🇮🇷
#یادداشت
💢گردنه های پیش روی اجرای قانون پوشش
🔹مسئله پوشش به تبع مسئله زن از مسائل دامن دراز تاریخ آفرینش انسان است. این مسئله از گذشته های دور فراز و فرودهای زیادی از پوشش حداکثری تا برهنگی را در طول تاریخ تجربه کرده است.
🔺پس از بالا گرفتن تب مدرنیته و افزایش مطالبات به حق یا نیازسازی های صورت گرفته زنان، به کم پوششی بیشتر دامن زده شده است.
در این فضا تلاش برای پوشش و تلاش برای تصویب و اجرای قانون پوشش کاری بس سخت و سنگین است."فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ؛ و او در آن گذرگاه سخت قدم ننهاد" "وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْعَقَبَةُ؛
ﻭ ﺗﻮ ﭼﻪ میدﺍﻧﻲ ﺁﻥ ﮔﺮﺩﻧﻪ ﺳﺨﺖ ﭼﻴﺴﺖ ؟"
🔺غرض از نگارش مطلب، یادآوری سختی کار و احمز بودن( تندی، تیزی، سختی و سوزندگی) آن است تا اولا افضل بودن اقدامات هرچند کوچک بر اساس روایت «افضل الاعمال احمزها» مشخص شود، ثانیا در تصویب و اجرای این قانون نگاه همه جانبه ای به همه مسائل صورت گیرد.
برخی سختی های پیش روی اعمال قانون پوشش عبارت است از:
1⃣اقناع سازی نخبگان مخالف قانون پوشش
نخبگان مخالف اعتقادی و نظری و سیاسی حجاب و پوشش، در گروه های علمی و سیاسی و اجتماعی و .. هستند. اقناع این طیف برای تصویب و اجرای پوشش سخت است. در گذشته با نبود فضای مجازی مباحث علمی و نظری محصور در کتاب ها، حوزه های علمیه، دانشگاهها و برخی جلسات بود. با گسترش فضای مجازی هر فرد نخبه یا به ظاهر نخبه می تواند فرضیه خودش را در هر مسئله ای از جمله عدم لزوم حجاب در فضای مجازی بدون رصد نقدها و پاسخ ها بارگزاری کند. این فرضیه ها مستمسک گروهی برای رد کردن برخی قوانین شرعی از جمله پوشش و حجاب می شود.
2⃣ احساس اقلیت
تصویب و اجرای قانون پوشش کامل در جهان در حال حاضر منحصر به برخی کشورهای محدود است. حرکت بر خلاف این روند و جریان و نیرنگ بسیار بسیار بزرگ: "وَمَكَرُوا مَكْرًا كُبَّارًا
ﻭ [ ﺍﻳﻦ ﭘﻴﺸﻮﺍﻳﺎﻥ ﮔﻤﺮﺍﻫﻲ ، ﺑﺮﺍﻱ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﻧﮕﺎﻩ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺩم ] ﻧﻴﺮﻧﮕﻲ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ"
با توجه به ارتباطات گسترده میان کشورها امری دشوار است.
3⃣ تحول در گروه های مرجع
گسترش فضای مجازی و در دسترس بودن برخی هنرها، ذائقه نسل کنونی را تغییر داده است. در گذشته ای نه چندان دور، بزرگان، علما، مراجع، پدر و مادر و سنت ها آیینی و ملی هر کشوری مرجع مردم و جوانان بودند. این مرجعیت در حال حاضر تغییر و آدم های بیگانه با اعتقاد و علم، محبوب قلب نسل نو و ویترین رسانه ها شده اند. پدر معنوی نسل کنونی این چهرها هستند. برخی یا بیشتر این چهره ها اعتقاد یا التزامی به پوشش ندارند، بنابراین تغییر ذائقه نسل طرفدار این چهره ها و ویترین ها بسیار دشوار است
4⃣ویترین مادی چشم نواز برخی کشورها
نگاهی به برخی کشورهای مسلمان منطقه و جهان، به ظاهر تجربه موفقی در نگاه مخاطبان به نمایش می گذارد. از سویی شل پوششی و ضعف پوشش یا حتی نیمه عریانی و از سوی دیگر ادعای مسلمانی و و بزرگی و زیبایی مراکز و مساجد دینی و شلوغی این مراکز این ذهنیت را در ذهن برخی مخاطبان القا می کند که می شود میان هر دو یعنی بی حجابی و ادعای مسلمانی جمع کرد.
5⃣ مدیران بی انگیزه
عدم اعتقاد و باور مندی از سوی برخی مدیران و تفاوت رفتار و گفتار برخی مدیران با پوشش و رفتار خانواده نیز مزید بر سختی کار شده است. این عده از مدیران، انگیزه لازم برای تصویب یا اجرای چنین قوانینی ندارند.
✍ موسی_سلیمانی
🔖 #لبیک_یا_خامنه_ای
🔖 #عفاف_حجاب
🇮🇷 #مهارتورم #رشد_تولید
🖇 #روشنگری #ثامن
.
♻️ شش پاسخ به شش اشکال مخالفان نهی از منکر
🔰 معمولا کسانی که حجاب را قبول ندارند و رعایت نمیکنند، زمانی که به ایشان تذکر میدهید، یکی از این موارد را در جواب شما خواهند گفت:
1⃣ میگویند: «موسی به دین خود، عیسی به دین خود».
⬅️ پاسخ: البته ما اگر بخواهیم طبق دین خودمان رفتار کنیم، که «امر به معروف و نهی از منکر» را واجب کرده، میبایست به شما تذکر بدهیم. اما شما می گویید کسی نباید دیگران را نسبت به کارهای دینیاش امر و نهی کند، درحالی که خودتان این کار را میکنید. شما میگویید «نهی از منکر» دخالت در کار دیگران است و کار درستی نیست، اما همین الان دارید ما را از تذکر دادن، نهی میکنید و در کار ما دخالت میکنید!
شاید برخی در جواب ما بگویند: «شما زمانی حق دارید به ما تذکر بدهید که ضرری به شما برسد، وگرنه این کار شما، دخالت در مسائل شخصی است. از بی حجابی ما ضرری به شما نمیرسد».
در جواب باید گفت: حتما بیحجابی شما که باعث تحریک دیگران میشود، برای بسیاری افراد جامعه ضرر دارد از جمله فروپاشی خانواده. جدا از این ضررهای اجتماعی که حتی در نتایج تحقیقات دانشمندان غربی هم آمده، باید گفت که نهی از منکر، دستور خدایی است که خالق ما و شماست، اما شما معتقدید که خدا، دستور خوبی نداده و در این مورد با خداوند، اختلاف نظر دارید! اما شما طبق تفکر خودتان رفتار نمی کنید.
2⃣ میگویند: «مگر دین اجباری است؟ لا اکراه فی الدین».
⬅️ پاسخ: این حرف، در مورد اصل پذیرش دین است. یعنی هیچکس را حتی با زور اسلحه، نمیتوان اجبار کرد که به دینی که ما اعتقاد داریم، ایمان بیاورد. ایمان، اعتقاد درونیِ فرد است که با اختبار خودش حاصل میشود. در غیر این صورت، او میتواند در ظاهر بگوید «ایمان آوردم»، ولی واقعا ایمان نیاورد. اگر «لا اکراه فی الدین» به این معنا باشد، پس فلسفه امر و نهی و واجب و حرام الهی چیست؟
قوانین بشری هم همینطور است، شما میتوانید به کشوری، وارد نشوید، اما اگر وارد شدید، مجبورید قوانین آن را رعایت کنید.
3⃣ میگویند: «چرا به اختلاسها و دزدیها اعتراض نمیکنید».
⬅️ پاسخ: دزدی و اختلاس منکر است، بیحجابی و عریانی هم منکر است. اما بستر تحقق بیحجابی، فضای علنی و بستر تحقق اختلاس و دزدی، محیط پنهان است. کسی علنی و آشکار و با اعلان عمومی اختلاس نمیکند. بله اگر همزمان اختلاس و کشف حجاب رخ دهد و شما اطلاع داشته باشید اما فقط به کشفحجاب اعتراض کنید، اشکال شما وارد است. مضافا که ممکن است عدهای به صورت تخصصی به اختلاسها و حفرههای قانونی این منکر اعتراض کنند و عدهای به کشفحجاب، آیا اقدام هر کدام مانع اقدام دیگری خواهد شد؟!
4⃣ میگویند: «این بیحجابی ما، در واقع اعتراض است، اعتراض به اختلاسها و بیعدالتیها».
⬅️ پاسخ: کسی که اختلاس کرده یا عدالت را رعایت نمیکند، یک کار ضددینی و خلاف اسلام انجام داده. آیا اسلام گفته بود برود دزدی و اختلاس کنید؟ اگر شما هم دستور دینی حجاب را کنار بگذارید، شبیه او شدهاید و در همان مسیر حرکت کردهاید. آیا این اعتراض است یا همراهی؟! مثل این است که من در اعتراض به کسی که مواد مخدر مصرف میکند، بگویم چون او مواد مخدر مصرف میکند، من هم در اعتراض به او سیگار میکشم!
5⃣ میگویند: «در شرایطی که وضعیت اقتصاد و گرانی، اینچنین است، شما نمی توانید به بی حجابی، اعتراض کنید. فقر، دینی باقی نمیگذارد. هر وقت وضعیت اقتصاد خوب شد، ما هم حجاب را رعایت میکنیم».
⬅️ پاسخ: اولا که معمولا هر چه به مناطق مرفهتر در شهرها نزدیک میشویم، روند کشف حجاب و عریانی بیشتر میشود. پس فقر، علت اصلی این منکر دینی و قانونی نیست. علاوه بر این، ریشه فقر در بخشی از جامعه، بیدینی بخش دیگر آن است. منکراتی مثل کم فروشی، کم کاری، خیانت، دست درازی به بیتالمال، اختلاس و سیاستهایی که به تقویت سرمایهداری زالو صفتانه میانجامد، از مصادیق بیدینی است نه دینداری.
6⃣ میگویند: «دیگر فایده ای ندارد، شما نمیتوانید وضعیت حجاب را به حالت سابق برگردانید».
⬅️ پاسخ: این نگاه محصول این نظریه است که اکثریت جامعه به ویژه خانمها با مسالهای به نام حجاب مخالفند. درحالی که در طول ماههای گذشته مشخص شد که اکثر بانوان با سیاست کشف حجاب همراه نیستند. بعد از غائله زن، زندگی، آزادی با اینکه تصور برخی سردمداران این جریان کشف حجاب اکثریت خانمهای جامعه بود، اما شاهد بودیم که این اتفاق برعکس افتاد. خصوصا بعد از اینکه مشخص شد که نزاع بر سر کشف حجاب سر نیست و انتهای این مسیر برهنگی، عریانی و از بین رفتن نهاد خانواده است. اینکه وضعیت حجاب به حالت قبل بر میگردد یا نه، وظیفه ما نیست، ما وظیفه داریم در کنار مطالبه اقدام قانونی بازدارنده از سوی نهادهای مسئول، اجرای امر به معروف و نهی از منکر زبانی را اجرا کنیم.
یادداشتهای حمید رسایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۲۳ تیرماه سالروز تولد شهید محمدرضا تورجیزاده/ روضهای که شهید تورجیزاده پشت بیسیم برای شهید خرازی خواند
◾️گفتنی است مزار شهید تورجیزاده گلستان شهدا اصفهان میباشد.
شادی روحش صلوات🌹
💠 اللّٰهمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّكَ ٱلْفَرَجَ 💠
🔴 طرح جامعی برای #حجاب در میان نیست!
🔹یکی از نکاتی که باید در ارائه راه حل ها در نظر بگیریم، این است که ساده انگاری نکنیم. ساده انگاری و نگاه سطحی به مسائل و پدیده ها یکی از آفت های جدی سیاستگذاری و برنامه ریزی است. عموم مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی از این دسته هستند.
🔸بطور مثال در مسئله حجاب که روز به روز بغرنج تر هم می شود، سادگی است اگر کسی بگوید: «ما طرحی داریم که یک روزه یا یکساله و دوساله و حتی چندساله، پدیده بی حجابی را حل می کنیم.» این نگاه سطحی و ساده، یکی از موانع کار راهبردی و جامع است.
🔹همچنین ساده انگارانه است اگر بگوئیم «وضعیت حال» را رها کنیم و کاری انجام ندهیم و بنشینیم برنامه 10 ساله و 20 ساله تنظیم کنیم. حرف این است که نگاه سطحی و کم عمق و کارهای به اصطلاح ضربتی بی مبنا و تهی از محتوا، ما را به هدف نمی رساند. هم برنامه کوتاه مدت می خواهد هم بلندمدت؛ ضمن اینکه الزامات جامعه و انسجام ملی و امنیت روانی مردم باید در همه برنامه ها لحاظ شود.
🔸آنچه از مجموع تصمیم ها و اقدامات ارکان نظام جمهوری و دستگاه های فرهنگی، آموزشی، قضایی و انتظامی در مسئله حجاب می فهمیم نه خبری از اقدام راهبردی و جامع و برنامه ریزی چندساله در میان است و نه هم طرح کوتاه مدت مناسب شرایط و لزوم رعایت شرایط عقلانی و انسجام جامعه.
🔹به نظر می رسد نظام در مسئله حجاب طرح جامعی ندارد؛ اگر هم طرحی در میان است شاید در جلسات درگوشی و تو در توی مقامات و جلسات خصوصی خودشان مطرح است! طرحی هم که عموم نخبگان و مردم از آن بی اطلاع باشند ره بجایی نبرد!
🔸مثل این حقیر، خیلی ها، از اول نوشتند و گفتند که بی حجابی بخشی از زنان جامعه، اولویت اصلی و مسئله اصلی کشور نیست؛ حال هم تکرار می کنیم که مسئله اصلی نیست اما به اندازه خودش هم برنامه ای برایش تدارک دیده نشده!
🔹بجز راهپیمایی ها و تجمعات سالانه در هفته حجاب و عفاف(به مناسبت کشتار فجیع مردم در مسجد گوهرشاد بدستور رضاخان)، برنامه خاص دیگری از سوی نهادهای فرهنگی شاهد نبوده و نیستیم. در حالیکه اساساً تجمع و راهپیمایی و اعتراض، همان وظیفه عمومی و مطالبه مردمی است و وظیفه حاکمیت چیز دیگری است؛ ولی نهادهای حاکمیتی این تجمعات را هم بدست گرفته و آنرا حاکمیتی کرده اند و حتی اجازه تجمع به گروه های دیگر مردمی نمی دهند!
🔸بطور مثال در همین ایام شاهد تجمع و تحصن اعتراضی جمعی از مردم به کشف حجاب و بی عملی دستگاه ها در تهران بوده ایم که دستگاه ها تاب نیاوردند و اقدام به بازداشت و کتک کاری این جمع کردند. اقدام بسیار غلطی که انتظار است شخص محسنی اژه ای و سردار رادان بابت آن از مؤمنین رسماً عذرخواهی نمایند. ممکن است ما اینگونه تجمعات را اولویت ندانیم و تبلیغ نکنیم، اما به هرشکل دغدغه جمعی از مؤمنین و دلسوزان بوده و نباید با تجمع مسالمت آمیز بدین شکل برخورد می شد.
🔹برخی از مسئولین و تصمیم گیران عرصه حجاب، یا در حال افراط و برخوردهای سلبی و نفرت پراکن گشت ارشاد بودند یا در حال تفریط و رها کردن اصل داستان! انتظار این بود بعد از حوادث سال گذشته، دستگاه های تصمیم ساز و تصمیم گیر دست یاری به سمت نخبگان دراز کرده و با همفکری و همدلی، انتقادات و راهکارها را شنیده و به طرح جامع راهبردی همراه با اقدامات کوتاه مدت، منتهی می شد اما خبری نیست!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مدیرعامل صندوق بازنشستگی: هزار میلیارد تومان بودجه برای متناسبسازی حقوق بازنشستگان تعیین شده است.
رئیسی: نباید از سرزمین فرصتها غافل شد
🔹رئیسجمهور پس از بازگشت از آفریقا: ارتباط ما با قارهٔ آفریقا، مثل ارتباط با کشورهای قارهٔ آسیا و دیگر نقاط جهان اهمیت دارد.
🔹نباید ارتباط با این قاره که سرزمین فرصتهاست دچار غفلت شود.
🔹توافق بر سر تهاتر محصولات پتروشیمی با کالاهای اساسی از دستاوردهای مهم سفر بود.
برنامه ۳۱۰ میلیاردی بنیاد مستضعفان برای حمایت از محرومان استان مرکزی
🔹فتاح: بنیاد مستضعفان در احداث ۱۵۰۰ واحد مسکونی برای محرومان استان مرکزی مشارکت دارد و تمام خانوادههای دارای ۲ معلول این استان خانهدار میشوند.
🔹۹۵ میلیارد تومان برای پروژههای عمرانی، طرحهای آبادانی و محرومیتزدایی تخصیص یافت و ۲۵ میلیارد تومان برای پاسخ به مراجعات موردی در اختیار کمیته امداد و بهزیستی قرار گرفت.
🔹برای گرهگشایی و اشتغال محرومان استان مرکزی، اعتباری ۹۰ میلیارد تومانی از طریق تسهیلات قرضالحسنه تخصیص داده شد.
🔹زمین کارخانۀ قندشازند بهنفع مردم تعیینتکلیف شد و بنیاد برای توسعۀ صنعت دامپروری استان، ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری میکند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چرا موشک هایپرسونیک یک سلاحِ ویژه است؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا اختیارات رهبر ایران حد و مرز مشخصی ندارد؟
💢 مقایسه اختیارات رهبر ایران با سایر کشورها:
⁉️ عالی ترین مقام اجرایی در کشورها چه کسانی هستند؟
‼️ اجازه انحلال مجلس در کشورها توسط کدام نهاد انجام میشود؟
⁉️ عزل و نصب وزراء در دنیا توسط کدام مسئول انجام میشود؟
‼️ عزل و نصب رئیس جمهور در ایران با چه کسی است؟
⁉️ پادشاه بریتانیا بر چه اساس انتخاب میشود؟
‼️ نظارت بر عملکرد رهبری چگونه صورت میگيرد؟
🔹برشی از سخنرانی #حجت_الاسلام_راجی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اهدای ۳۰ دستگاه آمبولانس به مراکز درمانی مناطق محروم کشور توسط بنیاد مستضعفان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌مادر شدن بهانه و دلیل نمی خواد فقط عشق و اراده می خواد تا با هر شرایطی بهترین مادر باشی
🔴 تفسیر دقیق «وجوب حفظ نظام» در کلام رهبر انقلاب
🔰رهبر انقلاب در یکی از دیدارهایشان با جمعی از دانشجویان فرمودند:
" اینکه امام فرمودند [حفظ نظام] از اوجب واجبات است یا اوجب واجبات است، بعضی تصوّر میکنند که منظور از نظام که در اینجا گفته میشود صرفاً همین ساختار سیاسیِ موجود است که این را ما باید به هر قیمتی حفظ کنیم؛ [نه]، تنها این نیست، نظام فقط ساختار سیاسی نیست؛ نظام یعنی ساختار سیاسی با مجموعهی اهداف و آرمانهایی که در آن است. حفظ نظام، یعنی حفظ همهی ارزشهایی که نظام اسلامی خودش را متعهّد به آنها میداند "
#یعنی اگر تلاش مسئولین صرفا معطوف به حفظ ساختارها شد ولی نسبت به اهداف و آرمانهای انقلاب که همان ارزشهای اسلام ناب محمدی(ص) است دچار بی رغبتی بشوند این حفظ ساختار نشان از تعهد آنها ندارد بلکه نشان میدهد این مسئولیت برای آنها صرفا ابزاری برای ارضای شهوت قدرت میباشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷
🎥 #موشن_گرافیک | بانوی تراز انقلاب
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥در روح و جان من میمانی ای وطن