سلام علیکم
1️⃣ مرحوم آیت الله آخوند همدانی می فرماید همهٔ احکام محکوم لاضرر هستند ﴿یعنی در صورت ضرر عمده ترک می شوند مثل روزه یا تبدیل می شوند مثل وضوکه به تیمم تبدیل می شود﴾ولی خود لاضرر محکوم ادلهٔ زیارت حسینی است﴿ یعنی ولواحتمال ضرر هم می دهی زیارت را انجام بده و سراغ لاضرر نرو در حالی که حج با احتمال عقلایی ضرر عمده از عهده ساقط است﴾
پس این حرف از قبل هم مطرح بوده منتها با این بیان کاملا فنی که آن فقیه بزرگگفتند.
منتها باید توجه کرد که :
✅اولا/ این مطلب در همهٔ زمان ها ودر همهٔ موارد نیست بلکه مربوط به زمانی است که دشمن بخواهد تمام آثار حسینی را از بین ببردحتی قبر او را آب ببندد وخراب کند ، در اینجا جهاد ما رفتن به زیارت است ولو خسارت و ضرر هم ببینیم چوندر جهاد خسارت و ضربه دیدن طبیعی است و ادلهٔ لاضرر جاری نیست چون منافع بالاتری هست.
ولی الان که آن حالت اضطراری نیست اگر خوف ضرر عمده داشتم حق ندارم کربلا بروم (به دلیل حرمت اضرار به بدن)
✅ثانیا/ در مثل بیماری کرونا علاوه بر اینکه خوف از ابتلاء خودم به بیماری مانع رفتنم می شود ، مهمتر اینکه اگر احتمال عقلایی دادم که دیگران را بیمار کنم ، این که قطعا و قطعا حرام است و طبیعتا سفر این چنینی را حرام می کند ، ( اگر احتمال سرایت بالا باشد )
2️⃣ اصل معجزه امری قطعی و حتمی و یقینی است و هیچ تردیدی در آن نیست ولی :
✅اولا/ به صورت موردی است و نه همیشگی ،شما مشاهده می کنید که هزاران بیمار به زیارت ثامن الحجج ( علیه السلام) برای استشفاء می روند اما فقط برخی نتیجه می گیرند،چون بنای خلقت الهی بر خرق عادت همیشگی نیست بله به صورت موردی گاهی حکمت الهی اقتضای خرق عادت دارد، پس اینکه در اعتاب مقدسه، همیشه و همهٔ زائران و بلا استثناء دچار بیماری مسری نمی شوند نه دلیل عقلی دارد و نه مقتضای حکمت الهی در باب معجزه اینچنین است.
✅ثانیا/اثبات معجزه چه آنچه از روایات استفاده می شود وچه در این زمان ادعای وقوعش می شود باید یقینی باشد و ما قطع کنیمکه صحیح است و جعلی نیست و نیز تأثیر خیال و جوسازی نیست ....
محمد عندلیب همدانی
🆔@andalibhamedani
🔳 غم_نامه۹
📌 عمود_آهنین
گرز آهنین که به آن عمود می گویند سلاح سنگین و سختی است که سر را متلاشی می کند
پس از جدا شدن دست راست و چپ ، عمودی بر فرق قمر بنی هاشم زده شد و آنگاه بود که برادر را صدا کرد ، و حسین ( علیه السلام) خود را با عجله بالین بدن برادرش رساند و دید سر و پیشانی شکسته و دست ها بریده و بدن پر از جراحت است ﴿ وقف علیه منحنیا﴾امام با قامت خمیده و گریان در کنار بدن ماند تا او به شهادت رسید.
این یک بار که دشمن از عمود استفاده کرد ، مورد دیگر وقتی بود که تنها شهیدهٔ کربلا «ام وهب» همسر عبدالله،بن عمیر کلبی بر بالین بدن همسر نشسته بود، ناگاه غلام شمر به دستور او عمودی بر فرق بانو زد و او را به شهادت رساند
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
🎙صوت درس خارج فقه التعامل 🔰قاعدۀ تقیه(جمع بندی مباحث سال گذشته) 🔰جلسۀ 222 #️⃣#فقه_التعامل_1398_1399
223 (2).mp3
3.87M
🎙صوت درس خارج فقه التعامل
🔰قاعدۀ تقیه(جمع بندی مباحث سال گذشته)
🔰جلسۀ 223
#️⃣#فقه_التعامل_1398_1399
🆔@andalibhamedani
فقه جلسه 223-26 مرداد 1400.docx
59.5K
📄تقریر درس خارج فقه التعامل
🔰قاعدۀ تقیه(جمع بندی مباحث سال گذشته)
🔰جلسۀ 223
#️⃣#فقه_التعامل_1398_1399
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
🎙صوت درس خارج اصول 🔰انسداد(تتمه بحث سال گذشته) 🔰جلسۀ 222 #️⃣#خارج_اصول_1398_1399 🆔@andalibhamedani
223.mp3
5.15M
🎙صوت درس خارج اصول
🔰انسداد(تتمه بحث سال گذشته)
🔰جلسۀ 223
#️⃣#خارج_اصول_1398_1399
🆔@andalibhamedani
اصول جلسه 223- 26مرداد1400.docx
51.7K
📄تقریر درس خارج اصول
🔰انسداد(تتمه بحث سال گذشته)
🔰جلسۀ 223
#️⃣#خارج_اصول_1398_1399
🆔@andalibhamedani
#غم_نامه۱۰
#اوج_مظلومیت
◼️ظاهرا دو بار بدن مطهر حسین( علیه السلام) پایمال سم اسبان شده است:
▪️یکی لحظاتی پیش از شهادت که لشکر دشمن از جمله اسب سواران او را احاطه کرده بودند، و در آن حال ضربات شمشیر بود که بر بدنش وارد می شد، چنانکه در زیارت ناحیه آمده است:
«فَهَوَیْتَ إِلَى الاَْرْضِ جَریحاً ، تَطَؤُك َ الْخُیُولُ بِحَوافِرِها، وَ تَعْلُوكَ الطُّغاةُ بِبَواتِرِها»
▪️و بار دوم بعد از شهادت امام بود که به نقل مقاتل و به دستورعمرسعد(لعنة الله علیه) اسب سواران بر بدن امام تاختند و استخوان های آن را کوبیده وخرد کردند.
«فَداسُوا الحُسَينَ عليه السلام بِحَوافِرِ خَيلِهِم ، حَتّى رَضّوا ظَهرَهُ وصَدرَهُ»
🆔@andalibhamedani
📌بسمه تعالی
برادران دانشمند و اساتید ارجمند
مرقومه آقایان زیارت شد ،آنچه لازم است پس از حذف تعارفات معروض بدارد :سالیانی است که جلسات توسل درحوزه ها تقریبا متروک است، و یا گرمی خود را از دست داده ، طلاب گذشته رضوان الله علیهم علاوه از آن که در حجر ه ها توسلاتی داشتند ، روزهای پنجشنبه و ایام وفیات ائمه با استفاده از فراغت مجلس بزرگتری با صفا گرد هم تشکیل ، و یکی از طلاب با بضاعت اندک بانی آن بود ، و همگان عهد خود را با ائمه اطهار تجدید می نمودند ، هفته دیگر نوبت بانی دیگری می شد ، و هکذا الی آخرسال .
محفلی که به نام آل محمد ( علیهم السلام ) شالوده آن ریخته شود مذاکره معارف و اخلاق و..در آن نورانیت دیگری دارد . خلاصه مصدع نشوم چنان که برادران امضا کننده مصمم باشند این گونه مجلسی را هر کدام در یک هفته از سال متصدی شوند ، و خداوند هم هزینه ناچیز آن راحتما تأمین می نماید ، یعنی فقط نام آن مجلس روضه و توسل به خامس آل عبا باشد_ بنده نیز خدمتگزار خواهم بود ، و با سر در آن بزم شرکت می کنم تا نگویند فلانی عاشق بی پاست ، وگرنه معذورم
کثر الله امثالکم و ادام الله ظلکم
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
🎙صوت درس خارج فقه التعامل 🔰قاعدۀ تقیه(جمع بندی مباحث سال گذشته) 🔰جلسۀ 223 #️⃣#فقه_التعامل_1398_1399
224.mp3
5.45M
🎙صوت درس خارج فقه التعامل
🔰قاعدۀ تقیه(جمع بندی مباحث سال گذشته)
🔰جلسۀ 224
#️⃣#فقه_التعامل_1398_1399
🆔@andalibhamedani
فقه جلسه 224-30 مرداد 1400.docx
61.1K
📄تقریر درس خارج فقه التعامل
🔰قاعدۀ تقیه(جمع بندی مباحث سال گذشته)
🔰جلسۀ 224
#️⃣#فقه_التعامل_1398_1399
🆔@andalibhamedani
استاد عندلیب همدانی
🎙صوت درس خارج اصول 🔰انسداد(تتمه بحث سال گذشته) 🔰جلسۀ 223 #️⃣#خارج_اصول_1398_1399 🆔@andalibhamedani
224 (2).mp3
5.08M
🎙صوت درس خارج اصول
🔰انسداد(تتمه بحث سال گذشته)
🔰جلسۀ 224
#️⃣#خارج_اصول_1398_1399
🆔@andalibhamedani
اصول جلسه 224- 30مرداد1400.docx
51.5K
📄تقریر درس خارج اصول
🔰انسداد(تتمه بحث سال گذشته)
🔰جلسۀ 224
#️⃣#خارج_اصول_1398_1399
🆔@andalibhamedani
📌 معنای_یک_بیت
🔳 محتشم_کاشانی
یکی از دوستان بزرگوار در یکی از گروه های مجازی از معنای این بیت محتشم پرسیدند :
«آن سر که بود بر دوش نبی مدام»
«یک نیزه اش ز دوش مخالف جدا ببین»
✅ پاسخ حقیر (با اضافات):
جناب محتشم در این بیت و پیش از آن خطابش به حضرت صدیقهٔ طاهره ( سلام الله علیها) است و از جمله گوید:
«سرهای سروران همه بر نیزه ها ببین».
حال می گوید : آن سری که تو خود مشاهده کرده بودی بر دوش نبی آرامش می گرفت ، حال ببین همان سر را چگونه بر نیزه زده اند و نیزه دار هم آن را به اندازه یکنیزه بالاتر از دوش خود گرفته است، کنایه از اینکه سری که این مقدار روی نیزه بالا گرفته شده بسیار تکان می خورد و آرامش ندارد.
« یک نیزه اش ز دوش مخالف جدا ببین»
بله گفته اند که در بعضی از نسخه های دیوان محتشم مصرع دوم اینگونه است :
« بر نیزه اش ز دوش مخالف جدا ببین»
البته اگر شعر اینطور باشد اگرچه معنا صاف و روشن است ولی دیگر آن نکتهٔ فوق را در بر ندارد.
این را هم اضافه کنم بعید نیست نیزه داری که سر امام را بلند کرده آن را بسیار بالا بگیرد تا از دیگر سرها جدا باشد.
محمد عندلیب همدانی
🆔@andalibhamedani
📌 پاسخ به یک شبهه دربارۀ سوگواری حسینی
اخیرا شخصی با توجه به روایات ناهیه از جزع بر میت و فتاوای فقهاءدر این باره، این نهی را به سوگواری حسینی هم سرایت داده است!
متن پاسخ من به این سخن 👇
✅ بسمه تعالی
1️⃣ این روایات را همان بزرگانی نقل کرده اند که روایات مربوط به عزاداری سیدالشهداء علیه السلام را هم نقل کرده اند و نیز این فتاوا را همانها مطرح کرده اند که سوگواری حسینی را نه تنها مجاز بلکهمستحب مؤکد دانسته اندو هیچ چیز پنهان نبوده و نیست.
