eitaa logo
اندیشانه
49 دنبال‌کننده
666 عکس
135 ویدیو
299 فایل
تئولوژی @sadid20 : ارتباط با مدیر
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جمعه و غصه ی تنهایی و بی حوصلگی تازه این اول صبح است و غروبش در پیش
✳️بازخوانی ریشه‌های تاریخی «پالایش حوزوی» در عصر معصومین علیهم السلام 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹بروز جریانهای انحرافی در دل نهاد مقدس روحانیت، گرچه تلخ و خسارت بار است اما در تاریخ روحانیت شیعه امر نوظهوری نیست و پیشینه آن به عصر ائمه علیهم السلام می‌رسد. عدم التفات به پیشینه تاریخی انحراف در حوزه و نحوه مواجهه معصومین(ع) و علمای سلف، ممکن است مواجه با نمونه های نوظهور از انحرافات حوزوی را با دشواری و بعضا خلا تئوریک مواجه سازد. ⭕️در هر صورت باید به این مسئله پاسخ علمی داد که آیا و روشنگری نسبت به افراد ناصالحی که خود را به دستگاه زعامت دین و مذهب منتسب می‌کنند، امری نوظهور است؟ آیا شدت برخورد با مدعیان مناصب دینی، امری جدید است و افراط و خلاف اخلاق به حساب می‌آید یا پای گذاردن در جای پای اهل بیت علیهم السلام است؟! ✳️پاسخ در یک کلمه منفی است؛ چراکه اولا پالایش دستگاه دینی و مذهبی توسط نخبگان و حفظ پاکی دستگاه زعامت توسط خبرگان امری عقلایی است و ثانیا با مطالعه روایات به این نتیجه می‌رسیم که ائمه معصومین علیهم‌السلام اجمعین که در صدد تعلیم شیعه برای تجربه بودند؛ خود شدیدترین برخوردها را با منسوبین ناصالح دستگاه زعامت تشیع داشته‌اند. 🔹🔸نمونه؛ برخورد شدید معصومین علیه‌السلام با قزوینی که شیخ طوسی در الغیبة او را تحت عنوان سفرا و وکلای مذموم می‌آورد و برداشت از نقل‌های کشی در خصوص او این است که وی از زعمای دینی عصر خود بوده است. ◀️کشی در این زمینه از موسی بن جعفر بن ابراهیم نقل می‌کند که از حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام پرسید: بین فارس و علی بن جعفر اختلافاتی وجود دارد. من کدام یک را به عنوان متولی حوائجم قرار دهم؟ (تعبیر روایت: أيهما يتولى حوائجي قِبَلَك‏) ایشان در پاسخ نمی‌فرمایند که تولی امور در تشیع امری آزاد است و هرکس به هر فردی خواست مراجعه کند بلکه ایشان جایگاه جناب علی ابن جعفر را تثبیت می‌کنند و مردم را از رجوع به فارس منع می‌کنند:« و اجتنبوا فارسا و امتنعوا من إدخاله في شي‏ء من أموركم أو حوائجكم تفعل ذلك أنت و من أطاعك من أهل بلادك فإنه قد بلغني ما تموه به على الناس فلا تلتفتوا إليه إن شاء الله.» (رجال الکشی ص523) البته در این خصوص به صرف توصیه به اجتناب و عدم رجوع به فارس بن حاتم اکتفا نشده بلکه امر به و معاداة و هتک و قطع شبکه ارتباطی و... نیز می‌کنند.(الغیبة للطوسی ص352) و طبق نقل کشی؛ حضرت امام حسن عسکری دستور قتل او را نیز صادر کردند و برای قاتلش بهشت را ضمانت نمودند.(رجال الکشی ص524) 🔹🔸هم‌چنین در طول تاریخ تشیع نیز کسان دیگری بودند که یا جزء سفرا و وکلا بودند و در اثر طمع اقتصادی یا دلایل دیگر منحرف شدند یا ادعای وکالت و سفارت و زعامت را داشتند و مورد طعن و لعن ائمه علیهم‌السلام اجمعین و اصحاب قرار گرفتند از جمله: علی بن ابی حمزه بطائنی، زیاد بن مروان، احمد بن هلال عبرتائی، شلمقانی و... . 🔹گفتنی است این سیره در حوزه متقدم قم نیز با جدیت و صراحت پیگیری می‌شده به گونه‌ای که جناب احمد بن محمد بن عیسی با برخورد می‌کنند و وی را از قم اخراج می‌نمایند(رجال النجاشی ص332) و یا وقتی قمی متهم به غلو می‌شود عده‌ای از شیعیان برای پیش‌گیری از انحراف جامعه تشیع؛ حتی تا حد قتل او نیز می‌روند که بر اثر شناسایی‌های بعدی از قتل او منصرف می‌شوند.(رجال النجاشی ص329) مثال معاصر این سیره نیز برخورد با هیئت اصلاح حوزه بود که وقتی در اثر سعایت نفوذی‌ها گمان کردند که این هیئت به دنبال تضعیف و تکثر در مرجعیت و زعامت شیعه است؛ آن‌ها را از خود طرد کردند و طرح را هم ملغی نمودند. 🔷 بنابراین اگر یک نفر سفیر و وکیل خاص معصومین علیهم‌السلام اجمعین باشد و به انحراف کشیده شود بر جامعه تشیع به ویژه اهل علم واجب است که نسبت به او روشن‌گری کنند و از آن‌جا که جایگاه این افراد جایگاهی خطیر است وظیفه روشن‌گری نیز باید به نحوی صریح پیگیری شود تا جامعه تشیع از مصون بماند. البته طبیعتا روشنگری در عصر انقلاب اسلامی در حد روشن‌گری لسانی خواهد بود و جریان انقلابی با ابراز صریح منطق مستحکم خود به این وظیفه شرعی عمل خواهد نمود و برخوردهای سخت و خشن نیز از دایره اقدامات حوزه انقلابی قطعا خارج است. 🔆گفتنی‌ها در خصوص سنت پالایش حوزوی فراوان است و جریانات و شخصیت‌های خاص نیز به جای آن‌که دستگاه عقلایی پالایش را تخریب کنند بهتر است به پالایش و تهذیب نفس بپردازند و خود را از آلودگی هواخواهی و منصب‌طلبی رها کنند و به سنت دنیاگریزی علمای سلف بازگردند. ❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
✍ یکی از موضوعات بایسته پژوهش که کاربرد بسیاری در پیشگیری از برخی آسیب های فکری اعتقادی دارد، بررسی علل انحراف فکری دگراندیشان(همچون سروش و شبستری و ملکیان و ...)، همچنین علل انحراف فکری برخی حوزویان مثل شریعت سنگلجی و برقعی و ... اخیرا هم سیدکمال حیدری است. ریشه یابی و بررسی خاستگاه انحرافی اهل فکر و قلم تا حدود زیادی به برنامه ریزان نهادهای علمی و اساتید و ... بینش قوی و دور اندیشانه (در برنامه ریزی های کلان و شیوه تدریس و... ) عطا می کند.
شدن ادواردو ادواردو می‌گوید: «در نیویورک که بودم یک روز در کتابخانه قدم می‌زدم و کتاب‌ها را نگاه می‌کردم که چشمم افتاد به ، کنجکاو شدم که ببینم در قرآن چه چیزی آمده‌ است، آنرا برداشتم وشروع کردم به ورق زدن و آیاتش را به انگلیسی خواندم، احساس کردم که این کلمات، کلمات نورانی است و نمی‌تواند گفته بشر باشد. خیلی تحت تأثیر قرار گرفتم، آن را امانت گرفتم و بیشتر مطالعه کردم و احساس کردم که آن را می‌فهمم و قبول دارم». ادواردو از ابتدای اسلام آوردن توسط والدینش تهدید شد که اگر می‌خواهد مسلمان بماند خبری از ارث نیست. شدن ادواردو نخستین آشنایی او با تشیع و انقلاب اسلامی ایران از طریق یکی از مصاحبه‌های دکتر محمدحسن قدیری ابیانه (رایزن مطبوعاتی سفارت ایران در ایتالیا بین سالهای 1358 تا 1361) از طریق تلویزیون ایتالیا بوده‌است و پس از آن برای دیدار با وی به سفارت مراجعه می‌کند و پیوند دوستی بین آن‌ها ایجاد می‌شود. ادواردو چند بار به ایران سفر کرده و با امام خمینی(ره) و آیت الله العظمی خامنه‌ای دیدار کرده و به زیارت حضرت علی ابن موسی رضا(ع)، امام هشتم شیعیان مشرف شده بود. در یکی از این سفرها در هفتم فروردین 1360 در نماز جمعه به امامت آیت‌الله شرکت می‌کند. در همین سفر ادواردو با بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران دیدار کرده و حضرت پیشانی ادواردو را می‌بوسد. @antisecular_ir
در منزل من، همه افراد، هرشب در حال مطالعه خوابشان مى‌برد همه خانواده‌هاى ايرانى بايد اين‌گونه باشند رهبرمعظم انقلاب: 🔹️ من اين را مى‌خواهم عرض كنم كه در منزل خودِ من، همه افراد، بدون استثنا، هرشب در حال مطالعه خوابشان مى‌برد. خود من هم همين‌طورم. نه اين‌كه حالا وسط مطالعه خوابم ببرد. مطالعه مى‌كنم؛ تا خوابم مى‌آيد، كتاب را مى‌گذارم و مى‌خوابم. همه افراد خانه ما، وقتى مى‌خواهند بخوابند حتماً يك كتاب كنار دستشان است. من فكر مى‌كنم كه همه خانواده‌هاى ايرانى بايد اين‌گونه باشند. توقّع من، اين است. 🔹️ بايد پدرها و مادرها، بچه‌ها را از اوّل با كتاب محشور و مأنوس كنند. حتّى بچه‌هاى كوچك بايد با كتاب اُنس پيدا كنند. 🔹️ بايد خريدِ كتاب، يكى از مخارج اصلى خانواده محسوب شود. مردم بايد بيش از خريدن بعضى از وسايل تزييناتى و تجمّلاتى - مثل اين لوسترها، ميزهاى گوناگون، مبلهاى مختلف و پرده و... -، به كتاب اهميّت بدهند. 🔹️ اوّل كتاب را مثل نان و خوراكى و وسايل معيشتى لازم بخرند؛ بعد كه اين تأمين شد به زوايد بپردازند. ۱۳۷۴/۰۲/۲۶ هفته_کتاب وکتابخوانی
n960615.mp3
951K
🔅🔅 نکاتی کوتاه از حضرت استاد 🔸حفظ خط ولایت در طول تاریخ
🔰 علامهِ عالم به زمانه 🔸ویژگی‌های شخصیتی و توانائی سبب ایجاد تحول شده است و آشنایی او با زمانه سبب و زمینه این تحولات شد؛ بنیه علمی و زمانه زیستن در ایجاد این نقش دارند. برای علامه عنوان فیلسوف کم است چراکه فیلسوفی یکی از ابعاد علامه است؛ او به جامعیت کاملی در علوم مختلف رسیده بود؛ مفسر، فیلسوف و عارف بود، مولفه‌ها و اجزا یک نظام واحد بود و دغدغه اصلی علامه طباطبائی اندیشه و است. 🔹علامه طباطبایی می‌خواهد اندیشه و فکر اسلامی را به عنوان یک نظام فکری چند بعدی و نظام عملی و اعتقادی که جامع باشد و یک نظام عملی و رفتاری که بعد رفتاری و اجتماعی دارد، ارائه دهد... @antisecular_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳ آدمِ كسی نباش! 🔻 می‌گفت روزی طلبه‌ی فلسفه‌خوانی نزد من آمد تا برخی سوالات بپرسد. ديدم جوان مستعدی است كه استاد خوبی نداشته است. ذهنِ نقاد و سوالات بديع داشت كه بی‌پاسخ مانده بود. پاسخ‌ها را كه می‌شنيد، مثل تشنه‌ای بود كه آب خنكی يافته باشد. خواهش كرد برايش درسی بگويم و من كه ارزشِ اين آدم را فهميده بودم، پذيرفتم. قرار شد فلان كتاب را نزد من بخواند. چندی كه گذشت، ديدم فريفته و واله من شده است. در ذهنش اُبُهّت و عظمتی يافته بودم كه برايش خطر داشت. هرچه كردم، اين حالت در او كاسته نشد. می‌دانستم اين شيفتگی، به اِستقلالِ فكرش صدمه می‌زند. تصميم گرفتم فرصتِ تعليم را قربانی اِستقلالِ ضميرش كنم. 🔸 روزی كه قرار بود برای درس بيايد، درِ خانه را نيم‌باز گذاشتم. دوچرخه‌ی فرزندم را برداشتم و در باغچه، شروع به بازی و حركاتِ كودكانه كردم. ديدمش كه سَرِ ساعت، آمد. از كنارِ در، دقايقی با شگفتی مرا نگريست. با هيجان، بازی را ادامه دادم. در نظرش شكستم. راهش را كشيد و بی يك كلمه، رفت كه رفت. 🔹 اين‌جا كه رسيد، مرحوم علامه جعفری با آن همه خدماتِ فكری و فرهنگی به اسلام ، گفت: برای آخرتم به معدودی از اعمالم، اميد دارم. يكی همين دوچرخه‌بازی آن روز است! ✅ درسِ استاد آن شب آن بود كه دنبالِ آدم‌های بزرگ بگرديد و سعی كنيد دركشان كرده از وجودشان توشه برگيريد. امّا مُريد و واله كسی نشويد. شما اِنسانيد و اَرزشتان به اِدراك و اِستقلالِ عقلتان است. عقلتان را تعطيل و تسليم كسی نكنيد. آدمِ كسی نشويد؛ هر چقدر هم طرف بزرگ باشد. 🗓 ۲۵ آبان؛ سالروز رحلت علامه جعفری @amare_heydar
هدایت شده از صدرا علوی
✳️ علامه طباطبایی عالمی جهانی و جاودانه در باره چهره های علمی دوران معاصر حتی برجسته های آنان تعریف و تمجیدها گفتند و شنیدیم، اما در کنار آن گاه برخی رفتارهای غیر قابل دفاع از آنان گوشه و کنار درز می کند و انسان درمی یابد که این فرد آن قدر هم که تعریفش می کردند، تعریف ندارد! اما در باره علامه طباطبایی حداقل تا آن جا که به اطلاعات نه چندان فربه این ناچیز مربوط می شود، از روزی که در آغاز دوران طلبگی عاشقانه به ایشان دل بستم تا کنون که کتاب ها در باره ایشان خواندم و پای گفتگوی خصوصی شخصیت هایی در باره ایشان نشستم، هیچ مطلب ناروا و نامناسب نشنیدم و از این جهت اذعان می کنم که هر چه زمان می گذرد به ارادتم به این مرد الهی افزوده می شود. آن چنان این شخصیت خوب، پاک و نزیه زیست و آن قدر که اندیشه های تابناک از خود بازتاب داد که می توان ایشان را یکی از نمایندگان و نمادهای عالم تربیت یافته اسلام در دوران معاصر برشمرد. عالمی که اسلام را به درستی شناخت و به درستی بدان پایبند ماند و به درستی به جهانیان شناساند. از اینها که بگذرم، سعادت تدوین یک دوره تفسیر قرآن با نگاهی ژرف، نو، تازه، جهان نگر و پر از تحلیل های ابتکاری هماره مایه تحسین و تمجید بوده و هست. باری، علامه طباطبایی با المیزانش جاودانه شد! بسیاری قبل، همزمان و پس از ایشان تفسیر نگاشتند. اما باید پرسید که چرا تفاسیر آنان این همه در جان ها و ذهن ها ننشست؟! آیا همه رمز و راز مانایی تفسیر المیزان در مباحث علمی ژرف آن است؟! معتقدم خیر؛ چنین نیست. به گمانم عامل مهم تر بازتاب شخصیت الهی، قرآنی، ربانی، پاک و پیراسته صاحب تفسیر المیزان در سراسر تفسیر است، بازتابی که سراسر از نورانیت، اخلاص، پاکی و پیراستگی صاحب این قلم حکایت دارد. خوشا به حال علامه طباطبایی با این معامله شیرین و پر سودی که با خداوند کرد! بیست سال در غربت و کنج فقر و بی مهری های اقران و بی اعتنایی های همگنان، خاموش اما استوار پای کار تفسیر قرآن ایستاد و خود را بسان قرآن جهانی و جاودانه کرد. علی نصیری سحر بیست و ششم آبان ۱۳۹۹ @alinasirigilani