eitaa logo
آموزش خادمیاران _اصفهان
888 دنبال‌کننده
1هزار عکس
1.8هزار ویدیو
50 فایل
کانال آموزش خادمیاری دبیرخانه کانونهای خدمت رضوی استان اصفهان
مشاهده در ایتا
دانلود
14.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 پادکست مناسبت: «سالروز تحلیف رضا خان به‌عنوان شاه ایران» موضوع: «» روز: پنجشنبه، ١۴٠١/٠٩/٢۴ https://eitaa.com/ROOZBARG
☀️ جمعه - ٢۵ آذر ١۴٠١ 🌙 الجمعة، ٢١ جمادی الاول١۴۴۴ 🌲م Friday 16 December 2022 👈 امروز متعلق است به حضرت ولی‌عصر (عج) 🕋 اذکار روز: - اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍوَآلِ‌مُحَمَّدٍ (١٠٠ مرتبه) - یا ذاالجلال و الاکرام (١٠٠٠ مرتبه) - یا نور (٢۵۶ مرتبه) برای عزیز شدن ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ روز پژوهش 💠حدیث روز 💠 💎 پیامبر اکرم(ص): «طََلَبُ العلمِ فریضةٌ عَلَی کلِّ مُسلمٍ ألا اِنَّ اللهَ یحِبُّ بُغاةَ العِلْم» «طلب علم، بر هر انسانی واجب است؛ همانا خداوند علم آموزان را دوست دارد» 📚 اصول کافی، ج ١، ص ٣٠ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
222.2K
مناسبت: «» موضوع: ❓امروزه کدامیک از تخصص‏های علمی برای اسلام و مسلمین مفیدتر است؟ ✅ شايسته است که علماء و اساتيد و دانشجويان دانشگاه‌ها به همه‏ی تخصص‌های علمی مفيدی که مورد نياز مسلمانان است اهتمام بورزند تا از اجانب به‌خصوص دشمنان اسلام و مسلمين بی‌نياز شوند... ❓آيا ترك وطن براى ادامه تحصيل و صرف تحقيق علمى در تحت نظارت كسانى كه دشمن بودن دولتشان با پيشرفت‌های علمى ما ثابت شده جايز مى‌باشد؟ ✅ اگر احتمال بدهيد به لحاظ خصومتشان، يا چيزى به شما نياموزند و يا در صدد انحراف شما باشند، حضور در مجامع آنها وجه شرعى ندارد. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «» روز جمعه، ١۴٠١/٠٩/٢۵ مناسبت روز: امروز در تقویم به عنوان «» نامگذاری گردیده، لذا ضمن گرامیداشت این روز، سخن خود را آغاز می‌نمائیم؛ شکی نيست که و علمی در جهان معاصر از اهميت فراوانی برخوردار است و افکار، انديشه‌ها و آثار محققان و پژوهشگران هر جامعه، زير ساخت‌های «تعالی و پیشرفت» آن جامعه را فراهم می‌نماید؛ اما بسیاری از مردم، فکر می‌کنند که بیشتر پيشرفت‌های ویژه علمی و پژوهشی مربوط به عصرجدید و ثمره تمدن‌های معاصر است، در صورتی که با نیم نگاهی به تاریخ، متوجه می‌شویم که دینِ اسلام در هزار و چند صد سال پیش، بر ضرورت پژوهش و تحقیق علمی تأکید فراوان نموده، به‌گونه‌ای که می‌توان نقطه عطفِ علم و پژوهش در جهان را در این ریشه‌یابی نمود؛ در دوره‌ای که بشریت و تمدن‌های معاصر و مخصوصاً غربیان در جهل و نادانی و تاریکی بسر می‌بردند، آدمی را به دقت در دنیا و تفکر و علم‌آموزی دعوت نموده و با جمله «قُلِ انْظُرُوا» (یونس/١٠١)؛ باب تفکر و علم و دانش را به روی بشریت گشوده است؛ در اهمیت و پژوهش در دین اسلام، همین نکته کافی است که بدانیم که در این مکتب متعالی، پذیرش اصل