✍️از عاشقانه های امیرالمؤمنین(ع)
در فراق فاطمه اش
حزن و اندوه من هميشگیست شبهايم بدون فاطمه(س) به بيدارى بسر میرود و اندوه فراقش.نه اندوهیست كه از دلم بيرون رود زخم دلم زخمى عميق و اندوهم اندوهیست شدّت يافته.چقدر زود بين من و فاطمه(س) فاصله افتاد...
إِنَّما أَشْكُوا بَثّي وَحُزْني إِلَى اللّه...
📚بحار الانوار ج ۴۳ص۱۸۳ روايت۲۱
[فرستاده شده از سیمای فرزانگان (علما ومتفرقه) ]
[ عکس ]
#مراقبه_عجیب_ایت_الله_ارباب
#عدم_نگاه_به_نامحرم
🌟ایت الله میرزارحیم ارباب فرموده بودند:
برادرم باهمسرش چهل سال منزل
ما زندگی می کردند، دراین چهل سال
یک بارهمسربرادرم را ندیدم.🌟
آیت الله العظمی سید احمد خوانساری تسلط عجیبی برنفس داشتند. یک روز شخصی به منزل ایشان می رود و مفصل شروع به فحش و ناسزا به ایشان می کند. هنگام ظهرکه میشود آقامی فرماید: ببخشید آقا، وقت نماز است اجازه میفرمایید به نماز بروم؟ آن شخص با دیدن این همه صبر و گذشت پشیمان شد و از آقا عذرخواهی کرد.
کتاب برزخ ونفخه صورص285
شرایط امام جماعت که در توضیح المسائل آمده از این قرار است: " امام جماعت باید بالغ و عاقل و شیعه دوازده امامى و عادل و حلالزاده باشد و نماز را به طور صحیح بخواند و اگر مأموم مرد است امام او هم باید مرد باشد و اقتدا کردن بچه ممیز که خوب و بد را مىفهمد به بچه ممیز دیگر جایز نیست.
بنابراین و با توجه به شرایط امام جماعت، شخصی که امام جماعت است باید این شرایط را داشته باشد. در احراز این شرایط نظر مأمومین شرط است. پس اگر امام را دارای شرایط بدانند، می توانند اقتدا کنند و در غیر این صورت نمی توانند. در احراز این شرایط عمل به ظاهر افراد کفایت می کند و تجسس لازم نیست و در صورتی که شک کند، امام از شرایطش مانند عدالت دور شده است یا نه؟ باز هم می تواند اقتدا کند و به شک خودش نباید اعتنا کند.
توجه داشته باشید که از تهمت زدن به مسلمان پرهیز شود. برخی بدون دلیل و یا با دلیل های تخیلی از شرکت در نماز جماعت خودداری می کنند و احیاناً دیگران را نیز از این فیض بزرگ باز می دارند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی کوتاه استاد عالی
*فهم عمیق معارف دین، سخت؛
عمل به معارف دین آسان...*
قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْکَری – علیه السلام –: لَیْسَتِ الْعِبادَهُ کَثْرَهُ الصّیامِ وَالصَّلاهِ، وَ إنَّمَا الْعِبادَهُ کَثْرَهُ التَّفَکُّرِ فی أمْرِ اللهِ.
«مستدرک الوسائل، ج. ۱۱، ص. ۱۸۳، ح. ۱۲۶۹۰»
امام حسن عسکری – علیه السلام – فرمود: عبادت در زیاد انجام دادن نماز و روزه نیست، بلکه عبادت با تفکّر و اندیشه در قدرت بی منتهای خداوند در امور مختلف میباشد.
حقیقت حیات و زنده بودن چیست؟
تقسیم موجودات به دو قسم زنده و مرده تقسیمى است که هرکس در هر حدّى از فهم و شعور باشد آن را مى داند، چرا که با چشم خود تفاوت میان موجودات زنده و مرده را مشاهده مى کند، ولى در این که حقیقت حیات چیست؟ با هوش ترین دانشمندان از تفسیر آن عاجزاند! آنها اعتراف مى کنند که حیات پدیده اى است بسیار پیچیده و اسرارآمیز که هنوز علم و دانش بشرى به عمق آن راه نیافته!
بخش اول از مناجات راجین:
يَا مَنْ إِذَا سَأَلَهُ عَبْدٌ أَعْطَاهُ وَ إِذَا أَمَّلَ مَا عِنْدَهُ بَلَّغَهُ مُنَاهُ
اى آنكه هرگاه بنده اى از او بخواهد عطايش كند، و هرگاه چيزى را كه نزد اوست آرزو كند به آرزويش برساند
وَ إِذَا أَقْبَلَ عَلَيْهِ قَرَّبَهُ وَ أَدْنَاهُ وَ إِذَا جَاهَرَهُ بِالْعِصْيَانِ سَتَرَ عَلَى ذَنْبِهِ وَ غَطَّاهُ
و زمانى كه به او روى آور مقرّب و نزديكش كند، و گاهى كه تظاهر به گناه كند گناهش را پرده پوشى نمايد
وَ إِذَا تَوَكَّلَ عَلَيْهِ أَحْسَبَهُ وَ كَفَاهُ
و آنگاه كه بر او توكل نمايد او را بس باشد و كفايت كند
إِلَهِي مَنِ الَّذِي نَزَلَ بِكَ مُلْتَمِسا قِرَاكَ فَمَا قَرَيْتَهُ
خداى من كيست كه بر آستانت وارد شده و خواهان مهمانپذيرى ات باشد و تو از او پذيرايى نكرده باشى
وَ مَنِ الَّذِي أَنَاخَ بِبَابِكَ مُرْتَجِيا نَدَاكَ فَمَا أَوْلَيْتَهُ
و كيست كه مركب حاجت را با اميد به سخاوتت به درگاهت خوابانده باشد و تو احسانش ننموده باشى
أَ يَحْسُنُ أَنْ أَرْجِعَ عَنْ بَابِكَ بِالْخَيْبَةِ مَصْرُوفا وَ لَسْتُ أَعْرِفُ سِوَاكَ مَوْلًى بِالْإِحْسَانِ مَوْصُوفا
آيا خوشايند است كه از درگاهت با محروميت بازگردم، درحالى كه جز تو سرورى كه به احسان متصّف باشد نشناسم
كَيْفَ أَرْجُو غَيْرَكَ وَ الْخَيْرُ كُلُّهُ بِيَدِكَ وَ كَيْفَ أُؤَمِّلُ سِوَاكَ وَ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ لَكَ
چگونه به غير تو اميد بندم درحالى كه هر خوبى به دست توست، و چگونه جز تو را آرزو كنم درحالى كه آفرينش و فرمان خاص تو است.