eitaa logo
استاد عندلیب همدانی
707 دنبال‌کننده
127 عکس
5 ویدیو
1.2هزار فایل
🔰این کانال توسط عده‌ای از شاگردان استاد به جهت اشتراک‌گذاری دروس ایشان راه اندازی شده است. ©️نقل‌مطالب‌ اختصاصی با ذکر منبع بلامانع است. 🌐سایت: andalibhamedani.ir ✅کانال تلگرام استاد: tlgrm.in/andalibhamedani 📳مدیر: @seyedhoseinmosavifard @moein313
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ جناب آقای مسعود عالی سلام علیکم برای بار دوم است که برای اثبات سخن خودتان مطلبی را به حکومت بی نظیر  حضرت مولی الموالی ( روحی فداه) نسبت می دهید. من در اینجا با مقصود شما از این گونه سخنان کاری ندارم ، اما شما را به امیرالمؤمنین ( سلام الله علیه ) سوگند می دهم دیگر هیچ‌ وقت و با هیچ توجیهی از این گونه مقایسات استفاده نکنید. طلبه ناچیز حوزه قم محمد عندلیب همدانی چهارشنبه  ۲۷ تیر ۱۴۰۳ 🆔@andalibhamedani
از نگاه قرآن و عترت //۶ حدخود را بشناسیم‌ رَحِمَ اَللَّهُ اِمْرَءً عَرَفَ قَدْرَهُ وَ لَمْ يَتَعَدَّ طَوْرَهُ امرالمؤمنین علیه السلام عیون الحکم و المواعظ، ص ۲۶۱ ✔️رحمت خاص الهی بر فرد و گروهی نازل می شود که حد خود رابشناسند و از آن عبور نکرده و پا از گلیم خود فراتر ننهند. ✔️ من باید در منبر از قرآن و سنت و عترت ، از حلال و حرام ، از اخلاقیات و باورهای دینی بگویم ، وحد خود را بشناسم و وارد در مباحثی نشوم‌که تخصص لازم رادر آن ندارم. ✔️طرح مطالب دینی هم از طرف من طلبه باید در حد اطلاعاتم باشد و هرگز وارد در مراحل بالاتر که هنوز شایستگی آن را پیدا نکرده‌ام نشوم. ✔️غیر روحانیونی که تحصیلات لازم دینی ندارند و صرفا با مطالعهٔ چند کتاب فارسی مجالس را اداره می‌کنند، پا را از گلیم خود فراتر گذاشته و حد خود را نمی‌شناسند. ✔️مداح محترمی که بدون توانایی علمی بر منبر وعظ می‌نشیند و قرآن و دعا تفسیر می‌کند و یا برای مردم در مسائل اجتماعی تعیین تکلیف می‌کند، رعایت مرزهای جایگاه خود را نکرده است. 🆔@andalibhamedani
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ گرچه خود زین العبادم افتخارم گشته این شد بپا از قتل بابم خیمه و ارکان دین نی فقط کرب و بلا خونین شد از خون خدا تا ابد گسترده شد بزم عزا روی زمین مهدی رضایی ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
1 (5).mp3
15.06M
💠اخلاق گرایی در 🎙استاد عندلیب همدانی 📽مشاهدۀ فایل تصویری جلسه 🆔@andalibhamedani
//۷ از نگاه قرآن و عترت ادب//۱ امیر المؤمنین علی علیه السلام:  «الْآدَابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ» حکمت ۵ نهج البلاغه ✔️انتخاب روش‌هایی زیبا، عقلانی، عقلایی، انسانی و دینی در زمینهٔ ارتباط برقرار کردن با دیگران، در گفتار و در رفتار، در محیط خانه و خانواده، در محل کار و اداره و در جمع‌ها و جمعیت‌ها، (و جمع آن آداب) نام دارد که به تعبیر امیر المؤمنین (علیه السلام) بسان زیبایی‌ها،  زینت‌ها و زیورهایی همیشه نو و همواره تازه هستند که نتیجهٔ آن زیبایی زندگی انسانی است. ✔️حضور در هیئت، عرض ادب به ساحت مقدس معصوم است، و این حضور آدابی دارد، حضوری همراه با طهارت، وقار و رعایت تمام آنچه در حفظ حرمت هیئت لازم است. ✔️ اگر چه هیچگونه منعی برای هیچکس نسبت به حضور در مراسم اهل بیت ( علیهم السلام) نیست ولی رعایت هنجارهای حضور  شرطی لازم است. ✔️هرگونه هنجار شکنی، همسان‌پنداری اینگونه مراسم با محافل معمولی، عدم رعایت احکام مسلم فقهی و بی توجهی به ارزش‌های والای اخلاقی پذیرفتنی نیست. 🆔@andalibhamedani
9 (3).mp3
9.79M
✔️جلوه‌هایی از تفسیر روایی 🎙استاد عندلیب همدانی 🌀جلسۀ نهم 9 🆔@andalibhamedani
از نگاه قرآن و عترت //۸ /۲ امیرالمؤمنین علیه السلام: «زِينتُكُم الأدبُ» نهج السعادة ج ۲/ص۵۰ ✔️زیبایی و زینت منبر حسینی به حفظ حرمت انسان ها با هر گرایش و سلیقه است و هرگونه توهین و تحقیر مخالف ادب خطابه است. ✔️استفاده از واژه های سخیف و یا تمسخر خلق و استهزاء دیگران و نیز جوسازی توسط واعظ یا ذاکر قطعا در همه جا خلاف ادب است به ویژه که محفل محفلی مذهبی باشد. ✔️متصدیان مجالس دینی باید نهایت احترام و ادب را نسبت به همهٔ حضار اعم از زن و مرد و کوچک و بزرگ داشته باشند. ✔️ یکی از مصادیق تعظیم شعائر و رعایت ادب محافل مذهبی سکوت و استماع و توجه به شأن والای هیئت است. ✔️بالخصوص در مجالس سرور آل الله ( علیهم السلام ) باید بیشتر مراقب بود که به نام جشن و سرور خلاف ادبی صورت نگیرد. ✔️روح و حقیقت این ادب ، اخلاص در نیت و کوشش در جلب رضایت معصومین ( علیهم السلام ) است. ✔️محافل دینی وقتی موفق هستند که عملا آموزگار اخلاق و ادب باشند. ✔️ روشن است عدم رعایت ادب در انجام مناسک دینی، آنها را از درون تهی و بی اثر می کند اگرچه ظواهر کار هم بسیار زیبا باشد. ✔️خطیب و مداحی که زبانش را کنترل نمی کند و عملکرد مؤدبانه ای ندارد و داخل یا بیرون از هیئت هتاکی و بی ادبی می کند نباید دم از مکارم الاخلاق و سیر و سلوک‌ بزند. 🆔@andalibhamedani
10 (4).mp3
10.7M
✔️جلوه‌هایی از تفسیر روایی 🎙استاد عندلیب همدانی 🌀جلسۀ دهم 10 🆔@andalibhamedani
از نگاه قرآن و عترت //۹ هیئت و حکمت ﴿يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ﴾ بقره ۲۶۹ امام صادق ( علیه السلام ): « إن الحكمة : المعرفة و التفقه في الدين، فمن فقه منكم فهو حكيم» 📚تفسیر عیاشی، ج ۱، ص ۱۵۱. ✔️«حکمت» در اندیشه به معنای متین، منطقی، محکم، استواری، عقلانی و برهانی بودن آن است. «حکمت» در گفتار یعنی سخنی سراسر مستند به سندی گرانسنگ و سنجیده نه سخنی سست و سبک و همراه با سفسطه و خرافه پردازی و خیالبافی و لغو. «حکمت» در رفتار یعنی عملی فاخر به فرمان فکر، فحص، پژوهش و با تاکید بر پردازش و پالایش و نه موضعی پوشالی و پلشت و پوک و لهو ✔️به تصریح قرآن کریم حکمت خیر کثیری است که آموزش آن وظیفهٔ پیامبران الهی