بسم الله الرحمن الرحیم
✍جلسه ۹۱
تفسیر المیزان با رویکرد تربیتی
(سوره حمد)
تذکر برای چه؟؟و برای چه کسی؟؟
۹۸/۱۲/۱۷ حجت الاسلام استاد منصوری
👇👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مسلمانی که سعی بر تفسیر کافرانه از حوادث و وقایع دارد؟ چه تفاوتی میان تفسیر مومنانه و کافرانه از حوادث وجود دارد؟
چکیده جلسه ۳۷ تفسیر المیزان سوره حمد ....
موضوع جلسه:
مراتب صبر و راه های کسب آن ....
👇👇👇👇
جلسه ۳۷ قسمت اول👇
• ایاک نعبد و ایاک نستعین را گاهی انسان به زبان حال می گوید گاهی به زبان قال؛ گاهی به زبان قالی می گوید که زبان حالش نیست و گاهی به زبان قالی می گوید که زبان حالش هست. فهم بیچارگی و فهم نداری بسیار بسیار کمک می کند به این که ایاک نعبد و ایاک نستعین به زبان حال گفته شود. یکی از عواملی که در این راستا کمک کننده است انس با ادعیه می باشد، انس با ادعیه بیچارگی را تبدیل به زبان حال می کند تا به زبان قال.
• " ان الانسان لیطغی ان راه استغنی" انسان هایی که احساس بی نیازی می کنند طغیان می کنند از طرف دیگر هر چقدر که انسان با احساس بی نیازی خود مقابله کند طغیانش پایین می آید. انا ربکم الاعلی نتیجه ی طغیان بود، ریشه ی طغیان احساس بی نیازی است. زمانی که انسان طغیان کرد نمی تواند بگوید ایاک نعبد و ایاک نستعین چون احساس بی نیازی می کند.
• گاهی اوقات خداوند متعال از طریق نفس خود خلقت با انسان سخن می گوید، بعضی از نکات را به او گوشزد می کند برای مثال بیچارگی را به انسان می فهماند و مهم است که انسان بفهمد و بستگی دارد که گوش و چشم داشته باشد تا بفهمد یا نه؟!
• انسان هایی که بیچارگی و نا آرامی را درک می کنند حتما باید با خداوند ارتباط بگیرند و اینجاست که صبر برایشان حاصل می شود و اهل ارتباط می شوند. "و استعینوا بالصبر و الصلاه" .
• میزان حضور قلب در نماز به میزان فهم بیچارگی برمی گردد، هر چقدر فهم بیچارگی بالاتر باشد نماز به نماز واقعی نزدیک تر است ( نمازش نماز است)و هر چقدر فهم بیچارگی پایین باشد نماز شخص نماز نیست.
• صبر یک راهبرد است و این راهبرد روش های مختلف می تواند داشته باشد از جمله این که در روایت آمده است " استعینوا بالکتمان علی امورکم " در کارهایتان به سمت کتمان بروید چرا که هر کسی صاحب نعمت است مورد حسد واقع می شود؛ کتمان کردن یک نوع روش و مصداق حوزه ی صبر است.
• صبر نوعی مدیریت است، فعال و موثر است نه منفعل و متاثر.
• صبر درجات متفاوتی دارد:
۱. صبر توده ی مردم که در درجه ی ضعیفی است طوری که اطاعت می کند، در مصیبت زبان به شکایت باز نمی کند، اعضا و جوارحش را در مسیر طاعت الهی به کار می برد ولی قلبش مضطرب است و کمی نا آرامی دارد. این ها در ابتدای سیر و سلوک هستند.
۲. صبر سالکان است؛ این ها در نیمه ی راه هستند، کسانی که در طاعت، در مصیبت، در معصیت زاهدانه و عابدانه صبر می کنند. یعنی صبر می کنند تا اجر خود را در قیامت دریافت کنند. برای بهشت و جهنم صبر می کنند، قلب این گروه مضطرب نیست، زبان به شکایت باز نمی کنند، اعضا و جوارحشان کارهای غیر عادی ندارد. این گروه به دنبال این هستند که به بهشت برسند یا از جهنم فرار کنند.
۳. صبر عارفانه است، این گروه عبادتشان عارفانه است. عرفا صابرند و بهشت و جهنم برایشان مهم نیست، این ها به دنبال رضایت خداوند هستند." مشتاقه الی فرحه لقائک " لقاء الهی فرحه ای دارد که این ها مشتاق به آن هستند.
