📚📚📚مجموعه کتب دیجیتالی
📚با موضوع عاشورا
📚دانلود کتب
https://b2n.ir/q57380
#کتاب
#امام_حسین_ع
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیهاالسلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
شیوهنامه پیادهسازی، تایپ و ویرایش.pdf
765.2K
🔰شیوه نامه پیاده سازی
🔰تایپ و ویرایش
💠پایگاه نمو
#تایپ
#ویرایش
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
📜مقاله
📜نقد و بررسی ماجرای کشف رأس مخدرات در مقتل شیخ صدوق از منظر علامه سنقری حائری
◽️دکتر محمد فراهانی
◽️دکتر حسین محمدی فام
تاریخ پذیرش: ۱۴۰۱/۲/۲۰
این مقاله در پی پاسخ به این سوال که آیا در عصر عاشورا و در دوران اسارات خاندان اهلبیت، کشف حجاب به معنای کشف رأس و موی بانوان حرم آل الله اتفاق افتاده است یا خیر؟ روایات مفتل شیخ صدوق در اینباره را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که مراد آن روایات به غارت رفتن بعضی از لوازم حجاب مورد پسند اهلبیت (ع) بوده است.
چکیده:
علامه سنقری در کتاب العاصمیه دو روایت از منقولات شیخ صدوق پیرامون چهرهگشایی از حرم امام حسین(ع) را ذکر و مورد بررسی متنی و سندی قرار داده است. در این پژوهش، پس از بررسی سندی روایات مشتمل بر کشف رأس بنات رسول الله (ص)، ادله عقلی این دسته از روایات، نقادی گردیده سپس معنای لغوی لوازم حجاب و معنای مجازی و کنایی تعابیر مربوط به کشف شَعر و وجه اهل حرم امام حسین(ع)، مورد کند و کاش قرار گرفته است که در نتیجه، به جهت ضعف سندی روایات مورد استناد شیخ صدوق در کشف رأس مخدرات و تعارض آن دو با غیرت و حکمت الهی، نظریه علامه سنقری حائری، مبنی بر عدم امکان کشف رأس بنات الرسول، مورد تأیید قرار میگیرد.
دریافت مقاله
http://www.maarefehosseini.ir/article_152815_06c44cd84a89612cd973a3d80bf935c2.pdf
#مقاله
#امام_حسین_ع
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🏴🏴🏴🏴
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ
🔰شرح خطبه منا امام حسین علیه السلام
🔰آیت الله مجتبی تهرانی
🔰قسمت دهم
📜امر به معروف و نهی از منکر وظیفهای همگانی
مردم باید از روحانیون بخواهند که در برابر گناه و فساد ساکت نباشند!
.... جلسه گذشته بخش دوم را شروع کردم و عرض کردم كه فرق این بخش با بخش سوم خیلی ظریف و دقیق است. بخش دوم خطاب به جمیع مردم و به همه مسلمین است که چرا کسانی که موجه هستند و در اجتماع چهره هستند و وظیفه دارند كه امر به معروف و نهی از منکر کنند، در این موقعیت و ظرف زمانی سکوت کردهاند؟ آل ابیسفیان هر قدر كه میخواهد میتازد در حاليکه بر همه مسلمين نهی از منکر واجب است و بر شما هم واجب است که به این افراد تذکر دهید تا آنها به وظیفه نهی از منکر خود عمل کنند. مخاطب این بخش، همه مردم هستند. ممکن است حکومت، به حرف فرد فرد شما افراد عادی جامعه اهمیت ندهند، کار اصلی را باید اشخاص چهره و شاخص مذهبی انجام دهند، چون روی حرف آنها حساب میشود. پس شما باید به آنها تذکر دهید که در مقابل ستمگران و ظالمان بایستند و نگذارند که در مسیر اسلام، کمترین انحرافی به وجود آيد.
