eitaa logo
اندیشانه
56 دنبال‌کننده
664 عکس
132 ویدیو
287 فایل
تئولوژی @sadid20 : ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
مرحوم صدوق در من لا يحضره الفقيه از امام صادق(ع) نقل نموده است که‌: «‌يَجِي‏ءُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ رَجُلٌ إِلَى رَجُلٍ حَتَّى يُلَطِّخَهُ بِالدَّمِ وَ النَّاسُ فِي الْحِسَابِ فَيَقُولُ يَا عَبْدَ اللَّهِ مَا لِي وَ لَكَ فَيَقُولُ أَعَنْتَ‏ عَلَيَ‏ يَوْمَ كَذَا وَ كَذَا بِكَلِمَةٍ فَقُتِلْت.» يعني روز قيامت شخصي خون آلود به سراغ شخص ديگري مي‌رود و او را به خون خود آغشته مي‌سازد‌. در اين حال شخص دوم از او مي‌پرسد‌ تو کيستي و با من چه کار داري؟‌(‌کنايه از آن که هيچ ارتباط يا آشنايي بين آن دو از قبل نبوده است)‌ شخص به خون آلوده مي‌گويد که تو در فلان روز سخني گفتي که آن سخن باعث قتل من شد‌.[5] بي‌ترديد کساني که در امنيّت کامل زبان به سب و لعن مقدسات ديگران مي‌گشايند، در خون شيعيان مظلومي که در عراق، سوريه‌، پاکستان، افغانستان، يمن و ساير مناطق به شهادت مي‌رسند، شريکند و بايد در محضر عدل الهي پاسخ گو باشند. 🔸در طول تاریخ حرکت‌های افراطی به مسلمانان ضربه وارد کرده‌ است‌ اگر از زمانه خود نيز به عقب برگرديم و نگاهي گذرا به تاريخ داشته باشيم، هم با شواهد متعددي از اين دست روبرو مي‌شويم. در شروع شکل‌گيري صفويه خصوصاً دوران شاه اسماعيل اول، حرکت‌هاي افراطي در زمينه علني ساختن لعن و سب صورت گرفت که بازتاب آن در حکومت عثماني‌، حملات متعدد آن حکومت خبيث به سرحدات ايران، آسیای صغیر و قتل عده زيادي از شيعيان از کودک و پير و جوان و زن و مرد بود که در برخي از حمله‌ها آمار کشتگان تا چهل هزار نفر هم گزارش شده است‌.‌[6] تا آن جا اين حرکت‌هاي افراطي از دو جانب صورت گرفت که عده‌اي از علماي شيعي حجاز به علماي ايران نامه نوشتند و گفتند: «‌انکم تسبون ائمتهم في اصفهان و نحن في الحرمين معذبون بذلک اللعن و السب.»‌ يعني شما در اصفهان‌(‌در کمال آرامش و امنيت) به بزرگان آنها لعن و سب مي‌کنيد و ما در مکه و مدينه به واسطه کار شما‌ مورد اذيت و آزار قرار مي‌گيريم.[7] آن چه مايه تعجب است تفاوتي است که برخي ميان لعن و سب مي‌گذارند و لعن را جايز و سب را نادرست مي‌شمارند. با اين که بديهي است که مناط و ملاک امر در مورد علني شدن هر دو يکي است و تفاوتي از اين حيث ميان آنها وجود ندارد. آن چه بيشتر مايه شگفتي در افراط اين جريان‌هاي مدعي تشيع است که حتي از بزرگان خود هم در اين امر تبعيت نداشته و صرفا بر طبل تعصب و تفرقه مي‌کوبند. مرحوم آقاي سيد محمد شيرازي که جريان شيرازي‌ها خود را بدو منتسب مي‌دانند، در کتاب الشيعه و التشيع تأکيد مي‌کند که شيعه نسبت به وحدت اهميت مي‌دهد و کسي را تکفير نمي‌کند. وي حتي به کتاب المراجعات مرحوم سيد شرف الدين استناد مي‌کند که رعايت احترام اهل سنت لازم است. [8] اين یادداشت را با يک نکته مهم اعتقادي در نحوه نگاه و برخورد با ‌خود اهل سنت به پايان مي‌برم که متأسفانه در ميان عوام ما رواج دارد که حتي تبّري را شامل جميع اهل سنت مي‌دانند. سخن در مورد مقوله هدايت و نجات ساير انسان‌ها نياز به تفصيل و بيان مباني عقلي و نقلي دارد و ما در اين جا فقط به يک روايت از امام باقر عليه السلام اشاره مي‌کنيم. زراره که از اصحاب خاص امام است به امام عرض مي‌کند که ما نسبت به هر کسي که با شما موافق باشد، تولي و محبت داريم و از هر کسي که با مخالفت داشته باشد، تبري مي‌جوييم. امام باقر عليه‌السلام پاسخ بسيار قابل تاملي به او مي دهند: «‌فَقَالَ يَا زُرَارَةُ قَوْلُ اللَّهِ أَصْدَقُ مِنْ قَوْلِكَ فَأَيْنَ الَّذِينَ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ لا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَ لا يَهْتَدُونَ سَبِيلًا أَيْنَ الْمُرْجَوْنَ‏ لِأَمْرِ اللَّهِ‏ أَيْنَ الَّذِينَ‏ خَلَطُوا عَمَلًا صالِحاً وَ آخَرَ سَيِّئاً أَيْنَ‏ أَصْحابُ الْأَعْرافِ‏ أَيْنَ‏ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ.»[9] حضرت خطاب به زراره مي‌فرمايند: سخن خدا در قرآن از حرف تو صادق‌تر است‌(‌يعني نظر تو در مورد برائت از اهل سنت، با قرآن انطباق ندارد‌)‌ پس مراد از مستضعفين که خداوند آنها را معذور مي‌خواند، چه کساني هستند؟! مراد از کسانی که تکلیفشان به خدا واگذار شده کیانند‌؟!‌ مراد از افرادي که عمل خوب و عمل بد آنها آميخته شده، چه افرادي هستند؟ مراد از کساني که بايد دل‌هاي آنها را به دست آورد، کيستند؟ سخن امام باقر(ع) حجتي است تمام و دال بر اين مطلب که غير شيعيان هم مي‌توانند از لطف و رحمت الهي بهره‌مند شده و در زمره نجات يافتگان قرار گيرند و تبري از آنها به هيچ وجه با منطق قرآن انطباق ندارد. [1] . سایت معظم له، سخنرانی روز عید غدیر سال 95. [2] . همان. [3] . بحار الانوار، ج 71، ص 217. [4] . عیون اخبار الرضا، ج 1، ص 304. [5] . من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص 93.
[6] . رسول جعفریان، صفویه در عرصه دین، فرهنگ و سیاست، ج 1، صص 36-41،قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1379. [7] . خوانساری اصفهانی،روضات الجنات، ج 4، ص 362. [8] . سید محمد شیرازی، الشیعه و التشیع، صص 173- 185، بیروت، دار صادق للطباعه و النشر. [9] . کافی، ج 2، ص 383. 🌐 @meshkatnoor
♦️تبری یا تفرقه ؟! ✍️محمد جعفری يکي از مسائلي که امروزه زمينه ساز تفرقه و تشتت در ميان مذاهب اسلامي شده است، مقوله لعن و ناسزا به بزرگان مذاهب و افراد مورد احترام آنهاست‌. بديهي است که اين کار از طرف هر يک از مذاهب اسلامي اعم از شيعه و اهل سنت که صورت بگيرد، گامي در جهت تفرقه ميان امت اسلامي و خدمت به اهداف دشمنان قسم خورده اسلام و انقلاب خواهد بود. متأسفانه شاهد آن هستيم که برخي شبکه‌هاي ماهواره‌اي و نيز کانال‌ها و گروه‌هاي اجتماعي که از آبشخورهاي يک جريان واحد تغذيه و پشيباني مي‌شوند، بي‌وقفه به اين ماجرا دامن مي‌زنند و زمينه سوء استفاده دشمنان را فراهم مي‌نمايند. رهبر معظم انقلاب نام اين جريان را در طرف شيعي، تشيع انگليسي عنوان نهاده‌اند و انصافاً که عنوان به‌جا و دقيقي است زيرا که حمايت‌هاي پشت پرده آنها از ديرباز از جريان‌هاي تفرقه انگيز در شيعه، بر همگان عيان است. آن چه عده‌اي را در علني ساختن لعن و ناسزا نسبت به دشمنان اهل بيت(ع) متقاعد مي‌سازد، مقوله تبرّي است که در آن نسبت به برائت جستن از دشمنان خدا، دين و اهل بيت(ع) تأکيد رفته است. همين بدفهمي و سوء برداشت است که متأسفانه مانع از درک جامع و صحيح نسبت به تبري شده است. ‌رهبر معظم انقلاب با عنايت به همين بد‌فهمي، در روز عيد غدير سال 1395، نسبت به لوازم ولايت پذيري و تولي و تبري توجه دادند و فرمودند: «‌هر گونه ناسزا‌گويي به بزرگان اهل سنت در واقع مانع از شنيده شدن مباني منطقي و مستدل اعتقاد به امامت مي‌شود.»[1] در واقع تاکيد ايشان بر اين نکته است که ما اگر در صدد ترويج مکتب اهل بيت و معارف بلند شيعي هستيم، نبايد کاري انجام دهيم که از ابتدا مانع از يک گفتگوي منطقي و صحيح شود‌. ايشان در ادامه سخن، حتي يکي از علل شکل‌گيري گروه‌هاي تکفيري مانند داعش را همين بد‌عملي در زمينه تبّري مي‌دانند؛ «‌تحريک احساسات ديگر فرق اسلامي به نام شيعه در واقع تشيع انگليسي است و نتيجه آن ظهور گروه‌هاي خبيث و وابسته، مانند داعش و النصره است.»[2] ‌آن چه که در سيره و بيان خود اهل بيت(ع) عصمت ديده مي‌شود، تأکيد بر همين رويکرد صحيح و معتدل و پرهيز از علني ساختن سب و لعن صریح است. باري در اين نوشته کوتاه در صدديم‌ اشاره‌اي به مباني و ادله نقليِ رويکرد صحيح در قبال تبري بکنیم. 🔸ادله نقلی رویکرد صحیح در قبال تبری به امام صادق عليه السلام خبر داده شد که فردي را در مسجد ديديم که علناً به دشمنان شما ناسزا مي‌گفت. حضرت فرمودند خدا او را لعنت کند که با اين کار متعرض ما شده است. مگر خداوند در قرآن نفرموده است که «‌وَ لا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَيْرِ عِلْمٍ‏.»[3] در روايت ديگري که مرحوم صدوق در عيون اخبار الرضا از امام رضا عليه السلام نقل نموده است، حضرت به يکي از اصحاب خود مي‌فرمايند که مخالفان ما اخباري را به نام ما جعل و وضع کردند که حضرت آنها را در سه دسته تقسيم مي‌کند. دسته اول اخبار مربوط به غلو در مورد اهل بيت(ع) است و دسته دوم اخبار مربوط به تقصير در مقام و جايگاه اهل بيت(ع) است و دسته سوم اخباري است که در آن به مطاعن دشمنان ما اهل بيت تصريح شده است‌. حضرت رضا عليه السلام در ادامه مي‌فرمايند‌ مردم وقتي مطاعن دشمنان ما را به اسم مي‌شنوند، نسبت به ما اهل بيت متعرض شده و ما را مورد طعن قرار مي‌دهند.‌‌[4] اگر ما اين گونه روايات را هم نمي‌داشتيم، عقلانيّت تنيده در تار و پود تفکر شيعي خود ما را به اين امر رهنمون مي‌ساخت. حال که اين گونه روايات صريح هم، ما را نسبت به درک صحيح از تبري هدايت نموده و در مقام عمل، توجه به جوانب امر را اشارت داده است. بايد ديد مدّعيان تولي و‌ سينه چاکان ولايت خالص اهل بيت(ع) چه تبعيتي از خود نشان مي‌دهند؟! يکي از نتايج تندروي‌هاي جريان شيعه انگليسي و البته متديناني که از سر غفلت، همان راه را در مجالس دینی خود د‌ر پيش گرفته‌اند، تعرض به جان و ناموس شيعياني است که توسط تکفيري‌ها و ارهابيون به قتل مي‌رسند. جالب آن جاست که در روايات اهل بيت(ع) هم به اين نکته توجه داده شده است.
225 (1).pdf
1.02M
جواب استاد علیدوست به سیدکمال حیدری
پاسخ دکتر محمد رضایی به آقای سید کمال حیدری https://www.hawzahnews.com/news/913693
✍ حقانیت (ص) از هر زمان دیگری بر انسان های آزادی خواه جهان بیشتر روشن شده و گردش سریع اطلاعات انتقال اندیشه مترقی آئین او را تسریع بخشیده و جمعیت مسلمانان به طور عجیبی رو به فزونی است. مخالفان فهم، چاره ای جز خودزنی در مصاف منطق استوارش ندارند از این رو تشبث به خاشاک توهین، که تنها حربه شکست خورده و قدیمی داعیه داران آزادی بیان است چند صباحی است رخ عیان نموده و خاک مذلت بر توپره خواری خود می افشاند.
هدایت شده از خبرگزاری فارس
پیام رهبر انقلاب خطاب به جوانان فرانسه در پی هتاکی ماکرون 🔹جوانان فرانسه! از رئیس جمهور خود بپرسید: چرا از اهانت به پیامبر خدا حمایت می‌کند و آن را آزادی بیان می‌شمارد؟ 🔹آیا معنی آزادی بیان این است: دشنام و اهانت، آن هم به چهره‌های درخشان و مقدس؟ آیا این کار احمقانه، توهین به شعور ملتی نیست که او را به ریاست خود انتخاب کرده است؟ 🔹سوال بعدی این است که چرا تردید در هولوکاست جرم است؟ و اگر کسی چیزی در این‌باره نوشت باید به زندان برود، اما اهانت به پیامبر آزاد است؟ @Farsna
💠 یکی از روش های متقن نقد، درخواست دلیل از طرف مقابل است که در توئیت جامع خود، نه از ، بلکه از جوانان خواسته تا از او دلیل بخواهند و این یعنی نقد همراه با ایجاد حس مطالبه گری در جوانان که روزنه امیدی به سوی روشنگری در اروپا هستند. افزون بر اینکه را به جهت ارتکاب دفاع از موهنان به هیچ حساب کرده و شخصیت حقوقی او را با ارجاع پرسشگری مطالبه گرایانه به جوانان، زیر سوال برده است. در پاسخ به هجمه، علاوه بر دفاع حمله نیز لازم است، از آنجا که منشآ توهین به تفکر است، توپ را به زمین آنان انداخته و حمله را به سمت نشانه رفته است.
Sound_2020_10_29_09_11_19_708.mp3
13.77M
🎤 وبینار واکاوی ابعاد مختلف مساله عید الزهرا از منظر عقل و نقل 📗 حجت الاسلام دکتر محمد جعفری عضو هیات علمی موسسه امام خمینی 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امامت_پژوهي.pdf
5.63M
📌 یه کتاب بسیار عالی امامت پژوهی: (بررسی دیدگاه امامیه، معتزله و اشاعره درباره امامت و خلافت) جمعی از نویسندگان نشر آستان قدس رضوی هدیه کتاب: نثار اهل بیت. 👇👇 🌻 @ahlebait110
هدایت شده از معارف اعتقادی
پیامبر خاتم(ص) و احیای تمام ادیان! ✍جعفر بحرینی @rozaneebefarda 🔹هر پیامبری برای اثبات نبوَّت خود معجزه‌ای می آورد. چه اینکه بدون معجزه، نبوَّتش برای مردم اثبات نمی شود. تمام کسانی که زمان یک پیامبر بوده اند، به واسطه مشاهده حسِّی معجزه آن پیامبر و یا تواتر در نقل مردم ، به اعجاز آن پیامبر می رسند و به آن پیامبر ایمان می آورند. ◽️حال اگر چند هزار سال از زمان آن پیامبر گذشته باشد، چگونه باید به آن پیامبر ایمان آورد؟ 🔻در پاسخ، چند فرض به نظر می رسد: 1-مشاهده حسّی معجزه ؛ این راه مقدور نیست ، چرا که آن حضرت اساسا در قید حیات نیستند که بخواهند برای ما معجزه بیاورند! 2-تواتر در نقل معجزه؛ این نقل به علَّت اینکه یک)مستقیم نیست ، دو) تعداد سلسله های در نقل بسیار زیاد است (بخاطر فاصله زمانی بسیار زیاد) و سه) ناقلان همه از یک کیش و آیین هستند! و چهار)استناد بسیاری از ناقلان نقل سینه به سینه نیست بلکه نقل مستند به کتب آسمانیشان می باشد! لذا با فرض تواتر در نقل هم نمی توان به این راه برای اثبات معجزه آن پیامبر استدلال کرد. 3-اعجاز علمی ؛ به این صورت که کسی مفاهیم آن ادیان را بخواند و بواسطه مفاهیم بلند آن کتاب آسمانی ، به آورنده آن کتاب ایمان بیاورد._ این مساله درباره ادیان و کتب الهی تحریف شده ، منتقی است زیرا با تحریف ، جامعیت آن کتاب آسمانی و اعجاز آن پیامبر به طریق اولی زیر سوال می رود؛ در نتیجه نمی توان نه اعجاز را ثابت کرد و نه حقانیَّت آن دین را! ◽️با توجه به فروض طرح شده ، ادیان الهی هیچ راهی برای اثبات حقانیت خود ندارند! و حتی حقانیَّت انبیای الهی آنها هم اثبات نمی شود. لذا در باب حجیَّت ادیان الهی و پیامبران الهی دچار انسداد عظیم خواهیم شد. 🔻مگر اینکه فرض دیگری را طرح کنیم. 4- اعجاز پیامبر ، امروز هم موجود باشد. اگر معجزه پیامبری به گونه ای باشد که امروز هم برای همه مردم در دسترس باشد ، آنوقت حقانیَّت آن پیامبر و دین او اثبات می شود. ▫️با توجه به جاویدان بودن اعجاز قرآن کریم ، حقانیَّت حضرت محمد صلَّی الله علیه و آله و سلَّم و دین او اثبات می شود. نکته مهم وحیاتی این است که تمام آنچه را که دین اسلام و قرآن کریم ، تصدیق و تایید کرده باشد هم اثبات می شود. حال ما شرح حال و معجزه پیامبران بزرگ الهی را در قرآن کریم می یابیم و بواسطه رسالت حضرت خاتم ، به تمام آن پیامبران و دینشان ایمان می آوریم. «چون که صد آمد، نود هم پیش ما است». ▫️پس ادیان الهی موجود حقانیت و حجیَّـت خود را مدیون اسلام و حضرت محمد صلَّی الله علیه و آله و سلَّم هستند. آری حضرت محمد صلَّی الله علیه وآله و سلَّم ، مویِّد و تکمیل کننده تمام ادیان الهی است و توهین به او، توهین به تمام ادیان الهی! (ص) 🌷👇 https://eitaa.com/ehyakalam https://telegram.me/ehyakalam
🌷ماه فروماند از جمال محمد🌷 سعدی شیرازی  ماه فرو مانَد از جمال محمد  سرو نرويد به اعتدال محمد قدر فلك را كمال و منزلتى نيست       در نظر قدر با كمال محمد  وعده ديدار هركسى به قيامت     ليلة الاسرى‏ شب وصال محمد آدم و نوح و خليل و موسى عيسى      آمده مجموع در ظلال محمد عرصه دنيا مجال همت او نيست     روز قيامت نگر مجال محمد  شمس و قمر در زمين حشر نتابند        نور نتابد مگر جمال محمد وان همه پيرايه بست جنت فردوس        بو، كه قبولش كند بلال محمد شايد اگر آفتاب و ماه نتابد      پيش دو ابروى چون هلال محمد  چشم مرا تا به خواب ديد جمالش   خواب نمى ‏گيرد از خيال محمد  «سعدى» اگر عاشقى كنى و جوانى     عشق محمد بس است و آل محمد
📖 سی و نهمین شماره از نشریه علمی - ترویجی معارف عقلی منتشر شد. 👈🏼 در اين شماره مي‌خوانيد: 🔷 معناشناسی صفات الهي از ديدگاه ابوالفتح کراجکي/ ✍🏽 محسن و سید محمد 🔷 وابستگي كمال انسان به دین از منظر علامه طباطبایی (با تأکید بر تفسیر المیزان)/ ✍🏽 سید مجتبی ، ابراهیم و محمدحسن 🔷 نقد و بررسی پاسخ‌های فخر رازی به مسئله شرَ/ ✍🏽 محمد 🔷 بررسي برخي از آثار ايمان به خداوند / ✍🏽 اسماعیل 🔷 بازنگاهی به موضوع رجعت از دیدگاه حکیمان معاصر / ✍🏽محمدرضا 🔷 کاوشی وجودشناختی در باب وصف کلام الهی و اقسام آن و چگونگی دریافت آن از دیدگاه ملاصدرا / ✍🏽 سيد محمدحسین 🔶 توضيحات بيشتر: 👇🏽👇🏽👇🏽 http://dmaaref.iki.ac.ir/node/382
✍ دو پروژه تحریف همزمان در حال اجراست ۱- روحانی مقصر است، اصلاحات نه ۲- ترامپ متهم است، آمریکا نه ...
بررسی رابطه علم کلام و فلسفه.pdf
279.7K
بررسی رابطه علم کلام و فلسفه ✍استاد علی ربانی گلپایگانی
نقدی بر مبانی نظریۀ چالشهای پیش روی دین در مواجهۀ با کرونا.pdf
1.2M
نقدی بر مبانی چالش های پیش روی و در مواجعه با ✍ مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
📌بررسی شبهه برخی روشنفکران ازجمله یوسفی ، و و مصری، و بر این باور هستند که هیچ آیه یا روایتی دال بر انبیاء و اهل بیت علیهم السلام از طرف خدا نداریم؟ 📍پاسخ: قرآن کریم: ◀️و «داوود» (نوجوان شجاعى که در لشکر «طالوت» بود)، «جالوت» را کشت. خداوند، و دانش را به او بخشید. اگر خداوند، بعضى از مردم را به وسیله بعضى دیگر دفع نمى کرد، زمین را فرا مى گرفت، ولى خداوند نسبت به جهانیان، لطف و احسان دارد. 📚 بقره/251 ◀️اى ! ما تو را (و نماینده خود) در زمین قرار دادیم. پس در میان مردم به حق داورى کن. 📚ص/26 ◀️امام (ع) فرمود: فان الحکومهَ انما هی للامام العالم بالقضاء، العادل فی المسلمین لنبیّ او وصی نبیّ. همانا برای به و در میان مسلمانان است. چه باشد یا نبی. یعنی(اهل بیت علیهم السلام ) 📚صدوق، من لایحضره الفقیه، ج۳، ص۵. ◀️قال رسول الله: الست اولی بکم من انفسکم. قالوا بلی. قال: من کنت مولا فهذا علی مولاه. (ص) فرمودند: هرکس من سرپرست او هستم. پس (ع) هم سرپرست او است. 👇👇 🌻 @ahlebait110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 عاقبت مهمانی‎های دورهمی 🔹کرونا وحشی‎تر شده و کانون خانواده‎ها را نشانه گرفته است.
هدایت شده از مهدی عبداللهی
💥ماموریت امروز حوزه ✍️استاد شهید مطهری: من به عنوان یک فرد مسئول به مسئولیت الهی، به رهبران عظیم‏ الشأن نهضت اسلامی که برای همه‌شان احترام فراوان قائلم، هشدار می‌دهم و بین خود و خدای متعال می‌کنم که نفوذ و نشر اندیشه‌های بیگانه به نام اندیشه اسلامی و با مارک اسلامی اعمّ از آنکه از روی سوء نیت و یا عدم سوء نیت صورت گیرد، 🚨خطری است که کیان اسلام را تهدید می‌کند. ⚠️راه مبارزه با این خطر تحریم و منع نیست! مگر می‌شود تشنگانی را که برای جرعه‏ای آب له‏له می‏زنند، از نوشیدن آب موجود به عذر اینکه آلوده است منع کرد؟! ✅این ما هستیم که مسئولیم. ما به قدر کافی در زمینه‌های مختلف اسلامی کتاب به زبان روز عرضه نکرده‏ ایم. اگر ما به قدر کافی آب زلال و گوارا عرضه کرده بودیم، به سراغ آبهای آلوده نمی‌رفتند. گر نه تهی باشدی بیشتر این جویها خواجه چرا می‏دود تشنه‌ در این کویها راه مبارزه، عرضه داشتن صحیح این مکتب در همه زمینه‌ها با زبان روز است. حوزه‌های علمیه ما که امروز اینچنین شور و هیجان فعالیت اجتماعی یافته‏اند باید به مسئولیت عظیم علمی و فکری خود آگاه گردند، باید کارهای علمی و فکری خود را ده برابر کنند، باید بدانند که اشتغال منحصر به فقه و اصول رسمی جوابگوی مشکلات نسل معاصر نیست. 📚نهضتهای صدساله اخیر ص۹۳ ______________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷 👉 🆔 @MAbdullahi
در سودای قرائت مدرن از فقه و اندیشه سیاسی اسلامی به مناسبت درگذشت مرحوم شیخ داوود 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه ۱ از ۲] 🔹جناب آقای شیخ داوود فیرحی زنجانی، دانش آموخته حوزه و همزمان دانش آموخته دانشگاه بود. او به عضویت هیئت علمی دانشگاه تهران و پژوهش در زمینه علوم سیاسی اشتغال داشت و از نظر سیاسی به گرایشات اصلاح‌طلبانه و اعتدالی شناخته می‌شد. 🔹آقای فیرحی در کنار به عنوان قوه عاقله جریان رسانه‌ای اعتدال، خاصه در نشریه قوچانی، نقش ایفا میکرد و همزمان در انجمن علوم سیاسی حوزه نیز سالها به طرح بحث مشغول بود. دلدادگی مرحوم فیرحی به پدر معنوی ، یعنی مرحوم هاشمی رفسنجانی شاخصه مهم زندگی سیاسی وی بود. او در یادداشتی اختصاصی و در تعابیری مبالغه‌آمیز، شخصیت هاشمی رفسنجانی را بی‌نظیر و جاذب اضداد دانسته و فعالیت‌های وی در اواخر عمر برای تأسیس یک شورا (موسوم به شورای عالی آزاداندیشی دینی) را «آواز قو» نامید و در پایان یادداشت؛ با تشبیه آن مرحوم به «قو» در رثای آن مرحوم، اینچنین به مغازله و مرثیه خوانی پرداخت: شنيدم كه چون قوي زيبا بميرد فريبنده زاد و فريبا بميرد...(مردم‌سالاری آنلاین/29بهمن1395) 🔹بخش اساسی از پروژه فکری فیرحی، ارائه بود. البته وی بدون در نظر گرفتن تفاوت بنیادین دین(به عنوان امر الهی) و دموکراسی(به عنوان مفهوم غیردینی و بشری) و بدون التفات به مفهوم متعالی ، پرونده خود را «برجسته‌سازی وجوه دموکراتیک نصوص دینی» می‌نامد: «نوشته‌های بعدی من از کتاب دو جلدی «فقه و سیاست» شروع می‌شود و بعد از آن کتاب «حکمرانی حزبی» است و پس از آن هم کاری است که راجع‌ به قانون است و هم‌اکنون درحال انجام آن هستم. در این کتاب‌ها کوشش می‌کنم تا وجوه دموکراتیکی که هم در دانش ما و هم به‌خصوص در نصوص دینی ماست را کنم.» 🔻قرائت فیرحی از عملکرد حضرات آیات عظام آخوند خراسانی و نائینی در ماجرای مشروطه را نیز نه از منظر فقهی و دینی، بلکه ناشی از همین نگاه التقاطی-دموکراتیک تفسیر می‌کند و می‌گوید: «من در مطالعات خودم به تدریج متوجه شدم که درست است که در اروپا هم تجدد [اول] در حوزه‌‌های دیگری مثل فلسفه و هنر و ادبیات رخ‌ داده و«تجدد سیاسی» کم‌وبیش محصول آن است، اما با مطالعات شخصی و با همکاری دوستان طلبه و دانشجو متوجه شدم که اصلا تجدد در اروپا و به‌خصوص در انگلستان– که می‌گویند مادر نظام سیاسی جدید است- اتفاقا از جان لاک و از «تجدد در تفسیر‌های دینی» شروع شده است. مطالعات من نشان داد که این بحث در ادبیات شیعی هم ممکن است و هم اتفاق افتاده است. بزرگانی مثل مرحوم آخوند خراسانی، مرحوم نائینی...[در این زمینه فعالیت کرده‌اند]. احساس کردم که در واقع نه‌تنها نسبت «دین» و «دولت دموکراتیک»، متناقض و ناممکن نیست بلکه متفکران ما عناصر آن را برجسته کرده‌اند.»(مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی/ 29آبان97) 🔹امتداد این نگاه، به سیاست‌ورزی سکولار یا تئوری پردازی التقاطی می‌انجامد. امری که جناب فیرحی از آن ابایی نداشت و به صراحت ریاست‌جمهوری، حتی در نظام اسلامی فعلی را نامید: «در کشور ما، رهبری و رئیس قوه قضائیه پست مذهبی است ولی ریاست جمهوری، مذهبی نیست یعنی است!»(شبکه اجتهاد/17دی1397) 🔹از جمله اظهارنظرهای عجیب و جنجالی اخیر مرحوم فیرحی، مربوط به جایگاه جمهوری اسلامی به عنوان یک حکومت دینی است که وی این نظام مقدس اسلامی را در کنار و رژیم غاصب قرار داده و به عنوان تنها حکومتهای دینی دنیا از آنها یاد کرده بود و البته همچنین در اظهارنظر عجیب دیگری، رندانه به قرین‌سازی جمهوری اسلامی و پرداخت. 🔹وی با تحریف حکومت اسلامی، رهبری الهی-سیاسی پیامبر را به یک ریاست دموکراتیک، لیبرال‌منشانه و عرفی تنزل داد و گفت: «پیامبر دولت را براساس توافق و قرارداد و جامعه مدنی شکل داده بود و دولت کوچک در کنار جامعه بزرگ را شکل می داد. اما بنی امیه جامعه را لاغر و حقوق مردم و آزادی انسانها را کاهش و دولت را فربه و مطلقه می کنند.»(7شهریور99-کانال شخصی آقای فیرحی) 🔹البته جناب فیرحی، طبق رویه نامبارک رایج در میان برخی محققان علوم سیاسی، با الفاظی توهین‌آمیز، ایرانیان را و خواند: «جامعه ما استبداد زده است و ربطی به نظام سیاسی هم ندارد. تک تک ما در خانه، یک شاه و یک مستبد و حاکم کوچک هستیم.»(مردم‌سالاری آنلاین/29بهمن) @rozaneebefarda ادامه👇