1⃣ مشی #سینمای_ایران در بیهویتی و اصالت بخشیدن به موضوع سرگرمی در طول جنگ جهانی دوم و پس از آن، عینیّتی غیر قابل انکار به خود گرفت و نشان داد که نهتنها دغدغهای برای توجه به موضوعات ملی و فراملی ندارد، بلکه سعی میکند تا بهعنوان ابزار رسانهای متجدد، دائماً به بُنمایههای سنتی فرهنگ انسانِ مسلمانِ ایرانی و باورهای دینی او بتازد.
2⃣ جنگ جهانی دوم تأثیرات فرهنگی بسیاری بر جامعهی مسلمان ایران گذاشت و این در حالی بود که سینمای ایران سعی نمود تا بهجای حساسیت نسبت به موضوعاتی نظیر اشغال ایران توسط نیروهای متفقین و قحطی و نابسمانانی کشور و فرار رضاشاه کبیر! به امر دول بیگانه و حضور شاه فاسد جوانی چون محمدرضا پهلوی بر اریکهی سلطنت و تشکیل یکی از مهمترین اجتماعات تاریخ جنگ با حضور رؤسای جمهور انگلیس، آمریکا و شوروی در تهران تحت عنوان کنفرانس تهران در آذرماه سال ۱۳۲۲ (۱۹۴۳م) که بدون هماهنگی با تهران صورت گرفت و همچنین صدها موضوع مهم دیگر، همچنان بر اساس مشیِ عاشقانهسازی اولیه خود که در آثاری همچون دختر لُر و طوفان زندگی و شرمسار و… تبلور مییافت، ادامهی مسیر دهد و با افزودن بر حجم #ضدمذهبی آثارش، بر تولید آثار بیمایهی عاشقانه و مؤنثمحور تأکید ورزیده و تا به آنجا پیش رود که گونهای جدید و سبکی منحصر بهفرد از فیلمسازی را با عنوان #فیلمفارسی عرضه کند!
👇👇👇
1⃣ در این میان، صنعت #سینمای_ایران که شروع فعالیت آن از سال ۱۲۸۳ (۱۹۰۴م) با افتتاح اولین سینمای عمومی در ایران آغاز شد، از همان ابتدا بهصورتی کاملاً خود باخته، عرصهی فرهنگی کشور را در اختیار فیلمهای خارجی قرار داد و طی ۲۶ سال تنها محصولات سینمای آمریکا، فرانسه، آلمان، شوروی و حتی مصر را به نمایش گذاشته و به خورد جامعهی مسلمان ایران داد!
2⃣ سینمای ایران سرانجام در سال ۱۳۰۹ (۱۹۳۰م) اولین فیلم سینمایی صامت ایرانی تحت عنوان #آبی_و_رابی و پس از آن فیلم صداداری با عنوان #دختر_لر را در سال ۱۳۱۲ (۱۹۳۴م) تولید کرد و عملاً بدون خط فکریِ خاص و بهدور از توجه به تحولات جهان پیرامون و بالاخص دو جنگ خانمانسوز جهانی که تأثیرات ویژه و همهجانبهای بر ایران داشت، اقدام به بسط و گسترش خود نمود.
👇👇👇
1⃣ در بلوک شرق #ولادیمیر_لنین، تئوریسین و رهبر انقلاب ۱۹۱۷م و بنیانگذار اتحاد جماهیر شوروی رسماً اعلام کرد که: از نظر ما فیلم مهمترین هنر است! و همسر خود #نادژدا_کروپسکایا (Nadezhda Krupskaya) را مسئول مستقیم پیگیری امور سینمایی شوروی کرد.
2⃣ اینان ضمن پیگیری پروپاگاندای مطلوب فرهنگی #سوسیالیسم، آثار سینمایی شاخصی همچون جک فراست؛ تولد یک ملت؛ سولاریس؛ رَزمناو پوتمکین؛ کودکی ایوان و دهها اثر سینمایی دیگر را تولید کردند.
3⃣ اما #بلوک_شرق هیچگاه نتوانست در برابر قدرت رسانهای #بلوک_غرب و هجمهی پروپاگاندای آمریکایی، بایستد و مطلوبِ فرهنگیِ #لیبرالیسم را به چالش بکشد.
4⃣ #هالیوود در ژانرهای مختلف سینمایی، هر روز اسطورهی آمریکایی جدیدی را به عرصه میکشاند و هر روز بر قدرت رسانهای خود در #جنگ_سرد میافزود.
👇👇👇
1⃣ با کمال تأسف میتوان #سینمای_ایران را موجودی مفلوک تصور کرد که در اوج تحولات جهانی پس از جنگ جهانی اول، سر در گریبانِ #سینمای_غرب نمود و عملاً ذهن و فکر جامعهی ایران را در اختیار آثار سینمایی مهاجم قرار داده و با حفظ این فلاکت در دوران پس از جنگ جهانی دوم، اقدام به تولید محصولاتی فاسد کرد که ابعاد داستانی آن بر وجوه نازل و بسیار پست روابط انسانی بنا نهاده شده بود.
2⃣ سینمای ایران در این دوران با تمرکز بر #نگاه_جنسیتی، نوعی افراطی از روابط مبتذل را به مخاطب مسلمانِ ایرانی حقنه مینمود که این امر به جهت بیهویتی ذاتی سینمای آن عصر، با تلفیقی طنزآمیز از دو رویکرد مطرح فیلمسازی جهان، یعنی سبک غربیِ سینمای #هالیوود با سبک شرقیِ سینمای #بالیوود، همراه گردیده و نوعی ویژه از سینما را مبتنی بر شگردهای داستانیِ کمعمق و پیش پا افتاده به مخاطب ایرانی عرضه میداشت.
✍ نویسنده: دکتر موسی اسماعیلنژاد
📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده:
👉 yon.ir/gharon
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ سلبریتی ها و عملیات مسکیتو (1)
1⃣ کنت #الکساندر_دمارانش، که بیش از ده سال (۱۹۷۰- ۱۹۸۱) ریاست «سرویس اطلاعات خارجی» فرانسه SDECE را به دست داشت، در دیداری با #رونالد_ریگان رئیسجمهور آمریکا، راهکار کمهزینهی مقابله با دشمنان غرب [بالأخص ایران] را اینگونه پیشنهاد کرد:
2⃣ «من پس از کمی شوخی و تعارفات ابتدائی شروع به صحبت کردم: آقای رئیسجمهور، برای مبارزه در این نوع جنگ چندین راه وجود دارد... بهدلیل اینکه ما نمیتوانیم یک میلیون نفر نیروی اعزامی به افغانستان روانه کنیم... پیشنهاد میکنم آنچه را که من #عملیات_مسکیتو [Mosquito : پشه مالاریا] نامیدهام، شروع کنیم.
👈 او پرسید: چرا مسکیتو؟
👈 [جواب دادم]: چون پشهی مالاریا نمیتواند خرس را بکُشد ولی میتواند آنقدر او را آزار دهد که دیگر نتواند بخوابد، دیگر نتواند چیزی بخورد و از آن همه وزوز گیج شود... پشه مالاریا میتواند دشمنی بسیار خطرناک باشد... ما میتوانیم از چنین تصور و تمثیلی بهره ببریم و شاید بتوانیم در افغانستان کاری انجام دهیم.»
📚 منبع: کنت دمارانش، جنگ جهانی چهارم، چاپ هفتم، سال ۱۳۹۰، انتشارات اطلاعات، صفحه ۱۳-۹
🌐 در مورد عملیات پشه مالاریا اینجا مفصل توضیح دادهایم:
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/muslim-zionism/5602/
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ سلبریتی ها و عملیات مسکیتو (2)
1⃣ مهمترین هدف عملیات پشه مالاریا (مسکیتو) مشغولسازی و غافلسازی از اقدامات اصلیِ دشمن و هدر دادنِ انرژی و توان درمسير فرعی میباشد.
2⃣ پشه با به هم ریختنِ اعصابِ افراد یا سیستمِ مقابل آنان را از کارِ اصلی بازمیدارد و بعد از به هم ریختنِ سیستم عصبی، احتمالاً فرد یا سازمانِ مقابل، واکنشهای حساب نشده و هزینهساز نشان خواهند داد.
3⃣ بهنظر میرسد پیجها و کانالهای مجازی و سلبریتیها -بعضی بهطورِ سازمانیافته و بعضی به تبعیت از موج و از رویِ جَوگیری- چنین کارکردی دارند:
👈 مشغول کردنِ مسئولان و نیروهایِ انقلاب و نظام و غفلتِ آنان از اقدامات اصلی.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ سلبریتی ها و عملیات مسکیتو (3)
1⃣ بهنظر میرسد که جریان امنیتیِ مشکوکی کنترل برخی از #سلبریتیهای_جنجالی را بهدست گرفته است، بهنحوی که بعضاً مدیریت صفحات آنها در فضای مجازی در اختیار همین #جریان_امنیتی است.
2⃣ برخی از این #سلبریتیها تا قبل از سوار شدنِ این جریان امنیتی، اینگونه در مقابله با نظام و انقلاب تند و بیپروا نبودند، ولی در دو سه سال اخیر #ساختارشکن و بسیار بیپروا شدهاند.
3⃣ همین جریان با استفاده از ارتباطاتِ خود، عدهای از حزباللّهیها را علیه مطالبِ این سلبریتیها در فضای مجازی تحریک میکند و توانِ حزبالله را به هرز میبرد.
4⃣ بهعبارت دیگر، هم #ظرفیتسازی علیه نظام میکنند و هم سرگرمکردن و هرز دادنِ توانِ جریانِ موافق نظام به درگیری با بعضی سلبریتیها.
5⃣ آنطور که تجاربِ پیشین نشان میدهد، احتمالاً پس از #چهرهسازی، همین جریان در قالب پروژههای به ظاهر موجّه، برخی از این سلبریتیها را به خارج از کشور خواهد فرستاد. آنان #مأموران_مخفی معرفی میشوند، ولی درواقع با امکانات نظام به افزایش توانِ نیروهای برانداز یاری میرسانند.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ سلبریتی ها و عملیات مسکیتو (4)
1⃣ این #جریان_امنیتی، گردانندگانِ این کانالهای تلگرامی و #سلبریتیها را گاهی #سوژه و گاهی #منبع معرفی میکنند و دوگانهی «منبع- سوژه» میآفرینند.
2⃣ به این معنا که تا دستگیر یا احضارِ مخفیانه نشدهاند، بهعنوان #سوژه معرفی میشوند، و توانِ نظام را صرف آنها میکنند، و پس از دستگیری یا احضار، برای نجاتِ آنان، از ایشان در پوششِ منبع و نفوذی استفاده میکنند.
3⃣ گاهی هم این نوع سوژه- منبع ها فدا میشوند تا کارنامهی عملیات خود را مورد توجه مسئولان نظام قرار دهند.
4⃣ عناصر و مدیرانِ انقلابی و دلسوزِ اطلاعاتی، برای شناخت و خنثیکردنِ این ترفندِ قدیمی، وظایف سنگینی بر عهده دارند.
✍ نویسنده: حسین قاسمی
👉 @hosseinghasemi1357
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ سلبریتی ها و عملیات مسکیتو (4)
1⃣ این #جریان_امنیتی، گردانندگانِ این کانالهای تلگرامی و #سلبریتیها را گاهی #سوژه و گاهی #منبع معرفی میکنند و دوگانهی «منبع- سوژه» میآفرینند.
2⃣ به این معنا که تا دستگیر یا احضارِ مخفیانه نشدهاند، بهعنوان #سوژه معرفی میشوند، و توانِ نظام را صرف آنها میکنند، و پس از دستگیری یا احضار، برای نجاتِ آنان، از ایشان در پوششِ منبع و نفوذی استفاده میکنند.
3⃣ گاهی هم این نوع سوژه- منبع ها فدا میشوند تا کارنامهی عملیات خود را مورد توجه مسئولان نظام قرار دهند.
4⃣ عناصر و مدیرانِ انقلابی و دلسوزِ اطلاعاتی، برای شناخت و خنثیکردنِ این ترفندِ قدیمی، وظایف سنگینی بر عهده دارند.
✍ نویسنده: حسین قاسمی
👉 @hosseinghasemi1357
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ سلبریتی ها و عملیات مسکیتو (3)
1⃣ بهنظر میرسد که جریان امنیتیِ مشکوکی کنترل برخی از #سلبریتیهای_جنجالی را بهدست گرفته است، بهنحوی که بعضاً مدیریت صفحات آنها در فضای مجازی در اختیار همین #جریان_امنیتی است.
2⃣ برخی از این #سلبریتیها تا قبل از سوار شدنِ این جریان امنیتی، اینگونه در مقابله با نظام و انقلاب تند و بیپروا نبودند، ولی در دو سه سال اخیر #ساختارشکن و بسیار بیپروا شدهاند.
3⃣ همین جریان با استفاده از ارتباطاتِ خود، عدهای از حزباللّهیها را علیه مطالبِ این سلبریتیها در فضای مجازی تحریک میکند و توانِ حزبالله را به هرز میبرد.
4⃣ بهعبارت دیگر، هم #ظرفیتسازی علیه نظام میکنند و هم سرگرمکردن و هرز دادنِ توانِ جریانِ موافق نظام به درگیری با بعضی سلبریتیها.
5⃣ آنطور که تجاربِ پیشین نشان میدهد، احتمالاً پس از #چهرهسازی، همین جریان در قالب پروژههای به ظاهر موجّه، برخی از این سلبریتیها را به خارج از کشور خواهد فرستاد. آنان #مأموران_مخفی معرفی میشوند، ولی درواقع با امکانات نظام به افزایش توانِ نیروهای برانداز یاری میرسانند.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ سلبریتی ها و عملیات مسکیتو (2)
1⃣ مهمترین هدف عملیات پشه مالاریا (مسکیتو) مشغولسازی و غافلسازی از اقدامات اصلیِ دشمن و هدر دادنِ انرژی و توان درمسير فرعی میباشد.
2⃣ پشه با به هم ریختنِ اعصابِ افراد یا سیستمِ مقابل آنان را از کارِ اصلی بازمیدارد و بعد از به هم ریختنِ سیستم عصبی، احتمالاً فرد یا سازمانِ مقابل، واکنشهای حساب نشده و هزینهساز نشان خواهند داد.
3⃣ بهنظر میرسد پیجها و کانالهای مجازی و سلبریتیها -بعضی بهطورِ سازمانیافته و بعضی به تبعیت از موج و از رویِ جَوگیری- چنین کارکردی دارند:
👈 مشغول کردنِ مسئولان و نیروهایِ انقلاب و نظام و غفلتِ آنان از اقدامات اصلی.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ سلبریتی ها و عملیات مسکیتو (1)
1⃣ کنت #الکساندر_دمارانش، که بیش از ده سال (۱۹۷۰- ۱۹۸۱) ریاست «سرویس اطلاعات خارجی» فرانسه SDECE را به دست داشت، در دیداری با #رونالد_ریگان رئیسجمهور آمریکا، راهکار کمهزینهی مقابله با دشمنان غرب [بالأخص ایران] را اینگونه پیشنهاد کرد:
2⃣ «من پس از کمی شوخی و تعارفات ابتدائی شروع به صحبت کردم: آقای رئیسجمهور، برای مبارزه در این نوع جنگ چندین راه وجود دارد... بهدلیل اینکه ما نمیتوانیم یک میلیون نفر نیروی اعزامی به افغانستان روانه کنیم... پیشنهاد میکنم آنچه را که من #عملیات_مسکیتو [Mosquito : پشه مالاریا] نامیدهام، شروع کنیم.
👈 او پرسید: چرا مسکیتو؟
👈 [جواب دادم]: چون پشهی مالاریا نمیتواند خرس را بکُشد ولی میتواند آنقدر او را آزار دهد که دیگر نتواند بخوابد، دیگر نتواند چیزی بخورد و از آن همه وزوز گیج شود... پشه مالاریا میتواند دشمنی بسیار خطرناک باشد... ما میتوانیم از چنین تصور و تمثیلی بهره ببریم و شاید بتوانیم در افغانستان کاری انجام دهیم.»
📚 منبع: کنت دمارانش، جنگ جهانی چهارم، چاپ هفتم، سال ۱۳۹۰، انتشارات اطلاعات، صفحه ۱۳-۹
🌐 در مورد عملیات پشه مالاریا اینجا مفصل توضیح دادهایم:
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/muslim-zionism/5602/
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter