حضرت فاطمه(سلام الله علیها):
در روز جمعه ساعتی هست که هرکس آن را مراقبت کند و در آن لحظه دعا کند،دعایش مستجاب می شود و آن زمانی است که نیمی از خورشید غروب کرده باشد.
معانی الاخبار.ص۳۹۹
هوالقیوم
قرص ماه شریف جمادی الثانی در حال خروج از برج فلکی سنبله است.. و امشب وارد برج فلکی میزان میشود.... 2/5روز مانده تا شروع قمر در عقرب دی ماه.... جداول اینترنتی وکانال های دیگر اشتباه اند اصل بر رویت است نه محاسبات و جدول
کانال تخصصی هئیت و نجوم ایرانی اسلامی التفهیم
@ALTAFHIM
شنبه ۱۶دی ماه ۴۰۲
ساعت ۱۳و۴۱دقیقه به وقت تهران آسمان ایران
قرص ماه moonدر حال خروج از برج فلکی سنبله /عذرا...ودر حال ورودبه برج فلکی میزان /ترازوست ...۲/۵روز دیگر تازه شروع قمر در عقرب است
تمام جداول اینترنتی و کانالها اشتباهند در فقه شیعه اصل بر رویت است ملاک حال فعلی اشیاءو افراد است
نه محاسبه و جدول ....
@ALTAFHIM
بنده ی بیسواد هر ماه در حال تذکر دادن به این عزیزان هستم ....وحاضر به مناظره میباشم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 استاد رائفی پور :
متاسفانه بسیاری از قمر در عقرب ها(کلا اوقات ها ی نجومی) اشتباه اعلام میشود...
@ALTAFHIM
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی که تکنولوژی ..صدای با حس و جذاب ..مطالب دهن پرکن ووو رو داشته باشی اما دانشش رو نداشته باشی ....مردم بی اطلاعی که هی لایک کنند و ما ادراک بالایک ...
نشان عقرب ..بهله ..به قول برره ببخشید این که گفتی یعنی چه /صورت یا برج 🤔🤔
@ALTAFHIM
وَفِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ
و در اموال آنها حقّی برای سائل و محروم بود!
الذاريات/19
سلام علیکم و رحمت الله و برکاته
... عزیزانی که میتوانند جهت صدقه ایام قمر در عقرب وکمک به نیازمندان(مواد غذای/داروو..) لطفا هر مبلغی هر مقداری کمک مالی کنند خدا خیر تان بدهد
ش کارت به نام محمد خسروی
۶۱۰۴۳۳۸۹۰۵۶۹۲۱۸۸
https://eitaa.com/Ostadkhosravi
🌙 آغاز قمر در عقرب دی ماه 🦂
ورود ماه به برج فلکی عقرب...
از امروز دوشنبه ١٨ دی شروع و تا ٢٠ دی ادامه دارد...
قمر در عقرب به مدت دو روز و نیم معادل شصت ساعت به طول می انجامد..
انجام امور اساسی را نشاید خواندن آیت الکرسی و صدقه دادن در تمام امور کفایت میکند،
متأسفانه اکثر جداول اینترنتی صحیح نیست....
محاسبه ریاضی فقط حد و حدود رامی رساند ،در فقه شیعه اصل بر رؤیت(دیدن) است...
✨امام صادق علیه السلام فرمودند:
کسی که سفر کند و یا ازدواج نماید در حالیکه قمر در عقرب باشد، خوشی و خوبی نمی بیند.
📖کافی،ج۸،ص۲۷۵
⛔️در این ایام از انجام امورات اساسی (ازدواج،بچه دار شدن،خرید و فروش ملک، مسافرت... )جدا پرهیز شود.
