فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 حال خوش معنوی را از بچهها یاد بگیریم!
➕ توصیۀ شنیدنی آیت الله بهجت برای رسیدن به حال خوب
هدایت شده از کانال
📌مرحوم علامه طباطبایی(ره) :
گوشه نشینی ، مُلازم با معرفت و یا موجب آن نیست ؛ ولی کسی که میخواهد اهل معرفت شود ، باید معاشرتش را مخصوصا با اهل غفلت و اهل دنیا کم کند و فرش هر مجلسی نباشد و کار شبانه روزی او در مجالس بیهوده صرف نشود و از معاشرتهای بی فایده و بی مغز تا میتواند اجتناب نماید و طــوری نشود که با همه و در هر مجلسی حاضر شود .
📕در محضرعلامه طباطبایی ، ص ۳۶۵
بسم الله الرحمن الرحیم
✍جلسه ۸۹
تفسیر المیزان با رویکرد تربیتی
(سوره حمد)
نیاز رشد به تضادها و رقابتها و ...
۹۸/۱۱/۲۵ حجت الاسلام استاد منصوری
👇👇👇
چکیده جلسه ۳۶ تفسیر المیزان سوره حمد ...
موضوع جلسه:
صبر مانعی در وروط جنبه های طبیعی مذموم انسان،در حوزه تصمیم گیری ...
👇👇👇
• شکل گیری نظام عبودی به عون الهی نیاز دارد و تا زمانی که عون الهی شامل نشود آن نظام عبودی شکل نمی گیرد؛ ایاک نعبد و ایاک نستعین. طبق آیات ۴۴و ۴۵ سوره بقره راه این که انسان مشمول عون الهی شود، راهبرد صبر و صلاه است؛ و استعینوا بالصبر و الصلاه. اگر راهبرد صبر و صلاه در زندگی توامان شود، آن گاه است که خداوند متعال مع الصابرین می شود و راه های بعدی مثل استعانت و توکل و... باز می شود.
• صبر زمانی محقق می شود و با کیفیت عالی می شود که مصلین به صحنه بیایند. این صبر انسان را مشمول عون و مدد الهی می کند؛ این صبری که در اثر ارتباط با خدا حاصل می شود، این صبر امداد الهی را برای انسان رقم می زند.
• صبر بر این اساس است که انسان ها راحت طلب هستند سراغ راحت طلبی می رود و به انسان می گوید این راحت طلبی تو را زمین می زند. انسان ها باطن بین نیستند، سراغ آن رفته و می گوید این باطن بین نبودن تو، تو را اذیت می کند. انسان از عجله خلق شده است و باید این روحیه را به گونه ای مدیریت کند. "خلق الانسان عجولا "،"خلق الانسان هلوعا"،"خلق الانسان من عجل" .
• انسان ها دارای بعضی از ویژگی ها هستند که آن ها را صد در صد زمین می زند. این خاصیت انسان است که کوچک ترین مشکل را بزرگترین مصیبت می بیند و بزرگ ترین راهبرد برای حل آن صبر است.
• انسان نمی تواند باطن ببیند، پس ممکن است پشت صحنه چیزی باشد که نمی تواند ببیند، اگر راهبردی مثل صبر داشته باشد کم کم بزرگ می شود و می تواند پشت صحنه را ببیند.
• انسان تصور می کند که اگر مطابق میل خود پیش برود می تواند خوب زندگی کند، در حالی که اشتباه است چرا که انسان در دنیای پر از فراز و نشیب زندگی می کند. لذا برایش نسخه ی صبر می دهند.
• با بررسی این که انسان از نظر طبیعت چگونه است (نه از نظر روح خداوندی) می توان پی برد که چرا برای او نسخه ی صبر تجویز می شود.
• ادبیات صبر دقیق است؛ صبر فرار نیست، صبر در وادی خیال و توهم رفتن نیست.
• صبر یعنی انسان بفهمد در کجا قرار دارد، بفهمد چیست، باید دنیا را شناخت. دنیا نهایت راحتی و بهشت نیست بلکه پایین ترین مرتبه ای است که انسان می تواند در آن زندگی کند. دنیا یعنی نمی شود همه چیز را بخواهی و بشود، دنیا یعنی چیزهایی را که نمی خواهی بشود و گریزی از آن نیست.
• صبر مدیریت می خواهد و دست بر روی دست گذاشتن نیست. صبر یعنی پذیرش واقعیت، یعنی واقعیت را می بینم،می پذیرم و مدیریت می کنم و سعی می کنم از این واقعیات به نتیجه ی دلخواه خود برسم. صبر یعنی تبدیل تهدیدها به فرصت یعنی هر چیزی که چاه توست بشود سکوی پرتاب عزیز مصری تو و هر چه ته گودال قتلگاه است بشود اوج رشد تو.
• جریان خضر و موسی را ببینید تا متوجه شوید چه باید کرد. در عالم زندگی شما خضری هست و موسایی و موسی فقط در یک حالت می تواند خود را به خضر بسپارد و آن زمانی است که صبر کند و اگر صبر نکند خضر زندگی موسی را پس می زند و موسی می گوید چرا؟ خضر می گوید صبر نداری.
• اگر باطن زندگی دستت هست بیا وسط میدان و اگر نه، حرف نزن، نق نزن. اگر باطن زندگی دستت هست حرف بزن.بسیاری از انسان ها هیچ اطلاعی از باطن و آینده ی زندگی خود ندارند و پر از ادعا هستند، پر از فریاد هستند، پر از نق، اشکال و نقد هستند.
• واقعیاتی هست؛ می توان نق زد و می توان تفسیر دیگری از واقعیت داشت و با نق زدن واقعیت تغییر نمی کند ولی اگر به گونه ای دیگر نگاه شود شاید حل شود.
• صبر در کمیت و کیفیت کار موثر است. در روایت آمده است: اگر صبر کردی قدرهای الهی بر تو جاری می شود و تو ماجور هستی، به نتیجه ای که می خواهی می رسی و پاداش می گیری ولی اگر جزع و فزع کردی قدرها بر تو جاری می شود و تو ماجور نیستی و مازور هستی یعنی پر از مصیبت و مشکل هستی.
• یوسف جان تو که ته چاه افتاد، حداقل باید کاری بکند، یک داد را باید بزند.انسان در هر کاری باید کارش را دنبال کند ولی با صبر مثلا اگر بیمار است دنبال درمان برود.
• زمانی که روحیه ی عجله ای انسان می خواهد به صحنه بیاید صبر اجازه نمی دهد و می گوید برو تا عقل به صحنه بیاید. صبر مانع از این می شود که روحیه ی جزع و فزع انسان به صحنه بیاید چون می داند هر یک از این روحیه ها که به صحنه بیاید عقل را تحت تاثیر قرار می دهد. صبر اجازه ی به عقل است، اجازه ی به قلب است، اجازه ی به جان است تا بتواند خوب تصمیم بگیرد.
• اگر روحیه ی عجله، روحیه ی جزع و فزع، روحیه ی حرص را به مملکت وجودت راه دادی حق نداری بگویی چرا حال من این چنین است. زندگی انسان با حرص، با بی تدبیری و واقع بین نبودن مدیریت نمی شود، واقعیات را بفهم، حرص تو مانع از فهم واقعیات است.
• صبر یعنی اجازه ندادن به خیلی از چیزهایی که می خواهد انسان را زمین بزند و میدان دادن به آن چه که می خواهد انسان را بالا ببرد.
بسم الله الرحمن الرحیم
✍جلسه ۹۰
تفسیر المیزان با رویکرد تربیتی
(سوره حمد)
اهداف قرآن،جایگاه تفکر(تذکر و یادآوری) ...
۹۸/۱۲/۷ حجت الاسلام استاد منصوری
👇👇👇
[ Photo ]
🔴 آیت الله بهجت: چرا مثل گذشته، برای رفع بلا و بیماری ها به حضرات معصومین(ع) متوسل نمیشویم؟
🔸وقتی بلایی مانند وبا در نجف پیدا میشد، حتی در بازارها هم گاهی مجالس روضه خوانی و توسل برقرار میشد؛ ولی ما مثل آدمهای مایوس و ناامید، گویا نمیخواهیم از این درِ رحمت داخل شویم و برای رفع بلا و گرفتاریها، به حضرات معصومین علیهم السلام متوسل شویم!
🔸آیا امروز برای رفع بلاها غیر از تضرعات و دعای صادقِ همراه با توبه و توسل، راه دیگری داریم؟!
👈🏻 در محضر بهجت، ج۲، ص۴
سلسله مباحث #انس_با_دعا از استاد مهدی منصوری
روزانه در كانال مجموعه تبيين حقایق بار گزاری می شود.
🔹مطلب شماره ۱:
https://eitaa.com/mtabeen/1121
🔹مطلب شماره ۲
https://eitaa.com/mtabeen/1127
🔹مطلب شماره ۳
https://eitaa.com/mtabeen/466
🔹مطلب شماره 4
https://eitaa.com/mtabeen/1135
🔹مطلب شماره 5
https://eitaa.com/mtabeen/1139
🔹مطلب شماره 6
https://eitaa.com/mtabeen/1143
🔹مطلب شماره 7
https://eitaa.com/mtabeen/1152
🔹مطلب شماره 8
https://eitaa.com/mtabeen/1156
#گروه_تربیتی
کانال مجموعه تبیین حقایق
🆔 @mtabeen
بسم الله الرحمن الرحیم
✍جلسه ۹۱
تفسیر المیزان با رویکرد تربیتی
(سوره حمد)
تذکر برای چه؟؟و برای چه کسی؟؟
۹۸/۱۲/۱۷ حجت الاسلام استاد منصوری
👇👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مسلمانی که سعی بر تفسیر کافرانه از حوادث و وقایع دارد؟ چه تفاوتی میان تفسیر مومنانه و کافرانه از حوادث وجود دارد؟
چکیده جلسه ۳۷ تفسیر المیزان سوره حمد ....
موضوع جلسه:
مراتب صبر و راه های کسب آن ....
👇👇👇👇
جلسه ۳۷ قسمت اول👇
• ایاک نعبد و ایاک نستعین را گاهی انسان به زبان حال می گوید گاهی به زبان قال؛ گاهی به زبان قالی می گوید که زبان حالش نیست و گاهی به زبان قالی می گوید که زبان حالش هست. فهم بیچارگی و فهم نداری بسیار بسیار کمک می کند به این که ایاک نعبد و ایاک نستعین به زبان حال گفته شود. یکی از عواملی که در این راستا کمک کننده است انس با ادعیه می باشد، انس با ادعیه بیچارگی را تبدیل به زبان حال می کند تا به زبان قال.
• " ان الانسان لیطغی ان راه استغنی" انسان هایی که احساس بی نیازی می کنند طغیان می کنند از طرف دیگر هر چقدر که انسان با احساس بی نیازی خود مقابله کند طغیانش پایین می آید. انا ربکم الاعلی نتیجه ی طغیان بود، ریشه ی طغیان احساس بی نیازی است. زمانی که انسان طغیان کرد نمی تواند بگوید ایاک نعبد و ایاک نستعین چون احساس بی نیازی می کند.
• گاهی اوقات خداوند متعال از طریق نفس خود خلقت با انسان سخن می گوید، بعضی از نکات را به او گوشزد می کند برای مثال بیچارگی را به انسان می فهماند و مهم است که انسان بفهمد و بستگی دارد که گوش و چشم داشته باشد تا بفهمد یا نه؟!
• انسان هایی که بیچارگی و نا آرامی را درک می کنند حتما باید با خداوند ارتباط بگیرند و اینجاست که صبر برایشان حاصل می شود و اهل ارتباط می شوند. "و استعینوا بالصبر و الصلاه" .
• میزان حضور قلب در نماز به میزان فهم بیچارگی برمی گردد، هر چقدر فهم بیچارگی بالاتر باشد نماز به نماز واقعی نزدیک تر است ( نمازش نماز است)و هر چقدر فهم بیچارگی پایین باشد نماز شخص نماز نیست.
• صبر یک راهبرد است و این راهبرد روش های مختلف می تواند داشته باشد از جمله این که در روایت آمده است " استعینوا بالکتمان علی امورکم " در کارهایتان به سمت کتمان بروید چرا که هر کسی صاحب نعمت است مورد حسد واقع می شود؛ کتمان کردن یک نوع روش و مصداق حوزه ی صبر است.
• صبر نوعی مدیریت است، فعال و موثر است نه منفعل و متاثر.
• صبر درجات متفاوتی دارد:
۱. صبر توده ی مردم که در درجه ی ضعیفی است طوری که اطاعت می کند، در مصیبت زبان به شکایت باز نمی کند، اعضا و جوارحش را در مسیر طاعت الهی به کار می برد ولی قلبش مضطرب است و کمی نا آرامی دارد. این ها در ابتدای سیر و سلوک هستند.
۲. صبر سالکان است؛ این ها در نیمه ی راه هستند، کسانی که در طاعت، در مصیبت، در معصیت زاهدانه و عابدانه صبر می کنند. یعنی صبر می کنند تا اجر خود را در قیامت دریافت کنند. برای بهشت و جهنم صبر می کنند، قلب این گروه مضطرب نیست، زبان به شکایت باز نمی کنند، اعضا و جوارحشان کارهای غیر عادی ندارد. این گروه به دنبال این هستند که به بهشت برسند یا از جهنم فرار کنند.
۳. صبر عارفانه است، این گروه عبادتشان عارفانه است. عرفا صابرند و بهشت و جهنم برایشان مهم نیست، این ها به دنبال رضایت خداوند هستند." مشتاقه الی فرحه لقائک " لقاء الهی فرحه ای دارد که این ها مشتاق به آن هستند.
• انسان اگر بخواهد زندگی عبودی داشته باشد حتما به استعانت نیاز دارد و اگر بخواهد مشمول عون الهی شود باید صبر کند. به همین دلیل است که صبر سر ایمان معرفی شده، صبر مرز ایمان است، آن کسی که صبر ندارد ایمان ندارد، ایمان به صبر تفسیر شده است.
• تحقق زندگی عبودی متفرع بر بودن صبر است و به عبارتی انسان اگر بخواهد زندگی عبودی داشته باشد باید ایمان داشته باشد و برای این که ایمان داشته باشد باید صبر کند.
• ایمان در بستر صبر می روید، شکوفایی ایمان در بستر صبر است.
• در روایت آمده است که نسبت صبر به ایمان مانند نسبت سر به بدن است، اگر سر از بین برود بدن هم نابود می شود و نمی تواند کاری انجام دهد.
• در روایت آمده است که "الصبر نصف الایمان" یا پرسیده اند ایمان چیست پاسخ شنیده اند صبر، یا جایی در روایت آمده است اگر لحظه ای بر آن چه مکروه و بد است صبر کنید از چهل سال عبادت بی صبر بهتر است.
• شخص مومن نباید تصور کند که چون مومن است هاله ای در بالای سرش همه ی مشکلاتش را حل می کند بلکه مومن شدن در بستر امتحان صورت می گیرد نه در حالت بسیار خوشی و راحتی. اگر بنا بر این بود که هر کسی مومن شود بابی در مادیت برایش باز شود همه مومن می شدند و کسی کافر نبود چرا که کافر به خاطر دنیاست که مومن نمی شود.
بسم الله الرحمن الرحیم
✍جلسه ۹۲
تفسیر المیزان با رویکرد تربیتی
(سوره حمد)
آثار قرآن،بستر ساز تفکر،جایگاه شناسی تفکر ....
۹۹/۱/۸ حجت الاسلام استاد منصوری
👇👇👇
چکیده جلسه ۳۷ تفسیر المیزان سوره حمد ....
موضوع جلسه:
مراتب صبر و راه های کسب آن ....
👇👇👇👇
جلسه ۳۷قسمت دوم👇
• صبر جزع نکردن نزد غیر خداست و گر نه جزع کردن نزد خداوند خیلی خوب است و با صبر منافاتی ندارد.
• صبر اگر بخواهد خوب جواب دهد با محبت جواب می دهد، کسی که محبت واقعی به خدا دارد خیلی از بلاها را به جان خود می خرد، نه تنها صبر دارد شکر هم می کند، شکر بالاتر از صبر است. عده ای صابرند ولی شاکر نیستند و عده ای صابر شاکر هستند . " اللهم انی اسئلک صبرالشاکرین لک " خدایا صبر شاکرین را از تو می خواهم ، " اللهم لک الحمد حمدالشاکرین علی مصابهم " بالاتر از صبر این که شاکر هستند.
• اگر محبت و عشق خدا در دل کسی بیفتد بلاها را به جان می خرد. حضرت علی(ع): الهی انت کما احب فاجعلنی کما تحب خدایا تو همان کسی هستی که من دوستش دارم مرا جزء کسانی قرار بده که تو دوست می داری.
• اگر ما به خدای متعال وفاداریم باید خودمان را فدای خدا کنیم نه خدا را فدای خود، در بستر محبت یک صبر عاشقانه رخ می دهد و صبر عاشقانه انسان را به صبر شاکرانه می کشاند. انسان هایی که از عشق به سمت صبر می روند خیلی راحت می توانند زندگی کنند.
• عوامل دستیابی به صبر:
۱.معرفت و شناخت ؛ اگر انسان به جریان امور آگاه باشد قاعدتا زندگی برایش خسته کننده نیست. صبر برای انسان جاهل بسیار دشوارتر از انسان آگاه است، صبر انسان را به گونه ای تربیت می کند که اصلا تلخی نمی بیند.
جریان خضر و موسی یک جریان قابل توجه در زندگی انسان است، همیشه در زندگی بین جریان خضرویه و موسویه نزاعی برقرار است، جریان موسویه می گوید چرا اینگونه شد و جریان خضرویه می گوید باید اینگونه می شد و جریان موسویه باید خودش را به جریان خضرویه بسپارد.
جریان یوسف و یعقوب هم همینطور است، جریان یوسف این طور است که انسان چه بخواهد و چه نخواهد یوسف جانش به ته چاه می افتد و باید صبر کند تا به عزیزی مصر برسد. در زندگی انسان یعقوب وجود دارد برادران یوسف هم وجود دارند، عده ای می خواهند او را نجات دهند و عده ای می خواهند از او بهره ببرند. آن چه که در زندگی حضرت یوسف اهمیت دارد این است که او این جریان ها را فهمید و توانست خودش را نجات بدهد.
انسان برای این که صابر باشد راهی جز تحصیل علم و معرفت ندارد. علم و معرفت از سختی کار و حادثه کم می کند و تحملش را در ذائقه ی انسان شیرین می کند. انسان بی صبر هیچ فایده ای ندارد چون مقدرات برایش رخ می دهد و با بی صبری کردن مشکلی حل نمی شود.
۲.محبت الهی؛ انسان باید عاشق خدا شود و این مستلزم این است که ظرافت های کار الهی را بفهمد، اسماءالحسنی الهی را بفهمد و نوع مطالعاتش را در مورد خدا اختصاص دهد. کسانی که واقعا و با تمام وجود محبت الهی را چشیدند به تمام اقسام صبر، صبر می کنند و هیچ تلخی احساس نمی کنند.
بهترین راه برای رسیدن به فضیلت صبر وصول به مقام والا و برتر محبت است.
۳. نماز؛ یکی از عواملی که در مبارزه با هواهای نفسانی بسیار موثر است نماز است. کسانی که اهل جزع و بی تابی هستند نماز و ارتباط با خدای متعال بسیاری از مشکلاتشان را حل می کند، هر چقدر که کیفیت نمازشان بیشتر بشود جزع و بی تابی از بین می رود. در سوره ی معارج آمده است :" إِنَّ الْإِنسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا، إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا،وَإِذَا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعًا،إِلَّاالْمُصَلِّينَ" تنها کسانی که اهل نماز هستند می توانند چنین قدمی بردارند و دسته ای از مشکلاتشان را حل کنند.
انسان با نماز یک حریم الهی برای خودش ایجاد می کند که شیطان به راحتی نمی تواند به این حریم وارد شود.
۴. اراده و تصمیم بالا؛ صبر اراده و تصمیم بالایی نیاز دارد. " و اصبر علی ما اصابک ان ذلک من عزم الامور" (۱۰لقمان) بر آن چه که به تو می رسد صبر کن، صبر از محکمترین امور است. هیچ کاری بدون تصمیم و اراده حاصل نمی شود.
پیش از انجام هر کار ارادی اراده لازم است اما بعضی از کارها عزم الامور هستند و با اراده ی عادی محقق نمی شوند؛ عاقبت اندیشی، مشورت و تفکر نیاز دارد تا به جزم و محکمی برسد و محقق شود.
صبر کار عادی نیست که انسان بتواند بدون تصمیم صبر کند بلکه همیشه باید زمام نفسش را بکشد تا مبادا تردید ایجاد کند و او را به سمت جزع و فزع ببرد. انسان باید در زندگی فایلی برای صبر باز کند در غیر این صورت نمی تواند صبر کند. صبر در مورد کاری که سخت نیست ارزشی ندارد بلکه جایی که باب میل شخص نیست و برایش تلخ است و برایش اضطراب می آورد صبر ارزشمند است.
• اگر انسان بخواهد بین جبهه ی حق و باطل صف بندی ایجاد کند و در جبهه ی باطل وارد نشود یکی از راه هایش صبر است. خداوند در سوره طه به پیامبر می گوید: ." فاصبر علی ما یقولون..." "وَلَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَىٰ مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنْهُمْ زَبین حق و باطل حرکهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَرِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَأَبْقَىٰ " (۱۳۱طه) چشم ندوز به آن چه به کفار دادیم تا بتوانی در صف بندیت کنی.
• بلا گاهی کیفری است و گاهی برای رشد است و برای مومن بلا همیشه برای رشد است. هر آنچه که در زندگی مومن اتفاق می افتد مومن باید به نفع حوزه ی ایمانی خودش تمام کند. اما خود شخص نمی تواند تشخیص دهد که آن چه اتفاق افتاده ابتلا بوده یا کیفر ،حتی کیفر را هم خداوند از طریق یک بلای طبیعی انجام می دهد. انسان وظیفه دارد که کلیه ی حوادث طبیعی و غیر طبیعی را ابتلا تلقی کند. نفس خواص دنیا برای اهلش می شود بلا، خاصیت عالم ماده این است نمی شود که دنیا باشد و بلا نباشد.
12.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 اجازه عاشقی!
🔻 چرا گاهی اوقات حال عبادت نداریم؟
🔻چرا دوست داریم نمازمون رو زودتر تموم کنیم؟
👈🏻 بالاترین عذابی که خدا به انسان میدهد این است که ....🤔🤔🤔
دست پروده خدا باشیم .mp3
4.99M
🎙حجت الاسلام و المسلمین منصوری
●➼┅═❧═┅┅───┄
《دست پرورده خدا باشیم 》
"تو با همین قابلیت ها میتوانی بهترین باشی اگر ...."
هدایت شده از کانون تفکر
1_118291530.wav
17.82M
🎙حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا منصوری
●➼┅═❧═┅┅───┄
《می شود لحظه لحظه ی زندگی را صحنه ی بندگی کرد》
💐💐💐💐💐💐💐
برای بندگی کردن منتظر شرایط خاص نباشید!
"مومن زرنگ است"
جلسات شرح تفسیر المیزان
@AmuzesheTakhasosiTalimOTarbiat
@TafsereAlmizanBaghare
هدایت شده از علیرضا جلالی کوشکی
سوره حمد.pdf
523.9K