eitaa logo
شناخت تفکرات صهیونیسم،andeeyshkade
187 دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
3.7هزار ویدیو
86 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم ویل یومئذ للمکذبین، فیعذبه الله العذاب الاکبر (بصیرت، اندیشه، وتحلیل،، چالشهای.پیش رو)
مشاهده در ایتا
دانلود
1⃣ همان‌گونه که در دوران جنگ جهانی اول و دوم مؤثر ظاهر گردید و اهداف قدرت‌های دخیل در عرصه‌ی را در حوزه‌ی اذهان و افکار جوامع بشری پیگیری نمود، در دوران حاکمیت فضای نیز به‌گونه‌ای بی‌بدیل ظاهر شد. 2⃣ با این تفاوت که پیش از این به‌عنوان ابزاری رسانه‌ای جهت پیشبرد اهداف موضوعیت داشت، اما در دوران جنگ سرد به نحوی کاملاً برعکس، حتی جنگ‌های نظامی نیز به‌عنوان عاملی پیش‌برنده برای اهداف رسانه‌ای و افزایش سلطه‌ی بین‌المللی به‌واسطه‌ی جهانی تعریف شدند. 👇👇👇
1⃣ در طول ۴۵ سال درگیری رسانه‌ای و تبلیغاتی وسیع میان شوروی و آمریکا و حاکمیت فضای جنگ سرد، جنگ‌ها و درگیری‌های بسیاری همچون جنگ ویتنام (Vietnam War) به‌مدت بیست سال (1955-1975)؛ جنگ افغانستان (Soviet–Afghan War) به‌مدت نُه سال (1979-1989)؛ جنگ کره (Korean War) به‌مدت سه سال (1950-1953) و بحران موشکی کوبا (Cuban Missile Crisis) در اوت ۱۹۶۲ و درگیری‌هایی همچون بیست‌وهشت سال تنش دیوار برلین (Berlin Wall) که از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۸۹ جریان داشت و یا جنگ شش‌روزه ۱۹۶۷ (Six-Day War) و بیش از یک سال بحران کانال سوئز (Suez Crisis) و حتی جدایی بحرین از ایران در سال ۱۹۷۰م و پنج سال جنگ ظفار (1970-1975) و صدها جنگ و درگیری دیگر در سطح جهان به وقوع پیوست. 2⃣ تمامی این جنگ‌ها را می‌توان به‌عنوان عاملی جهت پیشبرد اهداف این دو در محدوده‌ی درگیری مستقیم و زورآزمایی تبلیغاتی و رسانه‌ای شوروی و آمریکا در جهان و سرانجام افزایش سلطه‌ی بین‌المللی آنان خلاصه نمود. 👇👇👇
1⃣ ۴۵ سال حاکمیت فضای بر عرصه‌ی روابط بین‌الملل به‌وضوح سطح و جایگاه را در جهانِ پیشِ رو معین ساخت و موقعیت منحصر به‌فرد را به‌عنوان «هنر - صنعت - رسانه» بیش از پیش برای جهانیان معنا بخشیده و مفهوم تقابلات نرم (Soft Conflict) را در تصورات عمومی جوامع موضوعیت بخشید. 2⃣ جنگ سرد اثبات کرد که ابزاری است که می‌تواند تبلیغات سیاسی را به‌نحوی دلچسب و در قالب هنر، به مخاطبان خود منتقل و اطلاعات هماهنگ و پیام‌های جهت‌دار را برای بسیجِ ارائه نماید. 3⃣ در این حال بود که رهبران ارشد جهان در فاصله‌ی جنگ اول و دوم جهانی به موقعیت انحصاری سینما پی برده و بر جایگاه و نقش بی‌بدیل این صنعت اعتراف کرده و در حد توان خویش در مسیر توسعه‌ی سینما و بهره‌گیریِ حداکثری از ظرفیت‌های آن اقدام نموده بودند. 👇👇👇
1⃣ جنگ نقطه‌ی عطف تاریخ ملت‌هاست و این قاعده در مورد نیز برقرار بود؛ جنگی که اگر چه در بطن خود درگیری‌های نظامی بسیاری را در جهان موجب گردید، اما درگیری رسانه‌ای و تبلیغاتیِ وسیع میان شوروی و آمریکا را حکایت می‌کرد. 2⃣ جنگ سرد به خوبی نشان داد که چگونه همچون قدرت نظامی و تسلیحاتی، می‌تواند از یک سو موجب اضمحلال و نابودی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها شود و از سویی دیگر ملت‌هایی با تمسک به این قدرت بتوانند اسباب ظهور و بروز تمدنی خود را در جهان فراهم کنند. 3⃣ جنگ سرد نشان داد که و به‌طور ویژه از این قدرت برخوردار است که در مخاطبان خود تغییر و تحول ایجاد نموده و اسباب تغییر نگرش و یا متقاعد کردن جوامع را فراهم سازد و در فرهنگ جوامع نقش غالب را بازی نموده و این نقش را نه فقط با بازتاب دادن فرهنگ، بلکه با شرکت در نیز به اجرا گذارَد. 👇👇👇
1⃣ در بلوک شرق ، تئوریسین و رهبر انقلاب ۱۹۱۷م و بنیانگذار اتحاد جماهیر شوروی رسماً اعلام کرد که: از نظر ما فیلم مهمترین هنر است! و همسر خود (Nadezhda Krupskaya) را مسئول مستقیم پیگیری امور سینمایی شوروی کرد. 2⃣ اینان ضمن پیگیری پروپاگاندای مطلوب فرهنگی ، آثار سینمایی شاخصی همچون جک فراست؛ تولد یک ملت؛ سولاریس؛ رَزمناو پوتمکین؛ کودکی ایوان و ده‌ها اثر سینمایی دیگر را تولید کردند. 3⃣ اما هیچ‌گاه نتوانست در برابر قدرت رسانه‌ای و هجمه‌ی پروپاگاندای آمریکایی، بایستد و مطلوبِ فرهنگیِ را به چالش بکشد. 4⃣ در ژانرهای مختلف سینمایی، هر روز اسطوره‌ی آمریکایی جدیدی را به عرصه می‌کشاند و هر روز بر قدرت رسانه‌ای خود در می‌افزود. 👇👇👇
1⃣ نزاع میان دو ابرقدرت شوروی و آمریکا در فضای ، در ابعاد مختلف تقابل سختِ (Warfare Hard) نظامی و تسلیحاتی و همچنین نیمه‌سختِ (Semi Hard Conflict) اقتصادی و سیاسی قابل مشاهده است، اما عرصه‌ی اصلی جنگ میان این دو ابر قدرت در عرصه‌ی تقابل نرم (Soft Conflict) جریان داشت. 2⃣ گرچه شدت روز افزون این تقابل در ۴۵ سال فضای جنگ سرد هر لحظه امکان بروز یک میان این دو ابرقدرت را نوید می‌داد، اما در نهایت این اتفاق رخ نداد و بدون هرگونه نبرد مستقیم، ایالات متحده آمریکا توانست در عرصه‌ی تقابلات نرم و در درگیری رسانه‌ای و تبلیغاتی بر حریف خود برتری یابد و ارکان قدرت اتحاد جماهیر شوروی را در سال ۱۹۸۹م متزلزل و نهایتاً ابرقدرت رقیب خود را در سال ۱۹۹۱م به فروپاشی کشانَد و جهان دو قطبی را از منظر خود به جهانی تک قطبی مبدل سازد. 👇👇👇
1⃣ این قاعده که: «جنگ نقطه‌ی عطف تاریخ ملت‌هاست» در مورد ایران نیز صادق بود و همان‌گونه که مرزهای جغرافیایی ایران در طول جنگ جهانی اول مورد تعرض واقع شده و سرانجام به تشکیل حکومت مستبد رضاخان میرپنج در سال ۱۳۰۵ (۱۹۲۶م) منجر گردید؛ فرهنگ و تمدن ایرانی نیز دستخوش تغییرات ویژه‌ای بود که هیچ‌گاه قصدی برای دیدن و شنیدن آن نداشت! 2⃣ سینمای ایران در دوران پس از جنگ جهانی اول بدون هرگونه جریان‌سازیِ صحیح فکری و یا تولید آثار ملی، تنها به نمایش آثار سرگرم‌کننده‌ی سینمای جهان و بالأخص محصولات مبادرت ورزیده و هم‌راستا با نوسازیِ فرهنگیِ! پهلوی و به‌دور از توجه به دغدغه‌های ملی و همچنین تحولات جهانِ پیرامون، به عامل رسانه‌ای مبدل گردید. 👇👇👇
1⃣ در این میان، صنعت که شروع فعالیت آن از سال ۱۲۸۳ (۱۹۰۴م) با افتتاح اولین سینمای عمومی در ایران آغاز شد، از همان ابتدا به‌صورتی کاملاً خود باخته، عرصه‌ی فرهنگی کشور را در اختیار فیلم‌های خارجی قرار داد و طی ۲۶ سال تنها محصولات سینمای آمریکا، فرانسه، آلمان، شوروی و حتی مصر را به نمایش گذاشته و به خورد جامعه‌ی مسلمان ایران داد! 2⃣ سینمای ایران سرانجام در سال ۱۳۰۹ (۱۹۳۰م) اولین فیلم سینمایی صامت ایرانی تحت عنوان و پس از آن فیلم صداداری با عنوان را در سال ۱۳۱۲ (۱۹۳۴م) تولید کرد و عملاً بدون خط فکریِ خاص و به‌دور از توجه به تحولات جهان پیرامون و بالاخص دو جنگ خانمان‌سوز جهانی که تأثیرات ویژه و همه‌جانبه‌ای بر ایران داشت، اقدام به بسط و گسترش خود نمود. 👇👇👇
1⃣ این قاعده که: «جنگ نقطه‌ی عطف تاریخ ملت‌هاست» در مورد ایران نیز صادق بود و همان‌گونه که مرزهای جغرافیایی ایران در طول جنگ جهانی اول مورد تعرض واقع شده و سرانجام به تشکیل حکومت مستبد رضاخان میرپنج در سال ۱۳۰۵ (۱۹۲۶م) منجر گردید؛ فرهنگ و تمدن ایرانی نیز دستخوش تغییرات ویژه‌ای بود که هیچ‌گاه قصدی برای دیدن و شنیدن آن نداشت! 2⃣ سینمای ایران در دوران پس از جنگ جهانی اول بدون هرگونه جریان‌سازیِ صحیح فکری و یا تولید آثار ملی، تنها به نمایش آثار سرگرم‌کننده‌ی سینمای جهان و بالأخص محصولات مبادرت ورزیده و هم‌راستا با نوسازیِ فرهنگیِ! پهلوی و به‌دور از توجه به دغدغه‌های ملی و همچنین تحولات جهانِ پیرامون، به عامل رسانه‌ای مبدل گردید. 👇👇👇
1⃣ مشی در بی‌هویتی و اصالت بخشیدن به موضوع سرگرمی در طول جنگ جهانی دوم و پس از آن، عینیّتی غیر قابل انکار به خود گرفت و نشان داد که نه‌تنها دغدغه‌ای برای توجه به موضوعات ملی و فراملی ندارد، بلکه سعی می‌کند تا به‌عنوان ابزار رسانه‌ای متجدد، دائماً به بُن‌مایه‌های سنتی فرهنگ انسانِ مسلمانِ ایرانی و باورهای دینی او بتازد. 2⃣ جنگ جهانی دوم تأثیرات فرهنگی بسیاری بر جامعه‌ی مسلمان ایران گذاشت و این در حالی بود که سینمای ایران سعی نمود تا به‌جای حساسیت نسبت به موضوعاتی نظیر اشغال ایران توسط نیروهای متفقین و قحطی و نابسمانانی کشور و فرار رضاشاه کبیر! به امر دول بیگانه و حضور شاه فاسد جوانی چون محمدرضا پهلوی بر اریکه‌ی سلطنت و تشکیل یکی از مهمترین اجتماعات تاریخ جنگ با حضور رؤسای جمهور انگلیس، آمریکا و شوروی در تهران تحت عنوان کنفرانس تهران در آذرماه سال ۱۳۲۲ (۱۹۴۳م) که بدون هماهنگی با تهران صورت گرفت و همچنین صدها موضوع مهم دیگر، همچنان بر اساس مشیِ عاشقانه‌سازی اولیه خود که در آثاری همچون دختر لُر و طوفان زندگی و شرمسار و… تبلور می‌یافت، ادامه‌ی مسیر دهد و با افزودن بر حجم آثارش، بر تولید آثار بی‌مایه‌ی عاشقانه و مؤنث‌محور تأکید ورزیده و تا به آنجا پیش رود که گونه‌ای جدید و سبکی منحصر به‌فرد از فیلم‌سازی را با عنوان عرضه کند! 👇👇👇
1⃣ در این میان، صنعت که شروع فعالیت آن از سال ۱۲۸۳ (۱۹۰۴م) با افتتاح اولین سینمای عمومی در ایران آغاز شد، از همان ابتدا به‌صورتی کاملاً خود باخته، عرصه‌ی فرهنگی کشور را در اختیار فیلم‌های خارجی قرار داد و طی ۲۶ سال تنها محصولات سینمای آمریکا، فرانسه، آلمان، شوروی و حتی مصر را به نمایش گذاشته و به خورد جامعه‌ی مسلمان ایران داد! 2⃣ سینمای ایران سرانجام در سال ۱۳۰۹ (۱۹۳۰م) اولین فیلم سینمایی صامت ایرانی تحت عنوان و پس از آن فیلم صداداری با عنوان را در سال ۱۳۱۲ (۱۹۳۴م) تولید کرد و عملاً بدون خط فکریِ خاص و به‌دور از توجه به تحولات جهان پیرامون و بالاخص دو جنگ خانمان‌سوز جهانی که تأثیرات ویژه و همه‌جانبه‌ای بر ایران داشت، اقدام به بسط و گسترش خود نمود. 👇👇👇
1⃣ در بلوک شرق ، تئوریسین و رهبر انقلاب ۱۹۱۷م و بنیانگذار اتحاد جماهیر شوروی رسماً اعلام کرد که: از نظر ما فیلم مهمترین هنر است! و همسر خود (Nadezhda Krupskaya) را مسئول مستقیم پیگیری امور سینمایی شوروی کرد. 2⃣ اینان ضمن پیگیری پروپاگاندای مطلوب فرهنگی ، آثار سینمایی شاخصی همچون جک فراست؛ تولد یک ملت؛ سولاریس؛ رَزمناو پوتمکین؛ کودکی ایوان و ده‌ها اثر سینمایی دیگر را تولید کردند. 3⃣ اما هیچ‌گاه نتوانست در برابر قدرت رسانه‌ای و هجمه‌ی پروپاگاندای آمریکایی، بایستد و مطلوبِ فرهنگیِ را به چالش بکشد. 4⃣ در ژانرهای مختلف سینمایی، هر روز اسطوره‌ی آمریکایی جدیدی را به عرصه می‌کشاند و هر روز بر قدرت رسانه‌ای خود در می‌افزود. 👇👇👇