♦️قابل توجه طلاب
🔷 رشته تبلیغ فرهنگ جهاد
سطح سه
نکات :
۱. ثبت نام حداکثر تا تاریخ ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
می باشد
2. اطلاعیه و دفترچه پذیرش در سایت سنجش و پذیرش paziresh.ismc.ir بخش مراکز تخصصی ایجاد شده و در دسترس می باشد.
۳- تلفن تماس: ۰۹۱۹۴۵۴۹۳۱۰
۴- آی دی ارتباط با ادمین کانال
@markaz_emamkhamenei
کانال مرکز تخصصی امام خامنه ای مد ظله العالی
eitaa.com/m_t_imamkhamenei
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهراعلیهاالسلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
📜وصیت نامه شهید سید مرتضی آوینی
زندگی زیباست، اما شهادت از آن زیباتر است؛ سلامت تن زیباست، اما پرندهی عشق، تن را قفسی میبیند که در باغ نهاده باشند.
و مگر نه آنکه گردنها را باریک آفریدهاند، تا در مقتل کربلای عشق، آسانتر بریده شوند.
و مگر نه آنکه از پسر آدم، عهدی ازلی ستاندهاند که حسین را از سر خویش، بیشتر دوست داشته باشد.
و مگر نه آنکه خانه تن، راه فرسودگی میپیماید تا خانه روح، آباد شود.
و مگر این عاشق بیقرار را بر این سفینه سرگردان آسمانی، که کرهی زمین باشد، برای ماندن در اصطبل خواب و خور آفریدهاند.
و مگر از درون این خاک، اگر نردبانی به آسمان نباشد، جز کرمهایی فربه و تنپرور برمیآید.
ای شهید، ای آنکه بر کرانهی ازلی و ابدی وجود بر نشستهای، دستی برار و ما قبرستان نشینان عادات سخیف را نیز، از این منجلاب بیرون کش.
#وصیت_نامه
#شهید_مرتضی_آوینی
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهراعلیهاالسلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
📙مناسبات تکنولوژی و ارزشها از منظر فیلسوفان تحلیلی، قارهای و حکمت اسلامی
✍ تالیف: علیرضا محدث
📖 مسأله مناسبات تکنولوژی و ارزشها مقولهای است که محل تلاقی علوم انسانی و فنی _ مهندسی را در مرتبه هستیشناسی تکنولوژیها به تصویر میکشد و پندار جدایی تکنولوژی از ارزش را همانند جدایی دانش از ارزش مورد نقد قرار میدهد. در واقع، بُعد طراحی تکنولوژیها حوزه پرورش نیازها و ارزشهایی است که باید در تعامل با کارشناسان علوم انسانی انجام پذیرد و از آنجایی که ارزشها در فرآیند طراحی تکنولوژیها قابل تبدیل به هنجارها و الزامات فنی-مهندسی هستند، این همکاری، نه تنها مفید بلکه امری ضروری است.
نویسنده این کتاب از دانشآموختگان دانشگاه باقرالعلوم و اثر حاضر رساله دکتری وی در رشته فلسفه علوم اجتماعی است.
#تکنولوژی
#معرفی_کتاب
📚کتابخانه مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_lib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📗 کتاب عالی برای انتخابات
مستند داستانی گام دوم انقلاب
📗حتماً کتاب جنجالی دَکَل را بخوانید:
🔸چرا رهبری مسئولین کمکار را عزل نمیکند؟
🔸جریانات داخل کشور را بشناسید!
🔸چرا موشک بالستیک میسازیم ولی نمیتوانیم ماشین مدرن بسازیم؟
🔸چرا با وجود گرفتاری کشورمان، به کشورهای عرب و همسایه کمک میکنیم؟
🔸چرا شورای نگهبان برخی افراد غیرصالح را تایید میکند؟
📗کتاب دکل را اینجا خرید کنید.
https://idpay.ir/rvarva110/shop/292749
📱نسخه الکترونیکی کتاب دکل را از طاقچه دریافت نمایید.
https://taaghche.com/book/96044
#دکل
#گام_دوم
#انتخابات
#معرفی_کتاب
#نسخه_الکترونیکی
📚کتابخانه مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_lib
📒ماهیت و حکم «شرکت در انتخابات» از منظر فقه سیاسی اسلام
✍نویسنده: محسن ملک افضلی اردکانی
📜 چکیده
یکی از نهادهای اساسی حقوقی و سیاسی، نهاد «انتخابات» است. امروزه، کاربست مهم این نهاد، گزینش حاکمان و سنجش مقبولیت نظام سیاسی از دید مردم است که به گونه های مختلف عملی می شود. در ادبیات سیاسی، تعداد انتخابات و مقامات انتخاب شده و میزان شرکت مردم در پای صندوقهای رای، نشان از مقبولیت نظام سیاسی در پیشگاه مردم و نمودار قدرت نرم آن در برابر دیدگان دولت های دیگر است.
از منظر فقه سیاسی، مسائلی چند پیرامون مساله انتخابات مطرح است؛ از جمله ماهیت، حکم فقهی شرکت در انتخابات و مبانی فقهی آن که در این مقاله به آن پرداخته می شود. رهیافت نظری این تحقیق آن است که ماهیت انتخابات از دیدگاه فقه سیاسی، «حکم» بوده و بر همه واجدان شرایط به نحو وجوب عینی شرکت در انتخابات واجب است. این حکم وجوبی بر حسب مورد، جنبه کفایی و گاه جنبه عینی می یابد. مهم ترین مبانی این حکم شرعی عبارت است از وجوب حفظ نظام، عمومات امر به معروف و نهی از منکر، وجوب اعانه بر بر و تقوا، لزوم اهتمام به امور مسلمین و دلیل عقل.
🔰 کلید واژگان
انتخابات ، حکومت اسلامی ، فقه سیاسی ، واجب عینی ، حفظ نظام ، واجبات نظامیه
#مقاله
#انتخابات
#شرکت_در_اتتخابات
#فقه_سیاسی_اسلام
🔰 پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
noormags-ماهیت_و_حکم_«شرکت_در_انتخابات»_از_منظر_فقه_سیاسی_اسلام-1009143_2107484.pdf
659.8K
📒ماهیت و حکم «شرکت در انتخابات» از منظر فقه سیاسی اسلام
✍نویسنده: محسن ملک افضلی اردکانی
📖 ۲۷ صفحه
📒 فصلنامه حکومت اسلامی
🔸 سال هفدهم
🔸 شماره ۴
🔸 پیاپی ۶۶
🔸 زمستان ۱۳۹۱
#مقاله
#انتخابات
#شرکت_در_اتتخابات
#فقه_سیاسی_اسلام
🔰 پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
📜وصیت نامه شهید مصطفی چمران
بسمه تعالی
اینها را به نیت آن ننوشته ام که کسی بخواند و بر من رحمت آورد بلکه نوشته ام که قلب آتشینم را تسکین دهم و آتشفشان درونم را آرام کنم.