✡ آیا سیلباریهای اخیر عمدی است؟
🎯 جمعبندی
🌐 با تکیه بر ملاحظات بالا دو نکتهی قابل تأمل وجود دارد:
1⃣ میپذیریم که احتمال اتفاقی بودن این بارشها هم وجود دارد (لااقل به احتمال 1 به 160 هزار میلیارد)، اما احتمال عقلانی افزونتری برای #دستکاری_اقلیمی توسط دشمن وجود دارد. حداقل انتظار این است که نهادهای مرتبط بررسی جدی این امر را در دستور کار قرار دهند.
2⃣ پیش از این نیز در این زمینه به نهادهای صیانتی و درگاههای دفاعی کشور عزیزمان هشدار داده بودیم. [برای نمونه پروندههای «جنگ جهانی غذا» ( goo.gl/afWGSP ) و «ایران؛ ایری؛ راکفلر» ( goo.gl/Bx5FYe ) را ببینید] چه بپذیریم که سیلباریهای اخیر میتواند عمدی باشد یا نه، نکتهی مهم این است که عرصهی جنگ مدتهاست از #جنگ_سخت به حوزهی اقتصادی کشیده شده است و جنگ دهههای آینده، در حوزههایی مانند #نبرد_اقلیمی، #نبرد_ژنتیکی و «“نبرد نرم و نیمهسخت در حوزههای متنوع سیاسی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی” مبتنی بر “هوش مصنوعی” و “علوم شناختی”» در حال تطوّر و تغییر است.
👈 به این ترتیب لازم به نظر میرسد مهمترین نهادهای صیانتی ایران عزیز، مانند سپاه پاسداران، ارتش جمهوری اسلامی، سازمان پدافند غیرعامل، وزارت اطلاعات، شورایعالی امنیت ملی و سایر درگاههای راهبردی دفاعی کشور، این حوزههای نبرد را جدیتر بگیرند و بر قلّههای دانش در این حوزهها حرکت کنند. البته چنین رویکردی در این نهادها دیده میشود، اما ناکافی و هنوز در ابتدای راه است.
📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/ciM6KV
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📝 امروز 24 رجب بود. بنابرقولی در اين روز در سال 7 ه.ق. در جنگ خیبر، مرحب یهودی بهدست امیرالمومنین عليهالسلام به درک واصل شد و قلعه خیبر بهدست آن حضرت فتح گرديد. به همین مناسبت مطالبی از دو مقالهی منتخب سایت در اینباره بازنشر میشود. / با ما همراه باشید.
✡ غزوه خیبر
1⃣ این غزوه در محرّم سال هفتم هجری اتفاق افتاد. ساکنان #خیبر قریب بیست هزار نفر بودند که در میان آنها، پهلوانان و مردان دلیر و جنگاور قرار داشتند. علت این درگیری آن بود که #یهودیان_خیبر تمام قبایل عرب را تشویق کرده و با کمک مالی، آنان را برای در هم کوبیدن حکومت اسلامی گردآورده و زمینهی #جنگ_احزاب را فراهم کرده بودند.
2⃣ رسولخدا (ص) پس از بازگشت از «حدیبیه» و مدتی اقامت در مدینه، رهسپار «خیبر» شد. پرچم را به حضرت علی (ع) سپرد و با سپاه خویش تا وادی «رجیع» پیش رفت و میان اهل «خیبر» و قبیله «غطفان» و «فزاره» فرود آمد که این قبیله را از کمک دادن به اهالی «خیبر» باز دارد. قبیله «غطفان» میخواست با کمک و پشتیبانی خویش، یهودیان را همراهی کند؛ زیرا آنان متحد و همپیمان «خیبر» بودند؛ اما با این تدبیر پیامبر، توفیق نیافتند و یهودیان تنها ماندند.
3⃣ رسولخدا (ص) هنگامیکه نزدیک «خیبر» رسید، توقف نمود و فرمود: پروردگارا! خیر این قریه و خیر اهلش را و خیر آنچه را در آن است از تو میخواهیم و از شرّ این قریه و شرّ اهلش و شرّ آنچه در آن است به تو پناه میبریم. سپس فرمود: به نام خدا، پیش روید!
4⃣ قلعههای «ناعم»، «قموص»، «صعب بن معاذ»، «نطاة»، «شق»، «نزار»، «کتیبه»، «ابی»، «وطیح» و «سلالم» یکی از پس از دیگری به دست مسلمان فتح گردید. در این دو قلعه اخیر بود که یکصد زره و چهارصد شتر و هزار نیزه و پانصد کمان عربی به دست مسلمانان افتاد.
5⃣ کار فتح یکی از قلعههای «خیبر»، که ریاست آن را #مرحب، یکی از پهلوانان نامی عهدهدار بود، دشوار شد و بیش از ده روز طول کشید. رسولخدا (ص) ابتدا دو نفر از مهاجران و مردی از انصار یا به ترتیب، ابوبکر و عمر را برای فتح آن فرستاد، اما فتح قلعه صورت نگرفت. این وضعیت پیامبر اعظم (ص) و سرداران اسلام را بهشدت ناراحت کرده بود.
6⃣ سرانجام، رسولخدا (ص) افسران و سربازان اسلام را فراخواند و در جمع آنان، جملهای تاریخی فرمود: فردا همین رایت را به مردی خواهم داد که خدا و رسولش را دوست دارد و خدا و رسولش هم او را دوست دارند. خدا به دست وی فتح را به سرانجام خواهد رساند؛ مردی که به دشمن حمله برد و هرگز پشت به دشمن نکرده و فرار نکرده است. وقتی رسولخدا (ص) این جمله را گفت، همهی اصحاب آرزو میکردند آن شخص او باشد.
7⃣ فردای آن روز، رسولخدا (ص) حضرت علی (ع) را خواست و فرمود: این رایت را بگیر و پیش برو تا خدا تو را پیروز گرداند! حضرت علی (ع) پرچم را گرفت و قلعه را فتح نمود. امام علی (ع) در این جنگ، شجاعت بینظیری از خود نشان داد. ابورافع میگوید: من در کنار امام بودم که سپرش افتاد. ایشان درِ قلعه را برداشت و به عنوان سپر استفاده کرد و تا پایان جنگ، در دستش بود. ابورافع میگوید: پس از جنگ، من و هفت نفر دیگر هرچند کوشیدیم نتوانستیم که آنرا از جا بلند کنیم.
8⃣ رسولخدا (ص) پس از فتح قلعههای «خیبر»، یهودیان باقی مانده را محاصره کرد و سرانجام، آنان تسلیم شدند و پیشنهاد کردند که در سرزمین «خیبر» سکنا گزینند، اراضی و نخلهایشان در اختیارشان بمانند و تنها نیمی از درآمد را به مسلمانان بدهند. رسولخدا (ص) پیشنهادشان را پذیرفت. مسلمانان آنقدر به این قرارداد معتقد و پایبند بودند که اگر چیزی میخواستند بگیرند، برای آن پول پرداخت میکردند.
9⃣ #فدک یکی از مراکز یهودیان بود و در نزدیکی «خیبر» قرار داشت. پیامبر اعظم (ص) کسانی را فرستاد که آنان را به اسلام دعوت نمایند و چون اهل «فدک» از ماجرای «خیبر» خبر یافتند، از رسولخدا (ص) خواستند تا با آنان نیز به همان صورت رفتار کند. رسولخدا (ص) پذیرفت و چون «فدک» بدون جنگ در اختیار پیامبر اعظم (ص) قرار گرفت، خالصه رسولخدا (ص) گردید. پیامبر گرامی (ص) نیز «فدک» را به دخترش حضرت فاطمه زهرا (س) بخشید.
✍ نویسنده: احمد سعادت
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 goo.gl/cNAxyW
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ خیبر، قلعهای شکست ناپذیر
1⃣ پس از شکست #یهود در مدینه، چهارمین خاکریز یهود، علیه پیامبر (ص) وارد نبرد شد. یهود در #خیبر به تجمع نیرو پرداخت و خیبر را که در شمال مدینه قرار داشت، به پایگاهی برای توطئه و حرکتهای نظامی علیه پیامبر (ص) مبدل ساخت. #یهودیان_خیبر، شمال مدینه را ناامن ساخته و مانع گسترش اسلام در آن مناطق بودند.
2⃣ پس از شکست بنیقریظه، یهودیان خیبر و قبایل همپیمان آنان، با اطمینان به نیرو و امکانات خود، به ویژه قلعهی شکستناپذیر خیبر، نقشهای برای حمله به مدینه طرح ریزی کردند.
3⃣ مسلمانان دریافته بودند که جز با قطع ریشهی فساد، #توطئههای_یهود پایان نخواهد یافت. پس از صلح حدیبیه و آسوده شدن خاطر مسلمین از جبهه شرک، سپاه مسلمانان به فرمان پیامبر (ص) از مدینه به سوی خیبر رهسپار شد.
4⃣ عملیات خیبر در آغاز محرّم سال هفتم هجرت بود. عملیات نظامی در ماههای حرام از نظر اسلام ممنوع، اما دفاع جایز است. حرکت پیامبر (ص) در ماه محرم، یعنی ماه ممنوعیتِ هجوم، از #دفاعی بودنِ حرکت حکایت دارد؛ در حالی که تاریخ، حرکت پیامبر (ص) را هجوم معرفی میکند!
5⃣ خیبر دارای دژهای مستحکم و امکانات نظامی فراوانی بود و به پشتوانهی همین امکانات، یهودیان گمان به شکست پیامبر (ص) داشتند و کمترین چیزی را که انتظار میکشیدند، تضعیف و کندسازی حرکت اسلام بود.
6⃣ یاران پیامبر (ص) یک یک دژها را فتح کردند و گاه برای گشودن یک قلعه، روزها جنگیدند. با رسیدن مسلمانان به آخرین قلعه، به نام نزار، عملیات متوقف شد. این قلعه در قلّهی کوه بود و دیوار بلندی داشت که در زیر آن خندقی کنده شده بود و عبور از آن ناممکن مینمود.
7⃣ پس از تلاش فراوان و نافرجام مسلمانان برای دستیابی به قلعه، پیامبر (ص) پرچم نبرد را به دست علی بن ابیطالب (ع) سپرد و آن حضرت پیروزی را برای مسلمانان به ارمغان آورد. او درِ قلعه را با دستان پرتوان خویش کند و آن را سپر قرار داد و بر روی خندق انداخت تا رزمندگان از آن عبور کنند.
✍ نویسنده: حجةالاسلام مهدی طائب
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 goo.gl/vNiZRZ
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ غزوه خیبر
1⃣ این غزوه در محرّم سال هفتم هجری اتفاق افتاد. ساکنان #خیبر قریب بیست هزار نفر بودند که در میان آنها، پهلوانان و مردان دلیر و جنگاور قرار داشتند. علت این درگیری آن بود که #یهودیان_خیبر تمام قبایل عرب را تشویق کرده و با کمک مالی، آنان را برای در هم کوبیدن حکومت اسلامی گردآورده و زمینهی #جنگ_احزاب را فراهم کرده بودند.
2⃣ رسولخدا (ص) پس از بازگشت از «حدیبیه» و مدتی اقامت در مدینه، رهسپار «خیبر» شد. پرچم را به حضرت علی (ع) سپرد و با سپاه خویش تا وادی «رجیع» پیش رفت و میان اهل «خیبر» و قبیله «غطفان» و «فزاره» فرود آمد که این قبیله را از کمک دادن به اهالی «خیبر» باز دارد. قبیله «غطفان» میخواست با کمک و پشتیبانی خویش، یهودیان را همراهی کند؛ زیرا آنان متحد و همپیمان «خیبر» بودند؛ اما با این تدبیر پیامبر، توفیق نیافتند و یهودیان تنها ماندند.
3⃣ رسولخدا (ص) هنگامیکه نزدیک «خیبر» رسید، توقف نمود و فرمود: پروردگارا! خیر این قریه و خیر اهلش را و خیر آنچه را در آن است از تو میخواهیم و از شرّ این قریه و شرّ اهلش و شرّ آنچه در آن است به تو پناه میبریم. سپس فرمود: به نام خدا، پیش روید!
4⃣ قلعههای «ناعم»، «قموص»، «صعب بن معاذ»، «نطاة»، «شق»، «نزار»، «کتیبه»، «ابی»، «وطیح» و «سلالم» یکی از پس از دیگری به دست مسلمان فتح گردید. در این دو قلعه اخیر بود که یکصد زره و چهارصد شتر و هزار نیزه و پانصد کمان عربی به دست مسلمانان افتاد.
5⃣ کار فتح یکی از قلعههای «خیبر»، که ریاست آن را #مرحب، یکی از پهلوانان نامی عهدهدار بود، دشوار شد و بیش از ده روز طول کشید. رسولخدا (ص) ابتدا دو نفر از مهاجران و مردی از انصار یا به ترتیب، ابوبکر و عمر را برای فتح آن فرستاد، اما فتح قلعه صورت نگرفت. این وضعیت پیامبر اعظم (ص) و سرداران اسلام را بهشدت ناراحت کرده بود.
6⃣ سرانجام، رسولخدا (ص) افسران و سربازان اسلام را فراخواند و در جمع آنان، جملهای تاریخی فرمود: فردا همین رایت را به مردی خواهم داد که خدا و رسولش را دوست دارد و خدا و رسولش هم او را دوست دارند. خدا به دست وی فتح را به سرانجام خواهد رساند؛ مردی که به دشمن حمله برد و هرگز پشت به دشمن نکرده و فرار نکرده است. وقتی رسولخدا (ص) این جمله را گفت، همهی اصحاب آرزو میکردند آن شخص او باشد.
7⃣ فردای آن روز، رسولخدا (ص) حضرت علی (ع) را خواست و فرمود: این رایت را بگیر و پیش برو تا خدا تو را پیروز گرداند! حضرت علی (ع) پرچم را گرفت و قلعه را فتح نمود. امام علی (ع) در این جنگ، شجاعت بینظیری از خود نشان داد. ابورافع میگوید: من در کنار امام بودم که سپرش افتاد. ایشان درِ قلعه را برداشت و به عنوان سپر استفاده کرد و تا پایان جنگ، در دستش بود. ابورافع میگوید: پس از جنگ، من و هفت نفر دیگر هرچند کوشیدیم نتوانستیم که آنرا از جا بلند کنیم.
8⃣ رسولخدا (ص) پس از فتح قلعههای «خیبر»، یهودیان باقی مانده را محاصره کرد و سرانجام، آنان تسلیم شدند و پیشنهاد کردند که در سرزمین «خیبر» سکنا گزینند، اراضی و نخلهایشان در اختیارشان بمانند و تنها نیمی از درآمد را به مسلمانان بدهند. رسولخدا (ص) پیشنهادشان را پذیرفت. مسلمانان آنقدر به این قرارداد معتقد و پایبند بودند که اگر چیزی میخواستند بگیرند، برای آن پول پرداخت میکردند.
9⃣ #فدک یکی از مراکز یهودیان بود و در نزدیکی «خیبر» قرار داشت. پیامبر اعظم (ص) کسانی را فرستاد که آنان را به اسلام دعوت نمایند و چون اهل «فدک» از ماجرای «خیبر» خبر یافتند، از رسولخدا (ص) خواستند تا با آنان نیز به همان صورت رفتار کند. رسولخدا (ص) پذیرفت و چون «فدک» بدون جنگ در اختیار پیامبر اعظم (ص) قرار گرفت، خالصه رسولخدا (ص) گردید. پیامبر گرامی (ص) نیز «فدک» را به دخترش حضرت فاطمه زهرا (س) بخشید.
✍ نویسنده: احمد سعادت
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 goo.gl/cNAxyW
✡ خیبر، قلعهای شکست ناپذیر
1⃣ پس از شکست #یهود در مدینه، چهارمین خاکریز یهود، علیه پیامبر (ص) وارد نبرد شد. یهود در #خیبر به تجمع نیرو پرداخت و خیبر را که در شمال مدینه قرار داشت، به پایگاهی برای توطئه و حرکتهای نظامی علیه پیامبر (ص) مبدل ساخت. #یهودیان_خیبر، شمال مدینه را ناامن ساخته و مانع گسترش اسلام در آن مناطق بودند.
2⃣ پس از شکست بنیقریظه، یهودیان خیبر و قبایل همپیمان آنان، با اطمینان به نیرو و امکانات خود، به ویژه قلعهی شکستناپذیر خیبر، نقشهای برای حمله به مدینه طرح ریزی کردند.
3⃣ مسلمانان دریافته بودند که جز با قطع ریشهی فساد، #توطئههای_یهود پایان نخواهد یافت. پس از صلح حدیبیه و آسوده شدن خاطر مسلمین از جبهه شرک، سپاه مسلمانان به فرمان پیامبر (ص) از مدینه به سوی خیبر رهسپار شد.
4⃣ عملیات خیبر در آغاز محرّم سال هفتم هجرت بود. عملیات نظامی در ماههای حرام از نظر اسلام ممنوع، اما دفاع جایز است. حرکت پیامبر (ص) در ماه محرم، یعنی ماه ممنوعیتِ هجوم، از #دفاعی بودنِ حرکت حکایت دارد؛ در حالی که تاریخ، حرکت پیامبر (ص) را هجوم معرفی میکند!
5⃣ خیبر دارای دژهای مستحکم و امکانات نظامی فراوانی بود و به پشتوانهی همین امکانات، یهودیان گمان به شکست پیامبر (ص) داشتند و کمترین چیزی را که انتظار میکشیدند، تضعیف و کندسازی حرکت اسلام بود.
6⃣ یاران پیامبر (ص) یک یک دژها را فتح کردند و گاه برای گشودن یک قلعه، روزها جنگیدند. با رسیدن مسلمانان به آخرین قلعه، به نام نزار، عملیات متوقف شد. این قلعه در قلّهی کوه بود و دیوار بلندی داشت که در زیر آن خندقی کنده شده بود و عبور از آن ناممکن مینمود.
7⃣ پس از تلاش فراوان و نافرجام مسلمانان برای دستیابی به قلعه، پیامبر (ص) پرچم نبرد را به دست علی بن ابیطالب (ع) سپرد و آن حضرت پیروزی را برای مسلمانان به ارمغان آورد. او درِ قلعه را با دستان پرتوان خویش کند و آن را سپر قرار داد و بر روی خندق انداخت تا رزمندگان از آن عبور کنند.
✍ نویسنده: حجةالاسلام مهدی طائب
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 goo.gl/vNiZRZ
🎯 امام کاظم (ع) و یهود امت مسلمان! (1)
1⃣ عدهاى از اصحاب #امام_کاظم علیهالسلام بعد از ایشان، امامت امام رضا علیهالسلام را نپذیرفتند! انگیزهی آنان از این رفتار #دنیاطلبى بود. اینان بهخاطر وکالتى که از امام کاظم علیهالسلام داشتند، اموال زیادى نزدشان جمع شده بود، لذا به #طمع آن اموال، امام بعدى را برنتابیدند. رفتار اینان باعث پدیدار شدن مذهب انحرافى #واقفیه شد.
2⃣ #على_بن_ابىحمزه_بطائنى یکى از سران این فرقه است. دربارهی وى گفته میشود: کذّابٌ و ملعونٌ. همچنین در مورد وى از امام کاظم علیهالسلام اینگونه روایت شده است:
👈 یا علی أنت و أصحابک أشباه الحمیر (رجال کشى، ص404) : ای على (على بن ابیحمزه) تو و یارانت همانند الاغ هستید!
3⃣ علت اینکه امام کاظم علیهالسلام اینگونه على بن ابیحمزه را نکوهش مىکند چیست؟ آیا امام به وى فحش مىدهد که امثال تو مانند الاغ مىباشید؟!! دامن اهلبیت از این رذائل پاک است.
4⃣ این نکوهش، فحش نیست، بلكه بیان حقیقت است. این سخن بازشناسىِ روحیهی پلید اینگونه افراد است که بر زبان عترت جارى مىشود.
5⃣ نظیر این سخن را قرآن در مورد #یهودیان عنود دارد. در مورد آنان مىفرماید: یهودیان که وحى الهى (توارت) بر آنان ارزانى شد، لیکن وحى را برنتابیدند و برابر وحى ایستادند و به تحریف وحى الهى پرداختند! اینان همانند الاغى مىمانند که بارش کتاب باشد:
👈 مثَلُ الَّذِینَ حُمِّلُوا التَّوْراةَ ثُمَّ لَمْ یحْمِلُوها کمَثَلِ الْحِمارِ یحْمِلُ أَسْفاراً. (جمعه : 5)
✍ نویسنده: حبیبالله احمدی
📖 متن مقاله بههمراه مستندات:
👉 goo.gl/TJc1pQ
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🎯 امام کاظم (ع) و یهود امت مسلمان! (2)
✡ یهود از چه روحیهای برخوردار است؟
1⃣ #یهود بسیار عنود و لجوج و منکر واقعیات است. خداى سبحان بیشترین پیامبران را بهسوى قوم بنىاسرائیل و یهود بسیج نمود تا شاید به راه خدا بازگردند؛ لیکن آنان وحى را به حقیقت برنتابیدند و انکار کردند و تمرّد نمودند و با وحى به چالش برخاستند.
2⃣ #یهودیان قومى دنیاطلب مىباشند و بهخاطر #دنیاطلبى حقایق را انکار مىنماید. در مورد دنیاطلبى یهود قرآن مىفرماید: حریصترین مردم به دنیا یهود مىباشند، هر کدام از آنان دوست دارد هزار سال عمر کند:
👈 وَ لَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النّاسِ عَلى حَیاةٍ وَ مِنَ الَّذِینَ أَشْرَکوا یوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ یعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ. (بقره : 96)
3⃣ همین دنیاطلبى باعث #طغیان_یهود بر دیگران است. و همین #دنیامحورى باعث شده که آنان خویش را #قوم_برتر و #قوم_برگزیده پندارند.
✍ نویسنده: حبیبالله احمدی
📖 متن مقاله بههمراه مستندات:
👉 goo.gl/TJc1pQ
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🎯 امام کاظم (ع) و یهود امت مسلمان! (4)
1⃣ از جانب دیگر قرآن #قوم_یهود را لجوج و عنود و چالشگرِ حق و قاتل پیامبران معرفى مىکند و آنان را در صف بتپرستان قرار مىدهد:
👈 لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الْیهُودَ وَ الَّذِینَ أَشْرَکوا. (مائده : 82)
🔹 دشمنترین افراد نسبت به مؤمنان، یهود و مشرکان مىباشند.
👈 وَ یقْتُلُونَ النَّبِیینَ بِغَیرِ حَقٍّ. (بقره : 61)
🔹 آنان پیامبران را به ناحق مىکشند.
2⃣ لجاجت و جهل و نادانى و #پیامبرکشى، از صفات بارز یهود است. در واقع این سخنان نکوهش این قوم است نه #برترى_نژادى آنان، که پندار یهود قرار گرفته و دستآویزى براى هجوم بر اقوام و ملیّتهای دیگر شده است.
3⃣ قوم یهود خود را برتر از دیگران مىپندارد و این نکته را (برانگیخته شدن پیامبران زیاد از بین آنان) دلیل بر فضیلت و برترى خود دانستهاند. در صورتى که این نکته خود موجب نکوهش آنان است که چون ملّتى عنود و لجوج در برابر حق بودند، پیامبرانِ زیادی براى هدایت آنان مبعوث شدند. در حالیکه اگر همانند امت اسلامى حقباور و حق محور بودند، یک پیامبر براى آنان کفایت مىنمود.
4⃣ اینک #امام_کاظم علیهالسلام على بن ابىحمزه و همراهانش را اینگونه نکوهش مىکند؛ زیرا همانند #یهود که تورات را برنتابیدند، اینان نیز عترت را نپذیرفتند و بهخاطر دنیاطلبى، همانند یهود، در برابر عترت ایستادند و #مذهبتراشى کردند.
5⃣ #دنیاطلبى آنان را مقابل حق قرار داد و به موضعگیرى در برابر عترت وادار نمود؛ همانند #یهودیانِ دنیاطلب. امام همام هم تعبیری اینگونه (اشباه حمیر) همانند تعبیر قرآن از یهود نموده است.
✍ نویسنده: حبیبالله احمدی
📖 متن مقاله بههمراه مستندات:
👉 goo.gl/TJc1pQ
🎯 امام کاظم (ع) و یهود امت مسلمان! (3)
✡ برترى قوم یهود!
1⃣ #یهود خود را برترین مىپندارد. حتى برخى از آنان کلام وحى مانند: وَ هُوَ فَضَّلَکمْ عَلَى الْعالَمِینَ (اعراف : 140) را دلیل بر این برترى خود مىپندارند! لیکن معناى این آیه به هیچوجه #برترى_یهود نیست، بلکه برترى قوم موسى علیهالسلام در زمان خودش است. و نجات آنان از گرفتارىهاى فرعون که هیچ قومى به مانند آنان گرفتار نشده بود. خدا آنان را برترى داد، یعنى آنان را از چنگال فرعون نجات عنایت فرمود؛ نه اینکه برترى نسبت به همگان باشد. برترى آنان، یعنى بازگرداندن به وطن و نجات از قوم فرعون.
2⃣ اما ارزانی داشتنِ وحى آسمانى و معارف الهى و برانگیخته شدن پیامبرانِ بسیار از این قوم نیز دلیلی بر برترى آنان نمىباشد، بلکه چه بسا نشانِ نکوهش آنان است. زیرا که آنان بسیار قوم نادان و ضعیف الفکرى بودند. به تعبیر برخى مفسّران این بیان قرآن دلیل بر #ضعف_فکرى قوم یهود [در امور اُخروی] است. (المیزان، ج9، ص235) آنان از دیگران از فکر و فرهنگ ضعیفترى برخوردارند.
3⃣ گواه بر این ادعا این نکته است: هنگامى که موسى علیهالسلام آنان را از دریا به اعجاز عبور داد! آنگاه که به خشکى رسیدند و بتپرستان را دیدند، به موسى علیهالسلام گفتند: براى ما هم همانند اینها خدایی بیاور: اِجْعَلْ لَنَا إِلَهًا کمَا لَهُمْ آلِهَةٌ. در همینجا قرآن این قوم را به جهل و نادانى نکوهش نمود: قالَ إِنَّکمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ. (اعراف : 138)
✍ نویسنده: حبیبالله احمدی
📖 متن مقاله بههمراه مستندات:
👉 goo.gl/TJc1pQ
✡ بررسی ابعاد جنگ بیولوژیک (1)
1⃣ در طی قرون گذشته، بسیاری از مردم (بیش از پانصدمیلیون نفر) بهعلت بیماریهای عفونی مردهاند. در بسیاری از جنگها (بهویژه در جنگجهانی دوم) این مرگها بهعلت انتشار عوامل بیماریزا یا سمّی بودهاند.
