، اینطور میشود.
❓عقل چیست؟
🔸️عقل یعنی ایمان، معنویت، عقل یعنی نماینده خدا در وجود انسان «اَلعَقلُ ما عُبِدَ بِه الرَّحمن وَ اکتُسِب بِه اَلجِنان»؛ عقل چیزی است که به وسیله آن خدا بندگی و بهشت کسب میشود.
🔷 عقل و اختیار در وجود انسان
🔹️خداوند به انسان دو چیز داده است: اول عقل، دوم اختیار. خدا انسان را دارای اختیار آفریده است و عقل هم به او داده تا با قدرت عقلش بر دیگر قوای وجودیاش غلبه کند. از طرفی در وجود انسان فرصتها و ظرفیتهایی برای صعود، رشد، علوّ و برتری قرار داده است. تا کجا؟ «قابَ قَوسَینِ اَو أدنی»، «حَتّی أجعَلَکَ مِثلی اَو مَثَلی»؛ تا جایی که انسان مَثل خدا بر روی زمین شود. از آن طرف ظرفیتها و فرصتهایی برای سقوط در وجود انسان هست که سقوط کند و از همه موجودات پستتر شود.
🔰موازنه نفس، روح و جسم
🔹️خداوند بین نفس، روح و جسم یک موازنه برقرار کرده است تا فرصت و ظرفیتی که به انسان برای رشد و تعالی یا برای سقوط داده است، خودش را نشان دهد. موازنه به این صورت است که خدا فضائل و خوبیها که بسیار جذابتر است را در اعماق وجود انسان قرار داده ولی آنها را پنهان کرده است. خوبیها در دسترس نیستند ولی رذائل و پستیها را در دسترس قرار داده است و آدم زودتر به بدیها مبتلا میشود. البته خداوند الزاماً رذائل را بهگونهای قرار نداده است که انسان را به زمین بزند، ولی از آنجا که انسان مادی و جسم هست و با حواس پنجگانهاش زندگی میکند، با مادیت و عالم پایین و پست بیشتر انس دارد. لذا گرایش اولیه او به چیزهای پست هست. انسان اگر بخواهد به لذتهای بالاتر و عمق لذتها و حقیقت وجود برسد اول باید از ظواهر عبور کند تا به عمق برسد.
رذائل و پستیها ظاهر و آشکار است و انسان زود به آنها آلوده میشود، اما فضائل در عمق وجود انسان است. به عنوان مثال کنار دریا پر از صدف است شما میتوانید به راحتی صدفها را جمع کنید. اما خداوند مروارید را در اعماق دریا قرار داده است. اگر مروارید بخواهید، باید به اعماق دریا بروید.
📌 خداوند به انسان عقل داده است تا با استفاده از عقل یکی از گوهرهای پنهان وجودی خود یا پستیهای وجودی خود را انتخاب کند. انسان باید بر هوای نفس خود غلبه کرده و به سمت ارزشها برود.
🎙حجتالاسلام مهدوینژاد / شب پانزدهم رمضان ۱۴۰۱/۱/۲۸
➖➖➖➖➖
🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد
🆔️ @alqatreh
🆔 @darozzekr_com
هدایت شده از دارالذکر - انصار ولایت یزد
#اطلاعیه
#قرار_هفتگی
🔘 سالروز تخریب قبور ائمه بقیع
🎙سخنران
🔹️حجتالاسلام مهدوینژاد
موضوع: ادامه مباحث ماه رمضان(نقش همسری)
🎙مدیحهسرایی
🔹️کربلایی محسن محمدیپناه
🗓 شنبه ۱۷ اردیبهشتماه ۱۴۰۱
⏰ بعد از نماز مغربوعشاء
🕌 مسجد جامع کبیر یزد
➖➖➖➖➖
🏳 هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد
🆔️ @darozzekr_com
💢 مسابقه بندگی در متن زندگی
✅ بخش اول
⬅️ خداوند برای دستیابی انسان به معدن فضائل وجودش علاوه بر اختیار و عقل، نقشه گنج(قرآن) و مربیانی(انبیاءواولیاء) برای انسان قرار داده است.
⬅️در مسیر رسیدن به فضایل وجودی، هر حرکت برای رسیدن به مقصود، امتیاز و ثواب دنیوی و اخروی در پی دارد. هر اشتباه امتیاز منفی و هر گناه نیز، عقوبت را در پی دارد.
⬅️در این مسیر مراقبان و داورانی ناظر اعمال ما هستند. «فَسَیَری الله عَمَلکم و رَسوُلُهُ و المُومنون» و کاتبانی که از نوشتن هیچ قولی از انسان فروگذاری نمیکنند «وَرُسُلُنَا لَدَيْهِمْ يَكْتُبُونَ» _"مایلفظ من قول الاّ لدیه رقیب عتید"
⬅️و در پایان این مسابقه جایزه و جریمهای به نام بهشت و جهنم وجود دارد.
📌 در مسیر مسابقه بندگی در متن زندگی، هرگاه زمین میخوریم و گناه میکنیم خداوند باب توبه را برایمان باز کرده تا جبران کنیم.
🔻چالش های وجودمان را بشناسیم
وجود ما دو وضعیت دارد:
✅ ۱. روح
که قوه عبور دهنده ما از خطرات این عالم است و باید با علم و آگاهی، مطالعه و فهم معارف دین و تقوا آن را تقویت کنیم و امید و نشاطمان را افزایش دهیم.
✅ ۲. نفس اماره
چالشها و ضعفهای درونی که از نفس امارهای که محل حب دنیاست و مدام ما را به بدی دعوت میکند، سرچشمه میگیرد.
نفس اماره با خواهشها، تمایلات، امیال، هوسها و رذائلی مانند کبر، ریا، غرور و.. مزاحم سیر و سلوک ما شده و ما را از مسیر درست منحرف میکند.
از طرفی شیطان هم ما را گرفتار وهم کرده و کلا از وادی حق و حقیقت خارج میکند.
✅ بخش دوم
📌 برای تبدیل نفس اماره به نفس مطمئنه و سپس رسیدن به مقام خلیفه الهی باید نفس را با اخلاق الهی و دستورالعملهای که خدا داده مدیریت و تزکیه کرد و چالشها را برطرف نمود.
مثلا با تواضع به جنگ تکبر، با اخلاص به جنگ ریا، با خوف و رجا به جنگ افراط و تفریط و با صدق به جنگ کذب و نفاق برویم.
🔷️ تفاوت نفس و نیاز
🔹️در مسابقه بندگی در متن زندگی هم خودمان باید سوار کار ورزیدهای باشیم هم مرکبمان که جسم است باید ورزیده باشد تا بتواند ما را از مسیر پرپیچ و خم دنیا عبور داده و به بهشت برساند.
👈 روح را باید با تزکیه نفس ورزیده کنیم.
👈 جسم و مرکب تن ما نیز دارای نیازها و غرایزی چون خوردن و آشامیدن، نیاز جنسی و ... است. همه نیازهای جسم حد و اندازهای دارند که خداوند در احکام اسلامی و احکام عملی حد آنها را مشخص کرده.
نفس اماره که محل حب دنیا است، مدام در نیازها و تمایلات غریزی ما میدمد و آدم را تحریک و گرفتار حرام میکند.
🔴 اگر انسان در مسیر حرام قرار بگیرد، دیگر حد یَقِف ندارد. از مسیر سیر و سلوک باز میماند و به اسفل السافلین کشیده میشود.
راه ترک حرام، رفتن به سمت لذتهای حلال است. "اللهم اغننی بحلالک عن حرامک"
مثلا راه حلال برطرف کردن نیاز جنسی، ازدواج است.
🔶️ مسئلهای که در لذتهای حلال باید دقت کرد این است که گاهی لذتهای حلال مأمور هوای نفساند که اگر مراقبت نکنیم همین لذتهای حلال کم کم ما را به سمت لذتهای حرام سوق میدهد.
🔸️مثلاً زیاده روی در تأمین نیازها و امیال.
قرآن میفرماید:《کُلُوا و اشرَبُوا وَ لا تُسرِفُوا》
⛔️توجه به اسراف و تبذیر
🔹️اسراف غیر از تبذیر است، بیش از حد غذا درست کردن و دور ریختن غذا تبذیر و بیش از حد خوردن غذا اسراف است.
💠 در روایات ذکر شده قبل از اینکه کاملا سیر شوید، دست از خوردن بکشید. داغ سیر خوردن را به دل نفس اماره بگذارید.
اگر سیر شوید اسیر میشوید و آدمی اسیر محسوساتش است.
🔹️از سر کیف غذا نخورید، یک ذره خود را معطل کنید. اول به دیگران تعارف کنید.
🔷️ نیت خود را خدایی کنید
✅ ورزش کنید، قدرت بدنی پیدا کنید تا بتوانید به خلق خدا خدمت کنید."قو علی خدمتک جوارحی"
✅غذا بخورید تا قدرت بگیرید و بندگی خدا کنید.
✅قبل از خوردن غذا "بسم الله" بگویید تا توجه کنید این نعمت خداست که دارید استفاده میکنید و باید بندگی خدا کنید.
کم کم این قدرت در شما به وجود میآید که لذت دیگری میبرید که دیگران نمیبرند.
🔶️ اثر لذت حلال بر روح
🔸️هر حظ و لذتی که ما از دنیا میبریم، اثری در وجودمان میگذارد که کم کم لذت طلبی مادی و حب دنیا را در ما تقویت میکند.
بنابراین باید به تدریج، بُعد معنوی به لذتهایمان بدهیم.
📌 گره زدن نیازها و تمایلات مادی به بندگی خدا باعث میشود حدود لذت طلبیها در وجود انسان مدیریت و کنترل شود و آدمی در دامنه لذتهای حرام سُر نخورد!
اینگونه است که روح به اهتزاز در میآید و چه لذتهای معنوی به انسان میدهد!
🎙حجتالاسلام مهدوینژاد / شب شانزدهم ماه رمضان ۱۴۰۱/۱/۲۹
➖➖➖➖➖
🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد
🆔️ @alqatreh
🆔 @darozzekr_com
💢 نجات از حب دنیا // خطر آرزوهای طولانی!
✅ بخش اول
🔹️تمایلات دنیوی که در وجود ما هست(چه تمایلات حرام، چه تمایلات حلال که جزء نیازهای طبیعی ماست)، اگر ذیل حب دنیا قرار بگیرد، به حد افراط میرسد و ما را گرفتار میکند. مگر اینکه خودمان را از حب دنیا نجات دهیم.
❓حب دنیا چیست؟
🔹️حب دنیا یعنی دوستداشتن مال، دوست داشتن بیش از حد خود، توجه بیش از حد به شهوات، علاقه به جاه و مقام و هر چیزی که از نفس اماره انسان نشأت بگیرد.
💠 شخصی در محضر امیرالمؤمنین(علیهالسلام) دنیا را مذمت کرد. حضرت فرمودند: چرا از دنیا بدگویی میکنی؟! دنیا مخلوق و آیت خداست، دنیا محضر خداست. اصلاً ما از طریق همین دنیا باید به آخرت برسیم. حضرت امام(ره) در ادامه روایت در اربعین حدیثشان میفرمایند: آنچه بد است دنیای ماست، نه این جهانی که خدا آفریده است.
💠 در روایت داریم: «الدنیا سوقُ» دنیا مثل بازار است، بعضیها در آن سود میکنند و بعضیها خسارت میکنند.
🔻سه شعبه هوی نفس:
🔸️هوی نفس یک تیر سه شعبه است که اگر ذیل حب دنیا قرار بگیرد، انسان بدبخت میشود.
یک شعبه آن شهوات است؛ یعنی میلهای مختلفی که در وجود انسان است.
شعبه دیگر آن غضب و سومین شعبه وَهْم است.
👈 وَهْم توقعاتی است که در مقابل واقعیتها قرار دارد. مثل دروغ، فریب و... که از وَهْم است. چون غیر واقعی است؛ دروغ یعنی عدول از حق و واقعیت، فریب هم یعنی عدول از واقعیت.
📌 هوی نفسانی بازدارنده از حق است.
