eitaa logo
موسسه دین پژوهی التوحید
569 دنبال‌کننده
499 عکس
150 ویدیو
68 فایل
التوحید با مشارکت فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی در راستای تقویت بنیادی ترین باورِ انسان؛ #توحید با استفاده از شواهد وجدانی و فطری و آموزه های عقلی و نقلی گام برمی دارد. 🌐 لینک دعوت @altawhid 🆔 ارتباط با ما: @altawhidadmin @HosseiniAlemi
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه2.دوره آموزشی پیش نیاز مدرسه از علم تا خدا- دکتر رضا ضیاء توحیدی .موضوع میزان ارتباط ریاضیات با واقعیت خارجی.mp3
40.46M
🎧 | دوره آموزشی (پیش‌نیاز) مدرسه تخصصی «از علم تا خدا» 🔎جلسه دوم بررسی ارتباط دانش ریاضیات با واقعیت خارجی 🎙 دکتر رضا ضیاء توحیدی ⬅️ منبع: کانال مدرسه علم و دین ┄┅═✧❀💠❀✧═┅┄ به کانال بپیوندید. @altawhid
doc_2023-10-30_11-03-55.جلسه سوم دکتر رستگارمقدم موضوع اصول موضوعه نسبیت خاص .mp3
27.9M
🎧 | دوره آموزشی (پیش‌نیاز) مدرسه تخصصی «از علم تا خدا» 🔎جلسه سوم اصول موضوعه نسبیت خاص 🎙 دکتر هادی رستگار مقدم ⬅️ منبع: کانال مدرسه علم و دین ┄┅═✧❀💠❀✧═┅┄ به کانال بپیوندید. @altawhid
جلسه چهارم دکتر ضیاء توحیدی موضوع مروری بر تحولات فیزیک و تبیین مسئله کلاسیک حرکت پرتابه‌ای و مبحث تعین ناقص در فیزیک.mp3
22.03M
🎧 | دوره آموزشی (پیش‌نیاز) مدرسه تخصصی «از علم تا خدا» 🔎جلسه چهارم مروری بر تحولات فیزیک و تبیین مسئله کلاسیک حرکت پرتابه‌ای و مبحث تعین ناقص در فیزیک 🎙 دکتر رضا ضیاء توحیدی ⬅️ منبع: کانال مدرسه علم و دین ┄┅═✧❀💠❀✧═┅┄ به کانال بپیوندید. @altawhid
📜 دوره شرح و تبیین روایات (اصول کافی) - جلسه 11 🎙 استاد: 📆 سه شنبه 9 آبان ماه 1402 ┄┅═✧❀💠❀✧═┅┄ به کانال بپیوندید. @altawhid
🔸سلسله نشست های نسبت علم با الهیات و فلسفه 🔴 نشست هفتم: «فعل الهی و فیزیک مدرن» 🎙با حضور حجج اسلام آقایان: 📅زمان: پنجشنبه 1402/08/11 ⏰ساعت: 10:00 🏢مکان: قم، چهار راه شهداء، ابتدای خیابان معلم، سالن الغدیر (جنب بوستان کتاب)، طبقه منفی2 🛎 تذکر: با توجه به محدودیت مکان برگزاری و رعایت حق علاقه‌مندان به این نشست، افرادی که مایل هستند به صورت قطعی در این نشست شرکت کنند، کلمه «نشست هفتم» را به همراه نام خود، به آیدی @haghjoo1 ارسال نمایند تا برای ایشان صندلی رزرو شود. ⬅️ منبع: نقد و بررسی الحاد مدرن ┄┅═✧❀💠❀✧═┅┄ به کانال بپیوندید. @altawhid
، استاد کیهان‌شناسی در کتاب » کاوش عمیقی در مفاهیم بنیادین علمی کرده است و سعی کرده با زبانی ساده بگوید جهان ما با ریاضیات کار نمی‌کند، بلکه خودِ ریاضیات است. کتاب به تقابل دانش کلاسیک با گزاره‌های جدید علمی اشاره می‌کند و به این موضوع می‌پردازد که گاهی در برهه‌های تاریخی، بسیاری از مکشوفات علمی، برای دانشمندان سنتی، بسیار سنگین بوده و نمی‌توانستند آن را به راحتی بپذیرند. حال هرچقدر هم که استدلال درستی بوده باشد.؛ مثل استدلال انیشتین درباره اینکه در سرعت‌های بالا، زمان کند می‌شود. او با ارائه جدیدترین نظریات در خصوص فیزیک ذرات، این نتیجه‌گیری را می‌کند که ابرغول‌آسای ذرات مولکولی به صورت در لحظه به خصوصی دوبرابر شده است و این روند را ادامه داده تا جایی که فرآیندهای فیزیکی به آن اجازه داده است که متوقف شود. تگمارک عظمت کیهان را اینطور ترسیم می‌کند که ما ۱۰ به توان ۱۱ کهکشان، ۱۰ به توان ۲۳ ستاره، ۱۰ به توان ۸۰ پروتون و ۱۰ به توان ۸۹ فوتون یا ذره نور داریم. تگمارک می‌گوید: «به عقیده من کار ما دانشمندها این نیست که به جهانمان بگوییم چطور کار کند تا با پیش‌داوری‌های بشری ما سازگار باشد؛ بلکه این است که با چشم‌های باز به آن نگاه کنیم و بکوشیم دریابیم واقعاً چطور کار می‌کند». کتاب توسط انتشارات فرهنگ نو در ۶۱۹ صفحه منتشر شده است. ⬅️ منبع: خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ┄┅═✧❀💠❀✧═┅┄ به کانال بپیوندید. @altawhid
اصل علیت در فلسفه و فیزیک .pdf
406.7K
📕 "اصل علیت در فلسفه و فیزیک" 💧چکیده فلاسفه اصل علیت را قانونی کلی و عقلی می‌دانند؛ ولی فیزیک‌دانان، به ویژه در حوزه‌ی کوانتوم، آن را طرد کرده و به مقابله با فلاسفه پرداخته‌اند. اصل علیت در فلسفه‌ی اسلامی یک ضرورت عقلی است؛ زیرا هر پدیده‌ای، هم در حدوث و هم در بقا، نیازمند علت است. بنابراین عقل پیش از حس آن ‌را می‌یابد و داده‌های حسی را بر اساس آن تبیین می‌کند. اما گروهی از فیزیک‌دانان، متأثر از نتایج برخی آزمایش‌ها تجربی در حوزه‌ی میکروفیزیک و کوانتوم، به مخالفت جدی با این اصل پرداختند، تا جایی که مکتبی را با عنوان مکتب کپنهاکی شکل دادند که یکی از اصول آن «عدم قطعیت» بود؛ ولی دیری نپایید که برخی دیگر از فیزیک‌دانان‌ فیلسوف‌مشرب، مثل آلبرت انیشتین، با آنها مخالفت کرده، مکتب ضد کپنهاکی را شکل دادند و به اصل علیت قائل شدند. با بررسی مکتب صدرایی می‌یابیم که عالم حقیقتی یکپارچه، و ظهور تمام اسما و صفات حق است و هیچ مرتبه و ذره‌ای در آن فروگذار نشده است. اندیشه‌ی بلند صدرا در مسائلی مانند حرکت جوهری و تجدد امثال جای پرداختن دارد و امید است نسل جدید فیزیک‌دانان متأثر از این اندیشه‌های الهی و قرآنی گام‌های بلندتری در فهم پدیده‌های حقیقی عالم بردارند و جهش عظیمی در تولید علم پدید آید. ⬅️ منبع: کانال کشکول ناب حوزوی ┄┅═✧❀💠❀✧═┅┄ به کانال بپیوندید. @altawhid
تبیین و بررسی نظریه جهان های موازی.mp3
38.21M
🔊 فایل صوتی نشست علمی تخصصی«تبیین، نقد و بررسی نظریه جهان های موازی»🌏🌏 🎙 با بیان حجت الاسلام استاد شاکرین 🔸کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی کلام امام صادق(علیه السلام) ⬅️ منبع: کانال گوهر مراد ┄┅═✧❀💠❀✧═┅┄ به کانال بپیوندید. @altawhid
الهیات علوم شناختی.mp3
24.75M
💯🔊 🔸 صوت کامل نشست علمی- ترویجی «الهیات مبتنی بر علوم شناختی» 🎙 با حضور: 📅 دوشنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۲ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ⬅️ منبع: کانال فلسفه کوانتومی ذهن ┄┅═✧❀💠❀✧═┅┄ به کانال بپیوندید. @altawhid
1_7571604213.mp3
47.96M
🔴فایل صوتی نشست هفتم: «فعل الهی و فیزیک مدرن» از سلسله نشست های نسبت علم با الهیات و فلسفه 🎙با حضور حجج اسلام آقایان: 📅زمان: پنجشنبه 1402/08/11 ⬅️ منبع: مدرسه نقد الحاد جدید ┄┅═✧❀💠❀✧═┅┄ به کانال بپیوندید. @altawhid
✅ یادداشت «تفاوت دیدگاه مکتب اخلاقی ایمانوئل کانت با نظام ارزشی اسلام» 💠 در بین مکاتب معروف اخلاقی جالب‌ترین مکتب، اخلاق کانت است که، کار را فقط به خاطر اطاعت عقل انجام می دهد اما در بینش الهی هدف اطاعت عقل ابتدای کار است و مقدمه‌ای برای رسیدن به نتایج ابدی است. 🔸 اخلاق اجتماعی از مهمترین موضوعاتی است که ارتباط انسان‌ها را با خود جامعه و تاریخ مطرح می‌سازد زیرا جامعه قادر است یک تمدن را بسازد نه یک فرد، و اجتماع انسانی پیوسته تاریخ را ساخته و به جلو برده است. 🔹 در همه مکاتب اخلاقی غیر دینی، ارزش اخلاق به نتایجی است که در همین عالم برای فرد و جامعه حاصل می‌شود. صاحب‌نظران بشری معمولاً مباحث اخلاقی را درباره امور اجتماعی مطرح می‌کنند و نتایج آن را چیزهایی مثل راحتی، آسایش، اعتماد، زندگی آرام و… می‌دانند که به جامعه می‌رسد و همه انسان‌ها از آن بهره‌مند می‌شوند. 🔸 از نظر اسلام ارزش‌های اخلاقی مراتب دارد و از اندکی بالاتر از صفر شروع می‌شود و به سوی بی‌نهایت پیش می‌رود و ما حد و حصر خاصی نمی‌توانیم برای آن‌ها تعیین کنیم، ولی از یک نظر می‌توان گفت: ارزش‌های اخلاقی از دیدگاه دین، حد نصابی دارد که اگر کمتر از این باشد، ارزش اصیلی نیست. 📝 متن کامل یادداشت : B2n.ir/e73051 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ⬅️ منبع: کانال مطالعات علم و اجتماع معنا ┄┅═✧❀💠❀✧═┅┄ به کانال بپیوندید. @altawhid
📜 دوره آموزشی حضوری - جلسه سوم 🎙 استاد: 📆 یکشنبه ۱۴ آبان ماه 1402 ┄┅═✧❀💠❀✧═┅┄ به کانال بپیوندید. @altawhid
✅ نشست علمی دانشجویی «بررسی چالش‌های علم فیزیک جدید و انکار خدا توسط فیزیک‌دانان آتئیست» اساتید: 🔷 دکتر رسول رکنی‌زاده(استاد تمام گروه فیزیک دانشگاه اصفهان) 🔷 دکتر محمدعلی وطن‌دوست(عضو هیات علمی گروه فلسفه دانشگاه فردوسی) 📅چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۴:۰۰ تا ۱۶:۰۰ 📍دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم پایه، تالار دکتر سعادت 📌 آخرین مهلت ثبت‌نام: ۱۶ آبان ۱۴۰۲ نشانی ثبت‌نام: https://survey.porsline.ir/s/dDFOmq4A ┄┅═✧❀💠❀✧═┅┄ به کانال بپیوندید. @altawhid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 سخنان جالب دبیر کل سازمان ملل متحد؛ درباره اسلام ⬅️ منبع: اعضای محترم کانال ┄┅═✧❀💠❀✧═┅┄ به کانال بپیوندید. @altawhid
📣 انجمن علمی گروه فلسفه علم شریف با همکاری دفتر مطالعات علم‌و‌دین موازی برگزار می‌کند. 🧠 اراده آزاد؟ گفتگویی درباره مسئله اراده آزاد 👤 سخنرانان دکتر سید حسن حسینی دکتر عبدالرحمن نجل رحیم دکتر نیما نریمانی 🛑 حضور برای همه افراد ثبت‌نام شده آزاد است. لینک ثبت نام: https://forms.gle/FYwoWPmRhmZwqu7N6 📅 زمان برگزاری: سه‌شنبه ٢٣ آبان - ساعت ۱۷ 📍محل برگزاری: سالن جابر بن حیان، دانشگاه شریف ⬅️ منبع: نقد و بررسی الحاد مدرن ┄┅═✧❀💠❀✧═┅┄ به کانال بپیوندید. @altawhid
PRR_Volume 21_Issue 2_Pages 61-82.pdf
920.1K
💠 مقاله " نقد و بررسی مبانی فلسفی نظریۀ ’اِم‘ بر اساس فلسفه اسلامی" ✅ استیون هاوکینگ، فیزیکدان انگلیسی معاصر، با انتشار کتاب طرح بزرگ و ارائه نظریه « ام»، نزاع دیرین علم و دین را وارد مرحله جدیدی کرد. به رغم ادعای هاوکینگ مبنی بر «مرگ فلسفه»، او در نظریه اش از برخی مبانی فلسفی بهره برده که این مقاله در صدد ارزیابی و نقد آنها است. مهم ترین مبانی فلسفی ای که نظریۀ اِم بر آنها استوار است عبارت اند از 1)علم گرایی، که بنیادی ترین مبنای نظریۀ اِم تلقی می شود، و در آن مراد از علم به طور خاص علم جدید یا علم تجربی است؛ 2 ) ابزارگرایی، که مطابق آن قوانین و نظریه ها صرفاً ابزارهایی برای پیش بینی پدیده ها هستند و اساساً واقعیت فیزیکی موضوعیت ندارد؛ 3) نفی اصل علیت که با استفاده از «اصل تصادف » و « اصل عدم قطعیت» صورت گرفته است . در این مقاله، که با روش توصیفی تحلیلی نگاشته شده است، پس از تبیین مبانی فوق نشان داده می شود که بر هر یک از این مبانی نقدهای جدی وارد است. علم گرایی، بدون توجه به محدودیت های روش تجربی، سایر منابع معرفتی و از جمله عقل را نادیده می گیرد. ابزارگرایی نهایتاً منجر به پذیرش نظریات متناقض می گردد و واقع گرایی علمی را نفی می کند. انکار اصل علیت نیز، که ریشه در فهم نادرست این مفهوم فلسفی دارد، مستلزم نفی هر گونه ارتباط واقعی میان موجودات جهان است. این نقدهای مبنایی، حاکی از ضعف و بی اعتباری نظریه اِم است. ⬅️ منبع: دیانت و عقلانیت ┄┅═✧❀💠❀✧═┅┄ به کانال بپیوندید. @altawhid
📜 دوره شرح و تبیین روایات (اصول کافی) - جلسه 14 🎙 استاد: 📆 سه شنبه 21 آبان ماه 1402 ┄┅═✧❀💠❀✧═┅┄ به کانال بپیوندید. @altawhid
🟢علوم اجتماعی غیرانسانی غربی! 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ بنده بارها گفته و نوشته‌ام که تصویر و تفسیر عالمان علوم انسانی غربی از «انسان»، تصویر و تفسیری سراسر مخدوش و مغشوش و نادرست است. برخی از آنان متأثر از انسان‌شناسی اگوست کنت‌اند، که در واقع گونه‌ای از «خداانگاری انسان‌» است و برخی دیگر متأثر از انسان‌شناسی داروینیستی‌اند که «حیوان‌انگاری انسان» است. هیچ کدام تصویر و تصور درستی از انسان ندارند! به عنوان مثال، هربرت (1820-1903)،‌ جامعه‌شناس مشهور انگليسي، و یکی از خداوندگاران علوم اجتماعی غربی و لیبرالی است. انسان‌شناسی داروینیستی وی را می‌توان در این جملات غیرانسانی و غیراخلاقی او مشاهده کرد: «نگهداری از آدم‌های به‌دردنخور به بهای آدم‌های خوب ستمی است بزرگ؛ ایجاد عمدی گرفتاری برای نسل‌های آینده است. برای آیندگان ستمی بزرگ‌تر از این نیست که جمعیت رو به افزایشی از آدم‌های کودن و تنبل و مجرم را برای آن‌ها به‌جا گذاشت. ... تمام هم‌وغم طبیعت خلاص شدن از شر این‌چنین آدم‌هایی و پاک کردن جهان از وجود آن‌ها و جا باز کردن برای بهتران است. اگر آن‌ها برای زنده ماندن به‌اندازه کافی کامل نیستند می‌میرند و چه‌بهتر که می‌میرند.» 🔻این در حالی است که برخی از جامعه‌شناسان ما بدون توجه به مبانی فکری و بنیان‌های انسان‌شناختی اسپنسر و امثال او، سخنان اینان را «علم» و به مثابه وحی‌ منزل تلقی کرده و نقدهای جامعه‌شناسان مسلمان و مدافعان علوم انسانی اسلامی به این سخنان را «نقدهای ایدئولوژیک» می‌پندارند! ◀️منبع: کانال احمد حسین شریفی به کانال بپیوندید @altawhid
36.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📝 بررسی طراحی شگفت انگیز DNA و نحوه ساخت پروتئین که به هیچ وجه نمیتواند تصادفی و محصول شانس باشد. [ بلکه عقل سلیم فقط به وجود خداوندی حکیم و توانا گواهی میدهد.] ========================== 🎬 زیرنویس: کانال دروغ ها و خرافات ملحدین به کانال بپیوندید @altawhid
نقد شبهات فیزیک نوین در اثبات وجود خدا_01.mp3
50.44M
| نشست علمی «فیزیک مدرن و الهیات» 🔹نگاه ماکروسکوپیک و میکروسکوپیک به کیهان و عظمت خالق هستی ❓جهان چرا هست، به جای آنکه نباشد؟ 🎙استاد: دکتر رسول رکنی‌زاده 🔸مرکز تحقیقات اسلامی آیت الله اشرفی شاهرودی(مشهدمقدس) 🏫مدرسه علم و دین؛ نقد الحاد جدید ┄┅═✧❀💠❀✧═┅┄ به کانال بپیوندید. @altawhid
ارتباط فلسطین و آخرالزمان.mp3
12.68M
🇵🇸 فلسطین و آخرالزمان 🎙 حجةالاسلام استاد محمد شهبازیان ⭕️از واقع گرایی و توجه به سنن الهی تا وارونه نمایی تطبیق گرایانه❗️ نقدی بر برداشت های موجود از: 1⃣ سوره اسراء 2⃣روایت بکش بکش 3⃣روایت ورود نیروهای سپاه به اسرائیل ... 4⃣منظور رهبر انقلاب از نابودی اسرائیل در 25 سال آینده منبع: موسسه فرق و ادیان بصائر ┄┅═✧❀💠❀✧═┅┄ به کانال بپیوندید. @altawhid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مراسم جشن فارغ التحصیلی دانشجویان دختر عراقی ┄┅═✧❀💠❀✧═┅┄ به کانال بپیوندید. @altawhid
✅ سلسله نشست‌های «فلسفه هوش مصنوعی» 💠 دانشکده الهیات با همکاری دانشکده مهندسی پردیس فارابی دانشگاه تهران و با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، سلسله نشست‌های «فلسفه هوش مصنوعی» را برگزار می‌کند. 🔸 اولین جلسه این نشست با سخنرانی و ارائه دکتر کاظم فولادی قلعه با موضوع «چیستی و تاریخچه هوش مصنوعی» از ساعت 10:15 تا 12 روز سه‌شنبه 23 آبان ماه سال جاری، در سالن اجتماعات دانشکده مهندسیِ پردیس فارابی دانشگاه تهران (در شهر قم) برگزار می‌گردد. 🔹 علاقه‌مندان جهت شرکت در این نشست به صورت برخط می‌توانند به لینک زیر مراجعه فرمایند: 🌐 http://vroom.cysp.ir/a 🔸 همچنین این رویداد به صورت زنده از شبکه سایبرنما پخش خواهد شد: 🌐 http://tv.cysp.ir _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ منبع: مطالعات علم و اجتماع معنا ┄┅═✧❀💠❀✧═┅┄ به کانال بپیوندید. @altawhid