eitaa logo
کانال فرهنگی هنری صدرا
113 دنبال‌کننده
627 عکس
460 ویدیو
0 فایل
کانال فرهنگی هنری صدرا وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ،،،، #آیات_پیامکی #حکمتهای_نهج_البلاغه #چهل_حدیث #دستنوشته #مهدویت #طبـــ-سنتی-اسلامی لینک کانال:https://eitaa.com/amfa455sa ارتباط با ادمین @amfa455
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨وَقَالَ امیرالمومنین علی علیه السلام : «إِذَا أَقْبَلَتِ الدُّنْيَا عَلَى [قَوْمٍ أَعَارَتْهُمْ مَحَاسِنَ غَيْرِهِمْ وَإِذَا أَدْبَرَتْ عَنْهُمْ سَلَبَتْهُمْ مَحَاسِنَ أَنْفُسِهِمْ‌] أَحَدٍ أَعَارَتْهُ مَحَاسِنَ غَيْرِهِ وَإِذَا أَدْبَرَتْ عَنْهُ سَلَبَتْهُ مَحَاسِنَ نَفْسِه». موضوعی که در حکمت نهم به آن اشاره‌شده، هشدار نسبت به واقعیت‌های غلط جامعه است. امیرمؤمنان دراین‌باره به جامعه انسانی برای وجود برخی از روش‌ها، رفتارها و سنت‌های غلط هشدار می‌دهد. حضرت می‌فرماید: «چون دنيا به كسى روى آورد، نيكى‌هاى ديگران را به او عاريت دهد و چون از او روى برگرداند خوبى‌هاى او را نيز بِرُبايد». هرگاه شما دیدید، دنیا روی خوش به کسانی نشان داد و خودنمایی کرد، منتظر این باشید که خوبی‌های دیگران را به آن‌ها نسبت دهند؛ زیرا دنیا به آن‌ها رو کرده است. آن‌ها در جایگاهی از موقعیت مالی، سیاسی، اجتماعی، علمی و حتی موقعیت دینی و مذهبی قرارگرفته‌اند که مصداق موقعیت دنیایی است؛ ازاین‌رو منتظر یک نتیجه خواهیم بود و آن این که انسان، قوم یا حزبی که دنیا به آن‌ها رو کرده است، عاریه دار محاسن و خوبی‌های دیگران می‌شوند، به‌گونه‌ای که هرچه انسان‌های خوب در عالم خدمت می‌کنند به آن‌ها عاریه می‌دهند؛ یعنی اگر دیگران صادق، خوب و شجاع هستند، بی‌درنگ آن‌ها را نیز انسان‌های صادق، خوب و شجاع معرفی می‌کنند و از آن‌ها تعریف می‌نمایند. کانال فرهنگی هنری صدرا @amfa455sa
004100.mp3
209K
آیه ۱۰۰سوره نسا: «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» «بسم الله الرحمن الرحیم» «وَمَنْ يُهَاجِرْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُرَاغَمًا كَثِيرًا وَسَعَةً ۚ وَمَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا» ترجمه: کسی که در راه خدا هجرت کند، جاهای امنِ فراوان و گسترده‌ای در زمین می‌یابد. و هر کس بعنوان مهاجرت به سوی خدا و پیامبر او، از خانه خود بیرون رود، سپس مرگش فرا رسد، پاداش او بر خداست؛ و خداوند، آمرزنده و مهربان است. تفسیر روایی: پیامبر (صلی الله علیه و آله)- هرکس به خاطر دینش از جایی به جایی بگریزد، هرچند که یک وجب زمین باشد، بهشت بر او واجب می‌شود، و همراه پدرش ابراهیم (علیه السلام) و پیامبرش محمّد (صلی الله علیه و آله) می‌باشد. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۴۰۶ کانال فرهنگی هنری صدرا @amfa455sa
004090.mp3
286.8K
آیه۹۰سوره نسا: «اعوذبالله من الشیطان الرجیم» «بسم الله الرحمن الرحیم» «إِلَّا الَّذِينَ يَصِلُونَ إِلَىٰ قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُمْ مِيثَاقٌ أَوْ جَاءُوكُمْ حَصِرَتْ صُدُورُهُمْ أَنْ يُقَاتِلُوكُمْ أَوْ يُقَاتِلُوا قَوْمَهُمْ ۚ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَسَلَّطَهُمْ عَلَيْكُمْ فَلَقَاتَلُوكُمْ ۚ فَإِنِ اعْتَزَلُوكُمْ فَلَمْ يُقَاتِلُوكُمْ وَأَلْقَوْا إِلَيْكُمُ السَّلَمَ فَمَا جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ عَلَيْهِمْ سَبِيلًا» ترجمه: مگر آنها که با همپیمانان شما، پیمان بسته‌اند؛ یا آنها که به سوی شما می‌آیند، و از پیکار با شما، یا پیکار با قوم خود ناتوان شده‌اند؛ (نه سر جنگ با شما دارند، و نه توانایی مبارزه با قوم خود.) و اگر خداوند بخواهد، آنان را بر شما مسلطّ می‌کند تا با شما پیکار کنند. پس اگر از شما کناره‌گیری کرده و با شما پیکار ننمودند، (بلکه) پیشنهاد صلح کردند، خداوند به شما اجازه نمی‌دهد که متعرّض آنان شوید.» تفسیر روایی: امام باقر (علیه السلام)- منظور از کلام خداوند: قَوْمٍ بَیْنَکُمْ وَ بَیْنَهُم مِّیثَاقٌ، هلال‌بن‌عویم سُلَمی است که از سوی قومش با رسول خدا (صلی الله علیه و آله) پیمان بست و در پیمان صلح با او گفت: «ای محمّد! با این شرط که هرکس به نزد ما آمد، او را نترسانی و هرکس به نزد تو آمد، ما او را نترسانیم». و خداوند از اینکه به فردی از ایشان طبق عهد، آسیبی برسد، نهی کرد». تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۳۶۲ کانال فرهنگی هنری صدرا @amfa455sa
004080.mp3
82K
آیه۸۰سوره نسا: «مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَنْ تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا» ترجمه: «کسی که از پیامبر اطاعت کند، خدا را اطاعت کرده؛ و کسی که سرباز زند، تو را نگهبان (و مراقب) او نفرستادیم (و در برابر او، مسؤول نیستی). تفسیر روایی: پیامبر (صلی الله علیه و آله)- پیامبر (صلی الله علیه و آله) در آغاز وصیّتش به علی (علیه السلام) فرمود: «ای علی (علیه السلام) هرکس از زنان و اصحابم که با تو به ستیز و دشمنی برخیزد از امر من سرپیچیده و هرکس از امر من سرپیچی کند خدا را معصیت کرده است. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۳۳۰ کانال فرهنگی هنری صدرا @amfa455sa
حکمت 11 نهج البلاغه وَ قَالَ (علیه السلام): إِذَا قَدَرْتَ عَلَى عَدُوِّكَ فَاجْعَلِ الْعَفْوَ عَنْهُ شُكْراً لِلْقُدْرَةِ عَلَيْهِ. ترجمه: «اگر بر دشمنت دست يافتى، بخشيدن او را شكرانه پيروزى قرار ده.» تفسیر: شکر در برابر نعمت، یک واجب عقلی است؛ ازاین‌رو می‌گویند: شکر در برابر خدای متعال، دلیل شرعی نمی‌خواهد؛ یعنی اگر خود خدا هم نگوید، انسان با عقل خودش این مطلب را می‌فهمد که باید شکر نعمت‌های الهی را به‌جای آورد، چراکه شکر منعم، یک واجب عمومی است؛ به‌گونه‌ای که اگر حتی دشمن هم در حق انسان خوبی کرد باید از او تشکر نمود. نشانه‌ی شکر، باید عفو و گذشت باشد. بجا آوردن سجده شکر برای قدرت یافتن، کار بدی نیست؛ اما امام× عفو و گذشت را نشانه‌ی شکر می‌داند. عفو و گذشت، بحثی اخلاقی و یکی از ابزارهای مدیریت اجتماعی است. کانال فرهنگی هنری صدرا @amfa455sa
004072.mp3
114.8K
آیه۷۲سوره نسا: «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» «بسم الله الرحمن الرحیم» وَإِنَّ مِنْكُمْ لَمَنْ لَيُبَطِّئَنَّ فَإِنْ أَصَابَتْكُمْ مُصِيبَةٌ قَالَ قَدْ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيَّ إِذْ لَمْ أَكُنْ مَعَهُمْ شَهِيدًا ترجمه: «در میان شما، افرادی (منافق) هستند، که (هم خودشان سست می‌باشند، و هم) دیگران را به سستی می‌کشانند؛ اگر مصیبتی به شما برسد، می‌گویند: «خدا به ما نعمت داد که با مجاهدان نبودیم، تا شاهد (آن مصیبت) باشیم!» تفسیر روایی: هنگامی که علی (علیه السلام) از بصره آمد، و آن سالی بود که من به حدّ بلوغ رسیده بودم، با او به بصره آمدم. در برابرش مردانی بودند که توبیخشان می‌فرمود و به آنان می‌گفت: چه چیز شما را که اشراف قوم خود هستید بر آن داشت که از یاری به من طفره زنید»؟... امام علی (علیه السلام) به پدرم نگاهی کرد و فرمود: «[گرچه مردم عهد می‌شکنند و به امر من عمل نمی‌کنند] امّا [تو] مخنف‌بن‌مسلم و قومش خلف وعده نمی‌کنند و مَثل آنان مثل آن قومی نیست که خدا درباره‌اش فرموده است: وَ إِنَّ مِنْکُمْ لَمَنْ.... کانال فرهنگی هنری صدرا @amfa455sa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جایگاه مهدویت در معارف عالیه دینی! رهبر معظم انقلاب اسلامی کانال فرهنگی هنری صدرا @amfa455sa
004060.mp3
272.5K
آیه ۶۰ نسا: «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» «بسم الله الرحمن الرحیم» «أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحَاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَقَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ وَيُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُضِلَّهُمْ ضَلَالًا بَعِيدًا» ترجمه: آیا ندیدی کسانی را که گمان می‌کنند به آنچه (از کتابهای آسمانی که) بر تو و بر پیشینیان نازل شده، ایمان آورده‌اند، ولی می‌خواهند برای داوری نزد طاغوت و حکّام باطل بروند؟! با اینکه به آنها دستور داده شده که به طاغوت کافر شوند. امّا شیطان می‌خواهد آنان را گمراه کند، و به بیراهه‌های دور دستی بیفکند. کانال فرهنگی هنری صدرا @amfa455sa
004048.mp3
133.2K
آیه ۴۸سوره نسا: موضوع:گناهی که خداوند هرگز نمی بخشد «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» «بسم الله الرحمن الرحیم» «إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَٰلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ ۚ وَمَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرَىٰ إِثْمًا عَظِيمًا» ترجمه: خداوند (هرگز) شرک را نمی‌بخشد! و پایین‌تر از آن را برای هر کس (بخواهد و شایسته بداند) می‌بخشد. و آن کسی که برای خدا، شریکی قرار دهد، گناه بزرگی مرتکب شده است.» تفسیر روایی: امام علی (علیه السلام)- بدانید که ظلم و ستم، سه‌گونه است: «ستم نابخشودنی و ستم قابل پی‌گیری، و ستم آمرزیده و بی‌پیگیری، امّا ظلم نیامرزیدنی؛ شرک به خداست، خداوند سبحان فرموده است: إِنَّ اللهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ؛ امّا ستمی که آمرزیده می‌شود، ظلم بر خود در برخی پیشامدها است. و امّا ستمی که پی‌گیری می‌شود؛ ستم مردم به یکدیگر است، بازخواست در آنجا سخت است، زخم با کارد و تازیانه‌زدن نیست ولی چنان است که این‌ها در برابرش کوچک است». تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۲۰۸ کانال فرهنگی هنری صدرا @amfa455sa
840_12603602518077.mp3
112.8K
آیه۴۰سوره نسا: موضوع:عدالت خدا در ضمن ارحم الراحمین بودنش «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» «بسم الله الرحمن الرحیم» إِنَّ اللَّهَ لَا يَظْلِمُ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ ۖ وَإِنْ تَكُ حَسَنَةً يُضَاعِفْهَا وَيُؤْتِ مِنْ لَدُنْهُ أَجْرًا عَظِيمًا» ترجمه: خداوند (حتّی) به اندازه سنگینی ذره‌ای ستم نمی‌کند؛ و اگر کار نیکی باشد، آن را دو چندان می‌سازد؛ و از نزد خود، پاداش عظیمی (در برابر آن) می‌دهد تفسیر روایی: ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- مِثْقالَ ذَرَّةٍ؛ خداوند به‌اندازه‌ی مثقال ذره که مثل مورچه‌ی قرمز کوچکی که از فرت کوچکی دیده نمی‌شود است [ظلم نمی‌کند]. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۱۸۴ ,ظلم_ازخدا کانال فرهنگی هنری صدرا @amfa455sa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@ روش معاشرت با مردم@ وَ قَالَ (علیه السلام): خَالِطُوا النَّاسَ مُخَالَطَةً إِنْ مِتُّمْ مَعَهَا بَكَوْا عَلَيْكُمْ، وَ إِنْ عِشْتُمْ حَنُّوا إِلَيْكُمْ. روش زندگى با مردم (اخلاقى، اجتماعى): و درود خدا بر او، فرمود: با مردم آنگونه معاشرت كنيد، كه اگر مرديد بر شما اشك ريزند، و اگر زنده مانديد، با اشتياق سوى شما آيند. تفسیر; اشاره به این که پیوند محبت و دوستى را از طریق برخورد خوب و نیکى و خدمت کردن به مردم آنچنان محکم کنید که شما را به منزله نزدیک ترین عزیزان خود بدانند; هرگاه از دست بروید جاى شما در میان آنها خالى باشد; ولى در دل همواره از شما یاد کنند و بر عواطف و محبت هایى که نسبت به آنها داشتید اشک بریزند و در حال حیات پروانه وار گرد شما بگردند و از معاشرت با شما لذت ببرند. کانال فرهنگی هنری صدرا @amfa455sa
004031.mp3
110.7K
آیه ۳۱سوره نسا: موضوع پرهیز از ارتکاب گناهان کبیره «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» «بسم الله الرحمن الرحیم» «إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبَائِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَنُدْخِلْكُمْ مُدْخَلًا كَرِيمًا» ترجمه: اگر از گناهان بزرگی که از آن نهی می‌شوید پرهیز کنید، گناهان کوچک شما را می‌پوشانیم؛ و شما را در جایگاه خوبی وارد می‌سازیم. تفسیر روایی: امام رضا (علیه السلام)- إِنْ تَجْتَنِبُوا کبائرَ ماتنُهونُ عنهُ نکفِّر عنکم سیئّاتِکم؛ بت‌پرستی، میگساری، آدم‌کشی، عاق‌والدین، تهمت زنازدن به زن شوهردار، فرار از نبرد و خوردن مال یتیم از گناهان کبیره هستند. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۱۴۲ کانال فرهنگی هنری صدرا @amfa455sa
کانال فرهنگی هنری صدرا @amfa455sa
004023.mp3
501.9K
آیه ۲۳ سوره نسا موضوع:ازدواج با چه کسانی مجاز نیست؟ حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهَاتُكُمْ وَبَنَاتُكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ وَعَمَّاتُكُمْ وَخَالَاتُكُمْ وَبَنَاتُ الْأَخِ وَبَنَاتُ الْأُخْتِ وَأُمَّهَاتُكُمُ اللَّاتِي أَرْضَعْنَكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ مِنَ الرَّضَاعَةِ وَأُمَّهَاتُ نِسَائِكُمْ وَرَبَائِبُكُمُ اللَّاتِي فِي حُجُورِكُمْ مِنْ نِسَائِكُمُ اللَّاتِي دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَمْ تَكُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ وَحَلَائِلُ أَبْنَائِكُمُ الَّذِينَ مِنْ أَصْلَابِكُمْ وَأَنْ تَجْمَعُوا بَيْنَ الْأُخْتَيْنِ إِلَّا مَا قَدْ سَلَفَ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَحِيمًا ترجمه: حرام شده است بر شما، مادرانتان، و دختران، و خواهران، و عمه‌ها، و خاله‌ها، و دختران برادر، و دختران خواهر شما، و مادرانی که شما را شیر داده‌اند، و خواهران رضاعی شما، و مادران همسرانتان، و دختران همسرتان که در دامان شما پرورش یافته‌اند از همسرانی که با آنها آمیزش جنسی داشته‌اید -و چنانچه با آنها آمیزش جنسی نداشته‌اید، (دختران آنها) برای شما مانعی ندارد- و (همچنین) همسرهای پسرانتان که از نسل شما هستند (-نه پسرخوانده‌ها-) و (نیز حرام است بر شما) جمع میان دو خواهر کنید؛ مگر آنچه در گذشته واقع شده؛ چرا که خداوند، آمرزنده و مهربان است. کانال فرهنگی هنری صدرا @amfa455sa
ذکر روز با محتوانه دلبرانه ای کانال فرهنگی هنری صدرا @amfa455sa
004010.mp3
94.3K
آیه دهم سوره نسا موضوع:(خمس)نهی از خوردن مال یتیم «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» «بسم الله الرحمن الرحیم» «إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْيَتَامَىٰ ظُلْمًا إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ نَارًا ۖ وَسَيَصْلَوْنَ سَعِيرًا» ترجمه: کسانی که اموال یتیمان را به ظلم و ستم می‌خورند، (در حقیقت،) تنها آتش می‌خورند؛ و بزودی در شعله‌های آتش (دوزخ) می‌سوزند. تفسیر روایی: امام باقر (علیه السلام)- ابوبصیر گوید: به امام باقر (علیه السلام) عرض کردم: «خداوند به شما خیر دهد، چه عملی بنده را به راحتی وارد جهنّم می‌کند»؟ فرمود: «هرکه درهمی از مال یتیم بخورد. و ما یتیمانیم [و خمس، مال ما به حساب می‌آید]. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۵۲ کانال فرهنگی هنری صدرا @amfa455sa
ذکر روز پنج شنبه کانال فرهنگی هنری صدرا @amfa455sa
003110.mp3
192.6K
آیه۱۱۰آل عمران: موضوع:بهترین امت «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ ۗ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ ۚ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ» ترجمه: شما بهترین امتی بودید که به سود انسانها آفریده شده‌اند؛ (چه اینکه) امر به معروف و نهی از منکر می‌کنید و به خدا ایمان دارید. و اگر اهل کتاب، (به چنین برنامه و آیین درخشانی،) ایمان آورند، برای آنها بهتر است! (ولی تنها) عده کمی از آنها با ایمانند، و بیشتر آنها فاسقند، (و خارج از اطاعت پروردگار) تفسیر روایی: امام علی (علیه السلام) به خدا سوگند، خدای عزّوجلّ به هیچ نبیّ و پیامبر مرسلی، درجه و فضیلتی عطا نکرد مگر اینکه همه‌ی آن‌ها را برای محمّد (صلی الله علیه و آله) جمع نمود و چندین برابرِ درجه و فضیلت پیامبران و مرسلین بر او افزود ... و خدای عزّوجلّ او را بر همه‌ی پیامبران برتری داد و امّت او را بر همه‌ی امّت‌ها برتری داد و فرمود: کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَر. کانال فرهنگی هنری صدرا @amfa455sa
ذکر روز جمعه: کانال فرهنگی هنری صدرا @amfa455sa
004086.mp3
106.6K
آیه 86سوره نسا: موضوع:جواب خوبی به بهتر از آن وَإِذَا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ حَسِيبًا» ترجمه: هرگاه به شما تحیّت گویند، پاسخ آن را بهتر از آن بدهید؛ یا (لااقل) به همان گونه پاسخ گویید! خداوند حساب همه چیز را دارد. تفسیر روایی:موقع عطسه چه باید بگوییم؟ امام علی (علیه السلام)- هرگاه یکی در میان شما عطسه کرد، برای او دعا کنید. بگویید: «رَحِمَکُمُ الله» و او در جواب بگوید: «یَغْفِرُ اللهُ لَکُمْ وَ یَرْحَمُکُمْ». خداوند تبارک‌وتعالی فرموده است: وَ إِذَا حُیِّیْتُم بِتَحِیَّةٍ فَحَیُّواْ بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۳۵۰ کانال فرهنگی هنری صدرا @amfa455sa
1000037699 (1024×1024)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حکمت 11 نهج البلاغه وَ قَالَ (علیه السلام): إِذَا قَدَرْتَ عَلَى عَدُوِّكَ فَاجْعَلِ الْعَفْوَ عَنْهُ شُكْراً لِلْقُدْرَةِ عَلَيْهِ. ترجمه: «اگر بر دشمنت دست يافتى، بخشيدن او را شكرانه پيروزى قرار ده.» تفسیر: شکر در برابر نعمت، یک واجب عقلی است؛ ازاین‌رو می‌گویند: شکر در برابر خدای متعال، دلیل شرعی نمی‌خواهد؛ یعنی اگر خود خدا هم نگوید، انسان با عقل خودش این مطلب را می‌فهمد که باید شکر نعمت‌های الهی را به‌جای آورد، چراکه شکر منعم، یک واجب عمومی است؛ به‌گونه‌ای که اگر حتی دشمن هم در حق انسان خوبی کرد باید از او تشکر نمود. نشانه‌ی شکر، باید عفو و گذشت باشد. بجا آوردن سجده شکر برای قدرت یافتن، کار بدی نیست؛ اما امام× عفو و گذشت را نشانه‌ی شکر می‌داند. عفو و گذشت، بحثی اخلاقی و یکی از ابزارهای مدیریت اجتماعی است. کانال فرهنگی هنری صدرا @amfa455sa