جهت اطلاع از اوقات دقیق قمر در عقرب هرماه ، و شرف قمر هرماه کانال ما را دنبال کنید :
⏬⏬⏬⏬
@Ostadkhosravi
@Ostadkhosravi
@Ostadkhosravi
کانال تخصصی هیئت و نجوم اسلامی ایرانی
التفهیم
@ALTAFHIM
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 افشاگری دیرهنگام نماینده مردم فلوریدا در جلسه رسمی، درباره ی دروغ های ناسا
🌒 یک سوال: چندسال از آخرین نفری که بر روی کره ی ماه فرود آمد گذشته است؟!
🌓 چرا در حال حاضر که تکنولوژیها پیشرفته تر شده اند کسی به ماه نمیرود؟!
#دروغ_قانون_اول_مدرنیسم
@ALTAFHIM
🌓
نظام الدین عبدالعلی بن محمدحسین بیرجندی از ریاضیدانان و ستارهشناسان اواخر دوره تیموری و اوایل دوره صفوی است. شهرت او بدان پایه بود که خواندمیر در حبیبالسیر ضمن بیان شرح حالش از او این گونه یاد میکند: (جامع اصناف علوم محسوس و معقولست و حاوی انواع مسائل فروغ و اصول در علم نجوم و حکمیات بیمثل و بدلست و در شیوه زهد و تقوی ضربالمثل) . تحصیل علوم عهد خویش را نزد معروفترین استادان زمان در هرات انجام داد. او حکمت و ریاضی و سایر فنون حکمی را نزد منصور بن معین الدین کاشانی فرا گرفت.
@ALTAFHIM
معینالدین (پدر منصور) شاگرد و خواهر زاده غیاثالدین جمشید کاشانی و همکار و دستیار او در بنای رصد خانه سمرقند و تنظیم زیج گورکانی ((ریج الغ بیگی) بود عبدالعلی،علم حدیث را نزد شخصی به نام خواجه حافظ غیاث مطالع کرد. در دانشنامه دانش گستر، نام غیاث الدین کاشانی معروف نیز در زمره اساتید عبدالعلی ذکر شده و آمده که عبدالعلی، علم حدیث را نزد او آموخته است .
به گفته روضه الصفا، در گذشت غیاث الدین در سال ۸۳۲ ه.ق روی داده در حالی که مطابق دایرةالمعارف بزرگ اسلامی، عبدالعلی در سال ۹۳۴ ه.ق/۱۵۲۸ میلادی در گذشته است بنابراین به نظر میرسد که غیاث الدین کاشانی، استاد مستقیم عبدالعلی نبوده است: یقیناً عبدالعلی دانش و تجربه ی بسیاری از آثار این مرد دانشمند کسب کرده است.
این دانشمند بزرگ بیرجندی، بسیاری از علوم دیگر را از محضر اساتید مشهور و عالمی چون سیف الدین احمد تفتازانی،کمال الدین شیخ حسین قنوی و کمال الدین مسعود شروانی فرا گرفت. از این استادان که خواندمیر از آنان نام برده،کمال الدین شیخ حسین (متوفی ۸۸۸ه ) از عالمان بزرگ عصر خویش و محتسب هرات بود
از لحاظ اخلاقی و اعتقادی، بیرجندی مردی متواضع و پرهیزگار و دیندار بود در نجوم، تبحری خاص داشت و ستارهای کشف کرد. شیخ محمد حسین آیتی از هفت اقلیم نقل میکند که عبدالعلی از نظر معیشت اولاد خود که وظیفه دولتی سلطان از آنها باز گرفته نشود، هشتاد ساله تقویم استخراج کرد و به ودیعه گذاشت
@ALTAFHIM
شهرت جهانی بیرجندی بیشتر از شهرت وی در زادگاه و کشور خودش است. در کشورهای هند، پاکستان، افغانستان و در میان دانشمندان روسیه و دیگر کشورهای اروپایی شخصیتی کاملاً شناخته شده است و آثار علمیاش مورد بررسی، تجزیه و تحلیل دقیق دانشمندان اروپایی و آمریکایی قرار گرفته است. آوازه او در علم و تقوا سبب شد که فرزندان و نوادگان وی تا صدها سال بعد از رحلتش از معافیت مالیاتی و مقامی ارجمند برخوردار باشند.
آثار و تألیفات
علامه بیرجندی بیش از بیست کتاب در دانشهای ریاضیات، نجوم، جغرافیا، مکانیک سماوی، تقویم نگاری، منطق، کشاورزی و علوم اسلامی دارد که در نوع خود بهترین آثار علمی هستند. بسیاری از نسخ آثار وی در کتابخانههای معتبر داخلی و خارجی موجود است.
ابعاد و اجرام: کتابی است در شناخت مسحت افلاک و کواکب و فاصله ستارگان از مرکز جهان. مؤلف در آن ضمن بررسی اقلیم، به عجایب و شگفتیهای شهرها میپردازد: البلاد ( مدرس تبریزی،۱۳۶۹، ج۱: ۳۵۴) (دو کتاب فوق در مصنفات شیعه بدین صورت معرفی شده: الابعاد و الاجرام و عجایب البلاد):
بیست باب ( در شناخت تقویم): (همان :۴۷۱/و : فاضل، تحفه حاتمیه (در اسطرلاب):، تذکره الاحباب(در ریاضی)، شرح الفواید البهاییه (در حاب)، در النظیم خواص القران العظیم که در برخی نسخ ار آن به نام خواص الایات یاد شده است، شرح مجسطی، شرح تذکره نصیریه، تالیف خواجه نصیرالدین طوسی، شرح آداب المناظره(که شرح آداب المناظره عضدالدین ایجی) از جمله کتابهای عبدالعلی است.
در مورد تاریخ رحلت وی اقوال مختلفی آمده و این تاریخ را ۹۱۱، ۹۱۶، ۹۲۴، ۹۳۴ ضبط کردهاند. اما سال ۹۳۴ ه.ق، به دلیل وجود شواهدی، صحیح تر به نظر میرسد و در اکثر منابع روی همین تاریخ تأٌکید شده است. در مورد آرامگاه وی احتمالات مختلفی داده شده است. برخی مدفن او را قبرستان قتلگاه مشهد میدانند. با این وجود، دانشمندان افغانی هرات و عدهای از پژهشگران معاصر، بجد را به عنوان آرامگاه او ذکر نمودهاند. با کاوشهای جدید باستان شناسی و مطالعات انجام شده، احتمال اینکه مدفن وی قبرستان قتلگاه مشهد باشد، رد میشود
@ALTAFHIM
ریاضیدان عبدالعلی بیرجندی از برجستهترین و آخرین دانشمند بازمانده از مکتب ستاره شناسی سمرقند در اواخر قرن ۹ و اوایل قرن ۱۰ هجری بود که نام بیرجند را بر سر زبانها انداخته است.
شهرستان بیرجند علاوه بر داشتن امتیازاتی چون سومین مدرسه آموزش به سبک نوین مشاهیر زیادی نیز دارد. این شهر با عبدالعلی بیرجندی ریاضیدان جامع العلوم و ستاره شناس نامدار عصر صفوی بلندآوازه شده است که این دانشمند در نیمه دوم قرن نهم هجری در روستای بجد در حوالی بیرجند چشم به جهان گشود.
نام کامل او نظام الدین عبدالعلی بن محمدبن حسین است و وی را با القاب "فاضل بیرجندی" و "محقق بیرجندی" نیز نامیدهاند. شهرت علامه عبدالعلی بیرجندی در دانشهای ریاضیات، نجوم و فقه اسلامی بر اهل تحقیق پوشیده نیست و از عبدالعلی بیرجندی حدود ۲۱ اثر در دانشهای ریاضیات، نجوم، علوم قرآنی، حدیث و کشاورزی به جا مانده است.
علامه بیرجندی در زمان خود ستارهای کشف کرده و تقویم هشتاد ساله را نیز استخراج کرده است. عبدالعلی بیرجندی از محضر استادان بزرگی بهره برد. خواجه غیاث الدین کاشانی از اساتید اوست؛ فنون حکمی را نزد منصوربن معین الدین کاشی، همکار غیاث الدین جمشید کاشانی و سایر علوم را نزد کمال الدین قنوی آموخت.
