تاریخ شروع و پایان دهه اول و دوم فاطمیه سال ۱۴۰۰
نکته: در تقویم شمسی سال ۱۴۰۰ شهادت حضرت فاطمه (س) در روز پنجشنبه ۱۶ دی به ثبت رسیده و این روز تعطیل است. روایت دیگر برابر با ۱۳ جمادی الاول برابر با ۲۷ آذر ماه ۱۴۰۰ است که تعطیل نیست.
برای تاریخ شهادت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) روایتهای مختلفی از ۴۰ روز تا هشت ماه پس از رحلت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) ذکر شده است. اما میان علمای شیعه دو تاریخ ۷۵ روز بعد رحلت پیامبر و ۹۵ روز بعد رحل ایشان معتبر است.
علت اختلاف در تاریخ شهادت
دستور خط عربی در ابتدا فاقد هرگونه علامت بود؛ چه نقطه و چه اعراب. از اینرو، اکثر حروف آن دارای شکلهای مشترک و همانند بودهاست. بههمین خاطر «هفتاد» (به عربی: سبعون) و «نود» (به عربی: تسعون) در زبان عربی مانند هم نوشته میشدهاست، که برای تاریخنویسان دورههای بعد قابل تشخیص از هم نبودهاست.
تاریخ شهادت حضرت فاطمه در منابع شیعی
روایت علامه مجلسی از تاریخ شهادت حضرت فاطمه
در میان روایات مختلف درباره تاریخ شهادت حضرت زهرا (س)، آن قولی که برای ما قابل اعتناست روایات رسیده از ناحیه ائمه هدی (ع) میباشد. به نقل مرحوم علامه مجلسی، مرحوم ابوالفرج اصفهانی در کتاب مقاتل الطالبین این گونه اظهار نظر کرده است:
«مدت زمان حیات فاطمه زهرا (س) بعد از وفات پیامبر (ص) مورد اختلاف قرار گرفته است، به طوری که کمترین زمان ذکر شده در این رابطه ۴۰ روز و بیشترین زمان هشت ماه میباشد، اما آنچه نزد ما مسلم و مورد قبول است روایات رسیده از امام باقر (ع) است که حضرت میفرماید: به درستی که زمان رحلت صدیقه کبری (ص) سه ماه بعد از رحلت پیامبر مکرم اسلام (ص) بود.»
روایت طبری شیعی
همچنین مرحوم طبری شیعی در کتاب دلایل الامامه به سلسله اسناد خود روایاتی از حضرت امام صادق (ع) نقل میکند که حضرت میفرماید: «حضرت صدیقه طاهره (س) در ماه جمادی الاخر روز سه شنبه، سه روز از ماه گذشته در سال ۱۱ هجری از دنیا رفتند.»
روایت کلینی
اما دسته دوم دیگری از روایات صحیحه هم این مدت را ۷۵ روز ذکر کرده اند از جمله این روایات، روایت مرحوم کلینی از امام صادق (ع) است که حضرت میفرماید: «به درستی که توقف فاطمه (س) در این دنیا پس از پدر گرامی اش ۷۵ روز بود.» این دسته از روایات هم مبنای نظر برخی از علمای شیعه از جمله مرحوم کلینی گردیده است.
پرسش و پاسخ:
سوال:اینکه سه دهه فاطمیه داریم آیا بر اساس سند های شیعی می باشد یا خیر؟ آیا اینکه می گویند دهه فاطمیه 45 روزه ای نداریم چقدر صحت دارد؟ معیار شروع دهه فاطمیه چه زمانی است؟ قبل از شهادت یا بعد از روز شهادت شروع می شود؟
پاسخ:در مورد سالروز شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) دو روایت است یکی اینکه ایشان 75 روز بعد از رحلت پیغمبر اکرم (ص) به شهادت رسیدند که می شود 13 جمادی الاول و دیگری اینکه 95 روز بعد از رحلت پیغمبر به شهادت رسیدند که می شود 3 جمادی الثانی و طول این 20 روز را ایام فاطمیه نامیده اند.
حدود ایام شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)
سوال:احتراماً محدوده دو دهه فاطمیه را بیان فرمایید و همچنین برگزاری مراسم جشن عقد و عروسی و امثال آن در این مدت چگونه است؟
پاسخ:سه روز 13 و 14 و 15 جمادی الاول و سه روز 1و 2 و 3 جمادی الثانی بنابر معمول به «فاطمیه» اختصاص دارد ولی در بین این دو برگزاری مراسم عقد و عروسی (با رعایت تمام موازین شرعی) مانعی ندارد.
حدیث حضرت فاطمه(سلام الله علیها) درباره پیروی از پیامبر
حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) فرمود:
ابَوا هِذِهِ الاْ مَّةِ مُحَمَّدٌ وَ عَلیُّ، یُقْیمانِ اءَودَّهُمْ، وَ یُنْقِذانِ مِنَ الْعَذابِ الدّائِمِ إ نْ اطاعُوهُما، وَ یُبیحانِهِمُ النَّعیمَ الدّائم إنْ واقَفُوهُما. (بحارالانوار:ج23، ص259، ح 8)
حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) و علی_(علیه السلام)، والدین این امّت هستند، چنانچه از آن دو پیروی کنید شما را از انحرافات دنیوی و عذاب همیشگی آخرت نجات می دهند؛ و از نعمت های متنوّع و وافر بهشتی بهره مندشان می کنند.
هدایت شده از غلامرضا
▪️ زیارت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
🔹 در ایام فاطمیه ، هر جا و هر زمانی ، زیارت آن حضرت را زمزمه میکنیم ، تا به دختر گرامی رسول الله عرض کنیم : ما همواره با شما هستیم و ولایتتان را با جان و دل پذیرفته ایم :
🔸 يا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً وَ زَعَمْنَا أَنَّا لَكِ أَوْلِيَاءُ وَ مُصَدِّقُونَ وَ صَابِرُونَ لِكُلِّ مَا أَتَانَا بِهِ أَبُوكِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَتَى بِهِ وَصِيُّهُ فَإِنَّا نَسْأَلُكِ إِنْ كُنَّا صَدَّقْنَاكِ إِلا أَلْحَقْتِنَا بِتَصْدِيقِنَا لَهُمَا لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنَا بِأَنَّا قَدْ طَهُرْنَا بِوِلايَتِكِ.
🔹 ای آزموده شده !
خدایی که تو را آفرید ، پیش از آنکه تو را بیافریند، از تو امتحان گرفت و در آن امتحان ، تو را سر بلند و شکیبا یافت.
ما بر این باوریم که از محبان تو هستیم و ولایتت را پذیرفته ایم ؛ و از آن چه پدر تو و جانشین او برای ما آورده اند ، اطاعت میکنیم و بر آن شکیبا میباشیم.
پس اگر ما ولایت تو را پذیرفته ایم ، فقط از تو میخواهیم به خاطر پذیرش ولایتت ، ما را به پیامبر و جانشین او ملحق کنی ، تا به خود مژده دهیم که به سبب ولایت تو پاک شده ایم.
هدایت شده از غلامرضا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ : زیارت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
⏱ زمان : ۱ دقیقه و ۲۲ ثانیه
🗂 حجم : ۵.۵ مگابایت
#مادرانه
قلب حضرت زهرا
محل رفت و آمد اهل غیب بود!
من و شما هم،به ملائک نزدیکیم!
ومیتونیم از امدادهای غیبی شون استفاده کنیم.
مخصوصاً موقع حملات شیطان!
دست مادرت ول نکن.
#طرح_اختصاصی
✍ فاطمیه از همینجا آغاز شد؛
با رمز #یازهرا
یعنی؛
همان دعاهای مادرانه تو ...