هنگامی که شدت درد و رنج طاقت فرسا می شد و آتشی سوزان از درونم زبانه می کشید و دیگر نمی توانستم آتشفشان وجود را کنترل کنم، آنگاه قلم به دست می گرفتم و شراره های شکنجه و درد را ذره ذره از وجودم می کندم و بر کاغذ سرازیر می کردم ... و آرام آرام به سکون و آرامش می رسیدم. آنچه در دل داشتم بر روی کاغذ می نوشتم و در مقابلم می گذاشتم و در اوج تنهایی خود با قلب خود راز و نیاز می کردم آنچه را داشتم به کاغذ می دادم و انعکاس وجود خود را از صفحه مقابلم دریافت می کردم و از تنهایی به در می آمدم... اینها را ننوشته ام که بر کسی منت بگذارم، بلکه کاغذ نوشته ها بر من منت گذاشته اند و درد و شکنجه درونم را تقبل کرده اند...اینجا قلب می سوزد اشک می جوشد وجود خاکستر می شود و احساس سخن می گوید.اینجا کسی چیزی نمی خواهد انتظاری ندارد ادعایی نمی کند ... فریاد ضجه ای است که از سینه ای پردرد به آسمان طنین انداخته و سایه ای کمرنگ از آن فریادها بر این صفحات نقش بسته است. چه زیباست راز و نیازهای درویشی دلسوخته و ناامید در نیمه شب، فریاد خروشان یک انقلابی از جان گذشته در دهان اژدهای مرگ، اعتراض خشونت بار مظلومی زیر شمشیر ستمگر، اشک سرد یاس و شکست بر رخساره زرد دلشکسته ای در میان برادران به خاک و خون غلتیده، فریاد پرشکوه حق، از حلقوم از جان گذشته ای علیه ستمگران روزگار.چه خوش است دست از جان شستن و دنیا را سه طلاقه کردن، از همه قید و بند اسارت حیات آزاد شدن، بدون بیم و امید علیه ستمگران جنگیدن، پرچم حق را در صحنه خطر و مرگ برافراشتن، به همه طاغوتها نه گفتن، با سرور و غرور به استقبال شهادت رفتن. جایی که دیگر انسان مصلحتی ندارد تا حقیقت را برای آن فدا کند، دیگر از کسی واهمه نمی کند تا حق را کتمان نماید...آنجا، حق و عدل، همچون خورشید می تابد و همه قدرتها و حتی قداستها فرو می ریزند و هیچکس جز خدا - فقط خدا- سلطنت نخواهد داشت.من آن آزادی را دوست دارم و از اینکه در دوره های سخت حیات آن را تجربه کرده ام خوشحالم و به آن اخلاص و سبکی و ایثار و لذت روحی و معراج که در آن تجربه ها به آدمی دست می دهد حسرت می خورم.خوش دارم که کوله بار هستی خود را که از غم ودرد انباشته است بر دوش بگیرم و عصا زنان به سوی صحرای عدم رهسپار شوم.
#وصیت_نامه
#شهید_مصطفی_چمران
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهراعلیهاالسلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰 معاونت فرهنگی و پژوهشی مدرسه ریحانه الرسول(سلام الله علیها) با همکاری حوزه نورالثقلین دومین نشست علمی پژوهشی فرهنگی خود را با با موضوع انتخابات و شبهات بصیرتی برگزار مینماید.
🔸سخنران: سرکار خانم زارع پور
(پژوهشگر و نویسنده کتب و مقالات بصیرتی)
🕘 زمان:
سه شنبه ۱۱ خرداد ساعت ۹ تا ۱۱
🔸مکان:
به صورت حضوری در حوزه ریحانه الرسول(سلام الله علیها) طبقه پنجم و پخش همزمان از طریق برنامه اسکای روم (هنگام ورود با گزینه مهمان وارد شوید)
https://www.skyroom.online/ch/nabizadeh313/hozeh
🇮🇷 با توجه به نقش مهم عموم مردم در روشنگری انتخابات حضور تمامی اقشار بانوان اعم از طلبه،دانشجو،شاغل و خانه دار مورد امتنان است.
#انتخابات
#نشست_پژوهشی
#حوزه_ریحانه_الرسول_ص
🔰 پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
📜 عنوان مقاله
بررسی قاعده مایضمن در عقود مستحدثه (بیمه)
نویسنده
بهناز زندیه دولابی
وضعیت نشر
چاپ در مجله بین المللی با رتبه isc
International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding
چکیده
گستردگی معاملات، درجوامع انسانی وعدم انحصاربه قشر یا فرد خاص، وپیدایش معاملات جدید،صیانت ازحقوق مالی افراد و آگاه ساختن آنها نسبت به تعهدات ومسئولیت های مالی متاثر از این معاملات ، وجود قوانین ومقرراتی را ضروری می کند و قاعده مایضمن، یکی از آنهاست که با دو عبارت درکلام فقهاء آمده است. «کل ما یضمن بصحیحه، یضمن بفاسده» و «کل مالایضمن بصحیحه لایضمن بفاسده» به این معنا که عقد صحیحی که ضمان آور باشد، فاسدآن نیز ضمان آوراست. واگرعقد صحیحی ضمان آور نبود فاسد آن نیز ضمان ندارد. با پیدایش تحولات در جامعه بشری وگسترش روابط تجاری و اقتصادی، موضوعات تازه ای به وجود آمد که بی تردید دارای آثار فقهی و حقوقی جدیدی بود. این موضوعات تازه، در معاملات و تجارت با عناوین متفاوتی نام گرفته که ازآنها تعبیر به مسائل یا عقود مستحدثه می شود. این نوشتار برای رعایت اختصار از میان عقود مستحدثه به جهت اهمیت و فراگیری، تنها عقد بیمه را مورد بررسی قرار داده، که در متون قدماء بحثی از آن مطرح نشده است ولی فقهاء معاصر آن را مورد بررسی قرار داده اند و برخی آن را عقد مستقل و برخی آن را مندرج دریکی از ابواب فقه دانسته اند. روش جمع آوری اطلاعات در این نگارش،کتابخانه ای بوده و روش تحقیق، توصیفی – تحلیلی می باشد. این عقدگرچه شباهتی با برخی از عقود معین دارد ولی مصداق هیچ کدام ازآنها نیست. لذا برخی ازفقهاء، بیمه را عقد مستقلی ذکرکرده اند. با بیان تعریف این عقد و دیدگاه های فقهاء در بیان جایگاه آن درمیان عقود، شمول قاعده مایضمن بر این عقد روشن می گردد.
🔸کلیدواژه
قاعده ، ضمان، قاعده مایضمن، عقود مستحدثه ، بیمه
📜 متن کامل مقاله
مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام - فقه
http://www.znac.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=471
#مقاله
#قاعده_مایضمن
#استاد_خانم_زندیه
🔰 پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
📜 عنوان مقاله
تاریخ گرایش مردم بصره به عثمانیه
نویسنده
اشرف عظیمی شوشتری
وضعیت نشر
چاپ شده درنشریه بین المللی با رتبه isc
International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding
چکیده
تاریخ گرایش مردم بصره به عثمانیه و وضعیت بصره و مردم بصره و عقاید آنان، از زمان تاسیس شهر بصره تا جنگ جمل از موضوعات مهم تاریخی است که کسی تاکنون به آن نپرداخته است. هدف از طرح این موضوع، ارائه شناخت کلی از تفکر وعقاید عثمانیه و مردم بصره است. این پژوهش درصدد پاسخ به این سوال که چگونه و از چه زمانی مردم بصره عثمانی شدند. نوشته پیش رو با روش تاریخی توصیفی، با استفاده از منابع تاریخی با روش گردآوری اطالعات کتابخانه ای، نگاشته شده است. عثمانیه، درابتدا فرقه ای سیاسی بود که پس از کشته شدن عثمان به بهانه خونخواهی، جنگ جمل رادر اطراف بصره به سرکردگی طلحه، زبیر و عایشه، به راه انداختند. بنا بر نقل مورخان، اکثر مردم بصره، بیعت خود را با امام علی(علیه السلام) شکسته و با آنان همدست شدند. تفکر عثمانیه که دراغلب مردم بصره تا پیش از جنگ جمل پنهان بود، پس از آن بروز کرد. درنتیجه، گرایش اکثر مردم بصره به عثمانیه اززمان جنگ جمل بود که یافته این مقاله است
🔸کلیدواژه
گرایش، مردم بصره، عثمانیه، امام علی(ع)، جنگ جمل، جمل اصغر
📜 متن کامل مقاله
مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام_ تاریخ اسلام
http://www.znac.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=476
#مقاله
#عثمانیه
#استاد_خانم_عظیمی
🔰 پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
📕 نگاهی جامعه شناسانه به قاچاق بین المللی زنان و کودکان
✍ مولفان: کیمبرلی امک کیب
سابیتا مانیان
📝 مترجمان: سمانه سادات سدیدپور
فروغ الصبا شجاع نوری
📚 ناشر: پارس کتاب
🗓 سال نشر: ۱۳۹۷
#پژوهشگر
#معرفی_کتاب
#سمانه_سادات_سدیدپور
#طلبه_مدرسه_علمیه_الزهرا_س
🔰 پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
📜 وصیت نامه
بسمه تعالی
سردار شهید «حاج محمد ابراهیم همت» در تاریخ ۱۲ فروردین ۱۳۳۴ در شهرضا چشم به گشود. وی در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۶۳ در منطقه جزیره مجنون عملیات خیبر به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
متن وصیتنامهای را که از این شهید والامقام به یادگار مانده است، در ادامه میخوانید:
«به تاریخ ۱۹ دی ۱۳۵۹ ساعت ۱۰:۱۰ شب چند سطری وصیتنامه مینویسم: هر شب ستارهای را به زمین میکشند و باز این آسمان غمزده غرق ستاره است، مادر جان میدانی تو را بسیار دوست دارم و میدانی که فرزندت چقدر عاشق شهادت و عشق به شهیدان داشت.
مادر، جهل حاکم بر یک جامعه انسانها را به تباهی میکشد و حکومتهای طاغوت مکملهای این جهلاند و شاید قرنها طول بکشد که انسانی از سلاله پاکان زائیده شود و بتواند رهبری یک جامعه سر در گم و سر در لاک خود فرو برده را در دست گیرد و امام تبلور ادامهدهندگان راه امامت و شهامت و شهادت است.
مادرجان، به خاطر داری که من برای یک اطلاعیه امام حاضر بودم بمیرم؟ کلام او الهامبخش روح پرفتوح اسلام در سینه و وجود گندیده من بوده و هست. اگر من افتخار شهادت داشتم از امام بخواهید برایم دعا کنند، تا شاید خدا من روسیاه را در درگاه با عظمتش به عنوان یک شهید بپذیرد.
مادر جان من متنفر بودم و هستم از انسانهای سازشکار و بیتفاوت و متاسفانه جوانانی که شناخت کافی از اسلام ندارند و نمیدانند برای چه زندگی میکنند و چه هدفی دارند و اصلا چه میگویند بسیارند. ای کاش به خود میآمدند. از طرف من به جوانان بگوئید چشم شهیدان و تبلور خونشان به شما دوخته است. بپاخیزید و اسلام را و خود را دریابید. نظیر انقلاب اسلامی ما در هیچ کجا پیدا نمیشود. نه شرقی نه غربی؛ اسلامی که: اسلامی… ای کاش ملتهای تحت فشار مثلث زور و زر و تزویر به خود میآمدند و آنها نیز پوزه استکبار را بر خاک میمالیدند.
مادر جان، جامعه ما انقلاب کرده و چندین سال طول میکشد تا بتواند کم کم صفات و اخلاق طاغوت را از مغز انسانها بیرون ببرد، ولی روشنفکران ما به این انقلاب بسیار لطمه زدند، زیرا نه آن را میشناختند و نه برایش زحمت و رنجی متحمل شده اند از هر طرف به این نو نهال آزاده ضربه زدند، ولی خداوند، مقتدر است اگر هدایت نشدند مسلما مجازات خواهند شد.
پدر و مادر؛ من زندگی را دوستدارم، ولی نه آنقدر که آلودهاش شوم و خویشتن را گم و فراموش کنم علیوار زیستن و علیوار شهید شدن، حسینوار زیستن و حسینوار شهید شدن را دوست میدارم شهادت در قاموس اسلام کاریترین ضربات را بر پیکر ظلم، جور، شرک و الحاد میزند و خواهد زد. ببین ما به چه روزی افتادهایم و استعمار چقدر جامعه ما را به لجنزار کشیده است،
ولی چارهای نیست اینها سد راه انقلاب اسلامیند؛ پس سد راه اسلام باید برداشته شودند تا راه تکامل طی شود.
مادر جان به خدا قسم اگر گریه کنی و به خاطر من گریه کنی اصلا از تو راضی نخواهم بود. زینب وار زندگی کن و مرا نیز به خدا بسپار (اللهم ارزقنی توفیق الشهاده فی سبیلک)؛ و السلام.
محمد ابراهیم همت
#وصیت_نامه
#شهید_همت
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهراعلیهاالسلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
بسم الله الرحمن الرحیم
📚 جشنواره علامه حلی، مصداق تحول در حوزه است
🔶 حجت الاسلام مهدی ندائی
🔸 برنده جایزه برتر جشنواره علامه حلی ره
🔰 طلاب برای اینکه بتوانند محقق و پژوهشگر موفقی باشند باید مطالعه فراوانی داشته باشند و مطالعه آنان باید به صورت خاص و تخصصی باشد، طلاب باید سعیشان براین باشد که مقالات بسیاری بخوانند تا با سبک مقاله نویسی نیز آشنا شوند.
🔰 طلاب باید از ظرفیت جشنواره علامه حلی استفاده کنند، جشنواره علامه حلی مصداق تحول صحیح در ایجاد انگیزه در حوزه است.
📚 طلبه ای در کارهای پژوهشی موفق است که وظیفه خود را به درستی بشناسد و براساس ظرفیت، استعداد و علاقه، در راه پژوهش گام برداشته و با آموزش و مهارت های لازم خود را تقویت کند.
🔰 خبرگزاری رسا
#طلبه
#پژوهشگر
#جشنواره_علامه_حلی_ره
🔰 پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
✍ نویسندگی
قدم اول در سادهنوشتن
قدم اول در سادهنوشتن، صداقت است،صداقت با خودمان.اما صداقت در یک نوشته به چه معناست؟
نوشتهای که صداقت دارد، دقیقاً شبیه حرفهایی است که به یک دوست میزنیم: راحت و بیپرده، با کمترین میزان سانسور!
مثلاً اگر میخواهیم راجع به روز خاصی بنویسیم که در آن غمگین یا افسرده حال بودهایم، آن را پنهان نکنیم؛ اگر عصبانی بودهایم، انکارش نکنیم؛ اگر اتفاقی افتاده که بهدلیلی از آن خجالتزده شدهایم، آن را به چشم یک نکتهٔ فکاهی یا طنز در نوشتهمان به کار ببریم، نوشته را سانسور نکنیم!
خواننده حتی اگر کتابخوان نباشد، آنقدر باهوش هست که فرق نوشتهٔ صادقانه و سانسورشده را بفهمد.
نوشتههای سانسورشده، در پشت یک سری کلمات و پیرایههای ادبی گم میشوند. معمولاً لُبِ کلام در آنها روشن نیست. از همان سطرهای اول نوشته معلوم است که نویسنده بیشتر قصد بازی با کلمات را دارد تا رساندن منظورش را. توی حرفهایش نصیحت است، نتیجهگیری است؛ اذعان به ضعف، تنهایی، غم، یا بیان آنچه دقیقاً دوست دارد شنیده شود، وجود ندارد؛ طوری که مخاطب مجبور میشود بهزحمت کلمات و اصطلاحات را کنار بزند تا شاید مقصود کلام را دریابد.
#نویسندگی
#ساده_نویسی
@Pajouheshyar
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهراعلیهاالسلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
✍نویسندگی
قدم دوم در سادهنوشتن
قصهگویی
خوانندهٔ امروزی دیگر نه وقت دارد و نه حوصله تا به حرفهای کلیشهای و درد دل و نصیحتهای نویسنده گوش کند. برای همین، قصهگفتن میتواند چارهٔ کار باشد.
قصهگویی اغلب هر مخاطبی را سر ذوق میآورد.
باعث میشود برای چند دقیقه هم که شده، خودش را دعوت کند به خواندن و گوشدادن به یک ماجرا، حادثه یا قصهٔ کوتاه. شاید علتش این است که قصههای شخصی، هیجانانگیزترند، یا شاید هم چون ما آدمها ذاتاً کنجکاو و ماجواجوییم یا چون چنین قصههایی، حسی از همدردی را در ما زنده میکنند.
(البته منظور، تجسس نیست)
قصههای شخصی جالباند. آدم دوست دارد تا آخرشان را بخواند. ولی نویسندهٔ خوب، کار را به قصهگویی خلاصه نمیکند؛ یعنی اجازه نمیدهد که نوشتهاش تنها برای سرگرمی و تفریح خوانده شود. معنا چیزی است که نوشتهٔ عامیانه و پرمغز را از هم جدا میکند. همان طور که گفتم، نوشتهٔ ساده این توانایی را دارد که همزمان سرگرمکننده و پرمغز باشد.
جُستارها و ناداستانها (non-fiction) از همین شیوه استفاده میکنند. آنها معنا را در ظرف سادهٔ قصهگویی میریزند. جستارهای خوب آنقدر زیرکانه و قوی پیریزی میشوند که من و شمای مخاطب را بدون آنکه بدانیم و بفهمیم، به داخل میکشانند. باعث میشوند برویم توی داستان شخصی یک آدم و با او و شادی و غم و هیجانش همذاتپنداری کنیم.
پس تا اینجای کار میتوان گفت که صادقانه قصهگفتن از قدمهای ابتدایی سادهنویسی است.
بیایید «معنا» و این را که چطور مخاطب میتواند با نوشتهٔ ما ارتباط برقرار کند، بگذاریم برای بعد.
برای تمرین، بیایید ماجرایی را که توی همین هفتهٔ گذاشته، جایی توی مسیر خانه، کار، مهمانی، وقت ناهار یا در زمان آشپزی و رانندگی و… تحتتأثیر قرارمان داده، بازگو کنیم.
ممکن است امانتداری یا کمک به نیازمندان یا مثلاً دورشدن مردم از هم و غرقشدن در تکنولوژی و اینها مدنظر شما باشد؛ اما فعلاً زمان قصهگویی است. در ادامه راجع به معنا بیشتر صحبت خواهم کرد.
و دیگر اینکه نگران این نباشید که ممکن است قصهتان یک موضوع تکراری یا نخنما باشد. همین که قصهای میگویید مربوط به خودتان، آن را از دیگر قصههای مردم جهان متمایز میکند.
یادمان باشد که بهکاربردن اسامی اشخاص حتی اگر مستعار(محترمانه) باشد، یا نامهای خیابانها و غذاها و…، نوشته را شخصیتر و صمیمیتر و صادقانهتر میکند.
📚منبع نوشتار (با کمی تصرف)
@Pajouheshyar
#نویسندگی
#ساده_نویسی
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهراعلیهاالسلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🏴 السلام علیک یا روح الله
♻️ پانزدهمین نشست بصیرتی قرارگاه جهادی بصیرتی پنج تن آل عبا(ع)
🔸سخنران: دکترموسی حقانی
استاد و پژوهشگر تاریخ معاصر
🔸موضوع: شاخص های کاندیدای انقلابی درمکتب امام خمینی(ره)
🗓 پنج شنبه۱۳خرداد۱۴۰۰
🕰 ساعت۱۶
🔰 لینک برخط اینستاگرام:
https://instagram.com/5tan.gh?utm_medium=copy_link
🔰 روبیکا:
https://rubika.ir/pangtan_gh
#انتخابات
#پژوهشگر
#امام_خمینی_ره
#دکتر_موسی_حقانی
🔰 پژوهش مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
📜وصیت نامه شهید غلامحسین افشردی(حسن باقری)
بسمه تعالی
‹‹ ..... فعلاً انقلاب ما همچون تير زهرآگيني براي تمام مستکبران در آمده است و ياوري براي همه مستضعفين جهان .
