🏴🏴🏴🏴
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ
🔰شرح خطبه منا امام حسین علیه السلام
🔰آیت الله مجتبی تهرانی
🔰قسمت دوم
📜«عافیّتطلبی» آفت انقلاب است
... وضعیّت در زمان علی علیهالسلام که بخشی از بلاد مسلمین در سیطره معاویه قرار داشت و بعد از آن، يعني زمان امامت امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام که تقریباً همه جامعه اسلامی تحت حکومت او بود، چگونه بود؟ ما باید طبق معیارهای انقلاب ها و حرکت ها اين مسأله را بررسی کنیم. میشود گفت كه در آن موقع از نظر رهبری از نظر جغرافیایی دو منطقه مطرح بود که مردم آن، در انتخاب رهبری نقش اساسی داشتند. یکي عراق بود و ديگري شام.
عراق به اين جهت نقش اساسي داشت كه مرکز حکومت علی علیه السلام کوفه بود و بسیاری از صحابه، انصار و تابعین به كوفه آمده بودند و يا اصلاً خودشان اهل کوفه بودند. به عبارتی دیگر، باید گفت كه عراق برای کسانی که با پیغمبر و خاندان پیغمبر از بنی هاشم مرتبط بودند، مرکزیت خاصّی داشت. مردم شام هم به دلیل مرکزیّت حکومت بنیامیّه موضوعیّت و اهمیّت داشت.
📜 ادامه مطلب کلیک نمایید
https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/tehrani/akhlaq/90/900906/
#خطبه_منا
#امام_حسین_ع
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
آیین-نگارش-و-نویسندگی.pdf
647.3K
🔰آیین نگارش و نویسندگی
◽️تهیه:
▫️پژوهش حوزه علمیه ایلام
#نگارش
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
📔مقاله
📔انعکاس حرکت امام حسین علیه السلام در فقه سیاسی شیعه
📔سید ضیاء مرتضوی
یکی از محورهای قابل توجه در موضوع عاشورا که تاکنون نیز کمتر به آن پرداخته شده، بررسی تاثیر و نقشی است که این حرکت بزرگ در فقه سیاسی ما داشته است که این مقاله جهت تبیین آن سامان یافته است.
آنچه در این مقاله مورد نظر است، نه احکام فقهی مربوط به عاشورا و نه تحلیل فقهی انگیزه و ماهیت عاشورا بلکه بررسی و ارزیابی این موضوع است که فقهای ما از چه منظری به عاشورا نگریستهاند و حرکت امام به عنوان سیره عملی معصوم چه نقشی در فقه سیاسی آنان داشته است.
نویسنده پس از یک مقدمه در باب علت طرح این موضوع در فقه سیاسی و محدوده آن، به تبیین انعکاس حرکت امام حسین علیه السلام در فقه سیاسی و بازگویی نوع استناد به آن، نقش آفرینی در دیدگاه فقهای شیعه تحت عناوین: گمان به زنده ماندن، شهادت و قتل شرافتمندانه، شوق به شهادت، دفاع از اصل دین و حفظ مذهب، راز نهفته و مسئولیت ویژه و قیام برای تشکیل حکومتی اسلامی، پرداخته و ضمن مستند سازی دیدگاههای یاد شده، آنها را مورد ارزیابی و نقادی علمی قرار داده است.
📜 ادامه مطلب کلیک نمایید
https://b2n.ir/a22283
#مقاله
#محرم_خوانی
#امام_حسین_ع
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🏴🏴🏴🏴
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ
🔰شرح خطبه منا امام حسین علیه السلام
🔰آیت الله مجتبی تهرانی
🔰قسمت سوم
📜حربه دشمن برای جدا کردن مردم از رهبری: «تبلیغات» و «اسلحه»
..... شناختی نسبت به رهبری انقلاب نداشتند، یعنی نسبت به حسین علیه السلام شناخت نداشتند. من بالاتر میروم، اين دسته حتی نسبت به بنیهاشم هم شناخت نداشتند. از آن طرف نسبت به هدف رهبر قیام هم شناخت نداشتند. نه خودش را میشناختند و نه هدفش را. پس اين گروه نه رهبری قیام را میشناختند و نه میدانستند كه هدف رهبری قيام چیست. بالاتر، حتی رهبری فعلی نظام حاكم را هم نمیشناختند. نمی دانستند كه زمامداران حکومت موجود فاسد هستند. جهل در جهل در جهل بود . جهلشان به ضریب سه بود.
