eitaa logo
پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
573 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
255 ویدیو
624 فایل
مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام خیابان کوی نصر نبش فاضل شرقی تلفن۸۸۲۶۱۳۸۵ سایت www.znac.ir @Alim_5 کانال آموزش @alzahranasr_amoozesh کانال دانش آموختگان @alzahranasr_da کانال فرهنگی @alzahranasr_farhangi کانال کتابخانه @alzahranasr_lib
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴🏴🏴🏴 اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ 🔰شرح خطبه منا امام حسین علیه السلام 🔰آیت الله مجتبی تهرانی 🔰قسمت دوازدهم 📜امام حسین آموخت که  «راه بقاي دين، كشته شدن است؛ پس از مرگ نترسید»! «اجرای احکام» و «همه امور اجرایی» باید به دست علما باشد  حضرت در جمع صحابه و تابعين خطبه می‌خواندند. ایشان به آن دانه درشت‌هایی كه در جامعه و زير سايه اسلام به موقعيّت رسيده بودند، خطاب فرمودند: «وَ أَنْتُمْ أَعْظَمُ النَّاسِ مُصِيبَةً لِمَا غُلِبْتُمْ عَلَيْهِ مِنْ مَنَازِلِ الْعُلَمَاءِ لَوْ كُنْتُمْ تَسْمَعُونَ ذَلِكَ بِأَنَّ مَجَارِيَ الْأُمُورِ وَ الْأَحْكَامِ عَلَى أَيْدِي الْعُلَمَاءِ بِاللَّهِ الْأُمَنَاءِ عَلَى حَلَالِهِ وَ حَرَامِهِ» مصيبت شما از مصائب همه مردم سهمگين‌تر است! زيرا که در جامعه امروز، منزلت و مقام علمی تان را از شما باز گرفته‌اند! يعني آن موقعيّت دینی‌ای را كه بايد شما در جامعه اسلامی داشته باشيد، از شما گرفته‌اند. چون در حقيقت امور اداری قلمرو اسلامی، صدور احكام قضایی و يا مسايل اجرایی بايد به دست دانشمندان روحانی ای باشد كه امين به حقوق الهی و دانا به به حلال و حرام هستند.  علّت دوری علما از جایگاه اجتماعی‌شان، دوری از حق است  «فَأَنْتُمْ الْمَسْلُوبُونَ تِلْكَ الْمَنْزِلَةَ وَ مَا سُلِبْتُمْ ذَلِكَ إِلَّا بِتَفَرُّقِكُمْ عَنِ الْحَقِّ» در اينجا است كه حضرت به صراحت می فرمايد اينكه اين منزلت را از دست داديد هيچ علتی ندارد جز اينكه شما از دور محورِ حق و حكم الهی پراكنده شده‌ايد. «وَ اخْتِلَافِكُمْ فِي السُّنَّةِ بَعْدَ الْبَيِّنَةِ الْوَاضِحَةِ»، يعنی شما بايد بر محور اسلام، قانون اسلامی و حكم الهی عمل مي‌كرديد، امّا عمل نكرديد و درباره سنّت و سيره هم كه دلايل آن روشن بود و كيفيّت آن هم وجود داشت، اختلاف پيدا كرديد. 📜 ادامه مطلب کلیک نمایید https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/tehrani/akhlaq/90/900916/ 🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🔰سلسله نشست های عاشورایی 🔰با حضور اساتید حوزه و دانشگاه ◽️پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام با همکاری انجمن تاریخ پژوهان ◽️نشست اول: ▫️سیر تطور مقتل نگاری ▫️ارائه دهنده: ▫️آیت الله محمد هادی یوسفی غروی http://dte.bz/bTMYR ◽️نشست دوم: ▫️اسهامات العلماء فی العادات الدخیله علی الشعائر الحسینیه فی العراق ▫️ارائه دهنده: ▫️دکتر عمار عبودی نصار http://dte.bz/Sw35j پ.