ما مسلمانان و بہ خصوص ما شیعـیان،
امتیازی داریم که دیگر ملیتها و ادیان
این امتیاز را به اندازهۍ ما ندارند و آن
عبارت است از این اجتماعات دینـۍ که
به شکل روبهرو و چهره به چهره و نفس
بهنفس تشکیل میشود؛ این را درجاهاۍ
دیگر دنیا و در ادیان دیگر، کمتر میشود
پیدا کرد. هست اما نهـ به این قوتِ ما و
نه به این وسعت، نه به این تاثیرگذاری !
ـــ ـ رهبرمعظمانقلاب؛ سیدعلیخامنہای .
ــــــــ ــ
وقتـي مراسمهای مذهبی و ملي برگزار
میکنیم، بہطور غیرمستقیم جوانان را
آموزش میدهیم. در مرثیههای دینی و
ملی درسهایینظیر جوانمردی و ایثار
نھفتهاست؛ برگزاری مراسمها به صورت
غیرمستقیم در تربیتاجتماعـۍ جوانان،
بسیار حائز اهمیت است.
؛ گاهۍ آنچنان درگیـر رفع مشکلات دنیوۍ
یا غیر دنیوی مۍشویم که زندگی و بندگی
را بسیاردشوار تصور میکنیم، در حالی کھ
نه زندگی دشوار است و نه بندگی. خداوند
برای بنده خودش سختی نمیخواهد و راه
رسیدن بھ زندگی خوب و بندگـے خوب،
بسیار هموار است ..
ـــــــــــــــ ــــــــ ــــــبرای ساده شدن زندگی و بندگی یک راه بسیار شیرین و آسـان وجود دارد، راهۍ کھ کمک میکند تا موانع حرکت خود در دنیا و موانـع رشد روحۍ و معنوی خود را بھ آسانی از پیش پا برداریـم. این راه شیرین و آسان، همانا شکر استـ. کسی کہ در تمام شرایط خدا را شاکر استـ، محبت و توکلش به خدا افزایش پیدا میکند و منافع دنیوی و اخروی بسیاری کسبـ می کند. ⸤ استاد پناهیان !
ء ـــــ ـــ ـ
حرکات و سکنات انسان گاهۍ زبان دار
است؛ گاهے وضع لباس، راهرفتن، سخن
گفتن زن معنی دارد و به زبان بیزبانۍ
مےگوید دلتـ را به من بده، در آرزوی من
باش، مـرا تعقیب کن، گاهۍ بر عکس با
بیزبانی مےگوید که دست تعرض از این
حریم کوتاه است.
زن مسلمان باید آن چنان در میان مردم
رفت و آمد کند کھ علائم عفاف و وقار
و سنگینۍ و پـاکۍ از آن آشکار باشد و
در این وقتـ است کہ بیماردلان کہ دنبال
شکار میگردند و از آنھا مأیوسمےگردند
و فـکر بهرھکشی از آنھا در مخیّلہشان
خطور نمیکند.
مۍفرماید، رسولخدا به همسرانت و
دخترانت و زنانِ مؤمن امتت بگو کھ
جلبابهای خود را طوری جلوبکشند که
زیرگلو و سینههایشان آشکار نباشد و
پوشاندن بدنشان بہ اینکه، این صورتـ
شناخته شوند که اهلِ عفت و حجابند
نزدیکتر است، در نتیجھ وقتۍ مردان
بدانند آنھا زنانۍ اهل حجاب هستند،
دیگر ایشان را آذیت و آزار نمۍکنند و
یا بعضۍ مفسران گفتهاند این پوشش
نزدیکتر است به اینکه آنها را بہ عنوان
زنی مسلمان و آزاد بشناسند و متعرض
آنها نشوند، و در آخر بہ علت انشاء این
حکم اشاره میفرماید، همانا آمرزندگی
و عیب پوشۍ و رحمتِ خداوند نسبت
به بندگان است !
•.
از جنبھ خانوادگۍ نیز حجاب موجب
استحکام خانواده میشود چرا که مرد
یا زنی که به لحاظ بصری از فردی غیر
از همسر خود بهره نگرفته است نسبت
به همسرِ خود علاقھ بیشتری احساس
میکند.
حجاب بھ لحاظ اجتماعۍ نیز موجب
تمرکز بیشتر افراد در فعالیتهای کاری
میشود؛ یکی از شبهاتی که در جامعھ
مطرح مےشود این است کہ هدفِاصلی
حکم حجاب حفظ عفت و حیا میباشد
حجاببانوان صرفاً برای حفظ ملکہحیا،
عفت در زن نیست، بلکھ عوامل متعدد
دیگری مانند حفظ آرامش روانۍ، مانع
از آشفتگۍ زنان و مردان جامعه را در
میگیرد.
لذا حجاب علاوه بر مساله عفت و حیا
میتواند ثمرات فراوان دیگری داشتھ
باشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ـــــــ ـــــــ
یادِ او آرامشروح و روان است ..
خوش آن که قلبش کاشانہ باشد !
ابوطالب، پدر امام علی؏، عموی پیامبر
اسلام و از بزرگان بنـۍهاشم بود. او با
همه سرمایہهای مادی و معنوی خویش
تأثیر بسیار مهمی در - حفظ اسلام - از
خطرات جامعھی عرب جاهلـۍ داشت.
حمایتهای او از پیامبر از زمان کودکی
و بہ عهده گرفتن سرپرستی آن حضرت
شروع شد. با شروع بعثتـ نيز او یکی از
اولین حامیان نهضت نبوی بود. ابوطالبـ
لحظہای از حمایت کامـل خود از پیامبر
دست نکشید و این حمایت را تا آخرین
روزهای حیاتش نیز ادامه داد.
~ آیتالله مکارم شیرازی
.
درختکاری با توجه بھ نوع درخت و آب
و هواۍ منطقه میتواند تاثیر به سزایی
در کاهش آلودگیهای زیستی ایفاکند از
جمله فواید درختکاری مۍتوان به :
🌳 ــ احساسشادی جمعی را بهبود
میبخشند .
ـــ به بھبود کیفیت آب کمک مۍکنند
و با جذب گونههای مختلف حیواناتـ
به شهرها هوا را تمیز میکنند .
ـــ کنترل آب و تغذیھ سفرههـای آب
زیرزمینی، تعدیل آب و هوا، تولید و
ایجاد اکسـیژن و کاهش آلایندھها
اشارهکرد .
؛ . .
درخت بھ عنوان كارخانه طبیعۍ
میتواند نقش بسیار موثری را در
زمینه كاهش الودگی هوا ایفا كند.
درختکاری راه علاجی برای کاهش
اینمقولہ است. گرچه بشر امروزه
به تکنولوژیهایی براۍ مبارزھ بـا
آلودگۍها دست یافته ولی بهنظر
میرسد که برگـِ درختان و گیاهان
میتوانند ـ بهترین وسیلہ ـ جھت
بهبود کیفیت هوای محیطِزیست
بشرۍ باشد .
ــ این جانداران قادرند گازها و ذرات
آلاینده را از هوا خارجکرده و جوامع
را در جھت زندگی هر چه مطلـوبتر
یاري کنند.
آلودگی هوا، یکی از جدیترین مسائل
زیست محیطۍ است کھ تمدن کنونی
بشر را تھدید میکند . عوامـل آلودگي
هوا را میتوان در دو دستهٔ طبیعی و
انسانی قرار داد.
¹. فوران آتشفشانها، آتشسوزی در
جنگلها از عوامل طبیعۍ میباشد.
². استخراج از معادن، حمل و نقل،
فعالیتهای صنعتی و نیز کشاورزۍ
عوامل انسانی هستند.
• و اغلب اوقات عوامل انسانۍ باعث
آلودگیهوا میشود. وقوع فرایندهای
طبیعۍ بسیار کمیاب است و معمولـا
برخلاف فعالیتـهای انسانی، منجر بھ
آلودگی هواییِ همهـگیر و جهانی نمی
شوند و اثرات محلۍ دارند.
؛ |
بعثت نبیاکرم ﷺ براي بشر آغاز راه تازهای
بود. دنیای قبل از بعثت پیامبر، دنیاۍ بسیار
بد و غیرقابل تحملی بود.
دنیای گرایش و جذب مادیات شدن ، دنیاۍ
خوی حیوانی، دنیای بیمھاری قدرتمندان و
زورمندان و زورگویان، دنیایتبعیض و فساد
و ظلم و شھوترانی و بیبندوباري .
ــ ـ ـــــــ
این وضعیتـ، مخصوص منطقهٔ حجاز نبود؛
آن دو دولت بزرگی هم که منطقهٔ عربستان
را احاطه کرده بودند - یعنی ایران ساسانی
و امپراتـورۍ روم - گرفتار همین مشکلات
بودند.
~حضرتِ آقا .