... ما با هيچ دولت و کشوري شوخي نداريم و با تمام مستکبرين جهان سرجنگ داريم و در رابطه با اين هدف، جنگ با صدام يزيد فقط مقدمه است...
... در اين موقعيت زماني و مکاني ، جنگ ما جنگ کفر است و هر لحظه مسامحه و غفلت ، خيانت به پيامبر اکرم (ص) و امام زمان (عج)، و پشت پازدن به خون شهداست. ملت ما بايد خودش را آمادة هر گونه فداکاري بکند...
‹‹ ... در چنين ميدان وسيع واين هدف رفيع انساني و الهي جان دادن و مال دادن و فداکاري امري بسيار ساده و پيش پاافتاده است. و خدا کند که ما توفيق شهادت متعالي در راه اسلام را با خلوص نيت پيدا کنيم...
... در مورد درآمدها چيزي به آن صورت ندارم و همين بضاعت مزجاته را هم خمسش را داده ام و بقيه را هم در راه کمک رساندن به جنگجويان و سربازان اسلام با سپاه کفر خرج کنند ...››
درود بر رهبر کبير انقلاب اسلامي ، امام خميني .
اللهم عجل في فرج مولانا صاحب الزمان (عج)
غلامحسين افشردي ساعت ۱۲ شب
#وصیت_نامه
#شهید_حسن_باقری
🔰پژوهش مدرسه علمیه الزهراعلیهاالسلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh
🔰 سنت حسنه نگارش
نوشتن عنوان مقاله
🔶در نوشتن عنوان مقاله بايد به اصول زير توجه نماييد:
🔸روح مقاله
عنوان بايد حاوي روح مقاله باشد و انديشه اصلي مطالعه را نشان دهد.
🔸متغيرهاي اصلي پژوهش
عنوان بايد حاوي متغيرهاي اصلي پژوهش باشد.
🔸متناسب با هدف
عنوان توصيف كننده محتواي مقاله و متناسب با هدف اصلي آن باشد.
🔸واضح
عنوان بايد روشن و بدون ابهام باشد.
🔸خبري يا استفهامي نباشد
عنوان بايد تا حد ممكن به صورت يك جمله خبري يا استفهامي مطرح نشود.
🔸جمله ناقص
عنوان بايد غير سوالي و به صورت جمله ناقص بيان شود.
🔸سليس
جلب توجه كردن عنوان از طريق رعايت سلاست و بلاغت و ايجاد وزن و آهنگ خاص در كل عبارت عنوان.
🔸توجه به موتورهاي جستجو
در عنوان نبايد از كوتاه نوشتها يا اختصارات، فرمولها، واژههاي اختصاري و جديد استفاده شود؛ زيرا باعث ميشود مقاله به ندرت بازيابي و يا هرگز بازيابي نشود. يعني در هنگام جستجو توسط پژوهشگران ديگر ممكن است توسط به مقاله شما دسترسي نداشته باشند.
🔸مختصر
كوتاه و مختصر بودن عنوان، اما نه به اندازهاي كوتاه كه در انتقال موضوع پژوهش شكست بخورد. (زير ۸ كلمه عالي، ۱۲-۸ كلمه خوب، ۱۸-۱۲ كلمه متوسط، ۲۴-۱۸ كلمه ضعيف و بالاي ۲۵ بسيار ضعیف).
https://eitaa.com/myganj
#عنوان_مقاله
#سنت_حسنه_نگارش
🔰 پژوهش مدرسه علمیه الزهراعلیها السلام
https://eitaa.com/alzahranasr_pajohesh