2⃣ اکنون این ترس وجود دارد که بسیاری از بیماریهای منجر به مرگ، توسط عوامل طبیعیِ دستکاری شده و تغییریافته، تحت عنوان #سلاح_بیولوژیک بهوجود بیایند. این #جنگ_بیولوژیک در عصر حاضر با وجود معاهدهای پیرامون سلاحهای بیولوژیک همچنان ادامه دارد.
3⃣ این معاهده در سال 1975 تنظیم شد. این قرارداد (که بر اساس ممنوعیت اختراع، تولید، گسترش و ذخیره سلاحهای بیولوژیک و همچنین از بین بردن آنها بوده) بهعنوان معاهده «سلاحهای بیولوژیک و سمّی» شناخته شده و نتیجه تلاشهای طولانی جامعه بینالملل برای تکمیل پروتکل 1925 ژنو بوده است. همچنین، نخستین معاهده خلع سلاح چندجانبه برای ممنوعیت یک دستهی کلی از سلاحها تلقی میشود.
4⃣ نخستین گزارش استفاده از سلاحهای بیولوژیک، استفاده رومیان از حیوانات مرده برای آلودهسازی ذخایر آبی دشمن بوده؛ که تأثیری دوگانه در کاهش تعداد افراد دشمن و کاهش روحیه جنگجویان داشته است.
5⃣ در مثالی دیگر، مغولان، با منجنیق اجساد مبتلا به طاعون را بهسوی جزیره کریمه پرتاب میکردند. برخی از مورخان بر این باورند که این رویداد، علت شیوع طاعون در اروپا در قرون وُسطا بود، که 25 میلیون کشته داد.
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 yon.ir/NchrG
✡ بررسی ابعاد جنگ بیولوژیک (2)
1⃣ برای شناسایی #سلاحهای_بیولوژیک و دفاع در برابر آن، باید از سه زاویه به آن نگاه شود؛ یا به بیان بهتر میتوان سلاحهای بیولوژیک را با سه رویکردِ منشأ، هدف و ابزار دستهبندی کرد؛ یعنی یک حمله بیولوژیک با توجه به عواملی از جمله:
🔸الف. از چه عامل بیولوژیکی استفاده میکند (منشأ)
🔸ب. چهطور انتشار پیدا میکند (ابزار انتقال)
🔸ج. چهچیزی را مورد حمله قرار میدهد (هدف)
👈 در شکلهای مختلف ممکن است رخ دهد.
2⃣ حال، شاید این سؤال مطرح شود که #جنگ_زیستی یا #جنگ_بیولوژیک چیست؟! استفاده از عوامل بیولوژیکی از قبیل باکتریها، ویروسها، قارچها و سموم حاصل از موجودات زنده برای کشتن و یا ناتوان ساختن هدف مورد نظر.
3⃣ عوامل بیولوژیک، میتوانند همانند سلاحهای نظامی بسیار مؤثر باشند. از همین جهت است که با شیوههای روانی، از جمله القای ترس، سردرگمی و عدم اطمینان در زندگی روزمره احساس خطر بهوجود آوردهاند. استفاده از عوامل بیولوژیک، میتواند آشکار و پنهان باشد. همچنین آنها از سلاحهای متعارف دیگر بهدلیل چندین خصوصیت منحصر بهفرد، متفاوت هستند. زیرا:
🔸از ارگانیسمهای بیماریزا ساخته شدهاند، که میتوانند تولیدمثل و تکثیر داشته و منجر به بیماری و مرگ در میزبانهای زیادی شوند.
🔸ساعتها یا روزها طول میکشد تا علائم و نشانههای آن، در فرد مبتلا آشکار شود.
🔸سلاحهای بیولوژیک برای تولید، نسبتاً ارزان هستند.
🔸انتشار و پخش، کلید کاربردی مؤثر در سلاحهای بیولوژیکی است.
📖 متن کامل مقاله بههمراه مستندات:
👉 yon.ir/NchrG