طاقچه : کتابخانه مجازی که هزاران کتاب را بصورت الکترونیکی مطالعه کرد. https://taaghche.com/book/43195/%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%D8%AF/comment
حیات فکری و سیاسی امامان شیعه علیهم السلام .pdf
4.88M
📚✍📚✍📚✍📚✍
حیات فکری سیاسی امامان شیعه علیهم السلام
نوشته: رسول جعفریان
@MAHMOUDKARIMMI_SHAB_VELADAT_EMAM.mp3
20.16M
🎙ای پسر موسی بن جعفر، امام رضا کیه از تو بهتر... با صدای محمود کریمی
💠زیارت مختصر امام رضا(ع)
📝آیتالله مشکینی: مبادا روز شهادت یا ولادت امامی بگذرد و شما آن امام را زیارت نکنید.
🕌اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا وَلِىَّ اللهِ وَابْنَ وَلِيِّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ وَابْنَ حُجَّتِهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اِمامَ الْهُدى وَالْعُرْوَةَ الْوُثْقى وَرَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَكاتُهُ
🕌اَشْهَدُ اَنَّكَ مَضَيْتَ عَلى ما مَضى عَلَيْهِ آبآؤُكَ الطّاهِرُونَ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْهِمْ لَمْ تُؤْثِرْ عَمىً عَلى هُدىً وَ لَمْ تَمِلْ مِنْ حَقٍّ اِلى باطِلٍ وَاَنَّكَ نَصَحْتَ لِله وَ لِرَسُولِهِ وَ اَدَّيْتَ الاَْمانَةَ
🕌فَجَزاكَ اللهَ عَنِ الاِْسْلامِ وَاَهْلِهِ خَيْرَ الْجَزآءِ اَتَيْتُكَ بِاَبى وَ اُمّى زآئراً عارِفاً بِحَقِّكَ مُوالِياً لاَِوْلِيآئِكَ مُعادِياً لاَِعْدآئِكَ فَاشْفَعْ لى عِنْدَ رَبِّكَ
🕌اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مَوْلاىَ يَا بْنَ رَسُولِ اللهِ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَكاتُهُ اَشْهَدُ اَنَّكَ الاِْمامُ الْهادى وَالْوَلِىُّ الْمُرْشِدُ اَبْرَءُ اِلَى اللهِ مِنْ اَعْدآئِكَ وَ اَتَقَرَّبُ اِلَى اللهِ بِوِلايَتِكَ صَلَّى اللهُ عَلَيْكَ وَرَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَكاتُهُ🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴ظریف می گوید برجام سند افتخار ایران است و خواهد بود
ببینید مقام معظم رهبری چگونه این توافق را خسارت محض نامیدند!
@mobahesegroup
🚫شبهه🚫
شیعه معتقد است امامان دوازدهگانه آنها علم غیب دارند، در حالیکه خود آنان در روایات متعددی علم غیب را از خود نفی کردهاند به طور مثال کشی از علمای بزرگ شیعه نقل میکند که امام صادق(ع) فرموده:
به خدا قسم من علم غیب ندارم و اگر داشتم زمین خوبی را برای خود بر میداشتم.
✅ پاسخ شبهه:
در ابتدا باید توجه داشت که روش دشمن در برابر اعتقادات شیعه، پیدا کردن یک روایت از گوشه و کنار کتب روایی و با استفاده از آن، به اعتقادات ناب شیعه اشکال کردن است.
مرحوم کشی در رجال خود نقل میکند: امام صادق(ع) فرمود:
به خدای یکتا - که جز او خدایی نیست- سوگند که من غیب نمیدانم، ... باغی بین من و عبدالله بن الحسن به شراکت بود که تقسیم کردیم، قسمت هموار و خوب آن زمین به او رسید و قسمت سنگلاخ به من؛ اگر من علم غیب داشتم هر آینه آن قسمت هموار را بر میداشتم.
🔹در رابطه با این روایت و بحث علم غیب امام صادق(ع) باید گفت:
🔸 اولا: این روایت و روایات همگون با روایات فراوانی که در بیشتر کتب روایی شیعه نقل شده و مضمون آنها این است که ائمه اطهار(ع) علم غیب داشتهاند در تعارض است و با یک روایت یا چند روایت معدود نمیتوان آن همه روایت را کنار گذاشت، به طور مثال خود امام صادق(ع) فرمود:
به خدا كه من كتاب خدا را از آغاز تا پايانش میدانم، چنان كه گویى در كف دست من است، در قرآن است خبر آسمان و خبر زمين و خبر گذشته و خبر آينده.
👈یا در روایت دیگری فرمود:
من آنچه در آسمانها و زمين است مىدانم و آنچه در بهشت و دوزخ است مىدانم و گذشته و آينده را مىدانم. همچنین روایات وافری که در کتاب کافی و بصائر و ... در باب علم امام وجود دارد.
🔸 ثانیا: این روایت تنها در کتاب رجال کشی نقل شده و در هیچ کتاب قدیمی دیگری نیست و یک سند بیشتر ندارد، هیچ کدام از محدثان هم عصر کَشّی یا حتی بعد از ایشان نیز آن را نقل نکردهاند از این رو، از حیث اعتبار ضعیف است.
📜سند روایت نیز از این قرار است: «أَحْمَدُ بْنُ عَلِيٍّ الْقُمِّيُّ السَّلُولِيُّ، قَالَ حَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ صَفْوَانَ، عَنْ عَنْبَسَةَ بْنِ مُصْعَبٍ، قَالَ، قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع)» نفر اول «أَحْمَدُ بْنُ عَلِيٍّ الْقُمِّيُّ السَّلُولِيُّ» مجهول است و هیچ مدح و ذمی ندارد پس این روایت، ضعیف است و با آن نمیتوان روایات بسیاری که چندین سند صحیح دارند را کنار زد.
🔹نکته سوم: معمولا اینگونه روایات یا به جهت طرفیت پایین شنونده بود یا حمل بر تقیه میشوند؛ یعنی اگر هم بپذیریم که این سخن از امام صادق(ع) صادر شده میگوییم حتما در آن مجلس جاسوسی از دربارخلیفه یا مخالفان بوده که قصد تخریب حضرت را داشته بدین جهت حضرت در مقام تقیه علم غیب را از خود انکار کرده است، تا مدرکی برای آنان وجود نداشته باشد.
@andishaneh
#آموزه_های_اعتقادی_دین_اسلام
📌مقاله ای در پاسخ به یک شبهه
#ازدواج #ام_کلثوم دختر امیرمومنان #علی علیه السلام با عمر، بله یا خیر؟
نویسنده:
محمدحسین #افراخته
👇👇
http://mhafrakhteh.blogfa.com/post/2
👇👇
🌻 @ahlebait110
💠 دلایل اثبات حیات امام عصر (ع) (بخش اول)
به نظر میرسد که برای اثبات حیات امام عصر ، حداقل به سه دلیل می توان استناد جست که عبارتند از :
1. ادّله وحیانی ؛ 2. دلیل عقلی ؛ 3. تجربه دیدار امام عصر (ع).
از ادله وحیانی که به قرآن و سنت متکی است ، میتوان برای مجاب ساختن دو گروه نخست یعنی شیعه مردّد و یا اهلسنت بهره جست . اما از دو دلیل دیگر یعنی دلیل عقلی و تجربه دینی ، میتوان برای اثبات حیات امام عصر برای پیروان سایر ادیان آسمانی ، استفاده کرد.
اینک به بررسی این ادله میپردازیم.
1. دلایل وحیانی اثبات حیات امام عصر
ادله وحیانی اثبات حیات امام عصر به دو دو دسته قرآن و سنت قابل تقسیم است . ما برای رعایت اختصار به یک مورد از آیات قرآن و یک مورد از روایت نبوی اکتفا میکنیم.شاهد مورد نظر از قرآن سوره مبارکه قدر و دخان و شاهد مورد نظر از روایت نبوی روایت «اثناعشر خلیفه» است.
1ـ1. سوره های قدر و دخان و دلالت بر حیات امام عصر (ع)
در سوره مبارکه قدر/4 از نزول قرآن در شب قدر که بر هزار ماه برتری دارد ، سخن به میان آمده و در تبیین ارزش این شب آمده که فرشتگان و برترین آنها یعنی روح با امر و فرمان الاهی برای انجام هر امری فرود میآیند و تا سحرگاه سلام و تحیت به ارمغان میآورند : « تَنَزَّلُ الْمَلَائِکةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کلِّ أَمْرٍ سَلَامٌ هِی حَتَّی مَطْلَعِ الْفَجْرِ»
در سوره دخان/3 نیز تبیین شده که آن امر تفصیل و جداسازی حکیمانه کارهاست : «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبَارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ»
پرسش مهم در برخورد با این آیات آن است که فرشتگان کجا و نزد چه کسی فرود میآیند و آن امور حکیمی که در شب قدر جدا شده و تبیین میگردد چیست؟ چنین پرسشی به ذهن یاران ائمه رسیده و آنان پاسخ آن را جویا شدند. ائمه (ع) در پاسخ شیعیان فرمودند : که مقدرات سال در شب قدر مشخص شده و فرشتگان نزد امام معصوم و حجت الاهی در هر دوره فرود میآیند.(بصائرالدرجات/241) ثقه الاسلام کلینی در کافی/1/242 در کتاب الحجه یابی تحت عنوان «باب فی شأن انا انزلناه فی لیله القدر و تفسیرها» گشوده و در آن 9 روایت آورده است.به استناد این روایات شب قدر در میان تمام امتها وجود داشته و فرشتگان آسمانی بر پیامبر یا وصی او در هر عصری فرود آمدهاند و این سنت در میان امت اسلامی در هر دورانی برای هر امامی تکرار شده است. در روایت نخست این امر تبیین شده که فرشتگان از آسمان به آسمان فرود نمیآیند، بلکه از آسمان به زمین نزول میکنند. پس این پرسش همچنان منطقی است که این جداسازی هر امر حکیمانه و مقدرات هستی در زمین با چه شخص یا اشخاص در میان گذاشته میشود. و اگر قرار باشد ملاقات فرشتگان با انسان کامل در زمین جزو برنامههای شب قدر فرشتگان نباشد، نزول فرشتگان در این شب بر روی زمین مفهومی نخواهد داشت.با پذیرش فرود فرشتگان و ملاقات آنان با انسان کامل ، ضرورت وجود امام و حجت خداوند در هر دورانی اثبات میگردد. پیداست که در دوران پس از شهادت امام حسن عسکری تا دوران ما تنها مصداق آن انسان کامل که فرشتگان و برترین آنها یعنی روح ، فیض دیدار او را در شب قدر دارند، امام عصر است . این امر به لزوماً به معنای بقا و حیات مستمر آن امام است.بخاطر نقش بسیار کار آمد سوره مبارکه قدر در اثبات امامت و ولایت و اثبات استمرار آن ، امام باقر از شیعیان خواسته است تا با مخالفان با سوره قدر و آیات سوره مبارکه دخان احتجاج و مناظره کنند . روایت چنین است: «عن ابی جعفر (ع) قال : یا معشرالشیعه خاصموا بسوره انا انزلناه تحاجّوا ، فوالله انها لحجه الله تبارک و تعالی علی الخلق بعد رسولالله و انها لسیّده دینکم و انها لغایه علمنا، یا معشرالشیعه خاصموا بحم و الکتاب المبین انا انزلناه فی لیله مبارکه انا کنا منذرین ، فانها لوُلاة الامر خاصّه بعد رسولالله.».https://chat.whatsapp.com/BIu6bPkQKynDtXb8OBxaAh
t.me/alinasirigilani
Maref.ireitaa.com/alinasirigilani
2. دلیل عقلی بر اثبات حیات امام عصر(ع)
بنیان دلیل عقلی بر اثبات حیات و حضور امام عصر(ع)، اصل حکمت خداوند است. باری، خداوند حکیم، استوار منش و استوار اندیش است که رخنهای از نقص و کاستی در افعال و آفرینش الاهی راه ندارد. این مدعا به رساترین بیان در آیات نخست سوره تبارک/3و4 انعکاس یافته است. براساس این آیات ذرهای رخنه و نقص در نظام هستی راه نمییابد. اگر خداوند آفرینش انسان را بهترین و برترین دانسته و گردش کوهها را بسان ابرها و در عین حال آرام معرفی کرده و آن را صنع متقن الاهی برشمرده(نمل 88) و حتی قرآن کتاب تشریع را عزیز و محکم معرفی کرده که هیچگاه عیب و خلل در آن راه نمییابد(فصلت 41ـ42.)، همگی جلوهای از اصل حکمت الاهی است.حکمت خداوند تنها به معنای منش عقلانی استوار نیست، بلکه قید خطا ناپذیری را نیز باید بر این منش عقلانی استوار افزود. زیرا چه بسا ممکن است کاری به ظاهر عقلانی و حکیمانه تلقی گردد، اما در میانه با فرجام کار خطایش آشکار گردد.
خداوند براساس اصل حکمت پس از هبوط آدم به زمین اعلام کرد که کژی و دشمنی و بی عدالتی میان مردم راه خواهد یافت و خداوند برای هدایت مردم و بازداشتن آنان از کژی، رفع دشمنیها، برقراری عدالت و اتمام حجت، پیامبران را به سوی آنان گسیل خواهد نمود. قرآن بارها از این سنت یعنی سنت ارسال پیامبران به عنوان سنت تخلف ناپذیر یاد کرد.به گونهای که در قرآن تصریح شده که به فاصلهای نه چندان زیاد پیامبران سوی مردم گسیل شدند و هیچ امتی نیست مگر آنکه پیامبری هشدار دهنده برای آنان فرستاده شده است: « وَإِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلَّا خلَا فِيهَا نَذِيرٌ» کتب آسمانی موجود در کنار اذعان به این سنت الاهی بر این نکته نیز تصریح دارند که همواره پیامبران اوصیاء و جانشینانی داشتند که خلا وجودی آنان را چه در زمان حیات و چه پس از مرگ آنان تا رسیدن پیامبر آتی پر نمایند. چنانکه از هارون به عنوان وصی موسی و از آصفبن برخیا به عنوان وصی سلیمان یاد میشود.براساس سنت حکیمانه ارسال پیامبران نوبت به پیامبر خاتم رسید که با آوردن دین و نظام نامه کامل زندگی ، کتاب وحی و رسالت برای همیشه بسته شد. پیامبر خاتم تنها بیست و سه سال مسئولیت هدایت مردم را بر عهده داشت.حال پرسش این است که تکلیف مردم تا روز قیامت که ممکن است هزاران سال به طول انجامد چه خواهد شد؟آیا میتوان پذیرفت که منش و اندیشه استوار خداوند اقتضاء داشت که با حضور موسی در کوه طور ، هارون را به عنوان جانشین خود در میان مردم منصوب کند و برغم چنین تدبیری با افزوده شدن ده روز به یک ماه ملاقات موسی با خداوند ، بنیاسرائیل به گوساله پرستی روی آوردند. چنین منش و اندیشه استوار خداوند اقتضا دارد که امت اسلامی بلکه همه امتهای جهان را طی هزاران سال پس از رحلت آخرین پیامبر بدون وجود جانشین زنده ای تا روز رستاخیز رها نکند.آیا چنان که برخی پنداشتهاند وجود قرآن و سنت پیامبر (ص) برای پاسخگویی به همه نیازها و رفع همه مخاصمات و استمرار سنت هدایت کافی است؟ اگر چنین است چرا امت اسلامی برغم وجود این دو منبع اصیل ، دچار اختلافهای فاحشی شدهاند ؟! باری، همانگونه که اهلبیت بارها تاکید کردهاند قرآن کتاب صامت است و باید برگزیدگان الاهی به عنوان مفسّر و قیم آیات آن را به نطق آورده و برای مردم تفسیر کنند. چنان که مردم همواره به امامان و پیشوایان دینی برای رفع مخاصمات و اختلافات فکری و عقیدنی و مشخص ساختن اندیشههای صواب از خطای خود نیاز دارند . همانگونه که در کنار اعضاء و جوارح به عقل برای تشخیص و تمییز خطاهای حسی به شدت حاجت مند اند. بر همین اساس ، شیعه بر ضرورت استمرار وصایت و امامت پس از پیامبر اکرم (ص) تا روزی که نظام کنونی هستی برقرار است تاکید داشته و معتقد است هیچگاه زمین خاکی از حجت الهی نخواهد بود. از این رو، در روایات معصومان از اصل وجود حجت خداوند بر زمین به عنوان اصلی حتمی و تخلف ناپذیر یاد شده و تاکید شده که بدون حجت الهی زمین اهلش را فرو خواهد بود و اگر در زمین تنها دو نفر نفس بکشند، لزوماً یکی از آنان باید حجت خداوند باشد. با پذیرش اصل حکمت الاهی و ضرورت حضور حجت الهی در زمین ، لزوماً حیات و حضور امام عصر در روزگار ما اثبات خواهد شد .eitaa.com/alinasirigilani
https://chat.whatsapp.com/BIu6bPkQKynDtXb8OBxaAh
t.me/alinasirigilani
Maref.ir