▪️▪️▪️▪️▪️
📜 تأملاتی در باب زیارت ناحیه مقدسه
📜دل دادگی حضرت مهدی (عج) به امام حسین (ع)
أَلسَّلامُ عَلى ادَمَ صِفْوَةِ اللهِ مِنْ خَلیقَتِهِ
سلام بر آدم یار مخلص خدا از بین آفریدگانش
أَلسَّلامُ عَلى شَیْث وَلِىِّ اللهِ وَ خِیَرَتِهِ
درود بر شیث ولىّ خدا و بهترین بندگانش
أَلسَّلامُ عَلى إِدْریسَ الْقــآئِمِ للهِِ بِحُـجَّتِهِ
سلام بر ادریس که براى خدا حجّت او را بپا داشت
أَلسَّلامُ عَلى نُوح الْمُجابِ فی دَعْوَتِهِ
درود بـر نـوح که دعـایش قرین اجابـت بود
أَلسَّلامُ عَلى هُود الْمَمْدُودِ مِنَ اللهِ بِمَعُونَتِهِ
سـلام بر هـود که کمـک و یارى خـدا مَـدَدِ او بود
أَلسَّلامُ عَلى صالِـح الَّذی تَـوَّجَهُ اللهُ بِکَرامَتِهِ ،
درود بر صـالح که خـداوند تاج کـرامت بر سـرش نهاد.....
... زیارت شونده هر کسی است که نامش رباینده دل ها و صحن و سرایش آتش افروز جان ها و حرمش، آرامگاه قلب ها و تماشاگه رازهاست.هیچ زیارتی همانند این زیارت، عمق فاجعه کربلا را بیان نکرده است. در حقیقت این زیارت آموزه هایی از عشق، معرفت، عرفان، سوز، حماسه و توسل است. در عین حال که مرثیه است، مسئولیت آفرین و حرکت ساز هم می باشد و بر سفیران هدایت عاشورایی شایسته و بایسته است که با عنایت بیشتری به این زیارت توجّه کنند و جایگاه والای این زیارت را در مجالس حسینی متذکر شوند.
سیمای زیارت
این زیارت شامل ده بخش کلّی است:
نخست:
سلام
این نام الهی و زمزمه بهشتیان، رمز گشایش و سلامتی است. سلام در نوردیدن فاصله ها و نشانه نبودن فاصله است. راستی در طلیعه کدام زیارت «سلام» نیست؟ اما این زیارت از اکثر قریب به اتفاق آنها بیشتر سلام دارد که مجموع آنها در چهار محور بیان شده است:
📜 ادامه مطلب کلیک نمایید
https://b2n.ir/p22963
#زیارت_ناحیه
#امام_حسین_ع
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🏴🏴🏴🏴
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ
🔰شرح خطبه منا امام حسین علیه السلام
🔰آیت الله مجتبی تهرانی
🔰قسمت پانزدهم
📜بیداری اسلامی، هدف امام حسین علیه السلام
تفاوت دينداری و دين شناسی
... یک بحث در باب مسأله دینداری به نحو سطحی مطرح است نه واقعی، مثلاً کسی که نماز میخواند و روزه میگیرد و امثال اینها، این آدم متدیّن است. این یک بحث عوامانه است. یک بحث، بحث دین شناسی است. دینداری غیر از دین شناسی است. كسی که مثلاً نماز شب میخواند یا نماز اول وقت به جماعت میخواند یا چه بسا روزه های مستحبی هم ميگیرد، حالا او دین شناس هم هست؟ اسلام شناس هم هست یا نه؟ یکی از اموری که در آن خلط شده است و به خصوص در بین افرادی که میخواهند راجع به مسايل دینی حرف بزنند مغالطه میشود، این است که نمیتوانند بین دینداری به آن معنا و دین شناسی، میان مسلمانی و اسلام شناسی تفکیک کنند. چه بسا همین کسی که نماز میخواند و روزه میگیرد، کارهایی کند که خیال ميکند اینها از دستورات دینی است ولی اگر ما بخواهیم در متن اسلام بررسی کنیم، میبینیم تمام اینها بدعت است. به تعبیری دینداری سطحی غیر از دین شناسی است، مسلمان سطحی ولو این که عامل هم باشد، غیر از اسلام شناسی است. اینها با هم فرق دارند......
📜 ادامه مطلب کلیک نمایید
https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/tehrani/akhlaq/90/901026/
#خطبه_منا
#امام_حسین_ع
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰پژوهش، محتوا، تبلیغ
🔰استاد میرباقری
📗خودمان را با مطالعه یک کتاب اخلاقی بینیاز نبینیم.
مبلغین ما محتاج عقبه پژوهشی هستند.
#پژوهش
#محتوا_تبلیغ
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🏴🏴🏴🏴
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ
🔰شرح خطبه منا امام حسین علیه السلام
🔰آیت الله مجتبی تهرانی
🔰قسمت شانزدهم
📜از هر کسی که پیش افتاد تبعیّت نکن!
شيطنتهای معاويه برای زمامداری
... اگر امام حسین در مقابل آن سمپاشیهای معاویه و بنی امیه، بگوید مسأله اینطور نیست که اینها گفتند؛ و آن چيزی که پیغمبر گفته است اين سخنان است، مسأله تمام ميشود؟ نه.
معاويه یک نوع سمپاشی دیگر و یک کار دیگر هم كرده بود، هدف بنی اميه از آن سمپاشیها و آن کارها این بود که زمام امور مسلمین را به دست خودشان بگیرند و به تدریج به آن اهداف شوم خودشان که براندازی اسلام است برسند و باز همان مسائل شرک را سر جایش برگردانند. با اين وضعيت اگر امام حسین بگوید: آنهایی که پیغمبر معرّفی کرد اهل بيت هستند نه بنی اميه، مطلب تمام میشود؟ شیطنت بنی اميه شیطنت قویای بود، چون میخواستند خودشان سر کار بمانند. لذا اینجا دیدند با توجه به وضع خودشان و اطلاع جامعه از سوابق اینها بايد كار ديگري انجا دهند. ميدانستند كه با اين وضع و با مشی فعلیشان و اطلاع عده ای در مورد همسو نبودن مشی اينها با احکام اسلامی و به تعبیر دیگر لاابالی بودنشان، نميتوانند امور مسلمین را به دست بگیرند، يعنی اگر با این وضع موجود به هر کسی كه مختصری شعور داشته باشد، بگویند: ما ميخواهيم زمام امور را به دست گيريم، ميگويد: اينها اهلیت ندارند، لذا اینها آمدند یک دسته از احادیث دیگر را جعل و منتشر کردند که من عرض کردم به كتابهايشان مراجعه کنید. در جلسه گذشته هم چند روایت از آن روايات جعلی را خواندنم كه همه از کتب عامّه بود. در کنزالعمال، صحاح و سنن آنها بود......
📜 ادامه مطلب کلیک نمایید
https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/tehrani/akhlaq/90/901027/
#خطبه_منا
#امام_حسین_ع
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🔰دوره آموزشی
🔰دوره تخصصی اهل بیت علیهم السلام شناسی تاریخی: امام حسین علیه السلام شناسی با رویکرد تاریخی
◽️برگزارکننده: موسسه علمی فرهنگی پرسمان
▫️با حضور اساتید مجرب
📅زمان: از ۲۹ مردادماه ساعت ۲۰:۳۰
با اعطای گواهینامه
👈سامانه ثبت نام:
https://porsemanonline.com/product/imamhuseinshenasi/
اطلاعات بیشتر و ثبت نام
@imanoor
#امام_شناسی
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🔰عدالت اجتماعی
◽️دکتر احمد واعظی
▫️پیچیدگی های نظری عدالت اجتماعی
https://b2n.ir/s26970
◽️دکتر شجریان
▫️چیستی عدالت جنسیتی
https://b2n.ir/e18792
◽️دکتر علی اکبریان
▫️قاعده عدالت در فقه شیعه
https://b2n.ir/m75610
◽️دکتر حسین سرآبادنی
▫️شاخص های ترکیبی عدالت
https://b2n.ir/w34367
◽️دکتر محمدصادق تراب زاده
▫️گونه شناسی مسائل عدالت آموزشی
https://b2n.ir/f00572
◽️دکتر اولیایی
▫️پرسش های بنیادین عدالت فرهنگی
https://b2n.ir/a12329
◽️دکتر سیدباقری
▫️رابطه حق و عدالت
https://b2n.ir/u28155
◽️ حجت الاسلام قنبریان
▫️عناصر پویش و پژوهش عدالت در ایران معاصر
https://b2n.ir/y84553
◽️دکتر عادل پیغامی
▫️عدالت در اندیشه امام موسی صدر
https://b2n.ir/g05379
◽️دکتر مهدی فیروزی
▫️حق بر توسعه و عدالت
https://b2n.ir/t16018
◽️دکتر یزدانی مقدم
▫️عدالت و دولت از منظر علامه طباطبایی
https://b2n.ir/t65708
▫️پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
#عدالت_اجتماعی
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🏴🏴🏴🏴
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ
🔰شرح خطبه منا امام حسین علیه السلام
🔰آیت الله مجتبی تهرانی
🔰قسمت هفدهم
📜عالمان ساکت در برابر هتک اسلام، از یهود و نصاری هم بدترند!
«مردم» باید «علما» را امر به معروف و نهی از منکر کنند و «علما»، «مردم» را!
.... حضرت سراغ آیات قرآنی در باب امر به معروف و نهی از منکر رفتند. آنها روایاتی جعل کرده بودند که کسی حق ندارد به امرا اعتراض كند ولو آنها هر غلطی بکنند و هر کبیره ای مرتکب شوند، مردم باید از آنها اطاعت کنند. حضرت به همین افرادی که در آنجا بودند، یعنی صحابه و تابعین خطاب کردند، «اعْتَبِرُوا أَيُّهَا النَّاسُ بِمَا وَعَظَ اللَّهُ بِهِ أَوْلِيَاءَه» در این قسمت از خطبه حضار، مخاطب امام نیستند و به عبارتی دیگر «مخاطب» دیگر جنبه صنفی و شخصی ندارد، بلكه مخاطب ایشان، عموم مردم هستند؛ حضرت یا ایها الناس را به کار میبرد که ای مردم، از پندهای الهی به اولیائش، پند بگیرید. تعبير «ای حاضرین» يا «ای مؤمنین» نیست. حتی حضرت، قيدی هم نیاورد که سخنش را منحصر به صحابه و تابعین کرده و به اصطلاح دانه درشتهای جامعه را مورد خطاب قرار دهد؛ مخاطب حضرت همه مردم هستند.
حالا از این نكته مسأله بسیار زیبایی به دست میآید که توضیح میدهم؛ بعد از آنکه حضرت این جملات را میگویند، ميفرمايند: «وَ إِنَّمَا عَابَ اللَّهُ ذَلِكَ عَلَيْهِمْ»، خدا احبار و ربانیون، یعنی چهرههای مذهبی یهود و نصاری را نكوهش ميكند. خداوند اینها را نکوهش کرده است براي اینکه آنها ظالمانی كه كارشان منکرات و فساد بود را ميديدند، اما نهیشان نمیکردند. «فَلَا يَنْهَوْنَهُمْ عَنْ ذَلِك» حضرت روی اين مسأله دست میگذارد و موضوع را سمت دین یهود و نصاری میبرد؛ این یعنی اینکه شما از یهودیها و نصرانیها هم بدتر هستید! .....
📜 ادامه مطلب کلیک نمایید
https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/tehrani/akhlaq/90/901028/
#خطبه_منا
#امام_حسین_ع
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
noormags-منطق_خون_در_قیام_امام_حسین_علیه_السلام_با_نگاهی_بر_شهادت_حضرت_علی_اصغر_علیه_السل-1380323_2107484.pdf
893.9K
📔منطق خون در قیام امام حسین علیه السلام با نگاهی بر شهادت حضرت علی اصغر علیه السلام
◽️دکتر محمد رنجبر حسینی
◽️فاطمه فرح زادی
▫️دانش آموخته مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
📔فصلنامه علمی تخصصی معارف حسینی
#مقاله
#امام_حسین_ع
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🔰مردم ستون سیاست اسلامی هستند.
🔰آیت الله جوادی آملی
از نظر شریعت، نماز ستون دین است، ولی سیاست ما به شریعت ما مرتبط است! ستون دین در بخش سیاست مردم اند!
رضایت مردم، تأمین امنیت مردم، تأمین رفاه مردم، تأمین شغل مردم، حضرت با «إنَّما» یاد كرد فرمود مردم ستون دین اند «إِنَّمَا عِمَادُ الدِّینِ وَ جِمَاعُ الْمُسْلِمِین وَالْعُدَّةُ للْأَعْدَاءِ الْعَامَّةُ مِنَ الْأُمَّةِ». خب آن ستون را این ستون دین یعنی نماز نگه می دارد یعنی مسجد است كه مردم را نگه می دارد، حسینیه است كه مردم را نگه می دارد.
دو ستون نماز و مردم را مسجد و حسینیه نگه می دارد، کشور حوادث فراوانی به خود دیده و هر حادثه ای که بر ما رفت از آن آسیب دیدیم، اما وقتی مردم به مسجد وارد شدند در حوادثی مثل انقلاب و جنگ پیروز شدیم.
▫️سخنرانی در جمع ائمه جماعت مساجد تهران، ۱۳۹۲/۵/۲۷
#هفته_جهانی_مسجد
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
5445-fa-tarikh-sayed-alshohada.pdf
7.11M
📗تاریخ سید الشهدا علیهالسلام
📗علی صفائی حائری
#کتاب
#امام_حسین_ع
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🏴🏴🏴🏴
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ
🔰شرح خطبه منا امام حسین علیه السلام
🔰آیت الله مجتبی تهرانی
🔰قسمت هجدهم
📜خطاب به رهبران دينی
.... امام حسین بهسراغ افرادی که در جلسه حاضر بودند میرود. اما حالا میگویم که چطور آنها را مخاطب قرار میدهد. ما گفتیم که در تاریخ دارد زیر خیمه امام حسین علیه السلام در منا بیش از هزار نفر جمعیت بودند؛ دویست نفر از اصحاب پیغمبر و بیش از هشتصد نفر از تابعین حاضر بودند. حضرت در اینجا «اين افراد» را مخاطب قرار میدهد و صحبت از «ایها الناس» هم نیست. میفرماید: «ثُمَّ أَنْتُمْ أَيُّهَا الْعِصَابَةُ». با «ثم» این جملات را از نظر ادبی از جملات قبل جداسازی میکنند، یعنی این دیگر ربطی به عموم مردم ندارد. شما، ای گروه حاضر گوش كنيد! بعد شروع میکند ميفرمايد: «عِصَابَةٌ بِالْعِلْمِ مَشْهُورَةٌ» اوّل اینها را از نظر چهرههاشان در اجتماع، به حق یا به ناحق، اشاره میکند. «وَ بِالْخَيْرِ مَذْكُورَةٌ وَ بِالنَّصِيحَةِ مَعْرُوفَةٌ وَ بِاللَّهِ فِي أَنْفُسِ النَّاسِ مَهَابَةٌ»
خطاب حضرت به شخصيّت حاضران، نه شخص آنها
من در اینجا نکته ای را عرض کنم، چون میخواهم بهره برداری کنم که این صحبتها مقطعی نبوده است. این تعبیری که امام حسین میکند «أَيُّهَا الْعِصَابَةُ»، در اینجا مخاطبش اشخاص نیستند، شخص موضوعیّت ندارد، اینها کسانی بودند كه مُعنوَن به اين عناوین بودند و امام حسین میخواهد بگوید اين سخنان را به هر کسی كه معنون به این عناوین است میگویم؛ حالا میخواهد زمان ما باشد یا آن موقع بوده باشد. من قبلاً اینها را بحث نکرده بودم. درست است كه حضرت میگوید: «أَيُّهَا الْعِصَابَةُ»، اما شخص موضوعیت ندارد. جملات بعدیِ حضرت گویای این است که بحث، بحث اشخاص نیست، چون اینها معنون به عناوینی هستند و مخاطبش آن عنوانها است. به هر کسی که دارای چنین عنوانی در جامعه است، میگوید حالا میخواهد آن موقع آنجا باشد، یا هزار سال دیگر در جامعه اسلامی پیدا شود. آن عنوانها را يكي يكی میشمارد......
📜 ادامه مطلب کلیک نمایید
https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/tehrani/akhlaq/90/901029/
#خطبه_منا
#امام_حسین_ع
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
▪️▪️▪️▪️
بیست و پنج محرم
سالروز شهادت امام زین العابدین علیه السلام
📗سیری در صحیفه سجادیه
بيان نورانی امام سجاد در صحيفه سجاديه اين است كه «طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَی الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ مِنْ رَأْيِهِ وَ ضَلَّةٌ مِنْ عَقْلِه»
چقدر اين بيان شيرين است! فرمود انسان از انسان چيز بخواهد، غير خدا از غير خدا چيز بخواهد سفيه است: «طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَی الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ مِنْ رَأْيِهِ وَ ضَلَّةٌ مِنْ عَقْلِه»، اين بيان بوسيدنی نيست؟! فرمود: او كه همه چيز را داد، همه چيز را هم كه می دهد، به هر كسی به شما نزديكتر است و از هر كسی، حرفِ شما را بهتر می شنود، چرا با او گفتگو نداريد: «طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَی الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ مِنْ رَأْيِهِ وَ ضَلَّةٌ مِنْ عَقْلِه» اين در صحيفه سجاديه هست. او سفيه را معنا كرده، حكيم را معنا كرده، عاِلم را معنا كرده، جاهل را معنا كرده «طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَی الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ مِنْ رَأْيِهِ وَ ضَلَّةٌ مِنْ عَقْلِه»؛ لذا ذات اقدس الهی فرمود: همه مرا حمد می كنند شما هم مرا حمد كنيد، برای اينكه همه نعمت را از من می دانند، يك و می دانند من به هيچ چيزی محتاج نيستم، دو؛ لذا اين دو كار را هماهنگ انجام می دهند، سه؛ هم تسبيحگوی من هستند، هم تحميدگوی من هستند. اين«باء»، «باء» مصاحبه و ملازمه بين تسبيح و تحميد است ﴿إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ﴾، نه «يُسَبِّحُ وَ يُحَمِّدُه». تحميدش در دامن تسبيح است؛ برای اينكه بايد از كسی چيز بخواهند كه او چيز نخواهد، نه از ديگری چيز بخواهد نه از ما؛ چنين ذات قدسی ستودنی است.
بخش ديگر در فرمايشات نورانی امام سجاد اين است كه اگر انسان از اين مسير همگانی كه همه دارند اين طرف می روند بر خلاف جهت شنا كند چطور می شود؟ اوّلين دعا از دعاهای نورانی صحيفه سجاديه معرفی انسان است كه «الانسان ما هو»؟ معرفی انسان را به دست ديگری بدهی، مي گويد انسان، حيوان ناطق است اين همانطور كه اسب را معنا می كند حيوان صاهل است، حمار را معنا می كند حيوان ناهق است، كبوتر را معنا می كند حيوان طائر است، ماهی را معنا می كند حيوان سابح است، گاو را معنا می كند حيوان خائر است، انسان را هم می گويد حيوان ناطق است همين! ولی وقتی از امام سجاد سلام الله عليه سؤال بكنی «الانسان ما هو؟» فرمود: «أَلإنْسَانُ حَيٌّ مُتَأَلِّه حَمِيْدٌ»؛ فصل اخير انسان، ستايشگری حق است. اين در دعای اول صحيفه سجاديه است. فصل اخيرش حقشناسی است كه بداند اينها نعمت است و بداند منعم خداست و در برابر منعم سپاسگزار باشد: ﴿وَ أَشْكُرُوا لِي وَ لا تَكْفُرُونِ﴾؛آن وقت اين بيان نورانی را در همان دعای اول دارد. فرمود: اگر ذات اقدس الهی دستور شكر و ستايش به ما نمی داد و اگر انسانيّت از فيض و فوز الهی برخوردار بود و شكر نمی كرد، اين مقدم قضيه؛ «لَخَرَجُوا مِنْ حُدُودِ الْإِنْسَانِيَّةِ إِلَی حَدِّ الْبَهِيمِيَّةِ فَكَانُوا كَمَا وَصَفَ فِي مُحْكَمِ كِتَابِهِ: ﴿إِنْ هُمْ إِلاّ كَالأنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾ اين تحقير نيست، اين سبّ و لعن نيست اين تحقيق است. فرمود: اگر كسی حميد نباشد خدا را نشناسد، نعمت را از او نداند، در ساحت نعمت او سپاسگزار نباشد انسان نيست....... دعا اين نيست كه خدايا پدر و مادر مرا بيامرز! اين ضعيفترين مرحله دعاست، دعا آن است كه علمی باشد، فهمی باشد، فلسفی باشد، كلامی باشد، عقلی باشد، دقيق باشد، آن دعاست.
اما عمده فهم است و فهم! جامعه با علم و تحقيق زنده است ....
📜ادامه مطلب کلیک نمایید
https://b2n.ir/y65709
#امام_سجاد_ع
#صحیفه_سجادیه
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🏴🏴🏴🏴
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ
🔰شرح خطبه منا امام حسین علیه السلام
🔰آیت الله مجتبی تهرانی
🔰قسمت نوزدهم
📜مسؤولین باید جلوی خلاف شرعها را بگیرند!
توقّع بیجا از خدا
خطبه به این جا میرسد که میفرماید: «انتم تمنون علی الله جنته و مجاورت رسله و اماناً من عذابه»، جملات قبلی حضرت این بود که شما در جامعه مثل افرادی طلبکار از مردم هستید و حال این که شما باید در راه دین از مال و جان خودتان بگذرید و با گروههایی که با دین مقابله میکنند، مبارزه کنید ولی این کارها را نکردید، الآن هم متوقع هستید که مردم به شما کُرنش کنند.
بعد ایشان مطالب دیگری را مطرح میکنند، توقعی که شخص از جامعه نسبت به جایگاهی که پیدا کرده است، از ناحیه خودش نیست، از ناحیه خدا است، در فرمایشات حضرت داشت که اصلاً جایگاه رفیعی که شما در جامعه پیدا کردید، به خاطر انتساب به خدا است. مردم هم میگویند: شما میآیید حکم خدا را در جامعه پیاده میکنید و شما متوقع و طلب کار هستید.
حالا یک وقت هست که از مردم طلبکار و متوقع هستید، یک وقت بدتر و بالاتر است، از خدا هم طلب کار شدید. امام حسین علی السلام میفرمایند: «انتم تمنون علی الله جنته» شما آرزو دارید و بهشت را حق خودتان میدانید، به خدا منت میگذارید که بهشت را به شما بدهد. کاری برای خدا نکرده اید بعد پُز انتساب به خدا میدهید، حالا هم از خدا متوقع شده اید: «انتم تمنون علی الله جنته و مجاورت رسله» توقع همنشینی با پیامبرانش را در روز قیامت دارید. توقع دارید شما را در ردیف انبیا به صف کنند. «واماناً من عذابه» توقع دارید خدا ایمنی از عذاب را به شما ارزانی دهد.....
📜 ادامه مطلب کلیک نمایید
https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/tehrani/akhlaq/90/901030/
#خطبه_منا
#امام_حسین_ع
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh