002060.mp3
474.9K
وَإِذِ اسْتَسْقَىٰ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ فَقُلْنَا اضْرِب بِّعَصَاكَ الْحَجَرَ فَانفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَيْنًا قَدْ عَلِمَ كُلُّ أُنَاسٍ مَّشْرَبَهُمْ كُلُوا وَاشْرَبُوا مِن رِّزْقِ اللَّهِ وَلَا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ
ﻭ [ ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ ] ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﻛﻪ ﻣﻮﺳﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﻗﻮﻣﺶ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﺁﺏ ﻛﺮﺩ ، ﭘﺲ ﮔﻔﺘﻴﻢ: ﻋﺼﺎﻳﺖ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺳﻨﮓ ﺑﺰﻥ . ﭘﺲ ﺩﻭﺍﺯﺩﻩ ﭼﺸﻤﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺟﻮﺷﻴﺪ ﺑﻪ ﻃﻮﺭﻱ ﻛﻪ ﻫﺮ ﮔﺮﻭﻫﻲ [ ﺍﺯ ﺩﻭﺍﺯﺩﻩ ﮔﺮﻭﻩ ﺑﻨﻲ ﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ ] ﭼﺸﻤﻪ ﻭﻳﮋﻩ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺷﻨﺎﺧﺖ . [ ﻭ ﮔﻔﺘﻴﻢ : ] ﺍﺯ ﺭﻭﺯﻱِ ﺧﺪﺍ ﺑﺨﻮﺭﻳﺪ ﻭ ﺑﻴﺎﺷﺎﻣﻴﺪ ﻭ ﺗﺒﻬﻜﺎﺭﺍﻧﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻓﺘﻨﻪ ﻭ ﺁﺷﻮﺏ ﺑﺮ ﭘﺎ ﻧﻜﻨﻴﺪ .(٦٠)
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بعد میریم به سراغ ترجمه کلمه به کلمه
و تفسیر این آیه
وَإِذِ اسْتَسْقَىٰ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ فَقُلْنَا اضْرِبْ بِعَصَاكَ الْحَجَرَ ۖ فَانْفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَيْنًا ۖ قَدْ عَلِمَ كُلُّ أُنَاسٍ مَشْرَبَهُمْ ۖ كُلُوا وَاشْرَبُوا مِنْ رِزْقِ اللَّهِ وَلَا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ ﴿٦٠﴾
و [یاد کنید] آن گاه که موسی برای قومش درخواست آب کرد، پس گفتیم: عصایت را به این سنگ بزن. پس دوازده چشمه از آن جوشید به طوری که هر گروهی [از دوازده گروه بنی اسرائیل] چشمه ویژه خود را شناخت. [و گفتیم:] از روزیِ خدا بخورید و بیاشامید و تبهکارانه در زمین فتنه و آشوب بر پا نکنید. (۶۰)
وَإِذِ = و زمانی که
اسْتَسْقَىٰ = آب خواست ، طلب باران کرد
مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ = موسی برای قومش
فَقُلْنَا = پس گفتیم
اضْرِبْ = بزن
بِعَصَاكَ = با عصایت
الْحَجَرَ = سنگ
فَانْفَجَرَتْ = پس جوشید ، پس جاری شد
مِنْهُ = از آن ( سنگ )
اثْنَتَا عَشْرَةَ = دوازده
عَيْنًا = چشمه
قَدْ = به تحقیق
عَلِمَ = دانست
كُلُّ أُنَاسٍ = هر گروه
مَشْرَبَهُمْ = محل آب خوردن ، آبگاه
كُلُوا = بخورید
وَاشْرَبُوا = و بنوشید
مِنْ رِزْقِ اللهِ = از رزق خدا
وَلَا تَعْثَوْا =وفساد نكنيد
فِي الْأَرْضِ = در زمين
مُفْسِدِينَ = فساد كنندگان
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