🔻حق سه چیز است:
۱- عقاید و باورهای توحیدی
۲- صفات خوب اخلاقی
۳-اعمال صالح
✅ بخش دوم
⛔️خطر آرزوهای طولانی
💠 امیرالمؤمنین(علیهالسلام) میفرمایند: «ألا إنَّ أخوف ما أخاف عليكم إثنين: إتباع الهوى وطول الأمل، أمَّا إتباع الهوى فيصدُّ عنِ الحق، وأمَّا طول الأمل فينسي الآخرة» من بر شما میترسم از دو چیز: تبعیت از هوی نفسانی و طولانی شدن آرزوها.
📌 تبعیت از هوی نفس سد میکند راه شما را و آرزوهای طولانی باعث فراموشی آخرت میشود.
⁉️کدام را ترجیح میدهیم؟ خواست دل یا خواست خدا؟!
💠 رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) از خداوند متعال نقل کردند: «وعزتی و جلالی وعظمتی وکبریایی ونوری و علوی و ارتفاع مکانی لا یعسر عبد هواه علی هوای.. » نیست بندهای که هوای خودش را بر هوای من ترجیح بدهد «إلا شتتُ علیهِ أمره» مگر اینکه در کارهاش تفرق میاندازم. خداوند قسم خورده کسی هوی نفس خودش را بر خواسته من ترجیح بدهد «ولبستُ علی الدنیا» دنیاییش را به هم میپیچم «و شغلتُ قلبَه بِها» و قلبش را مشغول همین دنیای به هم پیچیده میکنم تا هر روز گرفتار باشد.
بعد فرمود: «إلّا ما قدّرتُ لَه» از این دنیایی که این همه به دنبال آن میدود به او نمیدهم مگر به اندازهای که مقدر کرده باشم.
و در ادامه خداوند میفرماید: «وَ عزتي وجَلالي وعَظمتي و کبریائی ونوری وعلوی وارتفاع مکانی لایعسر عبد هوی علی هوی» نیست بندهای که خواست من را بر خواسته خودش ترجیح بدهد «الاستحفظتهم ملائکتی» مگر اینکه ملائکم را مسئول حفظ او از گرفتاریها و بلاها قرار میدهم.
«وَکفلتُ سماوات والأرضین» و آسمانها و زمینها را مأمور و متکلف رزق او میکنم.
بعد میفرماید: خودم به جای او تجارت میکنم و رزقش را به او میرسانم.
‼️ رگههای نفاق در عبادت
💠 در روایت میفرماید: آن کسی که وقتی مردم را میبیند، در عبادت نشاط پیدا میکند و وقتی که مردم نیستند، در عبادت کسالت دارد و وقتی از او تعریف و تمجید میکنند، سرِحال است و وقتی از او ایراد میگیرند، حالش گرفته میشود، رگههای نفاق در وجودش هست.
📌 راه سعادت، مبارزه با لذتطلبی و لذتجویی است.
👈 حال کردن در دعا و زیارت و عبادت معیار نیست، بلکه درعملیات عبادی، مبارزه با نفس و رضایت خدا معیار است.
🎙حجتالاسلام مهدوینژاد / شب هفدهم ماه رمضان ۱۴۰۱/۱/۳۰
➖➖➖➖➖
🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد
🆔️ @alqatreh
🆔 @darozzekr_com
هدایت شده از دارالذکر - انصار ولایت یزد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خبر_ویژه
💢 هیئت انصار ولایت دارالعباده، هیئت برگزیده کشوری در بخش محتوایی مهرواره «هوای نو»
🔸️هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد در مهرواره ملی «هوای نو»؛ نخستین مهرواره برگزیدگان سال هیئت و تشکلهای دینی، در رشته مضمون و محتوا موفق به کسب عنوان برتر شد.
🔸️مهرواره ملی هوای نو؛ نخستین مهرواره برگزیدگان سال هیئت و تشکلهای دینی است که با حضور وزیر ارشاد، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و جمعی از مداحان و مدیران هیئات مذهبی کشور در تالار وحدت تهران برگزار شد...
✅ خبر کامل را در لینک زیر بخوانید👇
https://b2n.ir/s00042
➖➖➖➖➖
🏳 شبکه جوانان رضوی یزد
🏳 کانون فرهنگی هنری ولاء
🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد
🆔 @darozzekr_com
💢 محبت ریشه در معرفت دارد
✅ بخش اول
🔹️ما دین و عقایدمان را عمدتاً از راه محبت به دست آوردهایم و از سر محبت هست که دینداری میکنیم. البته منظور از محبت، محبت بدون معرفت و عقلانیت نیست، اتفاقاً محبت میوه درخت معرفت است. معرفت را خدا در اعماق وجود ما قرار داده است. فطرت خداشناس به ما داده که سرچشمه همه فضائل و خوبیهاست و محبت ما از آن فطرت سرچشه میگیرد. هر انسانی فطرت خداشناس دارد و هرکجای عالم بدنیا بیاید یک شناختی از خدا دارد.
🔰 مسأله اصلی در حفظ دین
بیش از هزار و چهار صد سال است دین بر اساس محبت، به دست ما رسیده است. محافل و مجالس بر اساس ولایت اهلبیت(علیهمالسلام)، شکل گرفته و کلاس درس شیعه بوده تا دین را سالم بدست ما برساند. شیاطین جن و انس خوب تشخیص دادهاند که مسأله اصلی محبت است، از اینرو به دنبال منحرف کردن و آلوده کردن محبت هستند. شیاطین تلاش میکنند این محبت را از ما بگیرند چراکه شیطان هم به خاطر سجده نکردن و نپذیرفتن محبت و ولایت مطرود شد.
🔷️ معنویات و محبت رمنده هستند
محبت اعطایی همانطور که داده شده ممکن است گرفته شود. همانطور که به دست آوردنی است، همانطور از دست دادنی هم هست. قرار نیست محبت و ولایت برای کسی تا ابد تضمین شده باشد. معنویات و محبت رَمنده و گُریز پا هستند و باید دائماً از آنها مراقبت کرد. انسان باید به قدری با معنویات مأنوس شود تا در وجود او راسخ و ماندگار شوند.
🔻چند راهکار برای حفظ محبت وجود دارد:
۱ـ مودت؛ ابراز زبانی و عملی محبت
۲ـ معرفت و شناخت محبوب
۳ـ مراقبت از محبت
✅ بخش دوم
🔷️ تفاوت مودت با محبت
با حفظ محبت دین هم حفظ میشود. چراکه دین چیزی جز محبت نیست. محبت امری قلبی است، اما مودت امری عملی هست. «قُل ما أسئلکم علیه أجراً إلا الموده فیالقربی» پیامبر(صلیاللهعلیه وآله) فرمودند برای خاندان من مودت داشته باشید.
📌مودت یعنی ابراز زبانی و عملی محبت.
نماز، زیارت، روزه و هر عبادت عملی را وقتی انجام میدهیم ارادت و عمق محبت ما به خدا و اهلبیت(علیهمالسلام) بیشتر میشود. هر چه بیشتر ابراز محبت عملی و زبانی انجام دهیم، عمق علاقه و معرفت ما بیشتر میشود.
🔶️ معرفت، راهکار حفظ معنویت
راهکار دیگر حفظ معنویت، معرفت و شناخت بیشتر است. ما باید خدا و اهلبیت(علیهمالسلام) را بیشتر بشناسیم. با مطالعه، با شنیدن سخنرانیهای دینی، معرفت دینی خود را بیشتر کنیم، وگرنه معرفتمان کم میشود .
◀️نتیجه ترک مودت/از دل بِرود هر آنچه از زبان هم بِرود
ترک مودّت محبت را از بین میبرد. اظهار محبتهای زبانی و عملی، هر چقدر کم بشود، به همان اندازه محبت از قلب هم میرود.
💠 در روایت میفرماید: «مَن أحَبَّ شئ لَهجَ بِذِکرِه»، آدم چیزی را که دوست دارد ورد زبانش هست. ما آن چیزهایی را که وِرد زبانمان نیست، یعنی دوست نداریم.
