@ho_or.mp3
3.19M
سخته مسافر نشی، بمونی زائر نشی . . .
@amozeshtajvidhefzquran
┅═══🍃✼🌹✼🍃═══┅
⏪سوره 5. مائده آيه 108
آيه 🔻
⤵ذَ لِكَ أَدْنَى أن يَأْتُواْ بِالشَّهَدَةِ عَلَى وَجْهِهَآ أَوْ يَخَافُواْ أَن تُرَدَّأَيْمَنٌ بَعْدَ أَيْمَنِهِمْ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ اسْمَعُواْ وَ اللَّهُ لَا يَهْدِى الْقَوْمَ الْفَسِقِينَ
ترجمه 🔻
⤵️این (روش به صواب) نزدیكتر است براى اینكه شهادت را به نحو درست ادا كنند و یا بترسند كه بعد از سوگند خوردنشان سوگنده ایى (به وارثان میّت) برگردانده شود (وجاى سوگند آنان را بگیرد).
🌿🌾 و از خداوند پروا كنید و (فرمانهاى او را) گوش كنید و خداوند، گروه فاسق را هدایت نمىكند.
┅═══🍃✼🌹✼🍃═══┅
نکته ها🔻 تفسیرنور☀️
⤵️این آیه، فلسفه سختگیرى و دقّت در امر شهادت و شاهد گرفتن را كه در آیات قبل مطرح بود بیان مىكند
🌿🌾 و اینكه سوگند بعد از نماز درحضور مردم، سبب مىشود كه شهادتها واقعى باشد، چون اگر سوگند و شهادت آنان پذیرفته نشود، آبروى آنان در جامعه مى رود.
┅═══🍃✼🌹✼🍃═══┅
پيام ها ⚡📬
1-🌿 مراسم و تشریفاتى كه عامل حفظ و تثبیت حقّ مردم شود، ارزشمند است. «ذلك أدنى أن ...»
2-🌿 یكى از عوامل بازدارنده از گناه، نگرانى از رسوایى در جامعه است. «أو یخافوا أن تُرّد ایمان»
3-🌿 چنان زندگى كنیم كه نااهلان عادل نما نتوانند با سوگند دروغ، زحمات ما را هدر دهند و بدانند كه اظهارات نادرستشان توسط گروه بهترى ردّ مىشود. «أن تردّ ایمان بعد ایمانهم»
4-🌿 در امر وصیّت، سوگند و شهادت، تقوا داشته باشیم. «واتّقوا اللَّه»
5 -🌿 شهادت ناحقّ، نشانه ى فسق است. «واللّه لا یهدى القوم الفاسقین»
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
@amozeshtajvidhefzquran
❤️جانم فداے نام تو
💚يا صاحب الزمان
❤️قربان آن مقام تو
💚يا صاحب الزمان
❤️جان ميدهم بخاطر
💚يڪ لحظہ ديدنت
❤️دل عاشقٍ سلامِ تو
💚يا صاحب الزمان
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
#ای روشناے دل من مهدی جان💚
@amozeshtajvidhefzquran
💠🔹 خالص برای خدا 🔹💠
✍ #اخلاص یعنی خالص برای #خدا
✅️ بنابراین #اخلاص فقط در #عبادت نیست، بلکه همهی وجودمون باید خالص برای #خدا باشه:
👈 حتّی مرگ⚰ و زندگیمون🚶 هم برای #خدا باشه.
قُلْ إِنَّ صَلَاتِی وَ نُسُكِی وَ مَحْيَایَ وَ مَمَاتِی لِلهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
📖 سوره انعام، آیه ۱۶۲
💢 ﺑﮕﻮ: #نماز ﻭ ﺗﻤﺎمِ #عباداتِ ﻣﻦ..
💢 ﻭ #زندگی ﻭ #مرگِ ﻣﻦ..
💢 ﻫﻤﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﺍﺳﺖ.
یعنی:
❣↶ برای #خدا زندگی کنیم..
❣↶ برای #خدا بخوابیم..
❣↶ برای #خدا نفس بکشیم..
❣↶ برای #خدا صبر کنیم..
❣↶ برای #خدا درس بخونیم..
❣↶ برای #خدا آشپزی کنیم..
❣↶ برای #خدا..
❣↶ و آخر سر هم برای #خدا بمیریم..
◻️این ایدئولوژی، کاملاً دیدِ ما رو به زندگی عوض میکنه
👈 اینطوری تمام زندگیمون رو جهتدار میکنیم، و همهی کارهای ما میشه #عبادت،
اون هم عبادتِ خالصانه👉
🌹🌹
@amozeshtajvidhefzquran
🌼🌼 کاش کارگر و کارمند این مملکت، همین یک آیه را عملی میکردند در کارخانه و اداره شان،
🌸🌸 آنوقت ژاپن به هیچ وجه به گرد پایمان هم نمیرسید!
🌺👇باهم ببینیم:
🌐💠⚜⚜💠🌐
🌴 آیه 11 سوره سبا 🌴
🕋 أَنِ اعْمَلْ سابِغاتٍ وَ قَدِّرْ فِي السَّرْدِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً إِنِّي بِما تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ
⚡️ترجمه:
🌹 زرههاى كامل و فراخ بساز و بافت آن را درست اندازهگيرى كن.
🌹 و كار شايسته انجام دهيد، همانا من به آن چه عمل مىكنيد بينا هستم.
➖➖🚥➖➖🚥➖➖
✴️✴️ خدا تو این آیه میگه که، هنگام کار وجدان کاری داشته باشید و دقیق و صالح باشید
💠💠 که منِ خداوند، در تمام ساعات کاری، لحظه به لحظه کنارتان هستم و نگاهتان میکنم
🔔🔔 در اصل درسی است برای انسانهای مؤمن که باید در ساختهها و بافتههای خود دقّت کافی داشته باشند و محصول کامل و مفیدی ارائه دهند و از خیانت و دغلکاری بپرهیزند.
@amozeshtajvidhefzquran
🌐💠⚜⚜💠🌐
❤️ حافظ عزیز❤️
برای دیگران حفظیات خود را قرائت کنید
لازم است که حافظ قرآن برای حفظ تنها متکی به خودش نباشد، بسیار عمل مناسبی است که حافظ قرآن هنگام قرائت آیه هایی که حفظ کرده، به وسیله شخص و یا تطبیق دادن با نسخه ای که از روی آن اقدام به حفظ کرده، حفظیات خود را بررسی کند و بهترین حالت آن است که شخص بررسی کننده نیز در حال حفظ همین بخشها بوده باشد. در این حالت است که حافظ احتمالاً از بخش های فراموش شده خویش مطلع گشته و یا از بخشهایی که جا به جا می خواند، آگاه گردد. در حالی که قبلاً نسبت به آنها وقوف نداشته است. چون بسیاری از ما گمان می کنیم که درست حفظ کرده ایم، اما هنگامی که آن را با نسخه تطبیق می دهیم، خطاهایمان آشکار می شود. چون شخصی که در حال حفظ است به خطاهای خود آگاه نیست و نمی داند که چه اشتباهاتی دارد، مگر این که تطبیق داده شود.
@amozeshtajvidhefzquran
┅═══🍃✼🦋✼🍃═══┅
⏪سوره 5. مائده آيه 110
آيه 🔻
⤵️إِذْ قَالَ اللَّهُ يَعِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ اذْكُرْ نِعْمَتِى عَلَيْكَ وَعَلَى وَ لِدَتِكَ إِذْ أَيَّدتُّكَ بِرُوحِ الْقُدُسِ تُكَلِّمُ النَّاسَ فِى الْمَهْدِ وَكَهْلًا وَإِذْ عَلَّمْتُكَ الْكِتَبَ وَالْحِكْمَةَ وَالتَّوْرَيةَ وَالْإِنجِيلَ وَإِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّينِ كَهَيَْةِ الطَّيْرِ بِإِذْنِى فَتَنفُخُ فِيهَا فَتَكُونُ طَيْراً بِإِذْنِى وَتُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ بِإِذْنِى وَإِذْ تُخْرِجُ الْمَوْتَى بِإِذْنِى وَإِذْ كَفَفْتُ بَنِى إِسْرَ ءِيلَ عَنكَ إِذْ جِئْتَهُم بِالْبَيِّنَتِ فَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِنْهُمْ إِنْ هَذَآ إِلَّا سِحْرٌ مُّبِينٌ
ترجمه 🔻
⤵️زمانى كه خداوند فرمود: اى عیسى پسر مریم! نعمتم را بر تو و بر مادرت یاد كن. آنگاه كه تورا با »روحالقدس« (جبرئیل) تأیید كردم. در گهواره (به اعجاز) و در بزرگسالى (به وحى) با مردم سخن گفتى،
🍁🍃 و آنگاه كه كتاب و حكمت و تورات و انجیل به تو آموختم، و (فراموش مكن زمانى را كه) به اذن من از گِل (چیزى) به صورت پرنده ساختى و در آن دمیدى،
🍁🍃پس با اذن من پرنده اى شد، و با اذن من كور مادرزاد و پیسى گرفته را شفا مىدادى، و آنگاه كه به اذن من، مردگان را (زنده) از گور بیرون مى آوردى،
🍁🍃و (به یاد آور) زمانى كه (دست ظلم) بنى اسرائیل را از تو كوتاه كردم، آنگاه كه تو دلایل روشن برایشان آوردى، پس كافران از ایشان (دربارهى معجزات تو) گفتند: این، چیزى جز سحر آشكار نیست.
┅═══🍃✼🦋✼🍃═══┅
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
⤵️از این آیه تا آخر سوره، درباره حضرت عیسى علیه السلام است. در این آیه، انواع لطف الهى، و در آغاز همه، تأیید به روح القدس درباره حضرت مسیح بیان شده است.
🌴در آغاز آیه مىفرماید: اى عیسى! یاد كن از نعمتهایى كه به تو و به مادرت دادم، ولى آنچه از نعمتها در آیه به چشم مى خورد همه ى نعمتها مربوط به حضرت عیسى است (نه مادرش)،
🌴شاید به خاطر آن كه نعمت به فرزند در حقیقت نعمت به مادر است. شاید هم مراد آیه، نعمتهایى باشد كه در سوره آل عمران دربارهى حضرت مریم آمده است.
🌴شاید مراد از كتاب، كتب غیر تورات و انجیل باشد و نام تورات و انجیل با آنكه آن دو نیز كتابند به خاطر اهمیّت برده شده است.
🌴از على علیه السلام پرسیدند: آن حیوانى كه بدون قرار گرفتن در رحم (یا تخم) پیدا شد چیست؟ فرمود: پرنده اى كه حضرت عیسى با دمیدن در مجسمه به وجود آورد.
📕 آل عمران، 42 تا 45تفسیر نورالثقلین.
┅═══🍃✼🦋✼🍃═══┅
پيام ها ⚡📬
1-🌾 یاد الطاف خدا به اولیایش، مایهى دلگرمى براى رهروان حقّ است. «اذ»
2-🌾 پیامبران هم نباید از یاد نعمتهاى خدا غافل شوند. «یا عیسى ابن مریم اذكر...»
3-🌾 زن به مقامى مىرسد كه دوش به دوش پیامبر مطرح مىشود. «علیك و على والدتك»، بلكه یك زن و فرزند پیامبرش، با هم یك آیه شمرده مىشوند. «و جعلناها وابنها آیة»
4-🌾 حضرت عیسى، با تكلّم در گهواره، هم نبوّت خویش و هم عفت و عصمت مادرش را ثابت كرد. «تُكلّم النّاس فى المهد»
5 -🌾 سخنان عیسى در گهواره نمایى از وحى بود. «ایّدتك بروح القدس تكلّم...»
6-🌾 اراده ى الهى، نیاز به تجربه، قدرت و گذشت زمان را حل مىكند و حضرت عیسى، بدون تجربه و تمرین و صرف زمان، در كودكى همان حرفهاى صحیح را مىگوید كه در پیرى مىزند، نه حرف كودكانه. «فى المهد وكهلاً»
7-🌾 پیامبران، هم باید علم داشته باشند «الكتاب»، هم بینش «الحكمة»، هم گفته هاى پیشینیان را بدانند «التوراة»، و هم پیام جدید داشته باشند. «الانجیل»
8 -🌾 تعبیر آفرینش وخلق، به غیر خدا هم نسبت داده مىشود. «اذتخلق»
9-🌾 اذن خداوند، مجوّز ساختن مجسّمه پرندگان بوده است. «تخلق من الطّین كهیئة الطیر باذنى»
10-🌾 اولیاى خاص خدا، ولایت تكوینى دارند. (جملات «تخلق، تنفخ، تبرء و تخرج» به حضرت عیسى خطاب شده است).
11-🌾 در اعجاز عیسى علیه السلام، هم نفس مسیحایى او و هم هنر مجسمه ساختن نقش داشته است. «كهیئة الطیر ... فتنفخ»
12-🌾 نفس مسیحایى، جماد را پرواز داد، ولى دلهاى بنى اسرائیل را نه. «فتنفخ فیها فتكون طیراً»
13-🌾 آنجا كه خطر شرك زیاد است، تكرار توحید لازم است. (تكرار «تخلق... باذنى... تبرء... باذنى... تخرخ الموتى باذنى»
14-🌾 وقتى خداوند، قدرت احیاگرى و شفا دادن را به انبیا مىدهد، توسّل و استمداد مردم نیز باید جایز باشد. «تخلق من الطین... فتكون طیرا باذنى و تبرء الاكمه و الابرص باذنى و اذ تخرج الموتى باذنى» (مگر مىشود خداوند به كسى قدرت بدهد، امّا مردم را از توجّه به آن منع كند؟!)
15-🌾 زنده شدن مردگان و «رجعت»، در همین دنیا صورت گرفته است. «تخرج الموتى»
@amozeshtajvidhefzquran
d02f469b469f5efd1ef1aaaf02c4bb3fc34e806e.mp3
4.04M
#زیارت_آل_یاسین
🎤 بانوای گرم استادفرهمند
🌹 #سلام_علی_آل_یاسین🌹
نام تو را میبرم قلبم غریبی میکند
چشم انتظاری در دلم درد عجیبی می کند
تعجیل در ظهور 14 مرتبه #صلـــــوات
4_248612528366551541.mp3
3.44M
بـــه رســم هــر شــب عشــ❤️ـق و عـــاشقــے میخـــوانیــــم😍
#دعاے_اِلهی_عَظُمَ_البلاء...
سلامتی و فرج مولا صاحب الزمان(عج)
14مرتبه #صلــــوات
✨اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدوَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم✨
@amozeshtajvidhefzquran
🌟سـبــقـــتـــ در نــــیـــکـــے هــــا🌟
🌺وَالسَّــــابِــــقُـــونَ السـَّــــا بِــــقـُـــونَ اُولَــــئـــکَـــ الـــــمُـــقَــــرَّبُـــــون🌺
🍃وسبقت گیرندگان مقدمندآنانند نزدیکان خدا 🍃
واقعه آیه ۱۰
حفظ موضوعی آیات قران کریم
👇👇👇
@amozeshtajvidhefzquran
#قصه_های_قرآنی
⭕️ معیار حق و باطل
🔹 هیچ فکر کردیم وقتی آقا امام زمان میاد، آیا ما تسلیم هستیم؟ آیا گوش به فرمان و مطیع و فرمانبردارشون هستیم یا خدایی نکرده ممکنه مساله بصورت دیگری باشه؟! این موضوع، موضوع مهمی ست، یک منتظر خودشو آماده میکنه برای چنین صحنه هایی.
🔸 میریم سراغ سوره ی مبارکه ی کهف، آیات ۶۵ ام به بعدِ این سوره که ماجرای حضرت موسی و حضرت خضر بیان میکنه، این ماجرا سراسر درس و نکته هست و حقیقتاً مایه ی رشد انسانه، اصلاً حضرت موسی بدنبال حضرت خضر رفت برای اینکه رشد پیدا بکنه. چند قدم بره جلوتر، لذا عرض کرد که: "هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلَى أَن تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْدًا"؛ آیا اجازه میدی من محضر شما باشم، دنبال شما بیام برای اینکه به من یاد بدی از آنچه رو که به تو یاد داده شده؟ به امید اینکه رشد بکنم و پله های کمال رو بیش از پیش طی بکنم.
🔹 خب ماجرا مفصله؛ همه شنیدید، ابتدا سوار کشتی میشن و حضرت خضر شروع میکنه به سوراخ کردن کشتی و حضرت موسی اعتراض میکنه... میگه: مگر قرارمون این نبود که هیچی نگی تا به وقتش من علت کارمو توضیح بدم؟! حضرت موسی عذرخواهی میکنه. میرسن، پسر بچه ای رو میگیره حضرت خضر قبض روح میکنه! اینجا دیگه داد و فریاد حضرت موسی بلند میشه... دوباره میگه: آقا یه بار دیگه اعتراض کردم هر چی تو بگی. برای بار سوم میرسن به مردم شهری، روستایی، جایی، اینا گرسنه اند، اما مردم این روستا بخیل اند هیچ پذیرایی نمی کنن. اینا که همینجور دارن کنار میرن، دیواری در حال خراب شدنه، حضرت خضر میاد این دیوار رو تجدید بنا میکنه، از نو میسازه، محکمش میکنه.
حضرت موسی اینجا اعتراض میکنه؛ خب این چه کاریه اینا که هیچی به ما ندادن، به قول خودمون: بیکاری اومدی حمالی میکنی حالا دیوارشونم داری درست میکنی؟!
🔺 خب اینجا گفت: "هذا فِراقُ بَيْني وَ بَيْنِکَ" این دیگه تموم شد. اما علت کارهایی که من انجام دادم؛ اون کشتی مال فقرایی بود که تنها راه امرار معاش و درآمدشون این کشتی بود، مامور خلیفه ی ظالم و غاصب در پی این بود این کشتی هارو بگیره بدون اینکه چیزی به اونها بده، خب کشتی شون گرفته میشد اینا به خاک سیاه می نشستن، من مامور بودم از طرف خدا این کشتی رو معیوب کنم تا وقتی بیان ببینن معیوبه بگذرن، خب اصل کشتی رو نداشته باشن بهتره یا کشتی رو داشته باشن معیوب باشه؟ خب میان اینجا اصلاحش میکنن دوباره فردا روز از نو روزی از نو، به کارشون ادامه میدن، آیا این سوراخ کردن کشتی ظلم بود؟! جفا بود؟ نامردی بود؟ یا عین رحمت بود؟
🔸 ببینید ما بر اساس اونچه که میدانیم قضاوت می کنیم، اگه حضرت موسی میدانست آنچه را که حضرت خضر میدونست، دیگه هیچ وقت این اعتراض رو نمی کرد، دیگه این کارو ظلم نمی دید، رحمت می دید، راجع به اون پسر بچه هم همینطور، که اینا در تفاسیر شما مراجعه بکنین من فرصت ندارم همه رو مفصل توضیح بدم، تقاضا میکنم به تفسیر نمونه، تفسیر المیزان، سایر تفاسیری که هست، مراجعه بکنین. من با دید مهدویت این آیات رو دارم میبینم که وقتی امام زمان میاد اگر حق به تمام معنا قد علم میکنه، باطل هم به تمام معنا قد علم میکنه و اونی که مهمه اینه که جبهه ی باطل، جبهه ی استکبار و استعمار به دغل و نیرنگ متوسل میشه، در مواجهه ی امام زمان با اینها شرایطی پیش میاد که امام، پشت پرده رو به قول خودمون نمی تونه بگه، شما فقط باید مطیع و فرمانبردار امام زمانتون باشید.
📌 اگه بخواین کار امام زمان، سخن امام زمان رو با حرف خودمون و دانسته ها و اطلاعات خودمون بسنجیم، ممکنه سرنوشتمون اینجوری بشه "هذا فِراقُ بَيْني وَ بَيْنِکَ"، لذا باید در دوره ی انتظار تا میتونیم بر این معرفت و باورمون بیافزاییم که اماممون رو با تمام وجود به عنوان شاخص حق و باطل قبول داشته باشیم، کسی ست که خدا او رو به عنوان امام و حجت و منجی برای من و شما قرار داده، کسی ست که علم و آگاهی او به ظاهر و باطن و حقیقت همه ی اشیاست، کسی ست که جهل در او راه نداره، کسی ست که علم تمام افراد در برابر علم او هیچه، این امام رو با تمام وجود باور داشته باشیم، کار او، حرف او رو با ذهن خودمون و عقل محدود خودمون نسنجیم و در یک کلمه:
🔆 "او را معیار شاخص حق و باطل قرار بدیم" بعد از اونکه یقین کردیم او موعود راستینه اونوقت با تمام وجود فرمانبردار او باشیم تا در پرتو یاری او به اوج و قله ی سعادت و عزت و رستگاری دست پیدا بکنیم ان شاالله.
والسلام علیکم و رحمه الله
📝 متن کامل مبحث #امام_مهدی_در_قرآن تدریس استاد #اباذری ؛ قسمت ٨
@amozeshtajvidhefzquran
#تفسیر_نور
قالَ أَلَمْ نُرَبِّكَ فِينَا وَلِيداً وَلَبِثْتَ فِينَا مِنْ عُمُرِكَ سِنِينَ (18)
وفَعَلْتَ فَعْلَتَكَ الَّتِى فَعَلْتَ وَأَنتَ مِنَ الْكَفِرِينَ (19)
🔸جزء 19 سوره شُعراء 🔸
🖌
(فرعون) گفت: آیا ما تورا در كودكى نپروردیم و سالیانى از عمرت را در نزد ما نماندى؟
و با این حال انجام دادى آن كارى را كه انجام دادى (و یكى از افراد ما را با مشت كشتى)، در حالى كه تو از ناسپاسانى.
نکته ها
فرعون با دو جمله، نبوّت موسى را زیر سؤال برد: الف: تو نزد ما قاتل هستى و قاتل كه پیامبر نمى شود. ب: ما تو را بزرگ كردیم، چگونه الطاف ما را كفران و ناسپاسى مى كنى، ناسپاس كه پیامبر نمى شود. آیات بعد پاسخ موسى را بیان كرده است.
پيام ها
1️⃣ منّت گذاشتن و به رخ كشیدن، از ویژگى هاى مستكبران است. «ألم نُربّك فینا»
2️⃣ ارادهى الهى، موسى را در دامن فرعون پرورش مى دهد. «ألم نُربّك»
3️⃣ اگر كسى را بزرگ كردیم، یا حرفهاى به او آموختیم، یا در امر ازدواج و مسكن و امثال آن به او كمكى كردیم، نباید با این دلیل و بهانه، سخن حقّ او را نپذیریم. «ألم نُربّك فینا ولیداً»
4️⃣ اولیاى خدا نمك گیر نمى شوند و محیط و جامعه در آنها اثر نمى گذارد. «لَبِثتَ فینا من عُمُرِك سنین» (موسى نگفت ما كه مدّت ها سر سفره ى فرعون بوده ایم یا حال كه همه تسلیم او هستند و جامعه بر محور او مى چرخد، كمى كوتاه بیائیم و سكوت اختیار كنیم.)
5️⃣ حقّ نان و نمك آن نیست كه صاحب حقّ را به حال خود رها كنیم و اشتباهات او را هم بپذیریم. (حضرت موسى نان و نمك فرعون را خورده بود، ولى او را به حال خود رها نكرد.) «نربّك فینا... لَبثتَ فینا»
6️⃣ به توقّعات نابجاى مستكبران اعتنا نكنیم. ناسپاسى در برابر مستكبر، بد نیست. «و انت من الكافرین»
@amozeshtajvidhefzquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍂🍃🌺آموزش تجوید🌺🍃🍂
💠مخارج حروف💠
✅حرف صاد
@amozeshtajvidhefzquran
#درس_چهاردهم
#تجوید⬜۱۴
📌احکام حروف
🔮احکام نون ساکن ( ادغام )
⭕️تعریف ادغام نون ساکن
👈ادغام در لغت به معنای فرو بردن می باشد و در اصطلاح قرائت، عبارت است از فرو بردن حرف ساکن در حرف بعد از خود به طرزی که حرف اول تلفظ نشده و به جای آن حرف دوم، مشدد ادا شود.
☝️👈و هر گاه نون ساکن قبل از یکی از حروف:
( ملیونر ) یعنی ( م ل ی و ن ر )
واقع شود، نون ساکن در آن حرف ادغام می شود. به این صورت که نون ساکنه خوانده نمی شود و به جای آن حرف مذکور مشدّد اداء می شود.
👌باید دقت نمود که در موقع ادغام، حروف ( ل ر ) محکم و البته بدون کشش ادا شده ولی حروف (ی م و ن) همراه با کشش دو حرکتی و غنّه (انداختن صدای حروف از بینی) خوانده می شوند.
📌مثال کلمه ای ادغام
مَن یَشاء مِن لَدُنک إن نَحن من رَبّکم یومئذٍ وَاجِفة قَرَارٍ مَکِین
@amozeshtajvidhefzquran
4_401644107203608591.mp3
1.22M
#دعای_عهد
@amozeshtajvidhefzquran
❤️ کلیدهای موفقیت حافظ قرآن ❤️
✅ توکل بر خدا
✅ توسل برمعصومین علیه السلام
✅ پشتکار
✅ برنامه ریزی
✅ نظم
🌸🌸🌸کانال تخصصی آموزش تجوید و حفظ قرآن
اگه عضو بشین هیچ وقت پشیمون نمی شین😊
@amozeshtajvidhefzquran
بسم الله الرحمن الرحیم
#حفظ_قرآن
اَلْحَمْدُ لِلهِ الَّذِي هَدَانَا لِهَـذَا وَمَا كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْلا أَنْ هَدَانَا اللهُ [1]
خداي را سپاس، كه ما را در شمار امت آخرين پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) قرار داد و كتاب گرانقدر قرآن را براي هدايت ما و بلكه همه بشريت، بر بنده برگزيدهاش فرو فرستاد👇👇👇
#ﺩﺭﺱ_ﺩﻭﺍﺯﺩﻫﻢ: ﺭﻋﺎﻳﺖ ﺗﻌﺎﺩﻝ ﺩﺭ ﻓﺮﺍﻳﻨﺪ ﺣﻔﻆ ﻗﺮﺁﻥ
ﭘﺮﻫﻴﺰ ﺍﺯ ﺍﻓﺮﺍﻁ ﻭ ﺗﻔﺮﻳﻂ ﻭ ﺣﺎﻛﻢ ﻛﺮﺩﻥ ﺗﻌﺎﺩﻝ ﻧﯿﺰ ﺩﺭ ﻫﺮ ﻛﺎﺭﻱ ﻻﺯﻡ ﻭ ﺿﺮﻭﺭﻱ ﺍﺳﺖ ﻭ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﺷﺪﻥ ﺩﺭ ﺩﺍﻡ ﺗﻨﺪﺭﻭﻱ ﻳﺎ ﻛﻨﺪﺭﻭﻱ, ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺷﺨﺺ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﻣﺪ ﻧﻈﺮ ﺧﻮﺩ ﻧﺎﻛﺎﻡ ﻣﻲﮔﺬﺍﺭﺩ, ﺑﻠﻜﻪ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺧﺴﺎﺭﺕ ﻭ ﺻﺪﻣﺎﺕ ﺳﻨﮕﻴﻨﻲ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻭﺍﺭﺩ ﺁﻭﺭﺩ. ﺩﺭ ﺍﻣﺮ ﻣﻘﺪﺱ ﺣﻔﻆ ﻗﺮﺁﻥ ﻫﻢ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ «ﺍﺻﻞ ﺗﻌﺎﺩﻝ» ﻭ ﺗﻼﺵ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﺣﺎﻛﻢ ﻛﺮﺩﻥ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺭﻭﻧﺪ ﻛﺎﺭ ﺍﺯ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﻴﺸﺘﺮﻱ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﻟﻴﻞ ﺍﻳﻦ ﺍﻫﻤﯿﺖ ﻧﯿﺰ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺻﺪﻣﺎﺕ ﻧﺎﺷﻲ ﺍﺯ ﺍﻓﺮﺍﻁ ﻳﺎ ﺗﻔﺮﻳﻂ ﺩﺭ ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺑﺎ ﻗﺮﺁﻥ, ﺻﺪﻣﺎﺗﻲ ﺳﻨﮕﻴﻦ ﻭ ﮔﺎﻩ ﺟﺒﺮﺍﻥﻧﺸﺪﻧﻲ ﺍﺳﺖ. ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺩﻳﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩﻱ ﺑﺎ ﺷﻮﺭ ﻭ ﻋﻼﻗﻪ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﺣﻔﻆ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﺁﻏﺎﺯ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ, ﺍﻣﺎ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺪﺗﻲ ﻛﻮﺗﺎﻩ ﺷﻮﺭ ﻭ ﺍﺷﺘﻴﺎﻕ ﺍﻭﻟﻴﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻓﺮﻭﻛﺶ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﻛﺎﺭ ﺣﻔﻆ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ.[1] ﺍﻳﻨﮕﻮﻧﻪ ﺁﺳﻴﺐﻫﺎ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﻧﺎﺷﻲ ﺍﺯ ﺗﻨﺪﺭﻭﻱﻫﺎﻱ ﺣﺎﻓﻈﺎﻥ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻧﻬﺎﻳﻲ ﺍﺯ ﺣﻔﻆ ﻭ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﺪﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺯ ﻣﺪﺍﺭ ﺗﻌﺎﺩﻝ ﺍﺳﺖ. ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻓﻮﺍﺋﺪ ﺣﻀﻮﺭ ﺩﺭ ﺟﻠﺴﺎﺕ ﻭ ﻛﻼﺱﻫﺎ ﻭ ﻣﺸﻮﺭﺕ ﺑﺎ ﺍﺳﺎﺗﻴﺪ ﺣﻔﻆ ﻫﻤﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻋﺰﻳﺰﺍﻥ ﺑﺎ ﺍﺷﺮﺍﻑ ﻭ ﺗﺴﻠﻂ ﺑﺮ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﻭ ﺭﻭﺣﻴﺎﺕ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﺴﻴﺮ ﺩﺭﺳﺖ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻓﺮﺍﻁ ﻭ ﺗﻔﺮﻳﻂ ﺑﺎﺯ ﻣﻲﺩﺍﺭﻧﺪ. ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﻲ ﻛﻪ ﺣﻀﻮﺭ ﺩﺭ ﺟﻠﺴﺎﺕ ﺣﻔﻆ ﻳﺎ ﻣﺸﻮﺭﺕ ﺑﺎ ﺍﺳﺎﺗﻴﺪ ﺣﻔﻆ ﻣﻘﺪﻭﺭ ﻧﺒﺎﺷﺪ, ﺣﺎﻓﻈﺎﻥ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﺎ ﺩﻗﺖ ﺩﺭ ﻧﻜﺎﺕ ﺯﻳﺮ ﻭ ﺳﻌﻲ ﺩﺭ ﻋﻤﻠﻲ ﻛﺮﺩﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻲﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺍﺯ ﺁﺳﻴﺐﻫﺎﻱ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻈﺮ ﻣﺼﻮﻥ ﺑﻤﺎﻧﻨﺪ:
* ﺳﻌﻲ ﻛﻨﻴﺪ ﺍﺯ ﻫﻤﺎﻥ ﺁﻏﺎﺯ, ﻛﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺗﻮﻛﻞ ﺑﺮ ﺫﺍﺕ ﻻﻳﺰﺍﻝ ﺍﻟﻬﻲ ﻭ ﺗﻮﺳﻞ ﺑﺮ ﺫﻭﺍﺕ ﻣﻘﺪﺱ ﻣﻌﺼﻮﻣﺎﻥ (ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻼﻡ) ﻭ ﺑﻪ ﻭﻳﮋﻩ ﺣﻀﺮﺕ ﻭﻟﻲ ﻋﺼﺮ (ﺍﺭﻭﺍﺣﻨﺎ ﻓﺪﺍﻩ) ﺷﺮﻭﻉ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻃﻲ ﻛﺎﺭ ﺣﻔﻆ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻧﻜﺘﻪ ﻏﻔﻠﺖ ﻧﻮﺭﺯﻳﺪ. ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺫﻋﺎﻥ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺣﻔﻆ ﻛﻞ ﻗﺮﺁﻥ ﻛﺎﺭﻱ ﻣﺸﻜﻞ ﻭ ﺯﻣﺎﻥﺑﺮ ﻭ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ ﭘﺸﺘﻜﺎﺭ ﻭ ﺗﻼﺵ ﻣﺪﺍﻭﻡ ﺍﺳﺖ. ﺳﺨﺘﻴﻬﺎ ﻭ ﻣﺸﻜﻼﺕ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﻣﻘﺪﺱ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺗﻮﻛﻞ ﺑﺮ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺗﻮﺳﻞ ﺑﻪ ﻣﻌﺼﻮﻣﺎﻥ (ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻼﻡ) ﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﻫﻤﻮﺍﺭ ﻛﻨﻴﺪ.
* ﻋﻼﻗﻤﻨﺪﺍﻥ ﺑﻪ ﺣﻔﻆ ﺁﻳﺎﺕ ﻧﻮﺭﺍﻧﻲ ﻗﺮﺍﻥ ﻛﺮﻳﻢ ﺍﺯ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻧﻜﺘﻪ ﻣﻬﻢ ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻛﻪ ﺣﻔﻆ ﻛﻞ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﺣﺮﻛﺘﻲ ﺗﺪﺭﻳﺠﻲ ﻭ ﻣﺴﺘﻤﺮ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﻴﺮﺩ ﻭ ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﺷﺘﺎﺑﺰﺩﮔﻲ ﺩﺭ ﺁﻥ ﭘﺮﻫﻴﺰ ﻧﻤﻮﺩ. ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺎﺱ, ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺁﻏﺎﺯ ﺟﺪﻱ ﻛﺎﺭ ﺣﻔﻆ, ﺑﺮﺍﻱ ﺍﺭﺯﻳﺎﺑﻲ ﺩﺭﺳﺖ ﺗﻮﺍﻧﻤﻨﺪﻳﻬﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﻭ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﺍﻱ ﺟﺎﻣﻊ ﻭ ﺩﻗﻴﻖ, ﺑﺎ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻛﺎﺭﺷﻨﺎﺳﺎﻥ ﺣﻔﻆ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﺸﻮﺭﺕ ﻛﻨﻴﺪ. [2]
* ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺣﻔﻆ ﺣﺎﻓﻈﺎﻥ ﻣﺒﺘﺪﻱ (ﻛﻪ ﻣﻲﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺗﺎﺯﻩ ﺑﻪ ﺣﻔﻆ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﺩ) ﺗﺎ ﭼﻨﺪ ﻣﺎﻩ ﺍﻭﻝ (ﺣﺪﺍﻗﻞ ﺩﻭ ﺗﺎ ﺳﻪ ﻣﺎﻩ) ﺍﺯ ﺭﻭﺯﻱ «ﻧﻴﻢﺻﻔﺤﻪ» ﻓﺮﺍﺗﺮ ﻧﺮﻭﺩ. ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺯﻣﺎﻥ ﻭ ﺗﺎ ﺣﻔﻆ ﻛﺎﻣﻞ ﻗﺮﺁﻥ, ﺣﺠﻢ ﺣﻔﻆ ﺟﺪﻳﺪ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ﺑﻪ ﯾﮏ ﺻﻔﺤﻪ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﻣﯽﯾﺎﺑﺪ ﻭ ﺑﺎﯾﺪ ﺗﺎ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﻧﯿﺰ ﺍﯾﻦ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺛﺎﺑﺖ ﺑﻤﺎﻧﺪ. ﻫﺮﮔﺰ ﺑﻪ ﻓﮑﺮ ﺣﻔﻆ ﻛﺮﺩﻥ ﺩﻭ ﻳﺎ ﭼﻨﺪ ﺻﻔﺤﻪ ﺟﺪﻳﺪ ﺩﺭ ﯾﮏ ﺭﻭﺯ ﻧﺒﺎﺷﻴﺪ ﻭ ﺷﻚ ﻧﻜﻨﻴﺪ ﻛﻪ ﺑﻌﺪﻫﺎ ﺍﺯ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﭘﺸﻴﻤﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﺷﺪ. ﻣﻬﻢﺗﺮﻳﻦ ﺩﻟﻴﻞ ﺍﻳﻦ ﺗﻮﺻﻴﻪ ﺑﻪ ﻭﻳﮋﻩ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺣﻔﻆ «ﻧﻴﻢﺻﻔﺤﻪ» ﺩﺭ ﻣﺎﻩﻫﺎﻱ ﺍﻭﻝ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﻣﻮﺟﺐ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﺗﺎ ﺍﺷﺘﻴﺎﻕ ﺍﻭﻟﻴﻪ ﻓﺮﺩ ﺑﻪ ﺣﻔﻆ ﻗﺮﺁﻥ ﻓﺮﻭﻛﺶ ﻧﻜﻨﺪ ﻭ ﺍﻭ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﺁﻣﺪﻥ ﺭﻭﺯ ﺩﻳﮕﺮ ﻭ ﺣﻔﻆ ﻣﻘﻄﻊ ﺟﺪﻳﺪ ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺣﻔﻆ ﺣﺠﻢﻫﺎﻱ ﺯﻳﺎﺩ ﺩﺭ ﻣﺎﻩﻫﺎﻱ ﺍﻭﻝ, ﺍﺷﺘﻴﺎﻕ ﻓﺮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﺍﺷﺒﺎﻉ ﻣﻲﻛﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺍﻭ ﺩﻳﮕﺮ ﺗﻤﺎﻳﻠﻲ ﺑﻪ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﻛﺎﺭ ﺣﻔﻆ ﻧﺪﺍﺭﺩ; ﺑﻪ ﻋﻼﻭﻩ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﭘﻴﻤﻮﺩﻥ ﺗﺪﺭﻳﺠﻲ ﻣﺴﻴﺮ ﺣﻔﻆ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﻮﺟﺐ ﻣﻲﺷﻮﺩ ﺗﺎ ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻓﺮﺩ ﺑﻬﺘﺮ ﻭ ﺳﺮﻳﻊﺗﺮ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﻣﻘﻮﻟﻪ ﺟﺪﻳﺪ (ﺣﻔﻆ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪﺍﻱ ﺍﺯ ﻋﺒﺎﺭﺍﺕ ﻋﺮﺑﻲ) ﺳﺎﺯﮔﺎﺭ ﻛﻨﺪ, ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩ ﻛﺎﺭﺁﻳﻲ ﺣﺎﻓﻈﻪ ﺭﺍ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺩ.
* ﺗﻮﺻﻴﻪ ﻣﻬﻢ ﺩﻳﮕﺮ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﻌﻲ ﻛﻨﻴﺪ ﺩﺭ ﻫﻔﺘﻪ ﺗﻨﻬﺎ 5 ﺭﻭﺯ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺣﻔﻆ ﻗﺴﻤﺖﻫﺎﻱ ﺟﺪﻳﺪ ﺍﺧﺘﺼﺎﺹ ﺩﻫﻴﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺩﻭ ﺭﻭﺯ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﻪ ﻣﺮﻭﺭ ﻭ ﺗﺜﺒﻴﺖ ﻣﺤﻔﻮﻇﺎﺕ ﻭ ﺍﺳﺘﺮﺍﺣﺖ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﯾﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﺣﺎﻓﻈﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺑﻬﺘﺮ ﮐﺎﺭ ﺩﺭ ﺭﻭﺯﻫﺎﯼ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﻛﻨﻴﺪ. [3]
@amozeshtajvidhefzquran