#انتقام_سخت
#مادرانه ۱
مادرانـ❤️ــه های تو
تا آخـــــرِ زمین ادامه دارد...
نمیدانم خدا چگونه تو را سرشته است که
قلبت برای همه مردم زمین جا دارد؟
رفیقـــ🤝ــم بــاش مــــــــادر
5431499392.mp3
9.88M
#مادرانه _ قسمت اول
برای آموختن هر هنری
مربی و الگویی کامل لازم است؛
تا در کنارش باشی ومهارتش را بیاموزی!
مقام فاطمه"س"
مقام کاملترین روح انسانی است
که تو قرار است به آن برسی.
هدایت شده از غلامرضا
🍀طلبگی و انگیزه الهی
(از نگاه مرحوم آیت الله مرندی«رحمة الله علیه»)
🌹آقا معمولا بعد از ظهرها پس از فراغ از مطالعه و اعمال روز مره، به زیارت اهل قبور در اطراف شهر میرفتند. البته در این مسیرها از راههای قدیمی عبور میکردند به دلیل این که حکومت وقت منازلی را جهت احداث خیابان، از ساکنین آن خریداری کرده بود و ایشان احتیاط میکردند که مبادا از محلی رفت و آمد کنند که احتمالاً به زور تصرف شده و یا صاحب ملک راضی نبوده باشد.
🌹در تشرف به زیارت اهل قبور و همچنین در موارد دیگر غالباً یکی از فرزندان معظم له، ترجیحا فرزند ارشدشان، ایشان را همراهی می کردند. آقا هم این فرصت را غنیمت شمرده و مطالبی را با ایشان در میان میگذاشتند.
🌹فرزند ارشد ایشان، حاج محمد جواد آقا، نقل میکردند که یکی از روزها من ملازم آقا بودم همین که داشتیم میرفتیم فرمودند: « محمد جواد برای آینده ات دو راه در پیش داری؛ یکی این که تحصیلات حوزوی داشته باشی و معمم بشوی و دیگری این که دنبال کسب و کار و شغل آزاد بروی، اختیار با شما است؛ ولی اگر خواستی لباس طلبگی بر تن کنی، نباید قصد شما از ملبس شدن به آن، ارتزاق و معیشت زندگی از سهم امام باشد. اگر نتوانستی این نیت را از خود دور کنی، همان بهتر که دنبال کسب روزی حلال از راه های دیگر بروی.»
هدایت شده از وحید
💠فاطمه کیست؟💠
◾️فاطمه عليها السلام، عارفه اى است كه كلمات و گفتار توحيدى اش نشان مى دهد كه او در مقام شهود تامّ جاى دارد، و حقّ را عَنْ عَيان مى ستايد، و كلمات گهربارش نيز تالى تلو كلمات پدر بزرگوار و شوهرش (علیهماالسلام) مى باشد.
📘 برگرفته از کتاب جلوۀ نور (تالیف فقیه عارف حضرت آیة الله سعادت پور)
هدایت شده از در محضر استاد احمد عابدی
BayanateOstadAbedi_MakrSehyonist_1400-09-24.mp3
2.45M
بیانات استاد عابدی در نقد صحبتهای یکی از ائمه جمعه اهلسنت درباره اهلبیت علیهم السلام:
🔹 اهلسنت، اهلبیت علیهمالسلام خصوصا امیرالمؤمنین، حضرت زهرا و امام حسن و امامحسین علیهمالسلام را تعظیم میکنند.
💠 مواظب باشیم دشمنان اسلام ما را با عملیاتهای ایذایی(مطرح کردن برخی مسائل) از مسائل اصلی منحرف نکنند.
🆔 @ahmad_aabedi
هدایت شده از کانال حوزه علمیه طالبیه تبریز
✍️ پاسخ حجتالاسلاموالمسلمین خسروپناه به مولوی گرگیج
◻️علمای شیعه اهل منطق، گفتوگو و استدلال هستند، فلذا اگر شبهه و سؤالی دارند باید در جمع علمی مطرح کنند، نه در خطبه نماز جمعه که باعث شود رسانههای اجنبی و صهیونیستی استفاده سوء از آن بکنند.
💭 حال شبهه کجاست؟ گرگیج میگوید "چون شما شیعیان اعتقادی به مشروعیت خلافت عمربن خطاب ندارید، بنابراین جنگ با ایران نیز مشروع نبوده است، گرفتن اسرا نیز مشروع نیست و ازدواج با کنیزی که در این جنگ به اسارت در آمده است نیز مشروع نخواهد بود و...".
◻️ جواب این شبهه این است که براساس آموزههای شیعه، جنگ ابتدایی زمانی مشروعیت دارد که اذن امام را داشته باشد، در این شرایط، خلیفه دوم یا با اذن امام با ایران جنگیده است یا بدون اذن؛ اگر جنگ او همراه با اذن امام بوده باشد، جهادش مشروعیت دارد ولو اینکه خلافتش مشروعیت نداشته باشد.
◻️ اما اگر این جهاد بدون اذن امام بوده باشد، براساس نصوص شیعه، تمام اموالی و یا اسرائی که بهغنیمت گرفته شده است، تحت مالکیت مقام امام است، بهعبارت دیگر، حتی اگر از نظر شیعیان جنگ خلیفه دوم با ایران مشروعیت نداشته باشد، تمام اموال و غنایمی که به دست آورده است، تحت مالکیت مقام امامت است، بنابراین اگر بیبیشهربانو بهعنوان کنیز در اختیار امام قرار گرفته باشد، مالکیتش با امام بوده است و شبهه برطرف میشود.
◻️ دقت داشته باشید در تاریخ نقل شده است که وقتی حضرت شهربانو را آوردند، حضرت امیرالمؤمنین فرمودند "این خانم از خاندان موجهی است و نباید او را بهعنوان کنیز به ازدواج درآورد و خودش باید همسر خودش را انتخاب کند" و خود او امام حسین را به همسری انتخاب کرد، بنابراین اصل شبهه از اساس منتفی شد.
متن کامل:
https://hawzahnews.com/xbtXH
@HawzahNews | حوزهنیوز
هدایت شده از کانال حوزه علمیه طالبیه تبریز
پاسخی به شبهه و توهینهای گرگیج
منبع : مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)
اولاً: فتح ایران قبل از رحلت رسول الله ـ صلی الله علیه وآله ـ با بشارت و تأیید آن حضرت توسط مسلمانان صورت گرفته است.
ثانیاً: حضرت شهربانو کنیزِ هدیه داده شده به امام حسین ـ علیه السلام ـ نبود و خود آن بانو با اختیار امام را انتخاب کرد. وقتی اسیران را آوردند عمر درمانده بود که با این بزرگزادگان چه کند؟!! امیرمومنان علیه السلام فرمود: «آنان بزرگ زادگانند باید اختیار انتخاب به آنان داده شود و هر کس لیاقت همسری آنان را ندارد.» وقتی تصمیم بر آن شد که حق انتخاب با خود آنان باشد، بزرگ زادگان حاضر شدند و حسنین هم در میان جمعیت حاضر شدند؛ امیرمومنان علیه السلام با زبان فارسی، فرزندانش را به آن بزرگزادگان معرفی کرده و از آنان برای فرزندانش خواستگاری کرد. شهربانو با انگشت امام حسین علیه السلام را نشان داد و گفت من او را انتخاب مینمایم؛ دختر دیگر نیز، امام حسن علیه السلام را انتخاب نمود.
بنابراین نه عمر و نه شخص دیگری، کوچکترین نقشی در ازدواج این دختران نداشت بلکه با ولایت امیرمومنان علیهالسلام و اجازه آن حضرت و انتخاب شاهدخت نجیب ایرانی، این ازدواج صورت گرفت؛ با وجود اینکه چندین نفر حتی خود عمر هم آنجا حاضر بود؛ شهربانوی بزرگزاده، با هدایت الهی و تشخیص هدایت شده و مقدر الهی، خود، امام حسین علیه اسلام را انتخاب نمود.
بنابراین اسرای فتح ایران به امر حضرت امیرمؤمنان علی ـ علیهالسلام ـ ابتدا، آزاد شدند و سپس ازدواج این دختران به صورت رسمی و با انتخاب خود آنان صورت گرفت؛ طبق گزارشهای تاریخی و بر اساس عقیده شیعیان، خطبه عقد امام حسین ـ علیه السلام ـ با شهربانو به دستور امیرالمومنین علیه السلام و توسط حذیفه بن یمان از شیعیان آن حضرت خوانده شد. (ألدُّرُّ النَّظيم فى مَناقِب الأئمةِ اللَّهاميم / مناقب آل ابیطالب)
ثالثاً: بالفرض شهربانو، کنیز بوده باشد، برحسب فقه صحیح اسلام، هر غنیمتی [اموال منقوله، کنیز و جواری، اراضی] که تحت حاکمیت ظالمین از دیگران گرفته شود، اساساً ملک امام معصوم و در اختیار او است. از نظر فقه شیعه که مبنای قرآنی و سیره و سنت نبوی دارد، امام، مالک کل عالم است و اگر غاصبی چیزی به ایشان ببخشد، ملکیت ایشان به خاطر هدیه توسط غاصب نیست.
معاویة بن وهب گوید: به امام صادق عرض کردم: اگر امام افراد را به سریّه بفرستد و غنیمتهایی به دست آورند، چگونه تقسیم میشود؟ فرمود: اگر به فرماندهی کسی که امام او را منصوب فرموده است جنگیدهاند، باید یک پنجم که سهم خدا و رسول است جدا شود و چهار پنجم آن را بین خودشان تقسیم کنند. و اگر در آن جنگ به جنگ مشرکان نرفتهاند، هرچه غنیمت گرفتهاند برای امام علیه السّلام است و هرگونه مصلحت باشد و بداند با آن عمل میکند. (الکافی، ج ۵، ص ۴۳)
بنابراین برفرض کنیز بودن مادر امام زین العابدین علیهالسلام، وی ملک اهل بیت- علیهمالسلام ـ بوده و عمر بن خطاب همانطوری که تاریخ نقل نموده هیچ نقشی در ملکیّت و وصلت شهربانو با امام حسین علیهالسلام نداشت که با سلب مشروعیت خلافتش، نکاح امام حسین با شهربانو ابطال شود. لذا سخن گرگیج و امثال او نه با مبانی و گزارشهای تاریخی منطبق است و نه با مبانی قرآنی و فقهی و نه معیارهای عرفی؛ بلکه ازروی ناآگاهی و بی اساس است.
علاوه بر آن، اگر عمر عاقد این عقد هم بوده باشد و شیعه او را عادل نداند براساس فقه اهلسنت، عقد درست است چون در فقه اهل سنت مثل فقه شیعه، فاسد یا عادل نبودن عاقد، زیانی به عقد وارد نمیکند و عقد باطل نیست.
فساد و عدل که جای خود دارد حتی طبق نظر بسیاری از علمای شیعه و اهل سنت، کافر هم میتواند وکیل مسلمان باشد، تا از طرف او عقد نکاح یا... را انجام دهد! پس استدلال آقای گرگیج در مورد اینکه چون خلیفه دوم حضرت شهربانو را به عقد سیدالشهدا در آورده است پس خلافت او شرعی است، نه تنها دلالت بر خلافت ندارد، بلکه این عمل الزاماً حتی نمیتواند دلالت بر اسلام شخص وکیل داشته باشد! (زکریا الأنصاری، أسنی المطالب فی شرح روض الطالب، ج ۲، ص ۲۹۵/ سید یزدی، العروة الوثقی، ج۲، ص۲۰۹)