"بسمالله الرحمن الرحیم."
سلام. عصر همگی بخیر و خوشی🌱 جلسه سوم و ادامه مبحث توصیفات و صحنه پردازی رو ادامه میدیم.
🆔 @ANAR_NEWSS 🎙
امروز قراره بریم سراغ دو نوع صحنه پردازی یعنی ایستا و پویا
همچنین یه نکتهای که تو متن اکثر دوستان مشهود بود رو یکم باز کنیم و بیشتر راجبش صحبت کنیم.
به متن زیر دقت کنید👇
«بقالی پر بود از گونیهای کوچک و بزرگ حبوبات. تنها چند راه باریک میان آنها وجود داشت که بقال چاق و خپله برای این که جنسی را بردارد و به دست مشتری بدهد، مجبور بود به سختی از میان این راهها عبور کند. طاقچهها و قفسهها پر بود از شیشههای جورواجور مربا و ترشی. از دیوار سمت چپ، کلمهگوزنی آویزان بود. کلاهی گرد که مال بقال بود از قسمت پایینی شاخهای درهمپیچیدهی گوزن آویخته بود ...»
میبینید که این نوع توصیف بیشتر شبیه انشای مدرسه هست و هیچ حرکت و پویایی در آن دیده نمیشه. هنوز داستان شروع نشده و خواننده نمیدونه چیزی که میخونه چه ربطی به چیزیه که قراره اتفاق بیافته.
همونطور که مشخصه یکم کسل کنندست و اینطور توصیفا باعث میشه خواننده بدون این که حتی سعی کنه تصور کنه مکان رو سریع بخونه بره.
به این نوع صحنه پردازی میگن ایستا
🆔 @ANAR_NEWSS 🎙
حالا میریم سراغ متن بعدی👇
«مردی لاغرمردنی، با بیصبری کنار درِ بسته دکان ایستاده بود که «آقا کمال» نفسنفسزنان از راه رسید و کلید را توی قفل قدیمی انداخت. در چوبی را در دو طرف تا کرد و به دیوار تکیه داد. بوی ترشی و نفتالین، قاطی با دهها بوی دیگر از دکان بیرون زد. مرد لاغر در برابر هیکل گنده و خپل آقا کمال، مانند فیل و فنجان به نظر میآمدند. آقا کمال در پیشخوان را بلند کرد و به زحمت از راه باریکی که میان دهها گونی کوچک و بزرگ که کنار هم در فضای کوچک دکان چپیده بودند، گذشت. در مقابل نگاه تند و اخم و تخم مشتری لاغر، کلاه گرد مخملیاش را برداشت. تنها باریکهی موی فلفلنمکی پشت گردناش دیده میشد. به دیوار سمت چپ دکان، سر گوزنی آویزان بود. آقا کمال مثل هر روز به قسمت پایین شاخهای درهمپیچیده گوزن آویخت. قفل و کلید را روی ردیف یکی از قفسهها گذاشت. قفسهها و طاقچهها پر بود از انواع ادویه و گیاهان دارویی...
همینطور که میبینید تو این نوع صحنه پردازی، نویسنده توصیفات و صحنه رو با مهارت خاصی در لابه لای سیر داستان قرار داده که باعث جذابیت بیشتر داستان شده و فضا برای مخاطب ملموس تره.
این نوع صحنه پردازی رو میگیم پویا.
🆔 @ANAR_NEWSS 🎙
هر صحنه با صحنههای همانند خود، وجه مشترکی دارد. در عین حال ویژگیهایی نیز دارد که او را از صحنههای مشابه، متمایز و جدا میکند و به آن وجه ممتاز یا متمایز صحنه میگوییم.
در نوشتن صحنه به کمترینِ وجوه مشترک صحنه باید اکتفا شود و بعد به وجوه متمایز و خاص آن پرداخت. وجوه متمایز و خاص صحنه، داستان را باورپذیر و تأثیرگذار میکند.
🆔 @ANAR_NEWSS 🎙
مثال👇
اگر صحنهی ما مغازهای بقالی در بعد از ظهری گرم و کسلکننده است، بقال، مشتریها، اجناس و شکل و شمایل مغازه، صدای رادیو، بوی صابون و نفتالین و ادویه و سبزیهای خشک معطر، باد گرمی که پنکهی پر سروصدای سقفی میزند، بو و دود تند تخمههایی که بود داده میشود، صدایی که از خیابان شنیده میشود و ... جزئی از صحنه هستند. در مسیر داستان باید به میزان لازم این اجزای صحنه را به کار برد. اگر قرار است بین بقال چاق و یک مشتری لاغر و عصبانی، جنگ و دعوایی پیش آید، باید شاهد واژگون شدن گونیها، ریختن حبوبات، شکستن شیشههای مربا و ترشی، پرتاب صابون و گردو، شکستن شاخ گوزن و جر خوردن کلاه بقال باشیم. نخست باید دید که در داستان چه اتفاقی قرار است بیفتد؛ سپس متناسب با آن اتفاق صحنه را انتخاب کرده به میزان نیاز لازم از اجزای صحنه، در پردازش آن اتفاق، بهره میبریم.
🆔 @ANAR_NEWSS 🎙
چون مثال زیاد داشت این مبحث یکم طولانی شد و این مبحث صحنه رو متوقف میکنیم و میریم سراغ ایراد اکثر متنا که خیلی تو نقد مفصل توضیح دادم.
در نوشتن داستان باید از توصیف مجرد و انتزاعی فاصله بگیریم و به توصیف عینی بپردازیم. در جملهی: «بالای تپه، خانه قشنگی بود ...»، «قشنگ» یک وصف مجرد است. خواننده با آنکه معنای «قشنگ» را میداند، ولی نمیداند در اینجا «خانه قشنگ» یعنی چه جور خانهای؟ اگر نویسنده به جای این جمله، چگونگی «خانه قشنگ» را دقیقا بیان میکرد، توصیفی عینی به کار برده بود. او میتوانست بگوید: «بالای تپه، خانهای بود به شکل قلعههای قدیمی که با سنگ سفید ساخته شدهبود. صبحها وقتی آفتاب میزد، مثل «تاج محل» میدرخشید. هرکس از دور آن را بالای تپه سرسبز و بلند میدید، خیال میکرد آنجا سرزمین رویاهاست.» حالا بهتر میفهیم که مراد از «خانه قشنگ» چیست. گفتیم که چگونه یک مغازه بقالی را توصیف کنیم تا از تمامی مغازههای بقالی جهان، متمایز و جدا شود. گفته شد چاره کار این است که به اندکی از «وجه مشترک» اکتفا کتیم و بیشتر «وجه متمایز و خاص» را نشان دهیم.
🆔 @ANAR_NEWSS 🎙
اگه براتون مبهم بود به نقدهایی که در متن دوستان ارسال کردم رجوع کنید، مفصل توضیح دادم که نباید از کلمات کلی بد خوب قشنگ زشت❗️ ترسناک❗️خوفناک و .....استفاده کنید.
گردآورنده: خانوم 𝓱𝓪𝓭𝓲𝓼♡🍃
برداشته شده از گروه ژانر جنایی، معمایی، امنیتی✅
🆔 @ANAR_NEWSS 🎙
هدایت شده از 💎•﴿ باغ انار ﴾•💎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹مجموعه فرهنگی هنری باغ انار تقدیم میکند:
#تا_آخرین_نفس 🍃
داستان هایی که همچون نفس هایمان، به هم پیوستهاند... 🖇
قسمت سوم: #گیرودار_عاشقی✨
عاقبت دیلم و شوی او چه میشود؟ قاصد چه پیامی برایش آوره بود؟ برای دیدن ادامهی ماجرا، همراه ما باشید🌻
#درختانه_سخنگو
#درختان_سخنگو
#باغ_انار
@anarstory
هدایت شده از اَنار نیوز🎙
#اطلاع_رسانی💢
#روز_خبرنگار🎤
روز خبرنگار رو به همهی خبرنگاران از جمله خبرنگار انارنیوز تبریک میگم😎🌹🍃
به امید شنیدن و دیدن خبرای خوب😉🍃
🆔 @ANAR_NEWSS 🎙
اَنار نیوز🎙
#اطلاع_رسانی💯 #فوری♨️ سلام و برگ خدمت دوستان. خب بالاخره لحظهی موعود فرا رسید و مافیانار هم افتتاح
#اطلاع_رسانی💯
#فوری♨️
بنا به درخواست بانوان محترم، گروه مافیانار مخصوص بانوان هم ایجاد شد. برای دریافت لینک گروه مافیانار بانوان، به گروه عمومی مافیانار بپیوندید و از طریق پیام سنجاق شده، به آیدی موردنظر پیام دهید تا لینک گروه خدمتتان ارسال شود✅
لینک گروه عمومی مافیانار😈👇🍃
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2088698046C93aad96c58
🆔 @ANAR_NEWSS 🎙
#طرح_تحول
وضعیت گروههای #طرح_تحول تا به این لحظه👇
1⃣ژانر فانتزی، ماجراجویی، تاریخی.
(4 عضو دارد✅)
2⃣ژانر مذهبی، خانوادگی، اجتماعی.
(8 عضو دارد✅)
3⃣ژانر جنایی، معمایی، امنیتی.
(7 عضو دارد✅)
4⃣ژانر طنز.
(3 عضو دارد✅)
برای عضویت توی هریک از گروهها، به آیدی زیر پیام بدید✅👇🍃
🆔 @Amirhosseinss1381
همچنان منتظرتونیم. اینقدر که زیر پامون علف سبز شده😅🌾🍃
🆔 @ANAR_NEWSS 🎙
هدایت شده از 💎•﴿ باغ انار ﴾•💎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹مجموعه فرهنگی هنری باغ انار تقدیم میکند:
#تا_آخرین_نفس 🍃
داستان هایی که همچون نفس هایمان، به هم پیوستهاند... 🖇
قسمت چهارم: #پیچوخم_سایهها✨
برای دیدن ادامهی ماجرا، همراه ما باشید🌻
#درختانه_سخنگو
#درختان_سخنگو
#باغ_انار
@anarstory
اَنار نیوز🎙
#طرح_تحول وضعیت گروههای #طرح_تحول تا به این لحظه👇 1⃣ژانر فانتزی، ماجراجویی، تاریخی. (4 عضو دارد✅)
#طرح_تحول
وضعیت گروههای #طرح_تحول تا به این لحظه👇
1⃣ژانر فانتزی، ماجراجویی، تاریخی.
(5 عضو دارد✅)
هنوز فعالیت اصلی شروع نشده❌
2⃣ژانر مذهبی، خانوادگی، اجتماعی.
(9 عضو دارد✅)
داستان در حال نگارش است✅
3⃣ژانر جنایی، معمایی، امنیتی.
(8 عضو دارد✅)
در مرحلهی ایدهپردازی هستن✅
4⃣ژانر طنز.
(4 عضو دارد✅)
هنوز فعالیت اصلی شروع نشده❌
برای عضویت توی هریک از گروهها، به آیدی زیر پیام بدید✅👇🍃
🆔 @Amirhosseinss1381
همچنان منتظر شما عزیزان هستیم🥰🍃
🆔 @ANAR_NEWSS 🎙
#اطلاع_رسانی💢
#جدول_پخش🎬
جدولِ پخشِ داستانهای باغ انار در حالِ حاضر🎬
1⃣آرامش درون، طوفان برون🌪
✍وضعیت نگارش: به پایان رسیده✅
⏰زمان پخش: به پایان رسیده✅
2⃣باند پرواز✈️
✍وضعیت نگارش: در حال نگارش❌
⏰زمان پخش: از شب اربعین حسینی✅
3⃣ادامهی باغنار2💥
✍وضعیت نگارش: در حال نگارش❌
⏰زمان پخش: اواخر شهریور ماه✅
🆔 @ANAR_NEWSS 🎙
داستانِ "باند پرواز"✈️
اولین اثر از #طرح_تحول💥
کاری از نویسندگان ژانر "مذهبی، خانوادگی، اجتماعی"✍
ویژهی اربعین حسینی و ایام پایانی ماه صفر🖤
از یکشنبه 4 شهریور، هرشب ساعت 21⏰
از کانال باغ انار👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/949289024Cec6ee02344
💙❤️ @ANARSTORY
سازندهی پوستر: کاربر محیصا🎇
🆔 @ANAR_NEWSS 🎙