eitaa logo
کانال فرهنگی هنری صدرا
113 دنبال‌کننده
627 عکس
460 ویدیو
0 فایل
کانال فرهنگی هنری صدرا وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ،،،، #آیات_پیامکی #حکمتهای_نهج_البلاغه #چهل_حدیث #دستنوشته #مهدویت #طبـــ-سنتی-اسلامی لینک کانال:https://eitaa.com/amfa455sa ارتباط با ادمین @amfa455
مشاهده در ایتا
دانلود
058011.mp3
229.5K
آیه یازده سوره مجادله: موضوع:آداب اجتماعی ورعایت ادب علما وبزرگان «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قِيلَ لَكُمْ تَفَسَّحُوا فِي الْمَجَالِسِ فَافْسَحُوا يَفْسَحِ اللَّهُ لَكُمْ ۖ وَإِذَا قِيلَ انْشُزُوا فَانْشُزُوا يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ ۚ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ» ترجمه: ای کسانی که ایمان آورده‌اید! هنگامی که به شما گفته شود: «مجلس را وسعت بخشید (و به تازه‌واردها جا دهید)»، وسعت بخشید، خداوند (بهشت را) برای شما وسعت می‌بخشد؛ و هنگامی که گفته شود: «برخیزید»، برخیزید؛ اگر چنین کنید، خداوند کسانی را که ایمان آورده‌اند و کسانی را که علم به آنان داده شده درجات عظیمی می‌بخشد؛ و خداوند به آنچه انجام می‌دهید آگاه است! تفسیر روایی: پیامبر (صلی الله علیه و آله)- عالم یک درجه بر شهید برتری دارد و شهید یک درجه بر عابد برتری دارد و نبی بر عالم یک درجه برتری دارد. برتری قرآن نسبت به دیگر سخن‌ها، مثل برتری خداوند بر دیگر مخلوقات است و برتری عالم بر دیگر مردم مثل برتری من بر دیگر مردم [و پست‌ترین مردم] است. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۴۴  نورالثقلین کانال فرهنگی هنری صدرا @amfa455sa
حکمت دوازدهم نهج البلاغه موضوع:دوستیابی(ضعیف ترین انسان ها) «أَعْجَزُ النَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اکْتِسَابِ الاِْخْوَانِ، وَأَعْجَزُ مِنْهُ مَنْ ضَیَّعَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ مِنْهُمْ.» ترجمه: عاجزترین مردم کسى است که از به دست آوردن دوستان عاجز باشد و از او عاجزتر کسى است که دوستانى را که به دست آورده از دست بدهد. تفسیر: يكى از مهم ترين سرمايه انسان در زندگى دوستان صميمى است؛ اين سرمايه نه تنها براى يارى كردن انسان در برابر مشكلات، بلكه براى انس گرفتن و از تجربه ها و نظرات آنها بهره گيرى كردن ضرورى است و جالب اين كه به دست آوردن دوستان خوب كار آسانى است؛ نه همچون به دست آوردن مال است كه احتياج به تلاش و كوشش فراون و گاه نياز به سرمايه گذارى هاى كلان دارد و نه همچون مقام است كه به دست آوردنش نياز به روابط اجتماعى قوى دارد، بلكه با سرمايه اى كه در اختيار هر كس هست به دست مى آيد و آن سرمايه گشاده رويى، ادب و حسن معاشرت است. کانال فرهنگی هنری صدرا @amfa455sa
ذکر روز شنبه اذکار ایام هفته کانال فرهنگی هنری صدرا @amfa455sa
وَ قَالَ (علیه السلام): إِذَا وَصَلَتْ إِلَيْكُمْ أَطْرَافُ النِّعَمِ، فَلَا تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ الشُّكْرِ. روش استفاده از نعمت ها (اخلاقى، معنوى): و درود خدا بر او، فرمود: چون نشانه هاى نعمت پروردگار آشكار شد، با ناسپاسى نعمت ها را از خود دور نسازيد. تفسیر: نعمت ها غالبآ به صورت تدريجى به انسان مى رسد و وظيفه انسان هوشيار اين است که به استقبال نعمت برود و استقبال از آن، راهى جز شکرگزارى ندارد. هرگاه با آغازِ روى آوردن نعمت به شکر قلبى و زبانى و عملى بپردازد ادامه خواهد يافت و تا پايانِ آن نصيب انسان مى شود و به تعبير ديگر، به گفته بعضى از شارحان نهج البلاغه، نعمت ها مانند گروه هاى پرندگان هستند که وقتى تعدادى از آن ها بر شاخه درختى نشستند بقيه به تدريج به دنبال آن ها مى آيند و شاخه ها را پر مى کنند؛ ولى اگر گروه اول صداى ناهنجارى بشنوند و يا حرکت ناموزونى ببينند فرار مى کنند و بقيه هم به دنبال آن ها مى روند و صحنه از وجودشان خالى مى شود. کانال فرهنگی هنری صدرا @amfa455sa
014007.mp3
88.2K
آیه هفت سوره ابراهیم: «اعوذبالله من الشیطان الرجیم» «بسم الله الرحمن الرحیم» «وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ ۖ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ» ترجمه: و (همچنین به خاطر بیاورید) هنگامی را که پروردگارتان اعلام داشت: «اگر شکرگزاری کنید، (نعمت خود را) بر شما خواهم افزود؛ و اگر ناسپاسی کنید، مجازاتم شدید است!» تفسیر روایی: امام صادق (علیه السلام)- هرگاه خدای متعال به تو نعمتی داد و دوست داشتی که آن نعمت باقی باشد، بسیار خدا را ستایش کن و شکر او را به جای آور چرا که خدای عزّوجلّ فرموده است: لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُم. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۳۴۴ کانال فرهنگی هنری صدرا @amfa455sa
1000037960 (900×1600)
حکمت چهاردهم نهج البلاغه: مَنْ ضَيَّعَهُ الْأَقْرَبُ، أُتِيحَ لَهُ الْأَبْعَدُ. ترجمه: كسى را كه نزديكانش واگذارند، بيگانه او را پذيرا مى گردد. تفسیر حکمت۱۴نهج البلاغه: در واقع اين حکمت و رحمت الهى است که انسان ها به وسيله بستگان و دوستان نزديک حمايت شوند; ولى اگر آنها به وظيفه خود عمل نکردند و به صله رحم و مسئوليت هاى دوستى پشت پا زدند اين مسئوليت را بر عهده ديگران مى گذارد تا بنده اش در ميان توفان حوادث تنها نماند. مثلا پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) طائفه قريش که نزديک ترين نزديکان او بودند نه تنها حمايتش نکردند بلکه به دشمنى او برخاستند; اما خداوند دورافتاده ترين قبائل را از قبيله قريش يعنى اوس و خزرج را به حمايت او برانگيخت که از جان و دل او را حمايت کردند و آئين او را پيش بردند و جالب اين که اوس و خزرج با هم عداوت و دشمنى ديرينه اى داشتند ولى در حمايت از پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) متحد و متفق بودند و امثال اين موضوع در طول تاريخ بسيار ديده شده است. در حديث پرمعنايى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم که براى دلدارى و تسلى خاطر مى فرمايد: «کُنْ لِمَا لاَ تَرْجُو أَرْجَى مِنْکَ لِمَا تَرْجُو; نسبت به آنچه اميدى به آن ندارى از آنچه اميد به آن دارى اميدوارتر باش» و جالب اين که در ذيل اين حديث اشاره به داستان موسى(عليه السلام) شده و مى فرمايد: «موسى براى به دست آوردن شعله آتشى به دنبال نورى که از درخت برمى خواست روان شد ولى در آنجا پيام نبوت را دريافت داشت». کانال فرهنگی هنری صدرا @amfa455sa
027040.mp3
250K
آیه چهل سوره نمل: موضوع:مزیت های اهل علم قَالَ الَّذِي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتَابِ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ ۚ فَلَمَّا رَآهُ مُسْتَقِرًّا عِنْدَهُ قَالَ هَٰذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي أَأَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ ۖ وَمَنْ شَكَرَ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَرِيمٌ» ترجمه: امّا) کسی که دانشی از کتاب (آسمانی) داشت گفت: «پیش از آنکه چشم بر هم زنی، آن را نزد تو خواهم آورد!» و هنگامی که (سلیمان) آن (تخت) را نزد خود ثابت و پابرجا دید گفت: «این از فضل پروردگار من است، تا مرا آزمایش کند که آیا شکر او را بجا می‌آورم یا کفران می‌کنم؟! و هر کس شکر کند، به نفع خود شکر می‌کند؛ و هر کس کفران نماید (بزیان خویش نموده است، که) پروردگار من، غنیّ و کریم است!» تفسیر روایی: امام صادق (علیه السلام)- قَالَ الَّذِی عِندَهُ عِلْمٌ مِّنَ الْکِتَابِ أَنَا آتِیکَ بِهِ قَبْلَ أَن یَرْتَدَّ إِلَیْکَ طَرْفُکَ، انگشتان دست خود را از هم باز کرد و بر سینه‌ی خویش نهاد و فرمود: «به خدا سوگند! تمام عِلم کتاب نزد ماست». تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۱، ص۶۴ کانال فرهنگی هنری صدرا @amfa455sa
031014.mp3
118.9K
آیه ۱۴ سوره لقمان: موضوع:توجه به والدین وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَىٰ وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ» ترجمه: و ما به انسان درباره پدر و مادرش سفارش کردیم؛ مادرش او را با ناتوانی روی ناتوانی حمل کرد (به هنگام بارداری هر روز رنج و ناراحتی تازه‌ای را متحمّل می‌شد)، و دوران شیرخوارگی او در دو سال پایان می‌یابد؛ (آری به او توصیه کردم) که برای من و برای پدر و مادرت شکر بجا آور که بازگشت (همه شما) به سوی من است! تفسیر روایی: امام رضا (علیه السلام)- به شکر خودش به همراه شکر والدین امر کرده، پس هرکه شکر والدین را نکند، شکر خداوند را نیز نکرده است. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۱، ص۵۴۰ کانال فرهنگی هنری صدرا @amfa455sa
008026.mp3
186.5K
آیه۲۶سوره انفال: موضوع:مستضعفین «وَاذْكُرُوا إِذْ أَنْتُمْ قَلِيلٌ مُسْتَضْعَفُونَ فِي الْأَرْضِ تَخَافُونَ أَنْ يَتَخَطَّفَكُمُ النَّاسُ فَآوَاكُمْ وَأَيَّدَكُمْ بِنَصْرِهِ وَرَزَقَكُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ» ترجمه: و به خاطر بیاورید هنگامی را که شما در روی زمین، گروهی کوچک و اندک و زبون بودید؛ آنچنان که می‌ترسیدید مردم شما را بربایند! ولی او شما را پناه داد؛ و با یاری خود تقویت کرد؛ و از روزیهای پاکیزه بهره‌مند ساخت؛ شاید شکر نعمتش را بجا آورید! تفسیر روایی: حضرت زهرا ( شما از هجوم همسایه و همجوار در هراس بودید. در چنین شرایطی خداوند شما را به‌وسیله‌ی پیامبرش (رهایی بخشید پس از آن همه‌ی رنج‌ها و سختی‌ها که او تحمّل نمود و دچار مردان حیوان‌صفت و درّنده‌خویان عرب گردید؛ چون هر زمان آتشی برای جنگ افروختند و شاخی برای گمراهی نمایان گشت و یا مشرکی دهان به یاوه‌گویی گشود او برادرش علی (را در کام آن می‌افکند و علی (هم تا آن زمان که با کف پایش بر مغز مخالفان نمی‌کوبید و آتش فتنه را با شمشیرش خاموش نمی‌ساخت، از پای نمی‌نشست؛ او در راه خداوند کوشا، به رسول خدا (نزدیک و بزرگ اولیای خدا بود. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۵۲۲ کانال فرهنگی هنری صدرا @amfa455sa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حکمت دوازدهم نهج البلاغه موضوع:دوستیابی(ضعیف ترین انسان ها) «أَعْجَزُ النَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اکْتِسَابِ الاِْخْوَانِ، وَأَعْجَزُ مِنْهُ مَنْ ضَیَّعَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ مِنْهُمْ.» ترجمه: عاجزترین مردم کسى است که از به دست آوردن دوستان عاجز باشد و از او عاجزتر کسى است که دوستانى را که به دست آورده از دست بدهد. تفسیر: يكى از مهم ترين سرمايه انسان در زندگى دوستان صميمى است؛ اين سرمايه نه تنها براى يارى كردن انسان در برابر مشكلات، بلكه براى انس گرفتن و از تجربه ها و نظرات آنها بهره گيرى كردن ضرورى است و جالب اين كه به دست آوردن دوستان خوب كار آسانى است؛ نه همچون به دست آوردن مال است كه احتياج به تلاش و كوشش فراون و گاه نياز به سرمايه گذارى هاى كلان دارد و نه همچون مقام است كه به دست آوردنش نياز به روابط اجتماعى قوى دارد، بلكه با سرمايه اى كه در اختيار هر كس هست به دست مى آيد و آن سرمايه گشاده رويى، ادب و حسن معاشرت است. کانال فرهنگی هنری صدرا @amfa455sa
004125.mp3
114.8K
آیه۱۲۵نسا: موضوع:بهترین دین «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» «بسم الله الرحمن الرحیم» «وَمَنْ أَحْسَنُ دِينًا مِمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ وَاتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا ۗ وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلًا» ترجمه: دین و آیین چه کسی بهتر است از آن کس که خود را تسلیم خدا کند، و نیکوکار باشد، و پیرو آیین خالص و پاکِ ابراهیم گردد؟ و خدا ابراهیم را به دوستیِ خود، انتخاب کرد تفسیرروایی: امام رضا (علیه السلام)- دین حنیفی که خداوند پیامبرش را موظّف به تبعیّت از آن کرده و فرمود: وَ اتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْراهِیمَ حَنِیفاً، ده سنّت است که پنج حکم در سر و پنج حکم در بدن بود. احکام سر، شامل شانه‌کردن و مضمضه‌کردن و استنشاق و کوتاه‌کردن سبیل و مسواک‌زدن است و پنج حکم در بدن، کندن موی زیر بغل و کوتاه‌کردن ناخن و تراشیدن عانه و استنجاء و ختنه‌کردن است». کانال فرهنگی هنری صدرا @amfa455sa
036012.mp3
94.3K
آیه۱۲سوره یاسین: موضوع:معاد و ولایت «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» «بسم الله الرحمن الرحیم» «إِنَّا نَحْنُ نُحْيِي الْمَوْتَىٰ وَنَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ ۚ وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ» ترجمه؛ به یقین ما مردگان را زنده می‌کنیم و آنچه را از پیش فرستاده‌اند و تمام آثار آنها را می نویسیم؛ و همه چیز را در کتاب آشکار کننده‌ای برشمرده‌ایم! تفسیر روایی: امام حسین ( ابوالجارود نقل می‌کند: امام باقر (از پدرش از جدّش روایت فرمود: هنگامی‌که این آیه: وَکُلَّ شَیْءٍ أحْصَیْنَاهُ فِی إِمَامٍ مُبِینٍ بر پیامبر (نازل شد، ابوبکر و عمر از جای خود برخاستند و گفتند: «ای رسول خدا (! إِمَامٍ مُبِینٍ، همان تورات است»؟ پیامبر (فرمود: «خیر». آن دو گفتند: «آیا انجیل است»؟ باز پیامبر (فرمود: «خیر». آن‌ها پرسیدند: آیا قرآن است»؟ پیامبر (فرمود: «خیر». در همان لحظه، علی (وارد شد و پیامبر (فرمود: «این همان إِمَامٍ مُبِینٍ است؛ او امامی است که خداوند تبارک‌وتعالی، علم همه‌ی اشیاء را در او جمع کرده است». تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۵۰۸ کانال فرهنگی هنری صدرا @amfa455sa
002128.mp3
129.2K
آیه 128بقره: موضوع:درس اخلاق،جایگاه دعا در سیروسلوک الهی «رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِنَا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَكَ وَأَرِنَا مَنَاسِكَنَا وَتُبْ عَلَيْنَا ۖ إِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ» ترجمه: پروردگارا! ما را تسلیم فرمان خود قرار ده! و از دودمان ما، امتی که تسلیم فرمانت باشند، به وجود آور! و طرز عبادتمان را به ما نشان ده و توبه ما را بپذیر، که تو توبه‌پذیر و مهربانی! تفسیر روایی: امام صادق (علیه السلام) مفضّل گوید: «از امام صادق (علیه السلام) پرسیدم: «ای آقا و سرور من! آیا دینی که پدران او ابراهیم، نوح، موسی، عیسی و محمّد (علیهم السلام) داشتند، همان دین اسلام بود»»؟ فرمود: «آری! همین دین اسلام بود؛ نه غیر آن» عرض کردم: «دلیلی از قرآن بر این مطلب دارید»؟ فرمود: «آری! از اوّل تا آخر قرآن پر از دلیل است» ... و [دلیل] دیگر آیه‌ای است که خداوند در داستان ابراهیم (علیه السلام) و اسماعیل (علیه السلام) از زبان آن‌ها نقل می‌کند که گفتند: وَ اجْعَلْنا مُسْلِمَیْنِ لَکَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتِنا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَکَ». کانال فرهنگی هنری صدرا https://eitaa.com/amfa455sa
021041.mp3
88.2K
آیه ۴۱سوره انبیا موضوع:آزار واذیت پیامبران توسط مشرکان «وَلَقَدِ اسْتُهْزِئَ بِرُسُلٍ مِنْ قَبْلِكَ فَحَاقَ بِالَّذِينَ سَخِرُوا مِنْهُمْ مَا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِئُونَ» ترجمه: (اگر تو را استهزا کنند نگران نباش،) پیامبران پیش از تو را (نیز) استهزا کردند؛ امّا سرانجام، آنچه را استهزا می‌کردند دامان مسخره‌کنندگان را گرفت (و مجازات الهی آنها را در هم کوبید)! تفسیر روایی: نقل شده که ۵ نفر از سران مشرکان مکه، یعنی ولید‌بن‌مغیره، عاص‌بن‌وائل، اسود‌بن‌عبدالمطلب،  یغوث و حارث‌بن‌طلاطله خزایی، یا حرث‌بن‌قیس، در تمسخر پیامبر(صلی الله علیه وآله)شهرت داشتند؛ آنان تمسخر پیامبر را تا بدانجا پیش بردند که هدف نفرین آن حضرت قرار گرفته و هریک به اشاره جبرئیل به‌گونه‌ای نابود شدند. کانال فرهنگی هنری صدرا @amfa455sa
آیات۱۲و۱۳و۱۴و۱۵سوره انبیا: موضوع آیات:سرانجام قهر الهی «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» «بسم الله الرحمن الرحیم» «فَلَمَّا أَحَسُّوا بَأْسَنا إِذا هُمْ مِنْها يَرْكُضُونَ «12» «لا تَرْكُضُوا وَ ارْجِعُوا إِلى‌ ما أُتْرِفْتُمْ فِيهِ وَ مَساكِنِكُمْ لَعَلَّكُمْ تُسْئَلُونَ «13» «قالُوا يا وَيْلَنا إِنَّا كُنَّا ظالِمِينَ «14» «فَما زالَتْ تِلْكَ دَعْواهُمْ حَتَّى جَعَلْناهُمْ حَصِيداً خامِدِينَ «15» ترجمه: «پس چون (قوم ستمگر) قهر ما را احساس كردند، ناگهان پا به فرار گذاشتند.۱۲» «(امّا خطاب رسيد كه) فرار نكنيد! و به خانه‌هايتان و آنچه در آن كامياب بوديد باز گرديد، شايد مورد سؤال قرار گيريد.۱۳» «(و چون عذاب ما را جدّى ديدند) گفتند: اى واى بر ما! همانا ما ستمكار بوديم.۱۴» «و پيوسته، اين سخن آنان بود تا ما آنها را درو كرده و خاموش و بى‌حركت ساختيم.۱۵» نکته:آنچه از متن آیات مذکور واحادیث اهل بیت علیهم السلام بر می آید این آیات به سرانجام قوم یهود اشار دارد. کانال فرهنگی هنری صدرا @amfa455sa
009055.mp3
149.6K
آیه۵۵سوره توبه: موضوع:آبادی دنیای کفار «ٱعوذبالله من الشیطان الرجیم» «بسم الله الرحمن الرحیم» «فَلَا تُعْجِبْكَ أَمْوَالُهُمْ وَلَا أَوْلَادُهُمْ ۚ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ بِهَا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَتَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَهُمْ كَافِرُونَ» ترجمه: «و (فزونی) اموال و اولاد آنها، تو را در شگفتی فرو نبرد؛ خدا می‌خواهد آنان را به وسیله آن، در زندگی دنیا عذاب کند، و در حال کفر بمیرند! تفسیر روایی: امام صادق (علیه السلام)- همیشه طبقات پایین‌تر از خود را نگاه کن و هیچ وقت طبقات بالاتر را توجّه نداشته باش که خداوند مکرّر پیامبر خود (صلی الله علیه و آله) را هشدار می‌داد و می‌فرمود: فَلا تعجبکَ أَمْوالُهُمْ وَ لا اولادُهُمْ. کانال فرهنگی هنری صدرا @amfa455sa
005067.mp3
153.7K
آیه۶۷سوره مائده: موضوع:کلید اتمام رسالت خاتم النبیین «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ» ترجمه: «ای پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، کاملاً (به مردم) برسان! و اگر نکنی، رسالت او را انجام نداده‌ای! خداوند تو را از (خطرات احتمالی) مردم، نگاه می‌دارد؛ و خداوند، جمعیّت کافران (لجوج) را هدایت نمی‌کند.» تفسیر روایی: ، امام (علیه السلام) فرمود: چون این آیه نازل شد و تصمیم خداوند در روزی بسیار گرم به پیامبر (صلی الله علیه و آله) ابلاغ گشت، آن حضرت بیرون آمده و ندا داده شد، سپس مردم اجتماع کردند و پیامبر (صلی الله علیه و آله) دستور فرمود زیر چند درخت را جارو کردند و خار و خاشاک آن را کنار زدند، سپس فرمود: «ای مردم، چه کسی ولیّ شما و از شما به خودتان سزاوارتر است»؟ عرض کردند: «خدا و رسول او». پس فرمود: «هرکه من مولای او بودم، اینک علی (علیه السلام) مولای اوست، خداوندا، دوستدار وی را دوست بدار و دشمن او را دشمن بدار و یاری دهندهاش را نصرت فرما و خوار کنندهاش را خوار و ذلیل گردان»! و سه بار آن را تکرار فرمود. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۱۶۶ کانال فرهنگی هنری صدرا @amfa455sa
013031 (1).mp3
311.4K
آیه۳۱سوره رعد: موضوع:قرآن گنجینه دانش ها وَلَوْ أَنَّ قُرْآنًا سُيِّرَتْ بِهِ الْجِبَالُ أَوْ قُطِّعَتْ بِهِ الْأَرْضُ أَوْ كُلِّمَ بِهِ الْمَوْتَىٰ ۗ بَلْ لِلَّهِ الْأَمْرُ جَمِيعًا ۗ أَفَلَمْ يَيْأَسِ الَّذِينَ آمَنُوا أَنْ لَوْ يَشَاءُ اللَّهُ لَهَدَى النَّاسَ جَمِيعًا ۗ وَلَا يَزَالُ الَّذِينَ كَفَرُوا تُصِيبُهُمْ بِمَا صَنَعُوا قَارِعَةٌ أَوْ تَحُلُّ قَرِيبًا مِنْ دَارِهِمْ حَتَّىٰ يَأْتِيَ وَعْدُ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُخْلِفُ الْمِيعَادَ» ترجمه: اگر بوسیله قرآن، کوه‌ها به حرکت درآیند یا زمینها قطعه قطعه شوند، یا بوسیله آن با مردگان سخن گفته شود، (باز هم ایمان نه نخواهند آورد!) ولی همه کارها در اختیار خداست! آیا آنها که ایمان آورده‌اند نمی‌دانند که اگر خدا بخواهد همه مردم را (به اجبار) هدایت می‌کند (امّا هدایت اجباری سودی ندارد)! و پیوسته بلاهای کوبنده‌ای بر کافران بخاطر اعمالشان وارد می‌شود، و یا بنزدیکی خانه آنها فرود می‌آید، تا وعده (نهایی) خدا فرا رسد؛ به یقین خداوند در وعد؛ خود تخلّف نمی‌کند! تفسیر روایی: امام باقر (علیه السلام)- وَلاَ یَزَالُ الَّذِینَ کَفَرُواْ تُصِیبُهُم بِمَا صَنَعُواْ قَارِعَةٌ؛ منظور، انتقام است أَوْ تَحُلُّ قَرِیبًا مِّن دَارِهِمْ؛ یعنی به قوم دیگری غیر از آنان فرود می‌آید و اینان شکنجه‌شدن و عذاب آن‌ها را می‌بینند و آن را می‌شنوند و کسانی که دچار عذاب شده‌اند، عصیانگرانی چون خودشان هستند و از همدیگر عبرت نمی‌گیرند و در چنین شرایطی به سر می‌برند ،،،، کانال فرهنگی هنری صدرا @amfa455sa
016077.mp3
116.9K
آیه۷۷سوره نحل: موضوع:عالم غیب «وَلِلَّهِ غَيْبُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ وَمَا أَمْرُ السَّاعَةِ إِلَّا كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» ترجمه: «غیب آسمانها و زمین، مخصوص خداست (و او همه را می‌داند)؛ و امر قیامت (بقدری نزدیک و آسان است) درست همانند چشم برهم زدن، و یا از آن هم نزدیکتر؛ چرا که خدا بر هر چیزی تواناست!» تفسیر روایی: امام باقر (علیه السلام)- هرکس در هر ماه، سوره‌ی نحل را بخواند، از ضرر و زیان‌های مالی در دنیا [مثل قرض‌دار شدن] مصون می‌ماند، همچنین هفتاد نوع از بلاها و مصیبت‌ها از او دور می‌شود که ساده‌ترین آن‌ها جنون، جذام و بَرَص است. مسکن و مأوایش در بهشت عَدن که در وسط بهشت‌ها قرار دارد خواهد بود. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۵۹۰ کانال فرهنگی هنری صدرا @amfa455sa