eitaa logo
اندیشانه
56 دنبال‌کننده
665 عکس
133 ویدیو
288 فایل
تئولوژی @sadid20 : ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
banifateme-ghadir-95-06.mp3
12.72M
🔵طرح پیشنهادی هر خانه یک موکب در روز ❇️چند میلیون موکب خانگی 👆🎵 این هم صوت موکب شما👆 سرود «نه لوح و نه قلم بود...» مراسـم 🔸🔸🔸 ✅ 💠 موسسه کلامی احیاء همدان
‎⁨۱۰۰۱ فضیلت از امیرالمومنین⁩.pdf
7.97M
📚✍️📚✍️📚✍️📚 1001 فضیلت از امیرالمؤمنین علی علیه السلام محمدرضا رمزی اوحدی 💠 موسسه کلامی احیاء همدان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﴾﷽﴿ 📚 ادله امامت(۱) "دلیل افضلیت" 1. عقل سالم و وجدان بیدار حکم می کند کسی عهده دار امر خطیر رهبری مسلمانان بعد از پیامبر اکرم(ص) باشد که در صفاتی مانند علم، شجاعت، عدالت، زهد، عبادت، مدیریت و سایر صفات کمال انسانی بر دیگران برتری داشته باشد تا وظایف و اهداف امامت تحقق یابد. (چنانکه برخی آیات قرآن نیز بر لزوم برتری پیشوای دینی مردم دلالت دارد مانند آیه " اَفمَن یَهدی اِلی الحَق اَحقّ اَن یُتَّبع اَمّن لا یَهِدّی اِلّا اَن یُهدی فما لکم کیف تحکمون(یونس/35) همانطور که علاوه بر تمامی دانشمندان شیعه، برخی عالمان اهل سنت _ از جمله سعدالدین تفتازانی در کتاب شرح المقاصد ج5 ص291، ابوبکر باقلانی در کتاب تمهیدالاوائل ص471 _ نیز برتری امام بر دیگران را لازم دانسته اند. 2. آیه مباهله، حدیث طیر، حدیت اخوت، حدیث منزلت، حدیث شباهت، و احادیث بسیار دیگری که در مورد افضلیت امام علی(ع) در کتاب های شیعه و سنی نقل شده همگی بر برتری امام علی (ع) بر سایرین دلالت دارند (مانند کتاب مسند احمد ج6 ص489، المستدرک ج3 ص140، المناقب ص111 و ص 297). ( جهت آگاهی تفصیلی از تبیین و آدرس احادیث متعدد افضلیت به کتاب براهین و نصوص امامت ص21تاص48 نوشته استاد علی ربانی گلپایگانی مراجعه شود). 3. بنابر مطالب و اسناد گفته شده امیرالمومنین(ع) شایسته ترین و برترین فرد بوده و از اصحاب و یاران پیامبر(ص) همتای او یافت نمی شد. پس علی(ع) جانشین بلافصل پیامبراسلام(ص) و امام و پیشوای مسلمانان است. ✍ جعفر علینقی 💠 موسسه کلامی احیاء همدان
﷽ 📚 ادله امامت(۲) "دلیل عصمت" 1. فلسفه امامت را خواه تعلیم وتربیت بدانیم خواه برقراری عدالت و امنیت و حل منازعات و اجرای احکام شریعت، در همه موارد معصوم نبودن وخطاپذیری مکلفان مسلم است. به همین خاطر به امام نیاز دارند. اگر امام معصوم نباشد اهداف امامت به درستی محقق نمی شود و لازم می آید امام نیز به امامی دیگر نیازمند باشد و آن نیز به امامی دیگر تا بی نهایت که تسلسل محال لازم می آید. 2. همچنین معارف واحکام اسلامی که به پیامبر اسلام (ص) وحی شده به عصر پبامبر اختصاص نداشته بلکه مبنای زندگی دین بشر تا قیامت است پس باید تا قیامت محفوظ بماند، حفظ معارف و احکام اسلامی به حفظ کننده ای معصوم از خطا نیازمند است و غیر از امام معصوم کسی نیست پس امام باید معصوم باشد. 3. اطاعت بی چون و چرا و مطلق از "اولی الامر" که دستور آیه اطیعوا الله واطیعوا الرسول واولی الامر منکم است دلالت بر عصمت اولی الامر که همان اوصیا پبامبرند دارد و این را علاوه بر تمام عالمان شیعه، برخی مفسران اهل سنت نیز مثل فخرالدین رازی، نظام الدین نیشابوری، شیخ محمد عبده نیز پذیرفته اند. 4. از پیوست آیه " اِنّی جاعِلُک للنّاس اِماما قال و مِن ذُریّتی قالَ لا یَنال عَهدی الظّالمین"(بقره124) به آیه " وَ مَن یَتعدّ حُدودالله فاولئک هم الظالمون" (بقره229) لزوم عصمت در امام ثابت می شود زیرا خداوند اعطای امر خطیر امامت را در ذریه حضرت ابراهیم مشروط به عدم ظلم کرده است وظالم طبق آیه مذکور کسی است که از حدود وتکالیف الهی تجاوز کند بنابراین کسی که به حدود الهی در حد اعلا پایبند باشد او امام معصوم است. 5. طبق آیه " اِنّ الشّرک لَظُلم عَظیم " اگر کسی حتی برهه ای از عمر خود مشرک بوده باشد شایستگی مقام والای امامت را ندارد و علی بن ابیطالب در هیچ برهه ای از عمر خود مشرک نبوده است. بخلاف رقیبان او که خود معترف به شرک قبل از دعوت پیامبر به اسلام بوده اند. 6. علاوه بر برهان هایی که ذکر شد برهان علم و برهان معجزه و آیه تطهیر ، آیه ولایت، آیه بلّغ ما انزل الیک من ربک، و احادیثی همچون حدیث غدیر ، حدیث سفینه ، حدیث ثقلین، حدیث علی مع الحق و احادیث بسیار دیگری که در منابع روایی شیعه و سنی آمده است دلالت دارند که علی (ع) معصوم است و از بین مدعیان امامت و وصایت رسول الله کسی غیر از علی(ع) ادعای عصمت نکرده است پس همو امام و رهبر مسلمانان و وصی بلا فصل پیامبر اکرم(ص) می باشد. ✍ جعفر علینقی 💠 موسسه کلامی احیاء همدان
﴾﷽﴿ 📚 ادله امامت(۳) "دلیل غدیر" از علمای اهل سنت که حدیث غدیر را نقل کرده اند احمد بن حنبل از 40 طریق، ابن جریر طبری از 70 طریق، جزری مقری از 80 طریق، ابن عقده از 105 طریق، ابو سعید سجستانی از 120 طریق، ابوبکر جعابی از 125 طریق حدیث غدیر را نقل کرده اند. شمس الدین ذهبی در کتاب تلخیص المستدرک، جزری شافعی در کتاب اسنی المطالب، جمال الدین شیرلزی در کتاب اربعین، مقبلی در الابحاث، عمادی مفتی شام در الصلات الفاخره، حضرمی در تشنیف الاذان، صدر العالم در معارج تصریح دارند که حدیث غدیر متواتر و قطعی الصدور است. ابو عیسی ترمذی، ابو جعفر طحاوی، محاملی بغدادی، حاکم نیشابوری، سمنانی، ابن کثیر شافعی، ابن حجر عسقلانی، ابن حجر هیتمی مکی، قاری حنفی، عبدالحق دهلوی، شیخانی قادری،زرقانی مالکی، حفظی شافعی، محمد بخشوی، ناصرالدین آلبانی، ولی الله لکهنوی، ابن ابی الحدید معتزلی و ... که از عالمان بزرگ اهل سنت هستند همگی حدیث غدیر را صحیح می دانند. به علاوه هزاران عالم طراز اول شیعه که همگی در طول قرون متوالی حدیث غدیر را نقل و تایید و بر متواتر بودن آن تصریح دارند. ✍ جعفر علینقی 💠 موسسه کلامی احیاء همدان
@Farsna.mp3
9.55M
🎙ها عليٌّ بشرٌ کیف بشر...با نوای محمود کریمی 🌸عید سعید غدیر خم، عید ولایت مبارک باد.
30-kateb-ya-heidar(www.rasekhoon.net).mp3
2.47M
🌷همخوانی بسیار زیبا در وصف امیرالمومنین علیه‌السلام و غدیر🌷 🆔 https://eitaa.com/khoddamiyan
✍امام کاظم (علیه السلام) فرمودند: بلا و گرفتارى بر مؤمنى وارد نمى شود مگر آنکه خداوند عزوجل بر او الهام مى فرستد که به درگاه باری تعالى دعا نماید و آن بلا سریع بر طرف خواهد شد. ولی چنانچه از دعا خوددارى نماید، آن بلا و گرفتارى طولانى می گردد. پس هر‌گاه فتنه و بلائى بر شما وارد شود، به درگاه خداوند مهربان دعا و زارى نمائید... 📚 الکافی، ج ۲، ص ۴۷۱ ✨میلاد امام موسی کاظم (ع)مبارک✨
قابل توجه فرهیختگان، پژوهشگران، استادان و دانش آموختگان حوزوی و دانشگاهی؛ کتاب سیر تاریخی استنادات به حدیث غدیر، در دفاع از مذهب شیعه تألیف حجت‌الاسلام محسن افشار به مرحله انتشار بار یافت. ویژگیهای این کتاب؛ ۱- پنجاه مورد از استنادات، احتجاجات و مناشدات ائمه، اصحاب، عالمان و شاعران سه قرن نخستین به حدیث غدیر که کلمه مولی در آن جز به معنای رهبری و سرپرستی نمی شود معنا کرد جمع آوری و تحلیل شده است. ۲- معرفی منابع(تاریخی،تفسیری،حدیثی و کلامی)حدیث غدیر از اهل سنت و شیعه. ۳- تبیین محتوایی حدیث غدیر ۴- استفاده از منابع دست اول و معتبر اهل سنت و شیعه. ۵- مورد مطالعه و تایید بزرگانی چون حجت الاسلام شفیعی شاهرودی (نویسنده کتاب برگزیده ای از الغدیر)حجت الاسلام داعی نژاد (مدیر مرکز شیعه شناسی) استاد سلیمانیان و ... علاقمندان برای تهیه این کتاب( با پنجاه درصد تخفیف) به مبلغ ۲۰ هزار تومان میتوانند با شماره زیر تماس حاصل فرمایند. ۰۹۱۸۹۰۱۳۳۷۴
💠فمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ 🔸پس هر کس با تو درباره او [عیسی علیه السلام] در مقام مجادله برآید بعد از آنکه به احوال او آگاهی یافتی، بگو: بیایید ما پسرانمان را و شما پسرانتان را، و ما زنانمان را و شما زنانتان را، و ما نفوسمان را و شما نفوستان را دعوت کنیم؛ سپس یکدیگر را نفرین نماییم، پس لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم 📗آیه 61 سوره آل عمران
📌آیا متوکل دست حسینی را قطع می کرد؟ 📍اخیرا کلیپی منتشر شده که شخصی توصیه به شرکت در مجالس حتی با احتمال سرایت کرونا می‌کند. این شخص، در توجیه این موضوع به ماجرای توسط متوکل برای امام (ع) استناد می‌کند و این کار را نوعی جان‌بازی در راه (ع) می‌داند. جواب: ۱. در منابع حدیثی و تاریخی گزارشی از قطع دست برای زیارت امام (ع) وجود ندارد. ۲. در گزارش‌های تاریخی آمده است که امام حسین(ع) را نموده و از زیارت آن حضرت منع می‌کرد، ولی در هیچ گزارشی شرط کردن قطع دست برای زیارت وجود ندارد. 📚مسعودی، مروج الذهب، ج۴، ص۵۱ ۳. اگرچه متوکل جنایات زیادی در حق و علیهم السلام انجام داده است، اما ماجرای قطع دست منشأ و اصلی نداشته و جدیدا ساخته شده است. ۴. طبق آنچه در تاریخ و ابن اثیر آمده است: متوکل تهدید کرد اگر کسی به زیارت برود در زندانی می‌شود. 📚طبری، تاریخ، ج۹، ص۱۸۵. 📚ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، ج۷، ص۵۵. ۵. همچنین، بعد از منع متوکل از زیارت، افرادی می‌گفتند حتی اگر شویم باقیمانده ما از زیارت دست نمی‌کشد. 📚شیخ مفید، الأمالی، ص۸۵. ۶. جانبازی، به ایثار جان برای مبارزه با و است، نه اینکه بریم بیمار بشویم و آن را ایثار بدانیم. 👇👇 🌻 @ahlebait110
گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی نصیری، استاد سطح عالی فقه و اصول حوزه، از طریق فایل صوتی که ۲۰ مردادماه در فضای مجازی منتشر شد، گفت: شبهه ازدواج موقت یکی از شبهاتی است که برخی از طیف‌های فکری با تمرکز بر آن می‌خواهند تفکر اسلامی و شیعی را مورد هجوم قرار دهند. وی افزود: ازدواج موقت یک حکم نورانی و مورد افتخار در اسلام است که از سوی برخی به سخره گرفته می‌شود و نکته تلخ آن که متاسفانه آن را به متدینین و روحانیت و حوزه و اهالی حوزه نسبت می‌دهند و این طور القاء می‌کنند که این طیف چون نمدی برای کلاهشان می‌بافند، از آن حمایت می‌کنند. نصیری تصریح کرد: بهروز افخمی که مدتی نماینده مجلس شد، فیلمی به نام شوکران ساخت و در آن همسر زنی را معرفی کرد که با دیگری ازدواج موقت کرده و آن زن حامله شد و چون می‌خواست موضوع از خانواده پنهان بماند، آن زن را به ناحق کشت. برایند فیلم این است که شما ازدواج موقت را درست کرده‌اید که نتیجه آن پنهان‌کاری و در نهایت قتل است. وی افزود: این خط در فضای مجازی هم از طرف سلبریتی‌ها زیاد دیده می‌شود و به هر بهانه و جهتی، این مسئله را مورد سخره قرار داده، آسیب‌های آن را بیان می‌کنند و پای شرع را هم به میان می‌آورند که به زعم آنها بهانه به دست برخی مردان داده است. استاد سطح عالی تفسیر حوزه با بیان اینکه آیت‌الله رفسنجانی در یک دوره‌ای در نماز جمعه سخنانی در این باره گفت که با واکنش‌های شدید روبرو شد، اظهار کرد: در دوره‌های بعد هم شایع شد که در مجلس طرحی با عنوان خانه عفاف مورد بحث قرار گرفت. بنده قبلاً مصاحبه‌ای در این باره داشتم و گفتم که می‌توان این مسئله را قانونی کرد. وی افزود: فتوایی از آیت‌الله سیستانی در مورد ازدواج با زنانی که سابقه آلودگی دارند و خیابانی هستند، پرسیده شده بود و ایشان ازدواج موقت با این زنان را بلامانع دانستند. سایت‌های همسریابی و صیغه‌یابی ایجاد شده و رسماً تبلیغ می‌کنند که به نحو نادرست به این موضوع دامن می‌زنند و حتی مطرح شده که یک زن می‌تواند در روز با چند مرد بدون همبستری، تلذذ جنسی آنان را تأمین کند. استاد تفسیر و فقه حوزه علمیه، اضافه کرد: اخیراً هم فیلمی به نام انقلاب جنسی ساخته شده و در آن نشان داده شد که مکان‌هایی در تهران برای این کار وجود دارد و نظام جمهوری اسلامی هم با آن کنار آمده است. همچنین از یکی از بزرگان نقل می‌کنند که هر منزلی دستشویی لازم دارد و جامعه هم همین طور است. نصیری با بیان اینکه واقعیت جامعه ما اینگونه است که متأسفانه فحشا، شهوت و ... با ازدواج موقت کاملاً مخلوط شده است، اظهار کرد: از طرفی تا بحث ازدواج موقت مطرح می‌شود، گارد شدیدی از طرف بانوان گرفته می‌شود و آن را دامن زدن به امیال جنسی مردان می‌دانند و اینکه یک زنی وارد زندگی دو نفر شده و زندگی آنان را به هم می‌زند؛ نوع فیلم‌هایی که در تلویزیون هم ساخته شده از نگاه منفی زنان به این موضوع کاملاً دفاع شده است. وی با بیان اینکه کار زنان و حتی زنان مومنه به جایی رسیده که حاضرند همسرانشان رابطه نامشروع جنسی داشته باشند، ولی سخنی از ازدواج موقت نباشد، افزود: عجیب است که زنان آلوده و بدکاره حاضرند هر نوع فحشاء داشته باشند، ولی نام صیغه در میان نباشد که این مسئله از عجائب تاریخ است. نصیری با اشاره به مسئله ازدواج موقت از نگاه اهل سنت، تصریح کرد: قرآن کریم مسئله ازدواج موقت را مطرح و تعبیر استمتاع به کاربرده و در سیره و سنت پیامبر هم وجود داشته است. هیچ عالمی از اهل سنت اصل تشریع ازدواج موقت را منکر نشده است، بلکه مدعی هستند که تشریع شده و بعداً از سوی خلیفه دوم برداشته شده است.  وی افزود: می‌گویند خلیفه دوم بنابر مصالحی ترجیح داد که متعه نساء و حج را بردارد؛ علمای اهل سنت هم چون او را مشرع می‌دانند، لذا با این حکم مخالفند، در حالی که در صحیحین، مکرراً روایاتی بیان شده که پیامبر ازدواج موقت را تشریع کرد، ولی یک‌نفر آمد و گفت من این را نمی‌پذیرم و جمع کرد. نصیری افزود: اوج این سخنان در طیف‌های سلفی جدید و امثال رشیدرضا و ... مطرح شده و گفته‌اند ازدواج موقت در واقع مانند آن است که زن را به مثابه یک توپ بدانیم که در جامعه می‌چرخد و شیعه را متهم به زن‌بارگی و التذاذ و شهوات کرده‌اند. ادله تشریع ازدواج موقت استاد سطح عالی تفسیر و فقه حوزه در ادامه با اشاره به ادله تشریع ازدواج موقت و عدم نسخ، با بیان اینکه هم در آیات قرآن و هم در روایات بر این مسئله تأکید شده و سخنی هم از نسخ در میان نیست، گفت: براساس تتبعی که ما انجام داده‌ایم، نه در ادیان غیر آسمانی مانند بودا و شینتو و نه در ادیان آسمانی مانند یهودیت و مسیحیت چیزی به نام ازدواج موقت نداریم، ولی ازدواج موقت به این معنا که در اسلام مطرح شده است، واقعاً از افتخارات و نشانه توجه به همه مقتضیات زمان است. این استاد حوزه، قرآن و روایات نبوی و ولوی همچنین
سیره مسلمین تا قبل از منع عمر را دال بر این مسئله برشمرد و افزود: در آیه ۲۴ نساء «...فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنهُْنَّ فََاتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً...»، تعبیر استمتاع را بیان کرده که مراد از آن ازدواج موقت است. ما در ازدواج دائم، رابطه عشقی و عاطفی و نیازهای جنسی را داریم ولی در ازدواج موقت، هدف صرفاً برطرف کردن غریزه جنسی است.   استاد فقه و اصول حوزه علمیه بیان کرد: شاهد دوم «فَاتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً» در آیه به معنای پرداخت مزد است؛ یعنی زن مقداری خودش را در اختیار مرد قرار می‌دهد و مزد آن را می‌گیرد، ولی وقتی در آیه ۴ سوره نساء سخن از ازدواج دائم است، می‌بینیم که تعابیر فاخری به کار می‌رود و سخن از «وَآتُوا النِّسَاءَ صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَةً» است که از ریشه صدق است؛ یعنی ازدواج دائم بر عشق و دوستی استوار است.   نصیری اضافه کرد: بنده مفسری نیافتم که اصل این اشاره و ناظر بودن آیه به ازدواج موقت را منکر شود؛ البته برخی به جهالت می‌گویند که ما قبول داریم موقت است، ولی در سوره مومنون در آیه «... إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ...» ناسخ این موضوع است. سؤال این است که چه کسی گفته ازواج فقط دائمی است؛ ثانیاً سوره مومنون در مکه نازل شده، در صورتی که سوره نساء در مدینه و سوره مکی نمی‌تواند ناسخ سوره مدنی باشد.   بنیان گذار موسسه معارف وحی و خرد افزود: در روایات نقل شده که پیامبر در حجة‌الوداع فرمود که ای مردم من به شما اجازه ازدواج موقت دادم؛ عبدالله بن سلیمان نقل کرده است که حضرت امیر فرمود اگر ابن خطاب از من پیشی نمی‌گرفت و ازدواج موقت را تحریم نمی‌کرد، هرگز جز انسان شقی و پلیدباطن مرتکب زنا نمی‌شد. در این روایت تصریح شده که عمر آن را حرام کرده و همچنین موید آن است که اگر این حکم درست اجرا شود، بستر فحشاء را خواهد بست. این تعبیر عجیب است و اگر راه حلال باشد، کسی دنبال حرام نمی‌رود.   وی اضافه کرد: از عمر نقل شده که دو متعه در دوره پیامبر وجود داشت و من آن را ممنوع کرده و عقوبت هم می‌کنم؛ همچنین برخی روایات موید آن است که اصحاب در زمان پیامبر با مشتی خرما متعه می‌کردند و این روند در دوره ابوبکر هم وجود داشت. در روایت دیگر ابونضری می‌گوید ما این کار را انجام می‌دادیم تا اینکه عمر نهی کرد.   نصیری تصریح کرد: روایت جالبی از مسلم از عمران نقل شده است که در قرآن، آیه متعه حج آمده بود و آیه منسوخ هم نیامد و پیامبر هم آن را نهی نکرد، ولی یک‌نفر نظر شخصی خود را داد که همان اجتهاد در برابر نص است. در بخاری تصریح شده که این یک نفر همان عمر است.   بنیان گذار موسسه معارف وحی و خرد اظهار کرد: از گفت و شنود میان اصحاب بر می‌آید که وقتی عمر منع کرد، باعث اختلاف اصحاب شد. ابونضری گفته است که ما نزد جابر بن عبدالله بودیم و فردی آمد و گفت که ابن عباس و ابن زبیر در مورد متعه اختلاف کرده‌اند؛ جابر گفت ما در دوره پیامبر انجام می‌دادیم و فقط عمر نهی کرد.   وی افزود: جابر از کسانی است که محافظه‌کار نبوده و حقایق را می‌گفت. او نقل کرده که عمر گفت اگر کسی این کار را انجام دهد، من او را با سنگ تأدیب خواهم کرد؛ خب به چه دلیلی او حق دارد این کار را بکند؟ حتی نقل شده که در دوره عمر هم مدتی این مسئله وجود داشت.   نصیری بیان کرد: روایت دیگری نقل شده که اصحاب با پیامبر در جنگ بودند و همسرانشان هم با آنان نبودند و به پیامبر گفتند ما در چنین شرایطی چکار کنیم و پیامبر فرمودند بروید ازدواج موقت کنید.   شرایط خاص؛ بستر حکم متعه استاد تفسیر حوزه علمیه با بیان اینکه بستر تشریع این حکم موارد خاص است، تصریح کرد: یعنی مردانی در میدان نبرد بوده و مدتی از همسرانشان دور هستند یا زنانی که مطلقه و بیوه هستند و نیاز جنسی دارند و به هر دلیل نمی‌توانند ازدواج دائم داشته باشند، می‌توانند با ازدواج موقت خود را ارضاء کنند.   وی افزود: در روایت دیگری از ابن عباس بیان شده که متعه رحمت از سوی خدا به امت محمد(ص) بود و اگر نهی نشده بود، این همه زنا و فحشا وجود نداشت که برگرفته از کلام امام علی(ع) است؛ روایت تکان‌دهنده دیگر از زراره در منابع شیعه بیان شده است که فردی که طرفدار عمر و اهل سنت بود، نزد امام باقر آمد و گفت نظر شما در مورد متعه چیست و امام صریحاً فرمود که قرآن و پیامبر آن را حلال کردند. او گفت شخصیتی چون شما اینطور می‌گوید، در حالی که عمر آن را حرام کرده بود؛ همین تعبیر کافی است که انسان خون بگرید که این فرد چنین با امام باقر مواجه شده است و نظر عمر را بر امام ترجیح می‌دهد.   نصیری تصریح کرد: این فرد که شأن عمر را فراتر از امام می‌دانست، لذا امام بحث مباهله را مطرح کردند که طبق متون دینی باب مباهله همواره باز است؛ در این هنگام آن فرد که جرئت مباهله نداشت، به امام گفت آیا راضی می‌شوی دختران و خواهران و وابستگان شما متعه شوند؛ ام
❓مباهله یعنی چه؟چه ویژگیهائی دارد؟چرا پیامبر(ص) با مسیحیان نجران مباهله نمود؟ ✍پاسخ: «مباهله» پیامبر(ص) با مسیحیان نجران برگرفته از سنتی متداول، در میان اقوام سامی و بیانگر تلاشهای فراوان پیامبر(ص) برای دعوت اهل کتاب به دین اسلام بوده است که متأسفانه بخش وسیعی از مناظرات و گفتگوهای پیامبر(ص) با آنان مورد غفلت سیره نویسان واقع شده و در متون اسلامی نیز به طور مستقل بدان پرداخته نشده است. 🔻مباهله از آن جهت که دلیلی بر فضیلت و برتری اهلبیت(ع) و عصمت و امامت بلافصل امام علی(ع) است، دارای اهمیت است. مباهله از ریشه «بهل» به معنای رها ساختن، ترک گفتن، به خود واگذاشتن و قید و بند چیزی را برداشتن و نیز لعنت کردن آمده است که از زبانهای عبری و سریانی وارد زبان عربی شده است و در اصطلاح به عملی گفته میشود که دو یا چند نفر که در مسأله مهم دینی با یکدیگر اختلاف دارند، در یک جا جمع شوند و با اصرار و تضرع به درگاه خداوند، از او بخواهند آن را که بر باطل است، رسوا و مجازات کند. 💥زمان و علت مباهله مسیحیان نجران با پیامبر(ص) برخی زمان آن را سال سوم هجری میدانند؛ زیرا به اتفاق اکثر مفسران شیعه و سنی آیه ۶۱ سوره آل عمران که برای دعوت به مباهله است، در این سال نازل شده است و برخی وقوع آن را در سال نهم هجری «عام الوفود» دانستهاند که پیامبر(ص) عازم مدینه شدند؛ اما قول اول صحیحتر به نظر میرسد. از محتوای آیات ۲۴ـ ۱۹ آل عمران میتوان دریافت که پیامبر(ص) برای تفهیم اینکه همه انبیاء در یک مسیر واحد بودهاند و دین حق یکی است و اختلاف در ظاهر شرایع به دلیل تناسب آن با مراحل تکامل اندیشه بشری است و عیسی(ع) نیز بنده و فرستاده خداست، تلاشهای فراوانی کرد و موفق شد، عدهای از آنان را به اسلام فرا خواند؛ اما عدهای دیگر به مجادله و محاجه با پیامبر(ص) پرداختند و چون سخنان منطقی پیامبر(ص) در آنان اثر نکرد، به دستور خدا آنان را به مباهله فرا خواند. ⭕️ مسیحیان نجران «نجران» سومین شهر یمن در منطقه مرزی حجاز و یمن میباشد، که ۷۳ دهکده داشت و تنها منطقه مسیحی نشین است. ⚡️بامداد روز مباهله، حضرت رسول(ص) به خانه حضرت امیرالمؤمنین(ع) آمد. دست امام حسن(ع) را گرفته و امام حسین(ع) را در آغوش گرفت، و به همراه حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) برای مباهله، از مدینه بیرون آمد. چون نصارا آنان را دیدند، ابوحارثه پرسید که این‌ها کیستند که با او همراهند؟ پاسخ شنید: ✨آن که پیش روی اوست، پسر عموی او و شوهر دخترش و محبوب‌ترین خلق نزد اوست؛ آن دو طفل، فرزندان اویند از دخترش؛ و آن زن، فاطمه دختر اوست که عزیزترین خلق، نزد اوست. پیامبر(ص) برای مباهله، به دو زانو نشست. سید و عاقب، پسران خود را برای مباهله برداشتند. ابوحارثه گفت: به خدا سوگند چنان نشسته است که پیغمبران برای مباهله می‌نشستند، و سپس برگشت. سید گفت: کجا می‌روی؟ گفت: اگر محمد بر حق نبود با عزیز‌ترین افرادش نمی‌آمد و اگر با ما مباهله کند پیش از آنکه سال بر ما بگذرد، یک نصرانی بر روی زمین نخواهد ماند. در روایتی دیگر آمده است که وی گفت: من صورت‌هایی را می‌بینم که اگر از خدا درخواست کنند کوهی را از جای خود بركَنَد، هر آینه کنده خواهد شد. پس مباهله مکنید که هلاک می‌شوید و یک نصرانی بر روی زمین نخواهد ماند. 💢عقب‌نشستن نجرانیان سپس ابوحارثه نزد پیامبر آمد و گفت: ای ابوالقاسم! از مباهله با ما درگذر و با ما مصالحه کن بر چیزی که قدرت ادای آن را داشته باشیم. پس، حضرت با ایشان مصالحه نمود که هر سال، دو هزار حلّه بدهند که قیمت هر حلّه چهل درهمباشد، و نیز اگر جنگی با یمن روی دهد، سی زره، سی نیزه و سی اسب را به مسلمانان، عاریه دهند، و پیامبر(ص) ضامن برگرداندن این ابزار خواهد بود. پس از نوشته‌شدن صلح‎نامه آنان برگشتند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روایت غم انگیز و هشدار دهنده یک پزشک درباره عواقب ماسک نزدن❗️ دکتر جلالی فخر: 🔹این سی تی اسکن یک بیمار کرونایی است شبیه انفجار بیروت می‌ماند هر دو ریه بطرز هولناکی درگیر است 🔹بیمار مردی قوی هیکل، بدون بیماری زمینه‌ای، ورزشکار با سیبیل‌های پر پشت و‌مشکی است که یک محله از او‌حساب می‌بردند و برایش افت داشته که ماسک بزند!! 🔹حالا او با لوله‌ای در نای ،نای نفس کشیدن ندارد و متاسفم که اعلام کنم بر اساس پیش بینی‌های پزشکی تا قبل از طلوع خورشید فردا عمرش غروب خواهد کرد 🔹در حالی که می‌شد اینگونه نشود... لطفا ماسک بزنید http://eitaa.com/joinchat/3298492416Cc8880c401c 🕌‌ اولین و بزرگترین کانال قمی‌ها در ایتا👆
AUD-20200815-WA0004.
12.64M
✅ نقد شبهه در زمینه ی ازدواج موقت، جلسه ( ۶ ) ✅ استاد علی نصیری(دامت برکاته) 🌹🌹🌹🌹🌹
نقد شبهه ازدواج موقت (جلسه ۷).m4a
12.69M
‌✅ نقد شبهه در زمینه ی ازدواج موقت ، جلسه ( ۷ ) ✅ استاد علی نصیری(دامت برکاته) 🌹🌹🌹🌹🌹
📕 عنوان مقاله: اسباب نزول آیه مباهله در منابع شیعه و اهل سنت 💾فرمت فایل: WORD 📚 نوع تحقیق: مقاله دانشجویی تعداد صفحات: ۲۰ فرمت فایل: WORD واژگان کلیدی: مباهله ، آیه مباهله ، آیه­ ۶۱ سوره­ آل عمران ، اسباب نزول ، شان نزول ، مسیحیان نجران 💡لینک دانلود: http://maarefnet.ir/?p=12399