• انسان اگر بخواهد زندگی عبودی داشته باشد حتما به استعانت نیاز دارد و اگر بخواهد مشمول عون الهی شود باید صبر کند. به همین دلیل است که صبر سر ایمان معرفی شده، صبر مرز ایمان است، آن کسی که صبر ندارد ایمان ندارد، ایمان به صبر تفسیر شده است.
• تحقق زندگی عبودی متفرع بر بودن صبر است و به عبارتی انسان اگر بخواهد زندگی عبودی داشته باشد باید ایمان داشته باشد و برای این که ایمان داشته باشد باید صبر کند.
• ایمان در بستر صبر می روید، شکوفایی ایمان در بستر صبر است.
• در روایت آمده است که نسبت صبر به ایمان مانند نسبت سر به بدن است، اگر سر از بین برود بدن هم نابود می شود و نمی تواند کاری انجام دهد.
• در روایت آمده است که "الصبر نصف الایمان" یا پرسیده اند ایمان چیست پاسخ شنیده اند صبر، یا جایی در روایت آمده است اگر لحظه ای بر آن چه مکروه و بد است صبر کنید از چهل سال عبادت بی صبر بهتر است.
• شخص مومن نباید تصور کند که چون مومن است هاله ای در بالای سرش همه ی مشکلاتش را حل می کند بلکه مومن شدن در بستر امتحان صورت می گیرد نه در حالت بسیار خوشی و راحتی. اگر بنا بر این بود که هر کسی مومن شود بابی در مادیت برایش باز شود همه مومن می شدند و کسی کافر نبود چرا که کافر به خاطر دنیاست که مومن نمی شود.
بسم الله الرحمن الرحیم
✍جلسه ۹۲
تفسیر المیزان با رویکرد تربیتی
(سوره حمد)
آثار قرآن،بستر ساز تفکر،جایگاه شناسی تفکر ....
۹۹/۱/۸ حجت الاسلام استاد منصوری
👇👇👇
چکیده جلسه ۳۷ تفسیر المیزان سوره حمد ....
موضوع جلسه:
مراتب صبر و راه های کسب آن ....
👇👇👇👇
جلسه ۳۷قسمت دوم👇
• صبر جزع نکردن نزد غیر خداست و گر نه جزع کردن نزد خداوند خیلی خوب است و با صبر منافاتی ندارد.
• صبر اگر بخواهد خوب جواب دهد با محبت جواب می دهد، کسی که محبت واقعی به خدا دارد خیلی از بلاها را به جان خود می خرد، نه تنها صبر دارد شکر هم می کند، شکر بالاتر از صبر است. عده ای صابرند ولی شاکر نیستند و عده ای صابر شاکر هستند . " اللهم انی اسئلک صبرالشاکرین لک " خدایا صبر شاکرین را از تو می خواهم ، " اللهم لک الحمد حمدالشاکرین علی مصابهم " بالاتر از صبر این که شاکر هستند.
• اگر محبت و عشق خدا در دل کسی بیفتد بلاها را به جان می خرد. حضرت علی(ع): الهی انت کما احب فاجعلنی کما تحب خدایا تو همان کسی هستی که من دوستش دارم مرا جزء کسانی قرار بده که تو دوست می داری.
• اگر ما به خدای متعال وفاداریم باید خودمان را فدای خدا کنیم نه خدا را فدای خود، در بستر محبت یک صبر عاشقانه رخ می دهد و صبر عاشقانه انسان را به صبر شاکرانه می کشاند. انسان هایی که از عشق به سمت صبر می روند خیلی راحت می توانند زندگی کنند.
• عوامل دستیابی به صبر:
۱.معرفت و شناخت ؛ اگر انسان به جریان امور آگاه باشد قاعدتا زندگی برایش خسته کننده نیست. صبر برای انسان جاهل بسیار دشوارتر از انسان آگاه است، صبر انسان را به گونه ای تربیت می کند که اصلا تلخی نمی بیند.
جریان خضر و موسی یک جریان قابل توجه در زندگی انسان است، همیشه در زندگی بین جریان خضرویه و موسویه نزاعی برقرار است، جریان موسویه می گوید چرا اینگونه شد و جریان خضرویه می گوید باید اینگونه می شد و جریان موسویه باید خودش را به جریان خضرویه بسپارد.
جریان یوسف و یعقوب هم همینطور است، جریان یوسف این طور است که انسان چه بخواهد و چه نخواهد یوسف جانش به ته چاه می افتد و باید صبر کند تا به عزیزی مصر برسد. در زندگی انسان یعقوب وجود دارد برادران یوسف هم وجود دارند، عده ای می خواهند او را نجات دهند و عده ای می خواهند از او بهره ببرند. آن چه که در زندگی حضرت یوسف اهمیت دارد این است که او این جریان ها را فهمید و توانست خودش را نجات بدهد.
انسان برای این که صابر باشد راهی جز تحصیل علم و معرفت ندارد. علم و معرفت از سختی کار و حادثه کم می کند و تحملش را در ذائقه ی انسان شیرین می کند. انسان بی صبر هیچ فایده ای ندارد چون مقدرات برایش رخ می دهد و با بی صبری کردن مشکلی حل نمی شود.
۲.محبت الهی؛ انسان باید عاشق خدا شود و این مستلزم این است که ظرافت های کار الهی را بفهمد، اسماءالحسنی الهی را بفهمد و نوع مطالعاتش را در مورد خدا اختصاص دهد. کسانی که واقعا و با تمام وجود محبت الهی را چشیدند به تمام اقسام صبر، صبر می کنند و هیچ تلخی احساس نمی کنند.
بهترین راه برای رسیدن به فضیلت صبر وصول به مقام والا و برتر محبت است.
۳. نماز؛ یکی از عواملی که در مبارزه با هواهای نفسانی بسیار موثر است نماز است. کسانی که اهل جزع و بی تابی هستند نماز و ارتباط با خدای متعال بسیاری از مشکلاتشان را حل می کند، هر چقدر که کیفیت نمازشان بیشتر بشود جزع و بی تابی از بین می رود. در سوره ی معارج آمده است :" إِنَّ الْإِنسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا، إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا،وَإِذَا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعًا،إِلَّاالْمُصَلِّينَ" تنها کسانی که اهل نماز هستند می توانند چنین قدمی بردارند و دسته ای از مشکلاتشان را حل کنند.
انسان با نماز یک حریم الهی برای خودش ایجاد می کند که شیطان به راحتی نمی تواند به این حریم وارد شود.
۴. اراده و تصمیم بالا؛ صبر اراده و تصمیم بالایی نیاز دارد. " و اصبر علی ما اصابک ان ذلک من عزم الامور" (۱۰لقمان) بر آن چه که به تو می رسد صبر کن، صبر از محکمترین امور است. هیچ کاری بدون تصمیم و اراده حاصل نمی شود.
پیش از انجام هر کار ارادی اراده لازم است اما بعضی از کارها عزم الامور هستند و با اراده ی عادی محقق نمی شوند؛ عاقبت اندیشی، مشورت و تفکر نیاز دارد تا به جزم و محکمی برسد و محقق شود.
صبر کار عادی نیست که انسان بتواند بدون تصمیم صبر کند بلکه همیشه باید زمام نفسش را بکشد تا مبادا تردید ایجاد کند و او را به سمت جزع و فزع ببرد. انسان باید در زندگی فایلی برای صبر باز کند در غیر این صورت نمی تواند صبر کند. صبر در مورد کاری که سخت نیست ارزشی ندارد بلکه جایی که باب میل شخص نیست و برایش تلخ است و برایش اضطراب می آورد صبر ارزشمند است.
• اگر انسان بخواهد بین جبهه ی حق و باطل صف بندی ایجاد کند و در جبهه ی باطل وارد نشود یکی از راه هایش صبر است. خداوند در سوره طه به پیامبر می گوید: ." فاصبر علی ما یقولون..." "وَلَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَىٰ مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنْهُمْ زَبین حق و باطل حرکهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَرِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَأَبْقَىٰ " (۱۳۱طه) چشم ندوز به آن چه به کفار دادیم تا بتوانی در صف بندیت کنی.
• بلا گاهی کیفری است و گاهی برای رشد است و برای مومن بلا همیشه برای رشد است. هر آنچه که در زندگی مومن اتفاق می افتد مومن باید به نفع حوزه ی ایمانی خودش تمام کند. اما خود شخص نمی تواند تشخیص دهد که آن چه اتفاق افتاده ابتلا بوده یا کیفر ،حتی کیفر را هم خداوند از طریق یک بلای طبیعی انجام می دهد. انسان وظیفه دارد که کلیه ی حوادث طبیعی و غیر طبیعی را ابتلا تلقی کند. نفس خواص دنیا برای اهلش می شود بلا، خاصیت عالم ماده این است نمی شود که دنیا باشد و بلا نباشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 اجازه عاشقی!
🔻 چرا گاهی اوقات حال عبادت نداریم؟
🔻چرا دوست داریم نمازمون رو زودتر تموم کنیم؟
👈🏻 بالاترین عذابی که خدا به انسان میدهد این است که ....🤔🤔🤔
دست پروده خدا باشیم .mp3
4.99M
🎙حجت الاسلام و المسلمین منصوری
●➼┅═❧═┅┅───┄
《دست پرورده خدا باشیم 》
"تو با همین قابلیت ها میتوانی بهترین باشی اگر ...."
هدایت شده از کانون تفکر
1_118291530.wav
17.82M
🎙حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا منصوری
●➼┅═❧═┅┅───┄
《می شود لحظه لحظه ی زندگی را صحنه ی بندگی کرد》
💐💐💐💐💐💐💐
برای بندگی کردن منتظر شرایط خاص نباشید!
"مومن زرنگ است"
جلسات شرح تفسیر المیزان
@AmuzesheTakhasosiTalimOTarbiat
@TafsereAlmizanBaghare
هدایت شده از علیرضا جلالی کوشکی
سوره حمد.pdf
523.9K
خلاصه ای از تفسیر سوره حمد در المیزان
از حجه الاسلام جلالی
بسم الله الرحمن الرحیم
✍جلسه ۹۳
تفسیر المیزان با رویکرد تربیتی
(سوره حمد)
آثار و اهداف قرآن،جایگاه تفکر در نظام تربیتی،مرحله تذکر ....
۹۹/۱/۲۹ حجت الاسلام استاد منصوری
👇👇👇
📢بانوانی که مایل هستند در این دوره شرکت نمایند، نام ونام خانوادگی خود را در اسرع وقت به مسئول کانال ارسال نمایند .
👌هزینه این دوره برای بانوانی که به طور منظم (چه حضوری و چه مجازی ) جلسات تفسیر المیزان را دنبال می کردند
✨رایگان✨ می باشد .
و برای دیگر بانوان علاقه مند به این دوره با ✨ تخفیف ۵۰ درصد✨ ۵۰ هزار تومان می باشد .
ارتباط با مسئول کانال؛
@Banooye_Aftab295
هدایت شده از مطالب ویژه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ایمان به غیب...🍀
سالروز امداد الهی در معجزه طبس
هدایت شده از کانون تفکر
1_304118282.mp3
17M
موضوع : ضرورت انس با ادعیه در زندگی
جلسه اول
حجه الاسلام والمسلمین منصوری
در جمع مجموعه فرهنگی یادگاران امام
هدایت شده از کانون تفکر
1_306202806.mp3
24.63M
موضوع : ضرورت انس با ادعیه در زندگی
جلسه دوم
حجه الاسلام والمسلمین منصوری
هدایت شده از کانون تفکر
1_308139392.mp3
34.11M
موضوع : ادعیه حس اعتماد انسان ها را میبیند ، بافت و زمینه ادعیه اعتماد به خدای متعال است
جلسه سوم
حجه الاسلام منصوری
هدایت شده از کانون تفکر
1_310172310.mp3
24.75M
دعا درمانی
جلسه چهارم
موضوع : ادعیه ، سخن گفتن با خداست . ادعیه تقویت حس سخن گفتن با خداست ، باید بدانیم و بفهمیم که نیاز داریم در زندگی با خدا سخن بگوییم تا او هم در متن زندگی با ما حرف بزند
حجه الاسلام منصوری
هدایت شده از کانون تفکر
1_312631697.mp3
31.65M
دعا درمانی
جلسه پنجم
موضوع : نوع شخصیت ها بسته به نوع نیاز است ، ادعیه عهده دار تغییر نیاز هاست
حجه الاسلام منصوری
هدایت شده از کانون تفکر
1_313923758.mp3
26.38M
دعا درمانی
جلسه ششم
موضوع : ادعیه ، نیازهای جدیدی را بر روی انسان می گشاید تا آرمان و آرزوهای انسان ارتقا پیدا کند
با پی بردن به ظرفیت ها و سرمایه های انسان ، نیازهای او روشن می شود و با روشنی نیازها ، آینده ای و آرمانی رقم می خورد که به همین راحتی هر چیزی او را قانع نمی کند و تنها چیزی که این نیاز نامتناهی را پاسخگو است ، خدای نامتناهی است
هدایت شده از کانون تفکر
1_315455440.mp3
9.44M
دعا درمانی
جلسه هفتم
موضوع : نیاز و حس اعتماد ، ما را ادعیه می کشاند و در پرتو جولانگاه اعتماد به حق ، با خدا سخن می گوییم و خدا هم سخن می گوید و در دل سخن گفتن درمانم می کند و عشق و محبت اش را به دل می اندازد و حاکمیت اقتضائات طبیعی را می سوزاند و آن موقع نیاز متعالی و مقدس خدا خواهی حاکمیت خود را ثابت می کند و آینده و آرمان در زندگی من بر اساس این نیاز رقم می خورد