سلام
اگر دغدغه فعاليت تبييني در زمينه حجاب و عفاف داريد، از طريق لينك زير اعلام آمادگي نماييد.
Survey.porsline.ir/s/T01qFky
اميربيان
#وکیل_پور
@Vakilpour_ir
⚫️همزمان با ایام شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام
و سالگرد فاجعه فیضیه
و هشتادمین سال صدور تاریخی ترین سند مبارزاتی امام خمینی(ره) برگزار می شود
نشست تخصصی «قیام صادق»
با حضور
🔺آیت الله تحریری
(عرفان امام؛ حماسه و معنویت)
🔺حجتالاسلام حاج ابوالقاسمی
(قیام لله از خمینی تا خامنه ای)
🔺حجت الاسلام ابوالحسنی منذر
(بررسی تحرکات امام از دهه ۲۰ تا دهه ۴۰)
🔺حجت الاسلام دکتر طاهایی
(قیام لله در سیره امام صادق)
📆چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت
🕰ساعت ۸:۳۰
🕌 حوزه علمیه خاتم الاوصیاء: میدان امام حسین علیه السلام، خیابان دماوند، خیابان رجبی
✅دفتر امور اجتماعی و سیاسی مرکز مدیریت حوزه علمیه تهران
☫ روابط عمومی
مدیریت حوزه علمیه استان تهران
🇮🇷 https://eitaa.com/howzehtehran
بازخوانی نامه تاریخی ترین نامه امام خمینی
معجزه قیام لله از دهه بیست تا امروز
🔹هشتاد سال پیش که غریبانه، اما شجاعانه قلم به دست گرفت و فریاد قیام و مبارزه سر داد، نمیدانم آیا تصور میکرد که کمتر از بیست سال بعد رهبری بزرگترین قیام قرن، بلکه قیام تشیع را عهدهدار می شود، اما میدانم که همچون کوه به آنچه مینوشت اعتقاد داشت و موعظه الهی را با عمق جان دریافت کرده بود.
1⃣محتوای این نامه نشان میدهد حضرت امام در سن 42 سالگی رصد خوبی از شرایط کشور و حتی جهان اسلام دارد و آسیبها و نقاط ضعف را به خوبی میداند و بخشی از آنها را بر میشمرد. آگاهی از اوضاع زمان خود، بصیرت ایشان نسبت به مشکلات و نیز بیان راهحل آن که همان قیام لله است در خط به خط این نامه دیده میشود.
2⃣قیام لله در سلوک اولین قدم برای حرکت است که از آن به یقظه تعبیر میشود. حضرت امام قیام لله را موجب نیل انبیا به بلندترین مقامات انسانی و عرفانی (خلت، صعق و سحو، قاب قوسین) میداند و البته این نگاه بلند عرفانی و توجه به باطن توجه ایشان را از ظواهر بر نمیدارد و در کنار اینها مبارزه با استبداد و استعمار و اصلاح وضع کشور را مصداق قیام لله معرفی میکند. این ویژگی مهم عرفان و دین شناسی حضرت امام است که خود ایشان بعدها از آن به اسلام ناب محمدی تعبیر کردند. اسلام همه جانبه که فرد و جامعه، ظاهر و باطن، خلق و خالق، اخلاق و سیاست، جهاد اصغر و اکبر، عدالت و معنویت را با هم میبیند و به بهانه یکی، دیگری را قربانی نمیکند. امام در این نامه هم دغدغه سیاسی دارد و از استبداد گله میکند (رضا خان) و هم غیرت دینی خود را نشان داده و نسبت به انحرافات در عقاید (کسروی) نیز هشدار میدهد.
3⃣در نگاه توحیدی حضرت امام، اصالت با رضایت خداست و قیام و جهاد تنها وقتی به ثمر مینشیند که خالصانه و قرب الی الله باشد در غیر این صورت، قیامها برای نفس و خودخواهی است که ثمرهای جز شکست و تسلط فرومایگان بر جامعه ندارد.
4⃣در ضمن بیان واقعیتهای تلخ، امام ناامید نیست و و در همان دوران سیاه، آینده را روشن میبیند و مینویسد: «امروز روزى است که نسیم روحانى الهى وزیدن گرفته و براى قیام اصلاحى بهترین روز است» امید ناشی از ایمان سدی است که دربرابر همه ناملایمات تاب ایستادگی دارد و سلاحی است که هر مانعی را از سر راه بر می دارد. (ن.ک بیانات امام خامنهای در 14 خرداد 1402)
5⃣امام در این نامه به خوبی عیان میکند که تکلیف محور است و زمانی که تکلیفی را تشخیص دهد و متوجه باشد که در برابر خداوند و محکمه الهی عذری ندارد، مبتنی بر همان موعظه الهی تک نفره پا به میدان میگذارد. همین مطلب را میتوان را در بیانیههای اواخر عمر امام نیز مشاهده کرد؛ آنجا که میگوید: «قدرتها و ابرقدرتها و نوکران آنان مطمئن باشند که اگر خمینی یکه وتنها هم بماند به راه خود که راه مبارزه با کفر و ظلم و شرک و بت پرستی است ادامه می دهد» (صیفه امام؛ ج 20، ص319) امام با همین تفکر به قیام فیضیه و بعد قیام 57 رسید و اخلاص و صداقت سبب شد همواره سیل مردم و خیل مشتاقان دین و عدالت به ایشان بپیوندند.
