eitaa logo
انباز
274 دنبال‌کننده
402 عکس
79 ویدیو
25 فایل
انباز: شریک، دوست، مانند و همتا، محبوب و معشوق. جایی کوچک برای فعالیت دینی ایتا: https://eitaa.com/anbaz60 تلگرام: https://t.me/anbaz60 ادمین: @Sajjaddinparast60 پست اول کانال: https://eitaa.com/anbaz60/2 وبلاگ: http://sdinparasti60.parsiblog.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این فیلم را یکی از سروران عزیزم فرستاده که لوگوی را دارد. آخرین اسلاید این فیلم، نشان‌دهندۀ عمق فاجعه در حاکمیت، و ضعف اساسی دستگاه‌های نظارتی است. به بیان دیگر، حتی اسم و رسم ها را هم باید بخشی از فریب رسانه‌ای بدانیم. این وظیفۀ نهادهای نظارتی (در همۀ ارگان‌های حاکمیتی) است که سرشاخه‌ها و نقاط اتصال این افراد به ساختار حاکمیتی را شناسایی، معرفی و مجازات کنند.
هدایت شده از کانال مهدی نصیری
☘ خاطرات مطبوعاتی ام از کیهان تا صبح و سمات ....۴۴ ❇️ دیدار با هاشمی رفسنجانی ✍ پس از بی ثمر بودن مجموع فعالیت هایی که در نشریه صبح برای مقابله با مفاسد اقتصادی صورت گرفت و عدم واکنش دستگاههای نظارتی و قضایی نظام به گزارشهای تحقیقی و مستند صبح، به تدریج انگیزه هایم برای تداوم کار مطبوعاتی این چنینی کاهش یافت. هر چند در این میان با صبح و من برخورد حادی نیز صورت نمی گرفت اما احساس کردم گویا نظام آگاهانه این مسیر را دنبال می کند که هم مدیران و دستگاهها کار خودشان را هر جور که مایلند پیش ببرند و هم صبح و امثال صبح به انتقاد و افشاگری بپردازند. و این همان قصه و پارادوکس "به آهو میگن بدو و به تازی میگن بگیر" است! 🔸هر چند این مشی نوعی بلوغ جمهوری اسلامی را در مواجهه با رسانه ها نشان می داد اما نتیجه آن تزیین ویترین دکان حاکمیت و تهی بودن درون آن از محتوای عدالت خواهی و مبارزه با فساد و رانت خواری بود. 🔸علاوه بر این اتفاق دیگری نیز انگیزه فعالیت مطبوعاتی سیاسی و اجتماعی را در من تضعیف کرد و آن توجه و حساسیتی بود که به موضوع "سنت و تجدد" و "دین و مدرنیته" پیدا کرده بودم و خلا پرداختن به این بحث مهم را در میان نیروهای انقلابی حس می کردم. در واقع چنته و عقبه فکری نظام را خالی از تحلیل عمیق نسبت به تحولات تمدنی دو سه قرن اخیر دنیا که بر ما نیز تاثیرات شگرفی گذاشته بود دیدم. 🔸توقف و جمود گفتمان فکری انقلاب بر آثار و دستاوردهای فکری بزرگانی چون آیات طباطبایی و مطهری و مصباح و ... که فاقد آورده قابل اعتنایی در باب نسبت سنت و تجدد بودند، مانع از برداشتن کمترین گامها در جهت زمان شناسی عمیق و فارغ از مشهورات بی بنیاد شده بود. 🔸و این در حالی بود که جمهوری اسلامی بیشترین تعارض را با نظامهای سیاسی غرب داشت و مدعی تقابل تمدنی با تمدن جدید بود اما نگاهی سطحی به آن داشت و تنها وجه استعماری و نظامی گری و فساد اخلاقی آن را می دید. 🔸در همین ایام و پس از گذشت یکی دو ماه از پایان افشاگریها نسبت به وزارت نیروی دولت سازندگی که موجب دلخوری و عصبانیت مرحوم آقای هاشمی نیز شده بود، دوستم آقای دکتر عباس ملکی معاون آقای دکتر ولایتی وزیر خارجه دولت سازندگی، پیشنهاد دیداری با آقای هاشمی را داد. من پذیرفتم و به اتفاق آقای ملکی به دیدار هاشمی در کاخ مرمر رفتیم. 🔸در ابتدای دیدار برای آقای هاشمی توضیح دادم که هیچ وقت در من غل و کینه ای نسبت به شما و دولتتان وجود نداشته و آنچه در نقد دولتتان در کیهان و صبح دنبال کرده ام، به منظور دفاع از انقلاب و کشور و منافع مردم بوده. در مورد گزارشهای چند ماه اخیر پیرامون عملکرد آقایان غرضی و زنگنه هم همین طور بوده است. 🔸آقای هاشمی در پاسخ من مطلبی را مطرح کرد که می خواست بگوید شما نباید با روند توسعه و سازندگی و عملکرد دستگاهها تنگ نظرانه برخورد کنید، چرا که بروز برخی فسادها و بریز و بپاشها در این مسیر طبیعی است و در مقایسه با دستاوردها امر مهمی نیست‌ 🔸ایشان این نمونه را مطرح کرد که مثلا در زمان شاه اسکله ای را در خلیج فارس با یک میلیارد دلار می ساختند اما الان مانند همان را مهدی ما که یک الف بچه است به سیصد میلیون دلار می سازد و حالا اگر در این میان مبالغی کم و زیاد شود، در برابر دو سوم مبلغی که صرفه جویی شده چیزی به حساب نمی آید. 🔸من البته در این جلسه در مقام محاجه و جدال با آقای هاشمی نبودم و پاسخی به ایشان ندادم اما با خود گفتم خب آخر یک الف بچه و آن هم وابسته به شما چه دخل و ربطی با پروژه های کلان دولتی دارد و این چه استدلالی است که شما می فرمایید. آیا این عامل بروز فساد و حداقل سوء ظن مردم نسبت به نظام نیست؟ https://eitaa.com/nasiri1342
هدایت شده از کانال مهدی نصیری
☘ خاطرات مطبوعاتی ام از کیهان تا صبح و سمات ...۴۵ ✳️ به پایان آمدن دفتر صبح ✍ حالا در اواخر سال 76 پس از دو اتفاق یکی بی نتیجه بودن تلاشهای صبح برای مقابله با مفاسد اقتصادی که از سال 70 به این سو هر روز ابعاد گسترده تری می یافت و نیز توجه جدی ام به موضوع نظری اسلام و تجدد که خلا این بحث را در فضای فکری کشور به خصوص در حوزه های علمیه بسیار زیانبار یافتم و علاقه شخصی به پی گیری این موضوع ، زمزمه تعطیلی صبح را با دوستانی مطرح کردم 🔸چند ماه بعد بساط زندگی را از تهران که ساکن منزلی استیجاری در بلوار ابوذر بودم جمع کردم و به قم آمدم اما هفته ای دو یا سه روز برای انجام کارهای نشریه و نیز امور انتشارات کتاب صبح که از سال 74 تاسیس و آثار متعددی را منتشر کرده بودیم، به تهران می آمدم. 🔸در ایام حضور در قم دروس حوزوی و مطالعاتم را در موضوع اسلام و تجدد پی گرفتم. در درس خارج اصول آیت الله سبحانی و خارج فقه مرحوم آیت الله مومن شرکت می کردم گرچه پیش از آن در درس خارج فقه رهبری که کتاب جهاد را تدریس می کردند و از سال 69 آغاز شده بود نیز به مدت چهار سال شرکت کرده بودم . 🔸اصرار بسیاری از علاقه مندان به صبح همچنان عاملی برای تداوم انتشار آن بود. باری در همین ایام (اواخر 77 ) در دیداری با مقام معظم رهبری پس از نماز مغرب و عشاء ـ که در این دیدار چند نفر از جمله آقایان محمدی گلپایگانی و اختری و احتمالا معزی و نیز آقای سید مهدی شجاعی مدیر مسئول ماهنامه نیستان نیز حضور داشتند و شجاعی نیز زمزمه تعطیلی نیستان را به دلیل فراخواندنش به دادگاه بابت مقاله ای، شروع کرده بود ـ رهبری گفتند که شنیدم شماها دارید صحبت از تعطیلی نشریه تان می کنید و من از این بابت نگران می شوم. بعد گفتند: «من البته نیستان را کمتر می بینم اما صبح را که در دست و بال فرزندانم هست مرتب می بینم. شماها باید به کارتان ادامه بدهید.» 🔸بیش از این از محتوای این جلسه در خاطرم نیست اما همین سخنان انگیزه ای شد برای ادامه کار و تاخیر افتادن تعطیلی صبح. سال 77 و 78 نیز صبح منتشر شد. در همین ایام در دیداری دیگر و سرپایی با رهبری، ایشان ضمن تمجید از کلیت خط مشی صبح گفتند: اما من نحوه برخورد شما با آقای هاشمی را نمی پسندم. احتمال دادم آقای هاشمی نزد ایشان بابت مقالات و گزارش های انتقادی صبح از عملکرد دولت سازندگی و نیز پاره ای از مواضع خودش شکایت برده است. 🔸در آغاز سال 79 که مشکلات مالی، عاملی دیگر برای تصمیم به تعطیلی صبح شده بود، روزی سردار ذوالقدر قائم مقام فرمانده کل سپاه پاسداران تماس گرفت و گفت به دفتر من بیا، می خواهم در مورد روزنامه شدن صبح با شما صحبت کنم. به آقای ذوالقدر گفتم من در حال جمع کردن بساطم هستم و دوسال هم هست که در قم زندگی می کنم، به درس و بحث مشغولم و دیگر انگیزه ای برای کار مطبوعاتی ندارم. اصرار ایشان باعث شد یکی دو روز بعد به دفترش در انتهای خیابان پیروزی مقر فرماندهی سپاه بروم. آقای ذوالقدر را پیش از این از دور می شناختم ودر زمره چهره های فکری تر و اهل مباحث نظری در میان فرماندهان سپاه بود. https://eitaa.com/nasiri1342 🔻ادامه مطلب در پست بعدی🔻 👇
هدایت شده از کانال مهدی نصیری
🔺ادامه مطلب از فرسته قبل🔺 👆 🔸در این جلسه از دلایل تصمیم به تعطیلی و از جمله مشکلات مالی صحبت کردم. او در باره ضرورت ادامه فعالیت های مطبوعاتی مانند صبح برای پیشبرد اهداف انقلاب توضیحاتی داد و گفت سپاه آماده است در چارچوب وظایف فرهنگی اش هزینه روزنامه شدن صبح را بپردازد. اصرار آقای ذوالقدر و نیز توصیه های قبلی رهبری در باره ادامه کار صبح و برطرف شدن مشکل مالی، باعث شد به این پیشنهاد پاسخ مثبت بدهم. قرار شد برآوردی از هزینه های روزنامه را به واحدی از سپاه ارائه کنم و پس از تامین بودجه، انتشار روزنامه صبح آغاز شود. 🔸در شماره همان هفته صبح که مصادف با اردیبهشت سال 1379 بود، خبر روزنامه شدن صبح را اعلام و یادآور شدیم که ضمن تعطیلی موقت صبح، حدود سه ماه دیگر با روزنامه صبح به خانواده مطبوعات کشور باز خواهیم گشت. در همین ایام شنیدیم که تداوم کار صبح در قالب روزنامه مورد خشنودی و استقبال رهبری نیز قرار گرفته است. در فاصله یکی دو هفته برآوردی از هزینه یک ساله روزنامه را تنظیم و به واحد مربوط در سپاه تحویل دادم. 🔸چند روز بعد سرداری زنگ زد تا برای مذاکره به دفترش بروم. مذاکرات صورت گرفت و در باره هزینه ها توضیحاتی دادم. جلسه در حال اتمام بود که گفتم: سردار! لازم است نکته ای را یاد آور شوم و آن این که اگر شما صبح را به عنوان نشریه ای موفق پسندیده اید و آماده اید برای روزنامه شدن آن هزینه کنید، باید توجه داشته باشید که مهمترین عامل توفیق صبح، استقلال من در تصمیم گیری بوده و من جز به آنچه احیانا رهبری متذکر می شوند، به توصیه کسی اعتنایی ندارم مگر این که منطقی و مقبول باشد که البته در این صورت از هر کسی باید پذیرفته شود. بنا بر این اگر فردا انتظار این باشد که من به حرف افراد یا سردارانی که از سپاه احیانا تماس می گیرند و توصیه می کنند، گوش فرا بدهم مطمئن باشید که به استقلال و اعتماد به نفس من ضربه خواهد زد و روزنامه ضعیف خواهد شد و من هرگز مایل به انتشار نشریه ای ضعیف و حتی متوسط نیستم. 🔸بعد افزودم البته در این که مثلا هر سه ماه یا شش ماه جلسه ای بگذاریم و از روند کار روزنامه ارزیابی ای داشته باشیم و این که آیا بر اساس اهداف کلی مورد توافق من و شما هست یا نه، بحثی نیست و امری طبیعی و حق شماست اما این را که من با تلفن این یا آن سردار خبر یا مطلبی را عوض یا جا به جا و یا منتشر کنم، قبول نمی کنم. سردار از صحبت من جا خورد و گفت: عجب از موضع بالا صحبت می کنید! گفتم: من بالا یا پایینش را نمی فهمم اما مقصودم این است که با مداخله افراد مختلف نمی توان روزنامه ای موفق و با کیفیت را منتشر کرد و البته این حق شماست که با این روند موافقت یا مخالفت کنید! 🔸جلسه با سردی پایان یافت و قرار شد که به من خبر داده شود! مدتی خبری نشد و با تماسی که با دفتر سردار گرفتیم گفته شد که برآورد داده شده زیاد بوده و قادر به تامین آن نیستند و البته گفتنی است که این برآورد کمتر از بودجه روزنامه دیگری بود که همان ایام و تا امروز با هزینه سپاه منتشر می شود. حالا دیگر با خاطر جمعی و بدون سرزنش وجدان، شروع به جمع کردن بساط نشریه صبح و تسویه حساب با کارمندان کردم و خوانندگان و علاقه مندان صبح که منتظر بودند تا یکی دو ماه آینده آن را در قالب روزنامه ببینند، دیگر صبح را بر روی دکه های مطوعاتی ندیدند. https://eitaa.com/nasiri1342
یعنی پیروی کردن از نظرات تخصصی شخصی که علوم دینی را آموخته و وظیفۀ عملی انسان را بر اساس منابع دینی (قرآن و سنت) تشخیص می‌دهد. شخصی که صلاحیت علمی چنین تشخیصی را دارد است و حتی اگر یک نفر از او پیروی کند، وی دارای عنوان می‌شود، یعنی کسی که برای تقلید (پیروی) به او مراجعه می‌شود. یکی از شروط مرجع تقلید شدن، این است که از مجتهدهای دیگر، و داناتر باشد، یعنی بهتر از مجتهدان دیگر بتواند را از و (علیهم السلام) دریابد.
⛔️اشتباه آقای در نقد عملکرد علما در جنگ دوم روسها⛔️ ⛔️ آقای جعفریان در توییت خود نوشته اند: در جنگ دوم ایران و روس، عده ای از خوانین و رعایای بلاد از دست رفته در جنگ اول، با ندای وا اسلاما، به تحریک علما و فتحعلی شاه پرداختند. عباس میرزا که می دانست روسها بعد از شکست ناپلئون چه قدرتی بهم زده اند، مخالف جنگ بود. فتحعلی شاه وارد جنگ شد و بخش دیگری از ایران هم از دست رفت. ✍️🔹 در حالي که مي‌نويسد: بر هر که ‌انصاف دهد و یابد ظاهر خواهد بود که ابتدا و عهد شکنی از عساکر روس بود که بنای تجاوز را گذاشتند و خلاف شرط عهدنامه پادشاهان را به عمل آوردند ... دولت ایران به حکم در مقام خود برآمدند, ✍️جناب آقای باید مجدد تاریخ را دقیق بخوانند و و اظهار نظر نمایند نه و . زيرا: 1️⃣ براساس نامه و و نقل لسان الملک سپهر, رضاقلی هدایت, میرزا صادق وقایع نگار, گرنت واتسون,ژنرال باتوف, جیمس بیلى فریزر و ... نه تنها با جنگ مخالف نبود بلکه اطرافیان او علما را ترغیب کردند و عباس میرزا همواره در تدارک سپاه قوی و جبران شکست جنگ اول بود. البته علما هم قبل از صدور فتوا آمادگی نظامی دربار را استعلام کردند. 2️⃣ طبق نامه و سایر اسناد, تجاوزات متعدد روسها بعد از عهدنامه گلستان به مناطق مرزی ایران و مناطق جدید و تعرض به و بعد از مذاکرات و بدعهدي‌هاي متعدد روسها اقدام به جهاد دفاعی شد. 3️⃣ برخلاف پیش بینی مخالفین جنگ مثل و انگلوفیل و معتمد الدوله و تصور غلط جناب , تشخیص و دربار از امکان موفقیت در جنگ کاملا درست بود زیرا حضور پرشور مردم در همان ماه اول موجب در جنگ اول شد و اتفاقا زمانی که عباس میرزا و شاه بجای تصرف قلعه شوشی, از طریق با روسها خواهان تسلیم قلعه شدند, های‌ـ‌دروغ و تأخیری روسها زمینه شکست ایران در مراحل بعد را فراهم کرد. ◀️ جهت اطلاع تفصيلي از اين بحث ر.ک:‌ استاد علی ابوالحسنی (ره), رفع یک اشتباه یا جعل تاریخی, مجله زمانه , شماره 72 , 1387. سیاست و دیانت|حجت‌الاسلام‌ابوطالبی ‌ @aboutalebi57
انباز
⛔️اشتباه آقای #رسول‌ـ‌جعفریان در نقد عملکرد علما در جنگ دوم روسها⛔️ ⛔️ آقای جعفریان در توییت خود نو
بنده درباره صحت و سقم اسناد تاریخی ارائه شده در این متن اطلاعی ندارم. اما ضرورت گفتگوی مستند و علمی، از همین یک پیام به وضوح فهمیده می‌شود. کسی که یک‌طرفه بر کرسی نصیحت تکیه زند و خود را موظف به پاسخگویی از اشکالات مطرح‌شده نداند، قبل از همه خود را محروم کرده و البته به فرهنگ عمومی هم آسیب می زند. همه باید برای ترویج تلاش کنیم؛ چه گوینده نخستین و چه منتقد، چه و چه . آرزومندم که در روزهای نزدیک، جلسه این دو شخصیت علمی برگزار شود.
1 مبانی تفسیر تنزیلی.mp3
33.6M
صوت جلسه اول مباحث نظری تفسیر تنزیلی بر اساس دیدگاه استاد با تقریر دین‌پرست تاریخ: جمعه 21 آذر 1399 مدت صوت: 2:20 حجم فایل: 32 مگ