2️⃣ یکی از کارهای جاهلیت ، نیاحة بوده که گروهی مخصوصا بانوان جمع می شدند و با صوت(( غنایی)) و همراه با(( ناسپاسی وکفران)) و ((تعریف و تمجید دروغین از میت)) و (( گریبان چاک کردن)) و در یک کلام (( جزع)) اشعاری می خواندند و نوحه سرایی داشتند. این مجموعه کارها در اسلام ممنوع شد ، و به جای آن دستور داده شددر فقدان میت سوگواری متعادل و غیر مشتمل بر حرام داشته باشند، و هرگز هیچروایتی و هیچ فقیهی اصل اظهار سوگواری در مرگ عزیزان را حرام نکرده بلکه آنچه حرام است این امور پیرامونی است که در جاهلیت مرسوم بوده است.
3️⃣ در مورد عزاداری برای معصومین ( علیهمالسلام) به ویژه حضرت سید الشهداء (علیه السلام) فوق
حد تواتر روایت داریم و همهٔ فقها فتوا به استحباب داده اند، چرا نویسنده محترم یکطرفه مسئله را دیده و این همه سفارش به اقامهٔ شعائر حسینی را ندیده است. چرا ایشانحدود پنجاه عنوان برای عزاداری حسینی را که در روایات آمده نادیده می گیرد؟
چرا روایت صحیحة السند که می گوید هر گونه اظهار ((جزع )) در مصیبت های دنیوی ناپسند است مگر در مصیبت حسین ( علیه السلام) را نمی بیند؟
4️⃣ نوحه سرایی و جزع جاهلی برای میت معمولی کجا و جزع و گریه شیعه در این مصیبت بی نظیر کجا؟ گریهٔ عجز و شکایت کجا و سوگواری عاشقانه در سوگ زیباترین ها کجا؟ عزاداری مطلوب و ممدوح نشان مقاومت است نه علامت تسلیم در برابر ستمکاران.
5️⃣ اگر امام شهید ( علیه السلام) خانواده اش را از بی صبری بر حذر می دارد؛ منظورش گریه هایی از سنخ عزاداری جاهلیت و سوگ عاجزانه است نه سوگ عاشقانه و الا طبق منابع معتبر خود امام روز عاشورا در برابر مصائب سنگین گریه های شدیدی داشت ، و اساسا بر طبق روایات شیعه و اهل سنت ، پیامبران الهی مخصوصا خاتم الانبیاء ( صلی الله علیه و آله) و امیر المومنین و فاطمه زهرا و امام مجتبی ( علیهم السلام) پیش از حادثهٔ کربلا خبر از وقوع آن داده اند و سوگواری کرده اند وامامان بعد هم این سیره را داشته اند که در کتاب های معتبر آمده است.
6️⃣ ظلم به اهل بیت ظلم با اثر زودگذر دنیوی نیست ظلم به انسانیت و ستم به همهبشر است و اثرش جاودانه پس سوگ ما هم جاودانه است.
محمد عندلیب همدانی
محرم ۱۴۴۳
🆔@andalibhamedani
انا لله و انا الیه راجعون
▪️عالم ربانی و نویسندهٔ توانا، مرحوم محمد رضا حکیمی به دیار باقی شتافت.
▪️در آن هنگام که هنوز دو جلد از «الحیاة» منتشر شده بود، استاد ( قدس سره) آن را شبها بعد از نماز تدریس میکردند و من هم افتخار حضور در آن جلسات و شاگردی آن بزرگوار را داشتم.
رضوان الله علیه
محمد عندلیب همدانی
🆔@andalibhamedani
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
«وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَانًا ۖ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهًا وَوَضَعَتْهُ كُرْهًا ۖ وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرًا»
۱۵ احقاف
مادرم:
پیوسته در هوای تو چشمم به جستجوست
هر لحظه با خیال تو جانم به گفتگوست
ای سینه داشته سپر هر بلای من
اکنون بکن شفاعت من با خدای من
امروز هستیم به امید دعای تست
فردا کلید باغ بهشتم رضای توست
این راز آنحدیث که نقل از پیمبر است
جنت نهاده زیر قدم های مادر است
(شهریار)
هفتم شهریور۱۴۰۰ برابر است با دومین سالگرد مادر عزیزم.
رَبَّنَا اغْفِرْ لِی وَلِوَالِدَیَّ وَلِلْمُؤْمِنِینَ یَوْمَ یَقُومُ الْحِسَابُ
محمد عندلیب همدانی
🆔@andalibhamedani
هَذا الّذي تَعرِفُ البَطْحاءُ وَطْأتَهُ
وَالبَيْتُ يعْرِفُهُ وَالحِلُّ وَالحَرَمُ
هذا ابنُ خَيرِ عِبادِ الله كُلّهِمُ
هذا التّقيّ النّقيّ الطّاهِرُ العَلَمُ
هذا ابنُ فاطمَةٍ إنْ كُنْتَ جاهِلَهُ
بِجَدّهِ أنْبِيَاءُ الله قَدْ خُتِمُوا
آن کس است این که مکه و بطحا
زمزم و بو قبیس و خیف و منی
حرم و حل و بیت و رکن حطیم
ناودان و مقام ابراهیم
مروه مسعی صفا حجر عرفات
طیبة کوفه کربلا و فرات
هر یک آمد به قدر او عارف
بر علو مقام او واقف
قرةالعین سید الشهداست
غنچه شاخ دوحه زهراست
▪️مرحوم والد(آیت الله حسین عندلیب همدانی) با توجه به شواهدی احتمال می دادند یک بار فرزدق اصل این اشعار را برای امام شهید (علیه السلام) سروده و بعد آن را برای سید الساجدین (علیه السلام) تکمیل کرده است.
🆔@andalibhamedani
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
«وَبَشِّرِ الصَّابرِینَ الَّذینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ»
با چشمانی اشکبار و با دلی غمگین خبر ناگوار درگذشت خادم پیر و مخلص آستان اهل بیت (علیهم السلام)سرپرست هیئت محترم زینبیه کربلایی تقی غضنفری را دریافت کردم .
در طول سالهای متمادی که در هیئت زینبیه منبر می رفتم ، شاهد اشک های روان او و خلوص نیت او در ادارهٔ هیئت بودم .
جوانان عزیز هیئتی ما باید امثال او را اسوه و الگوی خود قرار دهند.
او که یک عمر افتخار نوکری کفیلة السجاد ( علیه السلام), حضرت زینب ( سلام الله علیها) را داشت در روز شهادت امام سجاد جان به جان آفرین تسلیم کرد.
من این ضایعه را به خانواده مکرم و فرزندان اهل بیتی او ، هیئت محترم زینبیه ، هيئت های حسینی همدان و همهٔ وابستگان سببی و نسبی و دوستان و آشنایان آن مرحوم صمیمانه تسلیت عرض می کنم.
رِضوانُ الله علیه و أسأل الله له الرحمة والمغفرة
حوزه علمیه قم
محمد عندلیب همدانی
🆔@andalibhamedani
بسمه تعالی
⚫️الإمامُ الصّادقُ عليه السلام: إذا ماتَ المؤمنُ الفَقيهُ ثلِمَ في الإسلامِ ثُلمَةٌ لا يَسُدُّها شيءٌ.
▪️ضایعهٔ بسیار دردناک رحلت عالم ربانی و فقیه متقی جناب آیت الله کاهانی ( قدس سره) را به محضر حضرت مولانا الحجة (ارواحنا فداه) و مراجع بزرگوار تقلید و اساتید و طلاب حوزههای علمیه و بازماندگان آن عزیز تسلیت عرض میکنم.
▪️و نیز برخود لازم میدانم بالاخص به محضر مبارک مرجع بزرگ شیعه حضرت شیخنا الاستاد وحید خراسانی (دامت برکاته) که یکی از بهترین شاگردان و مقررین دروس خود را از دست دادهاند متواضعانه عرض تسلیت داشته باشم.
▪️اللهم انا لا نعلم منه الا خیرا
▪️خداوندا به حرمت قرآن و عترت، شر این بلای فراگیر کرونا را از جامعه بشریت کوتاه بفرما.
اول صفر ۱۴۴۳
محمد عندلیب همدانی
🆔@andalibhamedani
📢مجموعه تقریرات دروس خارج استاد عندلیب همدانی در سال تحصیلی 1399-1400 👇👇👇