این دین الهی نیز بدون تحقیق و پژوهش، هیچگونه ارزشی ندارد و بیش از ۳۰۰ آیه از قرآن کریم در زمینه علم و دانش و پژوهش نازل شده که در این مجال به چند دسته از این آیات اشاره می‌نمائیم: 1️⃣ «تشويق به علم و پژوهش»: مانند آيه ٩ سوره زمر: «قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ ۗ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ»: «بگو ای رسول، آنان كه اهل علم و دانشند با مردم جاهل نادان يكسانند؟ تنها خردمندان متذكر این مطلبند» 2️⃣ «تعظيم عالمان و دانشمندان»: مانند آيه ١١ سوره مجادله: «يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكُمْ وَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْعِلْمَ دَرَجَـَت»: «خداوند كسانی را كه ايمان آورده‌اند و علم به آنان داده شده است را درجات عظيمی می‌بخشد» 3️⃣ «مذمت و نکوهش جهل و برابری آن با پیروی از شیطان»: مانند آيه ٣ سوره حج: «وَ مِنَ النَّاسِ مَن يُجَـَدِلُ فِی اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ يَتَّبِعُ كُلَّ شَيْطَـَنٍ مَّرِيدٍ»: «گروهی از مردم، بدون هيچ علم و دانشی به مجادله درباره خدا بر می‌خیزند و از شياطین سركش پيروی می‌كنند» ✍️ همچنین علاوه بر آیات قرآن در روایات فراوانی از اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) نیز به اهمیت علم‌آموزی و پژوهش اشاره شده، چنانچه رسول خدا (ص) فرمودند: «اُطلُبوا العِلمَ ولَو بِالصِّينِ»: «دانش را فرا گيريد، گرچه در دورترین مکان‌ها مانند چين باشد...» و فرمودند: «طَلَبُ اَلْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ»: «تحصيل علم و دانش بر هر مرد و زن مسلمان واجب و لازم است...» (بحار الأنوار، ج۶۷، ص۶۸) ✍️ در پایان نباید فراموش کرد که امروزه، که زمینه و ظرفیت تحقیق و پژوهش، بیش از هر زمانی فراهم است و انسان به وسیلۀ انواع نرم‌افزارها و اینترنت و فضای مجازی می‌تواند به آسانی بر جهانی از دانش و افکار دست یابد، وظيفه مسلمانان و مخصوصاً پیروان مکتب اهل‌بیت (ع) در زمینه تحقیق و پژوهش علمی، صدچندان گردیده و باید تمامی سعی و تلاش خود را در این زمینه به‌کار گیرند و بدیهی است که ترقی و پیشرفت جوامع اسلامی در گرو عمل به دستورات دینی در زمینه تحقیقات علمی و پژوهشی است و اگر جامعه‌ای در این زمینه کاهلی نماید، مسلماً محکوم به فنا و نابودی است! و چه زیبا فرمود امیر بیان (ع): «بِقَدْرِ الکدِ تُکتَسَبُ المَعَالِی، ومَنْ طَلَبَ العُلی سَهِرَ الليالی، فمن طلب العلوم بغیر کدّ، کمن طلب المحال من المحال»: «به اندازۀ تلاش و کوشش، ترقی و پیشرفت به دست می‌آید و آن کس که خواهان دانش بدون رنج است، گویی محالی را از محالی می‌طلبد» (مجمع الامثال، ج١، ص٣۵٧) https://eitaa.com/ROOZBARG
☀️ شنبه - ٢۶ آذر ١۴٠١ 🌙 السبت، ٢٢ جمادی الاول ١۴۴۴ 🌲م Saturday 17 December 2022 👈امروز متعلق است‌ به پیامبراکرم(ص) 🕋 اذکار روز: - یا رَبَّ الْعالَمین (١٠٠ مرتبه) - یا حی یا قیوم (١٠٠٠ مرتبه) - يا غنی (١٠۶٠ مرتبه) برای غنی شدن ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ روز حمل و نقل و رانندگان 💠 حدیث روز 💠 💎 پيامبر اکرم (ص) :«سافِرُوا تَصِحُّوا» «سفر كنيد تا سالم باشيد» 📚بحار الأنوار ، ج ۷۶ ، ص ۲۲۱ ‌ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
341K
مناسبت: «روز حمل و نقل و رانندگان» موضوع: ❓کسی که سفر مقدمه‌ی شغل اوست، آیا در سفر نمازش تمام و روزه‌اش صحیح است یا آن که این حکم اختصاص به کسی دارد که اصل شغل او مسافرت باشد؟ و این گفته مراجع تقلید که می‌فرمایند: کسی که شغل او مسافرت است چه معنایی دارد؟ آیا اصلاً کسی یافت می‌شود که خود سفر، شغل او باشد؟ زیرا چوپان و راننده و ملوان و غیر آن‏ها هم کارشان چوپانی و رانندگی و کشیترانی است نه سفر!؟ ✅ کسى که سفر مقدمه کار او است، اگر در خلال هر ده روز، حداقل يک بار براى کار به محل کارش رفت و آمد نمايد، نمازش تمام و روزه‌اش صحيح است، و در کلمات فقها، مراد از کسى که شغل او مسافرت است، کسى است که قوام کار او به سفر است مانند شغل‌هایی که در سؤال ذکر شده است. ❓کسی که رانندگی، شغل ثابت و دائمی او نیست، ولی برای مدت کوتاهی وظیفه رانندگی به او محول می‏شود مثل سربازانی که وظیفه رانندگی را در پادگان‌ها و پاسگاه‌ها و غیر آنها بر عهده می‏گیرند، آیا این افراد حکم مسافر را دارند یا آنکه (مانند بقیه‌ی رانندگان) واجب است نماز خود را در سفر تمام خوانده و روزه بگیرند؟ ✅ اگر از نظر عرف، رانندگى ماشين در آن مدت موقت شغل آنها محسوب شود، حکم ساير رانندگان را خواهند داشت. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «اسلام و اهمیت حمل و نقل» روز جمعه، ١۴٠١/٠٩/٢۶ مناسبت روز: امروز در تقویم شمسی، به پاس زحمات طاقت فرسای رانندگان خستگی‌ناپذیر و ناوگان حمل و نقل کشور، و همچنین برای آشنایی هرچه بیشتر جامعه با نقش و جایگاه ویژه این عزیزان، به عنوان «روز حمل و نقل» نامگذاری شده است، لذا ضمن سپاس از خدمات شبانه‌روزی تمامی رانندگان خدوم و دست‌اندرکاران ناوگان حمل و نقل کشور، سخن امروز را آغاز می نمائیم؛  در چنین ایامی در سال ١٣۶١ شمسی، کشور در بحبوحه جنگ تحمیلی، در معرض بحران شدید ناشی از اتمام ذخایر کالاهای اساسی قرار گرفت و در همان زمان، حدود یکصد کشتی حامل کالا که در بنادر جنوبی کشور در انتظار تخلیه بار بودند با تهدید و حملات دولت بعثی عراق و بیمه‌های سنگین جنگی مواجه شده بودند، لذا در صورت عدم تخلیه سریع کالاها، مجبور به ترک بنادر ایران می‌شدند و این امر باعث نگرانی شدیدِ مردم و مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران شده بود؛ لذا رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی (ره) برای حل این مشکل بزرگ، در پیامی تاریخی، همه‌ی رانندگان و کامیون‌داران کشور را به مشارکتِ جهادی در تخلیه هر چه سریع‌تر کشتی‌ها فراخواندند و با بسیج عمومی و حماسه‌ای کم نظیر از فداکاری، ایثار و تلاش شبانه روزی رانندگان عزیز و همت بی‌نظیر این دلیرمردان، در مدت کوتاهی تمامی کالاها تخلیه و در تمام کشور پخش شد و ایران اسلامی از بحران بزرگی نجات یافت لذا به دلیل همین حرکت جهادی، شورای فرهنگ عمومی، «٢۶ آذر» را به‌عنوان «روز حمل و نقل» نامگذاری نمود؛ ✍️ بی گمان ایجاد و توسعه راه‌ها و حمل و نقل، و سیر و سفر، در تکامل و پیشرفت تمدنی و فرهنگی بشر، نقش اساسی دارد؛ لذا در اسلام، که آخرین و کاملترین دین الهی است، آداب و احکام بسیاری در این راستا بیان شده است؛ خداوند متعال در آیات بسیاری از قرآن کریم به موضوع حمل ونقل و راه‌ها، به عنوان یک نعمت خدادادی توجه کرده؛ مانند آیه ۵٣ سوره طه: «الَّذی جَعَلَ لَكُمُ الأرضَ مَهداً و سَلَكَ لَكُم فِیها سُبُلاً»: «همان خداست كه زمین را گاهواره شما قرار داد و راه‌ها را برای شما در آن پدید آورد» و سپس از مردمان می‌خواهد که خداوند را به سبب این نعمت الهی، شکر و سپاس گویند؛ همچنین در دیگر آیات قرآن به موضوعاتی همچون: «ایجاد راه‌ها برای بشر به عنوان نشانه‌ای از قدرت الهی» (فاطر، آیه ٢٧)؛ «ایجاد راه‌های مختلف به‌عنوان عاملی مهم برای دست‌یابی بشر به مقاصد و منافع مورد نظر خود» (نحل/١۵ و انبیاء/٣١ و طه۵٣)؛ «نعمت ستارگان برای تأمین امنیت راه‌ها» (نحل آیه ١۶)‌؛ «آفرینش چارپایان به عنوان وسیله برای حمل و نقل» (نحل، آیات ۵،۶و٧)؛  «ساخت کشتی برای حمل و نقل دریایی و نعمت باد، به‌عنوان موتور متحرکِ کِشتی‌ها» (شوری،آیه ٣٢و٣٣) و... اشاره نمود؛ خداوند در آیات ١۵ تا ١٨ سوره سبأ نیز به ضرورت مسأله امنیت شبانه‌روزی راه‌ها اشاره نموده و در حقیقت از دولتمردان می خواهد تا به این مسئله مهم توجه کنند؛ زیرا توسعه راه‌ها و فراهم آوری امنیت شبانه روزی آنها به معنای توسعه و آسایش و آرامش برای عموم مردم می‌باشد؛ لذا دولت اسلامی، افزون بر ایجاد و توسعه جاده‌ها و راه‌ها باید همواره به فکر تأمین امکانات امنیتی و رفاهی و مانند آن نیز باشد تا مردم و رانندگان در سفرهای کاری و تجاری و گردشگری خود، بتوانند به سادگی و با آرامش و آسایش و امنیت در جاده‌ها، تردد نموده و امکان دسترسی به تمامی مناطق شهری و روستایی را داشته باشند تا عدالت و توسعه فرهنگی و اجتماعی به معنای واقعی تحقق یابد؛ و البته مردم نیز طبق سوره قریش، وظيفه دارند تا قدر امنیت را بدانند (وَآمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ) و ضمن بهره‌برداری درست، خدای متعال را برای این نعمت بزرگ سپاسگزار باشند و با سیر در زمين، نعمت‌های الهی و شگفتی‌های آفرینش را ببینند و در بيانديشند: «قُلْ سِيرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ...» (عنکبوت/٢٠) https://eitaa.com/ROOZBARG
☀️ یکشنبه - ٢٧ آذر ١۴٠١ 🌙 الأحد، ٢٣ جمادی الاول ١۴۴۴ 🌲م Sunday 18 December 2022 👈 امروز متعلق است به امیرالمؤمنین (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) 🕋 اذکار روز: - یا ذَالْجَلالِ وَالْاِكْرام (١٠٠ بار) - ایاک نعبد و ایاک نستعین(١٠٠٠ بار) - یا فتاح (۴٨٩ بار) برای فتح ❇️ وقایع مهم روز: ☀️ سالروز شهادت آیت‌الله مفتح (ره) (١٣۵٨ه‌ش) ☀️ روز وحدت حوزه و دانشگاه ☀️ درگذشت خطیب شهیر حجت الاسلام محمدتقی فلسفی (١٣٧٧ ه‌ش) 💠حدیث روز💠 💎 امام صادق (ع): «لَستُ اُحِبُّ أن أرَى الشّابَّ مِنكُم إلاّ غادِياً في حالَينِ: إمّا عالِماً أو مُتَعَلِّماً» «دوست ندارم جوانى از شما [شيعيان] را جز بر دو گونه ببينم: دانشمند يا دانشجو» 📚 امالی طوسی، ص٣٠٣ •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/ROOZBARG
155K
مناسبت: «روز » موضوع: ❓کسانی که مدت غیر معیّنی مسافرت می‏کنند مانند طلاب علوم دینی که برای درس خواندن به حوزه علمیه می‌روند (و یا دانشجویی که برای تحصیل به دانشگاهی می‌رود) و یا کارمندان دولت که برای کار به مدت غیر معیّنی به شهری اعزام می‏شوند، نماز و روزه این افراد (در شهری که ساکن می‌شوند) چه حکمی دارد؟ ✅ در فرض مرقوم اگر بنا دارند مدت یکی دوسال در آنجا بمانند، نمازشان تمام و روزه‌شان صحیح است. 📚 أجوبةالاستفتائات امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ✅ با ما همراه شوید...👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «»         روز یکشنبه، ١۴٠١/٠٩/٢٧ ✍️ مناسبت روز: امروز سالروز شهادت آیت الله دکتر محمد مفتح (ره) در سال ١٣۵٨ شمسی است که به‌عنوان «روز وحدت حوزه و دانشگاه» نامگذاری گردیده، لذا ضمن گرامیداشت این روز، سخن امروز را با کلام گهربار رهبر فرزانه انقلاب در این رابطه آغاز می‌نمائیم: «مرحوم شهيد مفتّح علاوه بر اينكه يك روحانى برجسته و فداكار و روشن‏فكر و آشناى به نياز زمان بود، خصوصيتى داشت كه در تعداد معدودى از فضلاى آن زمان اين خصوصيت ديده می‌شد و آن، قدرت ارتباط گيرى با نسل جوان و دانشجويان و كسانى بود كه مايل بودند پيام دين را با زبان روز از يك روحانى و يك عالم به دين بشنوند...؛ لذا این تصادفى نيست كه روز اتّحاد دانشجو و روحانى، يا حوزه و دانشگاه، روز شهادت ايشان قرار داده شده؛ چون انصافاً حلقه‌ی وصلى بود كه متناسب با چنين خصوصيتى می‌نمود...» (سخنان رهبر فرزانه انقلاب مورخ ٢۶/ ٠٩/ ١٣٧٨) ✍️ همچنین معظم‌له درباره وحدت حوزه و دانشگاه فرمودند: «مسأله این است که دو جریان علمی و تحصیلی در کشور ما وجود دارد؛ یکی از آن دو، حوزه است که به جنبه‌های ارزشی جامعه... به دین، به اخلاق، به معارف و به فلسفه‌ی الهی می‌پردازد... و کار علمىِ جریان دیگر (یعنی دانشگاه) خدمت به نیازهای (روز) جامعه است؛ بشر به عِلم و عالِم همان قدر نیاز دارد که به ضروریّات درجه یک زندگی‌اش محتاج است‌...؛ (لذا هر) دو جریان علمی «دانشگاه و حوزه» بسیار لازمند و هر کدام اگر تنها باشند، یک ستون از دو ستون اصلىِ پیکر جامعه، خراب و ویران است؛ اگر فرض کنیم حوزه باشد و دانشگاه نباشد... نتیجه (می‌شود) گرفتاری و عقب‌ماندگىِ ملّت و کشور؛ و نهایتاً تسلّط دشمن...، زیرا وقتی کشوری فاقد دانش، صنعت، ابزارهای فنّی و روش‌های مُدرن زندگی بود، کشورِ دیگری که از این روش‌ها برخوردار است، می‌آید و آنها را به این کشور می‌فروشد؛ امّا به چه قیمتی؟ به هر قیمتی خودش خواست؛ به قیمت تمام ثروت مادّی کشور خریدار...؛ (بنابراین) اگر فرض کنیم جامعه‌ای حوزه علمیه دارد، معنویّت و اخلاق دارد، اما علم (و فناوری روز) ندارد؛ همین بی‌علمی، آن را به قربانگاه خواهد کشاند؛ زیرا دشمن می‌آید و محصول علمی‌ای را که آن جامعه لازم دارد، حتّی به قیمت معنویّاتش به آن تحمیل می‌کند و می‌فروشد؛ حال اگر کشور و جامعه‌ای دانشگاه خوبی داشته باشد، امّا حوزه علمّیه‌ی خوبی نداشته باشد، وضعش از آن هم بدتر است؛ زیرا در این صورت، علم در کشور پیش خواهد رفت؛ امّا در جهت غیر ارزش‌های انسانی! علمی خواهد بود در خدمت ظلم؛ علمی در خدمت استکبار؛ علمی در خدمت تبعیض؛ علمی در خدمت بی عفتی و حتّی علمی در خدمت خیانت به آرمان‌های ملّی...؛ پس ملاحظه کردید که حوزه‌ی تنها، بدون دانشگاه، و دانشگاهِ تنها بدون حوزه، کفافِ نیازهای امروز ملّت و کشور را نمی‌دهد؛ حال اگر از یک طرف دانشگاهی بر مبنای ضدیّت با دین و ارزش‌های اسلامی که حوزه‌های علمیّه می‌خواهند شکل علمی آن را تأمین کنند، بنیانگذاری شد و از طرف دیگر حوزه‌ی علمیّه‌ای بر اساس ضدیّت با تازه‌های علمی بنا شد و دو جریانی که باید کمک و مکمّل یکدیگر و دو پایه برای نظام و دو بال برای پرواز به سطوح عالی بشری و انسانی باشند؛ بنای کار کردن بر ضدّ هم را گذاشتند، تکلیف چه خواهد بود و نتیجه چه خواهد شد؟ در این صورت، بدترین نتایج حاصل می‌شود؛ زیرا دو نیرو به جای سازندگی، (علم خود را) در جهت تخریب یکدیگر به کار خواهند گرفت و این بسیار خطرناک است؛ ✍️ لذا وحدت حوزه و دانشگاه یعنی روآوردنِ این دو به یکدیگر؛ یعنی دانشگاه، علم و دانش و تحصیلِ علم را در جهت ارزش‌های اسلامی و اخلاقی‌ای قرار دهد که در حوزه‌ها روی آن ارزش‌ها با شیوه‌های صددرصد علمی و به طور کامل، کار و تحقیق و تدریس می‌شود؛ علم در جهت دین؛ علم در جهت اخلاق؛ علم برای انسان؛ علم وسیله‌ای برای بی‌نیازی از بیگانگان؛ علم برای تأمین استقلال ملّی ما؛ علم برای عزّت امّت اسلامی؛ علم برای این‌که دیگر امریکا یا اروپا نتوانند به وسیله‌ی ابزار علم، ملت‌ها را بیچاره و زیر پا لگد مال کنند؛ علم به عنوان یک سپر، یک مدافع و یک وسیله‌ی پرواز؛ اینها همه در صورتی خواهد شد که دانشگاه از حوزه بیاموزد و آن روش‌ها و ارزش‌هایی که در حوزه هست (یعنی) ارزش‌های دینی و اخلاقی در محیط دانشگاه نفوذ کند...؛ البتّه حوزه‌ی علمیّه هم برای اینکه پیشرفت کند و از جمود خارج شود، باید روش‌های علمی‌ای را به دست آورد که در دانشگاه معمول است... این، آن خصوصیتی است که می‌تواند همه‌ی کشور، هم حوزه و هم دانشگاه را به کمال مطلوب برساند...» 📚 تلخیص بیانات رهبر فرزانه انقلاب ۱۳۷۳/۰۹/۲۷ https://eitaa.com/ROOZBARG