در سودای قرائت مدرن از فقه و اندیشه سیاسی اسلامی
به مناسبت درگذشت مرحوم شیخ داوود #فیرحی_زنجانی
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه ۱ از ۲]
🔹جناب آقای شیخ داوود فیرحی زنجانی، دانش آموخته حوزه و همزمان دانش آموخته دانشگاه بود. او به عضویت هیئت علمی دانشگاه تهران و پژوهش در زمینه علوم سیاسی اشتغال داشت و از نظر سیاسی به گرایشات اصلاحطلبانه و اعتدالی شناخته میشد.
🔹آقای فیرحی در کنار #سیدجواد_طباطبایی به عنوان قوه عاقله جریان رسانهای اعتدال، خاصه در نشریه #سیاست_نامه قوچانی، نقش ایفا میکرد و همزمان در انجمن علوم سیاسی حوزه نیز سالها به طرح بحث مشغول بود.
دلدادگی مرحوم فیرحی به پدر معنوی #خرده_جریان_اعتدال، یعنی مرحوم هاشمی رفسنجانی شاخصه مهم زندگی سیاسی وی بود. او در یادداشتی اختصاصی و در تعابیری مبالغهآمیز، شخصیت هاشمی رفسنجانی را بینظیر و جاذب اضداد دانسته و فعالیتهای وی در اواخر عمر برای تأسیس یک شورا (موسوم به شورای عالی آزاداندیشی دینی) را «آواز قو» نامید و در پایان یادداشت؛ با تشبیه آن مرحوم به «قو» در رثای آن مرحوم، اینچنین به مغازله و مرثیه خوانی پرداخت:
شنيدم كه چون قوي زيبا بميرد
فريبنده زاد و فريبا بميرد...(مردمسالاری آنلاین/29بهمن1395)
🔹بخش اساسی از پروژه فکری فیرحی، ارائه #تأویلهای_دموکراتیک_و_مدرن_از_دین بود. البته وی بدون در نظر گرفتن تفاوت بنیادین دین(به عنوان امر الهی) و دموکراسی(به عنوان مفهوم غیردینی و بشری) و بدون التفات به مفهوم متعالی #مردم_سالاری_دینی، پرونده خود را «برجستهسازی وجوه دموکراتیک نصوص دینی» مینامد:
«نوشتههای بعدی من از کتاب دو جلدی «فقه و سیاست» شروع میشود و بعد از آن کتاب «حکمرانی حزبی» است و پس از آن هم کاری است که راجع به قانون است و هماکنون درحال انجام آن هستم. در این کتابها کوشش میکنم تا وجوه دموکراتیکی که هم در دانش ما و هم بهخصوص در نصوص دینی ماست را #برجسته کنم.»
🔻قرائت فیرحی از عملکرد حضرات آیات عظام آخوند خراسانی و نائینی در ماجرای مشروطه را نیز نه از منظر فقهی و دینی، بلکه ناشی از همین نگاه التقاطی-دموکراتیک تفسیر میکند و میگوید:
«من در مطالعات خودم به تدریج متوجه شدم که درست است که در اروپا هم تجدد [اول] در حوزههای دیگری مثل فلسفه و هنر و ادبیات رخ داده و«تجدد سیاسی» کموبیش محصول آن است، اما با مطالعات شخصی و با همکاری دوستان طلبه و دانشجو متوجه شدم که اصلا تجدد در اروپا و بهخصوص در انگلستان– که میگویند مادر نظام سیاسی جدید است- اتفاقا از جان لاک و از «تجدد در تفسیرهای دینی» شروع شده است. مطالعات من نشان داد که این بحث در ادبیات شیعی هم ممکن است و هم اتفاق افتاده است. بزرگانی مثل مرحوم آخوند خراسانی، مرحوم نائینی...[در این زمینه فعالیت کردهاند]. احساس کردم که در واقع نهتنها نسبت «دین» و «دولت دموکراتیک»، متناقض و ناممکن نیست بلکه متفکران ما عناصر آن را برجسته کردهاند.»(مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی/ 29آبان97)
🔹امتداد این نگاه، به سیاستورزی سکولار یا تئوری پردازی التقاطی میانجامد. امری که جناب فیرحی از آن ابایی نداشت و به صراحت ریاستجمهوری، حتی در نظام اسلامی فعلی را #سکولار نامید:
«در کشور ما، رهبری و رئیس قوه قضائیه پست مذهبی است ولی ریاست جمهوری، مذهبی نیست یعنی #سکولار است!»(شبکه اجتهاد/17دی1397)
🔹از جمله اظهارنظرهای عجیب و جنجالی اخیر مرحوم فیرحی، مربوط به جایگاه جمهوری اسلامی به عنوان یک حکومت دینی است که وی این نظام مقدس اسلامی را در کنار #واتیکان و رژیم غاصب #اسرائیل قرار داده و به عنوان تنها حکومتهای دینی دنیا از آنها یاد کرده بود و البته همچنین در اظهارنظر عجیب دیگری، رندانه به قرینسازی جمهوری اسلامی و #حکومت_بنیامیه پرداخت.
🔹وی با تحریف حکومت اسلامی، رهبری الهی-سیاسی پیامبر را به یک ریاست دموکراتیک، لیبرالمنشانه و عرفی تنزل داد و گفت:
«پیامبر دولت را براساس توافق و قرارداد و جامعه مدنی شکل داده بود و دولت کوچک در کنار جامعه بزرگ را شکل می داد. اما بنی امیه جامعه را لاغر و حقوق مردم و آزادی انسانها را کاهش و دولت را فربه و مطلقه می کنند.»(7شهریور99-کانال شخصی آقای فیرحی)
🔹البته جناب فیرحی، طبق رویه نامبارک رایج در میان برخی محققان علوم سیاسی، با الفاظی توهینآمیز، ایرانیان را #استبداد_زده و #مستبد خواند:
«جامعه ما استبداد زده است و ربطی به نظام سیاسی هم ندارد. تک تک ما در خانه، یک شاه و یک مستبد و حاکم کوچک هستیم.»(مردمسالاری آنلاین/29بهمن)
@rozaneebefarda
ادامه👇
در سودای قرائت مدرن از فقه و اندیشه سیاسی اسلامی
به مناسبت درگذشت مرحوم #فیرحی_زنجانی
[صفحه ۲ از ۲]
🔹تحریف سنت عاشورایی، به عنوان پشتوانه دینی-تاریخی نظام اسلامی و جبهه مقاومت، یکی از سرفصلهای اندیشه وی بود. او در آثار خود تلاش کرد این پشتوانه را به ضد خود بدل کند. به طور مثال، در زمانی که «خصوصیسازی اصولی و چارچوبمند» یکی از مطالبات جدی رهبری بود، او خصوصیسازی را عامل پیدایش فاجعه کربلا خواند.(جماران/19شهریور98)
او با قرائتی پلورالیستی، همزمان با برخی دیگر از روحانیان اعتدالگرا، تلاش کرد تفسیرهای مدرن و بعضا سکولار از حماسه عاشورا ارائه کند که لازمه آن، تضعیف تفسیرهای حماسی از این واقعه خونین بود. بعد از روحانی که عاشورا را مکتب مذاکره نامیده بود، مرحوم فیرحی تلاش کرد عاشورا را منبعی برای استنباط در باب اخلاق شهروندی قلمداد کند که یکی از شعارهای دولت اعتدال بود.
آقای فیرحی در این زمینه چنین میگوید:
🔻«براي جامعهاي كه در مرحله انقلاب يا وضعيت درگيريهاي نظامي است، عاشورا به نحوي ديده ميشود و امام (ع) به عنوان نماد يك قيام و شهادت و شهامت ديده شود. اما در جامعهاي كه در وضعيت پساانقلابي به سر ميبرد و نظام مستقري هم دارد، عاشورا شايد به گونه ديگري ديده شود و الگوي متفاوتتري برجسته شود. من بر اين باور هستم كه ما ميتوانيم از عاشورا الهامهاي متعدد بگيريم. يكي از اين الهامها، عاشورا و #اخلاق_شهروندي است»(انصافنیوز/25مهر1395)
🔹داوود فیرحی همچنین تلاش کرد قیام خونین عاشورا را در حدّ یک فرار، تنزل دهد و تمام تفاسیر حماسی از این قیام جاودانه را به قرائت های چپ نسبت دهد! حال آنکه قیام حسینی علیه طاغوت زمان، برآمده از متن قرآن و آموزه های تمام انبیا و اولیای الهی بود و از این گذشته در تاریخ اسلام همواره منشا الهام بخش تمام قیام ها و جنبش های اصیل دینی بوده است.
چگونه میتوان به بزرگان تشیع و مجاهدان مسلمان در طول قرون متمادی، اتهام چپگرایی وارد کرد؟!
فیرحی در این زمینه چنین میگوید:
⭕️«امام حسین به دنبال مبارزه نبود، دنبال فرار از بیعت بود، مبارزه از ادبیات چپ وارد ذهنیت مذهبی ما شد!»(انتخاب/ 7شهریور1399)
🔹البته او در ماه محرم امسال (به همراه سایر همفکرانش همچون محمد محلاتی) به قرائتی خاص از عاشورا پرداخت که رنگ و بوی سیاسی و مخالفخوانی آن مشهود بود و قبلا در روزنه به تفصیل مورد نقد و بررسی قرار گرفت:👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/5205
🔹برخی مواضع رادیکال جناب فیرحی، با ادبیاتی به ظاهر نرم، در قالب مکتوبات وی انعکاس یافته که از آن جمله می توان به کتاب #درآستانه_تجدد اشاره کرد.
در حقیقت او در این اثر با سنگر گرفتن پشت برخی بزرگان نجف، خاصه مرحوم نائینی، روایتی مدرنیته زده از مشروطه ارائه کرده و در ضمن آن قضاوتهای غیرمنصفانه و تعابیر نامناسبی نسبت به #شیخ_شهید مشاهده میشود!
خط تفسیر مدرن از مشروطه در دوران تحولات نهضت مشروطیت، بیشتر توسط حلقه سلیمان خان میکده و برخی روحانیان غربزده همچون #شیخ_ابراهیم_زنجانی دنبال میشد که نهایتا سر شیخ مظلوم را بر دار برد!
🔹 بررسی آثار و افکار و کارنامه مرحوم فیرحی مانند هر نویسنده دیگری، نیازمند بحث های تفصیلی و مستدل است که حتما در آینده بدان پرداخته خواهد شد. گرچه در کارنامه و پیشینه فیرحی، حتما خدمات و نکات مثبت هم هست اما سانسور بخش رادیکال و مناقشه برانگیز اندیشه وی در این بررسی ها، قطعا معقول نیست. خاصه اینکه وی یک معمم بود و اقدامات و نوشته جات او اگر بدون نقد رها شود، ممکن است به پای دین و روحانیت نوشته شود.
طبعا در چنین مواقعی طرفداران و برخی منتقدان، از بازخوانی انتقادی آرا امثال فیرحی طفره می روند؛ طرفداران می گویند از محرومین باید فقط ذکر خیر کرد و برخی مخالفان فکری نیز بر این باورند که الباطل یموت بترک ذکره.
و البته این هر دو توجیه، بهانه خوبی برای پرهیز از نقد اندیشه و آثار امثال فیرحی نیست. چه اینکه خود او نیز هرگز از خوانش انتقادی پیشینیان و حتی برخی بزرگان تشیع چون آیتالله شیخ فضل الله نوری ابایی نداشت.
🔹در حوزه علمیه قم، طیفی از پژوهشگران حوزه فقه حکومتی و علوم سیاسی سخت متاثر از او بودند؛اگرچه بعضا بنا به مصالحی هرگز این روابط استاد/شاگردی را علنی نکردند و روزنه نیز بنا برهمان مصالح، بنای بازگفتن این سنخ مناسبات ندارد اما نمی توان تاثیرات حال و آینده این طیف بر فضای حوزه را نادیده گرفت، مخصوصا اگر برخی از این حضرات مسئولیتهایی در برخی نهادهای حوزوی برعهده داشته باشند و یا به عنوان انقلابی شناخته شوند!
دقت در مضمون پیامهای تسلیت و اظهارنظرهای بعدی، تا حدود زیادی در بازشناسی شبکه ارتباطی و فکری مرحوم فیرحی موثر خواهد بود.
انشالله خداوند همه محبین امیرالمومنین علیه السلام را غریق رحمت کند و عواقب امور ما را ختم به خیر کند.
@rozaneebefarda
✳️بازخوانی ریشههای تاریخی «پالایش حوزوی» در عصر معصومین علیهم السلام
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹بروز جریانهای انحرافی در دل نهاد مقدس روحانیت، گرچه تلخ و خسارت بار است اما در تاریخ روحانیت شیعه امر نوظهوری نیست و پیشینه آن به عصر ائمه علیهم السلام میرسد.
عدم التفات به پیشینه تاریخی انحراف در حوزه و نحوه مواجهه معصومین(ع) و علمای سلف، ممکن است مواجه با نمونه های نوظهور از انحرافات حوزوی را با دشواری و بعضا خلا تئوریک مواجه سازد.
⭕️در هر صورت باید به این مسئله پاسخ علمی داد که آیا #پالایش_حوزوی و روشنگری نسبت به افراد ناصالحی که خود را به دستگاه زعامت دین و مذهب منتسب میکنند، امری نوظهور است؟ آیا شدت برخورد با مدعیان مناصب دینی، امری جدید است و افراط و خلاف اخلاق به حساب میآید یا پای گذاردن در جای پای اهل بیت علیهم السلام است؟!
✳️پاسخ در یک کلمه منفی است؛ چراکه اولا پالایش دستگاه دینی و مذهبی توسط نخبگان و حفظ پاکی دستگاه زعامت توسط خبرگان امری عقلایی است و ثانیا با مطالعه روایات به این نتیجه میرسیم که ائمه معصومین علیهمالسلام اجمعین که در صدد تعلیم شیعه برای تجربه #دوران_غیبت بودند؛ خود شدیدترین برخوردها را با منسوبین ناصالح دستگاه زعامت تشیع داشتهاند.
🔹🔸نمونه؛ برخورد شدید معصومین علیهالسلام با #فارس_بن_حاتم قزوینی که شیخ طوسی در الغیبة او را تحت عنوان سفرا و وکلای مذموم میآورد و برداشت از نقلهای کشی در خصوص او این است که وی از زعمای دینی عصر خود بوده است.
◀️کشی در این زمینه از موسی بن جعفر بن ابراهیم نقل میکند که از حضرت امام حسن عسکری علیهالسلام پرسید: بین فارس و علی بن جعفر اختلافاتی وجود دارد. من کدام یک را به عنوان متولی حوائجم قرار دهم؟ (تعبیر روایت: أيهما يتولى حوائجي قِبَلَك) ایشان در پاسخ نمیفرمایند که تولی امور در تشیع امری آزاد است و هرکس به هر فردی خواست مراجعه کند بلکه ایشان جایگاه جناب علی ابن جعفر را تثبیت میکنند و مردم را از رجوع به فارس منع میکنند:« و اجتنبوا فارسا و امتنعوا من إدخاله في شيء من أموركم أو حوائجكم تفعل ذلك أنت و من أطاعك من أهل بلادك فإنه قد بلغني ما تموه به على الناس فلا تلتفتوا إليه إن شاء الله.» (رجال الکشی ص523)
البته در این خصوص به صرف توصیه به اجتناب و عدم رجوع به فارس بن حاتم اکتفا نشده بلکه امر به #لعن و معاداة و هتک و قطع شبکه ارتباطی و... نیز میکنند.(الغیبة للطوسی ص352) و طبق نقل کشی؛ حضرت امام حسن عسکری دستور قتل او را نیز صادر کردند و برای قاتلش بهشت را ضمانت نمودند.(رجال الکشی ص524)
🔹🔸همچنین در طول تاریخ تشیع نیز کسان دیگری بودند که یا جزء سفرا و وکلا بودند و در اثر طمع اقتصادی یا دلایل دیگر منحرف شدند یا ادعای وکالت و سفارت و زعامت را داشتند و مورد طعن و لعن ائمه علیهمالسلام اجمعین و اصحاب قرار گرفتند از جمله: علی بن ابی حمزه بطائنی، زیاد بن مروان، احمد بن هلال عبرتائی، شلمقانی و... .
🔹گفتنی است این سیره در حوزه متقدم قم نیز با جدیت و صراحت پیگیری میشده به گونهای که جناب احمد بن محمد بن عیسی با #ابوسمینه برخورد میکنند و وی را از قم اخراج مینمایند(رجال النجاشی ص332) و یا وقتی #محمد_بن_اورمه قمی متهم به غلو میشود عدهای از شیعیان برای پیشگیری از انحراف جامعه تشیع؛ حتی تا حد قتل او نیز میروند که بر اثر شناساییهای بعدی از قتل او منصرف میشوند.(رجال النجاشی ص329) مثال معاصر این سیره نیز برخورد #آیتالله_بروجردی با هیئت اصلاح حوزه بود که وقتی در اثر سعایت نفوذیها گمان کردند که این هیئت به دنبال تضعیف و تکثر در مرجعیت و زعامت شیعه است؛ آنها را از خود طرد کردند و طرح را هم ملغی نمودند.
🔷 بنابراین اگر یک نفر سفیر و وکیل خاص معصومین علیهمالسلام اجمعین باشد و به انحراف کشیده شود بر جامعه تشیع به ویژه اهل علم واجب است که نسبت به او روشنگری کنند و از آنجا که جایگاه این افراد جایگاهی خطیر است وظیفه روشنگری نیز باید به نحوی صریح پیگیری شود تا جامعه تشیع از #انحرافی_عمیق مصون بماند. البته طبیعتا روشنگری در عصر انقلاب اسلامی در حد روشنگری لسانی خواهد بود و جریان انقلابی با ابراز صریح منطق مستحکم خود به این وظیفه شرعی عمل خواهد نمود و برخوردهای سخت و خشن نیز از دایره اقدامات حوزه انقلابی قطعا خارج است.
🔆گفتنیها در خصوص سنت پالایش حوزوی فراوان است و جریانات و شخصیتهای خاص نیز به جای آنکه دستگاه عقلایی پالایش را تخریب کنند بهتر است به پالایش و تهذیب نفس بپردازند و خود را از آلودگی هواخواهی و منصبطلبی رها کنند و به سنت دنیاگریزی علمای سلف بازگردند.
#سکولاریسم_حوزوی
#آنتی_تز_انقلاب_در_قم
#مرجع_سازی
#انقلاب_زدایی_از_حوزه
❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
✍ یکی از موضوعات بایسته پژوهش که کاربرد بسیاری در پیشگیری از برخی آسیب های فکری اعتقادی دارد، بررسی علل انحراف فکری دگراندیشان(همچون سروش و شبستری و ملکیان و ...)، همچنین علل انحراف فکری برخی حوزویان مثل شریعت سنگلجی و برقعی و ... اخیرا هم سیدکمال حیدری است.
ریشه یابی و بررسی خاستگاه انحرافی اهل فکر و قلم تا حدود زیادی به برنامه ریزان نهادهای علمی و اساتید و ... بینش قوی و دور اندیشانه (در برنامه ریزی های کلان و شیوه تدریس و... ) عطا می کند.
#مسلمان شدن ادواردو
ادواردو میگوید: «در نیویورک که بودم یک روز در کتابخانه قدم میزدم و کتابها را نگاه میکردم که چشمم افتاد به #قرآن، کنجکاو شدم که ببینم در قرآن چه چیزی آمده است، آنرا برداشتم وشروع کردم به ورق زدن و آیاتش را به انگلیسی خواندم، احساس کردم که این کلمات، کلمات نورانی است و نمیتواند گفته بشر باشد.
خیلی تحت تأثیر قرار گرفتم، آن را امانت گرفتم و بیشتر مطالعه کردم و احساس کردم که آن را میفهمم و قبول دارم».
ادواردو از ابتدای اسلام آوردن توسط والدینش تهدید شد که اگر میخواهد مسلمان بماند خبری از ارث نیست.
#شیعه شدن ادواردو
نخستین آشنایی او با تشیع و انقلاب اسلامی ایران از طریق یکی از مصاحبههای دکتر محمدحسن قدیری ابیانه (رایزن مطبوعاتی سفارت ایران در ایتالیا بین سالهای 1358 تا 1361) از طریق تلویزیون ایتالیا بودهاست و پس از آن برای دیدار با وی به سفارت مراجعه میکند و پیوند دوستی بین آنها ایجاد میشود.
ادواردو چند بار به ایران سفر کرده و با امام خمینی(ره) و آیت الله العظمی خامنهای دیدار کرده و به زیارت حضرت علی ابن موسی رضا(ع)، امام هشتم شیعیان مشرف شده بود. در یکی از این سفرها در هفتم فروردین 1360 در نماز جمعه به امامت آیتالله #خامنهای شرکت میکند. در همین سفر ادواردو با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران دیدار کرده و حضرت #امام پیشانی ادواردو را میبوسد.
@antisecular_ir
در منزل من، همه افراد، هرشب در حال مطالعه خوابشان مىبرد
همه خانوادههاى ايرانى بايد اينگونه باشند
رهبرمعظم انقلاب:
🔹️ من اين را مىخواهم عرض كنم كه در منزل خودِ من، همه افراد، بدون استثنا، هرشب در حال مطالعه خوابشان مىبرد. خود من هم همينطورم. نه اينكه حالا وسط مطالعه خوابم ببرد. مطالعه مىكنم؛ تا خوابم مىآيد، كتاب را مىگذارم و مىخوابم. همه افراد خانه ما، وقتى مىخواهند بخوابند حتماً يك كتاب كنار دستشان است. من فكر مىكنم كه همه خانوادههاى ايرانى بايد اينگونه باشند. توقّع من، اين است.
🔹️ بايد پدرها و مادرها، بچهها را از اوّل با كتاب محشور و مأنوس كنند. حتّى بچههاى كوچك بايد با كتاب اُنس پيدا كنند.
🔹️ بايد خريدِ كتاب، يكى از مخارج اصلى خانواده محسوب شود. مردم بايد بيش از خريدن بعضى از وسايل تزييناتى و تجمّلاتى - مثل اين لوسترها، ميزهاى گوناگون، مبلهاى مختلف و پرده و... -، به كتاب اهميّت بدهند.
🔹️ اوّل كتاب را مثل نان و خوراكى و وسايل معيشتى لازم بخرند؛ بعد كه اين تأمين شد به زوايد بپردازند.
۱۳۷۴/۰۲/۲۶
هفته_کتاب وکتابخوانی
n960615.mp3
951K
🔅🔅 نکاتی کوتاه از حضرت استاد #علی_ربانی_گلپایگانی
🔸حفظ خط ولایت در طول تاریخ
🔰 علامهِ عالم به زمانه
🔸ویژگیهای شخصیتی و توانائی #علمی_علامه_طباطبائی سبب ایجاد تحول شده است و آشنایی او با زمانه سبب و زمینه این تحولات شد؛ بنیه علمی و زمانه زیستن در ایجاد این #تحولات نقش دارند. برای علامه عنوان فیلسوف کم است چراکه فیلسوفی یکی از ابعاد علامه است؛ او به جامعیت کاملی در علوم مختلف رسیده بود؛ مفسر، فیلسوف و عارف بود، مولفهها و اجزا یک نظام واحد بود و دغدغه اصلی علامه طباطبائی اندیشه و #فکر_اسلامی است.
🔹علامه طباطبایی میخواهد اندیشه و فکر اسلامی را به عنوان یک نظام فکری چند بعدی و نظام عملی و اعتقادی که جامع باشد و یک نظام عملی و رفتاری که بعد رفتاری و اجتماعی دارد، ارائه دهد...
#علامه_اسلام_شناس
@antisecular_ir
✳ آدمِ كسی نباش!
🔻 #علامه_جعفری میگفت روزی طلبهی فلسفهخوانی نزد من آمد تا برخی سوالات بپرسد. ديدم جوان مستعدی است كه استاد خوبی نداشته است. ذهنِ نقاد و سوالات بديع داشت كه بیپاسخ مانده بود. پاسخها را كه میشنيد، مثل تشنهای بود كه آب خنكی يافته باشد. خواهش كرد برايش درسی بگويم و من كه ارزشِ اين آدم را فهميده بودم، پذيرفتم. قرار شد فلان كتاب را نزد من بخواند. چندی كه گذشت، ديدم فريفته و واله من شده است. در ذهنش اُبُهّت و عظمتی يافته بودم كه برايش خطر داشت. هرچه كردم، اين حالت در او كاسته نشد. میدانستم اين شيفتگی، به اِستقلالِ فكرش صدمه میزند. تصميم گرفتم فرصتِ تعليم را قربانی اِستقلالِ ضميرش كنم.
🔸 روزی كه قرار بود برای درس بيايد، درِ خانه را نيمباز گذاشتم. دوچرخهی فرزندم را برداشتم و در باغچه، شروع به بازی و حركاتِ كودكانه كردم. ديدمش كه سَرِ ساعت، آمد. از كنارِ در، دقايقی با شگفتی مرا نگريست. با هيجان، بازی را ادامه دادم. در نظرش شكستم. راهش را كشيد و بی يك كلمه، رفت كه رفت.
🔹 اينجا كه رسيد، مرحوم علامه جعفری با آن همه خدماتِ فكری و فرهنگی به اسلام ، گفت: برای آخرتم به معدودی از اعمالم، اميد دارم. يكی همين دوچرخهبازی آن روز است!
✅ درسِ استاد آن شب آن بود كه دنبالِ آدمهای بزرگ بگرديد و سعی كنيد دركشان كرده از وجودشان توشه برگيريد. امّا مُريد و واله كسی نشويد. شما اِنسانيد و اَرزشتان به اِدراك و اِستقلالِ عقلتان است. عقلتان را تعطيل و تسليم كسی نكنيد. آدمِ كسی نشويد؛ هر چقدر هم طرف بزرگ باشد.
🗓 ۲۵ آبان؛ سالروز رحلت علامه جعفری
@amare_heydar
هدایت شده از صدرا علوی
✳️ علامه طباطبایی عالمی جهانی و جاودانه
در باره چهره های علمی دوران معاصر حتی برجسته های آنان تعریف و تمجیدها گفتند و شنیدیم، اما در کنار آن گاه برخی رفتارهای غیر قابل دفاع از آنان گوشه و کنار درز می کند و انسان درمی یابد که این فرد آن قدر هم که تعریفش می کردند، تعریف ندارد!
اما در باره علامه طباطبایی حداقل تا آن جا که به اطلاعات نه چندان فربه این ناچیز مربوط می شود، از روزی که در آغاز دوران طلبگی عاشقانه به ایشان دل بستم تا کنون که کتاب ها در باره ایشان خواندم و پای گفتگوی خصوصی شخصیت هایی در باره ایشان نشستم، هیچ مطلب ناروا و نامناسب نشنیدم و از این جهت اذعان می کنم که هر چه زمان می گذرد به ارادتم به این مرد الهی افزوده می شود.
آن چنان این شخصیت خوب، پاک و نزیه زیست و آن قدر که اندیشه های تابناک از خود بازتاب داد که می توان ایشان را یکی از نمایندگان و نمادهای عالم تربیت یافته اسلام در دوران معاصر برشمرد.
عالمی که اسلام را به درستی شناخت و به درستی بدان پایبند ماند و به درستی به جهانیان شناساند.
از اینها که بگذرم، سعادت تدوین یک دوره تفسیر قرآن با نگاهی ژرف، نو، تازه، جهان نگر و پر از تحلیل های ابتکاری هماره مایه تحسین و تمجید بوده و هست.
باری، علامه طباطبایی با المیزانش جاودانه شد!
بسیاری قبل، همزمان و پس از ایشان تفسیر نگاشتند.
اما باید پرسید که چرا تفاسیر آنان این همه در جان ها و ذهن ها ننشست؟!
آیا همه رمز و راز مانایی تفسیر المیزان در مباحث علمی ژرف آن است؟!
معتقدم خیر؛ چنین نیست.
به گمانم عامل مهم تر بازتاب شخصیت الهی، قرآنی، ربانی، پاک و پیراسته صاحب تفسیر المیزان در سراسر تفسیر است، بازتابی که سراسر از نورانیت، اخلاص، پاکی و پیراستگی صاحب این قلم حکایت دارد.
خوشا به حال علامه طباطبایی با این معامله شیرین و پر سودی که با خداوند کرد!
بیست سال در غربت و کنج فقر و بی مهری های اقران و بی اعتنایی های همگنان، خاموش اما استوار پای کار تفسیر قرآن ایستاد و خود را بسان قرآن جهانی و جاودانه کرد.
علی نصیری
سحر بیست و ششم آبان ۱۳۹۹
@alinasirigilani
بیست و نهمین شماره از فصلنامه علمی پژوهشی"تحقیقات کلامی" منتشرگردید. https://ikq.ir/ftk-29/
📌 تفاوت تمدن نوین با تمدن مدرن/ عمده مشکل ما در تمدنسازی، مبانی غیرمعرفتی است
🔰 حجتالاسلام والمسلمین #خسروپناه در نشست «بررسی مؤلفههای مبانی معرفتی تمدن نوین اسلامی» عنوان کرد؛
✍️ مقصود ما از تمدن هم دستاورد سختافزاری و هم دستاورد نرمافزاری از تمدن است که منشأ پیشرفت جامعه ایرانی اسلامی میشود.
🔸وقتی ما میگوییم «تمدن نوین اسلامی» به این معنا نیست که ما با دانش غرب مخالفیم بلکه مخالفت با مبنای معرفتی و غایت آن است. مبنای معرفتی ما نسبیگرایی معرفتی نیست.
🔹 فرق #تمدن_نوین با #تمدن_مدرن یکی در مبانی است تا سر از نسبیگرایی که تمدن مدرن درآورده است، در نیاورد و دیگری اینکه در تمدن نوین اسلامی محققان در تمدنسازی مشارکت میکنند.
🔸غیر از مبانی معرفتی تمدن نوین اسلامی یک چیز دیگر را نیز باید مورد توجه قرار داد و آن عوامل غیرمعرفتی تمدن نوین اسلامی است.
🔹 اگر ما از #تمدن_نوین_اسلامی حرف میزنیم باید هم به مبانی معرفتی تمدن نوین اسلامی و تفاوت با مبانی معرفتی تمدن مدرن بپردازیم و هم به عوامل معرفتی که در تمدنسازی یا تمدنسوزی نقش دارد توجه کنیم.
🔸 به نظرم عمده مشکلات در مبانی غیرمعرفتی است که واقعاً تمدنسوز هستند و اجازه نمیدهند تمدن نوین اسلامی شکل پیدا کند.
🔻 متن کامل👇
http://meftaah.com/?p=21269
#به_مدد_الهی_کرونا_را_شکست_میدهیم
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی
http://eitaa.com/asatid_enghelabi
http://sapp.ir/asatid_enghelabi
◀️یازدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی برگزار می شود.
🔹همزمان با ششمین ویژه برنامه بزرگداشت علامه طباطبایی، بیستمین گردهمایی اعضاء و یازدهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی بصورت مجازی برگزار می شود.
🔸این برنامه روز پنج شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۹ از ساعت ۱۳ و بصورت مجازی برگزار و استاد معظم حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی سخنرانی خواهند داشت.
🔹علاقمندان جهت ورود به جلسه مجازی از آدرس های زیر استفاده فرمایند:
سایت مجمع عالی حکمت اسلامی
http://hekmateislami.com/?page_id=991
مرکز آموزش مجازی اسراء
https://el.esra.ir/ch/galasehhekmateslamiayatolahjavadiamoli
اینستاگرام مجمع عالی حکمت اسلامی
https://www.instagram.com/hekmate_islami/
✅http://hekmateislami.com/?p=11204
@hekmateislami
هدایت شده از نشر آثار و دروس حضرت استاد ربانی گلپایگانی
940624.mp3
528.5K
🔸نکته ای کوتاه از حضرت استاد
🔅🔅اهمیت مساله امامت و کتاب المراجعات🔅🔅
H-Taher.Salalahoalik.rashedoon.ir.mp3
5.66M
🌸🍃 این کلیپ صوتی، در این شب جمعه، حال دلتون رو خوبتر می کند.
🌸🍃🌸 ما رو هم از دعای خیرتون محروم نفرمایید.
روح مرحوم حجت الاسلام راستگو مبلغ موفق کودک و نوجوان شاد در کنار سردار شهید حاج #قاسم_سلیمانی
هدایت شده از صدرا علوی
✳️ همگامی اهل بیت (ع) در باورها و رفتارها
از جمله شگفتی های زندگی امامان شیعه آن است که در هر پایه سنی که قرار دارند، سطح و ژرفنای دانش، وزان عمل، میزان اعتماد به خداوند متعال، حسن منش و خاکساری آنان در ساحت الهی به یکسان به چشم می آید.
گو این که برخی به اعتماد برخی از شواهد حضرت امیر و حضرت حجت را در مرتبه ای بالاتر از سایر ائمه می شناسند.
اگر چنین باشد، نظیر برتری برخی از آیات و سور بر دیگری به رغم برخورداری همه آنها از رتبه اعجاز است.
از این جهت معجزه «عدم اختلاف» به معنای هم سطحی سراسر آیات و سور در فرازمندی که قرآن آن را دلیل آسمانی بودن این کتاب دانسته، به همان تقریر در باره اهل بیت نیز جاری است.
چنین است که تناقض و تعارض در میان آیات قرآن و نیز در میان روایات معنا ندارد.
و بر همین اساس است که وقتی شخصیت و اندیشه های امامی در دهه آغازین عمر را مورد بررسی قرار می دهیم با امامی که در دهه هفتم عمر خود است، از نگاه علم، ایمان و عمل در یک سطح دیده می شوند.
این در حالی است که اصل تدریج در رشد، فزونی اندیشه و منش با گذار عمر و ژرف شدن اندیشه با مرور ایام و بلکه تحول و تغییر در بنیادهای فکری امر طبیعی و بلکه اجتناب ناپذیر ابنای انسانی است.
اما چگونه است که تدریج و تحول در منش و اندیشه امامان در هر سن و سالی که باشند، راه ندارد؟!
به عنوان نمونه امام حسن عسکری (ع) تنها بیست و نه سال عمر کرد.
این سن سرآغاز رویش و رشد فکری و عملی است و تازه با آمدن دهه چهارم عمر باید توقع کارهای بزرگ را داشت.
اما امام در همین میزان اندک از عمر در برابر خداوند به همان درجه ای خضوع، عبودیت و کرنش دارد که حضرت امیر در شصت و اندی سال!
به همان اندازه از دانش سرشار و بی بدیل بهره دارد که از امام صادق شاهد هستیم.
به همان میزان از متانت، شجاعت و استواری در رفتار برخوردار است که سالار شهیدان از خود آشکار ساخت.
به همان اندازه از عهده شبهات و پرسش ها بر می آید که امام باقر چنین است.
و ...
شگفتا این خاندان از چه جایگاه رفیعی پیش خداوند بهره دارند!
آیا این نشانه ها خود از پیوند آنان با آسمان حکایت ندارد؟!
@alinasirigilani
⚫️ ألسَّلاَم ُعَلَيک ِيَافَاطِمَة َالمَعصُومِة
🔹بی سبب نیست شما جلوهی اسرار شدی
🔹اولین فاطمه هستی که حرم دار شدی
🔹میشود بی تو امور شدنی، ناشدنی
🔹میشود با تو همه ناشدنیها، شدنی
▪️فرا رسیدن رحلت جانسوز بانوی کرامت حضرت فاطمه معصومه(س) تسلیت باد.
#موسسه_کلامی_احیاء_همدان
✳️ #زندگینامه_و_جایگاه_حضرت_فاطمه_معصومه (ع)
ولادت فاطمه معصومه اول ذوالقعده اعلام شده است، با این حال اسناد کافی تاریخی و روایی در این باره وجود ندارد. ایشان نخستین دختر امام کاظم (ع) از نجمه خاتون و دومین فرزند ایشان است که در مدینه به دنیا آمد؛ امام کاظم نام «فاطمه» را بر او نهاد.
فاطمه معصومه (ع) دوران کودکی خود را در دامن پدر سپری کرد و پس از شهادت ایشان در ۲۵ رجب ۱۸۳ق تحت تربیت برادر خود امام رضا (ع) قرار گرفت.
پس از کوچ اجباری امام رضا (ع) به ایران در سال 200 هجری قمری، امام با ارسال نامه ای محرمانه از خواهرش، فاطمه معصومه و بسیاری از بستگانش خواست که به ایران هجرت کنند.
در سال 201 فاطمۀ معصومه و همراهانش پس از رسیدن به ساوه، با حملۀ مأموران حکومتی روبرو شدند که بر اثر آن شماری شهید و عده ای مجروح شدند، شماری نیز به کوهها و مناطق دیگر پناه بردند.
این حادثه اثری ناخوشایند بر آن حضرت داشت، به طوری که بیمار شد، برخی نیز دلیل بیماری ایشان را مسمومیت دانسته اند. ایشان پس از اطلاع از مسافت کم ساوه تا قم، به اطرافیان خود فرمود: «مرا به شهر قم ببرید؛ زیرا از پدرم شنیدم که فرمود: قم سرزمین شیعیان ماست».
مردم قم پس از آگاهی از حادثهی ساوه، به استقبال آن بانو رفتند. به پیشنهاد موسیبنخزرج؛ بزرگ خاندان اشعریان قم، آن حضرت در منزل ایشان ساکن شد.
پس از هفده روز از حضور آن حضرت در قم، ایشان در سن 28 سالگی و در حالی که هنوز ازدواج نکرده بوند، چشم از جهان فروبستند.
از حیات معنوی و علمی ایشان و نیز نقشی که در انتشار احادیث داشتند، گزارش قابل توجهی بدست ما نرسیده است.
اما شواهدی چند نشان می دهد که از جایگاه علمی و معنوی ویژه ای برخوردار بوده است:
1. اهل بیت (ع) گاه از برخی از فرزندان خود گله کرده و گاه آنان را مورد نفرین قرار دادند و در باره شماری از فرزندان خود هیچ ستایشی را بر زبان جاری نکردند.
اما در باره فاطمه معصومه (ع) به یکصدا تمجید و ستایش شده است. این امر نشان می دهد که جایگاه ایشان تنها از جهت انتساب خانوادگی نیست، بلکه خود از شایستگی های فردی برخوردار بوده است.
2. فاطمه معصومه (ع) پس از امام زادگانی؛ همچون عباس و علی اکبر (ع)، جزو معدود امام زادگانی است که زیارت آنان از سوی خود معصوم ابلاغ و اعلام شده است و این خود برای اثبات جایگاه ایشان از هر جهت کافی است.
3. به استناد برخی از روایات نقل شده از امام کاظم، امام رضا و امام جواد (ع)، شیعیان برای زیارت قبر ایشان تشویق شده و آثاری همچون شفاعت و بهشت برای زیارت آن بانو مورد تاکید قرار گرفته است.
4. گر چه آن بانوی مکرمه حضور چندانی در قم نداشت، اما با توجه به جایگاهی که در شماری از روایات برای قم و مرکزیت علمی آن ذکر شده؛ شهری که عشّ آل محمد است، و محل حضور اولیاء الهی است و علوم الهی از آن جا به جهانیان افاضه خواهد شد، می توان دریافت که حضور مدفن ایشان در قم با جایگاه ویژه این شهر گره خورده است.
گویا مقدر چنین بود که خداوند این بانوی پاک را به عنوان هدیه ای آسمانی برای شهر قم و مردم آن دیار ارزانی دارد تا هم سند رضایت از آنان باشد و هم مدفن ایشان زمینه ولایت مداری ساکنان این منطقه را تقویت کند و هم قم از سال 200 هجری تا کنون به عنوان دومین زیارتگاه اهل بیت (ع) در ایران، همچون آفتاب درخشش داشته باشد.
5. به برکت مدفن فاطمه معصومه (ع) در قم، حوزه علمیه قم جان گرفت و از سده سوم تاکنون منشأ بسیاری از خدمات علمی و معنوی برای جهانیان شده است.
در تمام این سال ها حوزه علمیه قم بسان نور ماه در برابر خورشید، هماره از نور وجود این بانو بهره گرفته و همه عالمان و عارفان الهی به دست بوسی و خدمت رسانی به آستان فاطمه معصومه (ع) افتخار و ابتهاج داشتند که خود نشانه ای از جایگاه ویژه این بانوی الهی دارد.
از خداوند می طلبیم که ما را مشمول دعوات زاکیه اهل بیت و مشمول دعا و شفاعت فاطمه معصومه (س) قرار بدهد.
✳️ ضعف دستگاه های امنیتی قابل انکار نیست!
ضمن عرض تسلیت شهادت شهید فخری زاده و آرزوی حشر ایشان با شهدای کربلا.
در روز شهادت شهید قاسم سلیمانی نوشتم که بیشتر سر و صداها جنبه تبلیغاتی دارد و به خاطر مصالحی اهتمام جدی به انتقام وجود ندارد!
همان روز زدن پایگاه عین الاسد نگاشتم که محتملا قبلا خبر دادند که خونی از دماغ کسی ریخته نشود!
در حالی همان روز در خبرها آمد که صدها آمریکایی کشته شدند، بعدا معلوم شد که خبرها کذب بوده است!
چند سالی است که نیروهای نظامی ما و نیروهای تحت حمایت ایران در پایگاه های لبنان و سوریه مورد حمله قرار می گیرند!
نیروهای حزب الله حتی مثل عماد مغنیه ترور می شود و فقط گفته می شود سر وقت انتقام خواهیم گرفت!
در همه این سال ها فقط گفته می شود ما سر وقت انتقام می گیریم!
آنان خود می دانند ما چه می کنیم!
ما پس از رهبری مهم ترین سرمایه نظامی و سیاسی کشور و به تعبیر خود دشمنان دومین شخصیت مهم کشور؛ یعنی شهید قاسم سلیمانی را از دست دادیم و هنوز فریاد می کنیم که انتقام خواهبم گرفت!
مدتی است اسراییل در دل کشور ما و قلب تهران اقدام به ترور اهداف خاص می کند که ترور شهید فخری زاده امروز رسانه ای شد!
چرا نباید از ضعف چرخه امنیتی کشور گله نکنیم؟!
چرا باید حتما هر آن چه که در رسانه های رسمی کشور گفته می شود، هجی کنیم؟!
یا دعوا و دشمنی کنار بگذاریم و مثل هند و پاکستان تا آخرین خط هسته ای شدن پیش برویم یا تکلیف کار را روشن کنیم!
حدود بیست سال کشور در حصر و حبس تصمیمات ناپخته در عرصه هسته ای است!
تصمیماتی که زیان های جبران ناپذیر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به کشور زده است و نتوانستیم
🛑 شدت یافتن بیماری آیتالله مصباح یزدی!
🔹پایگاه اطلاع رسانی و نشر آثار آیتالله مصباح یزدی، از شدت یافتن بیماری ایشان خبر داد
🔹در اطلاعیه آمده است: باتوجه به شدت یافتن بیماری این یاور راستین انقلاب و رهبری، از جمیع علما، فضلا، شاگردان، دوستان و عموم ولایتمداران و علاقمندان به ایشان تقاضا داریم با توسل به ذیل عنایت ائمه اطهار علیهم السلام برای شفای عاجل و کامل ایشان دعا کنند.
اندیشانه
🛑 شدت یافتن بیماری آیتالله مصباح یزدی! 🔹پایگاه اطلاع رسانی و نشر آثار آیتالله مصباح یزدی، از شدت
🤲 لطفا برای سلامتی و شفای کامل اندیشمند بصیر علامه مصباح یزدی فاتحه ای قرائت بفرمایید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ یک مناظره چالشی و فراموش نشدنی
👈 بحث آیت الله مصباح "عافاه الله" با دو مارکسیست حرفهای: احسان طبری و فرخ نگهدار / سال ۱۳۶۰ / بحث تضاد دیالکتیک