ن: این نشست به زبان عربی ارائه شده است و ترجمه نشده است. ◽️نشست سوم: ▫️تحلیل رویکرد قرآنی امام حسین (ع) در قیام ▫️ارائه دهنده: ▫️حجت الاسلام دکتر نجف لک‌زایی http://dte.bz/DGryf ◽️نشست چهارم: ▫️سکونت گاه مسلم بن عقیل در کوفه ▫️ارائه دهنده: ▫️دکتر حسین قاضی خانی http://dte.bz/Q1qoP ◽️نشست پنجم: ▫️ آسیب شناسی کاربست رویکرد تاریخی در واقعه عاشورا ▫️ارائه دهنده: ▫️دکتر نعمت الله صفری http://dte.bz/ZFWaO ◽️نشست ششم: ▫️جنگ آوران عاشورا ▫️ارائه دهنده: ▫️حجت الاسلام دکتر مصطفی صادقی http://dte.bz/HzQ3J ◽️نشست هفتم: ▫️سوگواری عاشورا بایسته‌ها و آسیب‌ها ▫️ارائه دهنده: ▫️حجت الاسلام دکتر حمیدرضا مطهری http://dte.bz/qOqMX ◽️نشست هشتم: ▫️عاشورای حسینی در خامه علامه حکیمی ▫️ارائه دهنده: ▫️حجت الاسلام دکتر محسن الویری http://dte.bz/C9JuQ ◽️نشست نهم: ▫️امام حسین (ع) در دو راهی شهادت و ذلت، تبیین تمدنی از واقعه عاشورا ▫️ارائه دهنده: ▫️دکتر سید علیرضا واسعی http://dte.bz/u8JXW ◽️نشست دهم: ▫️نقد و بررسی دیدگاه دائره المعارف‌های عربی در باره امام حسین (ع) ▫️ارائه دهنده: ▫️حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ذاکری http://dte.bz/7gQwq 🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🏴🏴🏴🏴 اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ 🔰شرح خطبه منا امام حسین علیه السلام 🔰آیت الله مجتبی تهرانی 🔰قسمت سیزدهم 📜بیداری اسلامی در کلام امام حسین علیه السلام ...شرایط آن خطبه ای است که امام حسین در سال پنجاه و هشت هجري در منا خواند. اين شرايط را در سه رابطه در نظر بگیرید. اهمیت اینهایی که دارم میگویم، اهمیت خطبه را میرساند، اینها همه مقدمه برای بيان اهمیت خطبه است. شرایط زمانی، مکانی و افرادی که امام حسین از آنها دعوت کرده بود که بیایند برایشان صحبت کند. به طور خلاصه عرض ميكنم: شرایط زمانی؛ در منا بود یعنی چه زمانی؟ موقعی که همه عمره هایشان را انجام داده بودند و میشود گفت كه اساس حجّ تمتع هم انجام شده بود، آمده بودند محرم شده بودند، عرفات داشتند، مشعر داشتند و بعد به منا آمدند و حالا هم که به منا رسیدند روز عید است، قربانی کردند و تقصیر کردند، تقریباً اساس حج هم تمام شده بود. از نظر ایام تشریق روحی، همه این افراد که آنجا بودند، تقریباً یک آمادگی معنوی پیدا کرده بودند، کسی که عمره انجام داده است و هنوز در حج است و از آن خارج نشده است -چون آنها باید بیایند مکه برای طواف که اواخر کار است- آن روز یک لطافت روحی و آمادگی برای دریافت مسأله معنوی دارد، تقریباً همه روح ها آماده برای دریافت مسايل معنوی است..... 📜 ادامه مطلب کلیک نمایید https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/tehrani/akhlaq/90/901024/ 🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
pishkhannehzatashoora.pdf
1.81M
📘نهضت عاشورا 📘در کلام آیت الله خامنه ای 🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🏴🏴🏴🏴 اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ 🔰شرح خطبه منا امام حسین علیه السلام 🔰آیت الله مجتبی تهرانی 🔰قسمت چهاردهم 📜معرفت امام، ريشه معرفت خدا  ....اما اصل مسأله که در باب دیدگاه امام حسین علیه السلام نسبت به آیین اسلام و رابطه ای است که بین امامت با این دین وجود دارد. به تعبیر ما مسأله چگونگی رابطه دين و امامت است. دین که میگوییم، منظورمان توحید، بعد نبوت، بعد امامت و معاد است، امام حسین علیه السلام حتی در مسأله اول، يعنی توحید، یک رابطه مستقیم بین معرفت الله با معرفت الامام برقرار میکند. معرفت الله ومعرفت امام چیز جدیدی نیست. من اینها را عرض میکنم برای این که شما ببینید بخش اول خطبه حساب شده است.  در روایتی دارد: «سئل حسین بن علی علیه السلام مَا مَعْرِفَةُ اللَّهِ» از امام حسین سؤال کردند شناخت خداوند چگونه است؟ چه طوری خدا را بشناسیم؟ «قَالَ مَعْرِفَةُ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ إِمَامَهُمُ الَّذِي يَجِبُ عَلَيْهِمْ طَاعَتُهُ» ما اعتقادمان این است که امام معصوم است، لذا امام میفرماید: اهل هر زمانی امام آن زمان را كه اطاعتش واجب است بشناسد، اگر امام را بشناسد، خدا را شناخته است. ببينيد چه رابطه ای بین معرفت الله و معرفت الامام برقرار کرده است، یعنی اگر کسی نسبت به امام زمانش معرفت نداشته باشد و او را نشناسد، خدا را هم نمیشناسد. این تعبیر آن ذهنیت حضرت را در ربط با امامت میرساند که امامت چه نقشی در دین دارد. دین اسلام دین توحید است. میگوید وقتی تو موحّد هستی که امام زمانت را بشناسی. وقتی خدا را میشناسی که امام زمان را بشناسی، خیلی صریح ميگويد. تو اگر خدا شناسی همه در رخ علی بین، به علی شناختم من، به خدا قسم خدا را. من فکر میکنم كه شاعر این روایت را شنیده بوده است كه این شعر را گفته است. 📜 ادامه مطلب کلیک نمایید https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/tehrani/akhlaq/90/901025/ 🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️▪️▪️▪️▪️ 📜 تأملاتی در باب زیارت ناحیه مقدسه 📜دل دادگی حضرت مهدی (عج) به امام حسین (ع) أَلسَّلامُ عَلى ادَمَ صِفْوَةِ اللهِ مِنْ خَلیقَتِهِ   سلام بر آدم یار مخلص خدا از بین آفریدگانش أَلسَّلامُ عَلى شَیْث وَلِىِّ اللهِ وَ خِیَرَتِهِ درود بر شیث ولىّ خدا و بهترین بندگانش أَلسَّلامُ عَلى إِدْریسَ الْقــآئِمِ للهِِ بِحُـجَّتِهِ سلام بر ادریس که براى خدا حجّت او را بپا داشت أَلسَّلامُ عَلى نُوح الْمُجابِ فی دَعْوَتِهِ   درود بـر نـوح که دعـایش قرین اجابـت بود أَلسَّلامُ عَلى هُود الْمَمْدُودِ مِنَ اللهِ بِمَعُونَتِهِ سـلام بر هـود که کمـک و یارى خـدا مَـدَدِ او بود أَلسَّلامُ عَلى صالِـح الَّذی تَـوَّجَهُ اللهُ بِکَرامَتِهِ ،  درود بر صـالح که خـداوند تاج کـرامت بر سـرش نهاد..... ... زیارت شونده هر کسی است که نامش رباینده دل ها و صحن و سرایش آتش افروز جان ها و حرمش، آرامگاه قلب ها و تماشاگه رازهاست.هیچ زیارتی همانند این زیارت، عمق فاجعه کربلا را بیان نکرده است. در حقیقت این زیارت آموزه هایی از عشق، معرفت، عرفان، سوز، حماسه و توسل است. در عین حال که مرثیه است، مسئولیت آفرین و حرکت ساز هم می باشد و بر سفیران هدایت عاشورایی شایسته و بایسته است که با عنایت بیشتری به این زیارت توجّه کنند و جایگاه والای این زیارت را در مجالس حسینی متذکر شوند. سیمای زیارت این زیارت شامل ده بخش کلّی است: نخست: سلام این نام الهی و زمزمه بهشتیان، رمز گشایش و سلامتی است. سلام در نوردیدن فاصله ها و نشانه نبودن فاصله است. راستی در طلیعه کدام زیارت «سلام» نیست؟ اما این زیارت از اکثر قریب به اتفاق آنها بیشتر سلام دارد که مجموع آنها در چهار محور بیان شده است: 📜 ادامه مطلب کلیک نمایید https://b2n.ir/p22963 🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🏴🏴🏴🏴 اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ 🔰شرح خطبه منا امام حسین علیه السلام 🔰آیت الله مجتبی تهرانی 🔰قسمت پانزدهم 📜بیداری اسلامی، هدف امام حسین علیه‌ السلام   تفاوت دينداری و دين شناسی ... یک بحث در باب مسأله دینداری به نحو سطحی مطرح است نه واقعی، مثلاً کسی که نماز میخواند و روزه میگیرد و امثال اینها، این آدم متدیّن است. این یک بحث عوامانه است. یک بحث، بحث دین شناسی است. دینداری غیر از دین شناسی است. كسی که مثلاً نماز شب میخواند یا نماز اول وقت به جماعت میخواند یا چه بسا روزه های مستحبی هم ميگیرد، حالا او دین شناس هم هست؟ اسلام شناس هم هست یا نه؟ یکی از اموری که در آن خلط شده است و به خصوص در بین افرادی که میخواهند راجع به مسايل دینی حرف بزنند مغالطه میشود، این است که نمیتوانند بین دینداری به آن معنا و دین شناسی، میان مسلمانی و اسلام شناسی تفکیک کنند. چه بسا همین کسی که نماز میخواند و روزه میگیرد، کارهایی کند که خیال ميکند اینها از دستورات دینی است ولی اگر ما بخواهیم در متن اسلام بررسی کنیم، میبینیم تمام اینها بدعت است. به تعبیری دینداری سطحی غیر از دین شناسی است، مسلمان سطحی ولو این که عامل هم باشد، غیر از اسلام شناسی است. اینها با هم فرق دارند...... 📜 ادامه مطلب کلیک نمایید https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/tehrani/akhlaq/90/901026/ 🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰پژوهش، محتوا، تبلیغ 🔰استاد میرباقری 📗خودمان را با مطالعه یک کتاب اخلاقی بی‌نیاز نبینیم. مبلغین ما محتاج عقبه پژوهشی هستند. 🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🏴🏴🏴🏴 اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ 🔰شرح خطبه منا امام حسین علیه السلام 🔰آیت الله مجتبی تهرانی 🔰قسمت شانزدهم 📜از هر کسی که پیش افتاد تبعیّت نکن!   شيطنتهای معاويه برای زمامداری  ... اگر امام حسین در مقابل آن سم‌پاشیهای معاویه و بنی امیه، بگوید مسأله اینطور نیست که اینها گفتند؛ و آن چيزی که پیغمبر گفته است اين سخنان است، مسأله تمام ميشود؟ نه.  معاويه یک نوع سم‌پاشی دیگر و یک کار دیگر هم كرده بود، هدف بنی اميه از آن سم‌پاشیها و آن کارها این بود که زمام امور مسلمین را به دست خودشان بگیرند و به تدریج به آن اهداف شوم خودشان که براندازی اسلام است برسند و باز همان مسائل شرک را سر جایش برگردانند. با اين وضعيت اگر امام حسین بگوید: آنهایی که پیغمبر معرّفی کرد اهل بيت هستند نه بنی اميه، مطلب تمام میشود؟ شیطنت بنی اميه شیطنت قویای بود، چون میخواستند خودشان سر کار بمانند. لذا اینجا دیدند با توجه به وضع خودشان و اطلاع جامعه از سوابق اینها بايد كار ديگري انجا دهند. ميدانستند كه با اين وضع و با مشی فعلیشان و اطلاع عده ای در مورد همسو نبودن مشی اينها با احکام اسلامی و به تعبیر دیگر لاابالی بودنشان، نميتوانند امور مسلمین را به دست بگیرند، يعنی اگر با این وضع موجود به هر کسی كه مختصری شعور داشته باشد، بگویند: ما ميخواهيم زمام امور را به دست گيريم، ميگويد: اينها اهلیت ندارند، لذا اینها آمدند یک دسته از احادیث دیگر را جعل و منتشر کردند که من عرض کردم به كتاب‌هايشان مراجعه کنید. در جلسه گذشته هم چند روایت از آن روايات جعلی را خواندنم كه همه از کتب عامّه بود. در کنزالعمال، صحاح و سنن آنها بود...... 📜 ادامه مطلب کلیک نمایید https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/tehrani/akhlaq/90/901027/ 🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🔰دوره آموزشی 🔰دوره تخصصی اهل بیت علیهم السلام شناسی تاریخی: امام حسین علیه السلام شناسی با رویکرد تاریخی ◽️برگزارکننده: موسسه علمی فرهنگی پرسمان ▫️با حضور اساتید مجرب 📅زمان: از ۲۹ مردادماه ساعت ۲۰:۳۰ با اعطای گواهینامه 👈سامانه ثبت نام: https://porsemanonline.com/product/imamhuseinshenasi/ اطلاعات بیشتر و ثبت نام @imanoor 🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰عدالت اجتماعی ◽️دکتر احمد واعظی ▫️پیچیدگی های نظری عدالت اجتماعی https://b2n.ir/s26970 ◽️دکتر شجریان ▫️چیستی عدالت جنسیتی https://b2n.ir/e18792 ◽️دکتر علی اکبریان ▫️قاعده عدالت در فقه شیعه https://b2n.ir/m75610 ◽️دکتر حسین سرآبادنی ▫️شاخص های ترکیبی عدالت https://b2n.ir/w34367 ◽️دکتر محمدصادق تراب زاده ▫️گونه شناسی مسائل عدالت آموزشی https://b2n.ir/f00572 ◽️دکتر اولیایی ▫️پرسش های بنیادین عدالت فرهنگی https://b2n.ir/a12329 ◽️دکتر سیدباقری ▫️رابطه حق و عدالت https://b2n.ir/u28155 ◽️ حجت الاسلام قنبریان ▫️عناصر پویش و پژوهش عدالت در ایران معاصر https://b2n.ir/y84553 ◽️دکتر عادل پیغامی ▫️عدالت در اندیشه امام موسی صدر https://b2n.ir/g05379 ◽️دکتر مهدی فیروزی ▫️حق بر توسعه و عدالت https://b2n.ir/t16018 ◽️دکتر یزدانی مقدم ▫️عدالت و دولت از منظر علامه طباطبایی https://b2n.ir/t65708 ▫️پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی 🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🏴🏴🏴🏴 اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ 🔰شرح خطبه منا امام حسین علیه السلام 🔰آیت الله مجتبی تهرانی 🔰قسمت هفدهم 📜عالمان ساکت در برابر هتک اسلام، از یهود و نصاری هم بدترند! «مردم» باید «علما» را امر به معروف و نهی از منکر کنند و «علما»، «مردم» را!    .... حضرت سراغ آیات قرآنی در باب امر به معروف و نهی از منکر رفتند. آنها روایاتی جعل کرده بودند که کسی حق ندارد به امرا اعتراض كند ولو آنها هر غلطی بکنند و هر کبیره ای مرتکب شوند، مردم باید از آنها اطاعت کنند. حضرت به همین افرادی که در آنجا بودند، یعنی صحابه و تابعین خطاب کردند، «اعْتَبِرُوا أَيُّهَا النَّاسُ بِمَا وَعَظَ اللَّهُ بِهِ أَوْلِيَاءَه» در این قسمت از خطبه حضار، مخاطب امام نیستند و به عبارتی دیگر «مخاطب» دیگر جنبه صنفی و شخصی ندارد، بلكه مخاطب ایشان، عموم مردم هستند؛ حضرت یا ایها الناس را به کار میبرد که ای مردم، از پندهای الهی به اولیائش، پند بگیرید. تعبير «ای حاضرین» يا «ای مؤمنین» نیست. حتی حضرت، قيدی هم نیاورد که سخنش را منحصر به صحابه و تابعین کرده و به اصطلاح دانه درشتهای جامعه را مورد خطاب قرار دهد؛ مخاطب حضرت همه مردم هستند.  حالا از این نكته مسأله بسیار زیبایی به دست میآید که توضیح میدهم؛ بعد از آنکه حضرت این جملات را میگویند، ميفرمايند: «وَ إِنَّمَا عَابَ اللَّهُ ذَلِكَ عَلَيْهِمْ»، خدا احبار و ربانیون، یعنی چهره‌های مذهبی یهود و نصاری را نكوهش ميكند. خداوند اینها را نکوهش کرده است براي اینکه آنها ظالمانی كه كارشان منکرات و فساد بود را ميديدند، اما نهیشان نمیکردند. «فَلَا يَنْهَوْنَهُمْ عَنْ ذَلِك» حضرت روی اين مسأله دست می‌گذارد و موضوع را سمت دین یهود و نصاری می‌برد؛ این یعنی اینکه شما از یهودیها و نصرانیها هم بدتر هستید! ..... 📜 ادامه مطلب کلیک نمایید https://www.eshia.ir/feqh/archive/text/tehrani/akhlaq/90/901028/ 🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh