- مقامات فرعی سه گاه :
الف- ترکیب سه گاه - صبا (بستنکار)
ب- ترکیب سه گاه - حجاز (هزام)
ج- ترکیب سه گاه - بیات (عراق)
د- ترکیب سه گاه - نهاوند (اوشار) و (المایه)
و- ترکیب سه گاه - عجم (فرحناک)
ه- ترکیب سه گاه - سه گاه (سه گاه بلدی)
- مقامات فرعی عجم :
الف- ترکیب عجم — حجاز (شوق افزا)
ب- ترکیب عجم — راست (چهارگاه)
@shahat
1 - نماز حفظ قرآن
حفظ كتاب خداوند, توفيقى است كه جز به يارى آن حضرت رفيق راه انسان نمى شود .
بدين سبب , نـمـاز, دعـا (103) و تـوسـل را ازضـروت هـاى مـسـيـر حـفـظ شمرده اند .
مرحوم طبرسى در مـكـارم الاخـلاق به دو نوع نماز حفظ اشاره كرده است : يكى نماز تقويت هوش و حافظه و ديگرى نـمـاز حـفـظ قـرآن . دربـاره ى نماز حفظ قرآن مى گويد: شب يا روز جمعه چهار ركعت نماز مى گزارى , در ركعت اول سوره ى حمد و يس , در ركعت دوم حمد و حم دخان , در ركعت سوم حمد و حـم سجده و در ركعت چهارم حمد و تبارك الملك .
بعداز پايان نماز, نخست خداوند را ستايش مـى كـنـى . سـپـس بـر پـيـامـبـر وخـانـدانـش درود مى فرستى و براى مؤمنان صد بار آمرزش مى طلبى .
آن گاه مى گويى : [الـلـهـم ازجـرنـى بـتـرك مـعـاصـيـك ابـدا ما ابقيتنى وارحمنى من ان اتكلف طلب مالا يعنينى وارزقـنـى حـسـن الـنـظـر فيما يرضيك عنى اللهم بديع السموات و الارض ذاالجلال و الاكرام و الـعـزة الـلـتـى لاتـرام . يـااللّه , يـارحمن ,اساءلك بجلالك و بنور وجهك ان تلزم قلبى حفظ كتابك الـقـرآن الـمنزل على رسولك و ترزقنى ان اتلوه على النحو الذى يرضيك عنى . اللهم بديع السموات والارض , ذاالجلال والاكرام والعزالذى لا يرام . يااللّه ,يارحمن,اساءلك بجلالك و بنور وجهك ان تنور بـكـتـابك بصرى و تطلق به لسانى و تفرج به قلبى و تشرح به صدرى وتستعمل به بدنى و تقوينى عـلـى ذلـك و تـعـيـننى عليه , فانه لايعين على الخير غيرك و لايوفق له الا انت . لا حول و لا قوة باللّه العلى العظيم [.
(104)
2 - ايجاد آمادگى معنوى
وضـو گرفتن , قصد قربت و رو به قبله نشستن , علاوه بر اين كه خود عبادت است ,در روان حافظ تاثير مى نهد واو را از آرامش سرشارمى سازد .
3 - بهره گيرى از سحرگاهان
چـنـان كـه نـوجـوانى و جوانى بهترين فصل حفظ مطالب است ,هنگام صبح و نشاط اول روز نيز بـرترين وقت حفظ به شمار مى آيد .
دراين زمان , مغز انسان آماده تر است و بدن و طبيعت هر دو از آرامـش خاص برخوردارند .
افزون بر اين , در سحرگاه بركات فراوان نهفته است .
وقتى امام محمد بـاقـر(ع ) به فرمان هشام بن عبد الملك ازمدينه سوى شام سفر مى كرد, گروهى از مسيحيان را ديد كه درون غارى گام مى نهادند , حضرت پرسيد: در چنين روزى عيد گرفته اند؟ گـفتند: خير, به سوى يكى از دانشمندان خود مى روند .
آن هاهرسال يك بار در چنين روزى او را ازكوه خارج مى كنندو آنچه مى خواهند از وى مى پرسند . امام فرمود: آيا دانشى دارد؟ گـفـتـنـد: آرى , از داناترين مردم است .
آن گاه حضرت چهره ى خودرا پوشاند و با يارانش همراه مسيحيان سمت آن دانشمند نابينا وكهنسال حركت كرد, مرد كهنسال به يارى حس نيرومندش , سمت امام اشاره كرد و گفت : مرد, از ما هستى يااز امت محمد؟ امام فرمود: از امت محمد(ص (.
پير پرسيد: براى پرسيدن آمدى يا پرسيده شدن ؟ امام فرمود: بپرس . مرد كهنسال بسيار پرسيد . وپاسخ شنيد . آن گاه گفت : بنده ى خدا, كدام ساعت نه بخشى از شب است نه بخشى از روز, واگر ازهيچ كدام نيست ,چيست ؟ امـام بـاقـر(ع ) فـرمـود : فاصله ى طلوع فجر تا طلوع آفتاب نه جزءشب است نه جزء روز .
زمانى از زمـان هاى بهشت است كه در آن بيماران درمان مى يابند و روزى بندگان خدا تقسيم مى شود, و ساعت رحمت و خيرو بركت است .
نکاتی پیرامون حفظ قرآن کریم
@shahat
استاد محمد احمد عمران.mp3
5.56M
مقطعی زیبا از استاد محمد احمد عمران
بسیار زیبا
به بم صدای استاد توجه کنید
@shahat
lisi001.mp3
7.42M
تلاوت بسیار زیبا و معروف استاد محمد الیثی که بسیار معروف و زیبا است و در ایران تلاوت شده است.
سوره آل عمران
بسیار زیبا و حسی
@shahat
dcc2_dbed9735a94997dbd50e72b5df050667.mp3
6.55M
ملودی خوانی آقای مجید بنی فاطمه
به مناسبت #ولادت_امام_جواد علیه السلام
@shahat
اشمام
به معنی بویانیدن است و در اصطلاح تجوید اشارهکردن به حرکت حرف آخر کلمه با لبها بدون صوت است.
این عمل به صورت غنچهکردن دو لب ایجاد میشود. بنابراین اشمام همان وقف به اسکان است، با این تفاوت که بعد از وقف، لبها منضم و غنچه میشود. به عبارت دیگر پس از وقف به اسکان بدون آنکه در تلفظ اثری از حرکت حرف آخر ظاهر گردد، بلافاصله لبها به یکدیگر منضم شده، و اشاره به حرکت موقوف علیها میشود. اشمام از اقسام وقف بوده، و شیوه قاریان کوفه است.
فایده وقف اشمام را این گفتهاند که، بیننده و اشخاصی که قدرت شنوایی ندارند میتوانند کلمه موقوف علیها را در اثر اشاره لبهای قاری تشخیص دهند، بنابراین اشمام با چشم درک میشود ولی با گوش شنیده نمیشود. اشمام فقط در ضمه و رفع (کلمه مرفوع) جایز است مانند: فیکون ـ رحیم
در مواردی که «روم» و «اشمام» جایز است، اسکان نیز جایز است مانند: الحکیم ـ متین، ولی عکس آن جایز نیست یعنی هر جا که اسکان جایز است روم و اشمام جایز نیست مانند کلمات مفتوح و منصوب و کلماتی که آخر آنها مجزوم باشد مثل: لا ریب ـ رحیما ـ لم یلد ـ لم یولد.
روم و اشمام در سه مورد زیر جایز نیست.
۱. در تاء تانیث، که علامت مؤنث بودن کلمه است زیرا طبق قاعده ابدال به هاء (ه) وقف میشود مانند الجنه.
۲. در میم جمع، زیرا میم جمع مبنی بر سکون است و حرکتی ندارد که شنونده یا بیننده هنگام وقف آنرا تشخیص دهد مانند: انهم ـ ربکم ـ بهم ـ جائکم ـ ابصارهم
۳. در حرکت عارضی جایز نیست زیرا در حال وقف، ساکن هستند مانند: قل ادعوا ـ قم اللیل ـ فتمنوا الموت، [۳۰] که کسره لام (قل) و میم (قم) و ضمه واو (فتمنوا) برای رفع التقاء دو ساکن بوده و عارضی است. و نیز در لا تامنا [۳۱] نون مشدد به اشمام خوانده میشود چون در اصل لاتامننا بوده است.
#دانشنامه_تجوید
@shahat
محفل قرآنی
📌با حضور قاریان برجسته اساتید حامد شاکر نژاد و سید مهدی طباطبایی
📌با سخنرانی دکتر حسینی رئیس دانشکده مذاهب اسلامی
و آیین رونمایی از کتاب شهدای شیرکوند
⚪ورامین ، مسجد مهدیه منطقه کارخانه قند ورامین
منبع رادیو قرآن
@shahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاوت قاری روشن دل از استان لرستان (آقای بهرامی) در بیت رهبری
بسیار زیبا
@shahat
پیشاپیش ولادت حضرت علی علیه السلام خدمت تمام عالمیان تبریک و تهنیت باد
@shahat
416137_286.mp3
26.69M
تلاوتی ناب از استاد شحات محمد انور از سوره مبارکه لقمان
بسیار زیبا و مفید
@shahat
نکاتی پیرامون تلاوت بالا
اول تلاوت بسیار زیبا و ساده(سالم) به اجرای نغمه بیات می پردازند و چندین گوشه از این نغمه زیبا اجرا می کنند و اما بعد از این بیات زیبا و طولانی که حدود شش دقیقه بود به سراغ نغمه ی زیبای رست یا راست می رود و در اولین فراز به نغمه نوروز یا نیروز (رست_بیات)
می خوانند.
سپس چند بار به جنس بیات اشاره می کنند.
و اما بعد در مقام زیبا و پر کاربرد رصد یا رست به اجرای ردیف سه رست می پردازند که ملودی بسیار زیبایی دارد.
اندکی بعد هم ایشان دوباره با ملودیی نزدیک به ردیف قبل به اجرای همان ردیف می پردازند و بسیار زیبا و فنی آن را اجرا می کنند.
اندکی بعد هم اوج رست را به تمیزی و زیبایی اجرا می کنند.
لازم به ذکر است که این تلاوت دارای ملودی های بسیار زیبایی است که تقلید این تلاوت کار شما را در قرائت قرآن کریم بسیار راحت تر می کند.
بیان نغمات تا حدود دقیقه 16
به علت بلندی تلاوت
@shahat
esra.miqdad.naserhajone-1.apk
11.15M
#نرم_افزار آموزش نغمات اصلی قرائت قرآن کریم توسط استاد مهدی دغاغله
بسیار نرم افزار مفید و خوبی جهت شناخت اجناس مقام ها به روش عملی است و شما با استفاده از این نرم افزار می توانید به راحتی تفاوت بین نغمات قرائت قرآن کریم را متوجه شوید
@shahat
com.shirkohy.iranapple.telavate_rahbari-1.apk
10.83M
#نرم_افزار تلاوت های رهبری که شامل اکثر تلاوت های ایشان در نماز های مختلف و سوره های مختلف قرآن کریم است بسیار خوب برای یادگیری تلفظات و روش صحیح خواندن سور در نماز
@shahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الحمد لله الذی جعلنا متمسکین بولایة مولانا علی ابن ابیطالب علیه السلام
با صدای صابر خراسانی
#میلاد_امام_علی علیه السلام
بسیار زیبا
@shahat
میلاد پر سعادت امام علی علیه السلام خدمت همه دوستاران ایشان و تمام عالمیان تبریک و تهنیت باد.
#میلاد_امام_علی علیه السلام مبارک
@shahat
dcc2_1250c260fbed9ee97f480ee9e5cfc3cf.mp3
5.4M
ملودی حاج محمود کریمی به مناسبت #میلاد_امام_علی علیه السلام
(علی مولا.....)
شور
@shahat
50.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سوره مبارکه طور استاد محمد صدیق منشاوی
@shahat
راه ارتباطی بین شما و ما جهت بیان نظرات ارزشمندتان و یا سؤالات و انقاداتتان آی دی زیر است
لطفا در بهتر شدن روند آموزشی قرآن کریم به ما کمک کنید
@Alimoghaddam
@shahat
اگر مطالب مفیدند آنها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید یا آنها را به این کانال دعوت کنید
http://Eitaa.com/shahat
یا
@shahat
کاربرد نغمات و الحان موسیقی در هنر قرائت قرآن کریم
ما از آغاز موسیقی اطلاع چندانی نداریم. موسیقی از جملهء پدیدههای کاملا کیفی است، بنابراین پژوهشگران «تاریخ موسیقی» از دورهای که بشر اولیه توانست «آلات و ابزار» موسیقی بسازد و کشفیات «باستانشناسی» وجود آنها را تأیید میکند، به تدوین تاریخ موسیقی پرداختهاند. همچنین ما از خاستگاه اولیه موسیقی اطلاع چندانی نداریم، آیا موسیقی از یک منطقه جغرافیایی خاص آغاز شده و در میان ملل دیگر «اشاعه» یافت یا اینکه در میان همهء ملل و نحل به تفاریق پراکنده بوده است؟ تا جایی که امکانات پژوهش تاریخی اجازه میدهد، پژوهشگران «تاریخ موسیقی» دو احتمال را در مرحلهء آغازین آن مۆثر دانستهاند؛ 1
یکی اینکه بشر تحت تأثیر صداهای موزون پرندگان آوازگر طبیعت، صدای یکنواخت و گوشنواز آبشار و ترنم باد و باران در موسم بهاری، بشر آموزنده را به تقلید واداشته است. دیگر آنکه آدمیان «غصهء هبوط» خویش از بهشت الهی را در قصهء موسیقی سراییدهاند که در این صورت موسیقی مراثی حرمان و حزن از دستدادگی بهشت است. همین جهت موسیقی اولیهء بشر را «موسیقی طبیعی» خواندهاند که هم دال بر طبیعت فیزیکی است و هم دال بر طبیعت فطری آدمیان است. 2
گذشت زمان و تظریف روحیات آدمی، موسیقی را مرحله به مرحله کاملتر ساخته و تنوع آن را بیشتر کرده است، بنابراین تنوع و پراکندگی عدهای را به فکر انداخته که آن را در قالب «مقامات» و نغمات تنظیم کنند که هر مقام و نغمهای حاکی از گونهء خاصی از حالت موسیقی باشد. اعراب و ساربان بیابانگردی که ساعات متمادی را با اشتران میگذراندهاند همراه با قدمهای موزون شتر و صدای زنگولهء آنها آواز ملایمی را سر میگرفتند و ممکن بود ساعتها هماهنگ با اشتر راهوار خویش آن را زمزمه نمایند که این خود موجب پیدایی مقام حداء یا زنگوله در مقام موسیقی عرب شده است. 3
در ایران موسیقی از قدمت زیادی برخوردار است. خصوصا از دورهء تأسیس حکومتهای ایرانی از اعصار هخامنشیان، سلوکیّه، اشکانی و ساسانی اخبار و اطلاعات زیادی بهدست ما رسیده است. در دورهء هخامنشیان ایرانیان در هنگام جنگ از نوعی موسیقی نظامی استفاده میکردند که فحوای آن موسیقی حماسی و پهلوانی بوده. باستانشناسان در کشفیات خود «سازی» شبیه کرنا که شیپوری بزرگ است از آن دوران کشف کردهاند که هماکنون در موزهء «تخت جمشید» نگهداری میشود.
«درخشانترین دورهء تاریخ موسیقی ملی ایران مربوط به دورهء ساسانیان است، خنیاگران و نوازندگان، دور معبد اتش جمع میشدند و روزی پنج دفعه گاتها و سرودهای مذهبی دیگران را که از اوستا انتخاب میشده با آهنگ میخواندند، ولی اوج موسیقی در زمان خسرو پرویز است. شهرت بزمها و رزمهای او که همراه با ساز و سرود بوده، در داستانها و تاریخ مربوط به آن دوره فراوان آمده بهطوری که تنها برای شکار، دو هزار خواننده و نوازنده او را همراهی میکردند. 4»
پس اندر، زرامشگران دو هزار همه ساخته رود، روز شکار
«فردوسی»
پس از ظهور دین مبین اسلام و تأسیس امپراطوری بزرگ مسلمین در بخش اعظم ربع مسکون اغلب دانشها، فنون و هنرها دچار تحول شده و رشد و اشاعه یافتند. اعراب به علت زندگی بدوی پیش از اسلام از سرمایههای تمدن بهرهء چندانی نداشتند و دانش، فنون و هنر در میان آنان کمشعله بوده است. ولی تأسیس امپراطوری مسلمان خصوصا در عصر اموی و عباسی موجب رشد و اشاعهء سرمایههای تمدن در میان آنان شده است. موسیقی از جمله هنرهایی است که بهدلیل داشتن گرایشهای بزمی، التذاذی و میگساری بهزودی در دار الخلافهها و دربارها رواج یافت که اغلب نیز به کارگیری موسیقی ایرانی پیش از اسلام بوده است. ابن خلدون مینویسد:
«پارسیان به موسیقی میلی فراوان داشتند. در زمان بهرام گور چند نفر موسیقیدان از هندوستان به ایران آمدند و بازار مجالس خوشگذرانی شاهان ساسانی را رواج دادند. اما اعراب پیش از اسلام با موسیقی و سایر هنرهای زیبا آشنا نبودند و تنها در شعر و ساختن قطعات منظوم تبحر داشتند و هنگامی که هنوز چادرنشین بودند و از این سو به آن سو کوچ میکردند، موسیقی آنها محدود به آوازهایی بوده است که برای تهییج و تحریک شترها بهکار میبردند که اصطلاحا به آن حداء میگفتند. پس از ظهور اسلام، آنها عادات و رسوم خلاف شریعت را ترک کرده و آنچه مطابق آن ممدوح بود عمل کردند، مانند تلاوت قرآن با صوت زیبا و نیکو. پس از گذشت یک قرن همزمان با رواج شهرنشینی و آشنا شدن با فرهنگ و آداب ممالک دیگر هنرهای مرسوم ایران نظیر موسیقی، موجب ذوق و ظرافت طبع در آنان گردید تا آنجا که موسیقیدانان ممالک دیگر را تشویق و بهزودی میان آنها موسیقیدانان و خنیاگران تربیت شدند. 5»
موسیقی عرب بهدلیل داشتن ریشههای مشترک تاریخی با موسیقی ایرانی هماکنون نیز این نفوذ را در خود حفظ کرده است. نامهای برخی مقامات موسیقی عرب همچنان نامهای ف