eitaa logo
امين‌فرید|دوره‌های‌آموزشی
3.3هزار دنبال‌کننده
365 عکس
106 ویدیو
9 فایل
🌱برگزاری دوره های آموزشی قرآنی، تاریخی و اعتقادی 📚 نویسنده کتاب‌های: بیان(عقاید به زبان ساده)|الفبای یاری|فتن|راه فاطمی ✉️ پاسخگویی به پیام‌ها : @Aminfarid_pv
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 محبوب الهی ❇ آیت الله جوادی آملی👇
💠 محبوب الهی 🔹 ببینید این را جوامع روایی ما، چه سنّی چه شیعه، همه این را نقل کردند که انسان در سایه عبادت ‌ها، انجام فرائض و انجام نوافل به خدا نزدیک می ‌شود و این حد وسط محبّ و محبوب است. ببینید چقدر این کتاب زیباست! ای کاش به ما می‌گفتند هر شب قرآن به سر کنید! شما در این صغری و کبری ببینید یک حدّ وسطی دارید که آن اصغر را به اکبر وصل می‌ کند. در این کریمه نگاه کنید حد وسط چیست؟ ﴿إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی‏ یحْبِبْكُمُ اللَّهُ﴾؛[1] شما بخواهید از محبّ بودند به بودن برسید. شما اگر محبّ خدا بودید هنر نکردید، چون همه چیز شما از خداست! به جایی برسید که خدا محبّ شما باشد آن مهم است. آن حلقه وسط، آن رابط، آن حدّ وسطی که محبّ را محبوب می ‌کند؛ یعنی محبّ خدا را محبوب خدا می‌ کند؛ آن که دوست خداست به جایی می‌رسد که خدا دوست اوست، آن حلقه وسطی چیست؟ آن رابطه وسط چیست؟ آن خداست ﴿قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی‏ یحْبِبْكُمُ اللَّهُ﴾. 🔹 اگر کسی به دنبال «حبیب الله» برود، از محبّ بودن به بودن می‌ رسد؛ اگر از محبّ بودن به بودن رسید، خدا محبّ او شد و او محبوب، این را فریقین[2] نقل کردند که نتیجه است، در حقیقت نتیجه قرب محبوبی است که «كُنْتُ سَمْعَهُ ... وَ بَصَرَهُ»؛[3] تنها ﴿وَ مَا رَمَیتَ إِذْ رَمَیتَ وَ لكِنَّ اللّهَ رَمَی﴾[4] مرحله عالیه آن برای پیغمبر و اهل بیت (علیهم السلام) است، برای دیگران هم هست! گاهی خدا با دست کسی کار خیری انجام می ‌دهد، با دست خطر استکبار و صهیونیسم را به خود آنها برمی ‌گرداند. می ‌فرماید: کاری انجام بدهید که خدا دشمنان شما را با دست شما عذاب کند: ﴿قَاتِلُوهُمْ یعَذِّبْهُمُ اللّهُ بِأَیدِیكُمْ﴾،[5] خدا دشمنان شما را با دست شما از بین می ‌برد. انسان می‌ تواند به اینجا برسد! بشود، اگر محبوب خدا شد هیچ وقت لنگ نمی ‌شود. [1]. سوره آل عمران، آیه31. [2] . عوالی اللئالی العزیزیة فی الأحادیث الدینیة، ج‏4، ص103. [3]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج‏2، ص352. [4]. سوره انفال, آیه17. [5] . سوره توبه، آیه14. ┈┈•✾ @basaeronoor ✾•┈┈            ┈┈•✾🌺✾•┈┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چرا خداوند در روز قیامت همه اسرار ا فاش می کند و می بینند مگر خداوند در قیامت بخشنده و مهربان نیست؟.mp3
1.25M
❓ چرا خداوند در روز قیامت همه اسرار را فاش می کند و همه می بینند مگر خداوند در قیامت بخشنده و مهربان نیست؟ استادمحمدی ┈┈•✾ @basaeronoor ✾•┈┈            ┈┈•✾🌺✾•┈┈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 آیه 35 سوره آل عمران إذْ قَالَتِ امْرَأَتُ عِمْرَانَ رَبِّ إِنِّى نَذَرَتُ لَكَ مَا فِى بَطْنِى مُحَرَّراً فَتَقَبَّلْ مِنِّى إِنَّكَ أَنْتَ الْسَّمِيعُ الْعَلِيمُ 🍀 ترجمه:هنگامى كه همسر عمران گفت: پروردگارا! همانا من نذر كرده ام آنچه را در شکم دارم، براى تو آزاد باشد پس از من قبول فرما، كه همانا تو شنواى دانایی. 🌷 : هنگامی که 🌷 : گفت 🌷 : همسر عمران 🌷 : پروردگار 🌷 : همانا من 🌷 : نذر کردم 🌷 : براى تو 🌷 : شكم 🌷 : آزاد 🌷 : پس قبول کن 🌷 : از من 🌷 : همانا تو 🌷 : شنوا 🌷 : دانا 📚 🌸 چنانكه در تفاسیر آمده است: دو خواهر به نامهاى و ، كه اوّلى همسر از شخصیّت هاى برجسته بنى اسرائیل، و دوّمى همسر بود، بچّه دار نمى شدند. حنه از زنان با ایمان و از متقین بود روزى «حَنّه» زیر درختى نشسته بود، پرنده اى را دید كه به جوجه هایش غذا مى دهد. محبّت ، آتش عشقِ به فرزند را در وجود او شعله ور ساخت، در همان حال كرد و از خداوند طلب فرزند کرد خداوند دعایش را مستجاب کرد و خیلی نگذشت که باردار شد و در وقت بارداری نذر کرد: إذ قالت امرأت عمران رب إنى نذرت لك ما فى بطنى محررا فتقبل منى إنك أنت السميع العليم: هنگامی که همسر عمران گفت: پروردگارا! همانا من نذر کرده ام آنچه را در شکم دارم ، برای تو آزاد باشد پس از من قبول فرما، که همانا تو شنوای دانایی. 🌸 فرزند پسری که برای خدمت در بیت المقدس یا معبد تعیین می شد به او گفته می شد. به خاطر اینکه پدر و مادر او را از خدمت به خود آزاد می کردند و کاملاً آن را در خدمت یا معبد می گذاشتند. «حَنّه» پیش بینى كرد آن فرزندى كه كارهاى خارق العاده انجام دهد، پسر خواهد بود، لذا نذر كرد كه فرزندش خدمتكار بیت المقدّس شود. که در آیه بعد می خوانیم به او پسر نداد بلکه دختر داد که نامش گذاشت. ادامه داستان این آیه در آیات بعد بیان شده است. 🔹 پيام های آیه 35 سوره آل عمران 🔹 ✅ رشد معنوى تا آنجا بالا مى رود كه بعد از سالها انتظار، فرزند خود را نذر خدمت خانه خدا مى كند. «امرأت عمران ربّ انّى نذرت لك» ✅ افراد دوراندیش، قبل از تولّدِ به فكر مسیر خدمات او نیز هستند. «نذرت لك ما فى بطنى محرّراً» ✅ از خود بگذریم و تنها در راه صرف كنیم. «نذرتُ لك» ✅ خدمت در یا به قدرى ارزشمند است كه اولیاى خدا عزیزان خود را قبل از تولّد نذر آن مى كنند. «نذرت لك...» ✅ موضوع ، تاریخى بس طولانى در ادیان الهى دارد. «ربّ انّى نذرت» ✅ ، نوعى ولایت بر فرزند دارد. «نذرت لك ما فى بطنى» ✅ میان گذشت از فرزند و برگزیدگى رابطه است. «اصطفى... آلعمران... نذرت لك ما فى بطنى محرّراً» ✅ كسانى در خدمات دینى موفّق ترند كه تمام وجود خود را صرف خدمت نمایند، نه بخشى از وقت را. «محرّراً» ✅ خدمت فرزند به ، حقّ طبیعى مادر و قابل گذشت است. «محرّرا» ✅ اگر عزیزترین و محبوب ترین چیزها را مى دهید، به فكر قبولى آن نیز باشید. «فتَقبَّل» ┈┈•✾ @basaeronoor ✾•┈┈            ┈┈•✾🌺✾•┈┈
💠 وعده و وعید الهی ❇ آیت الله جوادی آملی👇
💠 وعده و وعید الهی 🔹 [ذات اقدس الهی] فرمود:﴿ذلِكَ بِأَنَّ اللّهَ لَمْ یكُ مُغَیرًا نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلی قَوْمٍ حَتّییغَیرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ أَنَّ اللّهَ سَمیعٌ عَلیمٌ﴾[1] این از آن غرر آیاتی است كه هم در سوره مباركه «انفال» آمده هم در سوره مباركه «رعد»[2] و بیانگر سنّت الهی در و است. 1️⃣ فرمود اولاً نعمی كه افراد دارند از است، از خودشان نداشتند و از دیگران هم نگرفتند؛ هر نعمتی كه در دست دیگران است ذات اقدس الهی داد ﴿وَ ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللّهِ﴾،[3] این یك اصل. 2️⃣ اصل دوم تداوم نِعَم [یعنی] ادامه نعمت هاست كه این هم نعمتی [بر] روی نعمت است. این ﴿وَ ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ﴾ بقای نعمت را هم شامل می ‌شود، اینكه در سوره مباركه «ابراهیم»[4] و مانند آن آمده است كه ﴿وَ ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللّهِ﴾ اصل نعمت «من الله» است، تداوم نعمت هم «نعمة الاخری» این «من الله» است، پس این دو مطلب رایگان از طرف ذات اقدس الهی آمده است. 3️⃣ امر سوم آن است كه نعمتی را كه داد و ادامه هم داد حالا می ‌گیرد یا نمی ‌گیرد؟ فرمود مادامی كه تحوّل درونی پیدا نشود ما [نعمت را] نمی‌ گیریم و همچنان ادامه می ‌دهیم،اگر تحوّل پیدا بشود می‌گیریم. خب پس آن نعمت ابتدایی كه «مِنَّتُكَ ابْتِدَاءٌ»[5] و «نِعَمِكَ ابْتِدَاءٌ»[6] در صحیفه سجادیه آمده است، است؛ ادامه نعمت كه نعمت فوق نعمت است، این هم نعمت الهی است؛ [در] ازاله این نعمت سخن از است دیگر تمام شد. فرمود: ﴿لَمْ یكُ مُغَیرًا نِعْمَةً أَنْعَمَها عَلی قَوْمٍ﴾ تا اینجا مرز وعده بود؛ یعنی نعمتی كه ما دادیم رایگان دادیم و مدتی هم ادامه دادیم همچنان ادامه می ‌دهیم، ما از كسی نمی‌ گیریم؛ از اینجا مرز شروع می ‌شود، مگر اینكه خود شخص باعث بشود كه نعمت از او رخت بربندد ﴿حَتّییغَیرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ﴾، این یك اصل كلّی است. 🔹 چه نسبت به فرد، چه نسبت به امت و جامعه مطلق است و هرگز ذات اقدس الهی عمل كسی را بی اثر نمی ‌گذارد، مشابه این اصل كلی در آیه نود سوره مباركه «یوسف» به این صورت آمده است: وقتی برادران یوسف آن آخرین بار به حضور مبارك یوسف آمدند و او را شناختند ﴿قالُوا أَ إِنَّكَ َلأَنْتَ یوسُفُ﴾ وجود مبارك یوسف (سلام الله علیه) فرمود: ﴿قالَ أَنَا یوسُفُ وَ هذا أَخی قَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَینا﴾، چرا؟ این ﴿إِنَّهُ﴾ اصل كلی است،﴿إِنَّهُ مَنْ یتَّقِ وَ یصْبِرْ فَإِنَّ اللّهَ لا یضیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنینَ﴾،[7] هر كه باشد! من هم كردم و خدا اجر من را داد، لازم نیست كه یك ملت صبر بكند! هر كسی چه فرد چه امت اهل بود، خدای سبحان جزای چنین احسانی را خواهد داد. پس درباره فرقی بین فرد و امت نیست، هر كس اهل پرهیزكاری بود پاداش خود را دریافت می‌ كند؛ اما درباره اگر امتی و ملّتی پشت پا به بزند، این زودتر منقرض می ‌شود؛ حكومتی پشت پا به بزند زودتر منقرض می ‌شود، اما درباره فرد ممكن است ذات اقدس الهی مدّتی عفو كند. [1]. سوره انفال, آیه53. [2]. سوره رعد, آیه11؛ ﴿... إِنَّ اللَّهَ لاَ یغَیرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یغَیرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ ...﴾. [3]. سوره نحل، آیه 53. [4]. سوره ابراهیم, آیه6؛ ﴿..اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیكُمْ ..﴾. [5]. صحیفه سجادیه، دعای 45. [6]. صحیفه سجادیه، دعای 12. [7]. سوره یوسف، آیه 90. ┈┈•✾ @basaeronoor ✾•┈┈            ┈┈•✾🌺✾•┈┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیا ولایت فقیه انتسابی است یا انتخابی و اگه انتسابی است چرا با رای نماینده ها ی خبرگان انتخاب میشه؟.mp3
6.86M
❓آیا انتسابی است یا انتخابی و اگه انتسابی است چرا با رای نماینده ها ی خبرگان انتخاب میشه؟ استادمحمدی ┈┈•✾ @basaeronoor ✾•┈┈            ┈┈•✾🌺✾•┈┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 آیه 36 سوره آل عمران 🌸 فَلَمَّا وَضَعَتْهَا قَالَتْ رَبِّ إِنِّى وَضَعْتُهَآ أُنْثَى‏ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا وَضَعَتْ وَلَيْسَ الْذَّكَرُ كَالْأُنْثَى‏ وَإِنِّى سَمَّيْتُهَا مَرْيَمَ وَإِنِّى أُعِيذُهَا بِكَ وَذُرِّيَّتَهَا مِنَ الْشَّيطَانِ الْرَّجِيمِ‏ 🍀 ترجمه:پس هنگامی که فرزند را به دنیا آورد گفت: پروردگارا! من او را دختر زاییدم - در حالى كه خداوند به آنچه او زاییده داناتر است و پسر مانند دختر نیست و من نامش را مریم نامیدم و من او و فرزندانش را از (شرّ) شیطان رانده شده، در پناه تو قرار مى‏ دهم. 🌷 : پس هنگامی که 🌷 : به دنیا آورد 🌷 : گفت 🌷 : پروردگار 🌷 : دختر 🌷 : داناتر 🌷 : پسر 🌷 : او را نامیدم 🌷 : او را در پناه تو قرار می دهم. 🌷 : فرزندانش 🌷 : شیطان رانده شده 📚 🌸 موضوع این آیه در ادامه آیه قبلی می باشد حنة پیش بینی کرد که خداوند به او پسر خواهد داد لذا نذر کرد که فرزندش خدمتکار بیت المقدس شود ، در آیه قبل حنة همسر عمران نذر کرد و گفت: پروردگارا! همانا من نذر کرده ام آنچه را در شکم دارم ، برای تو آزاد باشد پس از من قبول فرما، که همانا تو شنوای دانایی. مادر انتظار داشت فرزندش پسر باشد، تا بتواند خدمتكار بیت‏المقدّس شود. فلما وضعتها قالت رب إنى وضعتها أنثي: پس هنگامی که وضع حمل کرد دختر به دنیا آمد گفت: پروردگارا! من او را دختر زاييدم. والله اعلم بما وضعت: و خداوند به آنچه او زاییده است داناتر است. و لیس الذكر کالأنثى: و پسر همانند دختر نیست. 🌸 حنة نگران این بود که چگونه به نذرش عمل کند زیرا فکر می کرد خداوند به او پسر خواهد داد اما خداوند به او دختری داد اما چه دختری؟ دختری مقدس با عصمت و پاک و داراى كمالاتى است و مادرِ پسرى مى‏شود آن هم چه پسری؟ پسری که نامش عیسی مسیح خواهد بود و به اذن خداوند مردگان را زنده خواهد کرد و بیماران را شفا خواهد داد. و إنى سميتها مريم: و همانا من او را مريم ناميدم. حنة نام دختر را مريم ناميد. و إنى أعيذها بك و ذريتها من الشيطان الرجيم: و من او و فرزندانش را از شيطان رانده شده ، در پناه تو قرار می دهم. 🌷 : اسمی است بسیار نیکو و به دختری که خداوند را عبادت می کند مریم می گویند. همچنین به خادمه مسجد و بیت المقدس و معبد مریم می گویند. پس به طور خلاصه مریم به معناى «عابده» و«خادمه» است. 🌷 : حنة 🌷 : عمران که از شخصیت های بر جسته بنی اسرائیل و از سبط لاوی و از نسل حضرت داود علیه السلام می باشد. خواهر حنة يعنى خاله حضرت مريم اشياع نام دارد و همسر حضرت زکریای پیامبر می باشد. ولادت حضرت مریم در زمان حضرت زکریا علیه السلام می باشد. 🌷 : نام حضرت مریم علیه السلام 34 مرتبه در قرآن آمده است. و خداوند یک سوره به اسم مریم نازل کرده است که سوره مریم شامل 98 آیه می باشد. 🔹 پیام های آیه 36سوره آل عمران 🔹 ✅ تمایلات انسان مهم نیست، مصلحت و خواست مهم است. «واللّه اعلم بما وضعت» ✅ گاهى در پاكى و پاكدامنى، به جایى مى‏ رسد كه هرگز پسر به آن نمى‏ رسد. «لیس الذكر كالانثى» ✅ مقام والایى دارد. «لیس الذكر كالاُنثى» منظور از «الاُنثى» زن خاصّى است. ✅ براى فرزندان خود، نام انتخاب نمایید. «انّى سمّیتها مریم» ✅ ، حقّ نامگذارى فرزند خود را دارد. «انّى سمّیتها» ✅ قبل از هر چیز، به فكر سلامتى فرزند از شرّ باشید. «اعیذها» ✅ براى تأمین سعادت ، تنها به تربیت خود متّكى نباشیم، او را به خدا بسپاریم كه توانایى‏ هاى ما محدود وعوامل انحراف زیاد است. «اعیذها بك» ✅ ، جایگاهى خاص دارد. از بیان نذر او، اخلاص او، نام‏گذارى او و استعاذه او این برداشت استفاده مى‏ شود. «نذرت لك، سمّیتها، اعیذها بك» ✅ ، دشمن دیرینه نسل بشر است. «اعیذها... من الشیطان الرجیم» ┈┈•✾ @basaeronoor ✾•┈┈            ┈┈•✾🌺✾•┈┈