📛گناهان محبت سوزند
گناه ریشه محبت انسان را میسوزاند. بعضی از گناهان صغیرهاند(گناهان کوچک). یک اخم یا شوخی نابجا و... البته میفرمایند: اصرار بر گناهان صغیره هم تخریب کننده است.
🔰اثر تخریبی گناهان متفاوت است
گناهان اثر تخریبی متفاوتی دارند. بعضی گناهان کبیره هستند. وقتی آدم آن گناهان را انجام میدهد، در نسل او هم اثر میگذارد. پیرامون خودش را هم آلوده میکند. شما یک گناه کبیره انجام دادید، حواستان نبوده، فامیل و خانواده را به هم زدید. در نسل آنها تأثیر گذاشته سالها است که با هم قهر هستند، سالها است که صلهرحم نکردند به همین شکل برای انسان ضریب میخورد. این گناهان محبت سوز است.
⚠️خطر عادی سازی گناه برای کودکان
در الهیات مسیحیت کاتولیک هفت گناه را گناهان کبیره میدانند خشم، حرص و طمع، شکم پرستی، هوس، حسادت، تنبلی و تکبر. انیمیشنی درست کردند به نام باب اسفنجی که این برنامه، هفت شخصیت دارد که نماد هفت گناه کبیره است. اختاپوس که نماد خشم است، خرچنگ نماد حرص و طمع، حلزون نماد شکم پرستی، پلانگتون نماد حسادت، باب اسفنجی نماد هوس، باکتری نماد تنبلی، سنجاب نماد تکبر است. بچههای ما اینها را بازی میکنند و این گناهان کبیره عادی سازی میشود.
🔴افزایش گناهان کبیره در جامعه
شیطان با همه قوای خودش آمده است تا محبتها را جابجا کند. شیطان آمده تا ورودیهای مَحبت را به قلب و جان ما مسدود کند. ما داریم به گناه عادت میکنیم. چقدر بیعفتی زیاد شده، چقدر گناهان کبیره زیاد شده. حجاب از ضروریات دین است، راحت در شهر کشف حجاب میشود. بعضی خانمها راحت روسریهایشان را انداختند و در کوچه و خیابان راه میروند و ما هیچ احساس مسئولیتی نمیکنیم. او مرتکب گناه کبیره میشود و ما هم مرتکب گناه کبیره میشویم، مسئولینی هم که کاری نمیکنند گناه کبیره مرتکب میشوند. وهرکس گناه خودش را دارد.
🎙حجتالاسلام مهدوینژاد / شب قدر_١٩ ماه رمضان ۱۴۰۱/۱/۳۱
➖➖➖➖➖
🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد
🆔️ @alqatreh
🆔 @darozzekr_com
هدایت شده از دارالذکر - انصار ولایت یزد
🔴 #اطلاعیه
💠 قرار هفتگی
🎙سخنران
🔹️حجتالاسلام مهدوینژاد
موضوع: ادامه مباحث ماه رمضان(نقش همسری)
🎙مرثیهسرایی
🔹️کربلایی محسن محمدیپناه
🗓 شنبه ۳۱ اردیبهشتماه ۱۴۰۱
⏰ بعد از نماز مغربوعشاء
🕌 مسجد جامع کبیر یزد
➖➖➖➖➖
🏳 هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد
🆔️ @darozzekr_com
هدایت شده از دارالذکر - انصار ولایت یزد
💢 دیدار حجتالاسلام نجیمی مدیر کل تبلیغات اسلامی استان با حجتالاسلام مهدوینژاد و تجلیل از ایشان به پاس برگزیده شدن هیئت در مهرواره هوای نو
💠 قرارگاه فرهنگی هیئت
🗓 خردادماه ۱۴۰۱
#مهرواره_هوای_نو
#گزارش_تصویری
#تقدیر_نامه
➖➖➖➖➖
🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد
🆔 @darozzekr_com
📌 دعوت حجتالاسلام مهدوینژاد برای حضور در اجتماع سلام فرمانده یزد
🗓 شنبه ۷ خردادماه ۱۴۰۱
⏰ ساعت ۱۷:۳۰
🕌 حسینیه امیرچخماق
#امام_زمان_عج
#سلام_فرمانده
#دهه_نودی_ها
➖➖➖➖➖
🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد
🆔️ @alqatreh
🆔 @darozzekr_com
هدایت شده از دارالذکر - انصار ولایت یزد
🔴 #اطلاعیه
«قرار هفتگی»
🎙 سخنران
🔹️ حجتالاسلام مهدوینژاد
موضوع: ادامه مباحث ماه رمضان(نقش همسری-شوهر)
🎙 مرثیهسرایی و سینهزنی
🔹️ کربلایی محسن محمدیپناه
📌 مراسم به یاد شهید محمدحسن رضایی
🗓 شنبه ۷ خردادماه ۱۴۰۱
⏰ بعد از نماز مغرب و عشاء
🕌 بلوار جمهوری، آستان مقدس امامزاده سیدجعفرمحمد علیهالسلام
➖➖➖➖➖
🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد
🆔 @darozzekr_com
🔰 پیام تبریک حجتالاسلام مهدوینژاد مسئول محترم هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد به آقای سیداحمد عبودتیان در پی انتصاب ایشان به سمت دستیار رئیس جمهور در امر مردمیسازی دولت
➖➖➖➖➖
🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد
🆔️ @alqatreh
🆔 @darozzekr_com
🔰 پیام تبریک حجتالاسلام مهدوینژاد مسئول محترم هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد به سردار حسین زارع کمالی در پی انتصاب ایشان به سمت فرماندهی سپاه الغدیر استان یزد
➖➖➖➖➖
🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد
🆔️ @alqatreh
🆔 @darozzekr_com
هدایت شده از ندبه انتظار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری
#ندبه_هفتگی
🔰 اقامه ندبه جمعه ۱۳ خرداد
⏰ ۷ الی ۸:۴۵ صبح
🎤 بانوای گرم:
حجةالاسلام مهدوینژاد
۷:۳۰ الی ۸:۴۵
🔹همراه با سخنرانی:
حجةالاسلام اسماعیل امامی
۷ الی ۷:۳۰
💢 مکان:خیابان امام، روبرویمسجد حظیره، حــسینیـهمـحبیـنالائـمهع
✨اللّٰھـُم؏جِّللِوَلیڪَالفَرَجْـ ✨
❇️ کانال نــدبه انـتـظـار
@nodbe313 👈
┄═✧❁🌷یازهرا🌷❁✧═┄
💢 نسبت ایمانی با خانواده، مرحله دیگری از تکامل انسان
✅ بخش اول
🔸 انسان تا قبل از پیوستن به خانواده، هنوز در فردیت خود است و شروع به خودسازی نکرده است. در خانواده یک وظایف، شئون و اخلاقیاتی وجود دارد که او را از فردیت بیرون میآورد.
🔻 خانواده از نگاه تکوین
ما نیازهای تکوینی داریم که نتیجه آفرینش خدا در وجود ما است. یکی از آنها زوجیت است.
💠 «وَمِن كُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنَا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ»؛ ما هرچیزی را در عالم جفت آفریدیم، امید که شما عبرت گیرید.
🔻 قانون زوجیت
انسان بدون زوج ناقص است. تنها خدا شریک و همتا ندارد چون نیازی ندارد. در حیوانات، گیاهان، جنیان و در انسانها، زوجیت به نر و مادگی است. پس با توجه به نیازهای مادی، نمیتوان از زوجیت فرار کرد.
🔻 خانواده از نگاه تشریع
اسلام به خانواده خیلی اهمیت میدهد و تکامل دین را وابسته به ازدواج میداند.
💠 {مَن تَزَوَّجَ فقد أحرَزَ نِصفَ دِينِهِ} هر کس ازدواج کند، نصف دینش را حفظ کرده. یعنی انسان هر چقدر هم مؤمن باشد، تا وقتی ازدواج نکند، نصف دینش را حفظ نکرده است.
💠 پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) فرمودند: ازدواج سنت من است، هرکس از آن روی گرداند از من نیست.
در جای دیگری میفرمایند: شخصی که امکانات ازدواج دارد ولی ازدواج نمیکند، از امّت من نیست.
🔹 البته اینطور نیست که هر کس ازدواج نکند، مشمول این روایات میشود. باید دلیل محکم و مشروعی داشته باشد، ولی فقر و مشکلات اقتصادی یا مخالفت پدر و مادر برای خداوند اصلاً قابل قبول نیست.
✅ بخش دوم
🔰خانواده از نگاه انسانی
🔸 انسان سه بعد وجودی دارد: هم روح ما، هم جسم ما و هم نفس ما برای رسیدن به تکامل، به ازدواج نیاز دارد.
قانونی در عالم است به نام قانون سنخیت
💠 «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ»؛ خدا از جنس خودتان زوجهایی آفرید تا در کنارش به سکون و آرامش برسید. سرمایهای هم به شما داده به نام مودت و رحمت تا با زوج خود مهربان و صمیمی باشید. آدمهایی که فکر دارند این را میفهمند.
🔸 انسان با انسان آرام میشود، مودت و رحمت پیدا میکند. البته زوجیت در مورد انسان به معنی نر و مادگی است.
زوج انسانی مؤنث و مذکر در کنار همدیگر به آرامش میرسند. با آن روح انسانی که خدا در این دو جسم قرار داده است، زن وشوهر مایه آرامش همدیگر میشوند.
⬅️ طبق قانون سنخیت انسان فقط با انسان سنخیت دارد و طبق قانون زوجیت، زوجیت در انسان به مذکر و مؤنث بودن است. انسانها وقتی میخواهند ازدواج کنند، یک مؤنث و یک مذکر باید با هم دیگر ازدواج کنند. تا مایه آرامش ایشان شود.
💠 «خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا» یعنی انسان اگر فقط با انسان ازدواج کند آرام میشود، انسان اگر با حیوان ازدواج کند آرام نمیشود. انسان اگر با جمادات(اشیاء) و گیاهان ازدواج کند آرام نمیشود. انسان اگر با جن ازدواج کند آرام نمیشود، انسان اگر بتواند با فرشته هم ازدواج کند آرام نمیشود.
⛔️ اما بشر در زندگی دور از خدای خودش گاهی به پوچی میرسد با حیوان خانگیاش ازدواج میکند! حتی ازدواج همجنسها هم منجر به آرامش نمیشود. چراکه زوجیت در انسان به نر و مادگی هست. ازدواج هم جنس که امروزه در دنیا قانونی و رسمی هست، برای تخریب ازدواج سالم است.
🔰نگاه توحیدی به ازدواج
🔹 ازدواج دو انسان با یکدیگر اثبات احدیت و صمدیت خدا است. خدا احد است یعنی دو ندارد و صمد است یعنی نیاز ندارد«قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ». مهمترین موجودی که خدا آفریده است انسان میباشد و اشرف انسانها هم معصومین(علیهمالسلام) هستند. آنها هم ازدواج کردند. بنابراین انسان کامل هم نیاز به ازدواج دارد.
🔹 این یعنی خلیفةالله هم روی زمین صمد و احد نیست و فقط خداوند احد و صمد است.
🔹 در مرحله بعد زوج اقدام میکنند برای فرزند آوری که این نیز اثبات بعد دیگری از ابعاد وجودی خداوند است«لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ» تنها کسی که نه زاییده و نه زاییده شده است و کفوی ندارد، خداوند متعال است. هر فرزندی که به دنیا میآید، سندی بر سوره توحید است.
🔹 ازدواج یک مقوله ملکوتی و عرفانی است. انسان مؤمن ورودش به عرصه خانواده، خارج شدن از أنانیت و فردگرایی و عبور از نفسانیات خودش است.
📌 مهمترین مسئله در ازدواج این است که شما وقتی در کنار همسرت قرار میگیری با سرمایه اولیه محبت و مودتی که خدا قرار داده است، راحت گذشت میکنید، راحت مبارزه با نفس میکنید.
👈 خانواده محل جهاد اکبر است. از این طریق نفس انسان به تعادل میرسد.
🎙حجتالاسلام مهدوینژاد/ شب ۲۰ ماه رمضان ۱۴۰۱/۲/۱
➖➖➖➖➖
🏳️ هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد
🆔 Darozzekr_com