یادداشت فوق برداشتی از کتاب جنة النعیم ص ۶۵ است که با توجه به افعل التفضیل بودن ( الأوفی ) می توان گفت : با نهادن انگشتر به دهان تشنگی او تسکین یافت و در رفع عطش انگشتر « وافی» بود و اما « أوفی» سیراب شدن علی اکبر ( علیه السلام) از جامی است که او از آن خبر داده است.
شربتی خوردم ز الله اشتری
تا قیامت تشنگی ناید مرا
آنکه جوی و چشمه ها را آب داد
چشمه ای اندر درون من گشاد
🆔@andalibhamedani
مرحوم پدر مطالب ناب منبری را از استادش در فن خطابه ؛مرحوم واعظ هزاوه ای عراقی( قدس سرهما ) در حافظه داشت و نیز یادداشت هایی از آن مرحوم در اختیارش بود ؛از جمله اینکه : از مصائب جانگداز این است که صاحب مصیبت خود مباشر پاره ای از امور عزیز خود بوده باشد ( چنانکه در مورد حضرت قاسم چنین اتفاقی افتاد) و لکن پس از شهادت علی اکبر ( علیه السلام ) قال : « احملوا أخاکم .. ....
🆔@andalibhamedani
مرحوم والد ترجمهٔ صحیح جملهٔ «ذکر عطش الحسین» را یادکردن اختیاری می دانست نه یاد آمدن که چه بسا غیر اختیاری باشد و مسبوق به فراموشی باشد در حالی که ابدا این تشنگی قابل فراموشی نبود اینجا مقصود یادکردن با خود است که عملی اختیاری و عبادتی بزرگ است.
.
در تکمیل فرمایش آن بزرگوار عرض می کنم:
یاد کردن از عطش امام شهید ( علیه السلام ) گاهی با خوردن آب است ( شیعتی ما ان شربتم عذب ماء فاذکرونی) گاهی هم مؤمن اورا در حال تشنگی یاد می کند و عبادت عباس از این نوع بود او می خواست با استمرار اختیاری تشنگی ؛ همچنان یاد تشنگی برادر و اهل بیت او باشد.
🆔@andalibhamedani
👆 مخاطب قرار دادن نفس هم در این هنگام بر طبق رجز منقول نشان از همان مراقبة النفس دارد که یک جلوه اش در کنار نهر آب بود
🆔@andalibhamedani
امام صادق علیه السلام
#تاسوعا
تَاسُوعَاءُ يَوْمٌ حُوصِرَ فِيهِ الْحُسَيْنُ ع وَ أَصْحَابُهُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ بِكَرْبَلَاءَ وَ اجْتَمَعَ عَلَيْهِ خَيْلُ أَهْلِ الشَّامِ وَ أَنَاخُوا عَلَيْهِوَ فَرِحَ ابْنُ مَرْجَانَةَ وَ عُمَرُ بْنُ سَعْدٍ بِتَوَافُرِ الْخَيْلِ وَ كَثْرَتِهَا وَ اسْتَضْعَفُوا فِيهِ الْحُسَيْنَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ أَصْحَابَهُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ أَيْقَنُوا أَنْ لَا يَأْتِيَ الْحُسَيْنَ ع نَاصِرٌ وَ لَا يُمِدَّهُ أَهْلُ الْعِرَاقِ بِأَبِي الْمُسْتَضْعَفُ الْغَرِيبُ
کافی ج ۴ ص۱۴۷
تاسوعا روزى است كه امام حسين عليه السّلام و يارانش - رضى اللّه عنهم - در كربلا محاصره شدند و آن روز لشكريان شام گرد هم آمدند و عرصه را به آن حضرت سخت گرفتند. ابن مرجانه و عمر بن سعد به انبوه لشكر خود خوشحال شدند. در آن روز امام حسين عليه السّلام و يارانش - رضى اللّه عنهم - را ناتوان دیدند و يقين كردند كه هيچ يار و یاوری برای امام عليه السّلام نخواهد آمد و مردم عراق آن بزرگوار را يارى نخواهند كرد، پدرم فداى آن ناتوان غريب!
🆔@andalibhamedani
برگی از دفترچهٔ نوحهٔ عندلیب گلشن حسینی (علیه السلام) مرحوم شیخ محمد تقی عندلیب
🆔@andalibhamedani
هدایت شده از استاد عندلیب همدانی
▪️آخرین عاشورای عمر مرحوم آیت الله حسین عندلیب همدانی (سال۱۴۲۰ قمری) پس از حضور در دستههای عزاداری
✍️استاد محمد عندلیب همدانی: به یاد ندارم پدرم حتی یک عاشورا در خانه نشسته باشد و در دستههای عزا شرکت نکند.
حشره الله مع مولاه الحسین علیه السلام
🆔@andalibhamedani
💠پاسخ والد معظم(آیت الله حسین عندلیب) به نامهٔ اساتید و طلاب حوزهٔ علمیه همدان که درخواست درس اخلاق هفته ای یک بار از آن مرحوم داشتند:
بسمه تعالی
برادران دانشمند و اساتید ارجمند
مرقومه آقایان زیارت شد ،آنچه لازم است پس از حذف تعارفات معروض بدارد :سالیانی است که جلسات توسل درحوزه ها تقریبا متروک است، و یا گرمی خود را از دست داده ، طلاب گذشته رضوان الله علیهم علاوه از آن که در حجر ه ها توسلاتی داشتند ، روزهای پنجشنبه و ایام وفیات ائمه با استفاده از فراغت مجلس بزرگتری با صفا گرد هم تشکیل ، و یکی از طلاب با بضاعت اندک بانی آن بود ، و همگان عهد خود را با ائمه اطهار تجدید می نمودند ، هفته دیگر نوبت بانی دیگری می شد ، و هکذا الی آخرسال .
محفلی که به نام آل محمد ( علیهم السلام ) شالوده آن ریخته شود مذاکره معارف و اخلاق و..در آن نورانیت دیگری دارد . خلاصه مصدع نشوم چنان که برادران امضا کننده مصمم باشند این گونه مجلسی را هر کدام در یک هفته از سال متصدی شوند ، و خداوند هم هزینه ناچیز آن راحتما تأمین می نماید ، یعنی فقط نام آن مجلس روضه و توسل به خامس آل عبا باشد_ بنده نیز خدمتگزار خواهم بود ، و با سر در آن بزم شرکت می کنم تا نگویند فلانی عاشق بی پاست ، وگرنه معذورم
کثر الله امثالکم و ادام الله ظلکم
🆔@andalibhamedani
02 (8).mp3
6.04M
▪️▪️▪️▪️▪️
أَلسَّلامُ عَلَى الْمَقْطُوعِ الْوَتینِ
#مقتل_خوانی
شب عاشورای ۱۴۴۵
مرداد ۱۴۰۲
▪️▪️▪️▪️▪️
🆔@andalibhamedani
#آخرین_لحظات
... وَرَوَى هِلَالُ بْنُ نَافِعٍ قَالَ إِنِّي كُنْتُ وَاقِفاً مَعَ أَصْحَابِ عُمَرَ بْنِ سَعْدٍ لَعَنَهُ اللَّهُ إِذْ صَرَخَ صَارِخٌ أَبْشِرْ أَيُّهَا الْأَمِيرُ فَهَذَا شِمْرٌ قَتَلَ الْحُسَيْنَ ع قَالَ فَخَرَجْتُ بَيْنَ الصَّفَّيْنِ فَوَقَفْتُ عَلَيْهِ وَ إِنَّهُ ع لَيَجُودُ بِنَفْسِهِ فَوَ اللَّهِ مَا رَأَيْتُ قَطُّ قَتِيلًا مُضَمَّخاً بِدَمِهِ أَحْسَنَ مِنْهُ وَ لَا أَنْوَرَ وَجْهاً وَ لَقَدْ شَغَلَنِي نُورُ وَجْهِهِ وَ جَمَالُ هَيْئَتِهِ عَنِ الْفِكْرَةِ فِي قَتْلِهِ فَاسْتَسْقَى فِي تِلْكَ الْحَالِ مَاءً فَسَمِعْتُ رَجُلًا يَقُولُ وَ اللَّهِ لَا تَذُوقُ الْمَاءَ حَتَّى تَرِدَ الْحَامِيَةَ فَتَشْرَبَ مِنْ حَمِيمِهَا فَسَمِعْتُهُ يَقُولُ يَا وَيْلَكَ أَنَا لَا أَرِدُ الْحَامِيَةَ وَ لَا أَشْرَبُ مِنْ حَمِيمِهَا بَلْ أَرِدُ عَلَى جَدِّي رَسُولِ اللَّهِ ص وَ أَسْكُنُ مَعَهُ فِي دَارِهِ فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ وَ أَشْرَبُ مِنْماءٍ غَيْرِ آسِنٍ وَ أَشْكُو إِلَيْهِ مَا ارْتَكَبْتُمْ مِنِّي وَ فَعَلْتُمْ بِي قَالَ فَغَضِبُوا بِأَجْمَعِهِمْ حَتَّى كَأَنَّ اللَّهَ لَمْ يَجْعَلْ فِي قَلْبِ أَحَدٍ مِنْهُمْ مِنَ الرَّحْمَةِ شَيْئاً فَاجْتَزُّوا رَأْسَهُ وَ إِنَّهُ لَيُكَلِّمُهُمْ فَتَعَجَّبْتُ مِنْ قِلَّةِ رَحْمَتِهِمْ وَ قُلْتُ وَ اللَّهِ لَا أُجَامِعُكُمْ عَلَى أَمْرٍ أَبَداً.
📚لهوف، ص ۱۲۸ و ۱۲۹.
🆔@andalibhamedani
8 (2).mp3
13.17M
✔️جلوههایی از تفسیر روایی
🎙استاد عندلیب همدانی
🌀جلسۀ هشتم
#صبغة_الله 8
🆔@andalibhamedani
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ
جناب آقای مسعود عالی
سلام علیکم
برای بار دوم است که برای اثبات سخن خودتان مطلبی را به حکومت بی نظیر حضرت مولی الموالی ( روحی فداه) نسبت می دهید.
من در اینجا با مقصود شما از این گونه سخنان کاری ندارم ، اما شما را به امیرالمؤمنین ( سلام الله علیه ) سوگند می دهم دیگر هیچ وقت و با هیچ توجیهی از این گونه مقایسات استفاده نکنید.
طلبه ناچیز حوزه قم
محمد عندلیب همدانی
چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳
🆔@andalibhamedani
#هیئت
از نگاه قرآن و عترت //۶
حدخود را بشناسیم
رَحِمَ اَللَّهُ اِمْرَءً عَرَفَ قَدْرَهُ وَ لَمْ يَتَعَدَّ طَوْرَهُ
امرالمؤمنین علیه السلام
عیون الحکم و المواعظ، ص ۲۶۱
✔️رحمت خاص الهی بر فرد و گروهی نازل می شود که حد خود رابشناسند و از آن عبور نکرده و پا از گلیم خود فراتر ننهند.
✔️ من باید در منبر از قرآن و سنت و عترت ، از حلال و حرام ، از اخلاقیات و باورهای دینی بگویم ، وحد خود را بشناسم و وارد در مباحثی نشومکه تخصص لازم رادر آن ندارم.
✔️طرح مطالب دینی هم از طرف من طلبه باید در حد اطلاعاتم باشد و هرگز وارد در مراحل بالاتر که هنوز شایستگی آن را پیدا نکردهام نشوم.
✔️غیر روحانیونی که تحصیلات لازم دینی ندارند و صرفا با مطالعهٔ چند کتاب فارسی مجالس را اداره میکنند، پا را از گلیم خود فراتر گذاشته و حد خود را نمیشناسند.
✔️مداح محترمی که بدون توانایی علمی بر منبر وعظ مینشیند و قرآن و دعا تفسیر میکند و یا برای مردم در مسائل اجتماعی تعیین تکلیف میکند، رعایت مرزهای جایگاه خود را نکرده است.
🆔@andalibhamedani
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
گرچه خود زین العبادم افتخارم گشته این
شد بپا از قتل بابم خیمه و ارکان دین
نی فقط کرب و بلا خونین شد از خون خدا
تا ابد گسترده شد بزم عزا روی زمین
مهدی رضایی
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
گزارش_جلسه_اخلاق_گرایی_در_دعوت_حسینی.pdf
86.1K
📄اخلاق گرایی در #دعوت_حسینی
🆔@andalibhamedani
#هیئت//۷
از نگاه قرآن و عترت
ادب//۱
امیر المؤمنین علی علیه السلام:
«الْآدَابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ»
حکمت ۵ نهج البلاغه
✔️انتخاب روشهایی زیبا، عقلانی، عقلایی، انسانی و دینی در زمینهٔ ارتباط برقرار کردن با دیگران، در گفتار و در رفتار، در محیط خانه و خانواده، در محل کار و اداره و در جمعها و جمعیتها، #ادب (و جمع آن آداب) نام دارد که به تعبیر امیر المؤمنین (علیه السلام) بسان زیباییها، زینتها و زیورهایی همیشه نو و همواره تازه هستند که نتیجهٔ آن زیبایی زندگی انسانی است.
✔️حضور در هیئت، عرض ادب به ساحت مقدس معصوم است، و این حضور آدابی دارد، حضوری همراه با طهارت، وقار و رعایت تمام آنچه در حفظ حرمت هیئت لازم است.
✔️ اگر چه هیچگونه منعی برای هیچکس نسبت به حضور در مراسم اهل بیت ( علیهم السلام) نیست ولی رعایت هنجارهای حضور شرطی لازم است.
✔️هرگونه هنجار شکنی، همسانپنداری اینگونه مراسم با محافل معمولی، عدم رعایت احکام مسلم فقهی و بی توجهی به ارزشهای والای اخلاقی پذیرفتنی نیست.
🆔@andalibhamedani
9 (3).mp3
9.79M
✔️جلوههایی از تفسیر روایی
🎙استاد عندلیب همدانی
🌀جلسۀ نهم
#صبغة_الله 9
🆔@andalibhamedani
#هیئت
از نگاه قرآن و عترت //۸
#ادب/۲
امیرالمؤمنین علیه السلام:
«زِينتُكُم الأدبُ»
نهج السعادة ج ۲/ص۵۰
✔️زیبایی و زینت منبر حسینی به حفظ حرمت انسان ها با هر گرایش و سلیقه است و هرگونه توهین و تحقیر مخالف ادب خطابه است.
✔️استفاده از واژه های سخیف و یا تمسخر خلق و استهزاء دیگران و نیز جوسازی توسط واعظ یا ذاکر قطعا در همه جا خلاف ادب است به ویژه که محفل محفلی مذهبی باشد.
✔️متصدیان مجالس دینی باید نهایت احترام و ادب را نسبت به همهٔ حضار اعم از زن و مرد و کوچک و بزرگ داشته باشند.
✔️ یکی از مصادیق تعظیم شعائر و رعایت ادب محافل مذهبی سکوت و استماع و توجه به شأن والای هیئت است.
✔️بالخصوص در مجالس سرور آل الله ( علیهم السلام ) باید بیشتر مراقب بود که به نام جشن و سرور خلاف ادبی صورت نگیرد.
✔️روح و حقیقت این ادب ، اخلاص در نیت و کوشش در جلب رضایت معصومین ( علیهم السلام ) است.
✔️محافل دینی وقتی موفق هستند که عملا آموزگار اخلاق و ادب باشند.
✔️ روشن است عدم رعایت ادب در انجام مناسک دینی، آنها را از درون تهی و بی اثر می کند اگرچه ظواهر کار هم بسیار زیبا باشد.
✔️خطیب و مداحی که زبانش را کنترل نمی کند و عملکرد مؤدبانه ای ندارد و داخل یا بیرون از هیئت هتاکی و بی ادبی می کند نباید دم از مکارم الاخلاق و سیر و سلوک بزند.
🆔@andalibhamedani
10 (4).mp3
10.7M
✔️جلوههایی از تفسیر روایی
🎙استاد عندلیب همدانی
🌀جلسۀ دهم
#صبغة_الله 10
🆔@andalibhamedani
#هیئت
از نگاه قرآن و عترت //۹
هیئت و حکمت
﴿يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ﴾ بقره ۲۶۹
امام صادق ( علیه السلام ):
« إن الحكمة : المعرفة و التفقه في الدين، فمن فقه منكم فهو حكيم»
📚تفسیر عیاشی، ج ۱، ص ۱۵۱.
✔️«حکمت» در اندیشه به معنای متین، منطقی، محکم، استواری، عقلانی و برهانی بودن آن است.
«حکمت» در گفتار یعنی سخنی سراسر مستند به سندی گرانسنگ و سنجیده نه سخنی سست و سبک و همراه با سفسطه و خرافه پردازی و خیالبافی و لغو.
«حکمت» در رفتار یعنی عملی فاخر به فرمان فکر، فحص، پژوهش و با تاکید بر پردازش و پالایش و نه موضعی پوشالی و پلشت و پوک و لهو
✔️به تصریح قرآن کریم حکمت خیر کثیری است که آموزش آن وظیفهٔ پیامبران الهی است و امام صادق (علیه السلام) هم تجلی حکمت را در معرفت و تفقه در دین میداند.
✔️هیئتِ حکمت محور، هیئتی است که اساس آن بر افزایش معرفت و شناخت باشد، هیئتی که مدار آن بر سخنرانی حکیمانه باشد، هیئتی که هدفش آموزش اخلاق، ادب، حکمت و تعلیم آیین الهی باشد.
✔️خزعبلات خرافه گویان و خواب و خیال پردازان و نیز الگوگرفتن از اصحاب خانقاه و خرابات ربطی به هیئت حکمت محور ندارد.
✔️کانون و کمپانی و کارگاه کاسبان کذاب کجا، و جمع و جلسهٔ جویندگان زلال و زمزم حکمت کجا؟!
✔️حکمت در تعادل است و منافات با هرگونه غلو و تقصیر دارد.
🆔@andalibhamedani
11 (3).mp3
12.27M
✔️جلوههایی از تفسیر روایی
🎙استاد عندلیب همدانی
🌀جلسۀ یازدهم
#صبغة_الله 11
🆔@andalibhamedani
12 (4).mp3
14.91M
✔️جلوههایی از تفسیر روایی
🎙استاد عندلیب همدانی
🌀جلسۀ دوازدهم
#العروة_الوثقی
#ایمان 1
🆔@andalibhamedani