است و‌ امام صادق (علیه السلام) هم تجلی حکمت را در معرفت و‌ تفقه در دین می‌داند. ✔️هیئتِ حکمت محور، هیئتی است که اساس آن بر افزایش معرفت و شناخت باشد، هیئتی که مدار آن بر سخنرانی حکیمانه باشد، هیئتی که هدفش آموزش اخلاق، ادب، حکمت و تعلیم آیین الهی باشد. ✔️خزعبلات خرافه گویان و خواب و خیال پردازان و نیز الگوگرفتن از اصحاب خانقاه و خرابات ربطی به هیئت حکمت محور ندارد. ✔️کانون و کمپانی و کارگاه کاسبان کذاب کجا، و جمع و جلسهٔ جویندگان زلال و زمزم حکمت کجا؟! ✔️حکمت در تعادل است و منافات با هرگونه غلو و تقصیر دارد. 🆔@andalibhamedani
11 (3).mp3
12.27M
✔️جلوه‌هایی از تفسیر روایی 🎙استاد عندلیب همدانی 🌀جلسۀ یازدهم 11 🆔@andalibhamedani
12 (4).mp3
14.91M
✔️جلوه‌هایی از تفسیر روایی 🎙استاد عندلیب همدانی 🌀جلسۀ دوازدهم 1 🆔@andalibhamedani
13 (4).mp3
8.88M
✔️جلوه‌هایی از تفسیر روایی 🎙استاد عندلیب همدانی 🌀جلسۀ سیزدهم 2 🆔@andalibhamedani
از نگاه قرآن و عترت //۱۰ هیئت تجلی گاه محبت و مودت «قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ» ۲۳/شوری فرمان به محبت و مودت از سه بعد قابل بررسی است: ✔️ ۱/حقیقت دستور به محبت به پیامبر اکرم و‌ اهل بیت بزرگوار او‌، دستور به شناخت زیبایی‌های والای الهی-انسانی آنهاست، زیبایی‌هایی که فطرت و سرشت هر انسانی جذب آنها می‌شود و به آن‌ها عشق می‌ورزد. ✔️۲/دستور به محبت فقط برای تحقق حالتی درونی نیست بلکه باید این عشق درونی را بارز و آشکار کرد و یکی از مصادیق تعظیم شعائر همین ابراز محبت‌ها در سرور و حزن آل الله (علیهم السلام) است. ✔️۳/محبت درونی داشتن و ابراز آن باید خود را در گفتار و رفتار عاشق نشان دهد، عاشق حقیقی سخنی و عملی انجام نمی‌دهد که محبوب را رنجیده کند، او به دنبال خشنودی محبوب خویش است و از هر چه او بیزار باشد عاشق هم بیزار است. ◾️بنیان هیئت یعنی جلب رضایت خوبترین خوبان عالم. ◾️بنیان هیئت یعنی ابراز محبت قلبی، و اعلام پایبندی عملی به مکتب اهل بیت (علیهم السلام). ✅ آیا جلب رضایت صادقین (علیهم السلام) با دروغگویی و دورویی ممکن است؟‼️ ✅ آیا خشنودی نور محض با تاریکی گناه و بداخلاقی و بی‌ادبی میسر است ؟‼️ 🔸آری اجر رسالت ابراز مودت است به گونه‌ای که در مسیر خشنودی پیامبر بزرگوار (صلی الله علیه و آله و سلم) باشد. 🔹تا محور اصلی و اساسی هیئت ، وعظ و خطابهٔ حکیمانه نباشد، این هدف زیبا محقق نمی‌شود. 🆔@andalibhamedani
1_12749600788.pdf
1.65M
📄مجموعه تقریرات درس خارج فقه التعامل استاد آیت الله عندلیب همدانی 🔰قاعدۀنفی سبیل (مجموع 55 جلسه) ✍️به قلم فاضل محترم و مکرم جناب آقای مرتضی حسنی با سپاس و تشکر از ایشان 🆔@andalibhamedani|گروه نظرات
از نگاه قرآن و عترت //۱۱ هیئت و دعوت «ادعُ إِلىٰ سَبيلِ رَبِّكَ بِالحِكمَةِ وَالمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ وَجادِلهُم بِالَّتي هِيَ أَحسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبيلِهِ وَهُوَ أَعلَمُ بِالمُهتَدينَ»نحل /۱۲۵ ✅واژهٔ دعوت جامع‌ترین و رساترین واژه‌ای است که حقیقت نبوت را ترسیم می‌کند.رسول رحمت با رعایت صداقت و امانت، دعوت به راه رهایی و رستگاری، دعوت به سوی سعادت و کوی کرامت و دعوت به مدینهٔ حکمت و عدالت‌ می‌کند. سه عنصر حکمت، موعظهٔ زیبا و زیباترین شیوهٔ گفتگو پایه‌ها و ارکان این دعوت زیبا هستند. مسیر مبارک محافل مذهبی نیز ادامهٔ همان مسیر است و هدف از تشکیل آنها هم دعوت خلق با زیباترین شیوه به سوی زیباترین زیبایی‌هاست. متصدیان مجالس، منبریان و‌ مداحان، در گفتار و رفتار دعوت کنندهٔ مردم به اخلاق و ادب و حقائق دینی هستند. ما هیئتیان باید به این روایت نورانی صحیحة السند توجه کنیم که امام صادق (علیه السلام) فرمود: «كُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِالْخَيْرِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ لِيَرَوْا مِنْكُمُ الِاجْتِهَادَ وَ الصِّدْقَ وَ الْوَرَعَ»[کافی ج ۲/ ص۱۰۵] بر ماست بیش و پیش از هر وعظ و خطابه‌ای مردم را با غيرزبان به طرف زیبایی دعوت كنيم. مردم باید در عمل، جدیت و جهاد مخلصانه و صادقانهٔ ما را مشاهده کنند. نکند ما مخاطب به این سخن الهی شویم که فرمود: «يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفۡعَلُونَ». «كَبُرَ مَقۡتًا عِندَ ٱللَّهِ أَن تَقُولُواْ مَا لَا تَفۡعَلُونَ». صف /۲ و ۳ در نزد خداوند بسیار ناپسند است که من سخن زیبایی را بگویم و به آن عمل نکنم و یا دعوت به سوی زیبایی‌ها کنم درحالی که خودم پایبند به آن نباشم. ✅ خطیب و یا ذاکری که به خیال خودش برای گرم شدن مجلس به دروغ‌های شاخدار روی می‌آورد بدون تردید، دعوت کنندهٔ خلق به سوی خالق نیست. 🆔@andalibhamedani
عزاخانه حضرت ام البنین(س) 🎤 با سخنرانی: فقیه عالیقدر حضرت آیت الله عندلیب همدانی (دامت برکاته) ⬛️ ⬛️ پایگاه اطلاع رسانی هیئت های همدان اطلاع رسانی  مجالس  مذهبی  همدان 👇👇👇👇👇👇👇👇 @etelaresanihamedan
14 (4).mp3
11.68M
✔️جلوه‌هایی از تفسیر روایی 🎙استاد عندلیب همدانی 🌀جلسۀ چهاردهم 3 🆔@andalibhamedani
1 (6).mp3
16.19M
🎙سخنرانی استاد عندلیب همدانی ✔️به مناسبت ایام شهادت سید الساجدین امام زین العابدین (علیه السلام) ◾️جلسهٔ اول 🆔@andalibhamedani
از نگاه قرآن و عترت//۱۲ زیانکارترین‼️ «قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُمْ بِالأخْسَرِینَ أَعْمَالا - الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَهُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعًا» کهف ۱۰۴-۱۰۳ ✔️در این دو آیه سخن از زیانکارترین انسان‌هاست، گروهی که تمام کوشش های آنها به هدر می رود و در عین چنین می پندارند که کارهای آنها زیباست. ✅ آیا متصدیان هیئتی که به آنها بارها تذکر داده شده که منبری یا مداح آنها شایستگی لازم این منصب والا را ندارد اما باز اصرار بر دعوت از آنان دارند و در عین حال موضع زشت خود را توجیه کرده و زیبا می‌پندارند مصداق این دو آیه نیستند؟‼️ ✅ چه زیانی بالاتر از اینکه من به اسم هیئت و هدایت زحمت بکشم اما نتیجهٔ کارم به جز زشتی و ضلالت نباشد؟‼️ 🆔@andalibhamedani
هدایت شده از علمای همدان
🏴مراسم شهادت حضرت زین العابدین امام سجاد(علیه السلام) 🎙سخنران : آیت الله استاد عندلیب همدانی 👤مداح : حجت الاسلام صریحی 🕙زمان : روز چهارشنبه، ساعت ۱۰ صبح 🕌مکان : حوزه علمیه همدان ✍کانال 🆔 @OlamayeHamedan
4_5854820596667389616.mp3
16.85M
🎙سخنرانی استاد عندلیب همدانی ✔️به مناسبت ایام شهادت سید الساجدین امام زین العابدین (علیه السلام) ◾️جلسهٔ دوم 🆔@andalibhamedani
4_5859519471277838668.mp3
14.58M
🎙سخنرانی استاد عندلیب همدانی ✔️به مناسبت ایام شهادت سید الساجدین امام زین العابدین (علیه السلام) ◾️جلسهٔ سوم 🆔@andalibhamedani
4_5859469250225248082.mp3
13.77M
🎙سخنرانی استاد عندلیب همدانی ✔️به مناسبت ایام شهادت سید الساجدین امام زین العابدین (علیه السلام) ◾️جلسهٔ چهارم 🆔@andalibhamedani
از نگاه قرآن و عترت۱۳ تلبیس ابلیس «أَفَمَنْ زُیِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَنًا فَإِنَّ اللَّهَ یُضِلُّ مَنْ یَشَاءُ وَیَهْدِی مَنْ یَشَاءُ فَلا تَذْهَبْ نَفْسُکَ عَلَیْهِمْ حَسَرَاتٍ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ بِمَا یَصْنَعُونَ» ۸/فاطر ✅ در نوبت پیشین سخن قرآن کریم در بارهٔ زیانکاری زشت کرداران زیبا پندار را نقل کردیم. این توهم زیبایی ترفندی شیطانی است که برای فریب انسان زشت ترین ها را زیبا جلوه می دهد و‌ در نتیجه من رفتار و گفتار ناپسندیدهٔ خود را زیبا می بینم و به سمت آن جذب و جلب می شوم و حتی حاضر به تغییر روش و رویهٔ خود نیستم. ✔️مهمترین کمینگاه شیطان ، در انجام کارهای خدایی است ، او وقتی نتواند مانع تشکیل و حضور من در هیئت ، سوگ و سرور در حزن و شادمانی اهل بیت (علیهم السلام ) و در اقامهٔ شعائر مذهبی شود ، سعی درایجاد ریا و عجب و خودنمایی و....در وجود من می کند البته به صورتی که من همهٔ این زشتی ها را زیبا ببینم و حتی برای آنها توجیه شرعی هم درست کنم. ✅ استفاده از صوت  و لحن لهوی ، سروده و سخن سخیف به بهانهٔ جذب جوان و  جلب مخاطب از نمونه های تزیین ، تدلیس و تلبیس ابلیسی است. «الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا» ✔️ جعل حدیث ،خواندن روضه های دروغین و درآمیختن درست و نادرست توسط  مداحان و خطیبان خاطی و یا غالی ، برخواسته از شرور شیطانی و هوای نفسانی است. «أَفَمَنْ زُیِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَنًا فَإِنَّ اللَّهَ یُضِلُّ مَنْ یَشَاءُ وَیَهْدِی مَنْ یَشَاءُ فَلا تَذْهَبْ نَفْسُکَ عَلَیْهِمْ حَسَرَاتٍ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ بِمَا یَصْنَعُونَ» 🆔@andalibhamedani