🗓 فردا ؛ بیست و پنجم ذي القعده روز دحوالارض
♦️اعمال شب و روز دحوالارض
➰✨➰✨➰✨➰
#کانال_عصر_ظهور
#قرارگاه_بسوی_ظهور
@amtewi
🔴🔵 مراقبات شب و روز دحوالارض
🌺 روز دحوالارض (۲۵ ذیالقعده) روزی است که زمین از نقطهای که کعبه بنا شده است، سر از زیر آب بیرون آورد و پهن و گسترده شد. از کعبه هست که زمین شایستهی سکونت خلیفهالله میشود. دحوالارض روز گسترش رحمت الهی و روز تفضّلات بزرگ خدای متعال است.
♦️ شب دحوالارض هم از ليالی شریف و شبی بسیار عظیم است. شب ظهور و تولّد انبیاء بزرگ؛ حضرت ابراهیم علیه السّلام و حضرت عیسی بن مریم علیه السّلام و شب عنایات خاصّهی الهی به اهل عبادت و خلوت است. شبی است که رحمت خدا در آن نازل میشود و قیام به عبادت در آن اجر بسیار دارد.
🍃 اعمال روز دحوالارض:
🌼 ۱- غسل
🌼 ۲- روزه
▫️ روز دحوالارض یکی از چهار روزی است که در تمام سال به فضیلت روزه ممتاز است و از برای روزهدار این روز هرچه بین آسمان و زمین است، استغفار میکنند.
▫️روزه اين روز همانند روزه هفتاد سال است و در روايت ديگر آمده كه كفاره هفتاد سال است، و هر كه اين روز را روزه بدارد و شب را به عبادت به سر آورد، براى او عبادت صد سال نوشته شود.
🌼 ۳- دو رکعت نماز که مستحبّ است در آغاز روز، هنگامی که آفتاب کمی بلند شود (هنگام چاشت) خوانده شود و بخواند در هر رکعت:
▪️سوره «حمد» ۱ بار
▪️سوره «شمس» ۵ بار
▫️و بعد از نماز هم بگوید:
▪️لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ الْعَلیِّ الْعَظيمِ
▫️سپس دعا كند و بخواند:
▪️يا مُقيلَ العَثَراتِ اَقِلْنی عَثْرَتی، يا مُجيبَ الدَّعَواتِ اَجِـبْ دَعْـوَتی، يـا سامِعَ الاَْصْواتِ اِسْمَعْ صَوْتی، وَارْحَمْنی وَتَجاوَزْ عَنْ سَيِّئاتی وَما عِنْدی، يا ذَاالْجَلالِ وَالاْكْرامِ.
▫️ای ناديده گيرندهی لغزشها! لغزشم را ناديده گير، ای اجابت كنندهی دعوت ها! دعوتهايم را اجابت كن، ای شنوای صداها! صدايم را بشنو و به من رحم كن، و از بدیهايم و آنچه نزد من است درگذر، ای صاحب جلال و اکرام.
🌼 ۴- خواندن دعایی که شیخ طوسی رحمت الله علیه توصیه نموده است:
▪️اللَّهُمَّ دَاحِیَ الْكَعْبَةِ وَ فَالِقَ الْحَبَّةِ وَ صَارِفَ اللَّزْبَةِ وَ كَاشِفَ كُلِّ كُرْبَةٍ أَسْأَلُكَ فِی هَذَا الْيَوْمِ مِنْ أَيَّامِكَ الَّتِی أَعْظَمْتَ حَقَّهَا وَ أَقْدَمْتَ سَبْقَهَا وَ جَعَلْتَهَا عِنْدَ الْمُؤْمِنِينَ وَدِيعَةً وَ إِلَيْكَ ذَرِيعَةً وَ بِرَحْمَتِكَ الْوَسِيعَةِ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ الْمُنْتَجَبِ فِي الْمِيثَاقِ ..... (برای خواندن متن کامل دعا به مفاتیحالجنان مراجعه فرمایید)
🌼 ۵- زیارت امام رضا علیهالسّلام
#مراقبات_ماه_ذیالقعده
#دحوالارض
➰✨➰✨➰✨➰
#کانال_عصر_ظهور
#قرارگاه_بسوی_ظهور
@amtewi
💠"دحو الأرض" در کلام حضرت رضا علیه السلام
👈روزه ۲۵ذی القعده برابر روزه شصت ماه
➰✨➰✨➰✨➰
#کانال_عصر_ظهور
#قرارگاه_بسوی_ظهور
@amtewi
🌷 بسم الله الرّحمن الرّحیم 🌷
💠 کنفرانس ؛
" سلسله مباحث مهدویت "
9⃣ جلسه نهم ؛
🔰 عنوان موضوع :
《نبردی به درازای خلقت انسان》
(مبارزه ی حق و باطل)
🗓 تاریخ : پنج شنبه_ 99/4/26
🕰 ساعت : 22/30
🎙توسط : استاد سخایی
💠 اجراء :
#سوپر گروه گفتمان عصر ظهور
# قرارگاه بسوی ظهور
https://eitaa.com/joinchat/2778660876C0a0b160147
💢🔅💢🔅💢🔅💢🔅💢
🌷✨🌷✨🌷✨🌷
💎 بسمِ الله الرّحمن الرّحیم💎
💠 مقدمه :
غیبت آقا صاحب الزمان عجل الله تعالی بلای عظیمی است (الهی عَظمَ البَلاء) و عظمت این بلا به حدّی است که با یک چشم حقیقت بین و یک گوشی که عادت به شنیدن حقایق دارد و از لهو و لعب به دور است میتوان درک کرد و اولیاء خدا به درک عظمت این بلا رسیده اند.
بالاترین دشمن در زمینه درک نکردن عظمت بلای غیبت ، " نفس " است؛ هر کس توانست با نفسش مخالفت کند و با این دشمن کبیر و عظیم مقابله کند ، آن را زمین زند و با نفس و درخواستهای آن مخالفت کند ، این شخص می تواند ادعادکند که هم بنده خداست ، هم ولایت تشریعی بر گردن دارد و هم از اصحاب و یاران آقا صاحب الزمان عجل الله تعالی است.
رام کردن نفس هم البته به رحم و ترحّم خداوند متعال است ؛ چنانکه حضرت یوسف علیه السلام که پیامبر خداست می فرماید : " اِنَّ النَّفسَ لَأَمّارَةٌ بِالسّوءِ اِلّا مارَحِمَ رَبّي " ؛ قطعاً نفس امر و دعوت به بدی می کند ، مگر اینکه خداوند رحمی بکند .
ان شاءالله خداوند به همه ما رحم کند و کمک کند تا بتوانیم در راه مبارزه با نفس، جهاد اکبر و یاری رسانب به حضرت حجت عجّل الله تعالی و ولی خدا پیش قدم و ثابت قدم باشیم.
🌷✨🌷✨🌷✨🌷1⃣
🌷✨🌷✨🌷✨🌷
💠 مروری بر جلسات گذشته :
در مباحثی که در جلسات گذشته، در خدمت دوستان بودیم موضوعاتی را طرح و درباره آنها در حدّ بضاعت و توان صحبت کردیم و به عبارتی با یکسری مفاهیم بنیادی (مقدمات نافع برای ورود به مباحث عمیق و اصلی مسئله مهدویت) بحثمان را آغاز کردیم.
مباحثی که در جلسات قبل به آنها پرداختیم :
مفهوم شناسی خلافت و خلافت الهی ، مفهوم ولایت در اندیشه دینی (انواع آن و ارتباط انسان با ولایت و...) و همینطور به طور خلاصه بیان امامت در اندیشه شیعی و اندیشه دینی .
در این جلسه مقدمه ای خواهیم گفت نسبت به یک مسئله قرآنی و یک نگاه به جهان بینی و نظام و اندیشه فکریِ شیعی در اسلام خواهیم داشت.
ما بیان کردیم که با مسائلی که در این سلسله جلسات عنوان میکنیم ، قرار است به یک نگاه تمدنی و یک رویکرد تمدنی برسیم.
ما مبحث را با بیان اندیشه های کلّی در نگاه شیعی آغاز کرده و به سمتی حرکت میکنیم که نگاه تمدنی و جامعه سازی ما و در واقع نگاهی که ما میتوانیم از آن، برای ساختن یک جامعه مهدوی و یک دولت کریمه استفاده کنیم چیست ؟ و بیان شد چیزی که باید حل شود این نگاه است .
وقتی بینش و افکار انسان منظم و سازماندهی شود و به یک نظام فکری سازماندهی شده و دقیق تبدیل شود ، چیزی که ما به دنبال آن هستیم اتفاق خواهد افتاد ؛ یعنی کمک به حضرت صاحب این است که ما عمق در این داشته باشیم.چون همانطور که میدانید از ویژگیهای یاران صاحب الزمان عج این است که در دین عمیق هستند و این عمیق بودن در ژرفای دین و اندیشه دینی، یکی از ویژگیهای اصحاب حضرت حجت است ؛ و الّا طبق روایات کسی که با اسم یا سخن شخصی وارد دین شود ، به سادگی و به حرف همان شخص از دین خارج می شود.
بحثی که در خدمت شما هستیم ان شاءالله حاوی یک مقدمه و چند مطلب است که پیرامون عهد الهی با انسان است و پیرو جلسات گذشته به اینجا خواهیم رسید که عهدی که با انسان بسته میشود ، عهد ولایت و عبودیت و همچنین دوری از طاغوت است .
🌷✨🌷✨🌷✨🌷2⃣
🌷✨🌷✨🌷✨🌷
💠 مقدمه ای بر بحث
🔷 چند مسئله راجع به عهد :
وقتی داریم از یک تمدن صحبت میکنیم ، باید در ابتدا با مبانی نظریه ساخت تمدن و به اصطلاح " علوم تمدن ساز " آشنا شویم . البته این علوم تمدن ساز باید به حالت تدوین و سپس گرایش اجتماعی رسیده باشند ؛ مثلاً اگر در نگاه تمدنی من مسئله ای تحت عنوان نماز یا ولایت و امامت وجود دارد ، باید گرایش اجتماعی پیدا کرده باشد و مردم به آن گرایش داشته باشند.
در واقع در ابتدا یک اندیشه ساخته می شود ، بعد از تدوین آن یک حالت گرایش به آن نظریه و اندیشه ایجاد می شود و سپس بر اساس آن اندیشه و نظریه جامعه ساخته میشود.
در اصل ، تمدن جسدی از فرهنگ است و از طرفی سلول مرکزی و قلب تپنده فرهنگ، علم و دانش است. علم سلطنت میکند از آن جهت که قدرت بخش است و میتواند ایجاد تمدن کند و اندیشه و فرهنگ را تبدیل به یک تمدن برتر نماید.
علومی که ما از آن صحبت میکنیم در حوزه معرفت دینی و معرفت اسلامی خیلی پهناور است و دایره وسیعی دارد؛ چون قوا و ابزاری که برای ادراک و کشف و کسب دانش به کار میبریم و به آن اصالت می دهیم مختلف است.
🌷✨🌷✨🌷✨🌷3⃣
🌷✨🌷✨🌷✨🌷
💢 ما حداقل چهار ابزار را به عنوان منابع ووابزار شناخت نام می بریم ؛ یکی ابزار حسی است ، همان که در غرب به آن تجربه می گویند . این نوعی علم است و تمام علم نیست.
حوزه دوم، علم عُقلایی و علم فلسفی است . علمی که با استفاده از عقل کسب می شود؛ در واقع به صورت کلّی چیزی که با تجربه حس میکنید ، جزئیات را می بینید و ادراک کلیات میکنید ، این توسط عقل صورت میگیرد و چیزی که در این بین به عنوان ابزار دوم شناخته می شود، ابزار عقلی و علم فلسفی است.
ابزار بعدی " فوأد " است که در قرآن از آن نام برده شده است ؛ " فوأد (جمع : أفئدة) چیزی است که علم شهودی را کسب می کند.
و ابزار آخر علمی است که تحت عنوان علم وحیانی است که همه اینها را در بر میگیرد.
پس حوزه معرفت دینی و معنای علم در نگاه اسلامی خیلی وسیع است.
💢وقتی صحبت از تمدن میکنیم مسئله ای تحت عنوان فرهنگمطرح می شود و وقتی از فرهنگ صحبت میکنیم ، عنصر اصلی و قلب تپنده فرهنگ چیزی است تحت عنوان علم و دانش .
علومی که به آنها علوم تمدن ساز می گوییم ، در واقع یک سلسله از باورهاست که به تبع آنها بایدها و نبایدها شکل می گیرد.
🌷✨🌷✨🌷✨🌷4⃣
🌷✨🌷✨🌷✨🌷
💠 به صورت کلی میتوان علوم تمدن ساز را به دو شقّه تقسیم کرد ؛ شقّه اول علوم پایه است. علوم پایه علومی هستند روح حاکم بر یک جامعه را می سازند.
وقتی صحبت از اومانیسم یا پست مدرن می کنیم ، در واقع صحبت از یک روح حاکم بر جامعه غرب است که نشأت گرفته از یکسری دانش هایی است که بر این منظر تولید می شوند و از دل آنها علومی مثل اقتصاد ، سیاست ، تعلیم و تربیت و.... تدوین شده و بیرون می آید. بنابراین علومی که روح حاکم بر یک جامعه را می سازند " علوم پایه " میگوییم. این علوم از نوع نگاه انسان به خود و هستی ایجاد می شود.
انسان در ابتدا از خود و هستی یک تعریفی میکند و در مرحله بعد جامعه را طبق آن تعریف و بنا میکند.
🔷 شقّه دوم این علوم ، علوم پایه هستند؛ علومی که بر روی پِی و فونداسیون علوم پایه شکل میگیرند .
وقتی شما اقتصاد یا سیاست یا حقوق یاهر چیز دیگری را تدوین میکنید، همه اینها با توجه به علوم پایه شکل میگیرند.
نمونه بارز این مطلب نگاه امروز دولت ایران است که نشأت گرفته از سیاستی است که در غرب تعریف شده و باعث بروز مشکلات چند برابر شده.
اما زمانی که بینش بینش اسلامی باشد ، یک انسان و یک هستی تعریف میشود که بر اساس آن علم تحت عنوان سیاست تدوین میشود. بر همین اساس است که ما مدعی هستیم نگاه و اندیشه کامل دینی میتواند انسان را سعادتمند کند ، نه یک دین تحریف شده به دست انسان مانند دین یهودیت و مسیحیت.
فلذا پیش از هر چیز لازم است که علوم تمدن ساز از منظر اسلام و دین بررسی شود و قاعدتاً شقّ علوم پایه ، مهم ترین شقّ از علوم تمدن ساز به حساب می آید ؛ چرا که علوم تابع بر روی این علوم ساخته می شوند.بنابراین لازم است که پیش از هر چیزی دو تعریف از نگاه دین و اسلام روشن شود.
🌷✨🌷✨🌷✨🌷5⃣