eitaa logo
شناخت تفکرات صهیونیسم،andeeyshkade
187 دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
3.7هزار ویدیو
86 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم ویل یومئذ للمکذبین، فیعذبه الله العذاب الاکبر (بصیرت، اندیشه، وتحلیل،، چالشهای.پیش رو)
مشاهده در ایتا
دانلود
✡ غزوه خیبر 1⃣ این غزوه در محرّم سال هفتم هجری اتفاق افتاد. ساکنان قریب بیست هزار نفر بودند که در میان آنها، پهلوانان و مردان دلیر و جنگاور قرار داشتند. علت این درگیری آن بود که تمام قبایل عرب را تشویق کرده و با کمک مالی، آنان را برای در هم کوبیدن حکومت اسلامی گردآورده و زمینه‌ی را فراهم کرده بودند. 2⃣ رسول‌خدا (ص) پس از بازگشت از «حدیبیه» و مدتی اقامت در مدینه، رهسپار «خیبر» شد. پرچم را به حضرت علی (ع) سپرد و با سپاه خویش تا وادی «رجیع» پیش رفت و میان اهل «خیبر» و قبیله «غطفان» و «فزاره» فرود آمد که این قبیله را از کمک دادن به اهالی «خیبر» باز دارد. قبیله «غطفان» می‌خواست با کمک و پشتیبانی خویش، یهودیان را همراهی کند؛ زیرا آنان متحد و هم‌پیمان «خیبر» بودند؛ اما با این تدبیر پیامبر، توفیق نیافتند و یهودیان تنها ماندند. 3⃣ رسول‌خدا (ص) هنگامی‌که نزدیک «خیبر» رسید، توقف نمود و فرمود: پروردگارا! خیر این قریه و خیر اهلش را و خیر آنچه را در آن است از تو می‌خواهیم و از شرّ این قریه و شرّ اهلش و شرّ آنچه در آن است به تو پناه می‌بریم. سپس فرمود: به نام خدا، پیش روید! 4⃣ قلعه‌های «ناعم»، «قموص»، «صعب بن معاذ»، «نطاة»، «شق»، «نزار»، «کتیبه»، «ابی»، «وطیح» و «سلالم» یکی از پس از دیگری به دست مسلمان فتح گردید. در این دو قلعه اخیر بود که یکصد زره و چهارصد شتر و هزار نیزه و پانصد کمان عربی به دست مسلمانان افتاد. 5⃣ کار فتح یکی از قلعه‌های «خیبر»، که ریاست آن را ، یکی از پهلوانان نامی عهده‌دار بود، دشوار شد و بیش از ده روز طول کشید. رسول‌خدا (ص) ابتدا دو نفر از مهاجران و مردی از انصار یا به ترتیب، ابوبکر و عمر را برای فتح آن فرستاد، اما فتح قلعه صورت نگرفت. این وضعیت پیامبر اعظم (ص) و سرداران اسلام را به‌شدت ناراحت کرده بود. 6⃣ سرانجام، رسول‌خدا (ص) افسران و سربازان اسلام را فراخواند و در جمع آنان، جمله‌ای تاریخی فرمود: فردا همین رایت را به مردی خواهم داد که خدا و رسولش را دوست دارد و خدا و رسولش هم او را دوست دارند. خدا به دست وی فتح را به سرانجام خواهد رساند؛ مردی که به دشمن حمله برد و هرگز پشت به دشمن نکرده و فرار نکرده است. وقتی رسول‌خدا (ص) این جمله را گفت، همه‌ی اصحاب آرزو می‌کردند آن شخص او باشد. 7⃣ فردای آن روز، رسول‌خدا (ص) حضرت علی (ع) را خواست و فرمود: این رایت را بگیر و پیش برو تا خدا تو را پیروز گرداند! حضرت علی (ع) پرچم را گرفت و قلعه را فتح نمود. امام علی (ع) در این جنگ، شجاعت بی‌نظیری از خود نشان داد. ابورافع می‌گوید: من در کنار امام بودم که سپرش افتاد. ایشان درِ قلعه را برداشت و به عنوان سپر استفاده کرد و تا پایان جنگ، در دستش بود. ابورافع می‌گوید: پس از جنگ، من و هفت نفر دیگر هرچند کوشیدیم نتوانستیم که آن‌را از جا بلند کنیم. 8⃣ رسول‌خدا (ص) پس از فتح قلعه‌های «خیبر»، یهودیان باقی مانده را محاصره کرد و سرانجام، آنان تسلیم شدند و پیشنهاد کردند که در سرزمین «خیبر» سکنا گزینند، اراضی و نخل‌هایشان در اختیارشان بمانند و تنها نیمی از درآمد را به مسلمانان بدهند. رسول‌خدا (ص) پیشنهادشان را پذیرفت. مسلمانان آن‌قدر به این قرارداد معتقد و پایبند بودند که اگر چیزی می‌خواستند بگیرند، برای آن پول پرداخت می‌کردند. 9⃣ یکی از مراکز یهودیان بود و در نزدیکی «خیبر» قرار داشت. پیامبر اعظم (ص) کسانی را فرستاد که آنان را به اسلام دعوت نمایند و چون اهل «فدک» از ماجرای «خیبر» خبر یافتند، از رسول‌خدا (ص) خواستند تا با آنان نیز به همان صورت رفتار کند. رسول‌خدا (ص) پذیرفت و چون «فدک» بدون جنگ در اختیار پیامبر اعظم (ص) قرار گرفت، خالصه رسول‌خدا (ص) گردید. پیامبر گرامی (ص) نیز «فدک» را به دخترش حضرت فاطمه زهرا (س) بخشید. ✍ نویسنده: احمد سعادت 📖 متن کامل مقاله به‌همراه مستندات: 👉 goo.gl/cNAxyW ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ خیبر، قلعه‌ای شکست ناپذیر 1⃣ پس از شکست در مدینه، چهارمین خاکریز یهود، علیه پیامبر (ص) وارد نبرد شد. یهود در به تجمع نیرو پرداخت و خیبر را که در شمال مدینه قرار داشت، به پایگاهی برای توطئه و حرکت‌های نظامی علیه پیامبر (ص) مبدل ساخت. ، شمال مدینه را ناامن ساخته و مانع گسترش اسلام در آن مناطق بودند. 2⃣ پس از شکست بنی‌قریظه، یهودیان خیبر و قبایل هم‌پیمان آنان، با اطمینان به نیرو و امکانات خود، به ویژه قلعه‌ی شکست‌ناپذیر خیبر، نقشه‌ای برای حمله به مدینه طرح ریزی کردند. 3⃣ مسلمانان دریافته بودند که جز با قطع ریشه‌ی فساد، پایان نخواهد یافت. پس از صلح حدیبیه و آسوده شدن خاطر مسلمین از جبهه شرک، سپاه مسلمانان به فرمان پیامبر (ص) از مدینه به سوی خیبر رهسپار شد. 4⃣ عملیات خیبر در آغاز محرّم سال هفتم هجرت بود. عملیات نظامی در ماه‌های حرام از نظر اسلام ممنوع، اما دفاع جایز است. حرکت پیامبر (ص) در ماه محرم، یعنی ماه ممنوعیتِ هجوم، از بودنِ حرکت حکایت دارد؛ در حالی که تاریخ، حرکت پیامبر (ص) را هجوم معرفی می‌کند! 5⃣ خیبر دارای دژهای مستحکم و امکانات نظامی فراوانی بود و به پشتوانه‌ی همین امکانات، یهودیان گمان به شکست پیامبر (ص) داشتند و کمترین چیزی را که انتظار می‌کشیدند، تضعیف و کندسازی حرکت اسلام بود. 6⃣ یاران پیامبر (ص) یک یک دژها را فتح کردند و گاه برای گشودن یک قلعه، روزها جنگیدند. با رسیدن مسلمانان به آخرین قلعه، به نام نزار، عملیات متوقف شد. این قلعه در قلّه‌ی کوه بود و دیوار بلندی داشت که در زیر آن خندقی کنده شده بود و عبور از آن ناممکن می‌نمود. 7⃣ پس از تلاش فراوان و نافرجام مسلمانان برای دستیابی به قلعه، پیامبر (ص) پرچم نبرد را به دست علی بن ابی‌طالب (ع) سپرد و آن حضرت پیروزی را برای مسلمانان به ارمغان آورد. او درِ قلعه را با دستان پرتوان خویش کند و آن را سپر قرار داد و بر روی خندق انداخت تا رزمندگان از آن عبور کنند. ✍ نویسنده: حجةالاسلام مهدی طائب 📖 متن کامل مقاله به‌همراه مستندات: 👉 goo.gl/vNiZRZ ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ غزوه خیبر 1⃣ این غزوه در محرّم سال هفتم هجری اتفاق افتاد. ساکنان قریب بیست هزار نفر بودند که در میان آنها، پهلوانان و مردان دلیر و جنگاور قرار داشتند. علت این درگیری آن بود که تمام قبایل عرب را تشویق کرده و با کمک مالی، آنان را برای در هم کوبیدن حکومت اسلامی گردآورده و زمینه‌ی را فراهم کرده بودند. 2⃣ رسول‌خدا (ص) پس از بازگشت از «حدیبیه» و مدتی اقامت در مدینه، رهسپار «خیبر» شد. پرچم را به حضرت علی (ع) سپرد و با سپاه خویش تا وادی «رجیع» پیش رفت و میان اهل «خیبر» و قبیله «غطفان» و «فزاره» فرود آمد که این قبیله را از کمک دادن به اهالی «خیبر» باز دارد. قبیله «غطفان» می‌خواست با کمک و پشتیبانی خویش، یهودیان را همراهی کند؛ زیرا آنان متحد و هم‌پیمان «خیبر» بودند؛ اما با این تدبیر پیامبر، توفیق نیافتند و یهودیان تنها ماندند. 3⃣ رسول‌خدا (ص) هنگامی‌که نزدیک «خیبر» رسید، توقف نمود و فرمود: پروردگارا! خیر این قریه و خیر اهلش را و خیر آنچه را در آن است از تو می‌خواهیم و از شرّ این قریه و شرّ اهلش و شرّ آنچه در آن است به تو پناه می‌بریم. سپس فرمود: به نام خدا، پیش روید! 4⃣ قلعه‌های «ناعم»، «قموص»، «صعب بن معاذ»، «نطاة»، «شق»، «نزار»، «کتیبه»، «ابی»، «وطیح» و «سلالم» یکی از پس از دیگری به دست مسلمان فتح گردید. در این دو قلعه اخیر بود که یکصد زره و چهارصد شتر و هزار نیزه و پانصد کمان عربی به دست مسلمانان افتاد. 5⃣ کار فتح یکی از قلعه‌های «خیبر»، که ریاست آن را ، یکی از پهلوانان نامی عهده‌دار بود، دشوار شد و بیش از ده روز طول کشید. رسول‌خدا (ص) ابتدا دو نفر از مهاجران و مردی از انصار یا به ترتیب، ابوبکر و عمر را برای فتح آن فرستاد، اما فتح قلعه صورت نگرفت. این وضعیت پیامبر اعظم (ص) و سرداران اسلام را به‌شدت ناراحت کرده بود. 6⃣ سرانجام، رسول‌خدا (ص) افسران و سربازان اسلام را فراخواند و در جمع آنان، جمله‌ای تاریخی فرمود: فردا همین رایت را به مردی خواهم داد که خدا و رسولش را دوست دارد و خدا و رسولش هم او را دوست دارند. خدا به دست وی فتح را به سرانجام خواهد رساند؛ مردی که به دشمن حمله برد و هرگز پشت به دشمن نکرده و فرار نکرده است. وقتی رسول‌خدا (ص) این جمله را گفت، همه‌ی اصحاب آرزو می‌کردند آن شخص او باشد. 7⃣ فردای آن روز، رسول‌خدا (ص) حضرت علی (ع) را خواست و فرمود: این رایت را بگیر و پیش برو تا خدا تو را پیروز گرداند! حضرت علی (ع) پرچم را گرفت و قلعه را فتح نمود. امام علی (ع) در این جنگ، شجاعت بی‌نظیری از خود نشان داد. ابورافع می‌گوید: من در کنار امام بودم که سپرش افتاد. ایشان درِ قلعه را برداشت و به عنوان سپر استفاده کرد و تا پایان جنگ، در دستش بود. ابورافع می‌گوید: پس از جنگ، من و هفت نفر دیگر هرچند کوشیدیم نتوانستیم که آن‌را از جا بلند کنیم. 8⃣ رسول‌خدا (ص) پس از فتح قلعه‌های «خیبر»، یهودیان باقی مانده را محاصره کرد و سرانجام، آنان تسلیم شدند و پیشنهاد کردند که در سرزمین «خیبر» سکنا گزینند، اراضی و نخل‌هایشان در اختیارشان بمانند و تنها نیمی از درآمد را به مسلمانان بدهند. رسول‌خدا (ص) پیشنهادشان را پذیرفت. مسلمانان آن‌قدر به این قرارداد معتقد و پایبند بودند که اگر چیزی می‌خواستند بگیرند، برای آن پول پرداخت می‌کردند. 9⃣ یکی از مراکز یهودیان بود و در نزدیکی «خیبر» قرار داشت. پیامبر اعظم (ص) کسانی را فرستاد که آنان را به اسلام دعوت نمایند و چون اهل «فدک» از ماجرای «خیبر» خبر یافتند، از رسول‌خدا (ص) خواستند تا با آنان نیز به همان صورت رفتار کند. رسول‌خدا (ص) پذیرفت و چون «فدک» بدون جنگ در اختیار پیامبر اعظم (ص) قرار گرفت، خالصه رسول‌خدا (ص) گردید. پیامبر گرامی (ص) نیز «فدک» را به دخترش حضرت فاطمه زهرا (س) بخشید. ✍ نویسنده: احمد سعادت 📖 متن کامل مقاله به‌همراه مستندات: 👉 goo.gl/cNAxyW
✡ خیبر، قلعه‌ای شکست ناپذیر 1⃣ پس از شکست در مدینه، چهارمین خاکریز یهود، علیه پیامبر (ص) وارد نبرد شد. یهود در به تجمع نیرو پرداخت و خیبر را که در شمال مدینه قرار داشت، به پایگاهی برای توطئه و حرکت‌های نظامی علیه پیامبر (ص) مبدل ساخت. ، شمال مدینه را ناامن ساخته و مانع گسترش اسلام در آن مناطق بودند. 2⃣ پس از شکست بنی‌قریظه، یهودیان خیبر و قبایل هم‌پیمان آنان، با اطمینان به نیرو و امکانات خود، به ویژه قلعه‌ی شکست‌ناپذیر خیبر، نقشه‌ای برای حمله به مدینه طرح ریزی کردند. 3⃣ مسلمانان دریافته بودند که جز با قطع ریشه‌ی فساد، پایان نخواهد یافت. پس از صلح حدیبیه و آسوده شدن خاطر مسلمین از جبهه شرک، سپاه مسلمانان به فرمان پیامبر (ص) از مدینه به سوی خیبر رهسپار شد. 4⃣ عملیات خیبر در آغاز محرّم سال هفتم هجرت بود. عملیات نظامی در ماه‌های حرام از نظر اسلام ممنوع، اما دفاع جایز است. حرکت پیامبر (ص) در ماه محرم، یعنی ماه ممنوعیتِ هجوم، از بودنِ حرکت حکایت دارد؛ در حالی که تاریخ، حرکت پیامبر (ص) را هجوم معرفی می‌کند! 5⃣ خیبر دارای دژهای مستحکم و امکانات نظامی فراوانی بود و به پشتوانه‌ی همین امکانات، یهودیان گمان به شکست پیامبر (ص) داشتند و کمترین چیزی را که انتظار می‌کشیدند، تضعیف و کندسازی حرکت اسلام بود. 6⃣ یاران پیامبر (ص) یک یک دژها را فتح کردند و گاه برای گشودن یک قلعه، روزها جنگیدند. با رسیدن مسلمانان به آخرین قلعه، به نام نزار، عملیات متوقف شد. این قلعه در قلّه‌ی کوه بود و دیوار بلندی داشت که در زیر آن خندقی کنده شده بود و عبور از آن ناممکن می‌نمود. 7⃣ پس از تلاش فراوان و نافرجام مسلمانان برای دستیابی به قلعه، پیامبر (ص) پرچم نبرد را به دست علی بن ابی‌طالب (ع) سپرد و آن حضرت پیروزی را برای مسلمانان به ارمغان آورد. او درِ قلعه را با دستان پرتوان خویش کند و آن را سپر قرار داد و بر روی خندق انداخت تا رزمندگان از آن عبور کنند. ✍ نویسنده: حجةالاسلام مهدی طائب 📖 متن کامل مقاله به‌همراه مستندات: 👉 goo.gl/vNiZRZ
🎯 امام کاظم (ع) و یهود امت مسلمان‌! (1) 1⃣ عده‌اى از اصحاب علیه‌السلام بعد از ایشان، امامت امام رضا علیه‌السلام را نپذیرفتند! انگیزه‌ی آنان از این رفتار بود. اینان به‌خاطر وکالتى که از امام کاظم علیه‌السلام داشتند، اموال زیادى نزدشان جمع شده بود، لذا به آن اموال، امام بعدى را برنتابیدند. رفتار اینان باعث پدیدار شدن مذهب انحرافى شد. 2⃣ یکى از سران این فرقه است. درباره‌ی وى گفته می‌شود: کذّابٌ‌ و ملعونٌ‌. همچنین در مورد وى از امام کاظم علیه‌السلام این‌گونه روایت شده است: 👈 یا علی أنت و أصحابک أشباه الحمیر (رجال کشى، ص404) : ای على (على بن ابی‌حمزه) تو و یارانت همانند الاغ هستید! 3⃣ علت این‌که امام کاظم علیه‌السلام این‌گونه على بن ابی‌حمزه را نکوهش مى‌کند چیست‌؟ آیا امام به وى فحش مى‌دهد که امثال تو مانند الاغ مى‌باشید؟!! دامن اهل‌بیت از این رذائل پاک است. 4⃣ این نکوهش، فحش نیست، بلكه بیان حقیقت است. این سخن بازشناسىِ روحیه‌ی پلید این‌گونه افراد است که بر زبان عترت جارى مى‌شود. 5⃣ نظیر این سخن را قرآن در مورد عنود دارد. در مورد آنان مى‌فرماید: یهودیان که وحى الهى (توارت) بر آنان ارزانى شد، لیکن وحى را برنتابیدند و برابر وحى ایستادند و به تحریف وحى الهى پرداختند! اینان همانند الاغى مى‌مانند که بارش کتاب باشد: 👈 مثَلُ‌ الَّذِینَ‌ حُمِّلُوا التَّوْراةَ‌ ثُمَّ‌ لَمْ‌ یحْمِلُوها کمَثَلِ‌ الْحِمارِ یحْمِلُ‌ أَسْفاراً. (جمعه : 5) ✍ نویسنده: حبیب‌الله احمدی 📖 متن مقاله به‌همراه مستندات: 👉 goo.gl/TJc1pQ ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🎯 امام کاظم (ع) و یهود امت مسلمان‌! (2) ✡ یهود از چه روحیه‌ای برخوردار است‌؟ 1⃣ بسیار عنود و لجوج و منکر واقعیات است. خداى سبحان بیشترین پیامبران را به‌سوى قوم بنى‌اسرائیل و یهود بسیج نمود تا شاید به راه خدا بازگردند؛ لیکن آنان وحى را به حقیقت برنتابیدند و انکار کردند و تمرّد نمودند و با وحى به چالش برخاستند. 2⃣ قومى دنیاطلب مى‌باشند و به‌خاطر حقایق را انکار مى‌نماید. در مورد دنیاطلبى یهود قرآن مى‌فرماید: حریص‌ترین مردم به دنیا یهود مى‌باشند، هر کدام از آنان دوست دارد هزار سال عمر کند: 👈 وَ لَتَجِدَنَّهُمْ‌ أَحْرَصَ‌ النّاسِ‌ عَلى‌ حَیاةٍ‌ وَ مِنَ‌ الَّذِینَ‌ أَشْرَکوا یوَدُّ أَحَدُهُمْ‌ لَوْ یعَمَّرُ أَلْفَ‌ سَنَةٍ‌. (بقره : 96) 3⃣ همین دنیاطلبى باعث بر دیگران است. و همین باعث شده که آنان خویش را و پندارند. ✍ نویسنده: حبیب‌الله احمدی 📖 متن مقاله به‌همراه مستندات: 👉 goo.gl/TJc1pQ ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🎯 امام کاظم (ع) و یهود امت مسلمان‌! (4) 1⃣ از جانب دیگر قرآن را لجوج و عنود و چالشگرِ حق و قاتل پیامبران معرفى مى‌کند و آنان را در صف بت‌پرستان قرار مى‌دهد: 👈 لَتَجِدَنَّ‌ أَشَدَّ النّاسِ‌ عَداوَةً‌ لِلَّذِینَ‌ آمَنُوا الْیهُودَ وَ الَّذِینَ‌ أَشْرَکوا. (مائده : 82) 🔹 دشمن‌ترین افراد نسبت به مؤمنان، یهود و مشرکان مى‌باشند. 👈 وَ یقْتُلُونَ‌ النَّبِیینَ‌ بِغَیرِ حَقٍّ‌. (بقره : 61) 🔹 آنان پیامبران را به ناحق مى‌کشند. 2⃣ لجاجت و جهل و نادانى و ، از صفات بارز یهود است. در واقع این سخنان نکوهش این قوم است نه آنان، که پندار یهود قرار گرفته و دست‌آویزى براى هجوم بر اقوام و ملیّت‌های دیگر شده است. 3⃣ قوم یهود خود را برتر از دیگران مى‌پندارد و این نکته را (برانگیخته شدن پیامبران زیاد از بین آنان) دلیل بر فضیلت و برترى خود دانسته‌اند. در صورتى که این نکته خود موجب نکوهش آنان است که چون ملّتى عنود و لجوج در برابر حق بودند، پیامبرانِ زیادی براى هدایت آنان مبعوث شدند. در حالی‌که اگر همانند امت اسلامى حق‌باور و حق محور بودند، یک پیامبر براى آنان کفایت مى‌نمود. 4⃣ اینک علیه‌السلام على بن ابى‌حمزه و همراهانش را این‌گونه نکوهش مى‌کند؛ زیرا همانند که تورات را برنتابیدند، اینان نیز عترت را نپذیرفتند و به‌خاطر دنیاطلبى، همانند یهود، در برابر عترت ایستادند و کردند. 5⃣ آنان را مقابل حق قرار داد و به موضع‌گیرى در برابر عترت وادار نمود؛ همانند دنیاطلب. امام همام هم تعبیری این‌گونه (اشباه حمیر) همانند تعبیر قرآن از یهود نموده است. ✍ نویسنده: حبیب‌الله احمدی 📖 متن مقاله به‌همراه مستندات: 👉 goo.gl/TJc1pQ
🎯 امام کاظم (ع) و یهود امت مسلمان‌! (3) ✡ برترى قوم یهود! 1⃣ خود را برترین مى‌پندارد. حتى برخى از آنان کلام وحى مانند: وَ هُوَ فَضَّلَکمْ‌ عَلَى الْعالَمِینَ‌ (اعراف : 140) را دلیل بر این برترى خود مى‌پندارند! لیکن معناى این آیه به هیچ‌وجه نیست، بلکه برترى قوم موسى علیه‌السلام در زمان خودش است. و نجات آنان از گرفتارى‌هاى فرعون که هیچ قومى به مانند آنان گرفتار نشده بود. خدا آنان را برترى داد، یعنى آنان را از چنگال فرعون نجات عنایت فرمود؛ نه این‌که برترى نسبت به همگان باشد. برترى آنان، یعنى بازگرداندن به وطن و نجات از قوم فرعون. 2⃣ اما ارزانی داشتنِ وحى آسمانى و معارف الهى و برانگیخته شدن پیامبرانِ بسیار از این قوم نیز دلیلی بر برترى آنان نمى‌باشد، بلکه چه بسا نشانِ نکوهش آنان است. زیرا که آنان بسیار قوم نادان و ضعیف الفکرى بودند. به تعبیر برخى مفسّران این بیان قرآن دلیل بر قوم یهود [در امور اُخروی] است. (المیزان، ج9، ص235) آنان از دیگران از فکر و فرهنگ ضعیف‌ترى برخوردارند. 3⃣ گواه بر این ادعا این نکته است: هنگامى که موسى علیه‌السلام آنان را از دریا به اعجاز عبور داد! آن‌گاه که به خشکى رسیدند و بت‌پرستان را دیدند، به موسى علیه‌السلام گفتند: براى ما هم همانند اینها خدایی بیاور: اِجْعَلْ لَنَا إِلَهًا کمَا لَهُمْ آلِهَةٌ. در همین‌جا قرآن این قوم را به جهل و نادانى نکوهش نمود: قالَ‌ إِنَّکمْ‌ قَوْمٌ‌ تَجْهَلُونَ‌. (اعراف : 138) ✍ نویسنده: حبیب‌الله احمدی 📖 متن مقاله به‌همراه مستندات: 👉 goo.gl/TJc1pQ
✡ بررسی ابعاد جنگ بیولوژیک (1) 1⃣ در طی قرون گذشته، بسیاری از مردم (بیش از پانصدمیلیون نفر) به‌علت بیماری‌های عفونی مرده‌اند. در بسیاری از جنگ‌ها (به‌ویژه در جنگ‌جهانی دوم) این مرگ‌ها به‌علت انتشار عوامل بیماری‌زا یا سمّی بوده‌اند. 2⃣ اکنون این ترس وجود دارد که بسیاری از بیماری‌‌های منجر به مرگ، توسط عوامل طبیعیِ دستکاری شده و تغییریافته، تحت عنوان به‌وجود بیایند. این در عصر حاضر با وجود معاهده‌ای پیرامون سلاح‌های بیولوژیک هم‌چنان ادامه دارد. 3⃣ این معاهده در سال 1975 تنظیم شد. این قرارداد (که بر اساس ممنوعیت اختراع، تولید، گسترش و ذخیره سلاح‌های بیولوژیک و هم‌چنین از بین بردن آن‌ها بوده) به‌عنوان معاهده «سلاح‌های بیولوژیک و سمّی» شناخته شده و نتیجه تلاش‌های طولانی جامعه بین‌الملل برای تکمیل پروتکل 1925 ژنو بوده است. هم‌چنین، نخستین معاهده خلع سلاح چندجانبه برای ممنوعیت یک دسته‌‌ی کلی از سلاح‌‌‌ها تلقی می‌شود. 4⃣ نخستین گزارش استفاده از سلاح‌های بیولوژیک، استفاده‌ رومیان از حیوانات مرده برای آلوده‌سازی ذخایر آبی دشمن بوده؛ که تأثیری دوگانه در کاهش تعداد افراد دشمن و کاهش روحیه جنگجویان داشته است. 5⃣ در مثالی دیگر، مغولان، با منجنیق اجساد مبتلا به طاعون را به‌سوی جزیره کریمه پرتاب می‌کردند. برخی از مورخان بر این باورند که این رویداد، علت شیوع طاعون در اروپا در قرون وُسطا بود، که 25 میلیون کشته داد. 📖 متن کامل مقاله به‌همراه مستندات: 👉 yon.ir/NchrG
✡ بررسی ابعاد جنگ بیولوژیک (2) 1⃣ برای شناسایی و دفاع در برابر آن، باید از سه زاویه به آن نگاه شود؛ یا به بیان بهتر می‌توان سلاح‌های بیولوژیک را با سه رویکردِ منشأ، هدف و ابزار دسته‌بندی کرد؛ یعنی یک حمله‌ بیولوژیک با توجه به عواملی از جمله: 🔸الف. از چه عامل بیولوژیکی استفاده می‌کند (منشأ) 🔸ب. چه‌طور انتشار پیدا می‌کند (ابزار انتقال) 🔸ج. چه‌چیزی را مورد حمله قرار می‌دهد (هدف) 👈 در شکل‌های مختلف ممکن است رخ دهد. 2⃣ حال، شاید این سؤال مطرح شود که یا چیست؟! استفاده از عوامل بیولوژیکی از قبیل باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و سموم حاصل از موجودات زنده برای کشتن و یا ناتوان ساختن هدف مورد نظر. 3⃣ عوامل بیولوژیک، می‌توانند همانند سلاح‌های نظامی بسیار مؤثر باشند. از همین جهت است که با شیوه‌های روانی، از جمله القای ترس، سردرگمی و عدم اطمینان در زندگی روزمره احساس خطر به‌وجود آورده‌اند. استفاده از عوامل بیولوژیک، می‌تواند آشکار و پنهان باشد. هم‌چنین آن‌ها از سلاح‌های متعارف دیگر به‌دلیل چندین خصوصیت منحصر به‌فرد، متفاوت هستند. زیرا: 🔸از ارگانیسم‌های بیماری‌زا ساخته شده‌اند، که می‌توانند تولیدمثل و تکثیر داشته و منجر به بیماری و مرگ در میزبان‌های زیادی شوند. 🔸ساعت‌ها یا روز‌ها طول می‌کشد تا علائم و نشانه‌های آن، در فرد مبتلا آشکار شود. 🔸سلاح‌های بیولوژیک برای تولید، نسبتاً ارزان هستند. 🔸انتشار و پخش، کلید کاربردی مؤثر در سلاح‌های بیولوژیکی است. 📖 متن کامل مقاله به‌همراه مستندات: 👉 yon.ir/NchrG
✡ بررسی ابعاد جنگ بیولوژیک (4) ☠ با شیوه‌های مختلفی به هدف می‌رسند. از معمول‌ترین ابزارهای انتقال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 1⃣ از طریق 👈 هوا به‌وسیله ؛ كه شیوه‌ای‌ِ مؤثر است. میکروب‌های موجود در هوا، به شکل ذرات ریز، پراکنده‌اند. برای آلوده شدن، یک فرد باید با تنفس، مقدار کافی از این ذرات را وارد ریه‌ها کند تا بیمار شود. 2⃣ با استفاده از 👈 مواد منفجره (موشک‌، بمب‌ و…)؛ به‌عنوان مثال، بمب خوشه‌ای E133 از بمب‌های بیولوژیک آمریکاست. هنگامی که این بمب منفجر می‌شود، ذره‌های معلقی از عوامل بیولوژیک را که معمولاً عامل بیماری سیاه‌زخم است در هوا منتشر می‌کند. 3⃣ از طریق 👈 تزریق به پوست؛ این روش ممکن است برای ترور ایده‌آل باشد؛ اما به احتمال زیاد (به‌دلیل تلفات توده) مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. 4⃣ از طریق 👈 آب و غذا؛ در این مورد، می‌توان به آلوده شدن آب توسط آفت‌کش نباتی Round up اشاره کرد؛ که محصولی از مهندسی ژنتیکی یهودی است. این ماده، در صورت وارد شدن در آب آشامیدنی اثرات بسیار زیان‌باری برجای می‌گذارد. بنیادهای کشاورزی افراد ثروت‌مندی چون و ، بر روی مواد غذایی حیاتی کار می‌کنند که این مواد غذاییِ دستکاری‌شده‌ ژنتیکی به‌عنوان ابزاری برای استفاده می‌شوند. یا در سال 2001 شرکت بیوتکنولوژی Epicyte ذرتی را تولید کرد که کشنده اسپرم و مردان است. 5⃣ استفاده از 👈 پشه‌ها به‌عنوان ؛ اسناد و شواهد نشان می‌دهد که از پشه‌های آلوده به مالاریا در جنگ‌جهانی دوم به همین منظور استفاده شده است. 6⃣ استفاده از 👈 تراشه‌های زیستی؛ مانند تراشه‌های ضدبارداری. این تراشه‌ها تبعات زیادی دارند و فقط پیشگیری‌‌کننده نیستند؛ بلکه به‌دلیل عوارضِ هورمون لوونوژسترول، عقیم‌کننده نیز هستند. 7⃣ استفاده از 👈 مهندسی ژنتیک؛ از این طریق، می‌توان سلاح‌های جدیدی ساخت که بسیار مؤثر‌تر از همتایان طبیعی خود هستند.
✡ بررسی ابعاد جنگ بیولوژیک (3) 1⃣ استفاده از ، می‌تواند «اهداف» متفاوتی داشته باشد؛ از جمله، هدف انسانی، هدف حیوانی و هدف محصولات گیاهی. حمله به انسان، طیف گسترده‌ای دارد. ورودی‌های اصلی انسان در این جنگ بسیار مهم هستند؛ مانند ورودی بویایی (ورود ریزگرد)، ورودی خوردن و آشامیدن (غذای تراریخته)، ورودی پوست (مثل سیاه‌زخم) و ورودی وریدی (خون). گاهی هدف، حوزه‌ زیست‌محیطی است؛ مثل گیاه (کرم ساقه‌خوار برنج) و حیوان (آنفولانزای مرغی) و تب برفکی گوسفند. یک سلاح زیستی می‌تواند منجر به کشتن یک نفر یا جمعیتی بیش از میلیون‌ها نفر شود. 2⃣ گاهی هدفِ سلاح بیولوژیک، 👈 است. در این‌صورت ایجاد بیماری‌های جدید با صورت می‌گیرد. برای مثال، واکسیناسیون‌های گسترده می‌تواند با آزاد کردن گونه‌های آنفلوانزا با بیماری‌زایی و کشندگی بالا به یک تبدیل‌شده و باعث مرگ میلیون‌ها نفر از مردمی شود که سیستم ایمنی‌شان با تزریق واکسن‌های قبلی تضعیف ‌شده است. 3⃣ گاهی هدفِ سلاح بیولوژیک، 👈 است. انتشار بیماری در میان دام، می‌‌تواند عواقب زیادی داشته باشد. خطرناک‌ترین بیماری‌های حیوانی، بسیار مسری هستند و باعث بروز علائم در درصد بالایی از حیواناتی که در معرض هستند می‌شوند. به‌عنوان مثال، می‌توان به بیماری تب برفکی اشاره کرد. 4⃣ گاهی هدف سلاح بیولوژیک، 👈 است. هر عاملی که باعث تخریب اکوسیستم‌ها، کاهش تولید محصولات گیاهی، آلوده شدن محصولات و باعث پخش و شیوع عوامل بیماری‌زا در گیاهان و محصولات آن‌ها بشود، امنیت را به خطر انداخته و نوعی اقدام کشاورزی محسوب می‌شود. این مسأله یکی از جدی‌ترین و مهم‌ترین جنگ‌هایی است که در حال حاضر، کشور ما با آن مواجه شده. ورود آفت به کشور از طریق بذرهای آلوده، واردات بذرهای ناباور و بذرهایی که از لحاظ ژنتیکی تغییر یافته و دارا یا فاقد ماده‌ای خاص هستند، از مواردی است که کشاورزی را به‌طور جدی مورد تهدید قرار داده است.