eitaa logo
🌹درخدمت نهج البلاغه🌹
124 دنبال‌کننده
81 عکس
0 ویدیو
0 فایل
🔶هرروز یک حکمت نهج البلاغه 🔶هر روز یک حدیث #من_نهج_البلاغه_میخوانم انتقــ❎ـــادات و پیشنهــ☑️ـــادات 👇 @alihamedani315 تبادلات @benyamin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹حکمت سی و سوم🌹 3⃣3⃣دل نبستن به آرزوها وَ قَالَ (علیه السلام) أَشْرَفُ الْغِنَى تَرْکُ الْمُنَى . امام علیه السّلام (در دل نبستن به آرزوها) فرموده است:برترین توانگرى و بى نیازى بدل راه ندادن آرزوها است (زیرا آرزو انسان را نیازمند مى سازد). ما را به دوستانتان معرفی کنید👇🏻 🌹@amiralmomeninhekmat🌹
🌹حکمت سی و چهارم🌹 در زیان رنجانیدن4⃣3⃣ وَ قَالَ امیر المومنین (علیه السلام) :مَنْ أَسْرَعَ إِلَى النَّاسِ بِمَا یَکْرَهُونَ قَالُوا فِیهِ مَا لَا یَعْلَمُونَ . امام علی ..علیه السّلام.. فرموده است :هر که بشتابد به چیزى که مردم (از آن) مى رنجند (بى اندیشه سخنى گوید یا کارى کند که بر خلاف میل و خواسته آنها باشد) در باره او مى گویند :چیزى را که نمى دانند (زیرا انسان از کسیکه رنجید طبعا باک ندارد که در باره او آنچه شنیده راست یا دروغ بیان نماید. ما را به دوستانتان معرفی کنید👇 🌹@amiralmomeninhekmat🌹
🌹حکمت سی و پنجم🌹 در زیان آرزوى طولانی5⃣3⃣ وَ قَالَ امیر المومنین (علیه السلام) :مَنْ أَطَالَ الْأَمَلَ أَسَاءَ الْعَمَلَ امام علی ..علیه السّلام ..فرموده است:هر که آرزو را دراز گردانید کردار را بد نمود (زیرا آرزوى دراز سبب بیخبرى از آخرت و واماندن از نیکبختى زندگى جاوید است، امّا رجاء و امیدوارى باندازه ستوده مى باشد). ما را به دوستانتان معرفی کنید👇 🌹@amiralmomeninhekmat🌹
🌹حکمت سی و ششم🌹 هنگام رفتن به شام6⃣3⃣ وَ قَالَ امیرالمومنین ( علیه السلام ) : مَا هَذَا الَّذِی صَنَعْتُمُوهُ فَقَالُوا خُلُقٌ مِنَّا نُعَظِّمُ بِهِ أُمَرَاءَنَا . امام علی ...علیه السلام...فرموده است: این چه کاری بود که کردید؟ گفتند: این خوی او است که سرداران و حکمرانان خود را به آن احترام می نمائیم، پس آن بزرگوار (در نکوهش فروتنی برای غیر خدا) فَقَالَ:وَ اللَّهِ مَا یَنْتَفِعُ بِهَذَا أُمَرَاؤُکُمْ وَ إِنَّکُمْ لَتَشُقُّونَ عَلَى أَنْفُسِکُمْ فِی دُنْیَاکُمْ وَ تَشْقَوْنَ بِهِ فِی آخِرَتِکُمْ . فرمود: سوگند به خدا حکمرانان شما در این کار سود نمی برند و شما خود را در دنیاتان به رنج و در آخرتتان با این کار به بدبختی گرفتار می سازید (چون فروتنی برای غیر خدا گناه و مستلزم عذاب است) و چه بسیار زیان دارد رنجی (فروتنی برای غیر خدا) را که پی آن کیفر باشد. وَ مَا أَخْسَرَ الْمَشَقَّةَ وَرَاءَهَا الْعِقَابُ وَ أَرْبَحَ الدَّعَةَ مَعَهَا الْأَمَانُ مِنَ النَّارِ. و چه بسیار سود دارد آسودگی (رنج نبردن برای خوش آمدن مخلوق) را که همراه آن ایمنی از آتش (دوزخ) باشد. ما را به دوستانتان معرفی کنید👇 🌹@amiralmomeninhekmat🌹
🌹حکمت سی و هفتم🌹 اندرز به فرزندش7⃣3⃣ وَ قَالَ ( علیه السلام ) : یَا بُنَیَّ احْفَظْ عَنِّی أَرْبَعاً وَ أَرْبَعاً لَا یَضُرُّکَ مَا عَمِلْتَ مَعَهُنَّ إِنَّ أَغْنَى الْغِنَى الْعَقْلُ وَ أَکْبَرَ الْفَقْرِ الْحُمْقُ وَ أَوْحَشَ الْوَحْشَةِ الْعُجْبُ وَ أَکْرَمَ الْحَسَبِ حُسْنُ الْخُلُقِ . امام علیه السلام فرموده است :ای پسرک من به خاطر دار از من چهار و چهار چیز را که با آنها آنچه به جا آوری تو را زیان نرساند (گفته اند: اینکه امام علیه السلام فرموده چهار و چهار برای آن است که چهار اول مربوط به خود شخص است و چهار دوم درباره رفتار با دیگران می باشد، پس اول از چهار چیزی که مربوط به خود شخص است) سرآمد بی نیازیها خرد است (که به وسیله آن شخص سعادت و نیکبختی در دنیا و آخرت را به دست می آورد) و (دوم) بیشترین نیازمندی بی خردی است (که سبب بدبختی دو سرا است) و (سوم) بالاترین ترس خودپسندی است (که خودپسند با کسان خو نگیرد و به این جهت با او دشمن شوند و همیشه ترسناک باشد) و (چهارم) گرامی تر بزرگی نیکخوئی است (که نیکخو نزد همگان بزرگوار است). یَا بُنَیَّ إِیَّاکَ وَ مُصَادَقَةَ الْأَحْمَقِ فَإِنَّهُ یُرِیدُ أَنْ یَنْفَعَکَ فَیَضُرُّکَ . اى پسرک من (اوّل از چهار چیزیکه در باره رفتار با دیگران است) از دوستى با احمق بپرهیز که او مى خواهد بتو سود رساند زیان مى رساند (چون احمق موارد سود و زیان را تشخیص نمى دهد) وَ إِیَّاکَ وَ مُصَادَقَةَ الْبَخِیلِ فَإِنَّهُ یَقْعُدُ عَنْکَ أَحْوَجَ مَا تَکُونُ إِلَیْهِ. و (دوم) بپرهیز از دوستى با بخیل که او (بر اثر بخل و زفتى که دارد) از تو باز مى دارد آنچه را که بسیار بآن نیازمند باشى. وَ إِیَّاکَ وَ مُصَادَقَةَ الْفَاجِرِ فَإِنَّهُ یَبِیعُکَ بِالتَّافِهِ. و (سوم) بپرهیز از دوستى با بدکار که او ترا به اندک چیزى مى فروشد (چون کسیکه سعادت خود را بر اثر چیز کمى از دست بدهد البتّه ترا به بهاى کمترى خواهد فروخت) . وَ إِیَّاکَ وَ مُصَادَقَةَ الْکَذَّابِ فَإِنَّهُ کَالسَّرَابِ یُقَرِّبُ عَلَیْکَ الْبَعِیدَ وَ یُبَعِّدُ عَلَیْکَ الْقَرِیبَ . و (چهارم) بپرهیز از دوستى با کسیکه بسیار دروغ مى گوید که او مانند سراب (آب نمایى که در زمین هموار بشکل آب دیده میشود) است که دور را براى تو نزدیک و نزدیک را دور مى گرداند (براى انجام دادن اغراض نادرست خود کار سخت را آسان و آسان را سخت مى نماید). ما را به دوستانتان معرفی کنید 👇 🌹@amiralmomeninhekmat🌹
🌹حکمت سی و هشتم🌹 اهمیت دادن به واجبات8⃣3⃣ وَ قَالَ امیرالمومنین ( علیه السلام ) : لَا قُرْبَةَ بِالنَّوَافِلِ إِذَا أَضَرَّتْ بِالْفَرَائِضِ. امام علی ...علیه السلام... فرموده است: تقرب و نزدیک شدن به رحمت خدا به مستحبات روا نیست در صورتی که به واجبات زیان رساند (زیرا کسی که در انجام واجبات کوتاهی کند نافرمانی کرده به کیفر خواهد رسید، و کسی که نافرمانی کرد در حقیقت به خدا تقرب نجسته چون تقرب با نافرمانی منافات دارد). ما را به دوستانتان معرفی کنید 👇 🌹@amiralmomeninhekmat🌹
🌹حکمت سی و نهم🌹 نکوهش احمق9⃣3⃣ وَ قَالَ امیرالمومنین( علیه السلام ) : لِسَانُ الْعَاقِلِ وَرَاءَ قَلْبِهِ وَ قَلْبُ الْأَحْمَقِ وَرَاءَ لِسَانِهِ. امام علی ..علیه السلام... فرموده است: زبان خردمند پشت دل او است (عاقل آنچه بگوید نخست نیک و بد آن را به عقل خویش سنجیده و آنگاه می گوید) و دل احمق پشت زبان او است (بی خرد نفهمیده آنچه خواست می گوید سپس در درستی و نادرستی و سود و زیان آن اندیشه می کند. و هذا من المعانی العجیبة الشریفة و المراد به أن العاقل لا یطلق لسانه إلا بعد مشاورة الرویة و مؤامرة الفکرة و الأحمق تسبق حذفات لسانه و فلتات کلامه مراجعة فکره و مماخضة رأیه فکأن لسان العاقل تابع لقلبه و کأن قلب الأحمق تابع للسانه .و قد روی عنه (علیه السلام) هذا المعنى بلفظ آخر و هو قوله. سید رضی رضوان الله تعالی می فرماید: این فرمایش از جمله معانی نیکوی دلپذیر است، و مقصود از آن است که خردمند زبانش را رها نمی کند (سخنی نمی گوید) مگر پس از مشورت و صلاح دید با اندیشه، و بی خرد بیرون داده های زبان و گفتارهای بی اندیشه اش به مراجعه به اندیشه و تدبر و تامل در پایان کار پیشی می گیرد، پس به آن ماند که زبان خردمند پیرو دل او است و دل بیخرد پیرو زبانش می باشد، و این معنی به لفظ دیگر هم از آن حضرت علیه السلام روایت شده و آن کلام آن بزرگوار است. ما را به دوستانتان معرفی کنید 👇 🌹@amiralmomeninhekmat🌹
‏قال صادق علیه السلام‏: إِنَّ مِنَ التَّوَاضُعِ أَنْ يَرْضَى الرَّجُلُ بِالْمَجْلِسِ دُونَ الْمَجْلِسِ، وَ أَنْ يُسَلِّمَ عَلَى مَنْ يَلْقَى، وَ أَنْ يَتْرُكَ الْمِرَاءَ وَ إِنْ كَانَ مُحِقّاً، وَ لَا يُحِبَّ أَنْ يُحْمَدَ عَلَى التَّقْوَى. همانا از نشانه‌های فروتنی آن است که آدمی به نشستن در جایی پست‌تر از جایی که دیگران نشسته‌اند خوشنود باشد، و به هر که ‌رسد سلام دهد، بگومگو را ترک کند اگر چه بر حق باشد، و دوست نداشته باشد به خاطر تقوایش ستایش گردد. بحار الانوار، ج ۷۳.ص:۶ ما را به دوستانتان معرفی کنید 👇 🌹@amiralmomeninhekmat🌹
🌹حکمت چهلم🌹 درباره این که بیماری سبب آمرزش گناهان0⃣4⃣ وَ قَالَ امیرالمومنین( علیه السلام ) : لِبَعْضِ أَصْحَابِهِ فِی عِلَّةٍ اعْتَلَّهَا جَعَلَ اللَّهُ مَا کَانَ مِنْ شَکْوَاکَ حَطّاً لِسَیِّئَاتِکَ فَإِنَّ الْمَرَضَ لَا أَجْرَ فِیهِ وَ لَکِنَّهُ یَحُطُّ السَّیِّئَاتِ وَ یَحُتُّهَا حَتَّ الْأَوْرَاقِ وَ إِنَّمَا الْأَجْرُ فِی الْقَوْلِ بِاللِّسَانِ وَ الْعَمَلِ بِالْأَیْدِی وَ الْأَقْدَامِ . امام علی علیه السلام فرموده است: خداوند بیماری تو را (سبب) برطرف شدن گناهانت قرار داده، پس بیماری را پاداشی نیست، بلکه (چون شخص را شکسته و ناتوان می نماید و انسان در چنین حالتی به سوی پروردگارش توبه و بازگشت کرده از معصیت و نافرمانیش پشیمان و تبرک آن تصمیم می گیرد سبب شده که) گناهان را از بین می برد، و آنها را مانند ریختن برگها (از درخت) می ریزد، و مزد و پاداش در گفتار به زبان و کردار به دستها و پاها است (و بیماری نه از گفتار و نه از کردار است) . وَ إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ یُدْخِلُ بِصِدْقِ النِّیَّةِ وَ السَّرِیرَةِ الصَّالِحَةِ مَنْ یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ الْجَنَّةَ. خداوند سبحان به سبب پاکی نیت و شایستگی باطن هر که را از بندگانش بخواهد به بهشت داخل می گرداند (پس اگر کسی در بیماری شکیبا و دارای باطن نیکو و دل پاک باشد ممکن است خداوند بدون عمل دست و پا او را بیامرزد. و أقول صدق (علیه السلام) إن المرض لا أجر فیه لأنه من قبیل ما یستحق علیه العوض لأن العوض یستحق على ما کان فی مقابلة فعل الله تعالى بالعبد من الآلام و الأمراض و ما یجری مجرى ذلک و الأجر و الثواب یستحقان على ما کان فی مقابلة فعل العبد فبینهما فرق قد بینه (علیه السلام) کما یقتضیه علمه الثاقب و رأیه الصائب. سیدرضی ..رضوان الله تعالی.. می فرماید: می گویم: امام علی علیه السلام راست فرموده که بیماری را پاداشی نیست، زیرا بیماری از قبیل چیزی است که سزاوار عوض می شود چون عوض در برابر فعل خدایتعالی از دردها و بیماریها و مانند آن به بنده است، و مزد و پاداش در برابر فعل بنده می باشد، پس بین عوض و پاداش امتیازی است که امام علیه السلام به مقتضی علم نافذ و رای رسای خود بیان فرموده است. ما را به دوستانتان معرفی کنید 👇 🌹@amiralmomeninhekmat🌹
‏امام علی علیه السلام‏ أَنَّكَ فِي مَنْزِلِ قُلْعَةٍ وَ دَارِ بُلْغَةٍ وَ طَرِيقٍ إِلَى الْآخِرَةِ وَ أَنَّكَ طَرِيدُ الْمَوْتِ الَّذِي لَا يَنْجُو مِنْهُ هَارِبُهُ وَ لَا يَفُوتُهُ طَالِبُهُ وَ لَا بُدَّ أَنَّهُ مُدْرِكُهُ فَكُنْ مِنْهُ عَلَى حَذَرِ أَنْ يُدْرِكَكَ وَ أَنْتَ عَلَى حَالٍ سَيِّئَةٍ. و بدان تو در منزلی هستی که از آن رخت خواهی بست، و خانه‌ای که بیش از روزی چند در آن نتوانی نشست و در راهی هستی که پایانش آخرت است، شکار مرگی که گریزنده از آن نرهد، و آن را که جوید بدو رسد و از دست ندهد، و ناچار پنجه بر تو خواهد افکند، پس بترس از آن که مرگت رسد و تو را در حال گناه بیابد. نهج البلاغه، نامه ۳۱ ما را به دوستانتان معرفی کنید 👇 🌹@amiralmomeninhekmat🌹
🌹حکمت چهل و یکم🌹 نیکبختی و اوصاف پسندیده1⃣4⃣ وَ قَالَ امیرالمومنین علیه السلام یَرْحَمُ اللَّهُ خَبَّابَ بْنَ الْأَرَتِّ فَلَقَدْ أَسْلَمَ رَاغِباً وَ هَاجَرَ طَائِعاً وَ قَنِعَ بِالْکَفَافِ وَ رَضِیَ عَنِ اللَّهِ وَ عَاشَ مُجَاهِداً. خدا جناب ابن ارت را بیامرزد که از روی رغبت اسلام آورد (نه به اکراه و اجبار) و از وطن هجرت نمود (و نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله آمد) برای فرمانبری، و قناعت کرد (از کالای دنیا) به اندازه کفایت، و از خدا (به داده او از خوشی و سختی و بیماری و تندرستی) راضی و خشنود بود، و در زندگانی (همه عمر در راه خدا) جهاد کننده بود (پس از آن او را ستوده و می فرماید:) . ما را به دوستانتان معرفی کنید 👇 🌹@amiralmomeninhekmat🌹
‏قال علی علیه السلام‏ «إِنَّهُ لَيْسَ بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ إِلَّا أَرْبَعُ أَصَابِعَ» فَسُئِلَ عَلَيْهِ السَّلَامُ عَنْ مَعْنَى قَوْلِهِ هَذَا فَجَمَعَ أَصَابِعَهُ وَ وَضَعَهَا بَيْنَ أُذُنِهِ وَ عَيْنِهِ ثُمَّ قَالَ «الْبَاطِلُ أَنْ تَقُولَ سَمِعْتُ وَ الْحَقُّ أَنْ تَقُولَ رَأَيْتُ». «میان حق و باطل جز چهار انگشت نیست». از او پرسیدند معنی این سخن چیست؟ امام چهار انگشتان خود را میان گوش و دیده گذاشت سپس گفت: «باطل آن است که بگویی شنیدم، و حقّ آن است که بگویی دیدم». نهج البلاغه، خطبه ۱۴۱ ما را به دوستانتان معرفی کنید 👇 🌹@amiralmomeninhekmat🌹
🌹حکمت چهل و دوم🌹 درباره مومن و منافق2⃣4⃣ وَ قَالَ امیرالمومنین علیه السلام لَوْ ضَرَبْتُ خَیْشُومَ الْمُؤْمِنِ بِسَیْفِی هَذَا عَلَى أَنْ یُبْغِضَنِی مَا أَبْغَضَنِی وَ لَوْ صَبَبْتُ الدُّنْیَا بِجَمَّاتِهَا عَلَى الْمُنَافِقِ عَلَى أَنْ یُحِبَّنِی مَا أَحَبَّنِی . اگر با این شمشیرم ببن بینی مومن بزنم که با من دشمن شود دشمنی نخواهد نمود، و اگر همه (کالای) دنیا را بر سر منافق بریزم که مرا (به راستی) دوست دارد دوست نخواهد داشت. وَ ذَلِکَ أَنَّهُ قُضِیَ فَانْقَضَى عَلَى لِسَانِ النَّبِیِّ الْأُمِّیِّ ( صلى الله علیه وآله ) أَنَّهُ قَالَ یَا عَلِیُّ لَا یُبْغِضُکَ مُؤْمِنٌ وَ لَا یُحِبُّکَ مُنَافِقٌ. و این برای آن است که (در حکم الهی) گذشته و به زبان پیغمبر امی صلی الله علیه و آله جاری گشته که فرموده: یا علی مومن با تو دشمن نمی شود و منافق تو را دوست نمی دارد. ما را به دوستانتان معرفی کنید 👇 🌹@amiralmomeninhekmat🌹
‏امام حسین علیه السلام‏ إِنَّ حَوَائِجَ النَّاسِ إِلَيْكُمْ مِنْ نِعَمِ اللَّهِ عَلَيْكُمْ، فَلَا تَمَلُّوا النِّعَمَ. در خواست‌های مردم از شما از نعمت‌های خدا بر شماست، پس از این نعمت‌ها خسته و ملول نشوید. بحار الانوار، ج ۷۱، ص: ۳۱۸ ما را به دوستانتان معرفی کنید 👇 🌹@amiralmomeninhekmat🌹
🌹حکمت چهل و سوم🌹 نکوهش خودبینی3⃣4⃣ وَ قَالَ امیرالمومنین «علیه السلام» سَیِّئَةٌ تَسُوءُکَ خَیْرٌ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ حَسَنَةٍ تُعْجِبُکَ. سیئه و بدی که تو را اندوهگین سازد (مانند دروغی که بگوئی و پشیمان شوی که چرا گفتی) نزد خدا بهتر است از حسنه و خوبی (مانند نماز خواندن یا روزه گرفتن) که تو را به خودبینی و سرفرازی وادارد (زیرا پشیمانی گناه را بر طرف می نماید و خودبینی در حسنه گناهی است که آن را تباه می گرداند). ما را به دوستانتان معرفی کنید 👇 🌹@amiralmomeninhekmat🌹
‏امام صادق «علیه السلام‏» فَازُوا وَ اللَّهِ الْأَبْرَارُ أَ تَدْرِي مَنْ هُمْ، هُمُ الَّذِينَ لَا يُؤْذُونَ الذَّرَّ. به خدا سوگند رستگار شدند ابرار و نیکان. می‌دانی آن‌ها کیان‌اند؟ آن‌ها کسانی هستند که مورچه هم از ایشان آزار نمی‌بیند. بحار الانوار، ج ۷۵، ص: ۱۹۳ ما را به دوستانتان معرفی کنید 👇 🌹@amiralmomeninhekmat🌹
🌹حکمت چهل و چهارم🌹 درباره صفات نیکو4⃣4⃣ وَ قَالَ امیرالمومنین علیه السلام قَدْرُ الرَّجُلِ عَلَى قَدْرِ هِمَّتِهِ وَ صِدْقُهُ عَلَى قَدْرِ مُرُوءَتِهِ وَ شَجَاعَتُهُ عَلَى قَدْرِ أَنَفَتِهِ وَ عِفَّتُهُ عَلَى قَدْرِ غَیْرَتِهِ. مقام و مرتبه مرد به اندازه همت او است (پس اگر بلند همت بود ارجمند و بزرگوار و اگر پست همت باشد خوار و زیردست است) و راستی او به اندازه جوانمردی او است (زیرا جوانمردی سبب می شود که شخص آنچه شایسته است به جا آورد از زشتیها که یکی از آنها دروغ است دوری گزیند، پس اندازه راستگوئی او از جوانمردیش شناخته می شود) و شجاعت و دلیری او به اندازه حمیت و ننگ داشتن او است از کار زشت و ناشایسته (پس هر چه بیشتر کار زشت را ننگ بداند شجاعت و دلیری بیشتر دارد) و عفت و پاکدامنی او به اندازه غیرت او است (پس هر اندازه که غیرت او یعنی ننگ داشتن از مشارکت با دیگری در چیزی که مخصوص به او نیست بیشتر باشد پاکدامن تر است، زیرا غیرت است که شخص را از پیروی شهوات و کارهای ناروا باز می دارد و او را پاکدامن نگاه می دارد. ما را به دوستانتان معرفی کنید 👇 🌹@amiralmomeninhekmat🌹
‏امام علی علیه السلام‏ صِيَامُ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ مِنْ كُلِّ شَهْرٍ صِيَامُ الدَّهْرِ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ، «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها». سه روز روزه گرفتن در هر ماه مانند روزه گرفتن تمام عمر است، زیرا که خداوند تبارک و تعالی در کتاب خود می‌فرماید «هر که عمل نیکی بجای آورد ده برابر آن پاداش دارد». الکافی، ج ۴، ص: ۹۳ ما را به دوستانتان معرفی کنید 👇 🌹@amiralmomeninhekmat🌹
🌹حکمت چهل و پنجم🌹 درباره فیروزی5⃣4⃣ وَ قَالَ امیرالمومنین علیه السلام الظَّفَرُ بِالْحَزْمِ وَ الْحَزْمُ بِإِجَالَةِ الرَّأْیِ وَ الرَّأْیُ بِتَحْصِینِ الْأَسْرَارِ. امام علیه السلام فرموده است: فیروزی یافتن به حزم و خودداری است، و حزم به کار انداختن اندیشه است، و اندیشه به نگهداری اسرار و نهانیها است (پس هر که سر و نهان خویش فاش کند رای و اندیشه را محافظت نکرده از حزم و دوراندیشی خارج گشته و در نتیجه به مقصودش نمی رسد). ما را به دوستانتان معرفی کنید 👇 🌹@amiralmomeninhekmat🌹
‏رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم‏)‏ مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ جَلَسَ طَائِعاً عَلَى مَائِدَةٍ يُشْرَبُ عَلَيْهَا الْخَمْرُ. ملعون است کسی که سر سفره‌ای بنشیند که شراب در آن سفره خورده می‌شود. بحار الانوار، ج ۴۷، ص: ۳۹ ما را به دوستانتان معرفی کنید 👇 🌹@amiralmomeninhekmat🌹
🌹حکمت چهل و ششم🌹 درباره جوانمرد و ناکس6⃣4⃣ وَ قَالَ امیرالمومنین علیه السلام احْذَرُوا صَوْناک الْکَرِیمِ إِذَا جَاعَ وَ اللَّئِیمِ إِذَا شَبِعَ. بپرهیزید از حمله کردن کریم و جوانمرد هنگامی که گرسنه شود (نیازمند گردد، چون در این حال بی اعتنائی مردم خشمش را بر انگیخته خود را به خطر می اندازد تا بر ایشان مسلط شده انتفام بکشد) و بپرهیزید از حمله لئیم و ناکس هنگامی که سیر شود (توانگر گردد، چون توانگری او را به آرزویش کامیاب ساخته به مقتضی طبعش به زیردستان آزار می رساند). ما را به دوستانتان معرفی کنید 👇 🌹@amiralmomeninhekmat🌹