noormags-منطق_خون_در_قیام_امام_حسین_علیه_السلام_با_نگاهی_بر_شهادت_حضرت_علی_اصغر_علیه_السل-1380323_2107484.pdf
893.9K
📔منطق خون در قیام امام حسین علیه السلام با نگاهی بر شهادت حضرت علی اصغر علیه السلام
◽️دکتر محمد رنجبر حسینی
◽️فاطمه فرح زادی
▫️دانش آموخته مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
📔فصلنامه علمی تخصصی معارف حسینی
#مقاله
#امام_حسین_ع
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🔰مردم ستون سیاست اسلامی هستند.
🔰آیت الله جوادی آملی
از نظر شریعت، نماز ستون دین است، ولی سیاست ما به شریعت ما مرتبط است! ستون دین در بخش سیاست مردم اند!
رضایت مردم، تأمین امنیت مردم، تأمین رفاه مردم، تأمین شغل مردم، حضرت با «إنَّما» یاد كرد فرمود مردم ستون دین اند «إِنَّمَا عِمَادُ الدِّینِ وَ جِمَاعُ الْمُسْلِمِین وَالْعُدَّةُ للْأَعْدَاءِ الْعَامَّةُ مِنَ الْأُمَّةِ». خب آن ستون را این ستون دین یعنی نماز نگه می دارد یعنی مسجد است كه مردم را نگه می دارد، حسینیه است كه مردم را نگه می دارد.
دو ستون نماز و مردم را مسجد و حسینیه نگه می دارد، کشور حوادث فراوانی به خود دیده و هر حادثه ای که بر ما رفت از آن آسیب دیدیم، اما وقتی مردم به مسجد وارد شدند در حوادثی مثل انقلاب و جنگ پیروز شدیم.
▫️سخنرانی در جمع ائمه جماعت مساجد تهران، ۱۳۹۲/۵/۲۷
#هفته_جهانی_مسجد
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
5445-fa-tarikh-sayed-alshohada.pdf
7.11M
📗تاریخ سید الشهدا علیهالسلام
📗علی صفائی حائری
#کتاب
#امام_حسین_ع
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🏴🏴🏴🏴
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ
🔰شرح خطبه منا امام حسین علیه السلام
🔰آیت الله مجتبی تهرانی
🔰قسمت هجدهم
📜خطاب به رهبران دينی
.... امام حسین بهسراغ افرادی که در جلسه حاضر بودند میرود. اما حالا میگویم که چطور آنها را مخاطب قرار میدهد. ما گفتیم که در تاریخ دارد زیر خیمه امام حسین علیه السلام در منا بیش از هزار نفر جمعیت بودند؛ دویست نفر از اصحاب پیغمبر و بیش از هشتصد نفر از تابعین حاضر بودند. حضرت در اینجا «اين افراد» را مخاطب قرار میدهد و صحبت از «ایها الناس» هم نیست. میفرماید: «ثُمَّ أَنْتُمْ أَيُّهَا الْعِصَابَةُ». با «ثم» این جملات را از نظر ادبی از جملات قبل جداسازی میکنند، یعنی این دیگر ربطی به عموم مردم ندارد. شما، ای گروه حاضر گوش كنيد! بعد شروع میکند ميفرمايد: «عِصَابَةٌ بِالْعِلْمِ مَشْهُورَةٌ» اوّل اینها را از نظر چهرههاشان در اجتماع، به حق یا به ناحق، اشاره میکند. «وَ بِالْخَيْرِ مَذْكُورَةٌ وَ بِالنَّصِيحَةِ مَعْرُوفَةٌ وَ بِاللَّهِ فِي أَنْفُسِ النَّاسِ مَهَابَةٌ»
خطاب حضرت به شخصيّت حاضران، نه شخص آنها
من در اینجا نکته ای را عرض کنم، چون میخواهم بهره برداری کنم که این صحبتها مقطعی نبوده است. این تعبیری که امام حسین میکند «أَيُّهَا الْعِصَابَةُ»، در اینجا مخاطبش اشخاص نیستند، شخص موضوعیّت ندارد، اینها کسانی بودند كه مُعنوَن به اين عناوین بودند و امام حسین میخواهد بگوید اين سخنان را به هر کسی كه معنون به این عناوین است میگویم؛ حالا میخواهد زمان ما باشد یا آن موقع بوده باشد. من قبلاً اینها را بحث نکرده بودم. درست است كه حضرت میگوید: «أَيُّهَا الْعِصَابَةُ»، اما شخص موضوعیت ندارد. جملات بعدیِ حضرت گویای این است که بحث، بحث اشخاص نیست، چون اینها معنون به عناوینی هستند و مخاطبش آن عنوانها است. به هر کسی که دارای چنین عنوانی در جامعه است، میگوید حالا میخواهد آن موقع آنجا باشد، یا هزار سال دیگر در جامعه اسلامی پیدا شود. آن عنوانها را يكي يكی میشمارد......
📜 ادامه مطلب کلیک نمایید
https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/tehrani/akhlaq/90/901029/
#خطبه_منا
#امام_حسین_ع
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
▪️▪️▪️▪️
بیست و پنج محرم
سالروز شهادت امام زین العابدین علیه السلام
📗سیری در صحیفه سجادیه
بيان نورانی امام سجاد در صحيفه سجاديه اين است كه «طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَی الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ مِنْ رَأْيِهِ وَ ضَلَّةٌ مِنْ عَقْلِه»
چقدر اين بيان شيرين است! فرمود انسان از انسان چيز بخواهد، غير خدا از غير خدا چيز بخواهد سفيه است: «طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَی الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ مِنْ رَأْيِهِ وَ ضَلَّةٌ مِنْ عَقْلِه»، اين بيان بوسيدنی نيست؟! فرمود: او كه همه چيز را داد، همه چيز را هم كه می دهد، به هر كسی به شما نزديكتر است و از هر كسی، حرفِ شما را بهتر می شنود، چرا با او گفتگو نداريد: «طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَی الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ مِنْ رَأْيِهِ وَ ضَلَّةٌ مِنْ عَقْلِه» اين در صحيفه سجاديه هست. او سفيه را معنا كرده، حكيم را معنا كرده، عاِلم را معنا كرده، جاهل را معنا كرده «طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَی الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ مِنْ رَأْيِهِ وَ ضَلَّةٌ مِنْ عَقْلِه»؛ لذا ذات اقدس الهی فرمود: همه مرا حمد می كنند شما هم مرا حمد كنيد، برای اينكه همه نعمت را از من می دانند، يك و می دانند من به هيچ چيزی محتاج نيستم، دو؛ لذا اين دو كار را هماهنگ انجام می دهند، سه؛ هم تسبيحگوی من هستند، هم تحميدگوی من هستند. اين«باء»، «باء» مصاحبه و ملازمه بين تسبيح و تحميد است ﴿إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ﴾، نه «يُسَبِّحُ وَ يُحَمِّدُه». تحميدش در دامن تسبيح است؛ برای اينكه بايد از كسی چيز بخواهند كه او چيز نخواهد، نه از ديگری چيز بخواهد نه از ما؛ چنين ذات قدسی ستودنی است.
بخش ديگر در فرمايشات نورانی امام سجاد اين است كه اگر انسان از اين مسير همگانی كه همه دارند اين طرف می روند بر خلاف جهت شنا كند چطور می شود؟ اوّلين دعا از دعاهای نورانی صحيفه سجاديه معرفی انسان است كه «الانسان ما هو»؟ معرفی انسان را به دست ديگری بدهی، مي گويد انسان، حيوان ناطق است اين همانطور كه اسب را معنا می كند حيوان صاهل است، حمار را معنا می كند حيوان ناهق است، كبوتر را معنا می كند حيوان طائر است، ماهی را معنا می كند حيوان سابح است، گاو را معنا می كند حيوان خائر است، انسان را هم می گويد حيوان ناطق است همين! ولی وقتی از امام سجاد سلام الله عليه سؤال بكنی «الانسان ما هو؟» فرمود: «أَلإنْسَانُ حَيٌّ مُتَأَلِّه حَمِيْدٌ»؛ فصل اخير انسان، ستايشگری حق است. اين در دعای اول صحيفه سجاديه است. فصل اخيرش حقشناسی است كه بداند اينها نعمت است و بداند منعم خداست و در برابر منعم سپاسگزار باشد: ﴿وَ أَشْكُرُوا لِي وَ لا تَكْفُرُونِ﴾؛آن وقت اين بيان نورانی را در همان دعای اول دارد. فرمود: اگر ذات اقدس الهی دستور شكر و ستايش به ما نمی داد و اگر انسانيّت از فيض و فوز الهی برخوردار بود و شكر نمی كرد، اين مقدم قضيه؛ «لَخَرَجُوا مِنْ حُدُودِ الْإِنْسَانِيَّةِ إِلَی حَدِّ الْبَهِيمِيَّةِ فَكَانُوا كَمَا وَصَفَ فِي مُحْكَمِ كِتَابِهِ: ﴿إِنْ هُمْ إِلاّ كَالأنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾ اين تحقير نيست، اين سبّ و لعن نيست اين تحقيق است. فرمود: اگر كسی حميد نباشد خدا را نشناسد، نعمت را از او نداند، در ساحت نعمت او سپاسگزار نباشد انسان نيست....... دعا اين نيست كه خدايا پدر و مادر مرا بيامرز! اين ضعيفترين مرحله دعاست، دعا آن است كه علمی باشد، فهمی باشد، فلسفی باشد، كلامی باشد، عقلی باشد، دقيق باشد، آن دعاست.
اما عمده فهم است و فهم! جامعه با علم و تحقيق زنده است ....
📜ادامه مطلب کلیک نمایید
https://b2n.ir/y65709
#امام_سجاد_ع
#صحیفه_سجادیه
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh