🔹دلیل قرآنی راهپیمایی...
📖«ولايَطؤون مَوطئاً يَغيظُ الكفّار... الاّ كُتب لهم به عَملٌ صالح»
(سوره توبه، آيه ۱۲۰)
هيچ حركت دسته جمعى كه كفّار را عصبانى كند، صورت نمیگيرد مگر اين كه براى آن، پاداش عمل صالح ثبت میشود.
✅ آرى، راهپيمايى هايى كه دشمنان اسلام و مسلمين را عصبانى كند، عمل صالح است
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
امام حسین ع_۲۰۲۴_۰۲_۱۳_۱۱_۳۵_۳۲_۰۵۲.mp3
3.6M
🌱 قرآن، مبنای رفتار و گفتار ...
#میلاد_امام_حسین (ع)
🎙️ حجتالاسلام امین فرید
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
❓مگر شیطان به دلیل اینکه به انسان سجده نکرد از بهشت طرد نشد؟
پس چطور در بهشت آدم را فریب داد؟
🔹بر اساس آیه 13 سوره مبارکه اعراف «قَالَ فَاهْبِطْ مِنْهَا فَمَا یَکُونُ لَکَ أَن تَتَکَبَّرَ فِیهَا فَاخْرُجْ إِنَّکَ مِنَ الصَّاغِرِینَ» خداوند متعال به شیطان فرمود: از این جایگاه فرود آى! تو نمیتوانی در آن جایگاه تکبّر کنى، پس بیرون شو که قطعاً تو از خوار شدگانى. بنابراین شیطان بعد از جریان تکبر و سجده نکردن بر آدم گرفتار لعن ابدی شد و از درگاه خداوند رانده شد.
🔸شیطان قبلا در بهشت نبود بلکه در درگاه الهی و در جمع مقربان درگاه خداوند بود، چون بهشت جایگاه مؤمنان و بندگان مطیع خداوند در آخرت است و دو ویژگی دارد: ۱- ابدی است ۲- در آن تکلیف نیست. پس اخراج از آن ممکن نیست. لذا اخراج شیطان از بهشت به معنای تنزل از مقام و مرتبهای بود که در نزد خداوند داشت.
مرحوم علامه در تفسیر آیه 13 سوره اعراف میفرماید: جمله «فَاخْرُجْ إِنَّکَ مِنَ الصَّاغِرِینَ» تاکیدی برای جمله «فَاهْبِطْ مِنْها» است چرا که «هبوط» همان خروج است اما با یک تفاوت: هبوط، خروج از مقام و نزول به درجهای پایینتر است، و همین معنا خود دلیل بر این است که مقصود از هبوط فرود آمدن از مکان بلند نیست، بلکه مراد فرود آمدن از مقام و مرتبه بلند است.
🔹برخی تصور کردهاند که مراد از جنت آدم و حوا همان بهشت موعود آخرتی است، در صورتی که طبق احادیث و دلیلی که بیان شد، باغی از باغهای دنیا بوده است.
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
ادب دعا_۲۰۲۴_۰۲_۱۵_۱۴_۳۸_۴۷_۹۷۷.mp3
3.17M
🌱 ادب دعا در صحیفه سجادیه
#میلاد_امام_سجاد (ع)
🎙️ حجتالاسلام امین فرید
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
❓این که گفته میشود بعضی چیزها تکوینی و بعضی چیزها تشریعی است به چه معناست؟
🔹اگر رابطهی عِلّی و معلولی بین دو چیز باشد به آن رابطهی تکوینی میگویند؛ مثلا رابطه بین حرارت و آتش اثر تکوینیِ آتش است یا مثلاً اثر دارو بر بیماری فرد؛
🔸اما گاهی این رابطه قراردادی است؛ مثلاً گفتهاند که هرکس از سرعت فلان بیشتر برود جریمهاش میکنیم، این تشریع است.
در خارج اتفاقی نیفتاده که بگوییم مثلا رابطهی علی و سببی است بین تند رفتن و آن جریمه! بلکه قرارداد کردند.
در نتیجه به آن که اعتباری است، میگویند تشریع و آن که حقیقی است، تکوین میباشد.
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
سخن لغو_۲۰۲۴_۰۲_۱۷_۱۹_۱۷_۲۰_۷۶۳.mp3
2.5M
🌱 از سخن بیهوده دوری کنید ...
📚 جلسات #بیان_موضوعی_قرآن
🎙️ حجتالاسلام امین فرید
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
❓آیا خدا فرزندان را به خاطر گناه والدین مجازات میکند؟
🔹هیچ کس بار گناه دیگرى را بر دوش نمیگیرد و براى انسان بهره اى جز سعى و تلاش او نیست.
« سوره نجم آیات ۳۸ و ۳۹ »
🔸گناه والدین ممکن است راه سعادت فرزندان را ناهموار کند،اما اختیارشان را سلب نمیکند.
✍پس اگر در انجام وظیفه کوتاهی نکنند نه تنها مجازاتی ندارند، بلکه مشکلاتی که بخاطر والدین متحمل شده اند نیز جبران خواهد شد. « بحار/ج52/ص313 »
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
مخالفت ثروتمندان_۲۰۲۴_۰۲_۱۹_۰۹_۰۲_۲۰_۶۴۹.mp3
2.16M
🌱 ثروتمندان ، مخالفان پیامبران
📚 جلسات #بیان_موضوعی_قرآن
🎙️ حجتالاسلام امین فرید
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
❓️آیا ایمان آوردن مشرکان با توجه به آیه ۴۸ سوره نساء سودی دارد؟
🔹اسلام آوردن مشرک در حقیقت توبه او از شرک است. آیات توبه، گناه شرک را هم در بر مىگیرد. عدم عفو مشرک ، نپذیرفتن توبه وى نیست، بلکه مقصود آن است که برخى از گناهان بر اثر رحمت خدا و انجام اعمال صالح بخشیده مىشوند ، ولى شرک فقط با توبه بخشیده میشود . در صدر اسلام کسانى که به اسلام ایمان می آوردند و پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)، اسلام آنان را مى پذیرفت، مشرک بودند و در واقع اسلام آوردن آنان پس از توبه، همه گناهان شان حتى شرک را از بین می برد.
🔸امام صادق (علیه السلام) : مقصود از قابل آمرزش بودن همه گناهان بجز شرک بخشش بدون توبه است ؛ زیرا مشرک هم اگر از شرک توبه کند، بخشیده مىشود.
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
صله رحم_۲۰۲۴_۰۲_۲۰_۱۳_۵۳_۴۹_۷۵۱.mp3
2.25M
🌱 آنان مورد لعنت خدا هستند...
📚 جلسات #بیان_موضوعی_قرآن
🎙️ حجتالاسلام امین فرید
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
💢 شبیه ترین به پیامبر (ص)
در روایات ما دو نفر به عنوان شبیه ترین مردم به رسول خدا معرفی شده اند.
🔻 یکی وجود نازنین علی اکبر علیه السلام است که وقتی به میدان می رفت، امام حسین علیه السلام فرمود: خدایا شاهد باش که شبیه ترین مردم به رسول خدا از لحاظ اخلاق، قیافه و نوع صحبت کردن، در مقابل این دشمنان ظاهر شد.
🔻 نفر دوم وجود نازنین حضرت مهدی علیه السلام هستند که طبق روایات در سه ویژگی، «اخلاق و سیرت»، «ظاهر و قیافه» و «نحوه صحبت کردن» از همه مردم به رسول خدا صلی الله علیه وآله شبیه تر هستند.
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
❓آیا مردگان صدای ما را میشنوند؟
🔹وهابیان معتقدند که مرده ها صدای زنده ها را نمی شنوند. دلیل آنها، آیات قرآن کریم است که می فرماید: «إِنَّكَ لا تُسْمِعُ الْمَوْتى وَ لا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعاءَ إِذا وَلَّوْا مُدْبِرينَ؛ مسلّماً تو نمى توانى سخنت را به گوش مردگان برسانى، و نمى توانى كران را هنگامى كه روى برمى گردانند و پشت مى كنند، فراخوانى» (نمل، 80)
🔸همچنین در آیه ای دیگر، چنین آمده: «وَما أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِي الْقُبُورِ؛ تو نمی توانی چیزی را به کسی که در قبر است، بشنوانی» (فاطر، 22)
🔹در پاسخ به این دلیل، می توان به سخن پیامبر گرامی اسلام اشاره کرد که فرمودند که مرده ها حتی صدای کفش زنده ها را می شنوند. (صحیح بخاری، ج1، ص448) همچنین ایشان با مردگان صحبت می کرد و تأکید می کرد که زندگان از مردگان شنواتر نیستند.
(مجموع فتاوای ابن تیمیه،ج24،ص363)
🔸آیه مورد نظر در سورۀ فاطر، دربارۀ گفتگوی پیامبر با کافران کشته شده است. (الدر المنثور، ج5، ص249) چنانکه در خود آیه 80 از سورۀ نمل، تصریح شده، آنها کَر و ناشنوا هستند. اساساً در منطق قرآن، کسی که هدایت الهی را نمی بیند و نمی شنوند تا هدایت شود، کور و کر است، هرچند چشم و گوش دارد. (اعراف، 179)
🔹بنابراین، مقصود از آیاتی که می گوید، آنها چیزی نمی شنوند، آن است که آنها گوش شنوا ندارند تا با شنیدن سخنان تو هدایت شوند نه آنکه، آنها صدای زنده ها را نشنوند.
🔸جالب اینکه ابن کثیر از بزرگان سلفی اهل سنت در تفسیر آیه سوره فاطر می نویسد: «ای پیامبر، همانطور که اموات کافر بعد از مرگشان و رفتن به قبر نفعی از هدایت نمیبرند، این مشرکان را هم که شقی شدهاند، نمیتوانی هدایت کنی»
(تفسیر ابن کثیر، ج6، ص480)
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
جامعه منتظر_۲۰۲۴_۰۲_۲۴_۱۷_۲۴_۳۴_۰۳۴.mp3
3.95M
🌱 ویژگی جامعه منتظر ...
ولادت #امام_زمان (عج)
🎙️ حجتالاسلام امین فرید
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بشارت آیت الله توکل در مسجدمقدس جمکران:
خودتان را برای ظهورآماده کنید، ان شاالله ظهور را خواهیم دید و پرچم انقلاب راهمین رهبرمان به دست امام زمان می دهند.
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
🌱 طبق روایات، دعا باعث تعجيل فرج، و ترک آن موجب تأخير فرج میشود.
🔹امام صادق(ع) : «خداوند به حضرت ابراهيم(ع) وحی فرمود: به زودی پسری برای تو از ساره متولد میشود. سپس ایشان صاحب فرزندی شدند و نوادگان آنان تا چهارصد سال در دست دشمن گرفتار شدند و بعد از آن، قوم بنی اسرائيل تا چهل روز به درگاه خداوند ناله و گريه نمودند. حق تعالی به حضرت موسی و هارون عليهماالسلام وحی فرستاد كه آنان را از چنگال فرعون نجات دهند و صدوهفتاد سال از آن چهارصد سال باقی مانده بود كه آن را خداوند بخشيد.
🔸در ادامه حضرت فرمود: اگر شما هم اين گونه تضرّع و زاری میكرديد، حق تعالی فرج ما را مقدر میفرمود و اگر دعا نکنید، امر غیبت به تعجیل نخواهد افتاد و تا آخر موعد خود ادامه خواهد یافت».
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
نقض عهد_۲۰۲۴_۰۲_۲۶_۱۲_۰۴_۴۱_۸۰۲.mp3
2.63M
🌱 پیامد نقض عهد با خدا ...
📚 جلسات #بیان_موضوعی_قرآن
🎙️ حجتالاسلام امین فرید
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
❓غیبت امام زمان (ع) چطور با این اعتقاد شیعه سازگار است که در هر دورانی وجود حجت خدا لازم و ضروری است؟
🔹در دوران غیبت نیز امام وجود دارد و همه وظایف امامت را انجام میدهد. پس ادعای شیعه نقض نشده، چراکه اقتضای دلیل شیعه بر لزوم نصب امام، وجود امام است نه ظهور امام.
🔸میزان بهره برداری از امام، بستگی به فراهم بودن شرایط از سوی مردم دارد. چنانکه خداوند پیامبر را فرستاده تا هم دین را بیان کند و هم آن را اجرا نماید. ولی به دلیل عدم همراهی مردم، غالباً برایشان امکان تشکیل حکومت نبود.
🔹ضمن آنکه غیبت و ظهور، دو امر نسبی هستند. امام وقتی حتی ظاهر است، تنها در یک نقطه ظاهر است و در بقیه نقاط غایب است؛ امام کاظم(ع) سالیان سال در زندان و غایب از مردم بود، اما با تعیین جانشین، نگذاشت امر هدایت مختل شود.
🔸در عصر غیبت، نیز #امام_زمان علیه السلام با تعیین نائب ـ خاص و عام ـ نگذاشته که امر هدایت تعطیل شود.
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈
به عشق ایرانم رأی میدهـــم...
#انتخابات
┈┈•✾ @Aminfarid ✾•┈┈
┈┈•✾🌺✾•┈┈