eitaa logo
باشگاه هنرمندان حسینی
91 دنبال‌کننده
107 عکس
39 ویدیو
0 فایل
بسم رب الحسین. این کانال که برای اطلاع‌رسانی اخبار «جشنوارهٔ بین‌المللی فرهنگی هنری أنا مِن حسین» ایجاد شده بود، پس از جشنواره به «باشگاه هنرمندان حسینی» تغییر نام داد؛ باشگاهی برای تجمیع و استفاده ظرفیت‌های هنری در جهت ترویج فرهنگ و معارف امام حسین(ع).
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم رب الحسین شب جمعهٔ شما بخیر ✋ این کانال که برای اطلاع‌رسانی اخبار «دومین جشنوارهٔ بین‌المللی فرهنگی هنری اهل‌بیت(ع) - جشنوارهٔ بین‌المللی أنا مِن حسین» ایجاد شده بود، پس از جشنواره به «باشگاه هنرمندان حسینی» تغییر نام داد؛ باشگاهی برای تجمیع و استفاده ظرفیت‌های هنری در جهت ترویج فرهنگ و معارف امام حسین(ع). 🚩 لطفاً شرکت‌کنندگان جشنواره - چه برندگان ظاهری، چه برندگان واقعی (یعنی همهٔ شرکت‌کنندگان) - کانال را ترک نکنند. برای هم افزایی هنری و بهره‌گیری از توانمندی‌ها، لطفاً طرح‌ها و ایده‌های خود را در خصوصی برای بنده ارسال کنید؛ تا در کانال به اشتراک گذاشته شود. با سپاس حسینی عارف دبیر جشنوارهٔ أنا مِن حسین و مسؤول کانال
🚩السلام علیک یا اباعبدالله الحسین 💔شب جمعه است، هوایت نکنم می‌میرم...💔 هدیهٔ پورتال بزرگ امام حسین(ع) 👇 در کربلای معلا نائب الزیاره همه محبین اباعبدالله الحسین علیه السلام هستیم همه مشتاقانی که دوست دارند امشب با نام خود و والدینشان زیارت نامه در زیر قبه مطهر سیدالشهداء خوانده شود، و نامشان زیر قبه عرشی حضرت برده شود، به ادمین کانال پیام دهند. @hooyahadi ادمین
🏅فهرست برندگان دومین جشنواره فرهنگی هنری اهل‌بیت(ع) - جشنواره بین المللی أنا مِن حسین: 📚 ۱. بخش آثار مکتوب: ۱-۱. شاخهٔ مقاله: 🇮🇷 آقای «مالک عبدی» از ایران/ برگزیده/ برای مقالهٔ "قراءة دلالیة في زیارة عاشوراء". 🇳🇬 آقای «یوسف کبیر» و خانم «فریدت مشلیا» از نیجریه/ شایستهٔ تقدیر/ برای مقالهٔ "Imamo Husaino". 🇮🇷 خانم «فاطمه سلیمان‌پور» از ایران/ شایستهٔ تقدیر/ برای مقالهٔ "حوزۀ معنایی و روابط مفهومی «موتیو خون» در غزل عاشورایی معاصر". 🇪🇬 آقای «احمد صبری عبد الله» از مصر/ شایستهٔ تقدیر/ برای مقالهٔ "مقر رأس الحسین(ع)" 🇮🇷 خانم «فاطمه تسلیم جهرمی» از ایران/ شایستهٔ تقدیر/ برای مقاله ""نخل ماتم فارس؛ نمادی از عزاداری بر امام حسین(ع)" ۱-۲. شاخهٔ کتاب: 🇪🇬 آقای «احمد صبری السید» از مصر/ شایستهٔ تقدیر/ به خاطر کتابِ "الجذور الطبقیة للثورة الحسینیة". 🇮🇷 خانم «زهره سادات هاشمی» از ایران/ شایستهٔ تقدیر/ به خاطر کتابِ "پروانه‌های طلایی". ۱-۳. گونه‌های دیگر: 🇮🇶 آقای «محمود جاسم عثمان النعیمی» از عراق/ نفر اول/ به خاطر داستانِ ".. وأنا من حسين؛ رؤية قصصية في تناغم الجَد والحفيد". 🇲🇦 آقای «حاتم العنایة» از مغرب (مراکش)/ نفر دوم/ به خاطر یادداشت "کيفية تعريف الإمام الحسين(ع) إلى المجتمع السني المغربي" 🇵🇹 آقای «محمد مستحسن الهاشمی» از پرتغال/ نفر سوم/ به خاطر قطعه ادبیِ "Ana min Husayn".
🏅فهرست برندگان دومین جشنواره فرهنگی هنری اهل‌بیت(ع) - جشنواره بین المللی أنا مِن حسین: 🎞 ۲. بخش سینما و تلویزیون: ۲-۱. شاخهٔ فیلم کوتاه داستانی: 🇮🇷 خانم «فاطمه سادات جوادی» از ایران/ شایستهٔ تقدیر/ به خاطر فیلم کوتاه داستانیِ "سردست". ۲-۲. شاخهٔ فیلم کوتاه مستند: 🇮🇷 آقای «ابراهیم پورعلی» از ایران/ شایستهٔ تقدیر/ به خاطر فیلم کوتاه مستند "اهل ترکیه ‏ای هستم". ۲-۳. شاخهٔ پویانمایی (انیمیشن): 🇮🇷 آقای «مهدی شاد» از ایران/ برگزیده/ به خاطر پویانمایی "سلام بر حسین". ۲-۴. شاخهٔ فیلمنامه: 🇮🇷 آقای «علی حسینقلی‌زاده» از ایران/ برگزیده/ به خاطر فیلمنامهٔ "کمی آنسوتر". 🇮🇷 آقای «اسماعیل عظیمی» از ایران/ برگزیده/ به خاطر فیلمنامهٔ "بچه خوان". 🇮🇷 آقای «رضا کاشانی اسدی» از ایران/ شایستهٔ تقدیر/ به خاطر فیلمنامهٔ "پشت درهای بهشت". ۲-۵. شاخهٔ برنامه تلویزیونی: 🇮🇷 آقای «محمدتقی استیری» از ایران/ برگزیده/ برای مجموعه تلویزیونی "من حسین را دوست دارم" و اپیزود "تربت" از مجموعه تلویزیونی دختر پیامبر(ص).
🏅فهرست برندگان دومین جشنواره فرهنگی هنری اهل‌بیت(ع) - جشنواره بین المللی أنا مِن حسین: 🖋 ۳. بخش شعر: ۳-۱. شاخهٔ شعر کلاسیک فارسی: 🇮🇷 آقای «مهدی جهاندار» از ایران/ نفر اول/ برای شعر "عشق، عشق است". 🇮🇷 آقای «محسن کاویانی» از ایران/ نفر دوم/ برای شعر "مثل جدّش، مهربان". 🇮🇷 آقای «ناصر دوستی» از ایران/ نفر سوم/ برای شعر "غزل عاشورایی". ۳-۲. شاخهٔ شعر نو فارسی: 🇮🇷 خانم «فاطمه بیرانوند» از ایران/ نفر اول/ برای شعر "زیبایی طه و نور یس". 🇮🇷 آقای «قاسم بای» از ایران/ نفر دوم/ برای شعر "امتداد وحی". 🇮🇷 خانم «عاطفه حیرت» از ایران/ نفر سوم/ برای شعر "قایقی خواهم ساخت". ۳-۳. شاخهٔ شعر کلاسیک عربی: 🇳🇴 آقای «عقیل حاتم الساعدی» از نروژ/ نفر اول/ برای قصیدهٔ "حبّ الحسین". 🇱🇧 خانم «فاطمه مهدی السحمرانی» از لبنان/ نفر دوم/ برای قصیدهٔ "وادي الحیاری". 🇮🇶 آقای «السید علاء طاهر الموسوی» از عراق/ نفر سوم/ برای قصیدهٔ "ظمأ علی شفاه الماء". 🇮🇶 آقای «مشتاق حمید فنجان» از عراق/ شایستهٔ تقدیر/ برای قصیدهٔ "ثورةُ الله". ۳-۴. شاخهٔ شعر نو عربی: 🇮🇶 آقای «حمزه حسین عبادی» از عراق/ برگزیده/ برای شعر "رحلة علی طریق الوحی". ۳-۵. شاخهٔ شعر انگلیسی: 🇮🇷 آقای «علی ساکی» از ایران/ برگزیدهٔ اول/ برای شعر "Oh, Hussain". 🇮🇷 آقای «اکبر حیدری» از ایران/ برگزیدهٔ دوم/ برای شعر "He left Hajj to build another Kaaba". ۳-۶. شاخهٔ نوحه سرایی: 🇮🇳 خانم «شریعت سیده عینی رضوی» از هندوستان/ برگزیده/ برای نوحهٔ "أنا مِن الحسین". ۳-۷. شاخهٔ شعر کودک: 🇮🇷 آقای «قاسم بای» از ایران/ نفر اول/ برای شعر "جان نثار دین". 🇮🇷 خانم «سمیه تورجی» از ایران/ نفر دوم/ برای شعر "کنار تو". 🇮🇷 خانم «نرگس باقری» از ایران/ نفر سوم/ برای شعر "سومین گل خورشید".
🏅فهرست برندگان دومین جشنواره فرهنگی هنری اهل‌بیت(ع) - جشنواره بین المللی أنا مِن حسین: 📱۴. بخش محتوای فضای مجازی: ۴-۱. شاخهٔ موشن گرافی: 🇮🇷 «صدا و سیمای مرکز گیلان (شبکهٔ باران)» از ایران/ شایسته تقدیر/ برای مجموعه موشن‏ گرافی ‏های "اصحاب الحسین(ع)" 🇮🇷 خانم «زهره ملا محمدی» از ایران/ شایسته تقدیر/ برای موشن ‏گرافی "آیا نماز خوانده‏ ای؟". ۴-۲. شاخهٔ پادکست: 🇮🇷 آقای «حسین شجاع» از ایران/ برگزیده/ برای پادکست "حسین مني و أنا من حسین". 🇮🇷 خانم «مریم کریمی دهکردی» از ایران/ شایسته تقدیر/ برای پادکست "نماز عاشورا". 🇹🇳 خانم «ذهبیة بنت فاهم» از تونس/ شایسته تقدیر/ برای پادکست "صوت الحسین". ۴-۳. شاخهٔ نماهنگ: 🇮🇷 آقای «علی طوافی» از ایران/ شایسته تقدیر/ برای نماهنگ "عشق حسین(ع)". 💡۵. بخش ایده‌های خاص: 🇽🇰 خانم «اقباله بریشا هدوتی» از کوزوو/ برگزیده/ برای مجموعه ای از آثار متنوع (سرود، دکلمه و...). 🇮🇷 خانم «فاطمه رجبی» از ایران/ شایسته تقدیر/ برای خوشنویسی حدیث «حسین منی وأنا من حسین». 🇮🇷 خانم «سمانه شریفانی» از ایران/ شایسته تقدیر/ برای مینیاتور "ذبح عظیم". 🇮🇷 آقای «محمد آذرفر» از ایران/ شایسته تقدیر/ برای نقاشی خط حدیث «حسین منی وأنا من حسین» به سبک مرغ بسم الله. 🇮🇷 آقای «محمدجواد پردخته» از ایران/ شایسته تقدیر/ برای پوستر حدیث «حسین منی و أنا من حسین». 👦 ۶. بخش کودک و نوجوان: 🇮🇳 خانم «صباحت سیده رضوی» از هندوستان/ برای انیمیشن مونتاژی "أنا مِن حسین". 🇮🇷 خانم «یکتا رحیمی ابداء»/ ایران/ برای شعر کودکانهٔ "انا من حسین".
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💔شب جمعه است، هوایت نکنم می‌میرم حرم، غروب، کرب و بلا... 🍃السلام علیک یا اباعبدالله الحسین ✨✨✨✨✨✨✨ 🚩 پورتال امام حسین (علیه السلام) 💠 @imamhusaynportal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💚 میلاد (علیه السلام) مبارک أنت الحسن وبذاتك [تو «حسن» هستی و در وجود تو] کل الحسن یتجمع [تمام خوبی‌ها جمع شده است] من اصلك اللاهوتي [از ریشه لاهوتی توست که] معنی القدس یتفرع [تقدّس معنا می‌یابد] خیوط الشمس من وجهك [اشعه‌های خورشید از صورت تو] علی الدنیا تزهی وتسطع [بر جهان می‌تابد و آن را روشن می‌کند] [سید شباب الجنة] ای آقای جوانان بهشت [والجنة دونك بلقع] [بهشت بدون تو، بیابانی خشک است (ع) ✨✨✨✨✨✨✨ 🚩 پورتال امام حسین (علیه السلام) 💠 @imamhusaynportal
📖 همراه با نکات قرآنی 🌙 به مناسبت رمضان المبارك ١٤٤٥ 3⃣ یادداشت سوم؛ آیه «احسان در برابر بدی» و مصداقی از سیره کریم اهل بیت(ع) 🔸 آیه: «وَلا تَستَوِي الْحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هيَ أحْسَنُ فَإذَا الَّذي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَداوَةٌ كَأنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ». و هرگز نیکی و بدی در جهان یکسان نیست، همیشه بدی (خلق) را به بهترین شیوه (که خیر و نیکی است پاداش ده و) دور کن تا همان کس که گویی با تو بر سر دشمنی است دوست و خویش تو گردد. 📌 سورهٔ فصّلت، آیهٔ 34 🔸 نکات: ۱. مردم چند دسته‌ هستند: "كسانى كه دوستان خود را حفظ مى‌كنند"، "كسانى كه دوستان خود را از دست مى‌دهند"، "کسانی که دوستانشان را نسبت به خود بى تفاوت مى‌نمایند"، "كسانى كه دوستان خود را به دشمن تبديل مى‌كنند!" و "كسانى كه دشمن را به دوست تبديل مى‌كنند". اين آيه سفارش مى‌كند كه بدى‌ها را با خوبى پاسخ بدهید و اهل انتقام نباشید؛ و از این بالاتر، بدی دیگران را با نیکی جواب دهید؛ چرا که اگر بدى‌های دیگران را با خوبی پاسخ دهید، مى‌توانید دشمنان خود را به دوستانی خوب تبدیل کنید. 2. پيامبر اكرم(ص) و اهل بيت ایشان(ع) اولی به انجام دستورات خداوند در قرآن کریم بودند؛ لذا در سیره آن معصومان نمونه‌هايى از اين برخوردهای کریمانه را مى‌خوانيم كه سرسخت‌ترين مخالفان را به طرفداران آنان تبديل كرد؛ از جمله: روزى مردى از "شام" به "مدینه منوره" آمد. مردم شام در آن زمان، تحت تأثير تبليغات معاویه قرار گرفته بودند و بسیاری از آنان دشمن علی(ع) و فرزندان ایشان شده بودند. آن مرد وقتی در مدینه به امام حسن (عليه السلام) رسيد پس از شناختن ایشان، شروع به دشنام دادن و ناسزا گفتن به حضرت كرد! امام(ع) سكوت كرد تا خوب عقده های آن شامی خالى شد. سپس به ایشان فرمود: «فكر مى‌كنم که تو در اين شهر غريب باشى و امر بر تو مشتبه شده است. اگر منزل ندارى، منزل ما متعلق به توست؛ اگر گرسنه هستى، مهمان ما باش؛ و اگر بدهكار هستى من قبول مى‌كنم كه قرض تو را بدهم». آن مرد که انتظار داشت در برابر دشنام و دشمنی اش، حضرت هم با او برخوردی تند كند، از این رفتار امام(ع) مبهوت شد و گفت: «يابن رسول الله! اگر پیش از اين ملاقات به من مى گفتند، بدترين افراد زير اين آسمان كيست؟ تو و پدرت را معرفى می‌كردم! ولى الان شما را به عنوان بهترين افراد معرفى می‌كنم». آن مرد چنان شیفته اخلاق حضرت امام حسن(ع) شد كه تا در مدينه بود، محضر ایشان را ترک نکرد. 3. امام زين العابدين (عليه السلام) در دعاى مكارم الاخلاق، از خداوند مى‌خواهد كه به او توفيق دهد كه در برابر غيبت مردم از او، نيكى آنان را بگويد «و سَدِّدْنِی لِأنْ ... اُخالِفَ مَنِ اغْتابَني إلی حُسْنِ الذِّکرِ...». چنانکه دعا می‌کند تا توفیق یابد که از بدى مردمان بگذرد و هر كس با او قطع رابطه كرده با او معاشرت نماید و ... 📚 منابع: ـ صحیفه سجادیه، دعای بیستم - كشف الغمة في معرفة الأئمة؛ على بن عيسى إربلي - اخلاق اسلامى در نهج البلاغه؛ آیت الله مكارم شيرازى - تفسیر نـور؛ استاد محسن قرائتی - سلسله گفتار «قرار آسمانی»؛ حجت‌الاسلام شوشتری‌نسب 📚 🌙 💔 (ع) 🚩 ✨✨✨✨✨✨✨ 🚩 پورتال امام حسین (علیه السلام) 💠 @imamhusaynportal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | چرا در زیارتنامه حضرت معصومه(س) می‌گوییم: «السلام علیك یا بنتَ الحسن و الحسین»؟ 🔸 شعرخوانی آقای محمد سهرابی در مدح امام حسن مجتبی (علیه السلام) در ديدار شاعران با رهبر معظم انقلاب؛ و اظهار نظر جالب ایشان دربارهٔ یکی از ابیات (ع) ✨✨✨✨✨✨✨ 🚩 پورتال امام حسین (علیه السلام) 💠 @imamhusaynportal
📖 همراه با نکات قرآنی 🌙 به مناسبت رمضان المبارك ۱۴۴۵ 4⃣ یادداشت چهارم؛ سالروز «جنگ بدر» و نقش امدادهای غیبی 🔸 آیه: «وَلَقَدْ نَصَرَكُمُ اللّهُ بِبَدرٍ وَأنتُمْ أذِلَّةٌ فَاتَّقُوا اللّهَ لَعَلَّكُمْ تَشكُرونَ». و یقیناً خدا شما را در (جنگ) بدر یاری کرد با آنکه ناتوان بودید؛ پس از خدا پروا کنید، باشد که سپاسگزاری نمایید.» 📌 سورهٔ آل عمران، آیهٔ ۱۲۳ 🔸 نکات: ۱. جنگ بدر (غَزْوهٔ بَدْر یا بَدرُ الکُبریٰ) اولین جنگی است که با فرماندهی شخص پیامبر(ص) بین مسلمانان و مشرکان قریش در گرفت. این جنگ پس از هجرت پیامبر اکرم به مدینه، در هفدهم رمضان سال دوم هجری در منطقه بدر (۱۳۰ کیلومتری جنوب غربی مدینه) روی داد. ۲. اين آيه، امداد غیبی به مؤمنين را ذکر می‌کند؛ زیرا خداوند آن‌ها را با وجود كمى عدد و سلاح يارى داد و بر مشركين پيروز شدند. در این جنگ عده مهاجرين بین ۷۷ تا ۸۲ نفر بود و بقیه (۲۳۶ یا ۲۳۱ نفر) از انصار بودند كه مجموعاً ۳۱۳ نفر می‌شدند. در صورتى كه تعداد دشمنان نزدیک به ۱۰۰۰ نفر بود. ۳. مسلمانان در این نبرد، از لحاظ ساز و برگ جنگی نیز در ضعف کامل بودند‌. برخی از آنها حتی شمشیر نداشتند! و بسیاری از آنان فاقد زره بودند. بیش از یک یا دو اسب در اختیار سپاه نبود و با اینکه شتر وسیلۀ عادی حمل و نقل در آن دوران بود و حتی بعضی از فقیران نیز شتر داشتند، اما تعداد شتران مسلمانان شرکت‌کننده در جنگ، کمتر از تعداد نفراتشان بود؛ بطوری که در این لشکر کم‌شمار، هر دو یا سه مسلمان با یک شتر حرکت می‌کردند؛ یک نفر سواره بود و دو نفر به‌دنبال او حرکت می‌کردند و در طول مسیر نسبتاً طولانی، جابه‌جا می‌شدند. ۴. با استفاده از آیات قرآنی، چهار نوع کمک غیبی که در جنگ بدر به مسلمانان شد را درمی‌یابیم: - نزول فرشتگان - ایجاد آرامش در دل‌های مسلمانان - افکندن ترس در دل‌های کافران - نزول باران رحمت در نتیجه، مسلمانان علی‌رغم کم‌شمار و بی سلاح بودن به پیروزی رسیدند و هفتاد نفر از قریش در این غزوه کشته شدند که بسیاری از آنان، سرشناسان و اشراف مکه بودند. چند تن از بزرگان مشرکین هم اسیر شدند. این پیروزی جایگاه مسلمانان را در مدینه تثبیت کرد. ۵. واقعهٔ بدر دربردارندهٔ فضایل امیرالمؤمنین علی(ع) نیز هست. گذشته از جانفشانی و دلاوری مسلمانان در جنگ - بویژه علی(ع) و حضرت حمزه(ع) - روایت زیر نیز وارد شده است: رسول خدا (صلی اللّه علیه و آله) در شب بدر به یارانش فرمود: امشب کیست که برود برای ما از چاه آب بیاورد؟ یاران سکوت کرده و هیچیک اقدام به این کار نکردند؛ که ظاهراً دلیل آن، سردی هوا یا شاید وحشت از شبیخون دشمنان بوده است. اما امیرالمؤمنین (علیه السلام) مشکی برداشت و رفت. در تاریکی که همه جا را فرا گرفته بود به چاه آب رسید، اما دَلوی نیافت تا از چاه آب بردارد. به ناچار وارد چاه شد و مشک را پر کرده بیرون آمد و به جانب اردوی مسلمانان حرکت کرد. ناگاه باد سختی وزید که آن حضرت از سختی آن نشست تا برطرف شد. سپس برخاست و به حرکتش ادامه داد که ناگهان باد سخت دیگری مانند باد اول وزیدن گرفت، آن حضرت دوباره نشست تا آن باد هم آرام گرفت. چون برخاست و به سوی سپاه اسلام حرکت کرد، باز بادی به همان صورت وزید، آن حضرت نشست و پس از فرو نشستن باد، خود را به پیامبر اسلام رساند. حضرت رسول(ص) فرمود: یا ابا الحسن چرا دیر آمدی؟ حضرت امیر(ع) عرض کرد: سه مرتبه باد وزیدن گرفت که بسیار سخت بود و مرا تکان داد و دیر آمدنم به خاطر معطل شدن برای فرونشستن بادها بود. پیامبر(ص) فرمود: بار نخست «جبرئیل» بود با هزار فرشته که بر تو سلام کرد و سلام کردند؛ و بار دوم «میکاییل» بود با هزار فرشته که بر تو سلام کرد و سلام کردند؛ و پس از آن «اسرافیل» بود با هزار فرشته که بر تو سلام کرد و سلام کردند و آنان برای یاری دادن به ما نازل شدند. ۶. شرط بهره‌مندی از امدادهای غیبی، پرهیزگاری است. هركس طالب نصرت الهى است، بايد تقوا پيشه كند؛ و شكر امدادهاى الهى هم آن است كه از خداوند متعال پروا داشته باشیم. ۷. برای سالگرد بدر (شب و روز هفدهم ماه مبارک رمضان) اعمالی وارد شده است؛ از جمله: - احیاء و عبادات در شب هفدهم - دادن صدقه و شکرگزاری به درگاه حق در روز هفدهم. 📚 منابع: - تفسیر نـور؛ استاد محسن قرائتی - دوره علمی «با چهارده روایت»؛ دکتر رجبی دوانی - نمونه بينات در شأن نزول آيات؛ محمدباقر محقق - مفاتیح الجنان؛ شیخ عباس قمی 🌙 💔 🚩 ✨✨✨✨✨✨✨ 🚩 پورتال امام حسین (علیه السلام) 💠 @imamhusaynportal
📖 همراه با نکات قرآنی 🌙 به مناسبت رمضان المبارك ۱۴۴۵ 5⃣ یادداشت پنجم؛ دربارهٔ شب پربرکت قدر - ۱ 🔸 آیه: «إنّا أنْزَلْناهُ في لَيْلَةِ الْقَدْرِ». ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم. 📌 سورهٔ قدر، آیهٔ ۱ 🔸 نکات: ۱. می‌دانیم که بعثت پیامبر(ص) در ۲۷ ماه رجب بود و آیاتی از سورهٔ علق (اقرأ باسم ربك الذي خلق...) در آن زمان نازل شد. از سوی دیگر آیهٔ بالا و آیاتی دیگر از قرآن بر نزول این کتاب در ماه مبارک رمضان دلالت دارد. مفسّران در توضیح این مسأله گفته‌اند: الف) قرآن دو بار نازل شده است؛ يک بار به صورت یکباره و يكپارچه (دفعی) در شب قدر كه اين سوره به آن اشاره دارد، و بار ديگر به صورت تدريجى در مدت دورهٔ رسالت پيامبر(ص). تعبيرات قرآن نيز درباره نزول اين كتاب آسمانى دو گونه است: برخى با واژه «أنزلنا» از ريشه إنزال به معناى نزول دفعى (یکباره) آمده، و برخى ديگر با واژه «نزّلنا» از ريشه تنزيل به معناى نزول تدريجى آمده است. ب) علامه طباطبایی(ره) دو نزول یکباره و تدریجی را به شرح ذیل قائل شده است: قرآن مجید، دارای دو وجود است: یک وجود بسیط كه در آن تكثر، بخش‌ها و اجزاء (آیات و سوره‌ها و كلمات) نیست و در لوح محفوظ است و به صورت دفعی بر قلب مقدس پیامبر(ص) نازل شد؛ و یک وجود تفصیل یافته و دارای اجزاء كه به صورت تدریجی بر پیامبر(ص) فرود آمد. آنچه در ماه رمضان بر قلب ایشان نازل شد همان وجود بسیط قرآن بود و آنچه به صورت تدریجی از روز بعثت ایشان نازل شد همان وجود تفصیلی قرآن است. ج) آیت الله معرفت(ره) نوشته‌اند: بعثت در ماه رجب اتفاق افتاده، ولی نزول قرآن به عنوان كتاب آسمانی و قانون جاودانه الهی پس از سه سال فاصله بر پیامبر نازل گشته است. در سه سال‌ اول، پیامبر(ص) دعوت مخفیانه داشته كه روایات فراوانی در این زمینه وجود دارد. پس از گذشت سه سال از بعثت، آیات ۹۴ و ۹۵ سوره حجر نازل گردید: «فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَأعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكينَ؛ إنَّا كَفَيْنَاكَ الْمُسْتَهْزِئين - پس آنچه را بدان مأمورى آشكار كن و از مشركان روى برتاب؛ ما شرّ مسخره‌كنندگان را از تو دفع خواهیم کرد». از آن زمان به بعد، نزول پیوسته قرآن آغاز شد. روایاتی هم وجود دارد كه مدّت نزول قرآن را بیست سال ذكر نموده است. پس نزول آیات اولیه سوره علق در آغاز بعثت، جنبه بشارت داشته و پیامبری حضرت(ص) را به ایشان اعلام کرد؛ اما آغاز نزول پیوسته و تدریجی قرآن از سه سال بعد و در شب قدر ماه رمضان بود. ۲. از انضمام آيه‌ «إنَّا أنْزَلْناهُ في لَيْلَةِ الْقَدر» با آيه‌ «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذي اُنْزِلَ فِيهِ القُرآن» (آیهٔ ۱۸۵ سورهٔ بقره) معلوم مى‌شود كه شب قدر در ماه مبارک رمضان است. امّا اينكه دقیقاً كدامیک از شب‌هاى ماه رمضان است، در قرآن دلالتی وجود ندارد. در روايات نيز به صورت مردّد ميان چند شب آمده است؛ چنانكه امام صادق (عليه السلام) در پاسخ سؤالی در این زمینه فرمود: "شب قدر را در شب نوزدهم، بيست و يكم و بيست و سوم رمضان جستجو كن". 📚 منابع: - المیزان في تفسیر القرآن؛ علامه طباطبایی، ج‌۲ - التمهید في علوم القرآن؛ آیت الله معرفت، ج‌۱ - تفسیر نـور؛ استاد محسن قرائتی، ج۱۰ 🌙 💔 🕋 🚩 ✨✨✨✨✨✨✨ 🚩 پورتال امام حسین (علیه السلام) 💠 @imamhusaynportal
📖 همراه با نکات قرآنی 🌙 به مناسبت رمضان المبارك ۱۴۴۵ 6⃣ یادداشت ششم؛ دربارهٔ شب پر برکت قدر - 2 🔸 آیه: «وَما أدْراكَ ما لَيْلَةُ الْقَدْرِ». و تو چه دانى كه شب قدر چيست؟ 📌 سورهٔ قدر، آیهٔ 2 🔸 نکات: ۱. اين جمله، كنايه است از جلالت و عظمت شب قدر و منزلت عظیم آن. یعنی این شب آنقدر مهم و با فضیلت است که مخاطب آیات نیز اینگونه مورد سؤال و خطاب قرار مى‌گیرد. 2. كلمه «قدر» در قرآن، در چند معنا به كار رفته است: الف) مقام و منزلت: «وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ» آنگونه كه بايد، مقام و منزلت الهى را نشناختند. (سوره انعام، آیه 91) ب) تقدير و سرنوشت: «... جِئْتَ عَلى‌ قَدَرٍ يا مُوسى‌» ... اى موسى تو بنا بر تقدير الهى و در زمان مقدّر به اين مكان مقدّس آمدى. (سوره طه، آیه 40.) ج) تنگى و سختى: «وَ مَنْ قُدِرَ عَلَيْهِ رِزْقُهُ‌ ...» كسى كه رزق و روزى بر او تنگ و سخت شود ... (سوره طلاق، آیه 7) د) مقدار و اندازه: «وَ إِنْ مِنْ شَيْ‌ءٍ إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ» و خزائن همه چیز، تنها نزد ماست؛ ولی ما جز به اندازه معیّن آن را نازل نمی‌کنیم. (سوره حجر، آیه 21) 3. جهان هستى، حساب و كتاب و قدر و اندازه دارد. مقدار نزول باران از آسمان حساب شده است: «وَ أنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً بِقَدَرٍ» (سوره مؤمنون، آیه 18). نه تنها باران، بلكه هر چيز نزد خداوند اندازه دارد: «وَ كُلُّ شَيْ‌ءٍ عِنْدَهُ بِمِقْدارٍ» (سوره رعد، آیه 8)؛ چنانكه خورشيد و ماه و اجرام آسمانی نیز از نظر حجم و وزن و حركت و مدار، حساب و كتاب دقيق دارند: «الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ بِحُسْبانٍ» (سوره الرحمن، آیه 5). 4. خداوند متعال در شب قدر، امور يک سال را تقدير مى‌كند، چنانكه قرآن مى‌فرمايد: «فِيها يُفْرَقُ كُلُّ أمْرٍ حَكيمٍ» در آن شب، هر امر مهمّى، تعيين و تقدير مى‌شود. (سوره دخان، آیه 4) بنابراين، شب قدر منحصر به شب نزول قرآن و عصر پيامبر(ص) نيست، بلكه در هر ماه مبارک رمضان، شب قدرى هست كه امور سال آينده تا شب قدر بعدى، اندازه‌گيرى و مقدّر مى‌شود. 5. پس با اینهمه اهمیت شب قدر (نزول قرآن، نزول فرشتگان، رقم خوردن سرنوشت یک ساله، ثواب عبادات به اندازه هزار ماه و ...) آیا واقعاً مى‌توان منزلت آن را درک کرد؟! 📚 منابع: - المیزان فی تفسیر القرآن؛ علامه طباطبائی - تفسیر نـور؛ استاد محسن قرائتی 🌙 💔 🕋 ✨✨✨✨✨✨✨ 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا: @alirezahoseiniaref در پیام‌رسان بله: ble.ir/alirezahoseiniaref
سلام علیکم عبادات قبول 🙏🏻 کاروانی از فقرا، ایتام و... که «مشهد اولی» هستند به همت یکی از نیک‌اندیشان از یکی از مناطق محروم، عازم زیارت ثامن الأئمه(ع) هستند. در هزینه رفت و برگشت مقداری کمبود وجود دارد. هر عزیزی که تمایل به کمک و مشارکت دارد، لطفاً در خصوصی به بنده اطلاع دهد. سید علیرضا حسینی (عارف)
📖 همراه با نکات قرآنی 🌙 به مناسبت رمضان المبارك ۱۴۴۵ 7⃣ یادداشت هفتم؛ دربارهٔ شب قدر - ۳ 🔸 آیه: «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ ألْفِ شَهْرٍ». شب قدر از هزار ماه بهتر است. 📌 سورهٔ قدر، آیهٔ ۳ 🔸 نکات: ۱. از ابن‌ عبّاس (رحمة الله علیه) نقل است: برای رسول خدا (صلی الله علیه وآله) نقل کردند که مردی از بنی‌اسرائیل هزار ماه سلاح بر دوش داشت و در راه خدا جهاد کرد. حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) از این کار بسیار تعجّب نمود و آرزو کرد که در امّتش نیز چنین مردمانی باشند و به درگاه خداوند عرضه داشت: «پروردگارا! عمرِ امّت مرا کوتاه‌ترین و [در نتیجه] کردار نیکشان را کمترین قرار دادی». خداوند نیز شب قدر را به پیامبر (صلی الله علیه و آله) ارزانی داشت و فرمود: «شب قدر در هر ماه رمضان، برای تو و امّتِ بعد از تو تا روز قیامت، از هزار ماهی که آن مرد بنی اسرائیلی در راه خدا سلاح بر دوش گرفت، بهتر است». ۲. از امام باقر (علیه السلام) پرسیدند: منظور از «لَیلَةُ القَدرِ خَیرٌ مِنْ ألفِ شَهْر» چیست؟ فرمود: «انجام اعمال شایسته از قبیل نماز و زکات و کارهای خیر دیگر در شب قدر، از انجام همین اعمال در هزار ماه دیگر که شب قدر نداشته باشد، بهتر است؛ و اگر خداوند متعال ثواب مؤمنان را چند برابر نمی‌کرد، هرگز به آن نمی‌رسیدند؛ ولی خداوند اجر اعمال نیک آن‌ها را چند برابر می‌کند». ۳. در محضر امام صادق (علیه السلام) دربارهٔ شب قدر سخن به میان آمد؛ فرمود: «در آن شب ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) نازل شده است». گفتم: «در شب قدری که ما آن را در ماه رمضان امید داریم»؟ فرمود: «آری! شبی که در آن شب آسمان‌ها و زمین اندازه‌گیری شده، و ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) در آن تقدیر و معیّن شده است». 📚 منابع: - وسائل الشیعة؛ شیخ حر عاملی؛ ج۱۰ - الکافي؛ ثقة الاسلام کلینی؛ ج۴ - تفسیر اهل بیت (علیهم السلام)؛ ج۱۸ - معانی الأخبار؛ شیخ صدوق؛ ص۳۱۶ 🌙 💔 🕋 🚩 ✨✨✨✨✨✨✨ 🚩 پورتال امام حسین (علیه السلام) 💠 @imamhusaynportal
💔 در سالروز شهادت مولای پرهیزگاران و امام مؤمنان علي بن أبی طالب (صلوات الله و سلامه عليهما) 🖤 هیهات! که دیگر جامعهٔ بشریت زمامداری بر خود ببیند که کفش خود را وصله بزند تا پا برهنگان قلمرو زمامداریش کفشی پیدا کنند و بپوشند؛ پیراهن خود را بدهد آنقدر وصله بزنند تا دیگر از دادن به وصله زننده شرمنده گردد. 🌐 هیهات! که روزی فرا رسد تا این کرهٔ خاکی مردی را ببیند که زمامداری چند کشور پهناور اسلامی را برای اینکه مرتکب دروغی نشود، زیر پا بگذارد. 😔 دیگر نتوان توقع انسانی را داشت که با شنيدن ظلم به یک زن یهودی که با جامعهٔ اسلامی در حال همزیستی به سر میبرد، با کشیدن خلخالی از پایش توسط دشمن چنان مضطرب شود که بگوید: «اگر یک انسان با ایمان از شنیدن چنین خبری بمیرد، در نزد من مستحق سرزنش نیست.» ✍ آیت‌الله علامه محمدتقی جعفری(ره) شب علی دید، به نزدیکی دید/  گرچه او نیز به تاریکی دید شب شنفته ست مناجات علی/ جوشش چشمه عشق ازلی دردمندی که چو لب بگشاید/ در و دیوار به زنهار آید کلماتی چو در آویزهٔ گوش/ مسجد کوفه هنوزش مدهوش فجر تا سینهٔ آفاق شکافت/ چشم بیدار علی خفته نیافت روزه‌داری که به مهر اسحار/ بشکند نان جوین افطار ناشناسی که به تاریکی شب/ می‌برد شام یتیمان عرب پادشاهی که به شب برقع پوش/ می‌کشد بار گدایان بر دوش شاهبازی که به بال و پر راز/ می‌کند در ابدیت پرواز عشق‌بازی که هم آغوش خطر/ خفت در خوابگه پیغمبر آن دم صبح قیامت تأثیر/ حلقهٔ در شد از او دامنگیر شال شه وا شد و دامن به گرو/ زینبش دست به دامن که مرو شال می‌بست و ندایی مبهم/ که کمربند شهادت محکم پیشوایی که ز شوق دیدار/ می‌کند قاتل خود را بیدار ماه محراب عبودیّت حق/ سر به محراب عبادت، مُنشقّ می‌زند پس، لب او، کاسهٔ شیر/ می‌کند چشم اشارت به اسیر چه اسیری که همان قاتل اوست/ تو خدایی مگر ای دشمن دوست؟ تا نشد پردگی آن سرّ جلی/ نشد افشا که علی بود و علی در جهانی همه شور و همه شر/ ها علیٌّ بشرٌ کیف بشر 📝 سید محمدحسین بهجت تبریزی (شهریار) ✨✨✨✨✨✨✨ 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا: @alirezahoseiniaref در پیام‌رسان بله: ble.ir/alirezahoseiniaref
📖 همراه با نکات قرآنی 🌙 به مناسبت رمضان المبارك ۱۴۴۵ 8⃣ یادداشت هشتم؛ دربارهٔ شب قدر - ۴ سورهٔ قدر و اثبات امامت 🔸 آیه: «تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَالرُّوحُ فيها بِإذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أمْرٍ». «فرشتگان» و «روح» در آن شب [شب قدر] به اذن پروردگارشان برای (تقدیر) هر کاری نازل می‌شوند. 📌 سورهٔ قدر، آیهٔ ۴ 🔸 نکات: ۱. یکی از شرایط مسلمان بودن "ایمان به غیب" است. یعنی ایمان به ماورای این دنیای محسوس؛ اعم از اینکه آن غیب هیچگاه با چشم سر دیده نشود (مانند خداوند) و آنچه در آینده درک خواهد شد (مانند فرشتگان و قیامت). ۲. بنا بر آیه ۲۸۵ سوره بقره (آمَنَ الرَّسول)، ايمان به وجود فرشتگان واجب است: «پیامبر به آنچه از پروردگارش به او نازل شده، ایمان آورده، و مؤمنان همگی به خدا و فرشتگان و کتاب ها و پیامبرانش، ایمان آورده‌اند...». مطابق آیه ۱۳۶ سوره نساء انكار آنان در كنار انكار خداوند است: «... به خدا و پیامبرش، و کتابی که بر او نازل کرده، و کتب (آسمانی) که پیش از این فرستاده است، ایمان (واقعی) بیاورید کسی که خدا و فرشتگان او و کتاب‌ها و پیامبرانش و روز واپسین را انکار کند، سخت در گمراهی افتاده است». ۳. فرشتگان، كارگزاران نظام هستى و مأمور انجام دستورات خداوند در اداره امور هستند. در قرآن براى هر دسته از فرشتگان مأموريّت و نقش خاصّى تعيين شده است: برخى فرشتگان براى حفاظت گماشته شده‌اند «إنَّ عَلَيْكُمْ لَحافِظينَ» (انفطار، ۱۰)؛ بعضى فرشتگان با اولياء الهى گفتگو دارند «إِذْ قالَتِ الْمَلائِكَةُ يا مَرْيَمُ...» (آل عمران، ۴۲)؛ برخی فرشتگان به رزمندگان در جبهه‌هاى جنگ امداد می‌رسانند «يُمِدَّكُمْ رَبُّكُمْ بِثَلاثَةِ آلافٍ مِنَ المَلائِكَةِ» (آل عمران، ۱۲۴)؛ برخى فرشتگان مسئول گرفتن جان‌ها هستند «يَتَوَفّاكُمْ مَلَكُ المَوْتِ» (سجده، ۱۱)؛ از وظايف ديگر فرشتگان، دعا و استغفار براى مؤمنين‌ «يَسْتَغْفِرونَ لِمَنْ فِي الْأرْضِ» (شورى، ۵) و صلوات بر پيامبر(ص) است «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلّونَ عَلَى النَّبيِّ» (احزاب، ۵۶)؛ و ... ۴. یکی از سؤالات مهم دربارهٔ آیه چهارم سوره قدر این است که «آیا "روح" همان "جبرئیل امین" است؟». از روایات اینطور استفاده می‌‌شود که: "روح غیر از جبرئیل است. جبرئيل از ملائكه است، و روح عظیم تر از ملائكه است". ۵. تقدير امور در شب قدر، با نزول و حضور فرشتگان صورت مى‌گيرد. آنان در این شب به اذن خداوند نازل می‌شوند و این کار اختصاص به زمان نزول قرآن نیز ندارد. واژه "تنزّلُ" دلالت بر آن دارد که ملائكه در شب قدرِ هر سال به جهت تقدیر همه كارها بر زمين فرود می‌آيند. ۶. سوره قدر، شاهدی بر «حقانیت امامت» است: ماه رمضان تا روز قيامت تكرار می‌شود؛ در نتيجه ليلة القدر نيز تا روز قيامت استمرار دارد. ملائكه و روح كه در شب قدر هر سال بر زمين فرود می‌يند بعد از رسول خدا (ص) بر چه كسى وارد می‌شوند؟ پس باید در هر زمان، امامى معصوم وجود داشته باشد تا محل نزول ملائكه و روح گردد. امير المؤمنين(ع) به ابن عباس فرمود: «شب قدر در هر سال هست و در آن شب، امر يک سال نازل می‌شود. براى آن واليانى است بعد از رسول خدا(ص)». ابن عباس عرض كرد: آنان چه كسانى هستند؟ حضرت فرمود: «من و يازده نفر از صلب من كه همگى امام و محدثند ...». امام باقر(ع) نیز در این باره فرمود: «اى جماعت شيعه! با خصم خود به سوره "إنّا أنْزَلْناهُ" احتجاج كنيد كه پيروز خواهيد شد. پس سوگند به خدا كه اين سوره از براى حجت خداوند متعال بعد از رسول است. اين سوره همانا مدرک دين شما و نهايت علم ماست...». ۷. به همین جهت است که رسول خدا(ص) به اصحاب خود فرمود: «به ليلة القدر ايمان آوريد؛ زيرا براى على بن ابى طالب و يازده فرزند بعد از اوست». 📚 منابع: - الكافي؛ شیخ كلينى؛ ج ‏۱، صص ۲۴۷ و ۲۴۹. - بحار الأنوار؛ علامه مجلسی؛ ج ۹۴. - كمال الدين و تمام النعمة؛ ابن بابويه؛ ج ‏۱. - تفسير نمونه؛ آیت الله مکارم شیرازی؛ ج‏ ۲۷. - تفسير نـور؛ استاد محسن قرائتی؛ ج‏ ۱۰. 🌙 💔 🕋 🚩 ✨✨✨✨✨✨✨ 🚩 پورتال امام حسین (علیه السلام) 💠 @imamhusaynportal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شماره تلفن حرم امام حسین علیه‌السلام 📞   شماره تلفن   1640 مستقیم به میکروفون حرم امام حسین (علیه‌السلام) وصله، هر درد دلی دارید به آقا بگید. (بدون پیش شماره است) تا آخر شب وصله التماس‌دعا اللهم عجل لولیک الفرج «ثواب یک سلام ساده روزانه به سیدالشهداء علیه السلام از یک حج تا هزار حج» 📞   شماره تلفن   1640 نشر بدید شاید کسی دلتنگ باشد😔 ✨✨✨✨✨✨✨ 🚩 پورتال امام حسین (علیه السلام) 💠 @imamhusaynportal
🇩🇿 توییت دکتر «يحيى ابو زكريا» نویسنده و اندیشمند الجزایری: به برادرانم در ایران، فرزندان «سلمان فارسی» که از اهل‌بیت بود، توصیه می‌کنم غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نکنید و اگر توانستید هزار بمب اتم بسازید؛ زیرا این عصر، عصر قدرت است و زمانه، زمان خیانت و عهدشکنی... و تمام مستکبران در برابر همهٔ مستضعفان صف آرایی کرده‌اند ... و من یقین دارم که شما مشتاق به یاری مستضعفان هستید، همانگونه که «امام خمینی» شما را به این کار وصیت کرد. 🌙 💔 🌷 🕋 🚩 ✨✨✨✨✨✨✨ 🚩 پورتال امام حسین (علیه السلام) 💠 @imamhusaynportal
📖 همراه با نکات قرآنی 🌙 به مناسبت رمضان المبارك ۱۴۴۵ 🔟 یادداشت دهم؛ آزار و اذیت‌ بنی‌اسرائیل، حتی نسبت به پیامبر خود! 🔸 آیه: «وإذْ قالَ مُوسىٰ لِقَوْمِهِ يا قَوْمِ لِمَ تُؤْذُونَني وَقَدْ تَعْلَمونَ أنِّي رَسولُ اللهِ إلَيْكُمْ فَلَمَّا زَاغُوا أزاغَ اللهُ قُلُوبَهُمْ وَاللهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقينَ». و (یاد آر) هنگامی را که موسی به بنی‌اسرائیل گفت: «ای قوم من! چرا من را اذیت می‌کنید با اینکه می‌دانید من فرستاده خدا به سوی شما هستم؟!» هنگامی که آنها از حق منحرف شدند، خداوند قلوبشان را منحرف ساخت؛ و خدا فاسقان را هدایت نمی‌کند. 📌 سورهٔ صف، آیهٔ ۵ 🔸 نکات: ۱. این آیه از حزن‌انگیزترین آیات قرآن کریم است. 😔 تصور کنید: خداوند متعال برای نجات مردم، یک نوزاد را به شکل معجزه‌آسایی از چنگال یک رژیم قاتل کودک‌کُش نجات دهد؛ او را نزد دشمن خونخوار خود و شاه همان رژیم بزرگ کند؛ وی را برای خود و در حمایت انبیاء الهی تربیت نماید؛ سپس در قامت یک پیامبر اولوالعزم مبعوث فرماید؛ به او معجزات بزرگ دهد؛ کتاب و دستورات الهی بر تو نازل کند؛ یکی از قوی‌ترین دیکتاتورهای تاریخ جهان را با اعجاز این پیامبر در جلوی چشمان همان مردم مغروق سازد؛ و آن مردم اسیر و نگون‌بخت را آزادی دهد... آنگاه همین مردم آنقدر این پیامبر را آزار دهند که او اینگونه از آنها شکایت کند و بپرسد که چرا او را اذیت می‌کنند! ۲. آزارهایی که بنی‌اسرائیل به حضرت موسی(ع) رساندند متعدد بود؛ از جمله: توطئه برای بدنام کردن ایشان، گرایش از خداپرستی به پرستش گوساله‌ مصنوعی، بهانه‌جویی‌های عجیب و غریب، سرپیچی از دستورات و شاید از همه غم‌انگیزتر ایراد تهمت‌های مختلف به آن حضرت (مانند قتل حضرت هارون(ع)، سحر، جنون، داشتن عیوب جسمانی و حتی [نعوذ بالله] ارتباط نامشروع). ۳. این آزار و اذیت‌ها در حالی بود که آنهمه معجزهٔ آشکار (اژدها شدن عصا، نورانی شدن دست، تبدیل شدن رود به خون برای قبطیان، ایجاد آفت برای مزارع منکران، پدیدار کردن چشمه‌ها از سنگ، نزول غذای آسمانی، دو نیم کردن رود نیل و...) را دیدند و یقین داشتند که او رسول خداوند است. مهم‌تر اینکه حضرت موسی(ع) به قرن‌ها بندگی و بردگی آنان پایان داد. ۴. نتیجهٔ اذیت کردن رهبران الهی، افتادن در ورطهٔ انحراف است. لذا وقتی بنی‌اسرائیل از حق روى برگرداندند و در آزار پیامبر خود پافشارى كردند، خدا نيز آنان را در باطل گرايى و انحرافشان به حال خود رها كرد و از الطافى كه به سبب آن دل هاى حق طلب و باايمان را راه مى نمايد، محروم ساخت. خداوند متعال در آیه ۶۹ سوره احزاب به مسلمانان نیز هشدار می‌دهد و می‌فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید! همانند کسانی نباشید که موسی را اذیت کردند...». ۵. با گذشت هزاران سال از دوران حضرت موسی(ع) اذیت و آزار گروهی از بنی‌اسرائیل - که به نام «صهیونیست» معروف هستند و رژیم کودک‌کُش اسرائیل را در سرزمینی غصبی ایجاد کرده‌اند - همچنان ادامه دارد. اکنون صهیونیست‌ها با جنایات بی‌سابقهٔ خود، همهٔ یهودیان جهان را بدنام کرده و موجب ایذاء پیامبر الهی نیز می‌شوند. 📚 منابع: - تفسير مجمع البیان؛ فضل بن حسن طبرسی. - تفسیر نمونه، آيت الله مکارم شيرازی. 🌙 💔 🌷 🕋 🚩 ✨✨✨✨✨✨✨ 🚩 پورتال امام حسین (علیه السلام) 💠 @imamhusaynportal
📖 همراه با نکات قرآنی 🌙 به مناسبت رمضان المبارك ۱۴۴۵ 1⃣1⃣ یادداشت یازدهم؛ نمونه‌هایی از اخلاق عظیم پیامبر اکرم(ص) 🔸 آیه: «وَإنَّكَ لَعَلىٰ خُلُقٍ عَظيمٍ». و [ای پیامبر] یقیناً تو بر بلندای اخلاقی عظیم‌ْنیکو قرار داری. 📌 سورهٔ قلم، آیهٔ ۴ 🔸 نکات: خداوند متعال، پیامبر(ص) را به داشتن خلق و خوی بسیار خوب توصیف کرده است. بنا بر شواهد تاریخی نیز، همین اخلاق خوب آن حضرت در کنار ایثار سابقونِ بر ایمان - و در رأس آنها امیرالمؤمنین علی(ع) و اُمّ المؤمنین خدیجه(س) - و مجاهدت‌های مهاجرین و انصار، موجب شد تا مردم فوج فوج به اسلام وارد شوند. خود رسول اکرم(ص) نیز در حدیث معروف «مکارم الأخلاق» هدف از بعثت خویش را کامل کردن سجایای اخلاقی بیان کرد. در این مجال مختصر، چند نمونه‌ از رفتارهای شگرف اخلاقی آن «جان شیرین هستی» را بخوانیم: ۱. برخورد کریمانه با کفار قریش: در طول ۱۳ سال اول بعثت، مشرکین مکه و بزرگان قریش، هر ظلمی که توانستند نسبت به پیامبر اکرم(ص) روا داشتند؛ از آزار جسمانی ایشان و قتل یارانش گرفته تا محاصرهٔ اقتصادی و بایکوت سیاسی و مصادرهٔ اموال مسلمین. پس از هجرت نیز جنگ‌های متعددی از سوی کفار بر حضرت و مسلمانان تحمیل گردید. لذا در هنگام فتح مکه، فرصت مناسبی برای تلافی همهٔ آن ظلم‌ها ایجاد شد. اما در آن روز هنگامی که پیغمبر(ص) شنید پرچمدار لشکرش شعار می‌دهد: «الیَوْم یَومُ المَلحَمَة؛ امروز روز انتقام است»، به على(ع) فرمود: بشتاب، پرچم را از او بگیر و شعار دهید: «الیَومُ یَومُ المَرْحَمَة؛ امروز روز عفو و رحمت است». ۲. عفو قاتل عمو: حضرت حمزه(س) عموی پیامبر(ص) از کسانی بود که اسلام آوردنش بسیار موجب تقویت مسلمانان شد. این قهرمان بزرگ عرب، در جنگ احد به شکل ناجوانمردانه‌ای به دست «وحشی» بردهٔ «هند» همسر ابوسفیان به شهادت رسید. او پس از پایان جنگ نیز سینهٔ حضرت حمزه را شکافت و جگر او را درآورد تا هند آن را بخورد! عزای پیامبر(ص) برای عمويش آن‌قدر شديد بود که ابن‌مسعود می‌گوید: «نديديم پيامبر بر کسی گريه کند آن‌گونه که با شدّت در شهادت عمويش حمزه اشک ریخت. آن حضرت بدن حمزه را به طرف قبله قرار داد، سپس کنار آن قرار گرفته و با صدای بلند گريه کرد تا حال غش به ایشان دست داد...». وحشی که از سوی پیامبر(ص) مهدورالدم معرفی شده بود پس از فتح مکه برای در امان ماندن از این حکم، به طائف گریخت. او سپس همراه نمایندگان مردم طائف به حضور رسول خدا (ص) رسید، شهادتین گفت و اسلام آورد. حضرت رسول(ص) از او پرسید: «عمویم حمزه را چگونه کشتی؟» او جریان کشتن حضرت حمزه را از آغاز تا انجام شرح داد. قطرات اشک بر سیمای نورانی حضرت(ص) سرازیر شد، اما این قاتل سنگدل را نیز عفو کرد و تنها به او فرمود: «خودت را از نظرم دور بدار». ۳. دلسوزی برای مردم، در حد جان دادن: یکی از صفات اخلاقی پیامبر(ص) دلسوزی شدید نسبت به هدایت مردمان بود. خداوند متعال این ویژگی را اینگونه توصیف کرده است: «پیامبری از جنس خودتان به سویتان آمد که به رنج و مشقت افتادنتان بر او دشوار است، اشتیاق شدیدی به [هدایتِ] شما دارد، و نسبت به مؤمنان رؤوف و مهربان است». (سورهٔ توبه، آیهٔ ۱۲۸) شدت این دلسوزی به حدی بود که خداوند به ایشان فرمود: مبادا جانت را به سبب حسرت‌هایی که بر آنان می‌خوری از دست بدهی. (سورهٔ فاطر، آیه ۸) ۴. اخلاق روزمره: گذشته از موارد شگفت‌انگیز بالا، زندگی روزمرۀ پیامبر اکرم(ص) قبل و بعد از بعثت، سرشار از سجیت‌های اخلاقی بود؛ مانند «پیمان بستن بر دفاع از مظلومان در برابر افراد قدرتمند جامعه»، «حمایت از زنان و کودکان»، «مهربانی با بردگان»، «همنشینی با فرودستان»، «راستگویی»، «امانتداری»، «قبول دعوت همگان»، «حفظ حقوق اقلیت‌ها»، «مقابله با بدرفتاری با اسیران»، «صبر در برابر اهانت‌ها»، «رعایت حال و حقوق حیوانات» و... 📚 منابع: - تفسير مجمع البیان؛ فضل بن حسن طبرسی. - أمالي؛ شیخ صدوق. - الکامل في التاریخ؛ ابن اثیر. 🌙 ✨✨✨✨✨✨✨ 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا: @alirezahoseiniaref در پیام‌رسان بله: ble.ir/alirezahoseiniaref