هدایت شده از کانال فرهنگی هنری صدرا
047002.mp3
108.7K
آیه دوم سوره محمد(صلی الله علیه وآله)
موضوع:حق واهل حق از منظر قرآن کریم
«وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَآمَنُوا بِمَا نُزِّلَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَهُوَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ ۙ كَفَّرَ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَأَصْلَحَ بَالَهُمْ»
ترجمه:
و کسانی که ایمان آوردند و کارهای شایسته انجام دادند و به آنچه بر محمد (ص) نازل شده -و همه حقّ است و از سوی پروردگارشان- نیز ایمان آوردند، خداوند گناهانشان را میبخشد و کارشان را اصلاح میکند!
تفسیر روایی:
علیّبنابراهیم (رحمة الله علیه)- و الذِینَ آمَنُوا و عَمِلوا الصَّالحَاتِ دربارهی سلمان، ابوذر، عمّار و مقداد نازل شده است که عهد و پیمانشان را نقض نکردند. و آمَنُوا بِمَا نُزِّل عَلی مُحَمَّدٍ یعنی بر ولایتی که خداوند آن را بر پیامبر (صلی الله علیه و آله) نازل کرد، ثابت قدم ماندند. و هُو الحَقُّ که منظور از آن امیرالمؤمنین (علیه السلام) است. مِن رَّبِّهِمْ کَفَّرَ عَنْهُمْ سَیِّئَاتِهِمْ و أَصْلحَ بَالهُمْ یعنی وضعیّت آنها را اصلاح کرده است.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۳۰۸
#آیات_پیامکی
#حق
#اهل_حق
#شیعیان
#ولایت_امیرالمومنین
کانال فرهنگی هنری صدرا
@amfa455sa
آیه ۳سوره مبارکه یوسف:
موضوع:اهمیت تاریخ وتاریخ نویسی در قرآن
نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِما أَوْحَيْنا إِلَيْكَ هذَا الْقُرْآنَ وَ إِنْ كُنْتَ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْغافِلينَ [3]
ترجمه:
ما بهترين سرگذشتها را بهوسيلهی اين قرآن كه به تو وحى كرديم، براى تو شرح مىدهيم؛ و به يقين پيش از اين، از آن غافل بودى.
تفسیر روایی:
امام علی (علیه السلام)- امّا داستانهایی که پیرامون امّتها در قرآن آمده سه دسته است؛ پارهای از آن در مورد گذشته؛ پارهای از آن در مورد زمان پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) و پارهای، خبر از وقایعی است که بعد زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله) اتّفاق خواهد افتاد. داستان از گذشته مثل آیهی نَحْنُ نَقُصُّ عَلَیْکَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِما أَوْحَیْنا إِلَیْکَ هذَا الْقُرْآنَ و مثل داستان موسی و شعیب (علیها السلام)؛ هنگامیکه موسی نزد او [شعیب] آمد و سرگذشت خود را شرح داد، گفت: «نترس، از قوم ظالم نجات یافتی»!. (قصص/۲۵) و مانند آنچه خداوند در قرآن از مذاهب و آیینهای پیامبران (و داستانهای ایشان و امّتهایشان از [زمان] حضرت آدم (علیه السلام) تا پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) بیان فرموده است.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۱۰
#آیات_پیامکی
#احسن_القصص
#قرآن
#تاریخ
کانال فرهنگی هنری صدرا
@amfa455sa
022072.mp3
190.6K
آیه ۷۲سوره حج:
موضوع:مشخصات کفار ومنافقان
«وَإِذَا تُتْلَىٰ عَلَيْهِمْ آيَاتُنَا بَيِّنَاتٍ تَعْرِفُ فِي وُجُوهِ الَّذِينَ كَفَرُوا الْمُنْكَرَ ۖ يَكَادُونَ يَسْطُونَ بِالَّذِينَ يَتْلُونَ عَلَيْهِمْ آيَاتِنَا ۗ قُلْ أَفَأُنَبِّئُكُمْ بِشَرٍّ مِنْ ذَٰلِكُمُ ۗ النَّارُ وَعَدَهَا اللَّهُ الَّذِينَ كَفَرُوا ۖ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ»
ترجمه:
و هرگاه بر این کافران معاند آیات روشن ما تلاوت شود در چهره آن کافران به حدی اثر مخالفت و انکار مشاهده کنی که نزدیک است (از فرط غضب) بر مؤمنانی که آیات ما را بر آنان قرائت میکنند حملهور شوند، (به آنها) بگو: آیا شما را به عذابی بدتر از این خبر دهم؟ آن آتش دوزخ است که خدا آن را به کافران وعده داده است و آنجا بسیار بد بازگشتگاهی خواهد بود.
تفسیر روایی:
امام صادق:فرمود: «هرگاه آیهای از قرآن پیرامون وجوب اطاعت از امیرالمؤمنین (یا در فضیلت ایشان و یا در مورد اهلبیت او نازل میشد، منافقان به شدّت خشمگین میشدند و ناخشنود میگشتند تا جاییکه سوءقصد به جان امیرالمؤمنین (کردند و خواستند او را بکشند.ج۹ص۷۲۲
#آیات_پیامکی
#مشخصات_کفار
#منافقان
#ولایت
کانال فرهنگی هنری صدرا
@amfa455ksa
009111.mp3
260.2K
آیه۱۱۱سوره توبه:
موضوع:معامله با خدا
«إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَىٰ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ ۚ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ ۖ وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ وَالْقُرْآنِ ۚ وَمَنْ أَوْفَىٰ بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ ۚ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُمْ بِهِ ۚ وَذَٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ»
ترجمه:
خداوند از مؤمنان، جانها و اموالشان را خریداری کرده، که (در برابرش) بهشت برای آنان باشد؛ (به این گونه که:) در راه خدا پیکار میکنند، میکشند و کشته میشوند؛ این وعده حقّی است بر او، که در تورات و انجیل و قرآن ذکر فرموده؛ و چه کسی از خدا به عهدش وفادارتر است؟! اکنون بشارت باد بر شما، به داد و ستدی که با خدا کردهاید؛ و این است آن پیروزی بزرگ!
تفسیر روایی:
پیامبر (صلی الله علیه و آله)- در کتاب مناقب آمده است که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) آیه: إِنَّ اللهَ اشْتَری ... را تلاوت کرد سپس فرمود: «ای علی! تو اوّلین نفر از این امّت هستی که به خدا و رسولش (صلی الله علیه و آله) ایمان آوردی و اوّلین کسی هستی که بهسوی خدا و رسولش مهاجرت کردی و آخرین کسی هستی که به عهدی که با رسولش بستهای وفا کردی. سوگند به کسی که جانم در دست اوست! تو را دوست نمیدارد مگر مؤمنی که خداوند دلش را برای ایمان خالص کرده باشد و تو را دشمن نمیدارد جز منافق یا کافر».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۳۴۸
#آیات_پیامکی
#معامله_باخدا
#حق
#ولایت
کانال فرهنگی هنری صدرا
@amfa455sa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مجاهدین عرصه اقتصاد،وسازندگی،وکشاورزی وصنعتی،وعلمی،فرهنگی و،،،،،،
به هوش باشید وبگوش،،،،
در راه خدا ومجاهدت فی سبیل الله شمارا سرخورده ودلگیر نسازد،،،،
خدا با ماست،،،
پس امیدوارنه به پیش،،،،
کانال فرهنگی هنری صدرا
@amfa455sa
005003.mp3
518.3K
آیه سوم سوره مائده:
موضوع:عید غدیر خم روز اکمال دین
حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ،،، ۚ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلام دینا،،،،
ترجمه:
برای شما مؤمنان گوشت مردار و خون و گوشت خوک و آن ذبیحهای که به نام غیر خدا کشتند و همچنین هر حیوانی که به خفه کردن یا به چوب زدن یا از بلندی افکندن یا به شاخ زدن به هم بمیرند و نیمخورده درندگان جز آن را که قبلاً تذکیه کرده باشید حرام است و نیز آن را که برای بتان میکشند و آن را که به تیرها قسمت میکنید، که این کار فسق است-امروز کافران از این که به دین شما دستبرد زنند و اختلالی رسانند طمع بریدند، پس شما از آنها بیمناک نگشته و از من بترسید. امروز (به عقیده امامیه و برخی اهل سنّت روز غدیر خم و خلافت علی (ع) است) دین شما را به حد کمال رسانیدم و بر شما نعمتم را تمام کردم و بهترین آیین را که اسلام است برایتان برگزیدم-پس هر گاه کسی در ایام قحطی و سختی از روی اضطرار نه به قصد گناه از آنچه حرام شده مرتکب شود، خدا بخشنده و مهربان است.
#آیات_پیامکی
#عیداکمال_دین
#عیدغدیرخم
کانال فرهنگی هنری صدرا
@amfa455sa
024054.mp3
161.9K
آیه۵۴سوره نور:
موضوع:تبلیغ دین
قُلْ أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ ۖ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا عَلَيْهِ مَا حُمِّلَ وَعَلَيْكُمْ مَا حُمِّلْتُمْ ۖ وَإِنْ تُطِيعُوهُ تَهْتَدُوا ۚ وَمَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ»
ترجمه:
بگو: «خدا را اطاعت کنید، و از پیامبرش فرمان برید! و اگر سرپیچی نمایید، پیامبر مسؤول اعمال خویش است و شما مسؤول اعمال خود! امّا اگر از او اطاعت کنید، هدایت خواهید شد؛ و بر پیامبر چیزی جز رساندن آشکار نیست
تفسیر روایی:
پیامبر ( ای مردم! به علی (دشنام ندهید و نسبت به او حسادت نورزید چرا که علی (بعد از من، سرپرست [و امامِ] هر مرد و زن با ایمان است؛ پس او را به خاطر اینکه من او را دوست میدارم دوست بدارید و به خاطر اینکه من او را گرامی میدارم گرامی بدارید، أَطِیعُوهُ لِلهِ وَ لِرَسُولِهِ و به خاطر خدا و رسولش از او پیروی کرده و از او راهنمایی بخواهید تا کامیاب شده و هدایت یابید؛ چرا که او بعد از من، راهنمای شما بهسوی خداوند است. من آنچه مربوط به علی (است را برای شما بیان کردم، پس در آنچه گفتم بیاندیشید؛ وَ ما عَلَی الرَّسُول,,,
#آیات_پیامکی
#ابلاغ_رسالت
#تبلیغ
#ولایت
کانال فرهنگی هنری صدرا
@amfa455sa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حکمت چهاردهم نهج البلاغه:
مَنْ ضَيَّعَهُ الْأَقْرَبُ، أُتِيحَ لَهُ الْأَبْعَدُ.
ترجمه:
كسى را كه نزديكانش واگذارند، بيگانه او را پذيرا مى گردد.
تفسیر حکمت۱۴نهج البلاغه:
در واقع اين حکمت و رحمت الهى است که انسان ها به وسيله بستگان و دوستان نزديک حمايت شوند; ولى اگر آنها به وظيفه خود عمل نکردند و به صله رحم و مسئوليت هاى دوستى پشت پا زدند اين مسئوليت را بر عهده ديگران مى گذارد تا بنده اش در ميان توفان حوادث تنها نماند.
مثلا پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) طائفه قريش که نزديک ترين نزديکان او بودند نه تنها حمايتش نکردند بلکه به دشمنى او برخاستند; اما خداوند دورافتاده ترين قبائل را از قبيله قريش يعنى اوس و خزرج را به حمايت او برانگيخت که از جان و دل او را حمايت کردند و آئين او را پيش بردند و جالب اين که اوس و خزرج با هم عداوت و دشمنى ديرينه اى داشتند ولى در حمايت از پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) متحد و متفق بودند و امثال اين موضوع در طول تاريخ بسيار ديده شده است.
در حديث پرمعنايى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم که براى دلدارى و تسلى خاطر مى فرمايد: «کُنْ لِمَا لاَ تَرْجُو أَرْجَى مِنْکَ لِمَا تَرْجُو; نسبت به آنچه اميدى به آن ندارى از آنچه اميد به آن دارى اميدوارتر باش» و جالب اين که در ذيل اين حديث اشاره به داستان موسى(عليه السلام) شده و مى فرمايد: «موسى براى به دست آوردن شعله آتشى به دنبال نورى که از درخت برمى خواست روان شد ولى در آنجا پيام نبوت را دريافت داشت».
#حکمت_نهج_البلاغه
#خویشاوندان
#اجتماعی
کانال فرهنگی هنری صدرا
@amfa455sa
031015.mp3
192.6K
آیه۱۵لقمان:
موضوع:احترام به والدین در عین استقلال عقیده
وَإِنْ جَاهَدَاكَ عَلَىٰ أَنْ تُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا ۖ وَصَاحِبْهُمَا فِي الدُّنْيَا مَعْرُوفًا ۖ وَاتَّبِعْ سَبِيلَ مَنْ أَنَابَ إِلَيَّ ۚ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ
ترجمه:
و هرگاه آن دو، تلاش کنند که تو چیزی را همتای من قرار دهی، که از آن آگاهی نداری (بلکه میدانی باطل است)، از ایشان اطاعت مکن، ولی با آن دو، در دنیا به طرز شایستهای رفتار کن؛ و از راه کسانی پیروی کن که توبهکنان به سوی من آمدهاند؛ سپس بازگشت همه شما به سوی من است و من شما را از آنچه عمل میکردید آگاه میکنم.
تفسیر روایی:
امام صادق (علیه السلام)- نیکی به پدر و مادر از شناخت درست بنده نسبت به خدا، مایه میگیرد؛ زیرا هیچ عبادتی زودتر از احترام به پدر و مادر مسلمان، که برای خدای تعالی باشد، به رضای خدا نمیرسد؛ زیرا حقّ والدین از حق خدای تعالی گرفته شده،،،،.
#آیات_پیامکی
#احترام_والدین
#شرک_به_خدا
#ایمان
کانال فرهنگی هنری صدرا
@amfa455sa
003083.mp3
96.4K
آیه ۸۳آل عمران:
موضوع:اسلام،تنها دین مقبول خدا در جهان
«أَفَغَيْرَ دِينِ اللَّهِ يَبْغُونَ وَلَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ طَوْعًا وَكَرْهًا وَإِلَيْهِ يُرْجَعُونَ»
ترجمه:
آیا آنها غیر از آیین خدا میطلبند؟! (آیین او همین اسلام است؛) و تمام کسانی که در آسمانها و زمین هستند، از روی اختیار یا از روی اجبار، در برابرِ (فرمان) او تسلیمند، و همه به سوی او بازگردانده میشوند.
تفسیر روایی:
امام صادق (علیه السلام) ابنبکیر از امام صادق (علیه السلام) نقل میکند: که ایشان دربارهی آیه: وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ کَرْهاً؛ منظور از این آیه پذیرش توحید و وحدانیّت خدای عزّوجلّ است.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۶۶۰
#آیات_پیامکی
#دین_خدا
#دین_فرشتگان
#اسلام
کانال فرهنگی هنری صدرا
@amfa455sa
015019.mp3
82K
آیه ۱۹سوره حجر:
موضوع:زمین محل رزق بشر
«وَالْأَرْضَ مَدَدْنَاهَا وَأَلْقَيْنَا فِيهَا رَوَاسِيَ وَأَنْبَتْنَا فِيهَا مِنْ كُلِّ شَيْءٍ مَوْزُونٍ»
ترجمه:
و زمین را هم ما بگستردیم و در آن کوههای عظیم بر نهادیم و در آن از هر گیاه و هر نبات مناسب و موافق حکمت و عنایت برویانیدیم.
تفسیر روایی؛
امام باقر (علیه السلام)- وَ أَنبَتْنَا فِیهَا مِن کُلِّ شَیْءٍ مَّوْزُونٍ؛ خدای تبارکوتعالی در کوهها [معادنِ] طلا، نقره، گوهر (سنگهایقیمتی)، روی، مس، آهن، سرب، سُرمه و ارسنیک پرورش داده است که چنین چیزهایی فقط با وزنکردن داد و ستد میشود.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۴۶۲
#آیات_پیامکی
#نعمتهای_زمین
#نعمتهای_مادی
#زمین
کانال فرهنگی هنری صدرا
@amfa455ksa
012006.mp3
258.2K
آیه۶سوره یوسف:
موضوع:اتمام نعمت وعلم لدنی(علم تعبیرخواب)
«وَكَذَٰلِكَ يَجْتَبِيكَ رَبُّكَ وَيُعَلِّمُكَ مِنْ تَأْوِيلِ الْأَحَادِيثِ وَيُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ آلِ يَعْقُوبَ كَمَا أَتَمَّهَا عَلَىٰ أَبَوَيْكَ مِنْ قَبْلُ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْحَاقَ ۚ إِنَّ رَبَّكَ عَلِيمٌ حَكِيمٌ»
ترجمه:
و این گونه پروردگارت تو را برمیگزیند؛ و از تعبیر خوابها به تو میآموزد؛ و نعمتش را بر تو و بر خاندان یعقوب تمام و کامل میکند، همانگونه که پیش از این، بر پدرانت ابراهیم و اسحاق تمام کرد؛ به یقین، پروردگار تو دانا و حکیم است!»
تفسیرروایی:
ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- وَ یُعَلِّمُکَ مِنْ تَأْوِیلِ الْأَحادِیث مراد، علمِ تعبیر خواب است.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۲۴
#آیات_پیامکی
#علم_لدنی
#علم_تعبیرخواب
#یوسف_نبی
کانال فرهنگی هنری صدرا
@amfa455sa
003061.mp3
254.1K
آیه ۶۱ آل عمران:
موضوع:مذاکره علمی با انگیزه وصال به حق(آیه مباهله)
«فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ»
ترجمه:
هرگاه بعد از علم و دانشی که (در باره مسیح) به تو رسیده، (باز) کسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آنها بگو: «بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آنگاه مباهله کنیم؛ و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.
تفسیر روایی:
پیامبر (صلی الله علیه و آله) هنگامیکه آیه: نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُم نازل شد، پیامبر (صلی الله علیه و آله)، علی (علیه السلام)، فاطمه (سلام الله علیها)، حسن و حسین (علیها السلام) را خواند و فرمود: «خدایا اینان خاندان من هستند».
#آیات_پیامکی
#مباهله
#مذاکره
#حق
کانال فرهنگی هنری صدرا
@amfa455sa
010088.mp3
213.1K
آیه۸۸سوره یونس:
موضوع:اقتصاد عامل رستگاری ویا حتی شقاوت واستکبار واستعمار است
«وَقَالَ مُوسَىٰ رَبَّنَا إِنَّكَ آتَيْتَ فِرْعَوْنَ وَمَلَأَهُ زِينَةً وَأَمْوَالًا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا رَبَّنَا لِيُضِلُّوا عَنْ سَبِيلِكَ ۖ رَبَّنَا اطْمِسْ عَلَىٰ أَمْوَالِهِمْ وَاشْدُدْ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ فَلَا يُؤْمِنُوا حَتَّىٰ يَرَوُا الْعَذَابَ الْأَلِيمَ»
ترجمه:
موسی گفت: «پروردگارا! تو فرعون و اطرافیانش را زینت و اموالی (سرشار) در زندگی دنیا دادهای، پروردگارا! در نتیجه (بندگانت را) از راه تو گمراه میسازند! پروردگارا! اموالشان را نابود کن! و (بجرم گناهانشان،) دلهایشان را سخت و سنگین ساز، به گونهای که ایمان نیاورند تا عذاب دردناک را ببینند!»
تفسیر روایی؛
امام باقر پروردگارا! تو فرعون و اطرافیانش را زینت یعنی حکمرانی دادهای تا بندگانت را از راهت گمراه کنند که منظور از «زینت» حکمرانی آنان بر مردم است که در این حال مردم را با اموال و هدایای خود گمراه کنند تا فرعون را عبادت کنند و از عبادت تو سرباز زنند، پروردگارا! اموالشان را از میان بردار یعنی اموالشان را نابود کن.
#آیات_پیامکی
#اقتصاد
#گمراهی
#احسن_القصص
کانال فرهنگی هنری صدرا
@amfa455sa
009037.mp3
286.8K
آیه۳۷سوره توبه:
موضوع:زیادی در کفر(جابه جایی ماههای حرام)
إِنَّمَا النَّسيءُ زِيادَةٌ فِي الْكُفْرِ يُضَلُّ بِهِ الَّذينَ كَفَرُوا يُحِلُّونَهُ عاماً وَ يُحَرِّمُونَهُ عاماً لِيُواطِؤُا عِدَّةَ ما حَرَّمَ اللهُ فَيُحِلُّوا ما حَرَّمَ اللهُ زُيِّنَ لَهُمْ سُوءُ أَعْمالِهِمْ وَ اللهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرينَ [37]
تأخير ماههاى حرام [و جابهجاكردن آنها] فقط افزايشى در كفر [مشركان] است كه با آن، كافران گمراه مىشوند. يك سال، آن را حلال و سال ديگر آن را حرام مىكنند تا با مقدار ماههايى كه خداوند تحريم كرده هماهنگ شود [و عدد چهار ماه به پندارشان تكميل گردد] و به اين ترتيب، آنچه را خدا حرام كرده حلال بشمارند. اعمال زشتشان در نظرشان زينت داده شده و خداوند جمعيّت كافران را هدايت نمىكند.
تفسیرروایی:
امام علی (علیه السلام)- کسانی که زیادهروی در کفر را انکار میکنند، باید متوجّه شوند که خداوند گفتههای آنان را رد کرده و فرموده است: إِنَّمَا النَّسِیءُ زِیادَةٌ فِی الْکُفْرِ.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۱۵۴
#آیات_پیامکی
#ماههای_حرام
#زیادی_درکفر
#قرآن
کانال فرهنگی هنری صدرا
@amfa455sa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حکمت پانزدهم نهج البلاغه:
موضوع:سرزنش کردن گرفتار
مَا كُلُّ مَفْتُونٍ يُعَاتَبُ
ترجمه:
امیرالمومنین علیه السلام فرمود: هر فريب خورده اى را نمى شود سرزنش كرد.
تفسیر:
«مفتون» از ماده «فتن» و «فتنه» در اصل به معناى آزمایش کردن است; مثلا هنگامى که مى خواهند طلا را آزمایش کنند آن را به کوره مى برند تا وضع آن روشن شود و به همین جهت هر نوع فشار و گرفتارى و مشکلات و گمراهى به عنوان فتنه از آن یاد مى شود و مفتون در عبارت بالا به معناى فریب خورده باشد; همان گونه که درباره شخص گرفتار اشاره شد این حالت گاهى بر اثر تقصیر و گاه بر اثر قصور و گاه بدون اختیار دامان انسان را مى گیرد به همین منظور امام مى فرماید: تمام کسانى که مفتون هستند سزاوار سرزنش نیستند.
#حکمتهای_نهج_البلاغه
#فتنه
#گرفتار
#سرزنش
کانال فرهنگی هنری صدرا
@amfa455sa
043032.mp3
190.6K
آیه۳۲سوره زخرف:
موضوع:نظام توزیع درآمد وثروت درمکتب اقتصادی قرآن(طبقات اجتماعی اقتصادی)
«أَهُمْ يَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّكَ ۚ نَحْنُ قَسَمْنَا بَيْنَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۚ وَرَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضًا سُخْرِيًّا ۗ وَرَحْمَتُ رَبِّكَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ»
ترجمه:
«آیا آنان رحمت پروردگارت را تقسیم میکنند؟! ما معیشت آنها را در حیات دنیا در میانشان تقسیم کردیم و بعضی را بر بعضی برتری دادیم تا یکدیگر را مسخر کرده (و با هم تعاون نمایند)؛ و رحمت پروردگارت از تمام آنچه جمعآوری میکنند بهتر است!»
تفسیر روایی:
ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- معنایش این است که، نبوّت برای تو، بهتر است از آنچه که آنها از اموال، جمع میکنند.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۵۴
#آیات_پیامکی
#نظام_توزیع_درآمدوثروت
#طبقات_اقتصادی
#دهکهای_درآمدی
کانال فرهنگی هنری صدرا
@amfa455sa