6⃣خطاب اول امام در این نامه علما و روحانیون هستند که همواره توقع بوده در خط مقدم مبارزه با ظلم و دفاع از مردم باشند. اتفاقی که سالهای بعد توسط شاگردان امام رخ داد و شروع آن فیضیه ۴۲ بود. با این حال امام از همان ابتدا مبارزه و قیام را یک حرکت عمومی با حضور همه مردم از اقشار مختلف و دغدغه مندان دین و شرف و انسانیت و وطن تعریف می نماید و این نهیب را بر همگان می نوازد.
در طول قیام و تا هنگام پیروزی همواره امام روی توده های مردم و به خصوص محرومین و مستضعفین حساب کرد و به آنها اعتماد و اعتقاد داشت و نتیجه مبارک آن پیش رو چشم ماست. (ن.ک. بیانات امام خامنهای در 14 خرداد 1401)
7⃣آنچه امروز باید بر آن دقت بیشتری داشت این است که در طول این هشتاد سال ثمره و به تعبیر بهتر معجزه قیام لله خمینی و مردم ایران به کجا رسیده است؟ از لحن نامه امام اوضاع آشفته ایران و اسلام و حوزه و تشیع به خوبی روشن است. از اردیبهشت سال 1323 تا اردبهشت 1403 تفاوت و حرکت به سمت جلو از زمین تا آسمان است. این اوج گیری که ثمره قیام مردم به رهبری امام را حل و هدایتهای رهبری معظم است سبب شده امروز ایرانی قدرتمند، حوزه ای پویا و مردمی عزتمند داشته باشیم که نسبت به هشتاد سال قبل اصلا قابل مقایسه نیست. آنچه امروز در جبهه مقاومت و به خصوص غزه قهرمان مشاهده میشود ثمره اعتقاد به قیام لله از درون تا برون و علیه نفس و شیاطین است.
🌐 متن کامل
حجتالاسلام دکتر محمدحسن طاهایی
هفته نامه صبح صادق
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوژه سخنرانی شهادت امام صادق علیه السلام
حجه الاسلام دکتر مهدی عامری:
۱. امام صادق امام مبارزه و قیام
۲. امامت یعنی قیام
۳. قیام برای قسط و برای خدا
۴. نامه امام در ۱۵ اردیبهشت ۲۳
۵. قیام فیضیه ۴۲ در روز شهادت امام صادق علیهالسلام
۶. قیام ملت ایران ۵۷
۷. قیام علیه اسرائیل ۱۴۰۳
۸. مسیر ما همین است
رئیس کتابخانه و موزه وزیری یزد درباره منشاء دستخط امام گفت: یکبار که ایشان به منزل شهید صدوقی در قم میروند، شهید صدوقی ورود ایشان را به امام خمینی اطلاع میدهند و امام برای دیدن آقای وزیری به آنجا میآیند. در آن زمان هنوز شخصیت امام مشهور نبود و مرحوم وزیری نیز از امام چندین سال بزرگتر بودند لکن با شناختی که از امام پیدا میکنند از ایشان درخواست میکنند که در این دفتر یادداشتی بنویسند و امام که دستخط مراجع و علمای بزرگ را در آن میبینند در ابتدا متواضعانه رد میکنند اما وقتی با اصرار آقای وزیری مواجه میشوند دفتر را میگیرند و بدون آنکه قلم را بردارند ۲ صفحه و نیم مطلب با خطی زیبا مینویسند.
بخشهایی از دستنوشته حضرت امام:
قُلْ اِنَّما اَعِظُکُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لله مَثنی وَ فُرادی
.... هان ای روحانیین اسلامی! ای علماء ربانی! ای دانشمندان دیندار! ای گویندگان آیین دوست! ای دینداران خداخواه! ای خداخواهان حق پرست! ای حق پرستان شرافتمند! ای شرافتمندان وطنخواه! ای وطن خواهان با ناموس! موعظت خدای جهان را بخوانید و یگانه راه اصلاحی را که پیشنهاد فرموده بپذیرید و ترک نفع های شخصی کرده تا به همۀ سعادت های دو جهان نائل شوید و با زندگانی شرافتمندانه دو عالم دست در آغوش شوید.
... ای آقای محترم که این صفحات را جمع آوری نمودید و به نظر علماء بلاد و گویندگان رساندید، خوب است یک کتابی هم فراهم آوردید که جمع تفرقه آنان را کند و همۀ آنان را در مقاصد اسلامی همراه کرده، از همه امضا می گرفتید که اگر در یک گوشۀ مملکت به دین جسارتی می شد، همه یک دل و یک جهت از تمام کشور قیام می کردند.
نامه را کامل بخوانید:
B2n.ir/n48138
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت کامل سخنرانی آیت الله تحریری در نشست تخصصی "قیام صادق"
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ حوزه علمیه خاتم الاوصیاء عجل الله فرجه
🔺دفتر اجتماعی سیاسی مرکز مدیریت حوزه علمیه تهران
#قیاملله
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت کامل سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم در نشست تخصصی "قیام صادق"
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ حوزه علمیه خاتم الاوصیاء عجل الله فرجه
🔺دفتر اجتماعی سیاسی مرکز مدیریت حوزه علمیه تهران
#قیاملله
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت کامل سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابوالحسنی منذر در نشست تخصصی "قیام صادق"
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ حوزه علمیه خاتم الاوصیاء عجل الله فرجه
🔺دفتر اجتماعی سیاسی مرکز مدیریت حوزه علمیه تهران
#قیاملله