eitaa logo
اندیشانه
49 دنبال‌کننده
666 عکس
135 ویدیو
299 فایل
تئولوژی @sadid20 : ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
باسلام و تحیات و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما روزه داران و بندگان خوب خدا 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 لطفا جهت دریافت شادباش پیشاپیش عید فطر روی لینک زیر کلیک کنید. 👇👇👇 http://goo.gl/etzE38 @andishaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠📛 ۲۵ گناه مربوط به 📛 - وجود خدا - قرار دادن برای خدا - خدا را شمردن - - و جهنّم آخرتی - عذاب و رحمت - صفت عدالت از خدا - صفات خدا را از ذات او جدا دانستن - خود را از مکر خدا ایمن دانستن - خدا را معیوب و ناقص شمردن - ادیان توحیدی - اعتراض به خدا به‌خاطر حوادث تلخ - خدا را دارای زن و فرزند شمردن - خدا را محتاج مخلوق شمردن - انبیاء - انبیاء - ولایت اولیاء الهی - قضا و قدر الهی - ادّعای شناخت کامل خدا - غیر ممکن بر شمردن شناخت خدا (در هر سطحی) - لعن روزگار - خدا را دارای جسم شمردن - خدا را مرکّب ( و دارای اجزاء) شمردن - - غیر ممکن برشمردن بندگی خدا اعتقادی @andishaneh
درب حرم بانوی کرامت امروز گشوده شد و به نیابت از شما خوبان، کبوتر دل سیر از زیارت و ارادت به آستانش، بر بام توفیق نشست... تاب و تب بچه محل های (س) و برادر رئوفش (ع) به سر آمد و جان تشنه دیدار را آرامش وصالی دوباره بخشید.
✍ شبهه :چرا با داشتن دینی واحد، مراجع تقلید ما نظرات مختلف در احکام دینی دارند؟ ✅ پاسخ : 1⃣ در زمان حضرت رسول اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) در میان اصحاب اختلافی وجود نداشت. زیرا در صورت بروز هر گونه ابهام و مشکلی در فهم قرآن و سنت از این بزرگواران توضیح خواسته و موضوع توسط معصومین (ع) کاملاً روشن می شد. اما در زمان غیبت، فقهاء به علت عدم دسترسی مستقیم به امام (ع)، بایستی از قرآن و منابع و مدارکی که از ائمه معصومین (ع) رسیده، این احکام را استنباط نمایند. 🔺از این رو مراجع معظم تقلید (علی رغم اتفاق نظر در اصول عقاید و معارف بنیادین)، در فهم احکام از روایات، با مشکلاتی روبرو هستند که باعث اختلافات در برخی احکام شده است. مثلآ : 2⃣ از حیث سند روایت:  ممکن است فقیهی، شخصی را که در سند روایتی آمده ثقه و قابل استناد بشمارد،  در صورتی که همین راوی را فقیهی دیگر اصلاً معتبر ندانسته و به روایت او عمل نکند و این منشأ اختلاف احکام می شود. 3⃣ اجمال در متون روایات: گاهی اوقات در متن روایات عباراتی بکار می رود که گرچه در زمان معصومین (ع) احتمالاً معنای آن واضح و روشن بوده است ولی در حال حاضر یعنی زمان غیبت معنای روشنی از آن بدست نمی آید. مثل لفظ غنا که مفهوم مبهمی دارد و برای آن مصادیق متعددی بیان می شود، این موجب اختلاف در فتاوی  می شود. 4⃣ ابهام در جهت صدور روایات: قدرت و حکومت در زمان ائمه اطهار (ع) در اختیار بنی امیه و بنی عباس که از دشمنان اهل بیت هستند بوده است و در مواردی ایشان به راحتی و در آزادی نمی توانستند تمامی احکام را که مخالف آنها بوده است بیان کنند و در مواردی برای حفظ اصل اسلام و یا جان و مال شیعیان مجبور می شده اند که از روی تقیه احکام را بر وفق نظر مخالفین بیان کنند و یا اینکه آنرا در پرده و با کنایه و بدون صراحت بیان نمایند. لذا بعضاً این اخبار و روایات با آن دسته از روایاتی که در مقام بیان احکام واقعی هستند تعارض پیدا می کنند که هر فقیهی بایستی حکم واقعی و صحیح را در این میان استنباط نماید و بالطبع هر یک بنا به داشته ها و مقدماتی که در اختیار دارند به نتیجه ای خاص می رسند که شاید با یکدیگر اختلاف داشته باشد. 5⃣ اختلاف در مبانی اصولی: یکی از علومی که یک مجتهد برای اجتهاد و استنباط به او نیاز دارد و ابزار وی برای استخراج احکام به حساب می آید علم اصول فقه است که در آن از قواعدی که به وسیله آنها احکام استنباط می شوند بحث می شود و مقدمه ای برای فقه و فقاهت محسوب می شود که اختلاف در این اصول و قواعد موجب اختلاف در اجتهاد و بالطبع در احکام می شود که هر شخص فقیهی با توجه به مدارکی که دارد دارای مبانی خاصی بوده و اصول و قواعد خاص را قائل است که در نتیجه تأثیر مستقیم در نحوه استنباط احکام می گذارد و منشأ اختلاف فتاوا و احکام می گردد. 6⃣ اینها قسمتی از مسائلی بود که موجب اختلاف احکام می شد ولی توجه به این نکته نیز مهم است که در مسائل نظری هر رشته ای متخصصین آن با یکدیگر اختلاف نظر پیدا می کنند بطور مثال تمام فیزیکدانان و شیمی دانان و یا پزشکان در همه مسائل با هم اتفاق نظر ندارند و چه بسا اختلاف نظر در کمیسونهای پزشکی قبل از عمل جراحی به نتیجه روشن نرسد و علوم اسلامی و انسانی نیز از این قاعده مستثنی نیست. @andishaneh
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
🔰 ارزیابی منطقی و اخلاقی مجلس دهم بسم الله الرحمن الرحیم والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر 🔸 دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با ریاست جناب دکتر علی لاریجانی همانند هر دوره دیگری به پایان رسید. عده ای از عالمان و نخبگان به شکل کتبی و حضوری تقدیر کردند و مدح و ثنا نمودند و خدا قوت گفتند؛ ما نیز از باب ادای ادب لازم است تلاش خالصانه و خدمات مجلس و ریاست محترمش را سپاس گویم. عقلانیت اسلامی اقتضا می کند که آزادانه و دور از تعارفهای معمولی به ارزیابی منطقی و اخلاقی مجلس دهم پرداخته و به پرسشهای جمع دیگری از نخبگان پاسخ داده شود. 🔸 امتیازهای مجلس دهم به تصریح رئیس محترم مجلس عبارتند از: داشتن ۶۲درصد رای مردم، سابقه اجرایی ۸۰ درصد نمایندگان، ۱۶۷ دکترا و پستاک، ۱۳۰ ایثارگر و ۱۶ فرزند شهید از ۲۹۰ نماینده، اصلاح قانون بازنشستگی و منع بکارگیری آنها، تصویب بودجه خاص برای شرکتهای دانش بنیان، تصویب قانون مربوط به توسعه اشتغال در مناطق روستایی و عشایری، تقویت و توسعه نظام استاندارد، حمایت از سپاه پاسداران علیه تروریست خواندن آمریکا و غیره. 🔻 اینک بعد از سپاس مجدد، پرسشهای اساسی را از مجلس دهم میپرسم: 1⃣ چرا مجلس دهم نظارت قانونی بر عملکرد نمایندگان را مصوب نکرد؛ نظارتی که از فساد اخلاقی و مالی آنها پیشگیری می کرد؟ آیا رد صلاحیت جمع قابل توجهی از نمایندگان توسط شورای نگهبان به جهت فساد اقتصادی یا اخلاقی، کارنامه مجلس دهم را متزلزل نمی کند؟ 2⃣ نظارت مجلس دهم بر عملکرد دولت به ویژه وضعیت خودرو و فروش شرکتهای اقتصادی به ثمن بخس چگونه بوده است؟ 3⃣ کارشناسان اقتصادی معترفند که اصلاح قانون مالیاتی و الکترونیک سازی آن به ویژه برای اقشار پردرآمد جامعه از جمله جراحان و وکیلان و ملاکان، مشکلات مالی دولت را ترمیم میکند؛ آیا مجلس دهم بدان اهتمام ورزید؟ 4⃣ چرا هر نماینده ای که وارد مجلس میشود باید خودرو و مبلغی نزدیک به یک میلیارد تومان به او داده شود و چرا مبالغ کلان در اختیار آنها است و نظارتی بر نحوه مصرف مبالغ به ویژه در تبلیغات انتخاباتی آنها وجود ندارد؟ 5⃣ چرا نمایندگان مجلس دهم بیش از هر دوره دیگر مجلس در امور اجرایی کشور دخالت کردند و وزرا به ویژه وزیر کشور را در تعیین استانداران و فرمانداران تحت فشار قرار دادند و همین باعث ضعف تقنین و نظارت مجلس گردید که وظیفه اصلی این نهاد ارزشمند است. 6⃣ طبق نظر متخصصان، قوانین ساختاری بانکها از مهمترین عوامل نقدینگی و تورم در کشور است و به جای گردش ثروت در مسیر اشتغال زایی و جهش تولید به سمت خرید و فروش زمین و ارز و طلا میروند؛ چرا مجلس به تجمیع بانکها و اصلاح قانون آنها گام اساسی برنداشت؟ 7⃣ مطابق نظر کارشناسان اقتصادی، قدرتهای مافیای مالی و وارداتچی ها که مدیریت کالاهای اساسی کشور از کود و بذر و حبوبات و خودرو و ارز و طلا و غیره را در اختیار دارند؛ از عوامل مهم رکود تولید و اشتغال است؛ مجلس دهم برای مقابله با این تهاجم اقتصادی چه کرد؟ آیا نباید قصه دردناک گمرک را حل می کرد؟ آیا نباید جلو واردات بی رویه کالاها را می گرفت؟ چرا باید تولید بذر در کشور تعطیل شود و در وضع تحریم حداکثری محتاج غرب شویم؟ چرا با وجود ظرفیت تولید گیاهان دارویی و گل محمدی در کشور باید ۹۵ درصد اسانس کشور از خارج وارد شود؟ 💢 جناب دکتر لاریجانی عزیز که عمری در خدمت سپاه و صدا و سیما و شورای عالی امنیت ملی و مجلس بودید؛ خداوند متعال را به خون دوستان شهیدم شاهد میگیرم که این پرسشها از رنج دل فقیران و مساکینی است که قلبم را به درد آورده است و نه از سر غرض ورزی یا گرایش سیاسی که این کمترین همانند عموم مردم از همه گرایشهای سیاسی که گرفتار رانت و فساد شدند برائت می جویم. اعتدال و امت وسط بودن با خواندن و نوشتن خطبه های علی علیه السلام تحقق نمی یابد که باید از طریق انطباق عمل کارگزاران نظام با سیره علوی ظهور یابد. امیدوارم مجلس یازدهم به ویژه هیات رئیسه آن به پرسشهای این مرقومه توجه نمایند که تا چشم به هم زنند چهار سال خواهد گذشت و در پیشگاه محکمه عدل الهی پاسخگو خواهند بود و در معرض داوری امت حزب الله قرار خواهند گرفت. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته ✍ عبدالحسین خسروپناه حوزه علمیه قم دوم شوال ۱۴۴۱ 🆔 @khosropanah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ اسلام، دختران‌ایران را نجات داد. بنا بر شریعت زرتشتی، پدر حق دارد فرزند خود (پسر یا دختر) را به عنوان بَرده به دیگری بفروشد. حتی اگر پدر بداند که دخترش قرار است شکنجه شود یا به هر طریق مورد آسیب قرار بگیرد باز هم میتواند فرزند خود را بفروشد. سند: کریستین بارتولمه، زن در حقوق ساسانی، ترجمه: دکتر ناصر الدین صاحب الزمانی، تهران: مؤسسه مطبوعاتی عطائی، 1337، ص 40. مشاهده اسکن کتاب: w57.ir/8 در قوانین زرتشتی، پدر حق دارد به زور با دختر خود همبستر شود. سند: روایت آذرفرنیغ فرخزادان، بند 20 مشاهده اسناد کامل: w57.ir/9 ایرانیان مسلمان شدند. چون اسلام به همه یاد داد که دختر مایه برکت زندگی است. محمد (ص) می‌فرمود: در هر خانه‌ای که دختر متولد شود ملائکه بر آن خانه نازل می‌شوند: مَا مِنْ بَيْتٍ فِيهِ الْبَنَاتُ إِلَّا نَزَلَتْ كُلَّ يَوْمٍ عَلَيْهِ اثْنَتَا عَشْرَةَ بَرَكَةً وَ رَحْمَةً مِنَ السَّمَاءِ وَ لَا يَنْقَطِعُ زِيَارَةُ الْمَلَائِكَةِ مِنْ ذَلِكَ الْبَيْتِ... سند: محدث نورى، مستدرك الوسائل، ج 15، ص 116، حدیث 17709. مشاهده اسناد کامل: w57.ir/7 امام صادق (علیه السلام) دختران حسنه اند و پسران نعمت اند. براي حسنات پاداش آيد و از نعمت ها بازخواست شود. اَلْبَنَاتُ حَسَنَاتٌ وَ اَلْبَنُونَ نِعَمٌ فَالْحَسَنَاتُ تُثَابُ عَلَيْهِنَّ وَ اَلنِّعْمَةُ تُسْأَلُ عَنْهَا. سند: تحف العقول عن آل الرسول صلی ال، ج 2، ص 382 @andishaneh
﴾﷽﴿ 💠 اگر حدیث غدیر اهمیت بسیاری دارد و دلالت بر جانشینی بلافصل علی(ع) از پیامبر اسلام(ص) دارد چرا این حدیث در کتب اربعه شیعه ذکر نشده است؟ ✍ موضوع کتاب من لایحضره الفقیه شیخ صدوق و تهذیب الاحکام شیخ طوسی (که دو کتاب از کتاب های موسوم به کتب اربعه هستند) چنانکه از نامشان پیداست در خصوص مباحث فقهی و احکام عملی است. استبصار شیخ طوسی نیز تنها روایات متعارض در مباحث فقهی را جمع کرده است. با این حساب حتی همه مباحث فقهی را هم ندارد. الکافی مرحوم کلینی روضه اش روایات متفرقه، فروع آن روایات فقهی است و تنها اصول آن بخشی از روایات اعتقادی را ذکر کرده و نه همه مسائل اعتقادی را. ضمن اینکه حدیث غدیر هم در اصول و هم در روضه کافی موجوده + خطبه غدیر 👈 https://basaer14.persianblog.ir/51d4ddx0LghQQwOajM9m- بنابراین، از سویی تراث روایی شیعه محصور در کتب اربعه نیست و منابع ارزشمند دیگری نیز احادیث و روایات را نقل کرده اند. از دیگر سو، معیار شیعه در پذیرش یا رد روایات، بودن آنها در کتب اربعه نیست بلکه سنجه روایات چیزی دیگری است. افزون بر این، کتب اربعه موضوعیت چندانی ندارد و از زمان شهید ثانی این واژه وارد سپهر واژگانی منابع شیعی شد. بله کتب اربعه روایات معتبر بیشتری را نسبت به منابع دیگر اورده از این رو، از اهمیت بالایی در نزد شیعه برخوردار است. با این حال به اعتراف دانشمندان شیعه، کتب اربعه حتی جامع همه روایات فقهی نیز نیست چه رسد به اینکه گنجایش همه روایات را داشته باشد. شایان ذکر است ببشتر روایات کتب اربعه مبتنی بر پذیرفتن امامت مطلقه اهل بیت(ع) است که تنها یکی از صدها دلیل حقانیت آنان حدیث غدیر است. حدیث مذکور از نظر همه عالمان خاصه و بسیاری از علمای عامه صحیح و معتبر است که مرحوم علامه امینی در کتاب بی‌نظیر الغدیر؛ آن را از (۱۱۰) صحابه پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم، و (۸۴) نفر از تابعین، و (۳۶۰) راوی حدیث، از کتب اهل سنت، از قرن دوم تا قرن چهاردهم هجری قمری معرفی کرده است. @andishaneh