اطلاعات اینها فقط از ناحیه سران نظام موجود تأمین میشد، یعنی هرچه که معاویه راجع به خودش میگفت، اینها ميپذيرفتند. اطلاعاتشان نسبت به معاويه از خود او، یارهای او و حرفها و قالهای او بود. هر چه كه معاویه راجع به علی علیه السلام یا راجع به امام حسین و بنیهاشم ميگفت اینها قبول ميكردند. به تعبیر دیگر اینها اسلام را از معاویه گرفته بودند. مسلمانهای معاویه ای بوند. چون هر چه او گفته بود، چه نسبت به رهبری خودش، چه نسبت به افرادی كه واقعاً صلاحیت رهبری داشتند و چه نسبت به اصل نظام اسلامی، آنها باور میکردند.
📜 ادامه مطلب کلیک نمایید
https://b2n.ir/t24650
#خطبه_منا
#امام_حسین_ع
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
noormags-مبانی_قرآنی_گریه_برای_امام_حسین(ع)-1810505_2107484.pdf
1.03M
📜مقاله
📜مبانی قرآنی گریه
📜برای امام حسین علیه السلام
◽️روح الله زینالی
📔پژوهش نامه
📔معارف حسینی
#مقاله
#امام_حسین_ع
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🏴🏴🏴🏴
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ
🔰شرح خطبه منا امام حسین علیه السلام
🔰آیت الله مجتبی تهرانی
🔰قسمت چهارم
📜دشمن شناسی و بینش رهبری، جلوتر از همه
... مردم آن زمان را در رابطه با قیام امام حسین علیه السلام به سه دسته تقسيم کرد
معتقدان و یاران راستین
دسته اوّل كساني که معتقد بودند امام حسین حق است و دستگاه بنی امیه باطل است. کمال اعتماد را هم به امام حسین داشتند و نسبت به این نظریه و اعتقادشان هم عملاً پایدار بودند، اینها عدّه قلیلی بودند که در صحنه کربلا آمدند و اکثر آنها هم شهید شدند.
معتقدانِ عافیتطلب
دسته دوم کسانی بودند که معتقد بودند حسین علیه السلام حق است و تشکیلات اموی باطل و فاسد است، قلباً به اين اعتقاد داشتند، امّا بر اثر اموري از قبیل تهدید و تطمیع و تحمیق و امثال اینها، خودشان را کنار کشيدند و یا حتی ظاهراً مخالف امام حسین شدند، ولی قلباً به امام حسین اعتقاد داشتند. اکثر افراد عراق، بصره و کوفه اينچنين بودند. لذا اینها روی عقیده شان نایستادند و بعد هم پشیمان شدند. چون اکثر افراد عراق اینچنین بودند و در نتیجه اکثريت مردم، در صحنه نیامدند. لذا اين قيام به حسب ظاهر نباید نتیجه داشته باشد.....
📜 ادامه مطلب کلیک نمایید
https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/tehrani/akhlaq/90/900908/
#خطبه_منا
#امام_حسین_ع
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
📜تحلیل شش تن از فقها از حرکت امام حسین علیه السلام
📜سید ضیاء مرتضوی
امام خمینی در بحثهای ولایت فقیه میگویند یک مصلح، یک حاکم و یک انسان مکلف اسلامی مگر حتما باید حرکتی که میکند در زمان خودش به نتیجه برسد، ما الان کاری میکنیم که ۵۰ سال دیگر ممکن است نتیجه دهد، ممکن است تشکیل یک حکومت ولو ۵ قرن دیگر مستلزم این شود که یک حکومت صالح و مشروع که موجب حرکت امام حسین علیه السلام شد، تشکیل شود و این همان ملاکهایی است که امام حسین علیه السلام در بحث امر به معروف و نهی از منکر ارائه دادند و آن را واجب میدانستند.
حجتالاسلام والمسلمین سیدضیاء مرتضوی استاد حوزه علمیه قم، در ششمین نشست از سلسله نشستهای «عاشورا؛ از نگاهی دیگر» از «بازتاب عاشورا در فقه سیاسی شیعه» سخن گفت و در این باره تحلیل شش فقیه را بیان کرد.
هر عملی از جمله حرکت امام حسین علیه السلام وقتی میتواند، الگو باشد که بتوانیم بر پایه یک قاعده تحلیل شده قبلی آن را تحلیل کنیم یا خود این حرکت قاعده ساز باشد، به اعتباری که امام حسین علیه السلام سخنی بگوید که برای ما حجت است. دوم اینکه این منطق و قاعده قابل فهم و استخراج باشد. ما ممکن است بگوییم حرکت امام حسین علیه السلام یک حرکت قاعده مند است، ولی نمیدانیم چیست و تاریخ به خوبی آن را بیان نکرده، ما هستیم و ضوابط موجود فقهی که برخی از فقهای بزرگ نتوانستند براساس آن حرکت امام حسین علیه السلام را توجیه کنند. اگر عملی هر چند در سطح حرکت امام حسین علیه السلام یکی از این دو ویژگی را نداشته باشد؛ یا «قضیه فی الواقعه» است بدین معنی که اتفاقی در یک مسألهای افتاد و قابل استدلال نیست و لو معنی آن را میفهمیم؛ یا «مجمل» است یعنی نمیفهمیم؛ ما مقتل میخوانیم و به سر و سینه میزنیم ولی از عاشورا، درس جزء به جزء نمیگیریم....
📜 ادامه مطلب کلیک نمایید
https://b2n.ir/d20307
#نشست_علمی
#محرم_خوانی
#امام_حسین_ع
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
📚معرفی تفاسیر
📚تفاسیر شیعه
📚تفاسیر اهل سنت
◽️۹۶ تفسیر شیعه
https://b2n.ir/a06527
◽️۵۲ تفسیر اهل سنت
https://b2n.ir/j01978
#معرفی_تفاسیر
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🏴🏴🏴🏴
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ
🔰شرح خطبه منا امام حسین علیه السلام
🔰آیت الله مجتبی تهرانی
🔰قسمت پنجم
📜ابزار انقلاب امام حسين، «خون و كشته شدن»
خاندان ابوسفيان درصدد براندازی اسلام
این ظاهر قضیه بود؛ امّا باطن قضیه غیر از این بود. خود معاویه چه طور آدمی بود؟معاویه کسی بود که اصلاً به اسلام اعتقاد نداشت...... من این جمله را ميگویم تا در ذهنتان ثبت شود: «معاویه در صدد براندازی اسلام بود». یک وقت میگویی دنبال براندازی حکومت اسلامی بود، یک وقت میگویی دنبال براندازی اسلام بود؛ اینها دو تا است. معاويه به دوستش گفت: تا موقعی که اسم پیغمبر روزی پنج مرتبه در مأذنه ها میآید، کار خراب است. او گفت كه بايد اين اسم دفن شود. «لَا وَ اللَّهِ إِلَّا دَفْناً دَفْنا». او دنبال براندازی اسلام بود. کسی هم نمیدانست كه او ضدّ اسلام است، مگر خصّیصینی که با او بودند، البته آنها هم به رویش نمیآوردند.
این حرفهای معاویه همان جاهلیتهای بت پرستی است؛ «لم یؤمن بالله طرفه عین»، معاویه یک چشم به هم زدن نیز به خدا ایمان نیاورده بود. پدرش ابوسفیان هم همینطور بود. حالا نمیخواهم سراغ او بروم. در تاريخ دارد وقتی که کور شده بود، در جلسه اي گفت: کسی اینجا نیست؟ همه خودمانی هستیم؟ گفتند: بله، گفت از این حرفهایی كه پيغمبر ميزند، خبری نیست.
اين از ابوسفیان، این هم فرزندش و آن هم نوه اش یزید که گفتم او از پدر و جدّش با صفاتر بود و در جلسه ای علنی گفت: این حرفها دروغ است و از وحی و نبوّت، خبری نیست؛ بحث بحث سلطنت و حکومت است.
يزيد به روايت تاريخ........
📜 ادامه مطلب کلیک نمایید
https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/tehrani/akhlaq/90/900909/
#خطبه_منا
#امام_حسین_ع
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ
📚📚📚 کتابخانه حسینی
📗 فرهنگ جامع سخنان امام حسین ع
📗 مقتل مقرم
📗 شرح زیارت عاشورا
📗 امام حسین ع شهید فرهنگ پیشرو انسانیت
📗 آذرخش کربلا
📗 آثار و برکات تربت امام حسین ع
📗 آنچه در کربلا گذشت
📗 عبرتهای عاشورا
📗 شهدای کربلا
📚 و سایر کتب
🔰 مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن
📚 کتابخانه معارف اسلامی
📚 کتابخانه حسینی
📚 📖 مطالعه کتب کتابخانه حسینی در سایت
http://ketaab.iec-md.org/ketaabkhaaneh_hosseini.html
#کتاب
#محرم_خوانی
#امام_حسین_ع
📚📚📚 کتابخانه مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_lib
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
r53112a4598.pdf
1.36M
🔰گزیدهای از پایان نامه های
🔰مرتبط با امام حسین علیه السلام
◽️سطح کارشناسی ارشد
▫️فاطمه یزدان پناه
▫️راضیه سلیمانی
📔صحیفه اهل بیت علیه السلام
#پایان_نامه
#امام_حسین_ع
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh