eitaa logo
تاریخ ایران و جهان باستان
80هزار دنبال‌کننده
37.3هزار عکس
4.8هزار ویدیو
13 فایل
ملتی که تاریخ خود را نداند، مجبور به تکرار آن است هر روز با مطالب جالب سیاسی و تاریخی 💐💐 پذیرش تبلیغات👇 https://eitaa.com/joinchat/4048027657C227a3cbb22
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ سر یک پیکرک سفالی قدمت :دوره نوسنگی، حدود ۵۳۰۰-۶۲۰۰ پیش از میلاد محل کشف سنگ چخماق، شاهرود، سمنان 🗞 @Ancients
‏دوم راهنمایی یه معلم تاریخ داشتیم، جلسه اول بعد از سلام علیک، درِ گوش یکی از بچه‌ها یه جمله گفت؛ قرار شد اون به بغل ‌دستیش بگه و همینطور دهن به دهن برسه آخر کلاس. نفر آخر که جمله رو گفت، اولی گفت اصلا این نبود جمله. معلممون گفت بچه‌ها، کل تاریخو همینجوری نوشتن... 🗞 @Ancients
شرابی تلخ میخواهم که مردافکن بود زورش که تا یکدم بیاسایم ز دنیا و شر و شورش « حضرت حافظ » 🗞 @Ancients
مسجد جامع ورامین سومین بنای مهم تاریخی آن حوزه متعلق به دوره ایلخان ابوسعید است. این مسجد از نمونه‌های کامل مساجد چهار-ایوانی بوده که نه تنها از لحاظ ساختمان عظیم و گنبد عالی آجری دارای مقام و منزلت صنعتی مهمی است بلکه به واسطه داشتن تزیینات فراوان کاشیکاری معرق و گچبری و کتیبه‌های تاریخی و انواع خطوط مختلف جز آثار مهم هنری ایران به شمار می‌رود. ساختمان مسجد در حال حاضر شامل بقایای سردر، طاقنمای اطراف، دو رواق شمال و جنوبی، شبستان و ایوان و گنبد عظیم آجری و بناهای جنبی شبستان است. برجسته‌ترین قسمت تاریخی و تزیینی این جامع کتیبه کاشی معرق سر در است که به خط ثلث ممتاز سیاه‌رنگ در متن لاجوردی نصب شده است. بانی ساختمان مسجد ابوسعید بهادرخان، ایلخان مسلمان مغول است که در سال ۷۲۲ هجری قمری به ساختمان این جامع همت نموده است. در شبستان مسجد ایوان رفیع آن تزیینات جالبی از زمان ساختمان آن باقی مانده که از لحاظ اشکال هندسی و ریزه‌کاری‌ها و ظرافت نقش و نگار کم‌نظیر است. در داخل شبستان و در درون دو قاب آجری، لوحی از زمان شاهرخ بهادر تیموری نصب شده که مورخ به سال ۸۲۱ هجری قمری است. 🗞 @Ancients
قالی بافته شده در کرمان مربوط به قرن ۱۰هجری قمری با طرح و نقشه گلدانی مربوط به عصر صفوی متن اصلی قالی آجری رنگ است . نقش قالی از لوزیهایی تشکیل گردیده است که بوسیله شاخه های مواج و گلهای شاه عباسی و اسلیمی ها و ختایی های متصل بهم شکل گرفته اند . در رئوس آنها نقش گلدانهایی به صورت واقعگرایانه و یا به صورت تجرید یافته و به شکل چنگ دیده می شوند . گویی تمام گل و بوته ها از این گلدانها نشات گرفته است . یکی از قدیمترین قالی های گلدانی در موزه های اسلامی استامبول نگهداری می شود . این قالی در کرمان و حدود سده ۱۰ ه‌ ق. بافته شده است . 🗞 @Ancients
پس از یافتن نقش برجسته خزانه تخت جمشید به وسیله اشمیت، بخش‌های آسیب دیده نیمه راست‌ نقش برجسته شرقی پس از بیرون آوردن از زیر خاک به موزه پارسه انتقال یافت، در حالیکه نیمه سمت چپ که بهتر مانده بود و نیز بخشی کوچک از بخش زیرین سمت راست در جای اصلی خود بر جای گذاشته شده و در زمینه ای از آجر با کاهگل اندود و مرمت شد. همه تکه های شکسته نقش برجسته که در موزه جا داشت بوسیله گروه ایتالیایی و با دقت به هم متصل گردیده و چهار تکه دیگر از این نقش برجسته که پس از آن پیدا شد، بوسیله گروه به بازسازی اشمیت افزوده گردید، سال‌های چهل و سه تا پنجاه و هفت خورشیدی 🗞 @Ancients
👌 فردی دچار بیماری گِل خواری بود و چون چشمش به گِل می افتاد، اراده اش سست می شد و شروع به خوردن آن می نمود. وی روزی برای خریدن قند به دکان عطاری رفت. عطار در دکان سنگِ ترازو نداشت و از گِل سرشوی برای وزن کشی استفاده می کرد. عطار به مرد گفت: من از گِل به عنوان سنگِ ترازو استفاده می کنم. برای تو مشکلی نیست؟ مرد گفت: من قند می خواهم و برایم فرق نمی کند از چه چیزی برای وزن کشی استفاده کنی. در همین هنگام مرد در دل خود می گفت: چه بهتر از این! سنگ به چه دردی می خورد برای من گِل از طلا با ارزش تر است. اگر سنگ نداری و گِل به جای آن می گذاری باعث خوشحالی من است. عطار به جای سنگ در یک کفه ی ترازو، گِل گذاشت و برای شکستن قند به انتهای مغازه رفت. در همین اثنا، مرد گِل خوار دزدکی شروع به خوردن از گِلی که در کفه ی ترازو بود کرد. او تند تند می خورد و می ترسید مبادا عطار متوجه ماجرا شود. عطار زیرچشمی متوجه ی گل خوردن مشتری شد ولی به روی خودش نیاورد. بلکه به بهانه پیدا کردن تیشه قند شکن، خود را معطل می کرد. عطار در دل خود می گفت: تا می توانی از آن گل بخور. چون هر چقدر از آن می دزدی در واقع از خودت می دزدی! تو بخاطر حماقتت می ترسی که من متوجه دزدیت بشوم. در حالیکه من از این می ترسم که تو کمتر گل بخوری! تا می توانی گل بخور. تو فکر می کنی من احمق هستم؟ نه! این طور نیست. بلکه هنگامی که در پایان کار، مقدار قندت را دیدی، خواهی فهمید که چه کسی احمق و چه کسی عاقل است این داستان یکی از حکایت های زیبای مولوی در مثنوی معنوی است. مولانا با ظرافتی ستودنی گل را به مال دنیا و قند را به بهای واقعی زندگی آدمی تشبیه می کند. در نظر او آنان که به گمان زرنگ بودن تنها در پی رنگ و لعاب دنیا هستند همانند آن شخص گِل خواری هستند که پی در پی از کفه ترازوی خود می دزدند که در عوض از وزن آنچه در مقابل دریافت می کنند، کاسته می شود. 🗞 @Ancients
آن دوره که سقف خانه ها چوبی بود دلها همه غرق شادی و خوبی بود حالا که نمای خانه ها سنگ شده دلها همه با نما همآهنگ شده... 🗞 @Ancients
سرتیپ محمد درگاهی رئیس نظمیه تهران کسی بود که در سال ۱۳۰۸ زندان قصر را ساخت ولی دو روز بعد از افتتاح زندان توسط رضاشاه برکنار و چند ماهی در زندانی که خودش ساخته بود افتاد!! 🗞 @Ancients
روزگار عـوض شــد مثـل دفتـرهای قـدیمی بودیـم دو بـه دو باهـم هـرکدام را کـه میکندند آن یکـی هـم کنـده میشـد حـالا سیمی مان کردنـد کـه با رفتن دیگـری کَکِ مان هـم نَگزد... 🗞 @Ancients
کتیبه های داریوش در مصر تفاوت‌هایی با دیگر کتیبه‌های او دارد. برای نمونه در کتیبه های مصر آفرینش آسمان پیش از آفرینش زمین آمده است و یا اینکه از آوردن عبارت معروفش «یک شاه از بسیاران، یک فرمانروا از بسیاران» خودداری شده است. 🗞 @Ancients
سال ۱۳۳۸ ، اصفهان بستنی فروش در حال تهیه بستنی سنتی با نون بستنی های گرد 🗞 @Ancients