eitaa logo
استاد عندلیب همدانی
703 دنبال‌کننده
127 عکس
5 ویدیو
1.2هزار فایل
🔰این کانال توسط عده‌ای از شاگردان استاد به جهت اشتراک‌گذاری دروس ایشان راه اندازی شده است. ©️نقل‌مطالب‌ اختصاصی با ذکر منبع بلامانع است. 🌐سایت: andalibhamedani.ir ✅کانال تلگرام استاد: tlgrm.in/andalibhamedani 📳مدیر: @seyedhoseinmosavifard @moein313
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️◾️إنَّ لِلْحُسَيْنِ فِي بَوَاطِنِ اَلْمُؤْمِنِينَ مَعْرِفَةٌ مَكْتُومَةٌ ------------- ◾️◾️ منْ أَرَادَ اَللَّهُ بِهِ اَلْخَيْرَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ حُبَّ اَلْحُسَيْنِ ( عَلَيْهِ السَّلاَمُ) وَ حُبَّ زِيَارَتِهِ
4 (3).mp3
10.54M
✔️جلوه‌هایی از تفسیر روایی 🎙استاد عندلیب همدانی 🌀جلسۀ چهارم 4 🆔@andalibhamedani
از نگاه قرآن و عترت //۳ دروغ بستن به اهل بیت ( علیهم السلام) در هیئت مورد تایید عترت نه خطیب و نه ذاکر حق به معصوم را ندارند چه اینکه بر طبق روایت اول این دروغگویی او را از صراط مستقیم و توحیدی خارج می کند و طبق روایت دوم موجب عذاب الهی خواهد بود امام باقر( علیه السلام) : ۱// «لَا تَكْذِبْ عَلَيْنَا كَذِبَةً فَتُسْلَبَ الْحَنِيفِيَّةَ» کافی ج ۲ ص۳۳۸ ۲// يَا أَخَا أَهْلِ اَلشَّامِ اِسْمَعْ حَدِيثَنَا وَ لاَ تَكْذِبْ عَلَيْنَا فَإِنَّهُ مَنْ كَذَبَ عَلَيْنَا فِي شَيْءٍ فَقَدْ كَذَبَ عَلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ مَنْ كَذَبَ عَلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَدْ كَذَبَ عَلَى اَللَّهِ وَ مَنْ كَذَبَ عَلَى اَللَّهِ عَذَّبَهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ کافی ج ۴ص ۱۸۷ علامهٔ مجلسی دروغ بستن به معصوم را شامل این موارد می داند: جعل حدیث ؛‌ برداشت غلط از یک‌روایت و انتساب آن به امام به صورت قاطعانه ؛ بیان افکار و تقصیر در مقامات امامان و انتساب این فکر اشتباه به خود آن بزرگواران. مرآة العقول/ ج ۱۰ ص ۳۲۶ حال آیا خطای خطیبان خاطی و مداحان کاذب و غالی بخشودنی است⁉️سرپرستان و متصدیان هیئات وظیفهٔ سنگینی بر عهده دارند. چرا وقتی دروغگویی شخصی آشکار شد باز هم از او‌ دعوت می کنند⁉️‼️ 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️◾️◾️◾️◾️ هست از ملال گرچه بری ذات ذوالجلال او در دل است وهیچ دلی بی ملال نیست جلَّ الإلهُ فلیسَ الحزنُ بالغهُ لکنَّ قلباً حواهُ حزنهُ جَلَلُ ◾️◾️◾️◾️◾️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
5 (4).mp3
12.53M
✔️جلوه‌هایی از تفسیر روایی 🎙استاد عندلیب همدانی 🌀جلسۀ پنجم 5 🆔@andalibhamedani
از نگاه قرآن و عترت//۴ : «فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ» ۴۳/نحل ✔️ هیئت باید طبق موازین فقهی اداره شود و این مهم با معیار بودن فتاوا و نیز پرسش و پاسخ از مرجعیت است. ✔️از آنجا که هیئت از آن همه است؛در موارد اختلاف فتاوا بهترین راهکار معیار بودن نظر مشهور فقها خواهد بود. ✔️متصدیان هیئت ها درانتخاب واعظ و مداح از عالمان و‌ پیشکسوتان آگاه پرسش کنند. ✔️ستایشگری و مرثیه خوانی نیازمند به استادواقعی نه استاد نماست ، استادی که بتواند منبع معتبر را از غیر معتبر و گزارش قابل قبول را از غیر آن تمییز دهد ، استادی که شعر شناس باشد ، استاد با تجربه ای که لحن و سبک مناسب با مجالس آل الله(علیهم السلام ) را از دیگر الحان و سبک ها تشخیص دهد... ذاکران جوان از پرسش از متخصصان غافل نمانند؛ و به گوش کردن صوت این و آن اکتفا نکنند. ✔️طلاب عزیزی که وارد امر خطیرخطابه می شوندمبادا بپندارند همان دروس مرسوم حوزوی کافی برای منبر رفتن است و مبادا از مراجعه به سیرهٔ سلف صالح و نیز پرسش از پیشکسوتان باتجربه و متخصص غافل بمانند. 🆔@andalibhamedani
هدایت شده از خبرگزاری ایکنا
عاشورا هم فلسفه سیاسی دارد و هم فلسفه اخلاقی و معنوی 🔹آیت‌الله عندلیب همدانی، استاد درس خارج حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایکنا: فلسفه سیاسی عزاداری، زنده نگه‌داشتن امر امامت است و فلسفه معنوی آن هم این است که این گریه‌ها پاک‌کننده است؛ در دعای کمیل می‌خوانیم و سلاحه البکاء؛ عزاداری و گریه سلاح مؤمن در جهاد اکبر است. iqna.ir/00HjKv @iqnanews
6 (3).mp3
9.1M
✔️جلوه‌هایی از تفسیر روایی 🎙استاد عندلیب همدانی 🌀جلسۀ ششم 6 🆔@andalibhamedani
این مصرع منسوب به امام شهید (علیه السلام)را معمولا اینگونه تفسیر می کنند که مسیر منتهی به مرگ برای هر موجود زنده ای مقرر شده است. اما والد معظم ( حشره الله مع الحسین علیه السلام ) در ترجمهٔ آن نوشته اند که «هر زنده ای بایستی راه مرا طی نماید» . یعنی انتخاب مسیر من نشانگر حیات و زندگی واقعیست.﴿ والله العالم﴾ 🆔@andalibhamedani
جلی الحسین کما یجلی الصقر این جمله در مورد آمدن امام (علیه السلام)بر بالین قاسم بن الحسن ( علیهمالسلام) است والد معظم ( قدس سره) نوشته اند: «تجلیه در لغت به معنای سربرداشتن و تیز نگاه نمودن آمده ؛گویا مؤلف محترم منتهی الامال که به معنای تعجیل و شتاب آورده ﴿( و‌ می نویسد:) « تعجیل کرد مانند عقابی که از بلندی به زیر آید ﴾معنای لازمی آن را در نظر گرفته» 🆔@andalibhamedani
سه گزارش از : «فالتفت الحسين فاذا بطفل له يبكي عطشا فأخذه على يده و قال يا قوم إن لم ترحموني فارحموا هذا الطفل؛ فرماه رجل منهم بسهم فذبحه، فجعل الحسين يبكي و يقول: اللهم احكم بيننا و بين قوم دعونا لينصرونا فقتلونا، فنودي من الهوى دعه يا حسين فان له مرضعا في الجنة؛ و رماه حصين بن تميم بسهم فوقع في شفتيه فجعل الدم يسيل من شفتيه و هو يبكي و يقول اللهم اني أشكو اليك ما يفعل بي و بأخوتي و ولدي و أهلي» .. تذکرة الخواص ص۲۲۷ ----- «فَتَقَدَّمَ‌ إِلَى الْخَيْمَةِ وَ قَالَ لِزَيْنَبَ نَاوِلِينِي وَلَدِيَ الصَّغِيرَ حَتَّى أُوَدِّعَهُ فَأَخَذَهُ وَ أَوْمَأَ إِلَيْهِ لِيُقَبِّلَهُ فَرَمَاهُ حَرْمَلَةُ بْنُ الْكَاهِلِ الْأَسَدِيُّ لَعَنَهُ اللَّهُ تَعَالَى بِسَهْمٍ فَوَقَعَ فِي نَحْرِهِ فَذَبَحَهُ فَقَالَ لِزَيْنَبَ خُذِيهِ ثُمَّ تَلَقَّى الدَّمَ بِكَفَّيْهِ فَلَمَّا امْتَلَأَتَا رَمَى بِالدَّمِ نَحْوَ السَّمَاءِ ثُمَّ قَالَ هَوَّنَ عَلَيَّ مَا نَزَلَ بِي أَنَّهُ بِعَيْنِ اللَّهِ». «قَالَ الْبَاقِرُ ع‌ فَلَمْ يَسْقُطْ مِنْ ذَلِكَ الدَّمِ قَطْرَةٌ إِلَى الْأَرْضِ» لهوف ص ۱۱۷ --- «لَمّا قُتِلَ أصحابُ الحُسَينِ عليه السلام وأقارِبُهُ، وبَقِىَ وَحيداً فَريداً لَيسَ مَعَهُ إلَا ابنُهُ عَلِىٌّ زَينُ العابِدينَ عليه السلام، وَابنٌ آخَرُ فِى الرِّضاعِ اسمُهُ عَبدُ اللّه، فَتَقَدَّمَ الحُسَينُ عليه السلام إلي بابِ الخَيمَةِ فَقالَ: ناوِلونى ذلِكَ الطِّفلَ حَتّي اُوَدِّعَهُ! فَناوَلوهُ الصَّبِىَّ، فَجَعَلَ يُقَبِّلُهُ وهُوَ يَقولُ: يا بُنَيَّ، وَيلٌ لِهؤُلاءِ القَومِ إذا كانَ خَصمَهُم مُحَمَّدٌ صلي الله عليه وآله . قيلَ: فَإِذا بِسَهمٍ قَد أقبَلَ حَتّي وَقَعَ فى لَبَّةِ الصَّبِىِّ فَقَتَلَهُ، فَنَزَلَ الحُسَينُ عليه السلام عَن فَرسِهِ، وحَفَرَ لِلصَّبِىِّ بِجَفنِ سَيفِهِ، ورَمَّلَهُ بِدَمِهِ ودَفَنَهُ» احتجاج ج ۲ ص ۲۵ 🆔@andalibhamedani
مرحوم والد از جملهٔ هون علی ما نزل بی انه بعین الله استفاده کرده اند که سوزش مصیبت  شیرخواره را هیچکس غیر از خداوند نمی تواند تسلی دهد لذا ندایی ملکوتی رسید که دعه یا حسین فان له مرضعا فی الجنة پس ندا آمد بدو کی شهریار این رضیع خویش بر‌ ما واگذار تا دهیمش شیر از پستان حور خوش بخوابانیمش اندر مهدنور 🆔@andalibhamedani
دیده‌ها گو همه دریا شو و دریا همه خون که پس از قتل تو منسوخ شد آئین سرور مرحوم نیر تبریزی(رحمة الله علیه) به خط مرحوم پدر ( رضوان الله علیه) 🆔@andalibhamedani
7 (4).mp3
12.45M
✔️جلوه‌هایی از تفسیر روایی 🎙استاد عندلیب همدانی 🌀جلسۀ هفتم 7 🆔@andalibhamedani
از نگاه قرآن و عترت//۵ رعایت تقدس هیئت ذَٰلِكَ وَمَنْ يُعَظِّمْ حُرُمَاتِ اللَّهِ فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ عِنْدَ رَبِّهِ ﴿۳۰حج﴾ ✔️هیئت مکان قرائت و تفسیر قرآن کریم ، مناجات ودعا،بیان حقائق دین ، ترویج مبانی اخلاقی و ذکر مناقب وفضائل مقدس ترین انسانهاست. و چون اینها مقدسند و محترم پس هیئت هم مقدس و محترم است. ✔️هیئت خانقاه نیست پس هرگونه گفتار و رفتار صوفیانه قطعا مخالف تقدس آنجاست. ✔️بیاییم به حرمت هیئت ،حد اقل تا در این مکان مقدس نشسته ایم از دروغ و غیبت و تهمت و استهزاء بپرهیزیم. ✔️مدیریت مدبرانه،اخلاقی، و به روز در جلوگیری از این آفات نقش مهمی دارد. 🆔@andalibhamedani
..بِأَبی أَنتَ وَ أُمّی مِن مَذبُوح وَ مَقتُولٍ مِن غَیرِ جُرمٍ بِأَبی وَ أُمّی دَمُكَ المُرتَقی بِهِ إلی حَبیبِ اللهِ بِأَبی أَنتَ وَ أُمّی مِن مُقَدَّمٍ بَینَ یدَی أَبیكَ یحتَسِبُكَ وَ یبكی عَلَیكَ مُحترقاً عَلیكَ قَلبُهُ یرفَعُ دَمَكَ ألی عِنانِ السَّماءِ لا یرجَعُ مِنهُ قَطرَةٌ وَ لا تَسكُنُ عَلیكَ مَن أَبیكَ زَفرَةٌ حینَ وَ دَّعَكَ لِلفِراقِ فَمَكانُكُما عِندَاللهِ مَعَ آبائِكََ الماضینَ وَ مَعَ أُمَّهاتِكَ فی الجِنانِ مُنَعَّمینَ أَبرَأُ إلی اللهِ مِمَُن قَتَلَكَ وَ ذَبَحَكَ
یادداشت فوق برداشتی از کتاب جنة النعیم ص ۶۵ است که با توجه به افعل التفضیل بودن ( الأوفی ) می توان گفت : با نهادن انگشتر به دهان تشنگی او تسکین یافت و در رفع عطش انگشتر « وافی» بود و اما « أوفی» سیراب شدن علی اکبر ( علیه السلام) از جامی است که او از آن خبر داده است. شربتی خوردم ز الله اشتری تا قیامت تشنگی ناید مرا آنکه جوی و چشمه ها را آب داد چشمه ای اندر درون من گشاد 🆔@andalibhamedani
مرحوم پدر مطالب ناب منبری را از استادش در فن خطابه ؛مرحوم واعظ هزاوه ای عراقی( قدس سرهما ) در حافظه داشت و نیز یادداشت هایی از آن مرحوم در اختیارش بود ؛از جمله اینکه : از مصائب جانگداز این است که صاحب مصیبت خود مباشر پاره ای از امور عزیز خود بوده باشد ( چنانکه در مورد حضرت قاسم چنین اتفاقی افتاد) و لکن پس از شهادت علی اکبر ( علیه السلام ) قال : « احملوا أخاکم .. .... 🆔@andalibhamedani
مرحوم والد  ترجمهٔ صحیح جملهٔ «ذکر عطش الحسین» را یادکردن اختیاری می دانست نه یاد آمدن که چه بسا غیر اختیاری باشد و مسبوق به فراموشی باشد در حالی که ابدا این تشنگی قابل فراموشی نبود  اینجا مقصود یادکردن با خود است که عملی اختیاری و عبادتی بزرگ است. . در تکمیل فرمایش آن بزرگوار عرض می کنم: یاد کردن از عطش امام شهید ( علیه السلام ) گاهی با خوردن آب است ( شیعتی ما ان شربتم عذب ماء فاذکرونی) گاهی هم  مؤمن اورا در حال تشنگی‌ یاد می کند و عبادت عباس از این نوع بود او می خواست با استمرار اختیاری تشنگی ؛  همچنان یاد تشنگی برادر و اهل بیت  او باشد. 🆔@andalibhamedani
👆 مخاطب قرار دادن نفس هم در این هنگام بر طبق رجز منقول نشان از همان مراقبة النفس دارد که یک جلوه اش در کنار نهر آب بود 🆔@andalibhamedani
امام صادق علیه السلام تَاسُوعَاءُ يَوْمٌ حُوصِرَ فِيهِ الْحُسَيْنُ ع وَ أَصْحَابُهُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ بِكَرْبَلَاءَ وَ اجْتَمَعَ عَلَيْهِ خَيْلُ أَهْلِ الشَّامِ وَ أَنَاخُوا عَلَيْهِ‌وَ فَرِحَ ابْنُ مَرْجَانَةَ وَ عُمَرُ بْنُ سَعْدٍ بِتَوَافُرِ الْخَيْلِ وَ كَثْرَتِهَا وَ اسْتَضْعَفُوا فِيهِ الْحُسَيْنَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ أَصْحَابَهُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ أَيْقَنُوا أَنْ لَا يَأْتِيَ الْحُسَيْنَ ع نَاصِرٌ وَ لَا يُمِدَّهُ أَهْلُ الْعِرَاقِ بِأَبِي الْمُسْتَضْعَفُ الْغَرِيبُ کافی ج ۴ ص۱۴۷ تاسوعا روزى است كه امام حسين عليه السّلام و يارانش - رضى اللّه عنهم - در كربلا محاصره شدند و آن روز لشكريان شام گرد هم آمدند و عرصه را به آن حضرت سخت گرفتند. ابن مرجانه و عمر بن سعد به انبوه لشكر خود خوشحال شدند. در آن روز امام حسين عليه السّلام و يارانش - رضى اللّه عنهم - را ناتوان دیدند و يقين كردند كه هيچ يار و یاوری برای امام عليه السّلام نخواهد آمد و مردم عراق آن بزرگوار را يارى نخواهند كرد، پدرم فداى آن ناتوان غريب! 🆔@andalibhamedani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا