فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعا خوانی استاد غلامرضا شاه میوه اصفهانی در بیت رهبری
بسیار زیبا و دلنشین
@shahat
این کلمه مصدر باب افتعال میباشد، و به معنی پست شدن است. استفال ضد استعلاء است. بغیر از هفت حرف که صفت استعلاء دارند. ۲۱ حرف بقیه را حروف مستفله میگویند، چون هنگام تلفظ آنها صوت و زبان به طرف پائین میل میکند و به پستی و نازکی ادا میشوند. (به صفت استعلا و صفات حروف مراجعه شود.)
بعضی این حروف را حروف منخفضه نیز گفتهاند، زیرا انخفاض یعنی پست شدن، ولی مشهور مستفله است.
#دانشنامه_تجوید
@shahat
آیدی زیر پل ارتباطی بین ما و شما جهت بیان انتقادات و پیشنهادات و یا حتی سؤالات.
@Alimoghaddam
@shahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطعه ای از استاد دکتر مسعود نیکدستی در مقام سه گاه
@shahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعا خوانی استاد شحات محمد انور
بسیار زیبا و دلنشین
@shahat
اسکان
به معنی ساکننمودن حرف آخر کلمه میباشد، در صورتی که آن حرف متحرک باشد. مانند من قبلک [۲۸]، که هنگام وقف، فتحه کاف حذف شده و کاف ساکن میشود.
البته به سکون عارضی، زیرا فتحه جزو کاف ضمیر است و برای وقف ساکن میشود. اسکان یکی از اقسام وقف است. وقف به اسکان مهمترین و بهترین شیوه وقف است بنابراین کلماتی که حرف آخر آنها مفتوح، مکسور، مضموم و مجرور و مرفوع باشند به طریق اسکان وقف میشوند و کلماتی که حرف آخر آنها تاء تانیث و یا منصوب باشند به قاعده ابدال وقف میگردند. و شیوههای دیگر وقف چندان معمول و مشهور نیست و بیشتر در اختلاف قرائات ذکر میشوند.
#دانشنامه_تجوید
@shahat
Edited_۲۰۲۰۱۱۲۵_۱۹۴۸۴۰ 1استاد حصان مقطع.mp3
2.45M
Faraze telavat (110).mp3
782.3K
درمورد سبک و زندگی نامه استاد حصان و اساتید دیگر هم توضیحاتی ارائه شده که می توانید
با کلیک بر روی آن به آنها برسید
#شناخت_قاریان
یا نام قاری مد نظر خود را جستجو کنید.
@shahat
مبنای تقسیم وقف به تام،کافی،حسن و قبیح
رابطه لفظی و معنوی مبنای اصلی تقسیم بندی مذکور است.لذا شایسته است که قبل از هر چیز مراد از بین دو رابطه را روشن سازیم.مراد از رابطه معنوی بین دو عبارت آن است که دو عبارت از نظر معنا و موضوع به هم وابسته باشند.به طور مثال آیات ۲ و ۵ سوره بقره از نظر معنا با هم ارتباط دارند زیرا همه آنها درباره متقین و شرح حال آنهاست.
آیات ۶ و ۷ این سوره شرح حال کفار است لذا با هم ارتباط معنوی دارند.از آیات ۸ و ۲۰ درباره منافقان است و لذا آنها نیز با هم ارتباط معنوی دارند.مراد از ارتباط لفظی رابطه اعرابی بین دو عبارت است.به طوری که یا قسمت اول عامل اعراب قسمت دوم باشد یا بالعکس قسمت دوم عامل اعراب قسمت اول باشد.قسم اول مانند اهدنا الصراط المستقیم که الصراط مفعول است و عامل آن فعل اهدِ است.قسم دوم مانند ایاک نعبد که ایاک مفعول نعبد است.پس در هر صورت می گوییم بین اهدنا و الصراط و نیز بین ایاک و نعبد رابطه لفظی وجود دارد.بنابراین مراد از رابطه لفظی ،مطلق رابطه نیست بلکه رابطه لفظی خاصی مراد است و آن رابطه اعرابی است.یعنی یکی از دو قسمت عبارت عامل اعراب در قسمت دیگر است.بنابراین ممکن است دو جمله به ظاهر به هم عطف شده باشند ولی از نظر علم وقف و ابتدا رابطه لفظی محسوب نشود مانند عطف در آیه ۵ سوره حمد.در این آیه گرچه جمله ایاک نستعین بر جمله ایاک نعبد عطف شده است ولی هیچ کدام از این دو جمله عامل اعراب جمله دیگر نیست.زیرا جمله اول مستأنفه است و محلی از اعراب ندارد و جمله دوم نیز عطف به جمله مستأنفه است که آن هم محلی از اعراب ندارد.پس می گوییم بین دو جمله آیه ۵ سوره حمد رابطه لفظی وجود ندارد گرچه رابطه معنوی وجود دارد زیرا کسی که فقط خدا را عبادت می کند یعنی فقط برای خدا کاری انجام می دهد طبیعتاً باید تنها از او یاری بطلبد.با این توضیح درباره رابطه لفظی و معنوی می گوییم بین دو کلام یا دو عبارت از یک کلام یا دو لفظ از یک عبارت یکی از چهار فرض زیر متصور است :
۱٫ نه رابطه لفظی وجود داشته باشد و نه رابطه معنوی.
۲٫ رابطه معنوی وجود داشته باشد ولی رابطه لفظی وجود
نداشته باشد.
۳٫رابطه لفظی وجود داشته باشد ولی رابطه معنوی وجود
نداشته باشد.
۴٫هم رابطه لفظی وجود داشته باشد و هم رابطه معنوی.
فرض سوم صرفاً یک فرض است و واقعیت خارجی ندارد زیرا امکان ندارد که بین دو لفظ و عبارت از یک کلام رابطه اعرابی وجود داشته باشد و لی از نظر معنا و وضوع هیچ ارتباطی با هم نداشته باشند.بنابراین در عالم واقع فقط فرض های ۱ و ۲ ۴ تحقق دارد.وقف بین دو لفظ یا دو عبارت در نوع اول وقف تام است مانند وقف بر کلمه المفلحون در پایان آیه ۵ سوره بقره.وقف بین دو لفظ یا دو عبارت در نوع دوم کافی است مانند وقف بر ایک نعبد در سوره حمد وقف بین دو عبارت در نوع چهارم ممکن است حسن باشد و ممکن است قبیح اگر لفظ یا عبارت اول که بر آن وقف می شود دارای دو خصوصیت باشد حسن است و گرنه قبیح است.
آن دو خصوصیت عبارت است از :
۱ – معنا دار بودن : یعنی لفظ یا عبارت مفید معنا
باشد.همان چیزی که آن کلام مفید نامیده اند که صحیح است متکلم بر آن سکوت کند.
۲ – مقصود و مراد بودن : یعنی باید بتوانیم آن را به حساب خداند بگذاریم و بگوییم خداوند همین معنا را اراده کرده است.
بسیار مهم
#وقف_و_ابتدا
@shahat
القرآن الکریم
مبنای تقسیم وقف به تام،کافی،حسن و قبیح رابطه لفظی و معنوی مبنای اصلی تقسیم بندی مذکور است.لذا شای
وقف و ابتدا و تجوید جزء مهم ترین قسمت های تلاوت قرآن کریم چه به صورت تحقیق چه ترتیل و چه به صورت تحدیر است؛ چرا که
اگر قاری نداند کجا باید وقف کند و از کجا شروع کند
یک در توضیع لحن بر روی آیه مشکل ایجاد می شود.
دو ممکن است در معنای آیه دخل و تصرف صورت گیرد.
سه ممکن است در نفس گیری و یک نفس خواندن آیات به مشکل بخورد.
و.......
از همه مهمتر نکته دوم است که در این صورت می تواند آیه معنای خود را از دست بدهد و معنایی شرک آلود به دست آورد.
در برخی از آیات قرآن کریم ما اگر کل آیه را با هم بخوانیم به معنا اشکالاتی وارد میشود.
پس وقف و ابتدا از ضرورت و اهمیت بالایی برخوردار هستند.
@shahat
فایل فشرده بالا از بهترین #نرم_افزار های آموزشی نغمات قرآنی
که می توانید از آن استفاده های زیادی بکنید
برخی از مطالب گنجانده شده در این نرم افزار
*توضیحات کامل در مورد نغمات
*وجود مقاطع قرآنی در هر نغمه
*وجود مقاطعی تواشیح در هر نغمه
*وجود ترتیل آن نغمه
*وجود اذان در هر نغمه
و...
بسیار مفید
@shahat
آیتالله ضیاءآبادی دعوت حق را لبیک گفت
🔹آیتالله سیدمحمد ضیاءآبادی مفسر قرآن کریم و از علمای اخلاق بود که اخیراً به بیماری کرونا مبتلا و مدتی در بیمارستان بستری شده بود.
@shahat
نکاتی پیرامون تلاوت بسیار سوره مبارکه مائده
این تلاوت بسیار مفید و خوب است پس آن را از دست ندهید
نغمات به کار رفته در تلاوت
در اوایل تلاوت بیات نسبتا کاملی را می خوانند و در آن از انواع گوشه های آنها استفاده می کنند.
سپس به نغمه زیبای رست یا راست هجرت می کنند و آنجا هم به خوبی به بیان کلام خدا می پردازند و از انواع ملودی های خوب و زیبا استفاده می کنند که شما هم می توانید با به خاطر سپردن آنها از آنها در تلاوت های خود استفاده زیادی کنید.
سپس به نغمه بسیار زیبای چهارگاه رفته و آنجا هم غوغایی به پا می کند و بسیار دلنشین، دل انگیز و نشاطآور به اجرای این نغمه زیبا و گوش نواز می کنند. که ملودی های این فراز ها بسیار برای استفاده در تلاوت ها مفید و لازم است و باعث روح انگیز شدن تلاوت شما می شود.
در بخشی هم به اجرای گوشه فرعی شوق افزا می پردازند.
نسبتا مدت زیادی را در نغمه بسیار زیبای چهارگاه می گذرانند.
لازم به ذکر است که چهارگاه های این تلاوت جزء ماندگارترین چهارگاه های استاد شحات محمد انور است.
سپس به نغمه بسیار زیبا و شاد سه گاه یا سیکا رفته و بسیار زیبا به تلاوت خود ادامه می دهند
سپس دوباره اندکی به چهارگاه رفته و سپس به دوباره سه گاه می روند.
احتمالا تلاوت در کشور ایران اجرا شده است.
@shahat
بخشی از آموزش های نغمات قرآنی که در کانال قرار گرفته است.
با کلیک بر روی هر مطلب به مطالبی درباره ی آن می رسید.
بیات
رست
سه گاه
چهارگاه
نهاوند
صبا
حجاز
توضیحات نغمات فرعی
بسته نگار
حجاز کار کرد
راست سوزناک
عجم کرد
نوروز
نکریز
با دوستان قرآنی خود نیز به اشتراک بگذارید.
@shahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخشی از تلاوت دکتر نیکدستی در بیت رهبری در نغمه سه گاه یا سیکا
@shahat