من در جلسه قبل قسمتی از بخش دوم خطبه را خواندم و بحث به این جملات رسید که حضرت بعد از قضیه احبار و روحانیون فرمود: «وَ إِنَّمَا عابَ اللَّهُ ذَلِكَ عَلَيْهِمْ لِأَنَّهُمْ كَانُوا يَرَوْنَ مِنَ الظَّلَمَةِ الَّذِينَ بَيْنَ أَظْهُرِهِمُ الْمُنْكَرَ وَ الْفَسَادَ فَلَا يَنْهَوْنَهُمْ عَنْ ذَلِكَ رَغْبَةً فِيمَا كَانُوا يُنَالُونَ مِنْهُمْ وَ رَهْبَةً مِمَّا يُحْذَرُون». خداوند افراد سرشناس و روحانیون دین یهود و نصاری را که میدیدند ستمکاران پیش روی آنها مرتکب منکر و فساد میشوند، ولی نهی نمیکردند، نكوهش ميكند. جهت اين سكوت هم یا به خاطر تطمیع و يا به خاطر تهدید بود. یعنی یا اینها میخواستند از ظلمه بهرهکشی کنند و به مال دنیایی که در دست آنها بود چشم داشتند، يا از آنها میترسیدند كه نکند از جانب حاکمان ظلم، ضرری به آنها وارد شود؛ و حال اینکه خداوند میفرماید «فَلا تَخْشَوُا النَّاسَ وَ اخْشَوْنِ» ...
📜 ادامه مطلب کلیک نمایید
https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/tehrani/akhlaq/90/900914/
#خطبه_منا
#امام_حسین_ع
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
راز سیاه پوشی در عزای اهل بیت علیهم السلام.pdf
48.73M
📗راز سیاه پوشی اهل البیت علیهمالسلام
▫️شیخ سعید رمزی
در این کتاب پاسخ به شبهات وهابیت و اخباری ها و برخی صوفیه را در باب رنگ مشکی خواهید دید.
#کتاب
#امام_حسین_ع
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🏴🏴🏴🏴
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ
🔰شرح خطبه منا امام حسین علیه السلام
🔰آیت الله مجتبی تهرانی
🔰قسمت یازدهم
📜بیتفاوتی عقلا مردم را تنها و بیکس میکند!
.... انقلابی که امام حسین به پا کرد، از نظر جوهر و ماهيت با انقلاب های بشری فرق میکند. هدف امام حسین بقای اسلام بود ولو اینکه به حسب ظاهر خودش از بین برود. او قیام کرد تا اين هدف باقی بماند، نه اينكه سر کار بیاید. ولی در حکومتهای مادی و بشری هدف به دست گرفتن حکومت است.
یک وقت حکومت «هدف» است، یک وقت حکومت هدف نیست، بلکه «وسیله» است. در مکتب اسلام، بر خلاف مکتب های بشری، هیچگاه حکومت هدف نبوده، بلكه وسیله است. در اسلام «حكومت» وسیله ای برای پیاده کردن اسلام در جامعه است. تفاوت جوهری قيام امام حسين با قيام های بشری در این است که هدف اینها با یکدیگر فرق دارد. در اینجا هدف اسلام است و در مکاتب بشری، حکومت است. ماهیتاً چيز ديگری است.....
📜 ادامه مطلب کلیک نمایید
https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/tehrani/akhlaq/90/900915/
#خطبه_منا
#امام_حسین_ع
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🏴🏴🏴🏴
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ
🔰شرح خطبه منا امام حسین علیه السلام
🔰آیت الله مجتبی تهرانی
🔰قسمت دوازدهم
📜امام حسین آموخت که
«راه بقاي دين، كشته شدن است؛ پس از مرگ نترسید»!
«اجرای احکام» و «همه امور اجرایی» باید به دست علما باشد
حضرت در جمع صحابه و تابعين خطبه میخواندند. ایشان به آن دانه درشتهایی كه در جامعه و زير سايه اسلام به موقعيّت رسيده بودند، خطاب فرمودند: «وَ أَنْتُمْ أَعْظَمُ النَّاسِ مُصِيبَةً لِمَا غُلِبْتُمْ عَلَيْهِ مِنْ مَنَازِلِ الْعُلَمَاءِ لَوْ كُنْتُمْ تَسْمَعُونَ ذَلِكَ بِأَنَّ مَجَارِيَ الْأُمُورِ وَ الْأَحْكَامِ عَلَى أَيْدِي الْعُلَمَاءِ بِاللَّهِ الْأُمَنَاءِ عَلَى حَلَالِهِ وَ حَرَامِهِ» مصيبت شما از مصائب همه مردم سهمگينتر است! زيرا که در جامعه امروز، منزلت و مقام علمی تان را از شما باز گرفتهاند! يعني آن موقعيّت دینیای را كه بايد شما در جامعه اسلامی داشته باشيد، از شما گرفتهاند. چون در حقيقت امور اداری قلمرو اسلامی، صدور احكام قضایی و يا مسايل اجرایی بايد به دست دانشمندان روحانی ای باشد كه امين به حقوق الهی و دانا به به حلال و حرام هستند.
علّت دوری علما از جایگاه اجتماعیشان، دوری از حق است
«فَأَنْتُمْ الْمَسْلُوبُونَ تِلْكَ الْمَنْزِلَةَ وَ مَا سُلِبْتُمْ ذَلِكَ إِلَّا بِتَفَرُّقِكُمْ عَنِ الْحَقِّ» در اينجا است كه حضرت به صراحت می فرمايد اينكه اين منزلت را از دست داديد هيچ علتی ندارد جز اينكه شما از دور محورِ حق و حكم الهی پراكنده شدهايد. «وَ اخْتِلَافِكُمْ فِي السُّنَّةِ بَعْدَ الْبَيِّنَةِ الْوَاضِحَةِ»، يعنی شما بايد بر محور اسلام، قانون اسلامی و حكم الهی عمل ميكرديد، امّا عمل نكرديد و درباره سنّت و سيره هم كه دلايل آن روشن بود و كيفيّت آن هم وجود داشت، اختلاف پيدا كرديد.
📜 ادامه مطلب کلیک نمایید
https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/tehrani/akhlaq/90/900916/
#خطبه_منا
#امام_حسین_ع
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🔰سلسله نشست های عاشورایی
🔰با حضور اساتید حوزه و دانشگاه
◽️پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام با همکاری انجمن تاریخ پژوهان
◽️نشست اول:
▫️سیر تطور مقتل نگاری
▫️ارائه دهنده:
▫️آیت الله محمد هادی یوسفی غروی
http://dte.bz/bTMYR
◽️نشست دوم:
▫️اسهامات العلماء فی العادات الدخیله علی الشعائر الحسینیه فی العراق
▫️ارائه دهنده:
▫️دکتر عمار عبودی نصار
http://dte.bz/Sw35j
پ.ن: این نشست به زبان عربی ارائه شده است و ترجمه نشده است.
◽️نشست سوم:
▫️تحلیل رویکرد قرآنی امام حسین (ع) در قیام
▫️ارائه دهنده:
▫️حجت الاسلام دکتر نجف لکزایی
http://dte.bz/DGryf
◽️نشست چهارم:
▫️سکونت گاه مسلم بن عقیل در کوفه
▫️ارائه دهنده:
▫️دکتر حسین قاضی خانی
http://dte.bz/Q1qoP
◽️نشست پنجم:
▫️ آسیب شناسی کاربست رویکرد تاریخی در واقعه عاشورا
▫️ارائه دهنده:
▫️دکتر نعمت الله صفری
http://dte.bz/ZFWaO
◽️نشست ششم:
▫️جنگ آوران عاشورا
▫️ارائه دهنده:
▫️حجت الاسلام دکتر مصطفی صادقی
http://dte.bz/HzQ3J
◽️نشست هفتم:
▫️سوگواری عاشورا بایستهها و آسیبها
▫️ارائه دهنده:
▫️حجت الاسلام دکتر حمیدرضا مطهری
http://dte.bz/qOqMX
◽️نشست هشتم:
▫️عاشورای حسینی در خامه علامه حکیمی
▫️ارائه دهنده:
▫️حجت الاسلام دکتر محسن الویری
http://dte.bz/C9JuQ
◽️نشست نهم:
▫️امام حسین (ع) در دو راهی شهادت و ذلت، تبیین تمدنی از واقعه عاشورا
▫️ارائه دهنده:
▫️دکتر سید علیرضا واسعی
http://dte.bz/u8JXW
◽️نشست دهم:
▫️نقد و بررسی دیدگاه دائره المعارفهای عربی در باره امام حسین (ع)
▫️ارائه دهنده:
▫️حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ذاکری
http://dte.bz/7gQwq
#نشست
#امام_حسین_ع
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🏴🏴🏴🏴
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ
🔰شرح خطبه منا امام حسین علیه السلام
🔰آیت الله مجتبی تهرانی
🔰قسمت سیزدهم
📜بیداری اسلامی در کلام امام حسین علیه السلام
...شرایط آن خطبه ای است که امام حسین در سال پنجاه و هشت هجري در منا خواند. اين شرايط را در سه رابطه در نظر بگیرید. اهمیت اینهایی که دارم میگویم، اهمیت خطبه را میرساند، اینها همه مقدمه برای بيان اهمیت خطبه است. شرایط زمانی، مکانی و افرادی که امام حسین از آنها دعوت کرده بود که بیایند برایشان صحبت کند. به طور خلاصه عرض ميكنم: شرایط زمانی؛ در منا بود یعنی چه زمانی؟ موقعی که همه عمره هایشان را انجام داده بودند و میشود گفت كه اساس حجّ تمتع هم انجام شده بود، آمده بودند محرم شده بودند، عرفات داشتند، مشعر داشتند و بعد به منا آمدند و حالا هم که به منا رسیدند روز عید است، قربانی کردند و تقصیر کردند، تقریباً اساس حج هم تمام شده بود. از نظر ایام تشریق روحی، همه این افراد که آنجا بودند، تقریباً یک آمادگی معنوی پیدا کرده بودند، کسی که عمره انجام داده است و هنوز در حج است و از آن خارج نشده است -چون آنها باید بیایند مکه برای طواف که اواخر کار است- آن روز یک لطافت روحی و آمادگی برای دریافت مسأله معنوی دارد، تقریباً همه روح ها آماده برای دریافت مسايل معنوی است.....
📜 ادامه مطلب کلیک نمایید
https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/tehrani/akhlaq/90/901024/
#خطبه_منا
#امام_حسین_ع
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
pishkhannehzatashoora.pdf
1.81M
📘نهضت عاشورا
📘در کلام آیت الله خامنه ای
#کتاب
#امام_حسین_ع
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🏴🏴🏴🏴
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ
🔰شرح خطبه منا امام حسین علیه السلام
🔰آیت الله مجتبی تهرانی
🔰قسمت چهاردهم
📜معرفت امام، ريشه معرفت خدا
....اما اصل مسأله که در باب دیدگاه امام حسین علیه السلام نسبت به آیین اسلام و رابطه ای است که بین امامت با این دین وجود دارد. به تعبیر ما مسأله چگونگی رابطه دين و امامت است. دین که میگوییم، منظورمان توحید، بعد نبوت، بعد امامت و معاد است، امام حسین علیه السلام حتی در مسأله اول، يعنی توحید، یک رابطه مستقیم بین معرفت الله با معرفت الامام برقرار میکند. معرفت الله ومعرفت امام چیز جدیدی نیست. من اینها را عرض میکنم برای این که شما ببینید بخش اول خطبه حساب شده است.
در روایتی دارد: «سئل حسین بن علی علیه السلام مَا مَعْرِفَةُ اللَّهِ» از امام حسین سؤال کردند شناخت خداوند چگونه است؟ چه طوری خدا را بشناسیم؟ «قَالَ مَعْرِفَةُ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ إِمَامَهُمُ الَّذِي يَجِبُ عَلَيْهِمْ طَاعَتُهُ» ما اعتقادمان این است که امام معصوم است، لذا امام میفرماید: اهل هر زمانی امام آن زمان را كه اطاعتش واجب است بشناسد، اگر امام را بشناسد، خدا را شناخته است. ببينيد چه رابطه ای بین معرفت الله و معرفت الامام برقرار کرده است، یعنی اگر کسی نسبت به امام زمانش معرفت نداشته باشد و او را نشناسد، خدا را هم نمیشناسد. این تعبیر آن ذهنیت حضرت را در ربط با امامت میرساند که امامت چه نقشی در دین دارد. دین اسلام دین توحید است. میگوید وقتی تو موحّد هستی که امام زمانت را بشناسی. وقتی خدا را میشناسی که امام زمان را بشناسی، خیلی صریح ميگويد. تو اگر خدا شناسی همه در رخ علی بین، به علی شناختم من، به خدا قسم خدا را. من فکر میکنم كه شاعر این روایت را شنیده بوده است كه این شعر را گفته است.
📜 ادامه مطلب کلیک نمایید
https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/tehrani/akhlaq/90/901025/
#خطبه_منا
#امام_حسین_ع
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰مسئولیت پذیری
🔰از دیدگاه علامه محمدتقی جعفری
#مسئولیت
#علامه_جعفری
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh