سخنان حضرت آیتالله خامنهای در دیدار جمعی از اعضای انجمن قلم: ۱۳۸۱/۱۱/۰۸
بله؛ من موافقم که از «فردوسی» تجلیل شود، شاهنامه تحلیل شود و حکمت فردوسی استخراج گردد تا همه بدانند که این حکمت، اسلامی است یا غیراسلامی. این بزرگداشتی هم که برگزار شد، اصلاً به دستور و خواست من بود؛ منتها چون اواخر ریاست جمهوریام بود، به آقای مهندس «حجت» گفتم که دنبال نمایید و فردوسی را بزرگ کنید. فردوسی باید هم بزرگ شود. فردوسی در قلّه است. امیدواریم کمکاری - که دوستان اشاره کردند - گریبان ما را نگیرد تا حکمت فردوسی را بیان کنیم. ما هستیم که اسم او را «حکیم ابوالقاسم فردوسی» گذاشتیم؛ دشمنان دین که این اسم را نگذاشتهاند. خوب؛ این حکیم چه کسی است و حکمت او چیست؟ آیا حکمت زردشتی است، حکمت بیدینی است، حکمت پادشاهی است یا حکمت اسلامی؟ این را میشود در آورد. اگر کسی به شاهنامه نگاه کند، خواهد دید که یک جریانِ گاهی باریک و پنهان و گاهی وسیع، از روح توحید، توکّل، اعتماد به خدا و اعتماد به حق و مجاهدت در راه حق در سرتاسر شاهنامه جاری است. این را میشود استخراج کرد، دید و فهمید. مخصوصاً بعضی از شخصیتهای شاهنامه خیلی برجسته هستند که اینها را باید شناخت و استخراج ،کرد. من یک وقت گفتم که «اسفندیار» مثل این بچه حزباللّهیهای امروز خودِ ماست! در فرهنگ شاهنامه یک حزباللّهی غیورِ دینخواهِ مبارز وجود دارد. بله؛ این کارها را شما بکنید تا دیگران نکنند. شما که نکردید، دیگران میکنند.
https://eitaa.com/amin_asadpour
سخنان رهبر فرزانه انقلاب در دیدار جمعی از شعرا: ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
اگر بخواهید به لوازم اسوه بودن و الگو بودن عمل کنید، بایستی معرفت دینی و معرفت اسلامی خودتان را عمق ببخشید؛ و این در گذشتهی شعر ما وجود داشته. شما نگاه کنید، شاعران برجستهی ما اغلب - حالا نمیگویم همه - اینجورند؛ از فردوسی بگیرید تا مولوی و سعدی و حافظ و جامی. فردوسی، حکیم ابوالقاسم فردوسی است. به یک آدم داستانسرا، اگر صرفاً داستانسرا و حماسهسرا باشد، حکیم نمیگویند. این «حکیم» را هم ما نگفتیم؛ صاحبان فکر و اندیشه در طول زمان او را حکیم نامیدند. شاهنامهی فردوسی پر از حکمت است. او انسانی بوده برخوردار از معارف ناب دینی.
https://eitaa.com/amin_asadpour
یادداشت رهبر انقلاب در بازدید از آرامگاه فردوسی : ۱۳۷۵/۰۴/۱۹
خدا را شکر که در حاشیهی زیارت تابستانی مشهد مقدس رضوی علیهآلافالتحیه توفیق بازدید از مقبرهی فردوسی بزرگ و نامدار در شهر تاریخی و پرقصهی توس نیز دست داد. اگرچه در گذشته آن مقبره و برخی یادگارهای تاریخی دیگر موجود در آنجا را دیده بودم، اما این بار هم بخاطر اهتمام به جانب مهمّ فرهنگی و تاریخی آن، و هم بهخاطر کارهای خوب آبادانی و زیباسازی که در آن انجام شده است، و هم نیز به خاطر خبرهای اسفانگیزی که از غارت ذخیرهی کمنظیر موجود در این منطقه به من رسیده بود، آن را با دقّتی بیشتر و با انگیزه و میل و شوری مضاعف نگاه کردم، و اکنون احساس من آن است که دولت موظف است با همّت به کار در این بخش بپردازد و آن چه تاکنون شده بسی کمتر از اندازهی بایسته است.
به امید دنبالگیری و با سپاس از مسئولان و پژوهشگران
سیدعلی خامنهای
https://eitaa.com/amin_asadpour
هدایت شده از جشنواره علوم انسانی عمار
🔴اصلاحیه مکان همایش
💠 سلسله همایشهای جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی
🔸️همایش دوم
🔷️اندیشه امام خمینی (ره)
با ارائه اندیشمندان علوم انسانی:
🔸محسن قنبریان
🔸️ علی فرحانی
🔸️سید علی موسوی
🔸️مهدی امامی
🔸️امین اسد پور
🔸️علی محمدی
🔸️محمدجواد تاکی
🔸️ مجتبی نامخواه
📌 زمان:پنجشنبه ۴ خردادماه
-ساعت ۱۰ صبح
📍مکان:
قم - خیابان معلم - جنب بوستان کتاب - مرکز همایشهای غدیر
طبقه منفی۲ - سالن کنفرانس علامه طباطبایی
لینک حضور مجازی در همایش
🔰جشنواره مردمی علوم انسانی عمار
🆔️ @ammar_ensani
هدایت شده از جشنواره علوم انسانی عمار
🔶️ لینک حضور مجازی در همایش جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی:
https://bbb01.dte.ir/b/c7d-ktw-2rw-dax
ضمن گرامیداشت یاد امام راحل بزرگوار و شهدای والامقام پانزده خرداد فایل صوتی ارائه حقیر در نشست جهان فکری امام خمینی(ره) تقدیم می گردد.
بخش هایی از این همایش که به همت دوستان جشنواره علوم انسانی عمار برگزار شد روز گذشته در برنامه ایران فکر از شبکه اول سیما پخش شد.
پیوند این برنامه در نرم افزار کاربردی تلوبیون نیز تقدیم می گردد.
http://www.telewebion.com/episode/0x6dc84b0
https://eitaa.com/amin_asadpour
هدایت شده از جشنواره علوم انسانی عمار
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 سلسله همایشهای جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی
📌همایش دوم
🔸️حجت الاسلام امین اسدپور
🔹️عنوان بحث:امام خمینی از فقه نهضت تا فقه حکومتی
-پنجشنبه ۴ خردادماه
🔰 جشنواره مردمی علوم انسانی عمار
🆔️ @ammar_ensani
هدایت شده از مؤسسه علمی - فرهنگی «اندیشه اسلامی معاصر»
🖌️مؤسسه «اندیشه اسلامی معاصر» برگزار می کند:
✅نشست علمی (۹)✅
🔹موضوع: امام خمینی(ره)؛ از فقه نهضت تا فقه حکمرانی
👤با حضور: حجت الإسلام و المسلمین استاد امین اسدپور
⏱️زمان: دوشنبه ۲۲ خردادماه ۱۴۰۲
🔹ساعت ۲۰:۱۵
📍مکان: قم، خیابان رسالت، بین رسالت ۱۹ و ۲۱، پلاک ۳۲۷
📺پخش زنده از طریق: لایو ایتا
@andisheh_eslami_moaser
🔹شرکت برای عموم آزاد است
#نشست_علمی ۹
هدایت شده از عقل بی آرام (تاملات پراکنده امین اسدپور)
«توحید کانونی ترین مفهوم دعای عرفه سیدالشهداء، بلکه #منظومه_معرفتی_اسلام است. توحید زیربنایی ترین مبنای اعتقادی و ایمانی است. توحید، تنها صراط مستقیم سلوک انسان است. توحید تنها راهبر و هدایتگر انسان است. توحید بلندترین خواست و مسئلت انسان سالک است. توحید نهایت کمال و غایت حرکت انسان است... .
به فرازهایی از دعای عرفه سید الشهداء توجه فرمائید: الهی علمت باختلاف الآثار و تنقلات الأطوار أن مرادک منی أن تتعرف إلی فی کل شیء حتی لاأجهلک فی شیء
خداوندا از طریق پدیده های گوناگون و حالات مختلفی که بر روزگار می گذرد، دانستم که می خواهی در همه چیز خود را به من بشناسانی به طوری که در هیچ چیز به تو جاهل نباشم.
الهی حققنی بحقائق #أهل_القرب و اسلک بی مسلک #أهل_الجذب.
خداوندا آن حقایقی که اهل قرب به آن رسیده اند، مراهم به آنها برسان و به آن راهی ببر که اهل جذبه رفته اند.
أنت الذی أشرقت الانوار فی قلوب أولیائک حتی عرفوک و وحدوک.
تو در دل اولیا و دوستانت نور تاباندی تا تو را شناختند و به یگانگی ات رسیدند.
أنت الذی أزلت الأغیار عن قلوب أحبائک حتی لم یحبوا سواک و لم یلجئوا إلی غیرک. إلهی أغننی بتدبیرک عن تدبیری و باختیارک عن إختیاری.
تو هستی که بیگانگان را از دل دوستدارانت بیرون کردی تا جز تورا دوست نداشته باشند و به غیر تو پناه نبرند.خدایا مرا از تدبیر و اختیار خودم با تدبیر و اختیار خودت بی نیاز گردان.
ماذا وجد من فقدک و ما الذی فقد من وجدک
آنکه تورا از دست داد چه یافت؟ و آنکه تو را یافت چه ندارد؟...» (بخشی از گفتار زیست توحیدی در پرتو دعای عرفه سیدالشهداء ۹۷/۵/۲۹)
#توحید
#فقه_اکبر
#روز_عرفه
#زیست_توحیدی
#دعای_عرفه_سیدالشهداء
#التماس_دعا
الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بالولایه
عید اکمال دین و اتمام نعمت بر همگان مبارک.
مقام عظمای ولایت:
غدیر در آثار اسلامی ما به «عیداللَّهالاکبر» ، «یوم العهد المعهود» و «یوم المیثاق المأخوذ» تعبیر شده است. این تعبیرات که نشان دهنده تأکید و اهتمامی خاص به این روز شریف است، خصوصیتش در مسأله ولایت است. آن عاملی که در اسلام ضامن اجرای احکام است، حکومت اسلامی و حاکمیت احکام قرآن است، والّا اگر آحاد مردم، ایمان و عقیده و عمل شخصی داشته باشند، لیکن حاکمیت - چه در مرحله قانونگذاری و چه در مرحله اجرا - در دست دیگران باشد، تحقّق اسلام در آن جامعه، به انصاف آن دیگران بستگی دارد. اگر آنها افراد بیانصافی بودند، مسلمانان همان وضعی را پیدا میکنند که شما امروز در کوزوو، دیروز در بوسنی و هرزگوین، دیروز و امروز در فلسطین و در جاهای دیگر شاهدش بودهاید و هستید - ما هم در ایرانِ مسلمانِ عریق و عمیق خودمان، سالهای متمادی همین را مشاهده میکردیم - اما چنانچه حکّام، قدری با انصاف باشند، اجازه خواهند داد که این مسلمانان به قدر دایره خانه خودشان - یا حدّاکثر ارتباطات محلّهای - چیزهایی از اسلام را رعایت کنند؛ ولی اسلام نخواهد بود!
۱۳۷۸/۱/۱۶
https://eitaa.com/amin_asadpour