eitaa logo
آموزش تخصصی تجوید و حفظ و قرائت قرآن کریم
6هزار دنبال‌کننده
19.7هزار عکس
7.1هزار ویدیو
415 فایل
✨﷽✨ 📖 رسول اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : ✨حاملان وحافظان قرآن مشمول رحمت خاص خداوند هستند.✨ 📣ادمین و پشتیبانی کانال آموزش حفظ قرآن↩️ @meftah68 گروه حفظ ترتیبی https://eitaa.com/joinchat/3090940015C72c3166202
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برخی روش‌های رایج حفظ را در یادداشت قبل نام بردیم. اما باید بدونیم حافظه انواع و تقسیمات و کارکردهایی داره. یکی از تقسیمات حافظه دیداری، شنیداری، نوشتاری، گفتاری، ادراکی تعقلی و ... است. هر چه از طریق چشم و دیدن، آنچه از طریق استماع و گوش دادن، هر چه از طریق نوشتن، آنچه در اثر گفتن یا خواندن و تکرار، آنچه با تحلیل و تعقل و ادراک در مغز در حافظه ثبت شود ، در این بخش‌ها نگهداری می‌شود. روش استاندارد و مؤثر حفظ، روشی است که به صورت چندجانبه همه ظرفیت‌های یادگیری و به‌یادسپاری را در مغز فعال کند. ان شاءالله در یادداشت‌های بعدی تلاش می‌کنیم روش استاندارد و چند جانبه به‌یادسپاری و حفظ آیات را تبیین کنیم. یا علی ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔اکنون شما هم به کانال ✨« » ✨ بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گفتیم برای یک‌حفظ خوب و ماندگار باید تلاش کنیم همه ظرفیت‌های ممکن در مغز و حافظه را به کار بگیریم. 👀حافظه دیداری از طریق دیدن آیات نورانی قرآن هنگام حفظ فعال می شه. 👂حافظه شنیداری از طریق استماع و گوش دادن آیات هنگام حفظ به کار گرفته می‌شه. ✍حافظه نوشتاری با نوشتن آیات همزمان یا پس از حفظ فعال می‌شه. 🗣حافظه گفتاری زمانی به یاری شما می‌آید که شما آیات را از حفظ بر صفحه لسان و دستگاه تکلم جاری می‌سازید. 🧠 حافظه ادراکی تعقلی هنگامی که آیات و مفاهیم و معارف آنها را می‌فهمیم و درک می‌کنیم به یاری ما می‌آید. ان شاءالله در یادداشت‌های بعدی تلاش می‌کنیم روش استاندارد و چند جانبه به‌یادسپاری و حفظ آیات را تبیین کنیم. یا علی ارادتمند شما ✍ ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔اکنون شما هم به کانال ✨« » ✨ بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿🖤🌿🖤🌿 🖤🌿🖤🌿 🌿🖤🌿 🖤🌿 🌿 ❓❓❓سوال:با توجه به آیه «وما کانَ لِنَفس اَن تَموتَ اِلاّ بِاِذنِ اللّهِ کِتابـًا مُؤَجَّلاً...»(آل عمران، ۱۴۵) اگر مرگ و زندگی از قبل تعیین شده و ما محکوم به زیستن یا مردن هستیم، شمر مؤاخذه نباید بشود; زیرا امام حسین(علیه السلام)، حتماً باید در صحرای کربلا بدست ملعونی به شهادت برسد و قاتل به وظیفه خود عمل کرده و مستحق مجازات نیست. ✅جواب:چند نکته شایان توجّه است: 1⃣معنای اذن الهی: اذن الهی در قرآن کریم به دو گونه به کار رفته، یکی اذن تشریعی که در امور اعتباری است، یعنی خداوند اجازه داد۱ و دیگری اذن تکوینی است که استعمال آن در قرآن، بسیار گسترده است و درباره هر فاعلی که کاری را انجام می دهد، تعبیر اذن الهی به کار رفته. خواه فاعل ارادی باشد مثل انسان و جن و ملک یا فاعل طبیعی مثل گیاه و خواه در امور دنیوی باشد و خواه در امور اخروی. مثلا در مورد روییدن گیاه می فرماید: «زمین خوب، گیاه خود را به اذن پروردگارش می رویاند.»(اعراف، ۵۸) و همچنین است درباره تأثیر سحر ساحران (بقره ۱۰۲)، مرگ که پدیده ای طبیعی است که در شرایط خاصی تحقق می یابد (آل عمران،۱۴۵) و حتی ایمان که از افعال اختیاری انسان می باشد، (یونس،۱۰۰) و افعال انبیاء الهی (رعد، ۳۸) و کارهای ملائکه و جنّیان (سبأ،۱۲) (قدر،۴) و بالأخره هر حادثه ای که برای انسان روی می دهد همگی به اذن الهی منوط شده است; می فرماید: «ما اَصابَ مِن مُصیبَة اِلاّ بِاِذنِ اللّهِ...»(تغابن،۱۱) هیچ مصیبتی رخ نمی دهد، مگر به اذن خدا» و حتی شیطنت شیطان و شیاطین نیز به اذن خداست. پس هیچ حادثه ای در عالم، نه در دنیا و نه در آخرت و نه به وسیله انسان و نه موجودات دیگر، تحقق نمی یابد مگر به اذن الهی، یعنی هیچ حادثه ای در عالم بدون استناد تکوینی به خداوند تحقق نمی یابد: زیرا هیچ موجودی از خودش هیچ نوع استقلالی در هیچ کاری ندارد و این همان توحید در افعال است که استقلال در تأثیر را منحصر به خدای متعال می داند. 2⃣معنای «کتاباً مؤجلا»: در آیاتی از قرآن کریم، چنین استفاده می شود که خداوند کتابی دارد که همه چیز در آن هست; می فرماید: او آن چه را در خشکی و دریاست می داند; هیچ برگی ]از درختی[ نمی افتد، مگر این که از آن آگاه است و نه هیچ دانه ای در تارکی های زمین و نه هیچ تر و خشکی وجود دارد، جز این که در کتابی آشکار ]در کتاب علم خدا[ ثبت است.(انعام،۵۹) اجمالا می فهمیم که «کتاب» موجودی است که خدا آن را آفریده و نمایانگر موجودات دیگر است و مرتبه ای از علم الهی است. 3⃣بی ارتباطی علم خدا با جبر در حوادث عالم: افعال اختیاری ما و همه حوادثی که برای بشر واقع می شود، در کتابی که همان علم الهی است، نوشته شده; می فرماید: «ما اَصابَ مِن مُصیبَة فِی الاَرضِ ولا فی اَنفُسِکُم اِلاّ فی کِتـب مِن قَبلِ اَن نَبرَاَها...»(حدید، ۲۲) هیچ مصیبتی ]نا خواسته[ در زمین و نه در وجود شما روی نمی دهد، مگر این که همه آن ها قبل از آن که زمین را بیافرینیم، در لوح محفوظ ثبت است. نکته مهمّ این است که صرف دانستن خداوند و نوشتن او و حتی اعلام این که فلان کس با اختیار خود در فلان وقت چنین خواهد کرد، هرگز موجب جبر نمی شود; چون فرض این است که خداوند از ازل می داند و نوشته است که در فلان عصر (مثلا روز عاشورا، سال ۶۱ هجری) انسان هایی با میل و اراده خود آن همه جنایات را مرکتب خواهند شد و فلان تبهکار خودش می تواند پرهیزکار شود ولی با اراده خودش نمی شود و برعکس خدا می داند که حرّبن یزید ریاحی با اراده خودش در صحنه کربلا در اثر حُسن انتخاب، راه خیر را می رود و شمر ملعون با سوء اختیار خودش راه بد را انتخاب می کند. و علم خداوند، یک نوع نمایش واقعیتی است که در آینده رخ می دهد و با مجبور بودن شخص و این که وظیفه جانیان و مجرمان همان باشد که نوشته شده و در علم خداوند در ازل هست، ارتباطی ندارد. نظیر این که معلّمی از آغاز سال تحصیلی بداند که فلان دانش آموز با تلاش و کوشش و اختیار خودش به چه درجه ای نایل می شود و فلان دانش آموز که با اراده خودش درس نمی خواند مردود می شود، علم او ارتباطی با مردودی فرد ندارد.۲ 〰〰🖤〰〰🖤〰〰🖤〰〰🖤 ۱. ن.ک: حج، ۳۹؛ یونس، ۵۹. ۲. ر.ک: معارف قرآن، آیت اللّه‏ محمدتقی مصباح یزدی، ج ۳ـ۱، ص ۱۸۶ ـ ۱۹۹، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمه‏الله / توصیه‏ها، پرسش‏ها و پاسخ‏ها، آیت اللّه‏ جوادی آملی، ص ۶۷، دفتر نشر معارف / بینش‏ها و پاسخ‏های برگزیده ویژه محرم، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‏ها، ص ۱۱۱، دفتر نشر معارف. 📚نرم افزار پرسمانهای قرآنی ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔اکنون شما هم به کانال ✨« » ✨ بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آموزش تخصصی تجوید و حفظ و قرائت قرآن کریم
#آموزش_مبحث_لحن_استاد_شاه_میوه_اصفهانی ❇️جلسه هشتم❇️ 👈نام های دیگر نت های هفت گانه در قدیم به ن
❇️جلسه نهم❇️ 👈مفهوم جنس و درجه استقرار مقام مفهوم دیگری که در بحث نغمه شناسی اهمیت دارد، مفهوم جنس (دانگ) است.همانطوری که قبلا گفته شد 8 درجه صوتی را یک اکتاو یا یک گام موسیقائی گویند. اگر 4 درجه اول آنها را در نظر بگیریم به 4 درجه اول دانگ اول و به 4 درجه دوم نیز دانگ دوم گفته می‌شود. اصطلاحا در موسیقی غرب به دانگ، تتراکورد گفته می شود. یعنی به توالی 4 درجه صوتی در یک گام موسیقائی، تتراکورد و در موسیقی عرب جنس گفته می شود. دانگ اول را در موسیقی عرب جنس اصل یا جنس اول و دانگ دوم را جنس فرع می گویند. اکثر مقاماتی که بعدا با آنها آشنا خواهیم شد، دانگ اول آنها با هم متفاوت هستند به جزء مقام چهارگاه و عجم که بعدا شرح داده خواهد شد و گفته خواهد شد که بسیاری این دو مقام را یکی می دانند. در واقع مقام چهارگاه را تصویر مقام بیات می دانند، که مفهوم تصویر نیز بعدا شرح داده خواهد شد. بنابراین مقامات اصلی در این 4 درجه که بین آنها 3 پرده فاصله وجود دارد، اختلاف دارند. از دانگ دوم به بعد خواهد بود که مقامات با هم اختلاف پیدا می کنند و در واقع فروعی را به وجود خواهند آورد. ما قبلا گفتیم که اسامی مقامات عربی به اسامی دیگری نیز خوانده می شوند. بین این درجات با استفاده از 4 علامت دیز – نصف دیز – بمل – نصف بمل درجات دیگری را می توانیم ایجاد کنیم که هر کدام از این درجات می تواند مورد استفاده برای ایجاد یک مقام قرار گیرند. هر مقامی را از جای خود باید شروع کرد مثل مقام سه گاه که از درجه Mi شروع می شود،(مثال موجود در شکل) به درجه ای که مقام از آن شروع می شود درجه استقرار یا درجه ارتکاز یا رکوز و در موسیقی علمی به آن درجه تونیک گفته می شود و به فاصله جواب آن نیز که قبلا گفته شده، اکتاو گویند وهمچنین به درجه پنجم آن مقام نیز غماز یا در موسیقی علمی دومینانت Dominant گفته می شود. این 3 درجه در موسیقی علمی بسیار حائز اهمیت می باشند ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔اکنون شما هم به کانال ✨«» ✨بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈
👈مثال از جنس اول و جنس دوم ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔اکنون شما هم به کانال ✨«» ✨بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ ۖ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ ﴿۳۱﴾ 🔸 و زنان مؤمن را بگو تا چشمها (از نگاه ناروا) بپوشند و فروج و اندامشان را (از عمل زشت) محفوظ دارند و زینت و آرایش خود جز آنچه قهرا ظاهر می‌شود (بر بیگانه) آشکار نسازند، و باید سینه و بر و دوش خود را به مقنعه بپوشانند و زینت و جمال خود را آشکار نسازند جز برای شوهران خود یا پدران یا پدران شوهر یا پسران خود یا پسران شوهر یا برادران خود... 💭 سوره: نور ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔اکنون شما هم به کانال ✨«» ✨بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈
💠دوست داری همه دوستت داشته باشن⁉️ راه داره.... 🌸🌹 ایمان + عمل صالح 🌷خدا مهرتو را میندازه به دل همه... 💠✨ اِنَّ الَّذینَ آمَنوا وَعَمِلُوالصّالِحاتِ سَیَجَعَلُ لَهُمُ الرَّحمنُ وُدًّا۰۰۰؟‌۰ 🔹سوره مبارکه مریم/۹۶ ✅این آیه طبق روایت در مورد حضرت علی علیه السلام است ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔اکنون شما هم به کانال ✨«» ✨بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیه ی 136 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈‌
136.mp3
65.1K
فَانْتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْنَاهُمْ فِي الْيَمِّ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَكَانُوا عَنْهَا غَافِلِينَ ﴿١٣٦﴾ نهایتاً به سبب اینکه آیات ما را تکذیب کردند، و از آنها غافل و بی خبر بودند، از آنان انتقام گرفتیم و در دریا غرقشان کردیم. (۱۳۶) 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
➖تلاوت قرآن رو چند بار با دقت گوش کنید ➖بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه و تفسیر این آیه 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فَانْتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْنَاهُمْ فِي الْيَمِّ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَكَانُوا عَنْهَا غَافِلِينَ ﴿١٣٦﴾ نهایتاً به سبب اینکه آیات ما را تکذیب کردند، و از آنها غافل و بی خبر بودند، از آنان انتقام گرفتیم و در دریا غرقشان کردیم. (۱۳۶) فَانْتَقَمْنَا مِنْهُمْ = پس انتقام‌گرفتیم از ایشان فَأَغْرَقْنَاهُمْ = پس غرقشان کردیم فِي الْيَمِّ = در دریا بِأَنَّهُمْ = به سبب اینکه همانا ایشان كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا = تکذیب کردند آیات ما را وَكَانُوا عَنْهَا غَافِلِينَ = و بودند از آن غافل 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ١٣٦) -اين آيه، سر انجام اين همه خيره سرى و سركشى و پيمان شكنى را در دو جملۀ كوتاه بيان مى‌كند، نخست به صورت سر بسته مى‌گويد: «پس ما از آنها انتقام گرفتيم» (فَانْتَقَمْنا مِنْهُمْ) . سپس اين انتقام را شرح مى‌دهد و مى‌گويد: «آنها را در دريا غرق كرديم زيرا آنها آيات ما را تكذيب كردند، و از آن غافل بودند» (فَأَغْرَقْناهُمْ فِي الْيَمِّ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُوا بِآياتِنا وَ كانُوا عَنْها غافِلِينَ) . منظور از انتقام الهى آن است كه خداوند جمعيت فاسد و غير قابل اصلاح را كه در نظام آفرينش حق حيات ندارند، نابود سازد. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
بعد از آشنایی با ترجمه و تفسیر این آیه حفظ آن براتون خیلی آسون میشه بعد از حفظ شدن آن چند بار آن را از حفظ بخونید و سپس وصل کنید به آیه ی قبل مراحل وصل آيات را به ترتیب انجام بدین 🔶اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1.88M
................................................. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹نوادگان، عطيّه الهى هستند. (يعقوب نوه ابراهيم است) «وَهَبْنا لَهُ»🌹 وَ وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ نافِلَةً وَ كُلًّا جَعَلْنا صالِحِينَ «72» انبیاء وبه او (ابراهيم) اسحاق و يعقوب را به عنوان نعمتى افزون بخشيديم و همه را از صالحان قرار داديم. تفسیر نور،جلد 5 - صفحه 473 نکته ها دشمن مى‌خواست ابراهيم را نابود كند «أَرادُوا بِهِ كَيْداً» امّا ما نه تنها او را نجات داديم‌ «نَجَّيْناهُ» بلكه به او نسل با بركتى بخشيده‌ «وَ وَهَبْنا لَهُ» و همه آنها را نيز از صالحان و شايستگان قرار داديم. «وَ كُلًّا جَعَلْنا صالِحِينَ» اينكه نام اسحاق عليه السلام دراين آيه ذكر شد، ولى از اسماعيل عليه السلام كه فرزنداوّل حضرت ابراهيم است، نامى به ميان نيامد، شايد بخاطر توجّه دادن به تولّد عجيب و فوق العاده‌ى اسحاق باشد كه با اراده‌ى الهى از مادرى نازا يعنى ساره، آن هم در سن پيرى بدنيا آمده است. فرزند، عطيه‌ى الهى است‌ «وَهَبْنا» ولى آنچه از وجود فرزند مهم‌تر است، صالح بودن اوست. «كُلًّا جَعَلْنا صالِحِينَ ✾•┈┈••📚☆✦❀✦☆📚••┈┈•✾ 🆔اکنون شما هم به کانال ✨«» ✨بپيونديد: 👉@amozeshtajvidhefzquran👈