درباره بیرجندی آمده است که او گویا از اوضاع و احوال روزگار خود چندان خشنود نبوده؛ چنانکه جایی خود را معتکف زاویه خمول و دردمندی میخواند؛ با این حال لحظهای از تحصیل و تالیف غافل نشده است. این عالم به عنوان ادامه دهنده سنتهای علمی مکتب سمرقند اهتمامی در ستاره شناسی داشته و در حقیقت او را آخرین چهره درخشان علوم ریاضی و نجوم ایران میدانند.
آرامگاه این دانشمند بیرجندی در روستای بجد از توابع بیرجند واقع شده است. این روستا از لحاظ موقعیت در ۶ یا ۷ کیلومتری جنوب شرقی بیرجند، در حاشیه جاده اصلی بیرجند- زاهدان قرار گرفته و همین مساله باعث سهولت در دسترسی به این روستای تاریخی شده است.
وی دارای تألیفات بسیاری در زمینه ریاضیات و ستارهشناسی به زبانهای فارسی و عربی بوده که برخی از آنان در کتابخانههای انگلستان و هند نگهداری میشوند. اسطرلاب به فارسی، که آن را به نامهای بیست باب در معرفت اسطرلاب و تحفه حاتمیه نیز معرفی کردهاند که این اثر در جمادی الاولی ۹۰۰ نوشته شده است نسخهای از این رساله در موزه بریتانیا نگهداری میشود.
عبدالعلی بیرجندی نویسنده یکی از قدیمی ترین متون فلاحت یعنی " معرفت فلاحت" است؛ این اثر به نامهای فن کشت و زراعت، رساله در فلاحت و ارشادالزراعه نیز نامیده شده است. در این کتاب که به زبان فارسی و در ۱۲ باب نوشته شده، علاوه بر معرفی گیاهان و روش کاشت و نگه داری آنها دبه خواص پزشکی و منافع این گیاهان نیز پرداخته شده است.
دانش ستاره شناسی بیرجندی برای نوشتن فصولی که در باب معرفت هواشناسی و نجوم و کارکرد آن در تهیه تقویم کشاورزی است، کاملاً برجسته است. این کتاب دیدی وسیع از کشاورزی سنتی ایران در جهات گوناگونش به ما میدهد.
علامه بیرجندی بیش از بیست کتاب در دانشهای ریاضیات، نجوم، جغرافیا، مکانیک سماوی، تقویم نگاری، منطق، کشاورزی و علوم اسلامی دارد که در نوع خود بهترین آثار علمی هستند. بسیاری از نسخ آثار وی در کتابخانههای معتبر داخلی و خارجی موجود است.
شهرت جهانی بیرجندی بیشتر از شهرت وی در زادگاه و کشور خودش است. در کشورهای هند، پاکستان، افغانستان و در میان دانشمندان روسیه و دیگر کشورهای اروپایی شخصیتی کاملاً شناخته شده است و آثار علمیاش مورد بررسی، تجزیه و تحلیل دقیق دانشمندان اروپایی و آمریکایی قرار گرفته است. آوازه او در علم و تقوا سبب شد که فرزندان و نوادگان وی تا صدها سال بعد از رحلتش از معافیت مالیاتی و مقامی ارجمند برخوردار باشند.
نکته دیگری که بیانگر عظمت شان علمی و آوازه جهانی عبدالعلی بیرجندی است، این است که سال ۲۰۱۲ از سوی یونسکو به عنوان سال عبدالعلی بیرجندی نامگذاری شد و مراسم بزرگداشتی در یونسکو به مناسبت پانصدمین سالگرد حیات این عالم بزرگ برگزار شد.
@ALTAFHIM
آرامگاه شریف علامه حکیم بزرگ بیرجندی ....در روستای بجد نزدیک بیرجند ....سلام و رحمت والمغفره
@ALTAFHIM