(آيه ٦٠) -جوشيدن چشمۀ آب در بيابان! باز در اين آيه خداوند به يكى ديگر از نعمتهاى مهمّى كه به بنى اسرائيل ارزانى داشت اشاره كرده مىگويد: «به خاطر بياوريد هنگامى كه موسى (در آن بيابان خشك و سوزان كه بنى اسرائيل از جهت آب سخت در مضيقه قرار داشتند) از خداوند خود براى قومش تقاضاى آب كرد» (وَ إِذِ اسْتَسْقى مُوسى لِقَوْمِهِ) . و خدا اين تقاضا را قبول فرمود، چنانكه قرآن مىگويد: «ما به او دستور داديم كه عصاى خود را بر آن سنگ مخصوص بزن» (فَقُلْنَا اضْرِبْ بِعَصاكَ الْحَجَرَ) . «ناگهان آب از آن جوشيدن گرفت و دوازده چشمۀ آب (درست به تعداد قبائل بنى اسرائيل) از آن با سرعت و شدّت جارى شد» (فَانْفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتا عَشْرَةَ عَيْناً) . هر يك از اين چشمهها به سوى طايفهاى سرازير گرديد، به گونهاى كه اسباط و قبايل بنى اسرائيل «هر كدام به خوبى چشمۀ خود را مىشناختند» (قَدْ عَلِمَ كُلُّ أُناسٍ مَشْرَبَهُمْ) . در اين كه اين سنگ چگونه سنگى بوده، بعضى از مفسران گفتهاند: اين سنگ صخرهاى بوده است در يك قسمت كوهستانى مشرف بر آن بيابان، و تعبير به «فَانْبَجَسَتْ» كه در آيۀ ١٦٠ سورۀ اعراف آمده نشان مىدهد كه آب در آغاز به صورت كم از آن سنگ بيرون آمد، سپس فزونى گرفت به حدّى كه هر يك از قبايل بنى اسرائيل و حيوانى كه همراهشان بود از آن سيراب گشتند، و جاى تعجّب نيست كه از قطعه سنگى در كوهستان چنين آبى جارى شود، ولى مسلّما همۀ اينها با يك نحوه «اعجاز» آميخته بود. به هر حال خداوند از يكسو بر آنها من و سلوى نازل كرد، و از سوى ديگر آب بقدر كافى در اختيارشان گذاشت، و به آنها فرمود: «از روزى خداوند بخوريد و بنوشيد اما فساد و خرابى در زمين نكنيد» (كُلُوا وَ اشْرَبُوا مِنْ رِزْقِ اللّهِ وَ لا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ) . در حقيقت به آنها گوشزد مىكند كه حد اقل به عنوان سپاسگزارى در برابر اين نعمتهاى بزرگ هم كه باشد لجاجت و خيره سرى و آزار پيامبران را كنار بگذاريد.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 81
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
بعد از آشنایی با ترجمه و تفسیر این آیه حفظ آن براتون خیلی آسون میشه
بعد از حفظ شدن آن چند بار آن را از حفظ بخونید
و سپس وصل کنید به آیه ی قبل
🌸🌸🌸🌸🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
#تفسیر #جلسه_78
#سوره_بقره #آیه_60
🍃🌸 وَإِذْ اسْتَسْقَى مُوسَى لِقَوْمِهِ فَقُلْنَا اضْرِب بِّعَصَاكَ الْحَجَرَ فَانْفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَيْناً قَدْ عَلِمَ كُلُّ أُنَاسٍ مَّشْرَبَهُمْ كُلُواْ وَ اشْرَبُواْ مِن رِّزْقِ اللَّهِ وَلاَ تَعْثَواْ فِى الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ(60)
🍀 #ترجمه:
و زمانى كه موسى براى قوم خودش آب طلب كرد،پس به او گفتیم:عصاى خود را به سنگ بزن،پس دوازده چشمه ى آب از آن جوشید، (بطورى كه) هر قبیله آبشخور خود را شناخت. و از رزق الهى بخورید و بیاشامید و در زمین،تبهکارانه فساد نكنید.
🌸 #بنی_اسرائیل در بیابان ساکن بودند آب هم نبود آنها نافرمانی های زیادی نسبت به دستورات الهی مرتکب شدند آنها سراغ حضرت موسی علیه السلام آمدند و به او #متوسل شدند که از خداوند برای ما طلب آب کن زیرا موسی نزد خداوند جایگاه و #آبرو دارد. قابل توجه #وهابیت و افرادی که #توسل را قبول ندارند این حکایت یکی از دلایل توسل است.ما هم به اهل بیت علیه السلام متوسل می شویم زیرا نزد خداوند جایگاه و آبرو دارند توسل ریشه در قرآن دارد و جزو #مقدسات است.
🌸 (و إذ استسقی موسی لقومه:و هنگامی که موسی برای قوم خود طلب آب کرد) استسقی یعنی طلب آب کرد.خداوند بلافاصله به موسی دستور داد که عصای خود را به سنگ بزند #عصا جنسش چوب است ولی اگر همین چوب در دست #پیامبر باشد می تواند معجزه کند(فقلنا اضرب بعصاک الحجر:پس به او گفتیم عصای خود را به سنگ بزن)
🌸(فانفجرت منه اثنتا عشرة عينا:پس از آن دوازده چشمه جوشید)در عدد #دوازده، رمزى نهفته است.ولی در اینجا چرا دوازده چشمه جاری شد زیرا قوم بنی اسرائیل دوازده قبیله(دوازده طایفه) بودند به خاطر همین در ادامه آیه می فرماید(قد علم کل اناس مشربهم:هر قبیله ای آبشخور خود را شناخت) دوازده گروه بودند. مشرب یعنی آبشخور جایی که از آن آب بر می دارند.(کلوا:بخورید،در آیات قبلی بیان شد #خوراک آنها من و سلوی بود که خداوند برای آنها فرستاد- کلوا و اشربوا من رزق الله:از رزق خدا بخورید و بیاشامید) (و لا تعثوا فى الأرض مفسدين:و در زمين تبهكارانه فساد نكنيد)
🔷پيامدهای آیه۶۰ سوره بقره
✅ #قوانین_طبیعت، محكوم اراده ى خداوند هستند.
✅ دعاى انبیا، #مستجاب است.
✅ جارى شدن آب با زدن عصا به سنگ، یک #معجزه است و پیدایش دوازده چشمه براى دوازده قبیله، معجزه اى دیگر.
✅ توزیع منظّم و عادلانه مانع پیدا شدن اختلاف است.(دوازده چشمه برای دوازده قبیله)
✅ بهره گیرى از نعمتهاى الهى، نباید زمینه ساز فساد باشد.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 زیارت امام زمان (عج) در روز جمعه
🎤بانوای استاد فرهمند
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🔵کانال آموزش تجوید وحفط قرآن کریم
@amozeshtajvidhefzquran
#آموزش_حفظ
مقدمات حفظ
ترتیل قرآن
خداوند در قرآن میفرماید: قرآن را بصورت ترتیل بخوانید و در روایات ترتیل را معنا کردهاند چنانچه از امام رضا (علیهالسّلام) نقل شده:
۱. کلمات را صحیح ادا کنید.
۲. وقتی به آیات علمی رسیدید، دقت کنید.
۳. در آیات عذاب، قلوب خود را متذکر شوید.
۴. همت انسان برای پایان دادن آیات نباشد.
۵. در هنگام خواندن آیات رحمت به خداوند امیدوار باشید و در هنگام قرائت آیات عذاب، خاشع باشید.
از امام علی (علیهالسّلام) سؤال شد ترتیل چیست؟
فرمود: ترتیل اداء (صحیح) حروف و رعایت موارد وقف میباشد.
خداوند میفرماید: ای پیامبر برای اینکه قرآن در قلبت تثبیت گردد، آنرا بصورت ترتیل فرستادیم.
در جای دیگر میفرماید: ای پیامبر قرآن را بصورت ترتیل بخوان.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
#آموزش_حفظ
مقدمات حفظ
اندیشه کردن
قرآن میفرماید: چرا در قرآن (هنگام خواندن) اندیشه نمیکنید، شاید در دلتان قفلی وجود دارد؟! چون در آیات کریمه دریای عمیق و اقیانوس مواج معنویات و برکات است و درک آنها هم، برای همه کس میسر نیست. مگر به تدبر کردن، شایسته است حافظ قرآن تدبر بیشتری نماید. چنانچه امام علی (علیهالسّلام) فرمود: بهرهای در قرائت قرآن نیست، مگر اینکه در ابعاد آن فکر شود.
اصولا تفکر کردن در تمام امور زندگی یکی از اصول پیشرفت انسان میباشد، ولی در امور معنوی و الهی تفکر و اندیشه کردن از سازندگی خاصی برخوردار است و برای تاکید این امر در قرآن کریم خداوند متعال صدها بار توصیه به اندیشه فرموده است و با واژههایی چون: تفکر، تدبر، تعقل و... این امر مطرح شده است.
حافظ، قبل از حفظ قرآن باید به برکاتی که از قرآن میتواند بدست آورد، فکر کند و کسب آن برکات در پرتو اندیشیدن به قرآن و معارف و احکام آن است.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
#آموزش_حفظ
مقدمات حفظ
استماع قرآن
یکی از نکات مهم این است که قاری، باید هنگام خواندن دیگران کاملا توجه کند، حرف نزند، توجه داشته باشد، زمزمه دیگری نداشته باشد و...
خدای متعال میفرماید: وقتی قرآن خوانده میشود گوش دهید، شاید مورد رحمت الهی قرار گیرید.
حضرت رسول (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) فرمود: کسی که مشتاق الهی است، به قرآن گوش دهد.
حضرت رسول (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) فرمود: خواندن قرآن، بلای دنیوی را مرتفع میکند و گوش دادن به قرآن مشکلات آخرت را مرتفع میسازد.
استماع قرآن غیر از شنیدن است، لذا در شنیدن موسیقی، غیبت و... آقایان میفرمایند: اگر شنیدن باشد، اشکال ندارد، ولی استماع حرام است، منظور از استماع این است که انسان همراه با گوش دادن دقت هم داشته باشد.
اگر چه گوش دادن برای حفظ نباشد باز هم باید همراه با دقت باشد.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
💠منجی در ادیان
#امام_زمان_عج_الله
#در_ادیان_و_مذاهب_مختلف
📖#امام_مهدی_در_قرآن
💢 سیصد و سیزده یار در قرآن
#سوره_بقره_آیه_148
🔅 فاستَبِقُوا الخَيراتِ أَينَ ما تَكونوا يَأتِ بِكُمُ اللَّهُ جَميعًا...
#ترجمه:
در نیکی ها، بر یکدیگر سبقت جویید! هر جا باشید خداوند همه شما را حاضر می کند.
🔸امام محمد بن علی الباقر علیهماالسلام در تفسیرش فرمودند:
آنگاه خداوند ۳۱۳ نفر از یارانش را که به تعداد اصحاب بدر هستند، بدون قرار قبلی، نزد وی گِرد آورد، مانند پاره های ابر پاییز، آنها را در مکه جمع کند. ای جابر این است معنی کلام خدا که هر جا باشید خدا همه شما را گِرد آورد.
📚منابع:
البرهان فی تفسیر القرآن، ج۱، ص۳۴۸
الغیبه، نعمانی، النص، ص۲۸۲
🍃🌸اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
🔵کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن کریم
@amozeshtajvidhefzquran
💠 مُوعد اذان
🕌 اَللّهُ اَکبَرُ (4)
🕌 اَشْهَدُ اَنْ لا اِلَهَ إِلاَّ اللّهُ (2)
🕌 اَشْهَدُأَنَّ مُحَمَّداًرَسُولُ اللّهِ(2)
🕌 اَشْهَدُ أَنَّ عَلِیاً وَلِی اللّهِ (2)
🕌 حَی عَلَی الصَّلاةِ (2)
🕌 حَی عَلَی الْفَلاحِ (2)
🕌 حَی عَلی خَیرِ الْعَمَلِ(2)
🕌 اَللّهُ اَکبَرُ (2)
🕌 لا اِلَهَ إِلاَّ اللّهُ (2)
🔵کانال آموزش تخصصی تجویدو حفظ قرآن
👉 @amozeshtajvidhefzquran
⚡️یامن ارجو.....
🔸بعد از نماز بخوانیم.
🔵کانال آموزش تجوید وحفط قرآن کریم
@amozeshtajvidhefzquran